Hassinen haluaa ydinsäteilyttää suomalaiset pienydinvoimaloilla

Anonyymi-ap

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomeen-tulee-useita-uusia-pienydinvoimaloita-sanoo-ydinvoima-alalla-lahes-kaiken-nahnyt-konkari/daae13cc-8202-41f2-8234-bf9324c41f9e
"Lämmittävätkö pienet modulaariset ydinvoimalat Suomen kaupunkeja 2030-luvulla?
Kyllä. Uskon että ne tulevat, mutta aikataulu on toistaiseksi kysymysmerkki. 30-luku tulee todella äkkiä. Ensimmäinen on käytössä ehkä juuri vuonna 2030, ja vuosikymmenen aikana tulee useita lisää."

Pienydinvoimaloiden käyttö kaukolämmön tuottamiseen perustuu siihen, että kaukolämpöverkossa kiertää pienydinvoimalan lauhdevesi, joka on radioaktiivista.
Pienyhdinvoimalan radioaktiivista lauhdevettä kierrätetään kaukolämpö verkossa ja ihmisten kodeissa, joka altistaa suomalaiset säteilylle.
Ydinvoimala hankkeiden tarkoitus on altistaa suomalaiset ydinsäteilylle ja niitä säteileviä ydinparteikkeleita sieltä ydinvoimalan piipusta tulee, vaikka toisin väitetään.
Ei ole saasteetonta ydinvoima, vaan hengenvaarallisia päästöjä aiheuttaa.

16

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä viitsi! Olet spämmännyt tuota säteilevää kaukolämpövettä jo niin kauan, että taidat itse uskoa juttuusi?

    • Anonyymi

      Vaarallisempaa ja yhteiskunnalle haitallisempaa on joidenkin toistuva pössyttely. Siihen ei auta edes kirjava kaulaliina.

    • Anonyymi

      Sähkökattilat ovat tehneet tuollaiset kalliit vaihtoehdot tarpeettomiksi,

      • Anonyymi

        Sähkökattila ei kumminkaan tuota energiaa, muuttaa vain muualla tuotettua sähköä lämmöksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökattila ei kumminkaan tuota energiaa, muuttaa vain muualla tuotettua sähköä lämmöksi!

        Maailmassa ei ole yhtäkään pienraktoria mikä tuottaa energiaa alhaisilla kustannuksilla.

        Täysin mielikuviin perustuvaa markkinointia.


    • Anonyymi

      Maailmalla ei ole vielä yhtäkään tuotantokäytössä olevaa pienydinvoimalaa, jonka tehtävänä olisi sähkön tai lämmön tuottaminen. Aikataulua täytyy pidentää ainakin 10 vuotta. Ovatko lukuisat pienvoimalat turvallisempia kuin yksi iso?

      • Anonyymi

        Väite ei aivan tarkasti pidä paikkaansa, koska venäläisillä on Siperiassa käytössä Akademik Lomonossov voimalaproomu, sähköteholtaan 2 x 35 MW. En kylläkään tarkoita, että moisia kannattaisi tilata.

        Pienvoimaloiden suunnittelufilisofia on kyllä lähempänä luonnostaan vähäriskistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite ei aivan tarkasti pidä paikkaansa, koska venäläisillä on Siperiassa käytössä Akademik Lomonossov voimalaproomu, sähköteholtaan 2 x 35 MW. En kylläkään tarkoita, että moisia kannattaisi tilata.

        Pienvoimaloiden suunnittelufilisofia on kyllä lähempänä luonnostaan vähäriskistä.

        Oliko myös ydinvoimakäyttöisiä poijuja vilkkumassa Suomenlahdella vuosikymmen sitten. Jotain vanhaa "neukkuaikaa" lehdestä tuolloin luettuna. Miten ydinvoimakäyttöiset jäänmurtajat joita on ollut käytössä jo kauan? Jenkeillä käytössä lentotukialus, josta tv-uutisissa kerrottiin viime viikolla.Onkonäissä pienydinvoimala vai Loviisan voimalan kokoinen??????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko myös ydinvoimakäyttöisiä poijuja vilkkumassa Suomenlahdella vuosikymmen sitten. Jotain vanhaa "neukkuaikaa" lehdestä tuolloin luettuna. Miten ydinvoimakäyttöiset jäänmurtajat joita on ollut käytössä jo kauan? Jenkeillä käytössä lentotukialus, josta tv-uutisissa kerrottiin viime viikolla.Onkonäissä pienydinvoimala vai Loviisan voimalan kokoinen??????

        Eiköhän nuo Lomonossovin reaktorit ja turbiinit ole perusolemukseltaan muunnoksia sukellusvene/jäänmurtajakalustosta. Liikkuvien alusten laitteistoja ei käsittääkseni lasketa pienydinvoimaloiksi, vaikka ne sitä kokoluokaltaan ovatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän nuo Lomonossovin reaktorit ja turbiinit ole perusolemukseltaan muunnoksia sukellusvene/jäänmurtajakalustosta. Liikkuvien alusten laitteistoja ei käsittääkseni lasketa pienydinvoimaloiksi, vaikka ne sitä kokoluokaltaan ovatkin.

        Jälleen tuo "ei lasketa mukaan" tulee esiin kun joillekin ei sovi periaatteen vuoksi epämiellyttävä vaihtoehto ehkä vain poliittisista syistä. Toimivan käytännön kannattajat tätä usein ovat ihmetelleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen tuo "ei lasketa mukaan" tulee esiin kun joillekin ei sovi periaatteen vuoksi epämiellyttävä vaihtoehto ehkä vain poliittisista syistä. Toimivan käytännön kannattajat tätä usein ovat ihmetelleet.

        No, määrittelyt voi tehdä halunsa mukaan, mutta jostain syystä sotilasreaktorien valmistajat eivät ole ilmoittautuneet pienydinvoimalatarjouksiin. Siis venäläisiä lukuun ottamatta, ja he taas ovat pysyneet omassa maassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko myös ydinvoimakäyttöisiä poijuja vilkkumassa Suomenlahdella vuosikymmen sitten. Jotain vanhaa "neukkuaikaa" lehdestä tuolloin luettuna. Miten ydinvoimakäyttöiset jäänmurtajat joita on ollut käytössä jo kauan? Jenkeillä käytössä lentotukialus, josta tv-uutisissa kerrottiin viime viikolla.Onkonäissä pienydinvoimala vai Loviisan voimalan kokoinen??????

        Näin kyseisen dokumentin ja juontaja aluksen vierellä näytti kuinka oieneen tilaan tuon pienydinvoimala mahtuu. Dokumenttiohjelmat on siitä hyviä ettei poliittinen propagansa pääsee niihin vaikuttamaan, kunhan ohjelmayhtiö on länsimainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, määrittelyt voi tehdä halunsa mukaan, mutta jostain syystä sotilasreaktorien valmistajat eivät ole ilmoittautuneet pienydinvoimalatarjouksiin. Siis venäläisiä lukuun ottamatta, ja he taas ovat pysyneet omassa maassaan.

        Sotilasreaktorit ovat oma taiteen lajinsa. Niissä kun voi käyttää voimakkaasti rikastettua uraania (HEU) niin ratkaisutkin ovat toisenlaisia.

        https://sgp.fas.org/othergov/doe/heu/appd.pdf

        HEU:ta ei pienreaktoreissa sattuneista syistä johtuen voida käyttää. Otaniemen Trigassa oli mutta se palautetaan/palautettiin sopimuksen mukaisesti takaisin USA:han.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko myös ydinvoimakäyttöisiä poijuja vilkkumassa Suomenlahdella vuosikymmen sitten. Jotain vanhaa "neukkuaikaa" lehdestä tuolloin luettuna. Miten ydinvoimakäyttöiset jäänmurtajat joita on ollut käytössä jo kauan? Jenkeillä käytössä lentotukialus, josta tv-uutisissa kerrottiin viime viikolla.Onkonäissä pienydinvoimala vai Loviisan voimalan kokoinen??????

        Poijuissa ei ollut ydinreaktoria vaan RTG eli erittäin voimakas säteilylähde, jonka tuottamasta lämmöstä sitten tehtiin sähköenergiaa.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_generator


    • "Pienydinvoimaloiden käyttö kaukolämmön tuottamiseen perustuu siihen, että kaukolämpöverkossa kiertää pienydinvoimalan lauhdevesi, joka on radioaktiivista."

      Ei ole radioaktiivista, ja ydinvoimaloiden lauhdevesi on vettä, jolla jäähdytetään reaktorin jäähdytysvettä (joka on säteilytettyä, mutta ei pääse koskettamaan itse ulosmenevää lauhdevettä vaan koko ajan välissä on paksut putket joilla lämpöä johdetaan yhdestä jäähdytysluupista toiseen)

      Eli siis lauhdevesi ei pääse ikinä käymään itse reaktorissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      619
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      49
      510
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe