Kenestä tulee presidenttimme?

Jokainen yhdeksän ehdokasta on nyt nähty ja kuultu tv:n presidenttitentissä. Urpilaisesta, Halla-ahosta ja Aaltolasta näkemääni kommentoin edellisellä avauksellani 08.01.Haavistosta näkemääni kommentoin 09.01. Halutessanne näette ne profiililtani. Tuon jälkeen esiintyivät vielä Andersson, Essayah ja Harkimo. Katsoin nuokin, mutta eipä niistä erityistä kommentointia.

Maanantaina 16.01 esiintyi vielä Rehn ja esityksensä oli kaikin puolin oikein hyvä. Rehn on ihan presidenttiainesta, mutta voi olla kisassa ”väärässä joukkueessa”. Toisenlainen oli roolinsa nuorukaisena Mikkelin Palloilijoiden huippuhyökkääjänä ja kun hän teki maalin katsomosta kaikuivat hänelle huudot ”relli oon, relli oon”. Rehn ei varmaan pääse toiselle kierrokselle, mutta ekakierroksella voisinpa äänestää häntä, kun pitkässä elämässäni en ole koskaan missään vaaleissa äänestänyt hänen edustamansa puolueen ehdokasta.

Eilen illalla oli viimeinen ehdokastentti ja tentittävänä oli Alexander Subb. Hieno esiintyminen! Kolmen minuutin avauspuheessaan hän ei tarvinnut konseptilappujakaan keskittyessään vahvaan osaamisalueeseensa kansainväliseen politiikkaan, jonka hän puolustusvoimain ylipäällikkyyden ohella näki presidentin tärkeimmäksi vastuutehtäväksi. Erinomaisesti selviytyi myös pitkässä haastattelussa, arvostavia lausuntoja sai myös esiintymisen ”ruotijoilta”.

Stubb on varma toiselle kierrokselle. Vastapelurinaan on todennäköisesti Haavisto, jolloin minulle voisi ehkä tulla pientä pohdintaa siitä, kumpaa äänestäisin. Pohdintaa en tarvitsisi, jos vastustajanaan olisi Halla-aho😉 Vitsailu sikseen. Kekkosta en koskaan äänestänyt mutta jokainen neljä hänen jälkeistä presidenttiämme on tullut tehtävänsä äänestämänäni ja niin varmaan tulee vielä viideskin!

Stubb on muuten ruotsia ja suomeksi se olisi sänki, mutta ei tuo Alex ole suinkaan sänkeä, oras hän on!

148

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai nyt jokainen tajuaa, että Sannastahan se tulee. Se on niin kauniskin, eikä ole kepu.

      • Anonyymi

        Joudumme tyytymään huonompaan vahtoehtoon, Sannasta olisi tullut presidentti ylivoimaisella äänivyöryllä, mutta Sannalla on aikaa. Väyrysellä se alkaa loppumaa, vaikka ei ole enää kepu..


      • Anonyymi

        ei voi tulla .......jos on päässä vikaa, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä tekemilleen tyhmyyksilleen, kansa kärsii ja syytetään viattomia


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­N­­­y­m­­­f­­­o­­­m­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18217911

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Hyviä vaihtoehtoja ja taitaa olla Suomen historiassa ensimmäisiä kertoja, että yhtään venäjämielistä tai Kremliä seuraavaa ei ole ehdolla, ei sen jälkeen, kun Väyrynen ei saanut kannattajakorttejaan kasaan. Mutta kyllä Stubb, Urpilainen, Rehn, Haavisto ja jopa Halla-Aho, hyviä vaihtoehtoja ja tulee tavallista mielenkiintoisemmat vaalit. Itse kallistuin Stubbin puoleen hänen kansainvälisyyden taitojen, verkoston ja näyttöjen perustellaan. Rehn on kyllä petrannut ja olisin hyvin voinut häntä äänestää, oli keskustalta viisas valinta ehdokkaaksi. Näin leikkisästi olisi tehnyt myös sen vuoksi äänestää Rehniä, ajattele mikä trauma Väyryselle, pitkästä aikaa keskustalainen presidentti, mutta vahvasti Nato-ja EU myönteinen ja ei pidä venäläisistä! Olisi siinä Väyrynen soitellut ehkä useampaan otteeseen henkilääkärilleen ja kysynyt: Nyt kyrsii niin kovasti, että notroja pitäisi saada ja vauhdilla!

      • Samoissa näkemyksissä näymme olevan. Niin presidenttiehdokkaiden kuin Väyrysenkin suhteen😉


    • Anonyymi

      Kolmen minuutin puheen pitäminen ilman papereita ei mielestäni vaadi ulkoa opettelun tueksi kuin esiintymiskokemusta. Sitä noista useimmilla on, ja papereihin vilkaiseminen onkin pitkälle rekvisiittaa, jolla pyritään luonnollisuuteen. Yhtäjaksoinen kameraan tuijottaminen kun voi ärsyttää joitakin.

      • Anonyymi

        professoriksi pyrkivien luento on samanlainen
        kuka tahansa voi opetella yhden luennon mutta olla tieteellinen saarisesa

        halosen ukkelin koeluento hylättiin ja asiantuntijoiden mukaan hän on tiedenolla

        valittiin virkaan hihaanpuhuvaukko
        ette näe häntä haastatteluissa


    • Anonyymi

      Li Andersson on paras ehdokas. Hän on osaava ja rehellinen koko kansan puolustaja.

      • Anonyymi

        Kyllä. Häntä äänestän ekalla.
        Tokalla sitten sitä, joka ei ole natsi.


      • Anonyymi

        Milläköhän perusteella? Kommunisti on aina kommunisti.


      • Anonyymi

        Ei todellakaan osaava ja rehellinen, mutta mukavaa ja ainakin luontevaa seuraa vaikkapa oluttuopin ääressä istumiseen. Mahdollisuudet sellaiseen kuitenkin huononevat, mikäli hänestä tulee presidentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläköhän perusteella? Kommunisti on aina kommunisti.

        Juuri näin. Kommunisti ja fasisti, käytännössä sama asia.


      • Anonyymi

        En mä sanoisi, että rehellinen, sitä vaan tyhmät eivät huomaa... kun pystyy peittämään epärehellisyytensä.


      • Anonyymi

        Kova vaiva oli...... ja punahulinen nainen meni lääkärille, lääkäri kysyi punahuuliselta, että mikä Teitä vaivaa, johon punahuulinen nainen vastasi lääkärille, minua ei nyt enää vaivaa mikään.


    • Anonyymi

      tärkeintä on ajaa Urpilais-laumat nurkkaan
      sosdempaapojaveronimijät

      Näin monta vuotta Suomessa täytyy tehdä töitä, jotta eläke on yhtä suuri kuin ei päiväkään töissä ollut saa tukia

      Eläke kertyy kenties yllättävänkin verkkaiseen tahtiin. Talouselämä selvitti, kuinka kauan pitää tehdä töitä saadakseen eläkkeellä saman summan kuin toimeentulotukea saa tekemättä mitään.

      Urpilainen edustaa sossupummien tukipuoluetta

    • Anonyymi

      Alexandär Stybb
      ääntyy

      vaimo ei ymmärrä suomea

      lapset Englannin kansalaisia

      siitä saitte vilttu että Orpo on vaikeuksissa kun tuollainen piti ottaa Haavistoa isisterroristien hyysääjää vastaan normaali politiikka ei toimi vaaleissa

      • Anonyymi

        Valehteleminen sopii persuille hyvin, Stubbin vaimo puhuu erittäin hyvää Suomea ja myös viittä muuta kieltä. Sinä osaat persua ja sitäkin hyvin huonosti.


    • Anonyymi

      Näille vasemmistolaisille; homo- sivari Haavistokin kovaluu. Siinähän naurismaan aidatkin häpeää valtakunnan ykkösnaista. pekka vaati takavuosina puolutusvoimia supistaan ja se raha kehitysapuun. Ja tuo aloittaja sanoo armeijassa olleensa ja tuollainen idolinaan. Hyi ! sanon minä Kapin ulostulosta.

      • Anonyymi

        Perskepulandiassa kiellettiin eläimiin sekaantuminen viimeisenä maana Euroopassa. Moni kepu pettyi todella syvästi.


    • Itse en aio äänestää Stubbia ensimmäisellä enkä toisellakaan kierroksella, ellei vastustajan ole Halla-aho. Stubbhan yrittää selvästi sparrata Halla-ahoa toiselle kierrokselle. Syitä on kaksi. Toinen on se, että Halla-aho oli helppo voitettava. Toinen on se, että Stubb haluaisi persujen äänet toisella kierroksella, jos joku muu kuin Halla-aho on vastassa. Pidän Stubbia elitistisenä persoonana, josta on vaikea leipoa koko kansan luottamaa presidenttiä. Hänen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa linjassaan ei ole mitään sellaista, mihin eivät muutkin ehdokkaat kykenisi. Halla-aho joutui vaikenemaan eilisessä tentissä myös aiemmista lakko-oikeuspuheistaan. Toimittaja Hara kysyikin, oliko Stubb saanut uusia ohjeita asiassa Jyri Häkämieheltä, jolloin Stubbin hymy ensi kertaa valahti ja alkoi selvästi hermostua kysymyksiin.

      Jos halutaan joku muu kuin Stubb presidentiksi, ainoa varteen otettava vaihtoehto oli Olli Rehn. Se johtuu vaalimatematiikasta, että hän on ainoa. Vihervasemmiston ehdokkailla on viimeisemmän gallupin mukaan 35 %:n kannatus. Se tarkoittaa sitä, että Pekka Haavisto ei toisella kierroksella saisi juurikaan tätä suurempaa kannatusta eli Stubb voittaisi varmasti. Halla-aholla on 15 %:n kannatus. Hänkään ei toisella kierroksella juurikaan nostaisi kannatustaan, koska luulen, että jopa vihervasemmisto äänestäisi mieluummin Stubbia kuin Halla-ahoa.

      Olli Rehnin kannatus on nyt 12 %. Jos ajatellaan, että hän saisi vihervasemmiston äänet toisella kierroksella, kannatus pomppaisi 47 %:iin. Neljä prosenttia tarvittaisiin lisää. Ne hän saisi ehkä osalta RKP:n ja KD:n kannattajia, joten kisa Stubbia vastaan voisi olla tasainen. Minusta siis kannattaisi ehdottomasti yrittää äänestää Rehn toiselle kierrokselle, jos ei halua Stubbista presidenttiä. Itse äänestän Rehniä sillä varaukselle, ettei Halla-aho gallupien mukaan uhkaa Haavistoa. Jos uhkaa, äänestän Haavistoa, jolloin Stubbista tulee kyllä presidentti.

      • Emme näy olevan samoissa näkemyksissä Stubbin suhteen. Lähempänä toisiamme olemme näkemyksissämme Haavistosta ja varsinkin Rehnistä, jota minäkin aion äänestää ekakierroksella, ehkä jo tänään käyn ennakkoäänestyksessä. En kuitenkaan usko Rehnin pääsevän toiselle kierrokselle, jolloin minun on äänestettävä erästä toista - ehkä sittenkin presidentiksemme parhaana mahdollisena pitämääni.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen tuo pohdinta Rehnistä. Itse en kuitenkaan usko, että Rehn saisi toisella kierroksella vihervasemmiston äänet. Stubbin ja Kataisen hallituksetkin oli Kokoomuksen ja SDP:n ympärille koottuja, joten demarien voisi olla helpompaa äänestää Stubbia kuin Rehniä. Voi olla, että äänet demarien äänet jakautuisivat Stubbin ja Rehnin välillä aika tasaisesti. Ja vihreillä taitaa olla sellainen Keskusta-antipatia, että heiltä jopa kolme neljäsosaa äänestäisi mieluummin Stubbia. Vasemmistoliiton ay-aktiivit ehkä mieluummin äänestäisivät Rehniä, mutta punavihreät Stubbia?

        Mutta jos toisella kierroksella olisi vastakkain Rehn ja Stubb, niin itse äänestäisin kyllä Rehniä. Mutta itse en olekaan mikään vihervasemmistolainen.


      • kapi_ kirjoitti:

        Emme näy olevan samoissa näkemyksissä Stubbin suhteen. Lähempänä toisiamme olemme näkemyksissämme Haavistosta ja varsinkin Rehnistä, jota minäkin aion äänestää ekakierroksella, ehkä jo tänään käyn ennakkoäänestyksessä. En kuitenkaan usko Rehnin pääsevän toiselle kierrokselle, jolloin minun on äänestettävä erästä toista - ehkä sittenkin presidentiksemme parhaana mahdollisena pitämääni.

        En minäkään usko Rehnin pääsevän toiselle kierrokselle, mutta jos ihmiset osaisivat miettiä eri ehdokkaiden mahdollisuuksia toisella kierroksella, minusta ainoa, joka voisi haastaa Stubbin on Rehn syistä, jotka edellä kerroin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tuo pohdinta Rehnistä. Itse en kuitenkaan usko, että Rehn saisi toisella kierroksella vihervasemmiston äänet. Stubbin ja Kataisen hallituksetkin oli Kokoomuksen ja SDP:n ympärille koottuja, joten demarien voisi olla helpompaa äänestää Stubbia kuin Rehniä. Voi olla, että äänet demarien äänet jakautuisivat Stubbin ja Rehnin välillä aika tasaisesti. Ja vihreillä taitaa olla sellainen Keskusta-antipatia, että heiltä jopa kolme neljäsosaa äänestäisi mieluummin Stubbia. Vasemmistoliiton ay-aktiivit ehkä mieluummin äänestäisivät Rehniä, mutta punavihreät Stubbia?

        Mutta jos toisella kierroksella olisi vastakkain Rehn ja Stubb, niin itse äänestäisin kyllä Rehniä. Mutta itse en olekaan mikään vihervasemmistolainen.

        Minullakin on vahva Kepu-antipatia, mutta ei minulle Rehnin äänestäminen olisi mitenkään vastenmielistä. Olen pitänyt nimenomaan Rehniä esimerkkinä poliitikosta, mistä koko Kepun olisi kannattanut politiikassaan ottaa mallia. Rehn on arvoliberaali, hän ei ole mikään himokas aluepoliitikko ja EU-myönteinen. Rehn ei myöskään ole sitoutunut työantajaleirin äänitorveksi kuten kokoomuslaiset ovat. Rehn kertoi tentissään myös kannattaneensa aikoinaan Fortumille annettavaa ydinvoimalupaa eikä ollut mikään kepulainen Fennovoiman kannattaja.

        Minusta Rehnin kohdalla on erityisesti vihervasemmiston kannattajille iso tukku asioita, jotka puoltavat enemmän hänen kuin Stubbin äänestämistä. Demarien ja Kokoomuksen sukset ovat menneet Orpon kaudella aika lailla täysin ristiin, joten keputaustaista voi tässä tilanteessa olla myös demarien helpompi äänestää. Vasemmistoliitolla on jo historiallisesti ollut aina lämmin suhde Kepuun, kun muistellaan komu-aikoja. Vihreiden ja Kepun suhde ei ole kovin lämmin ja tämä saattaa siis heijastua myös tässä kisassa. Lisäksi pk-seudun vihreät saattavat tuntea Stubbin enemmän oman kylän mieheksi kuin savolaisen Rehnin.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minullakin on vahva Kepu-antipatia, mutta ei minulle Rehnin äänestäminen olisi mitenkään vastenmielistä. Olen pitänyt nimenomaan Rehniä esimerkkinä poliitikosta, mistä koko Kepun olisi kannattanut politiikassaan ottaa mallia. Rehn on arvoliberaali, hän ei ole mikään himokas aluepoliitikko ja EU-myönteinen. Rehn ei myöskään ole sitoutunut työantajaleirin äänitorveksi kuten kokoomuslaiset ovat. Rehn kertoi tentissään myös kannattaneensa aikoinaan Fortumille annettavaa ydinvoimalupaa eikä ollut mikään kepulainen Fennovoiman kannattaja.

        Minusta Rehnin kohdalla on erityisesti vihervasemmiston kannattajille iso tukku asioita, jotka puoltavat enemmän hänen kuin Stubbin äänestämistä. Demarien ja Kokoomuksen sukset ovat menneet Orpon kaudella aika lailla täysin ristiin, joten keputaustaista voi tässä tilanteessa olla myös demarien helpompi äänestää. Vasemmistoliitolla on jo historiallisesti ollut aina lämmin suhde Kepuun, kun muistellaan komu-aikoja. Vihreiden ja Kepun suhde ei ole kovin lämmin ja tämä saattaa siis heijastua myös tässä kisassa. Lisäksi pk-seudun vihreät saattavat tuntea Stubbin enemmän oman kylän mieheksi kuin savolaisen Rehnin.

        Vaalit ratkaistaan maakunnissa, vaikka se sinun kuplastasi ei ehkä siltä näytä.

        Haavisto ei juurikaan saa maakuntien ääniä, ei niinkään sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi, vaan vihreiden totaalisen typerän poliiikan. Siitä vihreiden on syyttäminen Ville Niinistöä, joka EU:ssa on onnistunut ajamaan Suomelle äärimmäisen haitallista metsäpolitiikkaa, ja pitänyt siitä metakkaa melkolailla.

        Haavisto ei myöskään kaupungeissa kovin kummoista kannatusta enää saa, sillä vihreiden epä-älyllinen kaupunkipolitiikkakin alkaa jo näkyä mm. Helsingissä. Siitä taas kiittäminen esimerkiksi Anni Sinnemäkeä, johon henkilöityy moni pääkaupungin kapunkisuunnnitelun typeryys.

        Rehn saattaa hyvinkin yltää toiselle kierrokselle, pahin uhka siinä on Halla-aho (eikä siis Haavisto). Miten maakuntien miehet äänestävät, se ratkaisee paljon. Maakuntien naiset äänestävät paljolti Rehniä ja Urpilaista, ja jos miehiä saadaan mukaan, niin Rehn on hyvinkin toisen kierroksen kanditaatti. Miehet kuitenkin saattavat mennä myös Halla-ahon äänestäjiksi, joka saattaisi ratkaista kisan hänen edukseen.

        Tästä syystä minäkin äänestän Rehniä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaalit ratkaistaan maakunnissa, vaikka se sinun kuplastasi ei ehkä siltä näytä.

        Haavisto ei juurikaan saa maakuntien ääniä, ei niinkään sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi, vaan vihreiden totaalisen typerän poliiikan. Siitä vihreiden on syyttäminen Ville Niinistöä, joka EU:ssa on onnistunut ajamaan Suomelle äärimmäisen haitallista metsäpolitiikkaa, ja pitänyt siitä metakkaa melkolailla.

        Haavisto ei myöskään kaupungeissa kovin kummoista kannatusta enää saa, sillä vihreiden epä-älyllinen kaupunkipolitiikkakin alkaa jo näkyä mm. Helsingissä. Siitä taas kiittäminen esimerkiksi Anni Sinnemäkeä, johon henkilöityy moni pääkaupungin kapunkisuunnnitelun typeryys.

        Rehn saattaa hyvinkin yltää toiselle kierrokselle, pahin uhka siinä on Halla-aho (eikä siis Haavisto). Miten maakuntien miehet äänestävät, se ratkaisee paljon. Maakuntien naiset äänestävät paljolti Rehniä ja Urpilaista, ja jos miehiä saadaan mukaan, niin Rehn on hyvinkin toisen kierroksen kanditaatti. Miehet kuitenkin saattavat mennä myös Halla-ahon äänestäjiksi, joka saattaisi ratkaista kisan hänen edukseen.

        Tästä syystä minäkin äänestän Rehniä

        Maaseudun naiset äänestää Pekka Haavistoa ja myös moni kaappikepulainen. Haavisto menee jatkoon maakuntien äänillä. Keskutan Rossi kamppanjoi jo Haaviston puolesta Savossa. Ullavan cowboyt on myös aloittaneet kovan kampanjan maaseudulla Haaviston puolesta. Ei kaikki maaseudulla ole impivaaralaisia, varsinkin maaseudun nuoret on vahvasti vihreiden takana ja se on kova paikka kepuisännille.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minullakin on vahva Kepu-antipatia, mutta ei minulle Rehnin äänestäminen olisi mitenkään vastenmielistä. Olen pitänyt nimenomaan Rehniä esimerkkinä poliitikosta, mistä koko Kepun olisi kannattanut politiikassaan ottaa mallia. Rehn on arvoliberaali, hän ei ole mikään himokas aluepoliitikko ja EU-myönteinen. Rehn ei myöskään ole sitoutunut työantajaleirin äänitorveksi kuten kokoomuslaiset ovat. Rehn kertoi tentissään myös kannattaneensa aikoinaan Fortumille annettavaa ydinvoimalupaa eikä ollut mikään kepulainen Fennovoiman kannattaja.

        Minusta Rehnin kohdalla on erityisesti vihervasemmiston kannattajille iso tukku asioita, jotka puoltavat enemmän hänen kuin Stubbin äänestämistä. Demarien ja Kokoomuksen sukset ovat menneet Orpon kaudella aika lailla täysin ristiin, joten keputaustaista voi tässä tilanteessa olla myös demarien helpompi äänestää. Vasemmistoliitolla on jo historiallisesti ollut aina lämmin suhde Kepuun, kun muistellaan komu-aikoja. Vihreiden ja Kepun suhde ei ole kovin lämmin ja tämä saattaa siis heijastua myös tässä kisassa. Lisäksi pk-seudun vihreät saattavat tuntea Stubbin enemmän oman kylän mieheksi kuin savolaisen Rehnin.

        Rehnistä ja arvoliberaaliudesta... Ehkäpä koko 2010-luvun Keskusta on mennyt siihen arvoliberaaliin suuntaan, ja kannatus on nyt sitä mitä on. Keskustasta on siirrytty persuihin paljolti myös siksi, että siellä sitä arvokonservatiivisuutta riittää... Siksi en itse usko, että arvoliberaalius olisi tai olisi ollut Keskustan "pelastus". Ennemminkin on niin, että nyt ei oikein sen liberaaliuden tai konservatiivisuuden suhteen poikein tiedä mitä saa, jos äänestää Keskustaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maaseudun naiset äänestää Pekka Haavistoa ja myös moni kaappikepulainen. Haavisto menee jatkoon maakuntien äänillä. Keskutan Rossi kamppanjoi jo Haaviston puolesta Savossa. Ullavan cowboyt on myös aloittaneet kovan kampanjan maaseudulla Haaviston puolesta. Ei kaikki maaseudulla ole impivaaralaisia, varsinkin maaseudun nuoret on vahvasti vihreiden takana ja se on kova paikka kepuisännille.

        Ei kyse ole impivaaralaisuudesta, vaan siitä, että Haaviston taustapuolue, vihreät, on harjoittanut niin kaupunkeja kuin maaseutua haittaavaa politiikkaa.

        Ullavan cowboyt on oma juttunsa, heidän kuplassaan Haavistoa kannatetaan, mutta maaseudulla on paljon muitakin, omin aivoin ajattelevia, joille vihreiden politiikka näkyy raadollisimmillaan. Ja nyt heitä on kaupungeissakin paljon, siitä kertoo vihreiden suosion romahdusmainen lasku jopa Helsingissä


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Emme näy olevan samoissa näkemyksissä Stubbin suhteen. Lähempänä toisiamme olemme näkemyksissämme Haavistosta ja varsinkin Rehnistä, jota minäkin aion äänestää ekakierroksella, ehkä jo tänään käyn ennakkoäänestyksessä. En kuitenkaan usko Rehnin pääsevän toiselle kierrokselle, jolloin minun on äänestettävä erästä toista - ehkä sittenkin presidentiksemme parhaana mahdollisena pitämääni.

        Miksi ihmeessä jankutat, ettei Rehn pääse toiselle kierrokselle. Voi hyvin päästä ja toivottavasti pääseekin, koska hän on ehdokkaista ainoa, joka todella haluaa Presidentiksi. Ja jos jotain haluaa, luultavasti myös hoitaisi virkansa antaumuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehnistä ja arvoliberaaliudesta... Ehkäpä koko 2010-luvun Keskusta on mennyt siihen arvoliberaaliin suuntaan, ja kannatus on nyt sitä mitä on. Keskustasta on siirrytty persuihin paljolti myös siksi, että siellä sitä arvokonservatiivisuutta riittää... Siksi en itse usko, että arvoliberaalius olisi tai olisi ollut Keskustan "pelastus". Ennemminkin on niin, että nyt ei oikein sen liberaaliuden tai konservatiivisuuden suhteen poikein tiedä mitä saa, jos äänestää Keskustaa...

        Ei nyt keskustaa äänestetä vaan henkilöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt keskustaa äänestetä vaan henkilöä.

        Kommentoin aiempaa kirjoitusta Rehnistä, Keskustasta ja arvoliberalismista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaalit ratkaistaan maakunnissa, vaikka se sinun kuplastasi ei ehkä siltä näytä.

        Haavisto ei juurikaan saa maakuntien ääniä, ei niinkään sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi, vaan vihreiden totaalisen typerän poliiikan. Siitä vihreiden on syyttäminen Ville Niinistöä, joka EU:ssa on onnistunut ajamaan Suomelle äärimmäisen haitallista metsäpolitiikkaa, ja pitänyt siitä metakkaa melkolailla.

        Haavisto ei myöskään kaupungeissa kovin kummoista kannatusta enää saa, sillä vihreiden epä-älyllinen kaupunkipolitiikkakin alkaa jo näkyä mm. Helsingissä. Siitä taas kiittäminen esimerkiksi Anni Sinnemäkeä, johon henkilöityy moni pääkaupungin kapunkisuunnnitelun typeryys.

        Rehn saattaa hyvinkin yltää toiselle kierrokselle, pahin uhka siinä on Halla-aho (eikä siis Haavisto). Miten maakuntien miehet äänestävät, se ratkaisee paljon. Maakuntien naiset äänestävät paljolti Rehniä ja Urpilaista, ja jos miehiä saadaan mukaan, niin Rehn on hyvinkin toisen kierroksen kanditaatti. Miehet kuitenkin saattavat mennä myös Halla-ahon äänestäjiksi, joka saattaisi ratkaista kisan hänen edukseen.

        Tästä syystä minäkin äänestän Rehniä

        Vaalin ensimmäistä kierrosta ei ratkaista maakunnissa. Toinen kierros ratkaistaan. Silloin maakuntien kansalliskonservatismi jyrää ja valitsee stadialaistaustaisen globalisti-liberaalin Stubbin presidentiksemme. He valitsevat miehen, jossa ei ole tippaakaan maaseudun hajua. Sitä pakoon hän on lähtenyt ja aina USAhan ja eteläisempään Eurooppaan.

        Haavisto on edelleen toisena viimeisimmän gallupin mukaan ja saamassa paljon suuremman kannatuksen kuin se puolue, jonka jäsen Haavisto on. Hän taitaakin olla ainoa, joka saa selvästi suuremman kannatuksen kuin puolueensa. Se ei oikein tue noita luulojasi. Tilanne voi tietysti muuttua.

        Halla-ahoon en usko. Hän saa persujen äänet, mutta tuskin enempää. Maaseudun tulevaisuuden teettämän mittauksen mukaan Halla-aho on ehdokas, jota kaikkein suurin osa äänestäjistä ei halua missään nimessä äänestää. Se luo onneksi uskoa meihin suomalaisiin. Rehn oli puolestaan toisessa päässä. Häntä vain harva halusi vastaavalla tavalla vastustaa.

        Minä äänestän mielelläni Rehniä, koska on hyvä ehdokas ja koska häntä äänestämällä saamme ainakin Stubbia paremman presidentin.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        En minäkään usko Rehnin pääsevän toiselle kierrokselle, mutta jos ihmiset osaisivat miettiä eri ehdokkaiden mahdollisuuksia toisella kierroksella, minusta ainoa, joka voisi haastaa Stubbin on Rehn syistä, jotka edellä kerroin.

        Pidän Rehnin mahdollisuuksia vähäisinä, mutta häneen päädyn. Kun kuuntelen erilaisia selittelijöitä ja Krimin maarosvon ymmärtäjiä, niin jäljelle jäävät Rehn ja Halla-aho. Rehn perusteli Fennovoiman puolustamisen varsin aukottomasti: ei ollut ministerinä vaihtoehtoa olla noudattamatta pääministeriä (joka on nyt toinen ehdokas ja ajoi russoenergiaa väkisin). Ja Rehn oli kuitenkin jo aiemmin yrittänyt ajaa eri linjaa.

        Halla-aho myös pitänyt särmälinjaa.

        Halla-ahon osalla epäilyttää se, kykeneekö olemaan supliikki, pehmeä ja innostava. Pressa voi vetää kuivaa ja kovaa asialinjaa, mutta välillä pitäisi olla myös urheiluvalmentaja ja tsempata nuutuneita joukkoja. Tässä hommassa Rehn lienee parempi.

        Katsotaan sitten keitä kakkoskiekalla. Ykkösrundilla en lähde taktikoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tuo pohdinta Rehnistä. Itse en kuitenkaan usko, että Rehn saisi toisella kierroksella vihervasemmiston äänet. Stubbin ja Kataisen hallituksetkin oli Kokoomuksen ja SDP:n ympärille koottuja, joten demarien voisi olla helpompaa äänestää Stubbia kuin Rehniä. Voi olla, että äänet demarien äänet jakautuisivat Stubbin ja Rehnin välillä aika tasaisesti. Ja vihreillä taitaa olla sellainen Keskusta-antipatia, että heiltä jopa kolme neljäsosaa äänestäisi mieluummin Stubbia. Vasemmistoliiton ay-aktiivit ehkä mieluummin äänestäisivät Rehniä, mutta punavihreät Stubbia?

        Mutta jos toisella kierroksella olisi vastakkain Rehn ja Stubb, niin itse äänestäisin kyllä Rehniä. Mutta itse en olekaan mikään vihervasemmistolainen.

        Samaa mieltä, vasemmisto ja vihreät ei taatusti äänestäisi Rehniä, kepun ympäristövastaiset toimet ei ole unohtunut minnekään.


      • Anonyymi

        Hyvä! Minäkin äänestän Olli Rehniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaalit ratkaistaan maakunnissa, vaikka se sinun kuplastasi ei ehkä siltä näytä.

        Haavisto ei juurikaan saa maakuntien ääniä, ei niinkään sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi, vaan vihreiden totaalisen typerän poliiikan. Siitä vihreiden on syyttäminen Ville Niinistöä, joka EU:ssa on onnistunut ajamaan Suomelle äärimmäisen haitallista metsäpolitiikkaa, ja pitänyt siitä metakkaa melkolailla.

        Haavisto ei myöskään kaupungeissa kovin kummoista kannatusta enää saa, sillä vihreiden epä-älyllinen kaupunkipolitiikkakin alkaa jo näkyä mm. Helsingissä. Siitä taas kiittäminen esimerkiksi Anni Sinnemäkeä, johon henkilöityy moni pääkaupungin kapunkisuunnnitelun typeryys.

        Rehn saattaa hyvinkin yltää toiselle kierrokselle, pahin uhka siinä on Halla-aho (eikä siis Haavisto). Miten maakuntien miehet äänestävät, se ratkaisee paljon. Maakuntien naiset äänestävät paljolti Rehniä ja Urpilaista, ja jos miehiä saadaan mukaan, niin Rehn on hyvinkin toisen kierroksen kanditaatti. Miehet kuitenkin saattavat mennä myös Halla-ahon äänestäjiksi, joka saattaisi ratkaista kisan hänen edukseen.

        Tästä syystä minäkin äänestän Rehniä

        Olli Rehniä kannatan minäkin!!!


    • Stubb tarkoittaa myös kantoa ja luulenkin, että ihmisen nimenä se tarkoittaa luultavammin kantoa kuin sänkeä. Suomeksi se olisi siis Aleksi Kanto(la) ennemmin kuin Aleksi Sänki.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Stubb on vanha sotilasnimi, jollaiset on ylhäältä päin annettu. Sotilasnimet ovat yleensä paitsi ruotsinkielisiä, myös yksitavuisia tai muuten lyhyitä, jotta ne olisi helppo suomenkielisenkin huudettaessa tunnistaa omakseen. Samasta syystähän koirilla, kissoilla ja hevosillakin on yleensä lyhyt ja napakka nimi.

        Eräässä tutkielmassa todetaan, että siinä vaiheessa, kun ruotsinkielisiä nimiä alettiin suomalaistaa, sukunimen Stubb omanneista suuri osa otti uudeksi sukunimekseen Kanto.


      • Anonyymi

        Antakaa nyt Kapin olla oikeassa älkääkä korjatko mpp ei osaa pakkoruotsia
        eikä presidenttiehdokkaistakaan kuin puolet
        turha näytellä kielitaitoista

        jos jatkatte kirjoitan tämän saksaksi
        kuin olisin Valtonen joka sitä osaa

        jokainen saksapainotteisen koulun käynyt saa ällän pakkoruotsista lukeamatta
        kuten meilläin minä ällä plussan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Stubb on vanha sotilasnimi, jollaiset on ylhäältä päin annettu. Sotilasnimet ovat yleensä paitsi ruotsinkielisiä, myös yksitavuisia tai muuten lyhyitä, jotta ne olisi helppo suomenkielisenkin huudettaessa tunnistaa omakseen. Samasta syystähän koirilla, kissoilla ja hevosillakin on yleensä lyhyt ja napakka nimi.

        Eräässä tutkielmassa todetaan, että siinä vaiheessa, kun ruotsinkielisiä nimiä alettiin suomalaistaa, sukunimen Stubb omanneista suuri osa otti uudeksi sukunimekseen Kanto.

        Olet ihan oikeassa noista vanhoista sotilasnimistä, jotka jäivät käyttöön pysyvästi. Myös Svart on sellainen.


    • Anonyymi

      Minä kävin äänestämässä kaverien kanssa. Meidän äänet meni Pekalle. On Stubb ja Rehn kanssa ok jos voittavat.

      • Anonyymi

        Rehn on ainoa, joka ei tuo mieleen mitään epämiellyttävää mielikuvaa mieleen.


      • Anonyymi

        Suuri osa suomalaisista äänestää vain sitä jonka luulee voittavan, kun ei halua äänestää häviäjää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehn on ainoa, joka ei tuo mieleen mitään epämiellyttävää mielikuvaa mieleen.

        Kaurapuuron tuo mieleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri osa suomalaisista äänestää vain sitä jonka luulee voittavan, kun ei halua äänestää häviäjää

        Ei näissä vaaleissa ole tärkeää luulemaansa voittajaa jo ensimmäisellä kierroksella äänestää.
        Täytyy äänestää parasta, eikä miettiä, mitä muut ovat mieltä. Toisella kierroksella sitten tietysti voi joutua todella miettimään kumpi vaihtoehdoista.


    • Anonyymi

      Kuka teistä muistaa Stupidon kotisivut ennenkuin "isänmaa kutsui"... ne olivat täynnä SETAveteraanijuttuja ja linkkejä vinoviettisyyteen. Yhdessä yössä kaikki poistettiin ja tämä Suomen ruotsalaisuutta ihannoiva, matemaattinen nero, ryhtyi ministeriksi. Sori siitä ja sata kertaa anteeksi... Vielä tv-tentissäkin kuultiin 101:s anteeksipyyntö siitä 90/10 prosenttilaskusta.

      Tässä suhteessa Stipido on samalla "suorolla" Humu-Pekan kanssa. Pekka ostelee nuoria poikia erityisavustajakseen ja Suomen valtio maksaa kovaa palkkaa niistä palveluksista parikymppiselle klopille.

      Jos joku eläkeikäinen naispoliitikko tekisi samanlaisen tempun, niin jopa metakkaa piisaisi mediassa.

      • Anonyymi

        Aivan mutta Kapin kaltainen

        Väinöjen aikainen sosdem ei helposti ymmärrä tätä mitä Stubbin ja Urpilaisen
        väestönvaihto Suomelle merkitsee

        Ymmärrän häntä, tosin kauhistuin kun hän kertoi pari päivää sitten äänestäneensä Ahlosta
        pahinta mädättäjääja mustalaistenihmisarvon ajajaa kun piti hoitaa suomalaisten asiaa

        sitä en todellakaan ymmärrä
        Kekkosvastaisuuden ja Väinöjen ihailun ymmärrän hyvin iso-Väinö ja pikku-Väinö


    • Anonyymi

      Kouluttamattoman ja sivistymättömän ihmisen keinovalikoima selviämiseen on vähäinen. Usein valehteleminen johtaa rikoskierteeseen ja lopulta vankilaan.

    • Anonyymi

      Gallupit ennustavat aika vahvasti Stubbin ja Haaviston pääsyä toiselle kierrokselle, mutta näkisin kuitenkin, että myös Rehn ja Aaltola voisivat yltää hyviin suorituksiin ja mustina hevosina jopa yllättää. He molemmat kykenevät varmasti herättelemään ja puhuttelemaan kansalaisia voimakkaasti yli puoluerajojen.

      Rehn on esiintynyt tenteissä loistavasti ja hänestä saa sellaisen kuvan, että hän on paitsi vahva henkilöhahmo, mutta hän voisi olla tarvittaessa erinomainen rauhan rakentaja ja sovittelija. Lisäksi hänen etunaan on mittava poliittinen kokemus myös kansainvälisellä tasolla ja valtiotieteellinen koulutus. Tohtorinhattu on myös ehdoton plussa.

      Aaltola vetoaa kansaan erityisesti sillä, että hän on puolueeton ehdokas ja hän on ehdokkaista ainoa, joka on jo lähtökohtaisesti koko kansan keskellä. Hän ei katso maailmaa minkään puolueen väristen silmälasien lävitse, vaan näkee tarvittaessa hyvin avarasti ja laajalle luotaavasti koko kansan mieliin. Hänkin on tuonut useissa yhteyksissä esille rakentavaa ajattelutapaansa ja hänen persoonassaan on myös jotakin sellaista kansanomaisuutta, mitä muilla ehdokkailla ei ole. Aaltolalla on erinomainen yhteiskuntatieteellinen koulutus ja mittava ulkopoliittinen ymmärrys sekä työkokemusta kansainvälisellä tasolla. Sisäpolitiikassa Aaltola ei ole ollut mukana, mutta presidentti on kuitenkin ulkopoliittinen johtaja, ja siihen tehtävään Aaltolan meriitit olisivat ihan täydellisesti kohdallaan.

      • Anonyymi

        pitkä lässy aaltolasta joka teki virheen. olisi vain ottanut kokoomuksen tarjouksen päästä eu-parlamenttiehdokkaaksi eikä mennyt näyttämään katastrofiaan presvaaliin
        ei kai kukaan politiikkaa ymmärtävä äänestä presidentiksi kaveriporukan tukemaa ukkelia
        tällaista on jossain Ukrainassa jossa on ollut pitkä ryssänsorto jne


    • Onhan tämä avaukseni jo varsin nopeasti herättänyt mielenkiintoa, kun kävijöitä on ollut ja viestejäkin tullut jo noin paljon. Muutamaan asialliseen viestiin olen vastannut enkä nyt näe aihetta enempään tässä asiassa. Huomenna aion käydä ennakkoäänestämässä tuossa vajaan kilometrin päässä olevassa Paloheinän kirjastossa. Rehniä aion äänestää – täytyyhän keskustan saada edes yksi ääni täältä Paloheinästäkin😉

      Viisi viestiä on näköjään joutunut poistoon. Olisivatko ne kaikki tulleet tuolta ”sotilaalta” ja menneet roskikseen nikkinsä mukana. Häneltä nimittäin oli jo aamupäivällä tullut tälle ainakin yksi viesti nikillä, joka lienee suljettu kun nyt hänellä on eri nikki kuin aamupäivällä.

      Lähipäivät otan paljolti levon kannalta, kun olen melko heikossa kunnossa. Viikkojumppaanikaan en nyt mennyt - tosin se johtui myös tästä säästä, joka koko päivän on työntänyt lunta taivaan täydeltä. Palaan tähän asiaan ehkä vasta sitten, kun ensimmäisen vaalikierroksen tulos on selvillä.

      • Anonyymi

        Älä helekutissa läpällä äänestä Rehniä, läpällä Tony Halme ja Ano Turtiainen pääsivät eduskuntaan, eli oli todella huonoa huumoria!


    • Anonyymi

      Stubb ei ole maisteri eikä tohtori suomalaisen korkeakouluvaatimusten tasolla

      vaan kansanopistossa ns väitellyt epäonnistunut golf-ammattilainen

      Seikä Haavisto että Stubb ovat siis ylioppilaita suomalaisen tason mukaan

      sillä erikoisuudella että
      Stubbilla on surkea ylioppilastuvkinto reaali hylätty ja matematiikka alin a

      • Anonyymi

        Edellä kirjoittavat arvelevat ja ajattelevat vähän samaan kuin allekirjoittanut. Käsitykseni mukaan Stubb on lähinnä kokoomuksen "virallinen" edustaja. Jos kokoomuslaisuus tarkoittaa tässä tapauksessa edes suunnilleen samaa kuin Orpon mielipiteet ja tavoitteet, niin Stubb ei ole hyvä presidentti Suomelle. Tämä tietysti ilmaisee, että pidän pääministeri Orpon perusnäkemyksiä huonoina koko Suomen kannalta, ja epäilen, että Stubb saattaa kuulua samaan joukkoon. Lisäksi hän esittelyvuorossaan antoi huonon puoleisen kuvan itsestään. Näytti varovaiselta, ja jopa pelokkaalta. Ei ollut esittelyssään hyvä, päinvastoin. Ihmettelen, että täällä sanotaan ikään kuin varmana, että Stubb (=suomeksi sänki) on automaattisesti toisella kierroksella. Saattaa olla, mutta ei se varmaa ole. No kokoomus on takana, se voi auttaa. Itse en pidä Stubbia parhaana ehdokkaana, vaan melko kaukana siitä.
        Jotenkin hänen esiintymisensä omassa esittelyvuorossaan oli huono. Se ei vakuuttanut. Ihmettelen myös Haaviston ja Halla-ahon melko hyvää kannatusta. Itse suljen heidät ulos heti kättelyssä. Esim. perussuomalaiset ovat mielestäni lähinnä kuin eräs aatesuunta Valtameren takana. eikä se aate kyllä sovi Suomeen alkuunkaan. Itse äänestänen Olli Rehniä tai Mika Aaltola. Molemmat mielestäni hyvin sopivia siihen tehtävään. Joku toinen arvostaa muuta ja valitsee toisin, se on tietysti aivan oikein.


    • Anonyymi

      Pohditaan hetki millaisen presidentin maamme tarvitsee ja kuka vastaa tarpeeseen parhaiten.

      Suomi tarvitsee Niinistön seuraajaksi älykkään, taitavan, kuuntelevan ja harkitsevan presidentin. Ei mitään suupalttia, joka puhuu ennen kuin ehtii ajatella. Myöskään pelkkää hyvää ympärillämme näkevät todellisuutta pakoilevat eivät sovellu tähän maailman tilanteeseen olemaan Suomen presidentti. En äänestäisi myöskään ihmisoikeudet ennen turvallisuutta hokevaa, koska ilman rauhaisaa ja turvallista maailmaa ei myöskään ihmisen oikeudet toteudu parhaalla mahdollisella tavalla.

      Suomi tiivistää 2024 vahvasti yhteistyötään USA:n kanssa. Muutama ehdokas on aiemmin ilmaissut, ja niemeltä on mainittava Stubb, Andersson, Urpilainen ja Haavisto, että olisi ongelmallista ja vaikeaa mikäli Trump palaisi USA:n presidentiksi. Muun muassa Urpilainen hokee nyt vaalien alla ylimielisen varmasti, minä kyllä tulen toimeen Trumpin kanssa ja osaan käsitellä häntä. No hyvä niin jos Jutta on kehittynyt ja hyväksyy myös Trumpin kanssa yhteistyön. Tärkeintä kuitenki olisi ettei nyt valita presidentiksi ehdokasta, joka uskoo myös sinisilmäisesti USA:n kohdalla pelkkään hyvään. Tarvitaan juuri sitä mitä alussa sanoin älykästä harkitsevaa ajattelua, henkilö joka näkee myös viikkoa pidemmälle mitä edessä voi olla.

      Seuraavalla presidenttikaudella suhteiden luominen ja neuvottelu korostuvat enemmän kuin koskaan 2000-luvulla presidentin toimessa. Siksi nämä kaksi asiaa lopulta ratkaisevat sekä kolmantena on pakko miettiä vaalien 2.kierrosta. Siellä todennäköisesti on Stubb tai Haavisto ja joku muu. Siksi toiselle kierrokselle tulee äänestää ehdokas, jolla on täydet mahdollisuudet tulla valituksi. Tällainen ehdokas on Sari Essayah.
      Moni asia sopisi myös Halla-ahoon, mutta 2.kierroksella Essayahilla vahvemmat mahdollisuudet ja taitavampi neuvottelijana kuin Jussi.

      Parempaa presidenttiä Suomi ei voi saada ehdokkaana olevista kuin Sari Essayah.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Essayahille annettu ääni menee hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Essayahille annettu ääni menee hukkaan.

        Ei mene hukkaan. Parasta olisi että toiselle kierrokselle äänestetään kaksi parasta ehdokasta, joista toinen on.


    • Anonyymi

      Olen elänyt jo Kekkosen aikana. Silloin maa edistyi, hänen jälkeensä alkoi talous- hölmöilyjen jatkumo ja hyvinvointivaltion alasajo.

    • Anonyymi

      Jospa Kekkosen haamu antaisi kepulille "siivet" presidentiksi.

      Mistä uusi Kekkonen

      https://www.tampereensanomat.fi/uutiset.html?231857


      KEKKOSEN NAAMIO PUTOAA

      Kanava 7/2023 ss, 25-31

      Nootti muutti kaiken


      TEKSTI JUKKA TARKKA

      Teksti on julkaistu alun perin Kanava-lehden numerossa 7/2023.

      https://jukkatarkka.blogspot.com/2023/10/kekkosen-naamio-putoaa.html


      ---

      Kekkosesta löytyy aina vaan lisää ikäviä juttuja... no eipä taida ihan heti tulla uutta "kolmen kirjaimen makasiineista" kun tilanne on Putistanissa nykyisellään...

      Kekkosesta löytyy aina vaan lisää ikäviä juttuja...

      Näin Rentola:

      >>Kekkosesta on "kolmelta kirjaimelta" tihkunut negatiivisia otteita ja makasiineissa on epäilemättä lisää". <<

      Mielipide|Kolumni

      Nyt hutkitaan Kekkosta ja Koivistoa

      Soveltuvatko sellaiset käsitteet kuin moraali, kunnia tai häpeä muitta mutkitta kylmään sotaan tai edes suomettumiseen?

      Kimmo Rentola

      23.5.2023 2:00

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602201.html

      >>>Toki Kekkosta tai Koivistoa saa ja on syytäkin arvostella, mutta on hyvä silti pysyä faktojen pohjalla, vertailla eri tietoja ja ottaa huomioon, että läntistä tiedustelun aineistoa on niukasti saatavilla.

      Kekkosesta on ”kolmelta kirjaimelta” tihkunut negatiivisia otteita, ja makasiineissa on epäilemättä lisää. Kun V. J. Sukselainen syrjäytettiin keväällä 1964 maalaisliiton johdosta Pravdan rankan arvostelun jälkeen, täällä todisteltiin pontevasti, ettei kirjoitusta tietenkään tilattu, kyllä Moskova itse päättää. Sitten vuonna 2016 julkaistiin Leonid Brežnevin päiväkirja ja siinä neljä sanaa: ”Kekonen – pyytää kaatamaan Sukselaisen.”<<<

      ---

      Eipä tuo Kekkonen oikein suurmieheltä vaikuta.

      Kirjassaan Ettei totuus unohtuisi (1976) Poika (*) kertoo kirjoituksesta, joka oli "vuoden 1941 oloissa merkittävä ja ainutlaatuinen, sillä siihen mennessä ei kukaan huomattava työväenliikkeen ulkopuolinen poliitikko ollut kirjoittanut työväenliikkeestä..." Kyseessä oli kirjoitus, jonka hän itse oli laatinut, ja joka meni Urho Kekkosen nimissä 12.3.1941 Helsingin Sanomiin Väinö Tannerin 60-vuotissyntymäpäivän johdosta.

      (*) Kyseessä on siis Arvo Poika Tuominen)

      Täällä on tuo kyseinen "Kekkosen kirjoitus"

      Väinö Tanner (60-vuotias)

      Kekkonen, Urho (1941-03-12)

      https://www.doria.fi/handle/10024/11751

      https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/11751/TMP.objres.3483.html?sequence=1&isAllowed=y

      JKK kirjoitti joskus näin:

      >>Urho Kekkonen laati Helsingin Sanomiin Tannerin 60-vuotispäivänä päivänsankaria suuresti ylistävän artikkelin, jossa hän kuvaili entisen ministeritoverinsa avuja ja luonteenpiirteitä, joiden katsoi kohottaneen Tannerin demokraattisen johtajatyypin ihanteeksi. Hän näki työväenliikkeen johdossa jatkavassa Tannerissa takeen Suomen kansan itsenäisyystahdon säilymisestä ja lujittumisesta. Kekkonen toteaa artikkelissaan mm: ”Väinö Tannerin työ sosialidemokraattina ja työväenjohtajana on tullut oikeisiin mittasuhteisiin vasta viime aikoina, kun porvarillisissakin piireissä on opittu näkemään järjestyneen työväenliikkeen kansallinen merkitys… sen tunnustaminen itsenäisyytemme, vapautemme ja kansanvaltamme elimelliseksi osaksi”.

      Kekkonen jatkaa: ”Väinö Tannerissa on paljon sellaista, joka on suomalaisinta, mitä miehessä voi olla: hän on varma mielipiteissään, joskus itsepäisyyteen saakka, hän on rehellinen ja luotettava kannanotoissaan, hän on uskollinen asialleen ja tovereilleen, hän on realiteettien mies, kylmä ja kovakin asioissaan, mutta lämmin ihmisenä, hän on humoristinen omalla jäyhällä tavallaan. Hän on rohkea mies, niin rohkea, että hän puolustaa omaa oikeuttaan, työväenluokan oikeuksia ja meidän yhteisiä oikeuksiamme, olivatpa vastassa mitkä voimat tahansa”.

      Viimeisessä lauseessa toteamalleen Kekkonen sai myöhemmin vankkaa lisätodistusta! Tuolloin Kekkosen käyttäytyminen Tanneria kohtaan oli kovasti ristiriidassa edellä lainattujen kirjoitusten ja puheiden kanssa. Se vain kuvasti sitä kaikessa muussakin nähtyä kuulua ”Kekkosen käännöstä”, mitä Väinö Tanner ei koskaan ymmärtänyt eikä hyväksynyt.<<

      Kekkonen hoiteli kepulaiset vastustajansa vankilaan. Näin toimii todellinen vääryysministeri.

      Suosittelen Tannerin muistelmia kaikkien luettavaksi. Ilman näin kovaa miestä Suomen Talvisota olisi voinut huomattavasti huonomminkin.

      Väinö Tanner: Olin ulkoministerinä Talvisodan aikana. Tammi, 1951, Helsinki.

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Väinö_Tanner

      Wikipedian artikkelissa on virhe, sillä Tanner ei ollut ministerinä Jatkosodan alkaessa.

      >>Väinö Tanner oli ulkoministerinä 1939–1940 ja Talvisodan jälkeen kauppa- ja teollisuusministerinä 1940–1942 erottuaan Neuvostoliiton vaatimuksesta ulkoministerin virasta.<<

      >>Muodolliseksi syyksi Tanneria vastaan esitettiin hänen jäsenyytensä Linkomiehen hallituksen ulkoasiainvaliokunnassa, ja sen myötä syytettyjen piiriin joutuivat myös maalaisliittolaiset ministerit Antti Kukkonen ja Tyko Reinikka.<<

      Samalla "syyllä" Kekkonen niittasi Tannerin syytteen avulla 2 kilpailijaansa omasta puolueestaan.

    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä Olli Rehn ei voisi olla toisella kierroksella ja päästä presidentiksi. Minusta hänellä ainoana on todellinen halu päästä presidentiksi, jolloin hän myös hoitaisi virkansa antaumuksella. Tentissä hän sivalsi Orpoa, jolle loma on tärkeämpi kuin työt.

      • Anonyymi

        Koska äänestämme Essayahin, jolla aidot mahdollisuudet voittaa Stubb kun vastassa on tietopankki, äänestäjät huomaa Essayah om tuleva #pressayah


      • Anonyymi

        Olli Rehn toiselle kierrokselle ehdottomasti.


    • Anonyymi

      Kun ei ole omaa valuuttaa, ei myöskään Suomen Pankki enää pätevöitä politrukkeja entiseen tapaan. Palkkiovirka uskolliselle puolueuurastajalle, ei muuta.

    • Anonyymi

      Siinä on nyt iskunpaikka äänestäjillä osoittaa, että mitä tarkoittaa demokratia.
      Tehdään Rehnistä presidentti ja näytetään, isollerahalle ja valtamedialle keskisormea.

      Siinä hämyinen kabinettipolitikointi joutuu availeen ovia ja ikkunoita kun happi uhkaa loppua pelureilta.
      Tulisi siinä samalla annettua tukkapöllyä myös nykyhallituksen riistopolitiikalle, kun tärvelevät Suomalaisten sopimisen perinteen.
      Sille jolle tämä maa on rakennettu.

      Ääni Rehnille on ääni oikeudelle.

      • Anonyymi

        Kekkosia on ollut jo liiankin monta kertaa!!!


    • Anonyymi

      Aivan normi Kepuli ja pikkuvirkamies se on, mukava mies varmaan, mutta ei enempää

    • Anonyymi

      Vaalin tulos: rehti Rehn ehti, kuin ehtikin, ensimmäiseksi.

    • Kävinpä ääneni rätkäyttämässä. Kolmosen piirsin lappuun. Täytyyhän tuon puolueen ehdokkaan saada ääniä täältä Paloheinästäkin. Vähiin jäänee puolueen saama äänimäärä täältä. Helsingin kaupunginvaltuustossa on 85 jäsentä: Valtuustoryhmät ovat kokoomus (23 paikkaa), vihreät (18), SDP (13), vasemmistoliitto (11), perussuomalaiset (9), RKP (5), Liike Nyt (3), keskusta (2) sekä kristillisdemokraatit (1). Paloheinässä lienevät nuo kaksi kärkipuoluetta vielä kannatetumpia kuin tuossa valtuustotilanteessa.

      No, vaalien toisella kierroksella joudun piirtämään lappuun jonkun muun numeron, kun tuo ”kolmonen” ei toiselle kierrokselle päässe. Enpä nyt vielä pohdi sitä, mikä olisi piirtämäni numero silloin, mutta ehkä kerron sen vaalien jälkeen.

      • Anonyymi

        Tekisi mieleni moittia sinua, mutta toisaalta arvostan suuresti sinun mahtavaa huumorintajua. Nyt vaan pitää toivoa, että tuota samaa läpällä äänestystä ei tehdä jokaisessa kyläpahasessa. Pidetään kirkkaana mielessä, että huumoriäänillä on joskus valittu Väyrynen ja Turtiainen..
        Oikein mukavaa viikonloppua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekisi mieleni moittia sinua, mutta toisaalta arvostan suuresti sinun mahtavaa huumorintajua. Nyt vaan pitää toivoa, että tuota samaa läpällä äänestystä ei tehdä jokaisessa kyläpahasessa. Pidetään kirkkaana mielessä, että huumoriäänillä on joskus valittu Väyrynen ja Turtiainen..
        Oikein mukavaa viikonloppua!

        9 on lempinumeroni näissä vaaleissa.


      • Anonyymi

        tuosta valtuuston kokoonpanosta seuraa, että Stadi on melkoinen ongelma, miten pääkaupunki on päässyt tuollaiseksi kaaokseksi

        sitä johtaa kaanit, huli-, peli- ja jopa af-kaanit
        huli varapormestari Rahinmäki on kuuluisin


      • Minulta kolmonen ei saa nyt ääntä. Valitettavasti ei saa, koska kuitenkin pidän häntä parhaana ehdokkaana. Hesarin teettämän gallupin tulosten pohjalta on nyt pakko äänestää taktisesti. Kärkikolmikko on selvä. Halla-aho on aina ollut pääinhokkini, joten häntä vastaan täytyy tietysti äänestää. Stubbin kykyihin en luota likimainkaan samassa määrin kuin esim. Rehnin. Valintani on tässä kohtaa Haavisto, jotta ainakaan Halla-aho ei pääsisi toiselle kierrokselle. Toisaalta jos haluaa Haavistosta presidentin, hänellä olisi parhaat ja suorastaan erinomaiset mahdollisuudet, jos toisella kierroksella olisi vastassa Halla-aho eikä Stubb. Suomessa asustelee yllättävän paljon kansalliskonservatiivejä, jotka voivat hyvinkin onnistua äänestämään Halla-ahon Stubbin edelle.

        Kuten aiemmin sanoin, olisi aika pradoksaalista, jos maaseudun kansalliskonservatiivit antavat äänensä Kokoomuksen kaikkein liberaalimmalle ja elitistisimmälle suomenruotsalaiselle poliitikolle, joka kannattaa lämpimästi EUta ja globalisaatiota. Heille Halla-aho on puoluekannasta riippumatta luontevampi vaihtoehto. Minunkaltaiselleni ääriliberaalille Stubb menee 100-0 kaikessa Halla-ahon edelle.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minulta kolmonen ei saa nyt ääntä. Valitettavasti ei saa, koska kuitenkin pidän häntä parhaana ehdokkaana. Hesarin teettämän gallupin tulosten pohjalta on nyt pakko äänestää taktisesti. Kärkikolmikko on selvä. Halla-aho on aina ollut pääinhokkini, joten häntä vastaan täytyy tietysti äänestää. Stubbin kykyihin en luota likimainkaan samassa määrin kuin esim. Rehnin. Valintani on tässä kohtaa Haavisto, jotta ainakaan Halla-aho ei pääsisi toiselle kierrokselle. Toisaalta jos haluaa Haavistosta presidentin, hänellä olisi parhaat ja suorastaan erinomaiset mahdollisuudet, jos toisella kierroksella olisi vastassa Halla-aho eikä Stubb. Suomessa asustelee yllättävän paljon kansalliskonservatiivejä, jotka voivat hyvinkin onnistua äänestämään Halla-ahon Stubbin edelle.

        Kuten aiemmin sanoin, olisi aika pradoksaalista, jos maaseudun kansalliskonservatiivit antavat äänensä Kokoomuksen kaikkein liberaalimmalle ja elitistisimmälle suomenruotsalaiselle poliitikolle, joka kannattaa lämpimästi EUta ja globalisaatiota. Heille Halla-aho on puoluekannasta riippumatta luontevampi vaihtoehto. Minunkaltaiselleni ääriliberaalille Stubb menee 100-0 kaikessa Halla-ahon edelle.

        Toisesta kierroksesta tehtyjen mielipidekyselyjen perusteella Halla-aho häviäisi toisella kierroksella kaikille kärkipään ehdokkaille.

        Perussuomalaisten kannattajien kannattaisikin miettiä Rehnin äänestämistä sikäli, että hän lienee heille kuitenkin mieluisampi presidenttinä kuin Stubb ja voisi jopa voittaa tämän toisella kierroksella.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minulta kolmonen ei saa nyt ääntä. Valitettavasti ei saa, koska kuitenkin pidän häntä parhaana ehdokkaana. Hesarin teettämän gallupin tulosten pohjalta on nyt pakko äänestää taktisesti. Kärkikolmikko on selvä. Halla-aho on aina ollut pääinhokkini, joten häntä vastaan täytyy tietysti äänestää. Stubbin kykyihin en luota likimainkaan samassa määrin kuin esim. Rehnin. Valintani on tässä kohtaa Haavisto, jotta ainakaan Halla-aho ei pääsisi toiselle kierrokselle. Toisaalta jos haluaa Haavistosta presidentin, hänellä olisi parhaat ja suorastaan erinomaiset mahdollisuudet, jos toisella kierroksella olisi vastassa Halla-aho eikä Stubb. Suomessa asustelee yllättävän paljon kansalliskonservatiivejä, jotka voivat hyvinkin onnistua äänestämään Halla-ahon Stubbin edelle.

        Kuten aiemmin sanoin, olisi aika pradoksaalista, jos maaseudun kansalliskonservatiivit antavat äänensä Kokoomuksen kaikkein liberaalimmalle ja elitistisimmälle suomenruotsalaiselle poliitikolle, joka kannattaa lämpimästi EUta ja globalisaatiota. Heille Halla-aho on puoluekannasta riippumatta luontevampi vaihtoehto. Minunkaltaiselleni ääriliberaalille Stubb menee 100-0 kaikessa Halla-ahon edelle.

        Stubb on käydyissä vaalikeskusteluissa myötäillyt ja jopa kehunut Halla-ahoa. Kysymyksessä on ilmiselvästi pyrkimys saada Halla-aho vastustajakseen toiselle kierrokselle, sillä Stubbille ei riitä voitto, vaan hän haluaa murskavoiton.


    • Anonyymi

      Yhtään järkevää aitoa syytä en ole vielä kuullut miksi Essayah ei olisi se paras presidentiksi. Räkaätystä kylläkin, mutta ei aitoja syitä, muista kyllä paljonkin miksi ei ja toisista hieman.

      • Essayahin kyky ajatella loogisesti ja ottaa asioista selvää on ihan hyvää tasoa. Hän on selväsanainen ja maltillinen.

        Hänellä on kuitenkin yksi haittatekijä ja se onkin sitten hyvin merkittävä. Uskonnollinen vakaumus ohjaa hänen poliittista toimintaansa. Presidentille ei ole meriitti, että hän asettuu uskonnollisten käsitystensä vuoksi jollekin puolelle Lähi-idän meille kaukaisissa kiistoissa. Hänen kantansa on sellainen, että se jyrkemmän puolueellinen kuin esim. USAn nykyisen presidentin ja ulkoministerin kannat, vaikka USA on Israelin lähin liittolainen. Ei Suomi voi valita presidentiksi ihmistä, jolla on näin suuri sokea piste nimenomaan ulkopolitiikassa.

        Toinen on sitten Essayahin arvomaailma, mihin hän perustaa politiikkansa. Jostain syystä himouskovaiset uskonnostaan riippuvat luulottelevat, että kaikkien muidenkin pitäisi perustaa päätöksenteko heidän uskolleen. Suomessa uskonnottomien, eriuskoisten ja tapakristittyjen määrä on selvä enemmistö kansalaisista. Sen vuoksi uskonnontupattajasta ei ole koko kansan presidentiksi ja arvojohtajaksi.

        Nämä ovat järkeviä syitä olla valitsematta Essayahia presidentiksi. Tietenkään ne syyt eivät kelpaa sellaiselle, joka jakaa Essayahin uskonkäsitykset.


    • Anonyymi

      Alexander Stubbista tulee ellei Essayahia äänestetä 2 kierrokselle.

    • Presidenttiehdokkaiden loppukiriä nähdään vielä lähipäivinä tv:stä. Huomenna klo 20.00-22.00 tulee neloselta Helsingin Sanomien suuri vaalitentti, jossa kaikki ehdokkaat ovat kuultavina suorassa lähetyksessä. Keskiviikkona klo 20.00-22-00 tulee presidentinvaalitentti mtv3:lta. Torstaina klo 21.00-23.00 tule vielä tv1:ltä ehdokkaiden suuri vaalikeskustelu.

      Mielenkiinnollahan nuo kaikki aion kyllä katsoa, mutta ei se enää vaikuta äänestämiseeni ”ekakierroksella” kun tein sen jo perjantaina ennakkoon. En kyllä usko äänestämäni ehdokkaan pääsevän toiselle kierroksella vaan halusin äänestää häntä mm. syistä, joista mainitsin tässä viestissäni:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217911/kenesta-tulee-presidenttimme#comment-125660526

      Ensimmäinen vaalipäivä on ensi sunnuntaina. Jos siinä vaalissa joku ehdokkaista saa yli 50 % kannatuksen jatkovaaleja ei tarvita. Niin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, joten kaksi ehdokasta on vielä tarjolla sunnuntain 11.02. vaaleissa. Niissä sitten minäkin vielä joudun äänestämään ja kun nyt ennakkoon äänestämäni ehdokas ei varmaan ole niissä enää tarjolla olen sitten vaikean valinnan edessä. No, ehkä en kuitenkaan kovin vaikean.

      • Minä äänestän eri tyylillä kuin sinä eikä tämä sinällään ole kritiikki sinun tyyliäsi vastaan. Pyrin aina äänestämään varsinaisena vaalipäivänä. Siinä on perinteistä vaalien tunnelmaa. On mahdollisuus seurata tilannetta loppuun saakka vaikka juuri ne kaikki kolme vaalitenttiä katsoen.

        Ennen kaikkea halua vaikuttaa koko vaalin tulokseen äänelläni jo ensimmäiselle kierroksella. Siksi en äänestä omasta mielestäni parasta ehdokasta, koska hänellä ei näytä olevan mahdollisuuksia toiselle kierrokselle, Jos ne mahdollisuudet tämän viikon aikana olennaisesti nousevat, sitten äänestä häntä eli Olli Rehniä, jota sinäkin äänestit. Mutta jos Rehnillä ei ole mahdollisuuksi, kakkosvalintani on Pekka Haavisto. Äänestän häntä, jotta toisella kierroksella eivät olisi vastakkain minulle epäsopivat ehdokkaat, jolloin toisella kierroksella menisi ainakin minulta mielenkiinto, koska Halla-ahoa en tietenkään äänestäisi kuuna päivänä. Stubb-Haavisto kisa olisi sentään mielenkiintoinen, mutta ylivertainen tilanne olisi se, että toisella kierroksella olisivat vastakkain Haavisto ja Halla-aho. Silloin nähtäisiin suomalaisten todelliset mielialat, mutta luottaisin sen verran kansaan, että järki silloinkin voittaisi eli Halla-ahon annettaisiin jatkaa eduskunnan puhemiehenä, joka sekin on aivan liian mahtava paikka hänenlaiselleen poliitikolle. Historian harrastajana olen perehtynyt myös fasistiseen rasistiseen 1930-lukuun enkä toivo sellaista aikaa takaisin. Siksi äänestän aina sellaisia, joiden tiedän myös kaihtavan sellaisia aikoja.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        En katsele juuri ollenkaan vaalitenttejä

        Ei kai Suomeen voida isisterroristeja salaa tuonutta ylioppilasta presidentiksi valita?

        Lakimies Rostila

        https://nitter.net/ORostila/status/1749489039495823366#m

        Jos nämä ovat olleet Isis-terroristeja, niin miksi heidän tekonsa eivät ole olleet vieläkään syyteharkinnassa? Tietääkseni poliisi on kyllä tehnyt esiselvityksen ainakin osasta näitä naisia.

        Lakimiehelle ei ole kovin suuri kunnia alkaa nimitellä ihmisiä terroristeiksi, jos mitään näyttöä terrorismirikoksiin syyllistymisestä ei ole. Itse en ainakaan palkkaisi sellaista lakimiestä yksinkertaisimpaankaan tehtävään. Tosin osaan ne kyllä tehdä itsekin, kun satun olemaan pitkän työruran tehnyt lakimies itsekin.

        Suomen valtio pyrkii tietysti suojelemaan Suomen kansalaisia myös ulkomailla. Hyvä esimerkki on esim. Kokoomuksen nykyinen kansanedustaja Atte Kaleva. Kyllä valtio ryhtyi ihan salaa toimenpiteisiin, joiden avulla Kaleva olisi saatu vapautettua vankeudestaan. Näin toimivat kaikki valtiot. USAlla on pitkä lista salaisia operaatioita, joilla se pyrkii suojelemaan ja vapauttamaan omia kansalaisiaan. Ei sitä terroristeille kerrota, että nyt me tulemme ja vapautamme teidät.

        Itsekin olen ylioppilas ja varmaan itsekin olet. Haaviston kohdalla koulutus on aika merkityksetön. Hänhän on toiminut pitkään kansanedustajana ja mm. ulkoministerinä. Kyllä ne ovat paljon suurempia meriittejä kuin joku akateeminen tutkinto sinällään. Usein vasta työ opettaa akateemisen tutkinnonkin omaavan suoritua tehtävistään. Lakimiestutkinto on lääkärikoulutuksen kanssa tietty vähän eri asemassa, koska ne ovat suoremmin ammattiin valmistavia tutkintoja esim. varsinaisissa lakimiesammateissa.


      • Anonyymi

        Muista pulla-ossi, nyt on uusi päivä ja voit ottaa jo yövaipan pois ja sitten takaisin 24/7 Kapipäivystykseen koneelle. Koeta tänään syödä jossakin vaiheessa ja ylipainoisena muista verenpaine, käyt nyt jo liian kuumana.


    • Anonyymi

      Taitavaa kielenkäyttöä aloittajalta. Melkein olisin samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Josko Halla-aho pääsisi toiselle kierrokselle niin syntyisi enemmistössä äänestäjistä vastareaktio ja toinen ehdokas voittaisi reilusti.
      Toki toisella kierroksella pahnan pohjimmaisetkin halla-aholaiset voisivat jopa intoutua koppiin viivaa vetämään, mutta kaikenkaikkiaan varsin rajallinen on se kokonaismäärä jotka häntä ko. tilanteessa äänestäisivät.
      Suomalaiset ovat sentään fiksua kansaa.

      • Anonyymi

        Ei Haavistolla ole mahdollisuuksia
        Hän on median kupla gallupeissa

        Hallan kannattajat ovat gallupeissa ekk- puolueessa eli en kerro kantaani

        Siksi lopussa usein/aina PS kirii

        Ja käänteisestä syystä vihreät lopussa putoavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Haavistolla ole mahdollisuuksia
        Hän on median kupla gallupeissa

        Hallan kannattajat ovat gallupeissa ekk- puolueessa eli en kerro kantaani

        Siksi lopussa usein/aina PS kirii

        Ja käänteisestä syystä vihreät lopussa putoavat

        Jos toisella kierroksella niin Halla-Aho saa 30- max 35% äänistä... Ja häviää reilusti oli vastassa kuka tahansa.


    • Anonyymi

      Kovin on löyhissä kantimissa on äänestämisen perusteet jos ehdokasvalinta tapahtuu periaatteella "täytyyhän tuon puolueen ehdokkaan saada ääniä täältä Paloheinästäkin."

      Huh huh!

      • Anonyymi

        On se kepun ehdokkaan äänestykselle ihan riittävän hauska syy. Moni kepulainen piirtää kirkkoveneen äänestyslappuun varsinkin Kempeleellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kepun ehdokkaan äänestykselle ihan riittävän hauska syy. Moni kepulainen piirtää kirkkoveneen äänestyslappuun varsinkin Kempeleellä.

        Väyrystä on aina äänestetty läpällä, samoin Tony Halmetta ja Ano Turtiaista. Nuo kolme politiikan dumassiä.


    • Anonyymi

      Ainoastaan Kapi saa palsta liekkeihin Sannan lisäksi. Molemmilla on vahva johtajatausta ja kokemus!

      • Anonyymi

        Kyllä Kapi onkin kepupalstan űber alles! Hän on todellakin PRIMUS INTER PARES ja ollut sitä koulupojasta alkaen.

        Kymmenen KAPI-käskyä ja niistä 4. on Ossille tärkein.

        Kymmeneen KAPI-käskyyn on tiivistettynä hyvän nettielämän ohjeet Kepusaitilla.

        Opettele KAPI-käskyt niin, että muistat ne ulkoa oikeassa järjestyksessä.

        1. Minä olen KAPI, sinun ainoa Kapisi. Sinulla ei saa olla muita pakkomielteitä.
        2. Älä käytä väärin Kapin, kunnioitetun Faitterin nimeä.
        3. Pyhitä lepopäivä muistelemalla Kapia ja hänen loistavaa uraansa.
        4. Kunnioita Kapia ja hänen kapteenin sotilasarvoaan.
        5. Älä canceloi Kapia edes ajatuksissasi, vaikka kuinka ketuttaisi.
        6. Älä tee KAPIrikosta.
        7. Älä varasta Kapin kunniasta edes hitusta.
        8. Älä lausu väärää todistusta Kapistasi.
        9. Älä tavoittele Kapin ominaisuutta kaiken tietävänä SCRIBENTTINÄ.
        10. Älä tavoittele KAPIN mainetta, suurta eläkettä, kapteenin arvoa, äläkä mitään mikä hänelle kuuluu.


    • Anonyymi
    • Onhan tämä avaukseni saanut oikein mukavaa huomiota. Yli 500 lukijaa, yli 80 viestiä ja kolme rekisteröitynyttä on tätä ”peukuttanutkin”, kai jokainen eri henkilö, sillä ei kai samalla nikillä voi useampaa kertaa samaa avausta ”peukuttaa”.

      Eräs tuossa ylistää, että vain minä saan palstan ”liekkeihin”. Liioittelua sellainen, mutta melkoista huomiotahan avaukseni aina saavat. Kerronpa sille salaisuuden: Huomiota tulee siksi, kun en koskaan avaa jostakusta toisesta kirjoittajasta vaan kirjoitan yleensä ajankohtaisista kiinnostavista asioista, Joskus aikoinaan, parikymmentä vuotta sitten kirjoittelin myös historiasta, mm. Urho Kekkosesta ja Väinö Tannerista. Kirjoittelin myös sisällissodan/vapaussodan vaiheistakin, mutta pitäydyin siinä aikaan, jolloin se tapahtui, en tuonut sitä nykypäivään kuten eräät näkyvät tekevän.

      Noita kirjoituksiani taisin julkaista enemmän historian palstalla mutta varmaan myös täällä. Olenhan kirjoitellut tänne paljon muustakin sellaisesta, joka ei oikein kuuluisi tälle palstalle. Olen esittänyt matkakertomuksianikin kaukomatkoiltani, jollaisia olen viimeisten 20 vuoden aikana tehnyt lähes 40, näen tiedostostani (jonka voin halutessanne laittaa tännekin). Viimeinen sellainen oli Thaimaan kiertomatka joulukuussa 2019. Kesä-heinäkuun vaihteeseen v. 2020 85-vuotismatkakseni varamani Irlannin kiertomatkakin peruutettiin koronan vuoksi ja saattaapa hyvinkin olla niin, että kun on jo tätä ikää en enää kaukomatkoja tee enkä niin ollen rasita lukijoita täällä matkakertomuksillani😉

      Tämän avaukseni huomionarvoa on saattanut kasvattaa sekin, kun kehaisin siinä keskustan ehdokas Olli Rehniä ja myöhemmällä viestilläni ilmoitin häntä jo ennakkoon äänestäneeni. Niin todellakin tein, aiheista, joita tuossa viestissäni mainitsin. Eipähän Rehn liene enää toisella kierroksella äänestettävänä, kai sinne pääsijöistä varmin on Stubb, mutta onko se toinen Haavisto vai Halla-aho – siinä jännitystä! Mielenkiinnolla katson nuo eilisiltaisessa viestissäni mainitsemani ehdokkaiden ”lopputentit”; ehkäpä ne lieventävät jännitystäni,

    • Anonyymi

      Kyllä Rehninkin äänestäjät, siis jotka aikoi sitä äänestää, siirtyy varmistamaan, ettei Halla-aho vahingossakaan toiselle kierrokselle valita.

      Niin ei siksi, että Rehn jotenkin huono, mutta ei vaan äänet riitä mitenkään 2 kierrokselle. Siksi siis Haavistolle äänen anto.

      Moni ei olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut Haavistoa äänestävänsä. Mutta nyt on nyt.

      • Vaikka nyt jo ennakkoon äänestin Rehniä – perusteilla, joista olen kertonut – äänestäessäni kyllä tiesin, ettei hän toiselle kierrokselle pääsisi. Kai minun olisi täytynyt äänestää Haavistoa, kun Halla-aho nyt gallupeissa kohoaa niin, että saattaa nousta jopa kierrokselle. Toisen kierroksen varma ehdokas on kuitenkin Stubb ja uskonpa että Rehniä, Urpilaista ja Anderssoniakin äänestäneiden enemmistö äänestää toisella kierroksella mieluummin Stubbia kuin Halla-ahoa. Joten Stubbistahan presidenttimme saadaan!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vaikka nyt jo ennakkoon äänestin Rehniä – perusteilla, joista olen kertonut – äänestäessäni kyllä tiesin, ettei hän toiselle kierrokselle pääsisi. Kai minun olisi täytynyt äänestää Haavistoa, kun Halla-aho nyt gallupeissa kohoaa niin, että saattaa nousta jopa kierrokselle. Toisen kierroksen varma ehdokas on kuitenkin Stubb ja uskonpa että Rehniä, Urpilaista ja Anderssoniakin äänestäneiden enemmistö äänestää toisella kierroksella mieluummin Stubbia kuin Halla-ahoa. Joten Stubbistahan presidenttimme saadaan!

        Tuo riski on aina läpällä äänestämisessä. Halla-Ahon nousu on niin rivakka, että se vetää väistämättään lisää hurmoksellisia äänestäjiä, ikävä kyllä ihmisiä, jotka uskovat näihin populisteihin ja tyhjiä lupauksia jakeleville. Väyrynen sokea piste oli Suomen kuuluminen venäjän etupiiriin, siis Väyrysen mielestä. Halla-Ahon silmitön viha pakolaisiin ja muihin ihmisiin. Ikäviä ja vaarallisia ihmisiä. Haaviston olemus saa monet äänestämään Halla-Ahoa, ikävä kyllä. Vasemmistolaiset voi vielä joutua tilanteeseen, jossa joutuvat äänestämään heidän näkökannaltaan ruton ja koleran väliltä. Stubbin pitäisi tehdä loppukiri ja Halla-Ahoa ei kannata aliarvioida, siinä voi muuten olla meidän trump ja vaikeudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo riski on aina läpällä äänestämisessä. Halla-Ahon nousu on niin rivakka, että se vetää väistämättään lisää hurmoksellisia äänestäjiä, ikävä kyllä ihmisiä, jotka uskovat näihin populisteihin ja tyhjiä lupauksia jakeleville. Väyrynen sokea piste oli Suomen kuuluminen venäjän etupiiriin, siis Väyrysen mielestä. Halla-Ahon silmitön viha pakolaisiin ja muihin ihmisiin. Ikäviä ja vaarallisia ihmisiä. Haaviston olemus saa monet äänestämään Halla-Ahoa, ikävä kyllä. Vasemmistolaiset voi vielä joutua tilanteeseen, jossa joutuvat äänestämään heidän näkökannaltaan ruton ja koleran väliltä. Stubbin pitäisi tehdä loppukiri ja Halla-Ahoa ei kannata aliarvioida, siinä voi muuten olla meidän trump ja vaikeudet.

        Vasemmistolaisten kannattaisi äänestää Rehniä, joka on vähiten vastustettu ehdokas kaikista.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Vaikka nyt jo ennakkoon äänestin Rehniä – perusteilla, joista olen kertonut – äänestäessäni kyllä tiesin, ettei hän toiselle kierrokselle pääsisi. Kai minun olisi täytynyt äänestää Haavistoa, kun Halla-aho nyt gallupeissa kohoaa niin, että saattaa nousta jopa kierrokselle. Toisen kierroksen varma ehdokas on kuitenkin Stubb ja uskonpa että Rehniä, Urpilaista ja Anderssoniakin äänestäneiden enemmistö äänestää toisella kierroksella mieluummin Stubbia kuin Halla-ahoa. Joten Stubbistahan presidenttimme saadaan!

        Niin, Suomessahan ei ole (valitettavasti?) ”katumusääntä" käytössä, kuten kuulema esim. Ruotsissa on. Siis ennakkoäänen voi perua varsinaisena äänestys päivänä.

        Moni kyllä käyttäisi juurikin sitä mahdollisuutta nyt.

        Harvassa ihan Aku Ankkaa äänestäneet, mutta halla-ahon nousu herättänyt paljon sellaisia läpällä äänestäneitä...

        Toki myös niitä, jotka ovat äänestäneet sellaista, jolla ei mitään mahdollisuutta, mutta halunneet jostain syystä tukea ko. "laimea prosenttista"...

        Esim. vähän vaikea antaa "protesti" ääntää vasemmistolaiselle, jos se mahdollistaa vaikka äärioikeistolaisen nousun toiselle kierrokselle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Suomessahan ei ole (valitettavasti?) ”katumusääntä" käytössä, kuten kuulema esim. Ruotsissa on. Siis ennakkoäänen voi perua varsinaisena äänestys päivänä.

        Moni kyllä käyttäisi juurikin sitä mahdollisuutta nyt.

        Harvassa ihan Aku Ankkaa äänestäneet, mutta halla-ahon nousu herättänyt paljon sellaisia läpällä äänestäneitä...

        Toki myös niitä, jotka ovat äänestäneet sellaista, jolla ei mitään mahdollisuutta, mutta halunneet jostain syystä tukea ko. "laimea prosenttista"...

        Esim. vähän vaikea antaa "protesti" ääntää vasemmistolaiselle, jos se mahdollistaa vaikka äärioikeistolaisen nousun toiselle kierrokselle...

        Pahintahan tässä on, jotta jotkut vaan jättävät äänestämättä.
        Se sataa äärioikeistolle nyt


    • Anonyymi

      Toivottavasti #pressayah

      Entisenä huippu-urheilijana Sari Essayah on tottunut sietämään koviapaineita ja olemaan parhaimmillaan tärkeillä hetkillä, kun pitää suorittaa 100% ja joskus jopa ylittää oma tasonsa kun sitä vaaditaan. Essayah myös selvästi ymmärtää palautumisen tärkeyden ja varmastikin urheilu-urallaan on oppinut päättäväisyyttä ja kurinalaisuutta noudattaa riittäviä lepoaikoja.

      Tämä tarkoittanee sitä että kovimmassa työrupeamassakin Essayah pystyy suoriutumaan maximin tai lähes sen.

      Nämä ominaisuudet mielestäni ovat sellaisia, joista on hyötyä presidentille, koska seuraava 6 vuotiskausi ei tule todellakaan olemaan helppo ja kevyt

      • Anonyymi

        Essayahin suurimmiksi riskeiksi presidentin tehtävässä näkisin syyllistymisen puutteelliseen maakosketukseen ja koukkupolvisuuteen.


    • Anonyymi

      Pitkästä aikaa tulossa kunnon kisa. Kekkosen aikaa valinta tehtiin Kremlissä, Koivisto oli ylivoimainen suomalaisten mielestä ja Kreml yritti vaikuttaa, mutta ei kyvennyt. Niinistö Suomen parhaana presidenttinä voitti uskomattomalla suomalaisten kannatuksella ylivoimaisesti. Seuraajalla on harvinaisen suuret saappaat täytettävänä, paljon suuremmat kuin Kreml Kekkosen jälkeen.

    • Anonyymi

      Sanna olisi voittanut ylivoimaisesti, mutta paras ei halunnut ehdokkaaksi. Mutta toivottavasti Stubb nähdään presidenttinä 2024.

    • Suomen EU-jäsenyyden merkitys on jäänyt näissä vaaleissa vähälle huomiolle. Aivan liian vähälle. Ehdokkaista Halla-aho ja hänen puolueensa edustaa EU-kriittisiä tahoja. Erityisesti vastustetaan liittovaltiokehitystä, mutta näiden ryhmien perimmäisenä tavoitteena on EUsta eroaminen ja koko EUn hajottaminen. Seuraavissa EU-vvaleissa nämä kansalliskonservatiiviset voimat tulevat todennäköisesti saavuttamaan selvän vaalivoiton, mikä varmaan vahvistaa em. vaatimuksia EUn hajottamisesta. Tämä tarttunee myös meillä persuihin, koska puolue kuuluu toiseen näistä laitaoikeiston ryhmistä EUssa.

      Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Suomi on voinut mennä Venäjä-politiikassa EUn selän taakse. Olemme voineet aina viitata EU-päätöksiin, mikä on vienyt pohjaa siltä, että Venäjä olisi voinut retoriikassaan hyökätä yksittäisiä EU-maita vastaan. EUn pakotepolitiikka ja Ukrainan keskitetetyt apupaketit ovat olleet mahdollisia EUn olemassaolon ansiosta. Apua ja politiikkaa olisi paljon vaikeampi koordinoida, ellei EU olisi toimijana. Venäjää EUn olemassaolo kismittää erityisesti ja Venäjän perustavoitteita on hajottaa EU. Tässä kansalliskonservattivinen laitaoikeisto pelaa jatkuvasti putlerin pussiin.

      EUn hajoamisprosessi tulisi olemaan turvallisuuspoliittisesti äärimmäisen vakava prosessi erityisesti Venäjän naapurivaltioille kuten Suomelle ja Baltian maille. Ne jäisivät ilman merkittävää ulko- ja turvallisuuspoliittista tukijaansa eli EUta. On todella käsittämätöntä, että meilläkin on Suomessa sellaista laitaoikeistoa, joka haluaa EU-vastaisuudellaan heikentää Suomen turvallisuutta.

      • Anonyymi

        Tuon on totta, tosin kaikki ehdokkaat on aika vahvasti EU puolella ja ymmärtävät EU äärimmäisen tärkeyden Suomelle. Ainoa jokeri on Halla-Aho, hänen EU kanta on hyvin epämääräinen ja epäselvä. Toisaalta useat persut kuvittelevat, että kaikki ongelmat ratkeaa eroamalla EUsta ja bensan hinnan alennuksella. Ei heidän näkymykset yllä yhtään pidemmälle.


      • Anonyymi

        Laitaoikeiston rahoittajat pitäisi selvittää. Aikoinaan neuvostoliitto rahoitti vihreitä ja rauhanpuolustajia, tosin heidän tavoitteet oli ainoastaan heikentää eurooppalaisia valtioita. Onko edelleen venäjä äärioikeiston ja äärivasemmiston rahoituksen lähde. Voimakas ase järkevästi käytettynä. Toisaalta nämä vkklaiset, suomen sisu ja vastarinta pupujussit on ikävä todiste siitä, että lähdekriittisyys vähenee ja sen vuoksi tälläkin palstalla on henkilö, joka ammentaa näkemyksensä MV lehdestä, kun taas netissä on paljon uskottavampia salaliittosivustoja täynnä QANON roskaa. Jostakin syystä nämä salaliittouskovaiset suhtautuu venäjään totuutena ja johtajana.


      • Anonyymi

        EU on kyllä itse syyllinen EU kriittisyyden lisääntymiseen. Samaten monet suomalaiset mepit, jotka ajavat jos jonkinmoisia Suomen asemaa kansainvälisessä kaupassa ym. heikentäviä aloitteita.

        EU:sta on tullut säännöstely- ja byrokratiajärjestö. Jo aikanaan naureskeltiin kurkkujen käyryysdirektiiville, mutta sen jälkeen on tullut niin paljon kaikkea turhaa sääntelyä, ettei enää naurata. Ja kaikki se sääntely vain vaikeuttaa eurooppalaisten yritysten pärjäämistä globaaleilla markkinoilla. Kiina, Intia ja moni muu Aasian maa kiittää, teollisuus on ulkoistettu sinne.

        EU voi pelastua vain palaamalla alkuperäiseen tehtäväänsä, vapaan kaupan ja ylipäätään niin yritysten kuin kansalaisten vapauksien turvaajaksi, lopettamalla mikromanageerauksen typerien direktiivien muodossa. Myös kollektiivisen turvallisuusjärjestelmän luominen on ehdoton edellytys EU:n jatkolle.

        Tässä on siis seuraavien EU vaalien ydinkysymys. Jos muutkin kuin kansalliskonservatiiviset puolueet ymmärtävät, ettei EU:n tehtävä ole säädellä pullonkorkkien kiinntystapaa, vaan luoda ja turvata markkinoita unionin sisällä toimiville yrityksille, on niillä mahdollisuus torjua oikeistopopulististen puolueiden nousu. Turvallisuuskysymys on tietysti toinen tärkeä elementti, nyt on toimittava, ei vain odotettava. Pelkkä EU:n erinomaisuuden hokeminen ei enää riitä, mutta ainakin vihervasemmistolla ei näytä olevan mitään muuta annettavaa, joten pahaa pelkään, että oikeistopopulistit jyrää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        EU on kyllä itse syyllinen EU kriittisyyden lisääntymiseen. Samaten monet suomalaiset mepit, jotka ajavat jos jonkinmoisia Suomen asemaa kansainvälisessä kaupassa ym. heikentäviä aloitteita.

        EU:sta on tullut säännöstely- ja byrokratiajärjestö. Jo aikanaan naureskeltiin kurkkujen käyryysdirektiiville, mutta sen jälkeen on tullut niin paljon kaikkea turhaa sääntelyä, ettei enää naurata. Ja kaikki se sääntely vain vaikeuttaa eurooppalaisten yritysten pärjäämistä globaaleilla markkinoilla. Kiina, Intia ja moni muu Aasian maa kiittää, teollisuus on ulkoistettu sinne.

        EU voi pelastua vain palaamalla alkuperäiseen tehtäväänsä, vapaan kaupan ja ylipäätään niin yritysten kuin kansalaisten vapauksien turvaajaksi, lopettamalla mikromanageerauksen typerien direktiivien muodossa. Myös kollektiivisen turvallisuusjärjestelmän luominen on ehdoton edellytys EU:n jatkolle.

        Tässä on siis seuraavien EU vaalien ydinkysymys. Jos muutkin kuin kansalliskonservatiiviset puolueet ymmärtävät, ettei EU:n tehtävä ole säädellä pullonkorkkien kiinntystapaa, vaan luoda ja turvata markkinoita unionin sisällä toimiville yrityksille, on niillä mahdollisuus torjua oikeistopopulististen puolueiden nousu. Turvallisuuskysymys on tietysti toinen tärkeä elementti, nyt on toimittava, ei vain odotettava. Pelkkä EU:n erinomaisuuden hokeminen ei enää riitä, mutta ainakin vihervasemmistolla ei näytä olevan mitään muuta annettavaa, joten pahaa pelkään, että oikeistopopulistit jyrää.

        Ei Euroopan laitaoikeisto ole kiinnostunut mistään kurkkujen käyryydestä tai pullonkorkeista. Se on täyttä hölynpölyä. Niitä ajaa eteenpäin kansallismielinen kiihko. Osa näistä tahoista saa jopa rahoitusta Venäjältä ja on avoimen Venäjä-mielistä. Valtioista Unkari ja Slovakia kuuluvat jo hallitustensa osalta tähän Venäjää myötäilevään leiriin.

        Laitaoikeisto pyrkii nationalistisiin kansallisvaltioihin, missä mikään maan ulkopuolinen voima ei sorki niiden asioita. Niiden politiikassa on avointa kansalliskiihkoa, etnonationalismia ja suoranaista rasismia. Hyvä esimerkki tästä on saksalainen laitaoikeistopuolue, jota vastaan Saksassa on ollut valtavia mielenosoituksia.

        On myös pötyä, että EU olisi heikentänyt EU-maiden taloutta. Kaikkien talousasiantuntijoiden viesti on päinvastainen. Kaikki EU-maat hyötyvät yhteismarkkinoista, yhteisistä standardeista ja talouden synkronoinnista. Tottakai EUssa on paljon kehitettävää kuten missä tahansa muuallakin. Mutta nämä kansalliskonservatiivit eivät ole esittäneet EUn kehittämistä vaan hajottamista.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Ei Euroopan laitaoikeisto ole kiinnostunut mistään kurkkujen käyryydestä tai pullonkorkeista. Se on täyttä hölynpölyä. Niitä ajaa eteenpäin kansallismielinen kiihko. Osa näistä tahoista saa jopa rahoitusta Venäjältä ja on avoimen Venäjä-mielistä. Valtioista Unkari ja Slovakia kuuluvat jo hallitustensa osalta tähän Venäjää myötäilevään leiriin.

        Laitaoikeisto pyrkii nationalistisiin kansallisvaltioihin, missä mikään maan ulkopuolinen voima ei sorki niiden asioita. Niiden politiikassa on avointa kansalliskiihkoa, etnonationalismia ja suoranaista rasismia. Hyvä esimerkki tästä on saksalainen laitaoikeistopuolue, jota vastaan Saksassa on ollut valtavia mielenosoituksia.

        On myös pötyä, että EU olisi heikentänyt EU-maiden taloutta. Kaikkien talousasiantuntijoiden viesti on päinvastainen. Kaikki EU-maat hyötyvät yhteismarkkinoista, yhteisistä standardeista ja talouden synkronoinnista. Tottakai EUssa on paljon kehitettävää kuten missä tahansa muuallakin. Mutta nämä kansalliskonservatiivit eivät ole esittäneet EUn kehittämistä vaan hajottamista.

        Sinulla on hieno asenne; EU on jumalaa seuraava - ylöspäin.

        Juuri tuo asenne, kyvyttömyys ymmärtää EU vastaisuuden juurisyyt, ja laittaa se kansalliskonservatiivisuuden tai oikeistopopulismin syyksi, on se joka hajottaa EU:n.

        Olet oikealla tiellä jos haluat EU:n hajoavan, onnea vaan valitsemallasi tiellä.

        Itse kannatan EU:ta, mutta sen on keskityttävä ydintehtäväänsä, vapaan markkinatalouden ja kansalaisten vapauksien vaalimiseen unionin alueella mikromanageeraauksen sijaan.


    • Anonyymi

      Näissä vaaleissa on vielä erikoista se, että Kremlin ehdokkaat putosivat täysin ja kalkkiviivoilla, eli Väyrynen ja Turtiainen. Tosin Väyrynen on jo sen verran huru-ukko, että parasta ennen päiväys meni jo 90 luvulla.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista seurata, kun on näin hyviä ehdokkaita ja kaikilla hyvä kokemus, paitsi Li Andersson ikänsä pelkästään vasemmiston poliitikkona. Muut ovat kasvattaneet tietojaan ja taitojaan monipuolisesti.

    • Anonyymi

      Ennakkoäänet kohta annettu, niissä Stubb on varmaan vahvoilla Kokoomuslaisten vahvan äänestäjäkunnan ansiosta.

      • Anonyymi

        Varmaan? Pelkkää mutuilua. Aika moni kokoomusmainen on jopa somessa ilmoittanut ettei Stubb saa ääntä vaan Essayah.


    • Anonyymi

      Mahtaa olla kova paikka Natovastaisille väyrysläisille, umpikepuille ja vkklaisille äänestää Natomyönteistä Rehniä. Se syö miestä!

      • Anonyymi

        Väyrynen ei taatusti äänestä Rehniä, Väyrynen vihaa Rehniä yli kaiken. Väyrynen äänestää luultavast Li Anderssonnia ja Tursu Essayah. Niitä kyrsii kyllä kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väyrynen ei taatusti äänestä Rehniä, Väyrynen vihaa Rehniä yli kaiken. Väyrynen äänestää luultavast Li Anderssonnia ja Tursu Essayah. Niitä kyrsii kyllä kunnolla.

        Väyrynen ei todellakaan äänestä Rehn...niä, vaan, Li Anderssonia, sellaista, joka puhuu Venäjästä ja hyväksyy Ukrainan sodan. Venäjän laajennuspyrkimykset, sekä Afriikan rahoittamisen sadoilla miljardeilla. Se on juuri samaa mistä keskustakin puhuu. Yliopistoita ja maanien koulutuksesta.
        "Ellei ulkomaista työvoimaa, niin ei suomalaisille itsellenkään ole töitä." ....haaa....haaa .....
        Puujalka vitsi, tyhmä luulisi. Keskustalaiset tuntien, kyseessä on suoranainen uhkaus.


    • Anonyymi

      Oikea valinta on Stubb mutta muut on myös hyviä vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Tuota tuota...
        Jos jo valinnut stubin, niin ok

        Mutta jos ollut valitsematta, niin h-a:ta vastaan, eli Haavisto

        Ihan liian paljon on kiihkoilijat saaneet halla-aholaisia liikkeelle, ihan liian paljon...


    • Nyt on kaikki vaalitentit nähty. Mielenkiinnolla ne katsoin vaikkei näkemälläni ole vaikutusta sunnuntain vaalitulokseen osaltani, kun jo viikko sitten ennakkoon Rehniä äänestin. Jos Rehn pääsisi toiselle kierrokselle voisin hyvinkin äänestää häntä myös sunnuntain 11.02. vaaleissa, mutta ainakaan gallupit eivät lupaa Rehnille toisen kierroksen paikkaa.

      Toisen kierroksen ehdokkaista Stubb lienee varma, mutta onko hänen kanssaan kisaamassa Haavisto vai Halla-aho? Jos se olisi Haavisto minulla olisi pienen pohdinnan paikka, kumpaa äänestäisin. Jos se olisi Halla-aho pohdintaa en tarvitsisi. No, olkoonpa kumpi tahansa, uskon, että jo viidennen presidentin olen maahamme tekemässä. Kekkosta en koskaan äänestänyt mutta neljä seuraajaansa ovat tulleet presidenteiksi äänestäminäni😉

      • Anonyymi

        Se tässä on upeita, joka tapauksessa seuraava presidentti on Natomielinen, ei venäjäkiimainen hörhö. Kekkosen aikaan painostus tuli idästä, samoin hallitusten kokoonpanot ja ministerivalinnat tehtiin Kremlissä. Kekkonen ainoastaan noudatti kiltisti ohjeita.
        Voidaan aivan hyvin sanoa, että Kekkosen takuumies oli Venäjä.


    • Ylihuomenna tiedetään, ketkä ovat ne kaksi, jotka pääsevät toiselle kierrokselle kisaamaan presidentinpaikasta. Se selviää sekä tv 1:ltä ja ”maikkarilta” klo 19.30 alkavissa ohjelmissa, jotka molemmat näkyvät kestävän puoliyöhön.

      Täytyy jaksaa valvoa normaalia myöhempään iltadrinkkien – ei liian suurten – voimalla. Maanantaina varmaan tulen kuulemaani kommentoimaan tälle avaukselleni, kun enää en viitsi täällä paljon asioida kun tärkeimmät asiani keskittyvät muuhun - kun on jo tätä ikää.

      • Anonyymi

        Presidentinvaalien äänet on nopeasti laskettu, kun laskettavia kasoja on vain yhdeksän. Aivan toista kuin eduskuntavaaleissa, joissa ehdokkaita on yli kaksi tuhatta.

        Takavuosikymmeniin verrattuna tuloslaskentaa nopeuttaa nykyaikainen viestintä. Enää tuskin äänestyspaikoilta soitetaan puhelimella kunnan keskusvaalilautakuntaan, josta taas soitetaan vaalipiiriin ja edelleen Helsinkiin. Olettaisin että kaikki tieto kulkee tietokoneilla internetin kautta sekunneissa.

        Tiukassakin tilanteessa yli 90 prosenttia äänistä on selvillä noin 21.30.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Presidentinvaalien äänet on nopeasti laskettu, kun laskettavia kasoja on vain yhdeksän. Aivan toista kuin eduskuntavaaleissa, joissa ehdokkaita on yli kaksi tuhatta.

        Takavuosikymmeniin verrattuna tuloslaskentaa nopeuttaa nykyaikainen viestintä. Enää tuskin äänestyspaikoilta soitetaan puhelimella kunnan keskusvaalilautakuntaan, josta taas soitetaan vaalipiiriin ja edelleen Helsinkiin. Olettaisin että kaikki tieto kulkee tietokoneilla internetin kautta sekunneissa.

        Tiukassakin tilanteessa yli 90 prosenttia äänistä on selvillä noin 21.30.

        Nyt uutisoitiin, että ennakkoäänten laskenta kestänee aikaisempaa hitaammin, koska ennakkoon äänestettiin ennätyksellisen vilkkaasti. Ennakkoäänet, ja varmaan myös varsinaisen vaalipäivän äänet on laskettu arviolta klo 22 mennessä.

        Jaksat varmaan siihen asti valvoa, Kapi?


    • Anonyymi

      Suomen kansan perussairaudet, siis
      sydän-ja verisuonitaudeista johtuva muistisairaus eli höperehtiminen ja kaksisuuntainen mielialahäiriö eli jakomielitauti
      saattavat hyvinkin aikaansaada maahan Persupresidentin.

      Yrittäkää kuitenkin jokainen omalta osaltanne se estää!

      • Anonyymi

        Se on estettävä, Väyrynen ja Tursu jo estettiin, vielä on työtä tehtävänä.


    • Eipä päässyt äänestämäni Rehn toiselle kierrokselle. En toki sellaiseen uskonutkaan vaan halusin kerran elämässäni minäkin äänestää kyseisen puolueen ehdokasta. Tulos oli odotettu. Halla-ahon uhkaavalta näyttänyt nousu ei kestänyt loppuun asti.

      Halla-ahon pääsy toiselle kierrokselle Stubbia vastaan ei olisi ollut minulle epämiellyttävää. Silloin minun ei olisi tarvinnut pohtia kumpaa äänestäisin. Kun Stubbia vastassa on nyt Haavisto, minulla on nyt pienen pohdinnan paikka siitä, kumpaa äänestän. No, tuskinpa minun tuota sittenkään tarvinnee paljon pohtia.

      Onneksi tuon ekakierroksen tulokset olivat selvillä jo klo 22.00 mennessä, joten vanhus pääsi ajoissa vuoteeseen. Enkä halua nyt pohtia sitäkään, kenestä – eli kummasta noista – tulee presidenttimme, joten tämä avaukseni saanee jäädä puoleltani loppuun käsitellyksi. Olen varsin heikossa kunnossa, joten minulla on kylliksi muuta pohdittavaa. Toivottavasti pysyn kuitenkin edes tässä kunnossa vielä niin kauan, että voin äänestää kai jo tällä viikolla alkavalla toisen kierroksen ennakkoäänestyksellä. Haluan toki tehdä maahamme vielä viidennenkin presidentin kun neljä edellistä on tullut presidentiksi antamallani äänellä😊

      • Anonyymi

        Kun Rehn ei päässyt, niin toivottavasti sitten Stubista. Haavistoa en tule äänestämään.


      • Anonyymi

        PRESIDENTIN VALINTA
        VALITAAN STUBB ILMAN MUUTA.
        -
        HAAVISTOA EI VALITA. ENSINNÄKIN PITÄISI OLLA JÄRKEVÄ.
        ULKOPOLITIIKASTA, EI YMMÄRRÄ YHTÄÄN MITÄÄN, SEN ENEMPÄÄ, KUIN SIKA HOPEALUSIKASTAKAAN......VAIN OMALLA TAVALLAAN KAIKESTA.
        SISÄPOLITIIKASSA SAMA JUTTU.
        PRESIDENTINÄ DIKTAAKTORI, KAIKKI VALTA.
        MYYDÄTTÄÄ KAIKEN JA HAJOITTAA MAAN TALOUDEN.
        KÖYHDYTÄÄ KANSAN, KÖYHIÄ ON HEPPO HALLITA, KUTEN SANNA MARIN................
        MITEN HÄN VOI NYT YMMÄRTÄÄ ILMASTOASIOISTA, KUN PITÄÄ TUODA AFRIIKKALAISETKIN SUOMEEN. VAIHTAA VÄESTÖ. JA KEHITYSAVUN NIMELLÄ SYYTÄÄ KYMMENET JA SADAT MILJARDIT ULKOMAILLE.
        SAMAN AIKAISESTI PUHUTAAN ELÄKERAHASTOJEN PURKAMISESTA VALTION KASSAAN.
        KÄYTTÄÄ ELÄKERAHASTOT VALTION VELKOJEN JA KORKOJEN MAKSUUN.
        VÄHÄNKÖ SE JO HALONEN RUNKKAS NIITÄ LAKEJA.
        --
        PITÄÄKÖ MINUN AINA NEUVOA JA AINA VAROITTAA ENNAKKOON, ETTEI TULISI LAKKOJA JA SOTIA, ESTÄÄ NE.
        TEITÄ ON AINA JOHDETTU HARHAAN JA JOHDETAAN.....SILLOIN ON OIKEUS TOTETUNUT, KUN KAIKKI ON MENNYT PERSIILLEEN JA PUHUTTU DEMOKRDIASTA, JOSTAKAAN EIVÄT SITTEN YMMÄRRÄ YHTÄÄN MITÄÄN. VAI YMMÄRTÄÄKÖ JOKU MTEN SE TOTEUTUU.


      • Anonyymi

        Et kait sentään niin toope ole ollut, että Halostakin äänestit? Meinaan kun sanot, että neljä edellistä olet valinnut.

        No, toopeja oli riittävästi, joten saimme Halosesta kaikkien aikojen huonoimman presidentin. Saavutus sekin.

        Stubb tämänkertainen läpimenijä on, siitä ei kenelläkään ole epäselvyyttä. Mikä on ero Haavistoon, se lienee tämän vaalin ainoa jännittämisen aihe. Molemmat ehdokkaat hyötyvät ensimmäistä kierrosta alhaisemmasta äänestysaktiivisuudesta, joten sekään ei muuta tilannetta. Meneekö 40% Haaviston osalta rikki, siinä ja siinä.


      • Anonyymi

        Siinäs näit, kun kepun kelkkaan kerrankin hyppäsit, ne pettää aina. Tosin Rehn ei pettänyt ketään, hyvän kampanjan veti ja ylitti reilusti keskustan kannatuksen.


    • Anonyymi

      Mitähän se Väykkä kuvitteli mielessään?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole totta. Pystyy puhumaankin. Sanoi muutamia lauseita vaalitenttiohjelmien sivussa. Oppii varmaan lisää presidentinrouvana kun miehensä puhuu kuutta kieltä, suomea, ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja italiaa. Kerrotaan Subbin Wikipediasivustolla.


    • Kun vielä avasin palstan ja tulin avaukselleni ja näin tälle tänään tulleen tällaisen viestin: ”Et kait sentään niin toope ole ollut, että Halostakin äänestit? Meinaan kun sanot, että neljä edellistä olet valinnut.” Olen sille jo montakin kertaa antanut selityksen, mutta täytyy antaa vielä kerran:

      Vuoden 1994 vaaleissa vaimoni pyysi hartaasti minua äänestämään Elisabeth Rehniä, kun hän halusi saada maahamme naispresidentin. Äänestin kuitenkin Ahtisaarta, joka kansainvälistä kuuluisuutta saavuttaneena rauhantekijänä oli mieluisin minulle kolminkertaisena rauhanturvaajana. Ahtisaarihan sai myös Nobelin rauhanpalkinnon v. 2008– jonka muuten minäkin kuten kaikki faitterit saimme sitten saman vuoden lopulla – emme tosin ropoakaan rahaa, vaan kunniakirjan ja Nobelin mitalin.

      Vaimoni sairastui v. 2000 alussa parantumattomaksi tiedettyyn syöpään ja hän vahvasti porvarillisen kodin kasvatti ja minua porvarillisempi itsekin suorastaan rukoili minua äänestämään Halosta, jotta hän saisi vielä elinaikanaan nähdä maassamme naispresidentin. Suostuin hänen pyyntöönsä. Kun vaimoni kuoli v. 2004 vuoden 2006 vaaleissa äänestin jo ehdokkaana ollutta Niinistöä, joka ei vielä silloin tullut valituksi. Mutta vuosien 3012 ja 2018 vaaleissa äänestin häntä paremmalla menestyksellä.

      Kekkonenhan sai jatkaa presidenttinä yli 25 vuotta. Hänestä tuli presidentti talvella 1956, jolloin olin varusmiehenä alikersantti ja joutui luopumaan virastaan vasta 1982. Hänen presidenttiuransa kesti kauemmin kuin 1956 kesällä alkanut sotilasurani, joka päättyi syksyllä 1980, mutta kertaakaan en häntä äänestänyt. Jokaisen neljän hänen jälkeensä tulleen presidenttimme olen ”tehnyt” äänestämälläni. Aionpa tehdä vielä viidennenkin joten käyn häntä äänestämässä jo huomenna ennakkoäänestyksessä – varmuuden vuoksi, kun olen melko heikossa kunnossa.

      • Anonyymi

        Enpä ole itse palstaa avannut varmaan puoleen vuoteen, joten en tiedä miten täällä on tätä vaalia käsitelty. Laitanpa siis tähän sinun vanhan palstaveteraanin kirjoitukseen vastineeksi omat kommenttini.

        Vaalin ensimmäinen kierros on ohi, mutta otetaanpa katse taaksepäin tuloksiin.

        Vaalitulos oli kolmen kärjen osalta ainakin heidän keskinäisen järjestyksen osalta odotettu. Stubb sai suunnilleen sen mitä saattoi odottaa, Haavisto taktisesta äänestämisestä hyötyneenä samoin. Punavihreät pelkäsivät persuhaamuja kuten heillä tapana on, ja rynnivät joukolla Haaviston taakse.

        Kannatusprosenteissa niin Halla-aho kuin neljänneksi kiilannut Rehn olivat parempia kuin itse ajattelin. Halla-aho onnistui tenteissä hyvin, hänen analyyttinen ja realistinen tapa käsitellä asioita nosti hänen ääniosuuden jopa hieman puolueensa kannatusta korkeammalle. Rehn onnistui myös taustapuoluettaan paremmin, mitä en itse odottanut. Oikeistodemareita varmasti löytyy hänen äänestäjäkunnastaan peruskepulaisten lisäksi. Rehn ei ärsytä ketään, siinä hänen vahvuutensa.

        Vasemmistonaiset pettivät pahemman kerran. Urpilainen olisi hyvä presidentti, mutta SDP puolueena on kadottanut vähänkin järjen hitusen, mitä tulee poliittisen kentän ymmärtämiseen. Oliko sitten puolueen vaiko ehdokkaan itsensä teema lähteä kalastelemaan vasemmanlaidan, lähinnä ay-kentän, ääniä, oli se joka tapauksessa kardinaalimunaus. Ehkä Jutta ajatteli lepyttää aikanaan häneen pettynyttä SAK:n sakkia. Ay-liikkeellä on nyky-yhteiskunnassa niin surkea maine, ettei sen teemoja ajamalla saa kuin juuri sen mitä Urpilainen sai.

        Li Andersson sentään onnistui pitämään puolueensa uskollisimmat kannattajat. Antti Lindman lupasi SDP:n perkaavan kolmien katastrofiin päätyneiden presidentin vaalien tulokset jotta puolue olisi iskussa 2030. Voin olla varma, että perussyihin puolue ei uskalla puuttua. Ne ovat irtautuminen Halosen umpisurkeasta perinnöstä, selkeä ero ay-liikkeeseen, paluu vastuullisuuteen valtionhoitajapuolueena, Tanskan ja Ruotsin demarien tapainen realistinen suhde maahanmuutoon ja Mäkysen ym. epä-älyllisten toimijoiden sulkeminen puoluejohdon ulkopuolelle.

        Pienet jäivät pieniksi, etenkin Essayahin äänimäärän odotin olevan korkeampi kuin mihin se jäi. Aaltola ja Harkimo saivat mitä ansaitsivat, ei heissä ole presidenttiainesta.


    • Anonyymi

      VALINTA. JA SE ON PEKKA !

    • Anonyymi

      Ensimmäinen gallup menee vahvasti Stubbille, mutta toisella kierroksella vaaka voi kääntyä hyvin äkkiä ja vaikka ero oli suuri, niin hyvinkin voi heilahtaa toiseen suuntaan. Maaseudulla on varmaan kipeä paikka tehdä päätös kansainvälisten liberaalien välillä, varsinkin kun toinen on vielä vihreä ja se voi taas kääntää vaakaa Stubbille. Mutta harviaisen mielenkiintoiset vaalit. Lasse Lehtinen sanoi hyvin, että koskaan ei ole ollut näin monta tasokasta ehdokasta ensimmäisellä kierroksella, ja ensimmäiset presidentin vaalit ilman venäjän varjoa.

      • Anonyymi

        Kansainvälisyys ja liberaalius ei ole maaseudulla mikään kipeä paikka. Ensimmäinenhän on ollut presidentin viran lähtökohta Kekkosen ajasta lähtien ja jälkimmäisestä ei ymmärretä mitään. Erottava tekijä maaseudulla voi olla ehdokkaan yleinen suhtautuminen maaseutuun. Siinä kummankaan ehdokkaan lähtökohdat eivät ole hyvät, mutta katsotaan, keksivätkö he jotain luodakseen luottamusta myös maaseudulla.


    • Kävinpä taas äänestämässä ennakkoon kuten kävin ensimmäiselläkin vaalikierroksella. Kaksi hyvää ehdokasta oli nyt vastakkain, mutta ei minun tarvinnut vähääkään miettiä, kumpaa äänestäisin. Halusin vielä tehdä jo viidennen peräkkäin tekemäni presidentin. No, ovathan siinä aina muutkin apuna olleet😉

      Vaalit näkyivät kiinnostaneen kovasti täällä Paloheinässä. Melkoinen ruuhka äänestäjistä oli jo klo 11.30 äänestyspaikalla Paloheinän kirjastossa. Tuo talo sijaitsee vajaan kilometrin päässä kodistani, mutta autolla siellä kävin, kun katujen jalkakäytävät ovat nyt niin kamalan liukkaita että tällaisen vanhuksen olisi jo liian vaarallista niillä tallustella.

      Nyt vain odottamaan vaalien lopputulosta vaikka ei siinä mitään jännitettävää olekaan!

      • Anonyymi

        Sama juttu ja luulen vahvasti, että äänet meiltä meni samalla miehelle. Myös täällä Turussa oli kohtuullinen ruuhka, ainakin verrattuna ensimmäiseen kierrokseen. Jännä se on lopputulos nähdä! Mukavaa päivää ja tuleekin sopivasti elokuva Pojat ykköseltä.


      • Anonyymi

        Sama täällä, Stubb valitaan ja ääni meni hänelle.

        En perusta kovin paljoa Stubbista, mutta nyt onkin kaikkien meidän omilla aivoillaan ajattelevien äänestettävä Haavistoa vastaan, Suomi ei kestä toista "halosta" presidenttinä.


    • Anonyymi

      Konkreettisuus 2024 on Suomen presidentinvaaleissa avainsana.

      Ehkä varmasti ensimmäistä kertaa koko suomen presidentin vaalien historian on nähtävissä syvää luotaava journalistinen verkkovaikuttaminen vaaleja käsittäen.

      Ehdokas Stubb on maksanut “satu-selittely” mainoksistaan tv:ssä ja lehdissä mutta verkko on oikaissut saman tien alas miehen haihattelut.

      Mies ei ole pyrkimässä suomen presidentiksi hoitaakseen presidentin virkaa ja suomea. Hän on ostamassa suomen presidentin tittelin toteuttaakseen pimeää puoltaan. Ajaen suomea perikatoon.

      Ensimmäinen kierros meni Stubbin manipulaatiolla, mutta tämän päivän verkon aikakaudessa on epätodennäköistä että toistuisi II kierroksella jolloin suomalaisilla toivotaan olevan järki mukana.

      Jos ajatellaan kaikessa rauhassa ja katsotaan yksityiskohtia, siis kuka on Suomea ajatellen se paras ehdokas näissä vaaleissa, se on:

      EHDOKAS HAAVISTO (1)

      Pekka Haaviston konkreettinen meriittilista.

      - Akateemisen tasapainoisen kodin kasvatti
      - Yleissivistynyt ylioppilas
      - henkinen tasapaino
      - ansioitunut toiminta kansainvälisissä tehtävissä
      - Suomen ulkoministeri 2019–2023
      - Kehitys ja omistajaohjausministeri 2013–2014
      - Kansainvälinen ETMU tunnustuspalkinto 2015
      - Suomen leijona suurristi 2022 kunniamerkki
      - Sotilasansiomitali 2008
      - Kunnialegioonan ritarimerkki (Ranska) 2019

      Käytännön karkeistettuna. Pekka Haavisto on järkevin valinta Suomen presidentiksi 2024. Miksi:

      Suomen presidentiltä odotetaan diplomaattisuutta sekä rauhanoloista suhtautumista asioihin. Maailma on muuttunut ja Suomen on osattava vastata muuttuviin tilanteisiin.
      Pekka Haavisto täyttää kaikki vaatimukset viran hoitamisessa. Hän on henkisiltä ominaisuuksilta se parempi vaihtoehto ehdokkaista. Hän maksaa veronsa suomeen ja on osoittautunut nuhteettomaksi suomen kansalaiseksi. Ikä on pelkkiä numeroita mutta on vahva näyttö kokemuksesta ja tietotaidosta.
      Huomioitavaa lisäksi seksuaalinen suuntautuminen ei ole este eikä häpeä presidentin viran hoitamisessa. Maailmalla on runsaasti esimerkkejä esim Latvia kuinka miespari hoitaa tehtäviään vallan kahvassa erittäin loistavasti ja vielä paremmin. Pekka Haavisto on ainakin ollut rehellinen päinvastoin kuin vastaehdokas.
      Äänet siis Pekka Haavistolle !

    • Anonyymi

      Stuppikin on SETA-veteraani ja luultavasti vähemmän homo toiseen ehdokkaaseen verrattuna.

      2000-luvun alussa hän oli kovasti esillä SETA / PRIDE-juttujen kanssa ja hänen kotisinut oli tuota "ilosanomaa" täynnä.

      Kaikki katosi yhdessä yössä kun "isänmaa kutsui" Kanervan tilalle ministeriksi.

      Kaikki tuo kuitenkin löytyy Wikipedian muokkaushistoriasta. Nyt Stubb kertoo olevansa tapakristitty ja rukoilevansa. Aikoo myös toivottaa jumalan siunausta suomalaisille, jos tulee valituksi.


      Stubb on yksi suurimmista Pride-monikulttuuri-sateenkaari-äärikannattajista ja muutenkin täysin epäisänmaallinen EU-liittovaltiohaukka.

      Tässä tieto Stubbin homo- eli bi-sukupuolisuudesta:

      https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Alexander_Stubb&oldid=10339790#Yksityisel



      Stubb on kertonut poliittisen uransa alkuvaiheessa olevansa biseksuaali.[76]


      76 Nykypäivä 3/2004, 3/2004. Kansallinen kokoomus. Artikkelin verkkoversio. Viitattu 23.6.2011
      http://www.nykypaiva.fi/



      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Alexander_Stubb

      Otat kohdan yksityiselämä ja sieltä alimpaa MUOKKAUSHISTORIA

      Kaikki wikissä ollut on tallessa:


      http://kioski.yle.fi/omat/stubb-ei-halunnut-kertoa-uskooko-jumalaan

      Ajankohta=7.4.2015
      Viitattu=29.4.2015


      Marraskuussa 2010 Stubb esiintyi Helsinki -tapahtumaa varten tehdyllä videolla, jossa rohkaistiin seksuaalisen suuntautumisensa kanssa painivia.

      Osoite=http://www.mtv.fi/viihde/muut/artikkeli/julkkikset-kannustavat-homoseksuaaleja/2970408

      Julkkikset kannustavat homoseksuaaleja

      Julkaisu=MTV Viihde Ajankohta=5.11.2010
      Viitattu=8.5.2014


      Stubb on kertonut olevansa biseksuaali.

      Julkaisu=Nykypäivä Vuosi=2004
      Numero=3



      Vihreä Lanka
      Ajankohta=19.5.2010
      Viitattu=8.10.2013

      Hän kannatti myös sukupuolineutraalia avioliittolakia.

      Verkkoviite

      http://www.alexstubb.com/tasa-arvoa

      Viitattu=2016-09-08

      ---

      Siispä näin:

      Stubbi lienee näistä kahdesta ehdokkaasta se vähemmän homo...

    • Anonyymi

      Hienosti äänestetty, Stubb on maamme 13. presidentti.

    • Anonyymi

      Humu-Pekalle tiedoksi tämä pieni asia ja siteeraus Vänrikki Stoolin tarinoihin liittyen:

      "Viimein kai Runeberg itse huomasi, että oli vain yl´oppilas."

      Tämä maa ei halunnut ikuista "kakkosen miestä"...

    • Anonyymi

      Vaalien tulos oli voitto Suomelle! Hieno kisa ja hienot kilpailijat.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe