Myymälävarkaus rikoksena

Anonyymi-ap

Katsotteko sivuun jos joku varastaa ruokaa ettekä mene ilmoittamaan henkilökunnalle?
Olen muutaman kerran nähnyt kun esim joku köyhän näköinen mummo vaan työntää taskuunsa jonkun päärynän tai paketin valkosipulia. Ostoskorissa ei ole muuten kuin maito ja jauhelihapaketti. En ole viitsinyt ilmoittaa kellekään. Mitä mieltä olenko väärässä. Kyllä nää pienet palkat ja eläkkeet oikeuttaa tuohon. Kaupatkin repii vaan voittoja.

141

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmoitan heti totta kai. Mummon oma syy olla köyhä. Hän ei ole opiskellut nuorena kunnon ammattia vaan on ihan itse valinnut nähdä nälkää vanhana.

      • Anonyymi

        Mummo raukka on joutunut olemaan kotirouvana ja yrittänyt
        kasvatta sinun laisista kunnon vanhuksia kunnioitavaa kansalaista,
        mutta sinun kohdalla täysin epäonnistunut hyvä neuvo tee solmu naruun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummo raukka on joutunut olemaan kotirouvana ja yrittänyt
        kasvatta sinun laisista kunnon vanhuksia kunnioitavaa kansalaista,
        mutta sinun kohdalla täysin epäonnistunut hyvä neuvo tee solmu naruun.

        Tai kärsinyt ikänsä mielenterveys ongelmista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummo raukka on joutunut olemaan kotirouvana ja yrittänyt
        kasvatta sinun laisista kunnon vanhuksia kunnioitavaa kansalaista,
        mutta sinun kohdalla täysin epäonnistunut hyvä neuvo tee solmu naruun.

        Siis loisinut koko ikänsä, minkä jälkeen on perinyt ukkonsa ja saanut leskeneläkkeen?


    • Anonyymi

      Asiakasta ei saa syyttää varkaaksi ennen kassoja,varas hän on vain silloin jos on vienyt tavaran kassan läpi maksamatta. Hän voi sanoa taskusta löytyneestä tavarasta että hän olisi kyllä sen maksanut,hänellä on oikeus siihen. Joskus kauppias otti kiinni henkilön väkivaltaisesti ennen kassoja,asiakas haastoi kauppiaan syytteeseen väkivallasta ja kauppias joutui maksamaan korvaukset asiakkaalle ja menetti samalla myyntioikeudet. Tämä tarina on sit tosi,kauppias toimi väärin varkaan kohdalla,olisi pitänyt ottaa kiinni vasta kassojen jälkeen.

      • Anonyymi

        Kysyttiinkö tätä?


    • Anonyymi

      Minä otan Aloittaja Martilta (varastetun) karvalakin päästä, kun näemme Veholla auto-ostoksilla. Martin mielestä se on ok. Mihin se martti hattua tarvii, minä olen itsekäs ja vien Martin lätsän.
      Ettäs kehtaat martti vielä valittaa.

      • Anonyymi

        Hitto kun K-kauppiasta jurppii. Piti tienata kiskurihinnoilla miljoona vuodessa mutta kukaan ei enää käykään kuin varkaissa ja loput menee hävikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitto kun K-kauppiasta jurppii. Piti tienata kiskurihinnoilla miljoona vuodessa mutta kukaan ei enää käykään kuin varkaissa ja loput menee hävikkiin.

        Mikään otus Suomessa ei ole niin ahne kuin K-supermarketkauppias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään otus Suomessa ei ole niin ahne kuin K-supermarketkauppias.

        totta, palkat on hurjat k-loisilla ja kauppojen hinnat hirvittää.


    • Anonyymi

      Jos Orpo varastaa kaupasta jotain niin en ilmoita kellekään koska hän on syyntaketoon.

    • Anonyymi

      Purra petti suomen köyhät.. #Petosjytky.

    • Anonyymi

      Eihän Orpo ja Purra ymmärrä tekemäänsä.

    • Anonyymi

      Kasarilla, teininä olin kova ammattivaras, joka varasti koulun välitunnilla suklaata läheisistä kaupoista, voi niitä aikoja!

    • Anonyymi

      Varastaminen on aina väärin.

      • Anonyymi

        Tunge nyt jo se Raamattu peräaukkoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunge nyt jo se Raamattu peräaukkoosi.

        Nyt kuule muutat vähän ääntä kellossasi! Raamattua ei pilkata ja se on vissi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kuule muutat vähän ääntä kellossasi! Raamattua ei pilkata ja se on vissi!

        Raamattu on mielikuvituksen tuotetta ja maailman suurin yksinkertaisille tarkoitettu satukirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kuule muutat vähän ääntä kellossasi! Raamattua ei pilkata ja se on vissi!

        En pilkannut Raamattua pilkkasin sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on mielikuvituksen tuotetta ja maailman suurin yksinkertaisille tarkoitettu satukirja.

        Sinun olisi jo paras alkaa uskomaan! Helvettiin joudut nykyisellä menollasi. Itse menetin tajuntani kun olin liukastunut. Kun heräsin tiesin että olin jo matkalla taivaaseen. Kun virotessani ymmärsin kaiken tämän maallisen olevan vain välivaihe, uskoni lujittui täysin. Nyt kehottaisin kuule kuuntelemaan. Minulla kun on todisteet. Kävin jo taivaan porteilla. Olen lisäajalla, pistääkö uskomaan? Vastauksesi taidan tietää, olet tullut uskoon. Siunausta sinulle entinen kyseenalaistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun olisi jo paras alkaa uskomaan! Helvettiin joudut nykyisellä menollasi. Itse menetin tajuntani kun olin liukastunut. Kun heräsin tiesin että olin jo matkalla taivaaseen. Kun virotessani ymmärsin kaiken tämän maallisen olevan vain välivaihe, uskoni lujittui täysin. Nyt kehottaisin kuule kuuntelemaan. Minulla kun on todisteet. Kävin jo taivaan porteilla. Olen lisäajalla, pistääkö uskomaan? Vastauksesi taidan tietää, olet tullut uskoon. Siunausta sinulle entinen kyseenalaistaja.

        Taisit lyödä pääsi kyllä vähän liian lujaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun olisi jo paras alkaa uskomaan! Helvettiin joudut nykyisellä menollasi. Itse menetin tajuntani kun olin liukastunut. Kun heräsin tiesin että olin jo matkalla taivaaseen. Kun virotessani ymmärsin kaiken tämän maallisen olevan vain välivaihe, uskoni lujittui täysin. Nyt kehottaisin kuule kuuntelemaan. Minulla kun on todisteet. Kävin jo taivaan porteilla. Olen lisäajalla, pistääkö uskomaan? Vastauksesi taidan tietää, olet tullut uskoon. Siunausta sinulle entinen kyseenalaistaja.

        Jos juuri ennen kuolemaa aivoihin erittyy huumaavia kemikaaleja, ei se todista kuolemanjälkeisestä elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit lyödä pääsi kyllä vähän liian lujaa.

        Kun heräsin, oli kakka tullut housuun. Taivaallisen mannan tuoksusta ymmärsi, että olin jo käynyt porteilla. Halleluja!


    • Anonyymi

      Avaaja on aito kommunisti ja kommunismissa todellakin varastetaan. Oikein olemisen lakia. Meillä kaupat tuottavat voittoa ja tulevat siksi pitämään ovet auki ja palvelemaan mieltä asiakkaita.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt kun resupekka laittoi pähkinäpussin taskuunsa. En ilmottanut enkä ilmota vastaisuudessakaan. Ruoka on jokaisen ihmisoikeus. Nythän hallitus jopa suunnitteli nostavansa sen hintaa alvin korotuksella, eli aivan kuin köyhiä pitäisi kurittaa enemmän. No ehkä ne tekee itsareita, sillhän niistä päästään. Tärkeintä on antaa veronalennukset hyvätuloisille.

      • Anonyymi

        Istuskelin penkillä marketin kassojen lähellä odottaen vaimoani. Vapaalla ollut kaupan kassa pikkulasten kanssa nosti ostoksensa linjalle ja maksoi ostokset tutulle kassalle. Monta ostosta unohtui kärryihin lapsen jalkoihin. Pienelle palkalle vähän ekstraa.


    • Anonyymi

      Kyl Osuuskaupan kepumafialta voi vähän ohi kassankin kantaa.

    • Anonyymi

      Harmittaa, kun myymälävarkaiden vuoksi kauppojen täytyy korottaa hintoja. Eihän kauppoja tappiolla auki pidetä. Myymälävarkaat syövät minun köyhän vähävaraisen rehellisen ihmisen pöyästä!!

      • Anonyymi

        Sitä tapaa kommunistit ovat aina kannattaneet ja meno tulee jatkumaan.


      • Anonyymi

        Eivätkö kauppiaat syö?


      • Anonyymi

        Kumpi oli ensin muna vai kana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpi oli ensin muna vai kana.

        No kana tietenkin, sillä noan arkissa oli kummatkin kana ja kukko kyytiläisenä.


    • Anonyymi

      Mietin että miksi mummo on joutunut tuohon tilaanteeseen? Onko hän sulkenut jo ylimääräiset maksukanavat?
      Lukeeko hän varmasti kaikkia tilaamiaan lehtiä vai riittäisikö hänelle vaikka vaan sanomalehti ja aikakauslehti ja kenties ristikkolehti? Onko hänellä nopein netti vaikka ei tee netissä kuin maksaa laskut? Onko kahvin pakko olla kalleinta laatua? Onko sähkö kilpailutettu?
      Säästää voi niin monella tapaa.

      • Anonyymi

        Ehkä mummo voisi puolittaa pillerinsä?

        Kepuloinen


    • Anonyymi

      Vasemmistolaiset haluavat aina viedä toisten omaisuuden...

      • Anonyymi

        Kenen tuotos on bruttokansatuote.

        Perz-koggelit puhuvat valtiontaloudesta, kun valtio on kansa, ja on vain kansantalous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen tuotos on bruttokansatuote.

        Perz-koggelit puhuvat valtiontaloudesta, kun valtio on kansa, ja on vain kansantalous.

        Valtio on organisaatio, jolla on oma taloutensa. Valtiontalous on yksi osa julkista taloutta, kuten kuntatalouskin.


    • Anonyymi

      Ikävä ilmiö on myös tuoreempien tavaroiden kaivelu takaa, jolloin päällimmäiset menevät hävikkiin. Mielestäni kyseessä on myös varkaus.

      • Anonyymi

        Yksin asuvana en voi aina ostaa edessä olevia vanhimpia tuotteita, koska en ehtisi käyttää niitä ennen niiden vanhentumista.

        Kauppias laittaa hyllyyn ne tuotteet, jotka haluaa myydä, muuten takana ei olisi tuoreempia. Jos haluaa myydä vain vanhempia tuotteita minulle, kannattaa laittaa niihin reilu alennuslappu tai vaihdan kauppaa.


      • Anonyymi

        Kaupassa ei ole tuoretta on vaan erilaisia päiväyksiä. Kaikki on vanhaa....


      • Anonyymi

        Valintamyymälässä on mahdollisuus ja oikeus valita. Mene ja kalibroi aivosi.


    • Anonyymi

      Kumpi on parempi sekö että otan sellaisen jonka voin syödä viikon päästä vaiko se etten ota ollenkaan kun en tiedä ehdinkö syödä sen liian lyhyen päiväyksen takia?

      • Anonyymi

        Pitääkö asiakkaan muka kauppiaan mieliksi ottaa vanhempia tuotteita vain siksi ettei kauppias hallitse menekkiään eli osaa hommiaan? Jos itse olisin kauppias tilaisin tavaraa vain sen verran että asiakkaalle olisi aina hyvin päiväystä jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö asiakkaan muka kauppiaan mieliksi ottaa vanhempia tuotteita vain siksi ettei kauppias hallitse menekkiään eli osaa hommiaan? Jos itse olisin kauppias tilaisin tavaraa vain sen verran että asiakkaalle olisi aina hyvin päiväystä jäljellä.

        Itse valitsen kauppanikin nykyään sen mukaan mistä tiedän että voi saada tuoretta tavaraa ettei tarvis juosta joka päivä. Kyllä osa näistä kaupoista on sitten tuskastuttavia päiväystä päivä jäljellä joka tuotteessa mitään viikon ruokia ei pääse edes suunnittelemaan. Järkyttävät hinnat ja puolihomeessa.


    • Anonyymi

      Keskon kaupat ovat aivan surkeita. S ryhmä ja lidl rulettavat. Nää porvarit kun niin kehuu k kauppaansa, ostavat silti kalliimmalla samat tuotteet ja päiväyksiäkin on vähemmän jäljellä. Menkää siis kaikki varkast k kauppaan! S ryhmän ja lidlin jätätte rauhaan, tai vasikoin!

      • Anonyymi

        Juuri näin! S ryhmä edes ajatuksen tasolla vielä kansalaisten puolella.


      • Anonyymi

        Asioi sinäkin Jukolan aasi-kaupassa, kärryt pihalla pölyssä ja pakkasessa. Hinnat tosi kuumia ja kaikkea muutakuin pakkasella. Älä tule jos selkä ei taivu, tavaramme ovat lattian tasolla.
        ps. nostimme juuri äskettäin S-ryhmän ruokatarvikkeiden hintoja 100 %. Kapitalisti-aate-toverimme Telian sanoin, koska mä voin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! S ryhmä edes ajatuksen tasolla vielä kansalaisten puolella.

        S-ryhmän työntekijät katsovat oikeudekseen svittuilla asiakkaille. En käy enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S-ryhmän työntekijät katsovat oikeudekseen svittuilla asiakkaille. En käy enää.

        Olet ansainnut sen. Boonusta voi kerätä monella eri tapaa.


    • Anonyymi

      Minun pitää nyt varmaan tunnustaa kaikki. Joudun näpistelemään ruokaa kaupasta, koska pieni eläkkeeni ei kertakaikkiaan riitä ruokaan. Rahani ovat jo muutaman vuoden ajan menneet ihan muuhun tarkoitukseen.

      Ennen oli paremmin, kun Kulmalan Jarmo vielä oli paikallisen parkkitalofirman toimarina. Hän piti huolta siitä, että meidän syrjäkylien vähävaraisten eläkeläisten varoja ei käytetty mersumiesten koslien maksuttomaan parkkeraukseen.

      Toisin on nyt, kun Jamppa ei ole enää parkkiyhtiön ruorissa. Ei tehdä enää uusia parkkitaloja maksullista paikoitusta varten, ei asenbella uusia parkkimittareita eikä laiteta isoja kiviä tukkeeksi maksutonta paikoitusta estämään.

      Nyt maksuton paikoitus maksetetaan meillä köyhillä mummoilla ja papoilla. Osta siinä sitten ruokaa kaupasta, kun kaikki rahat menee maksuttoman parkkeerauksen kustantamiseen.

      T. Rengon mummo

    • Anonyymi

      Eikös tuo ole näyttelijäporukoissa vähän niin kuin tapa tuo myymälävarkaus. Yhteiskunnan rahoilla kun muutenkin elää, niin sitä alkaa luulemaan että kaupassakaan ei tarvi maksaa.

      • Anonyymi

        Me kaikki elämme "yhteiskunnan varoilla".
        Teidän kokoomuslaisten levittämä disinformaatio ja propaganda on nazismissaan erityisen vaarallista. Lisäksi on naurattavaa, kun te itse elätte "yhteiskunnan varoilla", eron pienituloisiin ollessa että te VARASTATTE köyhien elämän.


    • Anonyymi

      Hinnat ovat nousseet paikoitellen jopa 181%, tämä on jo rikoslainkin mukaan petos, kansanpetos. Vennamoa lainatakseni, rötösherroja.

      Internetissä onkin jo lanseerattu kamppanja "jos näet, että joku varastaa – ei, et nähnyt”.
      https://www.is.fi/viihde/art-2000010119813.html

      Ja näinhän se rikoslain mukaan meneekin:
      "Joka tietää (näpistys-rikosta ei mainittu) olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
      ja
      "Joka saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän pakoa tai hävittämällä todisteita estää tai yrittää estää rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on tuomittava rikoksentekijän suojelemisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."
      jossa rikoksessa laiminlyöminen eli passiivisuus ei ole rikos, koska:
      "Laiminlyönti on rangaistava, jos rikoksen tunnusmerkistössä niin nimenomaan määrätään."
      eikä "epätyypillinen laiminlyöminen" tule kyseeseen, koska asiakas ei ole toisensa vartija.

      • Anonyymi

        https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010120713.html

        "varastelu kohdistuu suoraan kauppiaisiin, joiden toimeentuloa se voi vahingoittaa suuresti"
        - Really? 100% nostetut hinnatko eivät turvaa kauppiaiden toimeentuloa. Tietenkin on kyse myös kulutuksesta.

        "millainen moraali ylipäätään taipuu varasteluun"
        - Yhtälailla voi kysyä, millainen moraali taipuu rikos-rangaistus periaatteen mukaiseen valtion tekemään ihmisoikeusrikoksen, kuten välttämättömän toimeentulon laiminlyöminen, rankaisemiseen tai valtion laiminlyödessä rikoksesta rankaisemisen, ihmisoikeuksien turvaamiseen moraalisesti oikeutetulla omankädenoikeudella.

        "Meillä on kuitenkin yksi maailman vahvimpia hyvinvointivaltioita"
        - Jaetaanko hyvinvointivaltiossa vanhentunutta hävikkiruokaa varattomille, tai menevätkö hyvinvointivaltiossa ihmisen kaikki tulos koko elämän vuokraan ja ruokaan eivätkä edes riitä.

        "on olemassa maita, joissa nälän näkeminen on aito yhteiskunnallinen ongelma"
        - Jos vihannes maksaa 5 euroa kilo, ja "kehitysmaassa" 10 senttiä, millaiset mahdollisuudet pienituloisella on täyspainoiseen ravintoon Suomessa.

        "hallituksen uudistusten tarkoituksena ei kuitenkaan ole köyhdyttää ketään vaan päin vastoin vaurastuttaa Suomea"
        - Millä lailla tulojen pienentyminen vaurastuttaa pienituloista?

        "Meillä on todistettavasti kannustinloukkuja"
        - Sosiaaliturva ei ole kannustinloukku, vaan ihmisoikeus.

        "velkaannumme niitä (verrokkimaita) nopeammin"
        - Ymmärrettävästi jättimäiset kaupan välistävedon voitot on jostain rahoitettava, ja se onnnistuu ainoastaan valtion velan ottamisella.

        "Jos Suomi joutuu totaaliseen umpikujaan ja joudutaan tekemään todella radikaaleja leikkauksia, silloin heikko-osaiset kärsisivät kaikista eniten.”
        - Onko tämä jokin talouden lainalaisuus, vain kokoomuksen hyvinvointivaltion ja ihmisoikeuksien vastaista "politiikkaa". Rikkaat pitävät viimeiseen asti kiinni, velkarahallakin rahoitetuista, jättimäisistä eduistaan.

        "Hänen mukaansa rakenteilla on toki merkitystä, mutta niiden nostaminen ihmisen moraalin ja vapaan valinnan ohi on varsinkin kriminaalipolitiikan kontekstissa ”vähän heikkoa analyysiä”."
        - Köyhyydessä ei ole missään määrin kyse kriminaalipolitiikasta, muuta kuin tasa-arvon ja ihmisoikeuksien rikkoneen oikeiston osalta, vaan yhteiskunta"politiikasta".

        ”Kansalaisella on velvollisuus ilmoittaa aina, kun havaitsee lainvastaista toimintaa.”
        - Kts. edellinen kommentti. Pitäisikö KESKUS KAUPPA KAMARIN toimitusjohtajalla olla lakiosaamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010120713.html

        "varastelu kohdistuu suoraan kauppiaisiin, joiden toimeentuloa se voi vahingoittaa suuresti"
        - Really? 100% nostetut hinnatko eivät turvaa kauppiaiden toimeentuloa. Tietenkin on kyse myös kulutuksesta.

        "millainen moraali ylipäätään taipuu varasteluun"
        - Yhtälailla voi kysyä, millainen moraali taipuu rikos-rangaistus periaatteen mukaiseen valtion tekemään ihmisoikeusrikoksen, kuten välttämättömän toimeentulon laiminlyöminen, rankaisemiseen tai valtion laiminlyödessä rikoksesta rankaisemisen, ihmisoikeuksien turvaamiseen moraalisesti oikeutetulla omankädenoikeudella.

        "Meillä on kuitenkin yksi maailman vahvimpia hyvinvointivaltioita"
        - Jaetaanko hyvinvointivaltiossa vanhentunutta hävikkiruokaa varattomille, tai menevätkö hyvinvointivaltiossa ihmisen kaikki tulos koko elämän vuokraan ja ruokaan eivätkä edes riitä.

        "on olemassa maita, joissa nälän näkeminen on aito yhteiskunnallinen ongelma"
        - Jos vihannes maksaa 5 euroa kilo, ja "kehitysmaassa" 10 senttiä, millaiset mahdollisuudet pienituloisella on täyspainoiseen ravintoon Suomessa.

        "hallituksen uudistusten tarkoituksena ei kuitenkaan ole köyhdyttää ketään vaan päin vastoin vaurastuttaa Suomea"
        - Millä lailla tulojen pienentyminen vaurastuttaa pienituloista?

        "Meillä on todistettavasti kannustinloukkuja"
        - Sosiaaliturva ei ole kannustinloukku, vaan ihmisoikeus.

        "velkaannumme niitä (verrokkimaita) nopeammin"
        - Ymmärrettävästi jättimäiset kaupan välistävedon voitot on jostain rahoitettava, ja se onnnistuu ainoastaan valtion velan ottamisella.

        "Jos Suomi joutuu totaaliseen umpikujaan ja joudutaan tekemään todella radikaaleja leikkauksia, silloin heikko-osaiset kärsisivät kaikista eniten.”
        - Onko tämä jokin talouden lainalaisuus, vain kokoomuksen hyvinvointivaltion ja ihmisoikeuksien vastaista "politiikkaa". Rikkaat pitävät viimeiseen asti kiinni, velkarahallakin rahoitetuista, jättimäisistä eduistaan.

        "Hänen mukaansa rakenteilla on toki merkitystä, mutta niiden nostaminen ihmisen moraalin ja vapaan valinnan ohi on varsinkin kriminaalipolitiikan kontekstissa ”vähän heikkoa analyysiä”."
        - Köyhyydessä ei ole missään määrin kyse kriminaalipolitiikasta, muuta kuin tasa-arvon ja ihmisoikeuksien rikkoneen oikeiston osalta, vaan yhteiskunta"politiikasta".

        ”Kansalaisella on velvollisuus ilmoittaa aina, kun havaitsee lainvastaista toimintaa.”
        - Kts. edellinen kommentti. Pitäisikö KESKUS KAUPPA KAMARIN toimitusjohtajalla olla lakiosaamista?

        Nyt puhutaan siis luokka-yhteiskunnan ylä-luokan, "oikeiston", äänenkannattaja-mediasta.
        Kauppiaiden kohdalla, vähintään kun aletaan puhumaan keskisuurista yrityksistä, voidaan hyvin puhua tämän päivän porvaristosta, jolla Marx teollisenvallankumouksen aikaan tarkoitti tehtaiden omistajia. Jos tehtaiden tulonjako on Marxilaisessa hengessä tulopoliittisin neuvotteluin tasattu, on tämän päivän kauppias-porvaristo kansan menopoliittisten neuvotteluiden ulkopuolella, ja kauppa sanelee sen minkä ottaa.


      • Anonyymi

        Tässä puhuttiin lain mukaisista velvollisuuksista.

        Lisäksi laissa on asiaan liittyen oikeuksia:
        "Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos."


      • Anonyymi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18213362/nayttelija-amanda-palo-varastelu-oikeistohallituksen-syyta!#comment-125578861

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016050421514375
        Ruoan varastaminen nälkäisenä ei ole Italiassa enää rikos ( 4.5.2016)

        "kaksi juustoa ja paketin makkaroita, arvo oli 4.07 euroa."
        - Suomen ääri-ahneiden kauppiaiden massa sama satsi maksaa vähintään tuplasti.

        "tuomittiin kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen"
        - Suomessa ei sentään näpistyksestä seuraa vankeutta.

        ”Oikeus hengissä pysymiseen on suurempi kuin omaisuuden suoja”
        - Itse asiassa Suomen rikoslaissa on sama periaate:

        Rikoslaki 4 luku (13.6.2003/515) Vastuuvapausperusteista 5 § Pakkotila
        "Muun kuin edellä 4 §:ssä tarkoitetun, oikeudellisesti suojattua etua uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet.

        Jos oikeudellisesti suojatun edun pelastamiseksi tehtyä tekoa ei ole 1 momentin perusteella pidettävä sallittuna, tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys, tilanteen yllätyksellisyys ja pakottavuus sekä muut seikat."

        Josta voidaan tiivistää
        - oikeudellisesti suojattu etu (YK:n sosiaalisten oikeuksien sopimus, vapaus nälästä) -
        - uhkaavan pakottavan vaaran (nälkä) torjuminen
        - kokonaisuutena arvioiden puolustettava (varattomuus)
        - pelastettavan edun (vapaus nälästä) ja teolla aiheutetun vahingon (kaupan tulonmenetys) suuruus (merkityksetön, varsinkin vastavuoroisuus vertailussa)
        - tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista (oikeus elämään on ihmisoikeuksien perusta), kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys (hengissä ja terveenä) pysyminen, tilanteen pakottavuus (hengissä pysyminen) sekä muut seikat (varattomuus).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18213362/nayttelija-amanda-palo-varastelu-oikeistohallituksen-syyta!#comment-125578861

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016050421514375
        Ruoan varastaminen nälkäisenä ei ole Italiassa enää rikos ( 4.5.2016)

        "kaksi juustoa ja paketin makkaroita, arvo oli 4.07 euroa."
        - Suomen ääri-ahneiden kauppiaiden massa sama satsi maksaa vähintään tuplasti.

        "tuomittiin kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen"
        - Suomessa ei sentään näpistyksestä seuraa vankeutta.

        ”Oikeus hengissä pysymiseen on suurempi kuin omaisuuden suoja”
        - Itse asiassa Suomen rikoslaissa on sama periaate:

        Rikoslaki 4 luku (13.6.2003/515) Vastuuvapausperusteista 5 § Pakkotila
        "Muun kuin edellä 4 §:ssä tarkoitetun, oikeudellisesti suojattua etua uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet.

        Jos oikeudellisesti suojatun edun pelastamiseksi tehtyä tekoa ei ole 1 momentin perusteella pidettävä sallittuna, tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys, tilanteen yllätyksellisyys ja pakottavuus sekä muut seikat."

        Josta voidaan tiivistää
        - oikeudellisesti suojattu etu (YK:n sosiaalisten oikeuksien sopimus, vapaus nälästä) -
        - uhkaavan pakottavan vaaran (nälkä) torjuminen
        - kokonaisuutena arvioiden puolustettava (varattomuus)
        - pelastettavan edun (vapaus nälästä) ja teolla aiheutetun vahingon (kaupan tulonmenetys) suuruus (merkityksetön, varsinkin vastavuoroisuus vertailussa)
        - tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista (oikeus elämään on ihmisoikeuksien perusta), kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys (hengissä ja terveenä) pysyminen, tilanteen pakottavuus (hengissä pysyminen) sekä muut seikat (varattomuus).

        Eikä tämä kommentti ole rikoslain mukaista julkista kehottamista rikokseen koska hengissä pysyminen on sallittua ja kumoaa rikoksen.
        Tietenkin jos nälkä ei ole pakottava, ei rikos kumoudu, mutta tekijä on rangaistuksesta vapaa, eikä rikosta pidä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tämä kommentti ole rikoslain mukaista julkista kehottamista rikokseen koska hengissä pysyminen on sallittua ja kumoaa rikoksen.
        Tietenkin jos nälkä ei ole pakottava, ei rikos kumoudu, mutta tekijä on rangaistuksesta vapaa, eikä rikosta pidä tehdä.

        Joo ainakin pirkka oluen kohdalta muuten voi kuolla janoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ainakin pirkka oluen kohdalta muuten voi kuolla janoon.

        Nälkäänsä näpistävältä pitääkin ensi töiksi ottaa pankkitiliote ja viedä lääkäriin stetoskoopilla kuultavaksi että kurniiko maha vaiko eikö.

        jos molempi rasti toteen käypi, olkoon syytetty syyllisyydestä vapaa
        [ ] pankkitili tyhjä
        [ ] maha kurnii


    • Anonyymi

      Vaikeaa kyllä ajatella että jos varastat kauppiaalta niin nyt hänellä ei sitten ole varaa viimeiselle kilometrillä bensaa Porschessa matkalla Levin huvilalle.

    • Anonyymi

      Ystävällisyyden aikakausi on ohi. Jännitteet ovat palanneet. Antakaa tämän kuulua vaalikojuilla. Kansan kahtiajako on poliittinen valinta jota ei olisi ollut pakko tehdä.

      • Anonyymi

        Oman elämänsä Robin Hood ei äänestä ketään, koska vaihtoehtoa ei ole.


    • Anonyymi

      Älykköjen kerma koolla ja kateus kauppiaita kohtaan vallassa.

      • Anonyymi

        Kauppiaiden kermankuorinta koolla ja ylimielisyys asiakkaita kohtaan vallassa.


    • Anonyymi

      Kannattaisi opetella puhumaan oikeilla nimikkeillä. Otat kaupasta esim jauhelihapaketin se on NÄPISTYS EI VARKAUS. Varkauden euro raja on yleensä 150 eurosta ylöspäin tai sitten sulla on teko väline mukana esim magneetti jolla saa kova hälyn auki se menee varkautena

    • Anonyymi

      Varkailta pitäisi katkaista käsi kyynerpäätä myöten varoituksena muille vihervassuille.

      • Anonyymi

        Kaikilta kansanedustajilta? Kädettömiä, munattomia ja aivottomia.


      • Anonyymi

        Mukavaa että kannatat islamia. Sharia voimasn niin varkaat vähenee ja juopot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavaa että kannatat islamia. Sharia voimasn niin varkaat vähenee ja juopot.

        Ja lasten raiskaajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lasten raiskaajat.

        Lapsivaimot on sallittuja.


    • Anonyymi

      Mikset sitten ala kansanedustajaksi?

      • Anonyymi

        Heitä 120 000 vaalimainontaan niin alan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä 120 000 vaalimainontaan niin alan.

        Vai menenkö Big Brotheriin ja paskannan housuun silläkin pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai menenkö Big Brotheriin ja paskannan housuun silläkin pääsee.

        Sebastian presidentiks ens vaaleissa!


    • Anonyymi

      Minä katsoin ostoksia pakatessani, kun seuraavalle eli päihtyneelle ei myyty olutpakkausta. Kassa laittoi oluset taaksensa ja kääntyi rahastamaan seuraavia asiakkaita. Päihtynyt kiersi kassan taakse ottamaan oluensa ilmaiseksi ja häipyi ovesta ulos.

      En sanonut mitään, koska kyse oli Lidlistä. Tympeäilmeiset myyjät tekevät rahaa ulkomaalaisille, EVVK.

    • Anonyymi

      Siitä vaan, jokainen tehkööt, mitä lystää.

    • Anonyymi

      Vieraitten ihmistenmuksut napsii joskus irtsareita, en sano mitään, en edes kysy maistuuko luvaton karkki makoisalle.

      • Anonyymi

        Koska sinä vanhus itse olit lapsena kerjäävä resupekka joka sai säälistä nekkuja kauppiaalta.


    • Anonyymi

      Vähintäänkin välttämättömien tuotteiden kaupalle tarvitaan hintasääntely, eli kaupan voitolle maksimi 5% liikevaihdosta, alkaa varmasti myös hävikkiruoka hävitä hyllyiltä ja valikoimakin pienentyä järkevälle tasolle.

      Myös vuokrasääntelyn palautus tarvitaan, max 10 €/m2 ja tavoite laskea vuokrat 5€/m2, ennen siirtymistä valtion vuokra-asuntomonopoliin ja asumisen tulemista maksuttomaksi tulojen perusteella.

      • Anonyymi

        Lopulta kuitenkin siirrytään globaaliin kansantuotteen kirjapitoon sekä tasajakoon ja rahasta luovutaan. Sitä odotellessa, eliitti rikastuu rikastumistaan ja köyhät köyhtyvät köyhtymistään ja nyt myös keksiluokka on alkanut menettää ostovoimaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopulta kuitenkin siirrytään globaaliin kansantuotteen kirjapitoon sekä tasajakoon ja rahasta luovutaan. Sitä odotellessa, eliitti rikastuu rikastumistaan ja köyhät köyhtyvät köyhtymistään ja nyt myös keksiluokka on alkanut menettää ostovoimaansa.

        Viimeisiä kommunisteja onneksi.


      • Anonyymi

        Otetaan esimerkiksi, laitakaupungin rivitaloasunto jossa vuokra 21€/m2, tästä tulee 250€/m2 vuodessa. Kerrostaloasuntoja myydään 1000€/m2. Eli vuokralainen maksaa neljässä vuodessa vuokraa sen mitä maksaisi omistusasunto, siksi että ei saa pienituloisuutensa vuoksi asuntolainaa.

        Tämä on tietenkin äärettömän epäreilua ja epätasa-arvoista, ja asian korjaamiseksi tarvitaan valtion väliin tulo, valtio-omisteiset asunnot, jotka pienituloinen maksaa itselleen vuokrana, ja lopulta "vuokratilllä" ollessa tarpeeksi, saattaa vuokralainen lunastaa asunnon omakseen.

        Ainoastaan patologinen fasisti, natsi, äärioikeistolaishihhuli saattaa tälläistä vastustaa, koska hän on sekaisin kuin seinäkello.


    • Anonyymi

      Pullostahan saa juoda katsomatta juoman väriä.

    • Anonyymi

      Enemmän menee hävikkiä ruokakaupoissa henkilökunnan osaamattomuuteen.

      • Anonyymi

        Ei liity lainkaan varastamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liity lainkaan varastamiseen.

        Liittyy hävikkiin. Hävikki nostaa hintoja. Varkaudet ovat myös osa hävikkiä.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti hävikki on kauppiaalle jotenkin kannattavampaa kuin alentaa hintoja niin että ne tavarat myytäisiin?

      • Anonyymi

        Ne alennetaan punalapuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne alennetaan punalapuilla.

        Sinut alennetaan punalipuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne alennetaan punalapuilla.

        Ei sosialismi ole mihinkään vanhenut, nyt sille on tarvetta enemmän kuin koskaan.


    • Anonyymi

      Korkeimman oikeuden jäsenen mielestä on tuomittava nakkivaras mutta kun hän teki veropetoksen on sopivaa odotella arvonimeä.joku Eeva se oli.

      • Anonyymi

        Jaa Aatamin vaimo? Yksi kauppias kertoi telkussa että naurettavin varkaus heillä on ollut yksi omena. Eikös tämä Eevakin syyllistynyt tähän samaan typeryyteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa Aatamin vaimo? Yksi kauppias kertoi telkussa että naurettavin varkaus heillä on ollut yksi omena. Eikös tämä Eevakin syyllistynyt tähän samaan typeryyteen?

        Ilman Eevaa me asuttaisiin vieläkin kiviluolissa ja syötäisiin omenat suoraan puista.

        Mutta vakavasti ottaen, raamatun tiedonpuu on tämän päivän tieteellis-tekniset saavutukset, ja omenalla viitataan agraalisen keräily-omavaraistalouteen ja sen suhteensee Jumalan ihmiselle antamaan äiti-maahan, joka tämän filosofian mukaan pitäisi olla ainoa ihmisen olomuoto maan päällä, eikä laajempaa teknologis-tieteellistä yhteiskuntaa pitäisi olla, mutta kapitalistinen yhteiskunta, sen edustaessa saatanaa, ei ole ainoa yhteiskunta, vaan ihmisen luontainen sosiaalisuus, sosialismi, on myös Jumalan tahto ja rakkauden valtakunta.


    • Anonyymi

      Kannattaisi opetella puhumaan oikeilla nimikkeillä. Otat kaupasta esim jauhelihapaketin ja et maksa sitä se on NÄPISTYS EI VARKAUS. Varkauden euro raja on yleensä 150 eurosta ylöspäin tai sitten sulla on teko väline mukana esim magneetti jolla saa tuotteesta kovahälyn auki ja poistut kassalinjan läpi maksamatta tuotetta se menee varkautena.

      • Anonyymi

        Jaa. No koitetaan opetella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. No koitetaan opetella.

        Ei kaikki ole varmaan läpäisseet vartijakoulutusta niinkuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki ole varmaan läpäisseet vartijakoulutusta niinkuin sinä.

        Harmittaako sua


    • Anonyymi

      Ja nämä realisoituu vasta kassalinjan jälkeen. Jos laitat sen taskuusi niin se ei tee sinusta vielä varasta, mutta jos menet kassalinjan läpi etkä maksa sitä, voi sinut ottaa kiinni.

      • Anonyymi

        .kaupassa saat laittaa tuotteita taskuusi kunhan maksat kassalla ne kaikki.


    • Anonyymi

      Naapurin muijakin varastaa ruokaa ja bemareilla lähtee liikkeelle kalliista omakotitalosta. Ihan tarpeeseen vie

      • Anonyymi

        Älä vaan kärytä kun varastamista tulee kannattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vaan kärytä kun varastamista tulee kannattaa.

        Olen aina varastanut ruokaa. Vahtisivat paremmin omaisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina varastanut ruokaa. Vahtisivat paremmin omaisuuttaan.

        Minäpä varastan sinulta. Vahdi omaisuuttasi paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina varastanut ruokaa. Vahtisivat paremmin omaisuuttaan.

        Kuinka joku voi omistaa ruuan, kun se tulee äiti-maan pellosta jota ei kukaan voi rehellisen moraali-filosofisesti omistaa, vaan maa hedelmineen kuuluu kaikille.

        Kohta rupeaa ahne ruokadiilerikauppias veloittamaan kauppansa hengitysilmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka joku voi omistaa ruuan, kun se tulee äiti-maan pellosta jota ei kukaan voi rehellisen moraali-filosofisesti omistaa, vaan maa hedelmineen kuuluu kaikille.

        Kohta rupeaa ahne ruokadiilerikauppias veloittamaan kauppansa hengitysilmasta.

        Olen pahoillani jos tämä menee "far beyond" arjen tietoisuuden, mutta se menee, koska nykytilaa ei ilman aatteen kääntötaulua voi paremmin sanoittaa.
        Kansa voi ikuisti valittaa korkeista hinnoista, mutta eivät ne mihinkään katoa, jos hintoja yleensäkään on.
        Eli miksi kansan pitäisi työnsä tuloksista olla jollekkin välistävetäjälle tilivelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä varastan sinulta. Vahdi omaisuuttasi paremmin.

        Mitä olet vienyt? En ole huomannut että mitään olisi hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olet vienyt? En ole huomannut että mitään olisi hukassa.

        Jo neuvoin valvo tarkemmin omaisuuttasi mutta kiitos.


    • Anonyymi

      KANSA VAATII MENOPOLIITTISIA NEUVOTTELUITA

      Näissä kaksikantaisissa neuvotteluissa, kansan ja heitä edustavan valtion välillä, sovitaan välttämättömyyskaupalle suotava siivu ravintoketjussa, jonka ei sovi ylittää 5% liikevaihdosta.

      Marx ei tätä epäkohtaa käsitellyt "pääomassaan" koska tuona aikana kenellekkään ei olisi voinut kuvitellakkaan tulevan päähänsä vetää tuottajan ja kansan välistä 100% siivuja, eikä tätä suonut kuningaskaan, joka määräsi leivän ja piimän hinnan.

      • Anonyymi

        Olet ainoa kommari ja sinun pitää sopia itsesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ainoa kommari ja sinun pitää sopia itsesi kanssa.

        Me ollaan kaikki luojan pikku-kommunisteja, kaikki ei sitä vaan ymmärrä.


    • Anonyymi

      "Rikkaus on varkautta" ei itse asiassa ole Marxin meemi,
      vaan analogia valitsusajan filosofien teeseistä,
      joka esiintyy jo filosofi J.J.Rosseaun "esseessä eriarvosta" (1754) [1]:
      "Maan hedelmät kuuluvat kaikille, eikä maa itsesään kenellekään.",
      vallankumouksellisen J.P. Brissotin "tutkimuksessa omistusoikeudesta" (1780) [2]:
      "Yksityinen maaomaisuus on rikos.",
      ja anarkisti J.P.Proudhonin esseessä "Mitä on omaisuus?" (1840) [3][4]:
      "Mitä on (maa)omaisuus? Se on varkautta!",
      joista kaksi jälkimmäistä Marx noteerasi saksalaisessa "sosiaalidemokraatti"-lehdessä [5] julkaistussa kirjesssä (1865) [6].

      Vaikka maaomaisuuden analogia kaupan perusteettomiin voittoihin on ilmeinen, vaati tämän analogian yksityiskohtainen esiinpiirtäminen hyvin perustavanlaatuisten argumentaation analyysin.

      Nimittäin, siinä missä maa ja sen hedelmät ja jokaisen oikeus näihin on agraarisessa mielessä yksioikoinen - kun edellä mainittuihin argumentteihin lisätään luoja ja tämän ilmeinen tahto luomansa suhteen -, on tämän luojan luoman yksilön ruumiin ja sen ravinnon tarpeen täyttymys viidakkoa modernimmassa ihmisyhteisössä, ihmisorganismissa, ja sen tieteellis-teknisessä kulttuurissa monitahoisempi funktio, mutta kun tähän funktioon asetetaan lähtökohdaksi tarpeet ja niiden toteutumisen tahto luojan taholta sekä lopputulemaksi maan hedelmän kulku yhteiskunnan jäsenelle, on kaikki maan ja yksilön välillä vain maan tieteellis-tekninen laajennus, ja ihmisorganismin kulttuurin kuuluessa kaikille ilman omimis- tai omistus-oikeutta, modernin yhteiskunnan ravintoketju on vain agraarisen kädestä-suuhun tapahtuman laajempi analogia, eikä tätä luonnollista oikeutta [7], modernissakaan muodossakaan, ole kenelläkään oikeutta rikkoa.

      Edellä mainitussa Brissotin tutkimuksessa, ja sen filosofisessa analyysissä todettu, maaomaisuutta seuraava, luonnollisen oikeuden vastainen rikos [8]:
      "Maaomaisuus menee luonnollisia tarpeita pidemmälle. Miksi? Ihminen on luonut itselleen valtavan määrän keinotekoisia tarpeita. Hänen omaisuutensa laajeni hänen tarpeidensa vuoksi. Hän on rikkonut rajan, jonka luonto asetti oikeuksilleni. Luonnollisissa tarpeissa tyydyttyään, hän soi omaisuutensa tyydyttää keinotekoiset tarpeensa. Se oli rikos, koska tämä suominen saatettiin tehdä vain muiden yksilöiden kustannuksella.",
      voidaan laajentaa modernin yhteiskunnan ravintoketjuun, jolloin kaupan harjoittama kohtuuton välistäveto on vastaavasti "rikos muiden kustannuksella".

      Filosofi Proudhon havaitsikin edellä mainitussa analyysissaan luonnolliseen oikeuteen perustuvan yksilöiden tasa-arvon vastaisen rikoksen tapahtuvan myös kaupankäymisessä [9]:
      "Varastamme kaupankäymisellä, kun kaupan voitto ylittää oikeutetun palkan. Kaikki tietävät kaupankäynnin määritelmän – taidon ostaa kolmella frangilla kuuden arvoinen, ja myydä kuudella sen, mikä on kolmen arvoinen. Näin määritellyn kaupan ja vol a l'americaine - amerikkalaisen ryöstön - välillä, ainoa ero on vaihdettujen arvojen suhteellisessa osuudessa — lyhyesti sanottuna voiton määrässä.".


      [1] Jean-Jacques Rousseau, On the Origin of the Inequality of Mankind, 1754. https://www.marxists.org/reference/subject/economics/rousseau/inequality/ch02.htm
      [2] Jacques Pierre Brissot, Philosophical Inquiries on the Right of Property, 1780. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6472q/f55.item
      [3] Property is theft! https://en.wikipedia.org/wiki/Property_is_theft!
      [4] Pierre-Joseph Proudhon, What is property?, 1840. https://www.marxists.org/reference/subject/economics/proudhon/property/ch01.htm
      [5] https://en.wikipedia.org/wiki/Der_Sozialdemokrat
      [6] Karl Marx, Letter to J B Schweizer, Der Social-Demokrat 1.2.1865 https://www.marxists.org/archive/marx/works/1865/letters/65_01_24.htm
      [7] https://fi.wikipedia.org/wiki/Luonnonoikeus
      [8] [2] p.96 https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6472q/f109.item
      [9] Pierre-Joseph Proudhon, What is property?, 1840. Chapter V, Part 2, Characteristics of Property. https://www.marxists.org/reference/subject/economics/proudhon/property/ch05.htm

      • Anonyymi

        Vaikka Marxin teos "pääoma" itsessään käsittelee yksilön oikeuden ja sen rikkomisen teeman analogiaa - työläisen oikeutta työn arvoon ja tämän arvon pidättämistä porvarin pääomaksi - ei Marx käytä teoksessaan yleisesti ekonomian kieltä vulgaarimpaa ilmaisua.
        Taloustieteelliseen merkityskontekstiin varsinaisesti sisältymätön ilmaisu löytyy kuitenkin teoksesta muodossa:
        "työntekijän välttämättömien kulutusvarojen ryöstäminen ylijäämävarojen ja kasautuvien pääomien muodostamiseen" [10].

        Ja jos Marxin pääoma on kapitalistisen maailman työmarkkinoiden työläisten tulopoliittisen neuvotteluiden raamattu ja teoreettinen oikeutus, puuttuu kapitalistisesta maailmasta tulopoliittisten neuvottelujen piirissä olevaa tuotantoa seuraavan kaupan osapuolten väliset menopoliittiset neuvottelut, ostajan tehdessä kaupalle kaupan ryöstämien ylijäämävarojen ja kasautuvien pääomien edestä työtä.

        Ostaja onkin siksi töissä sekä kaupan myymän tuotteen tuottajalla, että myös kaupassa, kaupan keräämän pääoman edestä, joka yhtälö tietenkin on mahdoton, kun tuotannon palkan ja kapitalistin ylijäämävaraston arvon suhde on 1:2, ja työläisten palkan ja tuotteen arvon välinen suhde muuttuu kaupassa muotoon 1:4, jolloin 3/4 kaupan tuotteista jää hyllyyn ostajan rahan määrän vähyyden vuoksi. Voi mitä hävikkiä!

        Apuun tulee kuitenkin valtion "laina"-rahoitus, jolla rahoitetaan ei-tuottavat alat. Siinäpä vasta yhtälö, kai senkin joku hallitsee ilman inflaatioita, lama-aikoja ja vielä hikiotsaisella työnmoraalilla ilman finanssi- ja kasinopelejä, joihin ei tarvita edes työläistä, tehdasta, ostajaa taikka kauppaa. Viva Las Vegas!


        [10] Karl Marx, Das Kapital: A critique of political economy, 1867. Part VII, Ch. 24, Sect. 4 https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch24.htm#S4


    • Anonyymi

      Rahat kuuluu niille, jotka tekee työnsä eteen jotain. Esim. Maanviljelijä, mylläri, teurastaja, leipuri on palkkansa ansainnut. Kauppias on yhteiskunnan loinen, huikari ja syyllinen suomen huonoon taloudelliseen tilanteeseen ja alhaiseen syntyvyys. Meillä ei ole ainoastaan oikeus, vaan myös velvollisuus pistää jakoon kauppiaiden voittoja. Kauppiaat on miljoonia velkaa rehellisille veronmaksajille.

      • Anonyymi

        Saathan sinäkin boonusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saathan sinäkin boonusta.

        Sano nyt vielä että sen lisäksi mä oon joku omistaja niin päivä ei vois enää paremmaksi muuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sano nyt vielä että sen lisäksi mä oon joku omistaja niin päivä ei vois enää paremmaksi muuttua.

        Et voi omistaa mitään sen kirjoitus todentaa


      • Anonyymi

        Neuvostoliiton perustuslaki 1918
        18. "Hänen ei syömän pidä joka ei työtä tee." [1]
        Neuvostoliiton perustuslaki 1936
        12. "Jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan." [2]
        Neuvostoliiton perustuslaki 1977
        44. "Neuvostoliiton kansalaisilla on oikeus työhön." [3]

        [1] Constitution of USSR 1918 https://www.marxists.org/history/ussr/government/constitution/1918/article2.htm
        [2] Constitution of USSR 1936 https://www.marxists.org/reference/archive/stalin/works/1936/12/05.htm
        [3] Constitution of USSR 1977 https://www.marxists.org/history/ussr/government/constitution/1977/constitution-ussr-1977.pdf


    • Anonyymi

      (Gotham Program. Part 1)

      JOKAINEN KYKYJENSÄ MUKAAN, JOKAISELLE TYÖNSÄ MUKAAN

      a) "Jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan"
      Marxilais-leninismin omaksuma periaate "jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan" [1] esitettiin teollis-suvun edustajan Engelsin toimesta postuumisti Marxin kirjoittamana "Gothan ohjelman kritiikki" -kirjeessä [2].
      Kirjeessä esitetään, saksan sosiaalidemokraattisen puolueen koodia [3][4] koskien, kritiikin muodossa työn moraalin ja tulonjaon periaate, kumoten, kirjeessä määritellyssä kommunistisen yhteiskunnan "ensimmäisessä vaiheessa", sosialismin tasa-arvoinen tulonjaon periaate, esittäen kommunismin ensivaiheen resurssivajeen, ei vain oikeuttavan, vaan pakottavan eriarvoiseen tulonjakoon [5].

      b) Logiikan ongelmat
      Marxilais-leninismin periaatteeksi, ja Neuvostoliiton 1936 perustuslakiin kirjoitetuksi tulleessa [6], edellä mainitussa kritiikin periaatteessa - jota voidaan pitää, tässä kohtaa, Suomessa lainsäädäntötyössä käytössä olevaa lakia koskevaa hallituksen esitystä vastaavana - on sen muodostamisen logiikassa kuitenkin perustavanlaatuisia ongelmia.

      Ensiksi kritiikissä johdetaan oma, kritiikin kohteena olevassa ohjelmassa esitettämätön, periaate "jokaiselta kykyjensä mukaan", esittäen kuinka jokaisen työpanos on erilainen, ja että tästä seuraa eritasoinen osallistuminen yhteiskunnan yhteiseeen tuotantoon:
      "toinen on parempi toista fyysisesti, tai henkisesti, ja tekee enemmän
      työtä samassa ajassa, tai voi tehdä työtä pidempään"
      "välttääksemme nämä epäkohdat (periaatteessa), oikeuden (työn tuottoon)
      pitää olla tasa-arvoisen sijaan epätasa-arvoinen"

      Sen jälkeen kritiikissä esitetään, esitettyä sen enempää perustelematta, että yhteiskunnan tulonjako ei voi olla tasa-arvoinen kommunismin "ensimmäisessä vaiheessa", koska tuontanto ei ole vielä kehittynyt:
      "nämä epäkohdat (periaatteessa) ovat väistämättömiä kommunistisen
      yhteiskunnan ensimmäisessä vaiheessa, kun se on juuri tullut esiin
      kapitalistisesta yhteiskunnasta pitkällisten synnytyskipujen jälkeen"

      Sen jälkeen kritiikissä tehdään kahdesta esitetystä premissistä propositio, jonka mukaan tulonjaon täytyy seurata yksilön työpanosta; erilaisista työpanoksista täytyy seurata vajavaisten resurssien jako työpanoksen mukaan, propositio ja periaate kuitenkin käänteisesti esittäen:
      "kehittyneemmässä kommunistisen yhteiskunnan vaiheessa ...
      yhteiskunta voi kaivertaa bannereihinsa:
      jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan"

      c) Logiikan tarkastelu
      Koska tämä periaate on noussut marxilais-leninismin johtavaksi periaatteeksi, ja marxilais-leninismi on nostettu kapitalismin antagonistajaksi ja antiteesiksi, sekä luokka-yhteiskunnan sorrettujen pelastajaksi, ja periaate toimii kaikkea muuta kuin sorrettujen asiamiehenä, on asiaa sen ihmis-sosiaalisen merkityksen vuoksi käsiteltävä, sen logiikka, tai pikemminkin logiikan puute, rehellisesti avaten.

      d) Logiikan ensimmäinen esitys
      Periaatteen ensimmäinen esitys, ja sen perustelu, esittää yksilön työnpanoksen aika- ja kyvykkyys-sidonnaisena, ja tämän seurauksena esittää yksilöiden työpanoksen olevan eritasoinen, kun työpanos yhtälailla voi olla suoritusperustainen vastakohtana aikaperustaiselle.
      Toiseksi, periaate asettaa työpanoksen riippuvaksi tuloksesta eikä työhön kulutetuista henkilökohtaisista resursseista, ja jos periaatetta "jokaiselta kykyjensä mukaan" tarkastellaan uhratun resurssin perusteella aikasidonnaisesti, on työpanos yhtäläinen tuloksesta riippumatta.
      Ja jos asiaa tarkastellaan uhratun resurssin ja suoriteperustan mukaisesti, heikommat resurssit omaava antaa henkilökohtaisista resursseistaan suuremman panoksen saman tuloksen aikaan saamiseksi.

      Siten yksilön työpanosta ainoastaan aika-tulos -perusteisesti tarkastellen "jokaiselta kykyjensä mukaan" tuottaa eriarvoisen henkilökohtaisen arvon luovutuksen, kun taas työpanoksen aika-resurssi -perusteisteinen tarkastelu tuottaa samanarvoisen henkilökohtaisen arvon luovutuksen, ja työpanoksen resurssi-tulos -perustainen tarkastelu tuottaa aika-tuotos tarkastelusta vastakkaisen arvon luovutuksen.
      Se että kritiikissä esitetty periaate käyttää työntekijän arvon luovutuksen mittarina aika-tuotos -perustaa, eli Marxin pääoma-teoksessakin mainittua kappale-palkkaus työntekemisen mallia [7], tai tämän päivän terminä "provisiopalkkausta", vie kritiikin ja siinä esitetyn periaatteen sosialismista ja "poliittisen ekonomian" vasemmalta laidalta ekonomian oikealle laidalle.

    • Anonyymi

      (Gotham Program. Part 2)

      e) Logiikan toinen esitys
      Periaatteen toisen esitys, että jossain yhteiskunnan tuotantoasteessa ei kansantuotetta voisi jakaa tasa-arvoisesti, on yksinkertaisesti absurdi.
      Ainoastaan yhteiskunnan agraarisessa vaiheessa, jossa ruuan tuotanto on alle kansan ruuan tarpeen, voidaan esittää mitään tämän kaltaista, ja tässäkin tilanteessa koko kansa voi yhtälailla nähdä nälkää tasa-arvoisesti, eikä tällöinkään ruuan tarpeen ollessa joka tapauksessa eritasoista yksilöiden välillä, asiaa voi mitenkään tarkastella absoluuttisena määränä, vaan tarpeena.

      Lisäksi on huomioitava, että kritiikki käsittelee kritisoimansa puolueohjelman käsitteitä ilmeisen tarkoituksellisesti ja yksinomaan materiaalisesti - absoluuttisina fyysisinä ja fysikaalisina suureina - kun ohjelmassa käytetään yksinomaisia materiaalisia käsitteitä laajempia yleiskäsitteitä.

      Tässä kohtaa voidaan todeta että esitetyt perustelut periaatteelle "jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle työnsä mukaan" ovat yksinkertaisesti loogisesti virheellisiä; ja periaate yksinkertaiseti vain esittää tietyn asiain tilan, ilman perusteluja.

      f) Periaatteen perusteet
      Siksi meidän on tarkasteltava periaatteesta syntyvää asiain tilaa ja sen analogiaa yhteiskunnalisiin oloihin - kapitalistiseen yhteiskuntaan -, sekä periaatetta selittäviä motiiveja, ja asiaan liittyviä premissejä intresseineen.

      g) Periaatteen perusteet, tulos
      "Jokainen kykyjensä mukaan" -periaate aikasidonnaisesti luo yhtämittaisen työpäivän, ei sen enempää.
      "Jokaiselle työnsä mukaan" - koska periaatteen perusteeksi on esitetty työn tulos, eikä missään modenissa työyhteisössä ole käytetty samassa työssä työn tulosta ansion perusteena, vaan työhön kulutettua aikaa, edustaa periaate eri töiden erilaista arvostusta, josta seuraa eri töistä maksettava eri palkka.
      Periaatteen tulos on silloin yhtäläinen työaika ja eri töiden erilaiset palkat.

      h) Periaatteen perusteet, analogia
      Periaate kokonaisuudessaan edustaa pyrkimystä työvoiman käytön maksimoimiseen, joka on kapitalistisen yhteiskunnan porvari-omistajan intressi, työvoiman tuottaessa työnmäärää vastaavasti pääomaa tuotantovälineiden omistajalle.
      Sosialistisen tasa-jako yhteiskunnan kannalta "jokaiselle työnsä mukaan" on tarpeeton periaate, ja siksi periaate edustaa yksinomaan kapitalistisen tulonjaon politiikkaa; josta seuraa, että periaate ei ole pyrkimys sosialistiseen yhteiskuntaan, vaan sen tarkoitus on ylläpitää kapitalistista tulonjakoa, ja kritiikissäkin käsiteltyä "palkkojen rautaista lakia" [8] - jonka mukaan kapitalistisessä yhteiskunnassa porvarin maksama palkka asettuu aina "työntekijän välttämättömän elämän ylläpitämisen vaatimalle minimi-tasolle" [9].

      i) Periaatteen perusteet, premissit, intressit ja motiivit
      "Critique of the Gotha Programme" on Engelsin - teollisuus-suvun jäsenen - postuumisti julkaisema sosialismin ikonin kritiikki sosiaalidemokraattisen puolueen ohjelmasta, jossa ohjelmassa esitetään tuotantolaitosten haltuunottamista työväenluokalle [10] sekä tuotannon jakamista tasa-arvoisesti [11].
      Tuotannon haltuunottaminen porvaristolta - kuten Engels ja tämän tukema toimittaja Marx - on siinä määrin perustavanlaatuinen ja fataali toimenpide, että se ei voi olla herättämättä antipatiaa, antiteesiä ja antagonistajaa itsensä vastaisille pyrkimyksille.
      Jos teollisuus-porvariston pyrkimys parantaa työvoimansa oloja ja samalla omaa tuottavuuttaan selittää Marxin "poliittisen ekonomian kritiikin", selittää Saksan sosiaalidemokraattien radikaalihenkinen Gotha-ohjelma sitä kohtaan esitetyn kritiikin.

    • Anonyymi

      (Gotham Program. Part 3)

      JOHTOPÄÄTELMÄT

      Tässä kohta on todettava, että - huh huh 😅 - Neuvostoliitto, sen vuoden 1936 perustuslain perusteella - ja anti-sosialistisen kapitalistisen Natsi-Saksan nousun ajankohtana - oli kaikkea muuta kuin sosialistinen, eikä voi välttyä ajatukselta että sosialistinen Neuvostoliitto oli keskushallinnoltaan länsimaisen porvarillisesti korruptoitunut - tarjoten samalla myös lännelle pääsyn Neuvostoliiton luonnonvaroihin valtiokapitalismin kerääminen pääomien muodossa.

      Kuten maasta karkoitettu neuvostovaikuttaja Leon Trotsky kirjassaan "petetty vallankumous" [12] totesi:
      "Tämä sisäisesti ristiriitainen, etten sanoisi järjetön,
      sanamuotoilu on tullut, uskokaa tai älkää, puheista ja
      journalistisista artikkeleista huolellisesti harkittuun
      valtion perustuslain tekstiin." [13].

      Kokien lopulta - perussuomalais-henkisen vasara-analogisen - jäähakku-salamurhan NKGB:n edeltäjän NKVD:n upseerin toimesta [14].

      "Gothan ohjelman kritiikki" -kirje edustaa myös sarjaa poliittisten aatteiden peukaloinnissa, jollaiselle sabotaasille suomalainen puoluekenttä avattiin vuoden 1967 anti-sosialistisessa puoluelaissa, kuten anonyymeissä esseissä on asiasta esitetty [15][16].


      [1] From each according to his ability, to each according to his needs https://en.wikipedia.org/wiki/From_each_according_to_his_ability,_to_each_according_to_his_needs#Debates_on_the_idea
      [2] Critique of the Gotha Programme, 1875/1891 https://en.wikipedia.org/wiki/Critique_of_the_Gotha_Programme
      [3] Gotha Program, 1875 https://en.wikipedia.org/wiki/Gotha_Program
      [4] Gotha Program, 1875, text https://history.hanover.edu/courses/excerpts/111gotha.html
      [5] Karl Marx, Critique of the Gotha Programme, 1875. Part I, par. 3 https://www.marxists.org/archive/marx/works/1875/gotha/ch01.htm
      [6] Constitution of USSR 1936, Art. 12 https://www.marxists.org/reference/archive/stalin/works/1936/12/05.htm
      [7] Karl Marx, Das Kapital: A critique of political economy, 1867. Part VI, Ch. 21 Piece-Wages https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch21.htm
      [8] Karl Marx, Critique of the Gotha Programme, 1875. Part II https://www.marxists.org/archive/marx/works/1875/gotha/ch02.htm
      [9] Iron law of wages https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_law_of_wages
      [10] [4] par. 3
      [11] [4] par. 1
      [12] The Revolution Betrayed, 1936 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Revolution_Betrayed
      [13] Leon Trotsky, The Revolution Betrayed, 1936. Chap. 10 https://www.marxists.org/archive/trotsky/1936/revbet/ch10.htm#ch10-1
      [14] https://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Trotsky#Assassination
      [15] Anonyymi, Puolueen perustaminen, 2024 https://keskustelu.suomi24.fi/t/18198057/muka-asuntoja--ruokaa-ja--toita---koyhille-terveisia-oikeistolta#comment-125436622
      [16] Anonyymi, Operaatio demokratia - vapaa maailma ilman sosialismia, 2024 https://keskustelu.suomi24.fi/t/18198057/muka-asuntoja--ruokaa-ja--toita---koyhille-terveisia-oikeistolta#comment-125456288

    • Anonyymi

      Ilmoitan heti ja seuraan myös kokoajan mitä varastaa ja sitten todistan myös

    • Anonyymi

      Itse olen rehellinen ja tiedän kyllä että me rehelliset viimekädessä maksamme myymälävarkauksien aiheuttamat tappiot. Tosin ihan niin rehellinen en ole, että jos olen vahingossa tullut varastaneeksi kaupasta jonkun tuotteen, että palaisin kassalle sen takia. Viime vuonna tulin vahingossa varastaneeksi paristopaketin n. 8 euroa. Paketti oli jäänyt ostoskärryissä pipon alle ja vasta autolle tullessani huomasin että tuo jäi kassalta laskuttamatta. Mutta muistin samalla että sama kauppaliike oli aiemmin samana vuonna laskuttanut kahteen kertaan 15 euron arvoisen wc-paperi paketin, joten kauppaliike on yhä velkaa minulle 7 euroa. Ajattelen niin että virheitä tapahtuu kaikille ja pitkässä juoksussa ne virheet tasaavat toisensa.

      Mutta varmasti varastaminen kaupoista on lisääntynyt, koska ruoan hinta on noussut hurjasti ja koska samaan aikaan sosiaalitukia on leikattu. Se johtaa siihen että motiivi varastaa kasvaa. Samalla itsepalvelukassat ovat yleistyneet ja se lisää varastamisen mahdollisuutta.

      Vaikka olen periaatteessa varastamista vastaan, niin tiedän että kauppaliikkeet ovat yleisen inflaation varjolla nostaneet myös sellaisten tuotteiden hintoja joihin ei sisälly korotuspaineita ja hintojen kohoamisesta huolimatta kauppaliikkeet ovat vain kasvattaneet voittoaan. Periaatteessa ahneusinflaatio on sekin varastamista, sillä asiakkailla ei ole juuri mahdollisuutta tietää mitkä tuotteet ovat aidosti kallistuneet ja minkä tuotteiden hintoja on nostettu inflaation varjolla.

      • Anonyymi

        Olet sinä selittäjä ja perimmiltään kommari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä selittäjä ja perimmiltään kommari.

        Minähän vain toteutan Halla-Ahon kehotusta olla realistinen ja unohtaa moraaliset harhat. Syöminen on ihmisen perustarve ja jokaisen on pakko syödä vaikka siihen ei olisi varaa.

        Kun hinnat ovat nousseet ja monilla on suuria taloudellisia vaikeuksia, niin kauppaliikkeet saavat varautua lisääntyviin varkauksiin ja voivat joutua jopa luopumaan itsepalvelukassoista tai ainakin lisäämään vartiointia. Ja kuluttajana minä toivon että nälkäiset köyhät varastavat mieluummin kaupasta kun alkavat ryöstämään meitä tavallisia kauppakasseja kantavia kuluttajia. Tämä on vain realismia ilman moraalisia harhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän vain toteutan Halla-Ahon kehotusta olla realistinen ja unohtaa moraaliset harhat. Syöminen on ihmisen perustarve ja jokaisen on pakko syödä vaikka siihen ei olisi varaa.

        Kun hinnat ovat nousseet ja monilla on suuria taloudellisia vaikeuksia, niin kauppaliikkeet saavat varautua lisääntyviin varkauksiin ja voivat joutua jopa luopumaan itsepalvelukassoista tai ainakin lisäämään vartiointia. Ja kuluttajana minä toivon että nälkäiset köyhät varastavat mieluummin kaupasta kun alkavat ryöstämään meitä tavallisia kauppakasseja kantavia kuluttajia. Tämä on vain realismia ilman moraalisia harhoja.

        Minkä takia tavallisia kuluttajia ryöstävät köyhät alkaisivat varastaa myös kaupoista?


      • Anonyymi

        Pitkässä juoksussa virheet menevät suunnilleen tasan. Tämä selitys varkauksillesi ei sitten kelpaa Pyhän Pietarin portilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkässä juoksussa virheet menevät suunnilleen tasan. Tämä selitys varkauksillesi ei sitten kelpaa Pyhän Pietarin portilla.

        Ateistina en usko moiseen taikauskoon, sitäpaitsi jos kauppaliikkeellä on oikeus tehdä omaksi edukseen virheitä, niin minullakin on!

        Heh porvarit ovatkin juonia, perustavat yrityksiä jotka varastavat heidän puolestaan jottei itse joutuisi varastamaan - en usko että heidänkään selitys menisi läpi Pyhälle Pietarille.


    • Anonyymi

      En varasta mutta jos nyt kuitenkin varastan niin en nyt niin rehellinen ole että kertoisin. Uskomatonta. Oletko joku sketsihahmo?

    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, että mummoja enemmän varastavat huumeiden väärinkäyttäjät ja rikollisliigat. Varkaushävikki on Suomen kaupoissa jo noin 500.000.000 € vuodessa ja toinen mokoma kuluu sen torjuntaan. Tämä on noin 179 € jokaista suomalaista kohti. Nelihenkinen perhe pulittaa siis noin 716 € vuodessa ylimääräistä varkaushävikin takia. Summa on luonnollisesti kasvussa itsepalvelukassojen ja varkaiden lisääntyessä. Elintarvikkeissakin näkyy jo tarrahälyttimiä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskusi meni pieleen väärien lähtöarvojen vuoksi. Varkauksien torjuntaan kuluu vain viidesosa hävikin määrästä eli 100 miljoonaa euroa.
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d983043c-4d66-462c-af24-1b13a17ab17c

        Kaupan liitto teetti ulkopuolisen selvityksen, jonka mukaan varastetun tavaran arvo vuonna 2022 oli 500.000.000 euroa ja varastamisen ja näpistelyn estoon kului toiset 500.000.000 euroa. En tiedä, viitataanko Iltalehden vuoden 2022 uutisessa tähän tutkimukseen vai onko tehty uudempi tutkimus, jossa 1.000.000.000 € kokonaiskustannus on mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupan liitto teetti ulkopuolisen selvityksen, jonka mukaan varastetun tavaran arvo vuonna 2022 oli 500.000.000 euroa ja varastamisen ja näpistelyn estoon kului toiset 500.000.000 euroa. En tiedä, viitataanko Iltalehden vuoden 2022 uutisessa tähän tutkimukseen vai onko tehty uudempi tutkimus, jossa 1.000.000.000 € kokonaiskustannus on mainittu.

        Eniten varastaa henkilökunta ja vartijat. Toki siihenkin on lieventäviä syitä olemassa miksi näin tekevät. Varastaahan kauppiaskin heiltä vapaa ajan korvauksella joka ei läheskään vastaa menetettyä aikaa ja vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten varastaa henkilökunta ja vartijat. Toki siihenkin on lieventäviä syitä olemassa miksi näin tekevät. Varastaahan kauppiaskin heiltä vapaa ajan korvauksella joka ei läheskään vastaa menetettyä aikaa ja vaivaa.

        Älä vaan mene töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vaan mene töihin.

        Kyllä mä menen jos se kannattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mä menen jos se kannattaa.

        Vartijaksi ja myyjäksi en mene kun palkka on niin sirkea ettei sillä pärjää kantsii olla työtön voi kerätä pulloja.


    • Anonyymi

      Tietenkin punnituksessa kannattaa hiukan huijata. Eli se on vaan punnituspalkkio, koska s ja k vaatii itse punnitsemaan, mutta hinta ei kuotenkaan oo halvempi kuin lidlissä, jossa myyjä punnitsee.

    • Anonyymi

      Pieniä on köyhän eväät ja nälkään varastaminen. Ne menee ns. hukkahävikkiin. Tietoisesti tuodaan esille tällaisia narkkien ja ihmiskauppauhrien tekemiä tilausvarkauksia. No köyhyys sielläkin takana, mutta myös muuta rikollisuutta. Nälkäinen ei ole rikollinen vaan yhteiskunnan uhri.

    • Anonyymi

      Kyllä itsepalvelukassalla voi säästää tosi paljon toki se kyylä katsoo koneelta mitä piippaat mutta heti kun joku muu käskee sen tsekkaamaan pullokuitin voit unohtaa oman maksamisen siksi aikaa. Pokkana vaan.

    • Anonyymi

      Juu keskimäärin jotain kolmanneksen voi säästää ruokalaskuissa itsepalvelusta. Jos jäisikin joskus kiinni eipä se edes harmittaisi enää. Sen verran voitolla ollaan.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe