Hätähuuto, pitkä sokeri on 57!

Anonyymi-ap

Mitä minä teen. Viime keväänä HbA1c oli 51, lokakuussa 54 mutta nyt on jo 57. Mitä minä teen kun kaikkeni olen yrittänyt ja syön jo Metformiini, Januvia ja Jardiance ?

46

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paras kun et tee mitään.

• Anonyymi

Lisää säännöllistä liikuntaa, harkitusti hitaita hiilareita (nopeat pois), kunnon yöunet, painoa pari kiloa pois? Jos ei nämä auta niin lääkekombon muokkausta. Tässäpä näitä. Yritä ottaa rennosti, ressaaminenkin nostaa sokereita.

• Anonyymi

Liikunta ja terve ruokavalio ovat aina hyvästä, mutta eivät aina auta. Laihduttaminen on erittäin vaikeaa, jos on koko ajan kiljuva nälkä, kun verensokeri heittelee.

Onneksi on uusi keino, eli ruokahalua vähentävä suolistohormoni (ruiskeena otettava Ozempic tai tablettimuotoinen Rybelsus). Olen syönyt Rybelsusta, ja paino laski 3 kuukaudessa 5 kiloa, ilman että olen yhtään yrittänyt laihduttaa. Ruokahalu vain väheni.

Lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Minulla suurin Rybelsus-annos aiheutti silloin tällöin lievää kuvotuksen tunnetta, lievää vatsan kiertämistä ja väsymystä. Koska olen nyt saavuttanut normaalipainon, niin Rybelsuksen annosta pienennettin, ja oireet katosivat.

Rybelsuksen hyvä puoli on myös se, että se ilmeisesti parantaa rasvamaksan ja maksan tulehdustiloja.

Kaksi tuttavaani on käyttänyt Ozempicia, ja ovat myös laihtuneet monta kiloa.

Herää myös kysymys, että miksi suolistohormoni vie "ylimääräisen" nälän? Ilmeisesti osalla ihmisistä on suolistohormonien vaje, joka aiheuttaa sen, että ei tule normaalia kylläisyyden tunnetta. Tätä ei vain tunnusteta, vaan diabeetikkoja syyllistetään liiasta syömisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikunta ja terve ruokavalio ovat aina hyvästä, mutta eivät aina auta. Laihduttaminen on erittäin vaikeaa, jos on koko ajan kiljuva nälkä, kun verensokeri heittelee.

Onneksi on uusi keino, eli ruokahalua vähentävä suolistohormoni (ruiskeena otettava Ozempic tai tablettimuotoinen Rybelsus). Olen syönyt Rybelsusta, ja paino laski 3 kuukaudessa 5 kiloa, ilman että olen yhtään yrittänyt laihduttaa. Ruokahalu vain väheni.

Lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Minulla suurin Rybelsus-annos aiheutti silloin tällöin lievää kuvotuksen tunnetta, lievää vatsan kiertämistä ja väsymystä. Koska olen nyt saavuttanut normaalipainon, niin Rybelsuksen annosta pienennettin, ja oireet katosivat.

Rybelsuksen hyvä puoli on myös se, että se ilmeisesti parantaa rasvamaksan ja maksan tulehdustiloja.

Kaksi tuttavaani on käyttänyt Ozempicia, ja ovat myös laihtuneet monta kiloa.

Herää myös kysymys, että miksi suolistohormoni vie "ylimääräisen" nälän? Ilmeisesti osalla ihmisistä on suolistohormonien vaje, joka aiheuttaa sen, että ei tule normaalia kylläisyyden tunnetta. Tätä ei vain tunnusteta, vaan diabeetikkoja syyllistetään liiasta syömisestä.

Sipilä halusi verottaa diabeetikkoja, koska diabetes on hänen mielestään itse aiheutettu sairaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sipilä halusi verottaa diabeetikkoja, koska diabetes on hänen mielestään itse aiheutettu sairaus.

Kakkostyypin diabetes voi olla itseaiheutettu, ykköstyypin ei.

• Anonyymi

On turvauduttava lääkärin apuun. Hoidoksi määrätään seuraavaksi varmaan insuliini.
      Tosin ei tuo pitkäsokeri niin kauhean korkea ole diabeetikolle. Itse voit lisätä liikuntaa ja korjata ruokavaliota, jos siinä on korjattavaa. Jos on lihavuutta, on painoa saatava pudotettua. Nämä auttavat korjaamaan lievää sokerin ylimäärää.

• Anonyymi

Juuri näin. Arvosi ei ole vielä mitenkään hälyttävän korkea, mutta noususuunta on toki varoitus.

Itselläni kävi noin 15 vuoden sairastamisen jälkeen niin, että aloitettiin noiden mainitsemiesi lääkkeiden lisäksi iltainsuliini, ja nyt 20 vuoden jälkeen ateriainsuliini. Niillä arvot on saatu laskemaan.

• Anonyymi

En kyllä ymmärrä miten kakkostyypin diabeetikolla voi olla noin paska hoitotasapaino tai ymmärrän hyvinkin; sinä et selvästikään hoida tautiasi ja syöt mitä sattuu. Taudin hoitaminen ei ole mitään verrattuna ykköstyyppien arkeen.

• Anonyymi

Älä puutu asioihin, joista et todellakaan mitään ymmärrä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä puutu asioihin, joista et todellakaan mitään ymmärrä!

Ykköstyyppinä takuulla ymmärrän miten asian laita on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ykköstyyppinä takuulla ymmärrän miten asian laita on.

Ykköstyypin varmaan tiedätkin, mutta kakkostyypin vain luulet tietäväsi.

• Anonyymi

Käytätkö ehkä liikaa sokeria ja höttöhiilareita ? Ne pois jos niitä vaan onl.

• Anonyymi

Tilanteesi on jo aivan kauhea, kuålet kohta.

• Anonyymi

No höpö höpö. Kohtuuhyvät on lukemat, kunhan ei nousutrendi jatku.
        Ykköstä ja kakkosta on sinänsä ihan turha vertailla, kyse on kahdesta syntymekanismeiltaan erilaisesta taudista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No höpö höpö. Kohtuuhyvät on lukemat, kunhan ei nousutrendi jatku.
        Ykköstä ja kakkosta on sinänsä ihan turha vertailla, kyse on kahdesta syntymekanismeiltaan erilaisesta taudista.

Kakkosilla haima toimii osittain, joten miten hemmetissä HbA1c 57 on vielä kohtuuhyvä lukema?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kakkosilla haima toimii osittain, joten miten hemmetissä HbA1c 57 on vielä kohtuuhyvä lukema?

Jos tavoite on alle 55, on 57 kohtuuhyvä, eikös?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tavoite on alle 55, on 57 kohtuuhyvä, eikös?

Tavoite on alle 53.

• Anonyymi

Normaalin yläraja on 42, yläraja jonka yli ei saisi päästää on 48. Joten arvossa 57 on jo 10 liikaa. Hoitoa tulee tavalla tai toisella tehostaa, painu lääkäriin.

• Anonyymi

Normaalin yläraja terveillä on 42.

• Anonyymi

Tai sitten voisi lakata kuomittamasta lääkäreitä ja alkaa itse katsoa mitä suuhunsa laittaa. Valitettavan moni luulee, että leivän, pastan, perunan ja herkkujen yletön syöminen on osa arkea. Kakkostyypit monesti luulevat, että kun he laittavat pillerin huuleen ja pistävät kerran päivässä insuliinia niin voivat jatkaa entiseen tapaansa. Jos itse olisin kakkonen, niin minä en edes lääkkeitä käyttäisi ja pääsisin hoitotavoitteisiin ilman lääkärin apua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai sitten voisi lakata kuomittamasta lääkäreitä ja alkaa itse katsoa mitä suuhunsa laittaa. Valitettavan moni luulee, että leivän, pastan, perunan ja herkkujen yletön syöminen on osa arkea. Kakkostyypit monesti luulevat, että kun he laittavat pillerin huuleen ja pistävät kerran päivässä insuliinia niin voivat jatkaa entiseen tapaansa. Jos itse olisin kakkonen, niin minä en edes lääkkeitä käyttäisi ja pääsisin hoitotavoitteisiin ilman lääkärin apua.

Mutta kun et ole kakkostyypin diabeetikko! Sitä ei tiedä, miten olisi laitasi, jos olisit kakkostyypin diabeetikko.
        Jos kakkostyypin ennaltaehkäisy, hoito ja taudin eteneminen olisi oman päätöksen varassa, helppoa olisi. Todellisuus on kuitenkin toinen ja se ei omilla päätöksillä muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun et ole kakkostyypin diabeetikko! Sitä ei tiedä, miten olisi laitasi, jos olisit kakkostyypin diabeetikko.
        Jos kakkostyypin ennaltaehkäisy, hoito ja taudin eteneminen olisi oman päätöksen varassa, helppoa olisi. Todellisuus on kuitenkin toinen ja se ei omilla päätöksillä muutu.

Olen ykköstyyppi ja tunnen valitettavan monta kakkostyyppiä, jotka käyttäytyvät kuten yllä kuvailin. Kakkostyyppi on todella helppohoitoinen, jos on edes yhtään siitä itsekurista, jota ykköstyypit joutuvat pitämään ylllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ykköstyyppi ja tunnen valitettavan monta kakkostyyppiä, jotka käyttäytyvät kuten yllä kuvailin. Kakkostyyppi on todella helppohoitoinen, jos on edes yhtään siitä itsekurista, jota ykköstyypit joutuvat pitämään ylllä.

Jokainen kakkostyypin diabeetikko on erilainen. Tätä et joko tiennyt tai et usko. Kakkostyypin diabetes on joskus jopa vaikeammin hoidettava kuin ykköstyyppi.

Kaikesta huolellisuudestasi huolimatta sinullekin voi tulla vielä rinnalle kakkostyypin diabetes. Insuliini lakkaa toimimasta. Sano sitten, ettei kakkostyyppiin lääkkeitä tarvita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen kakkostyypin diabeetikko on erilainen. Tätä et joko tiennyt tai et usko. Kakkostyypin diabetes on joskus jopa vaikeammin hoidettava kuin ykköstyyppi.

Kaikesta huolellisuudestasi huolimatta sinullekin voi tulla vielä rinnalle kakkostyypin diabetes. Insuliini lakkaa toimimasta. Sano sitten, ettei kakkostyyppiin lääkkeitä tarvita.

Voiko 1- tyypin diabeetikko saada 2- tyypin diabeteksen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko 1- tyypin diabeetikko saada 2- tyypin diabeteksen?

Tietenkin voi! Ei ykköstyyppi suojaa kakkostyyppiin sairastumiselta eikä kakkostyyppi ykköstyyppiin sairastumiselta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin voi! Ei ykköstyyppi suojaa kakkostyyppiin sairastumiselta eikä kakkostyyppi ykköstyyppiin sairastumiselta.

Kuinka sitten hoidetaan, jos sairastaa molempia tyyppejä, kun on jo täysin nsuliininhoito käytössä? Laihduttamalla ja liikkumalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka sitten hoidetaan, jos sairastaa molempia tyyppejä, kun on jo täysin nsuliininhoito käytössä? Laihduttamalla ja liikkumalla?

Siis jos ykkönen sairastuu kakkoseen, tarkoitan. Voiko pistetty insuliini aiheuttaa resistenssiä ja lakata toimimasta? Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio on tärkeässä roolissa ja vaikuttaa insuliiniherkkyyteen toki.

• Anonyymi

Kyllä, mutta silloin puhutaan terveistä ihmisistä. Diabeetikolla on usein turha pyrkiä siihen, että keskimääräinen verensokeri olisi 6,9. Tämä vaatisi usein niin tarkkaa ruokavaliota ja lääkitystä, ettei se ole tarkoituksenmukaista. Enkä puhu paastoverensokerista, vaan glykemian keskiarvosta yleensä. koko päivän aikana.

• Anonyymi

Ykkönen on vaativa tauti, loputonta kurinalaisuutta, valppautta ja reagointia 24/7 eikä siitä eroon pääse, minäkään. Muttei ole mitään hyötyä katkeroitua, varsinkaan kakkosille. Neuvoja ja kannustusta jos jaettaisi kaikille diabeetikoille, mieluiten positiivisessa hengessä.

• Anonyymi

Kakkosille pitää nimenomaan toitottaa sitä, että olisivat onnellisia siitä, että eivät ole sairastuneet ykköstyyppiin ja että heidän sairautensa ei vaadi juurikaan mitään sen kummallisempaa panostamista. 99% sairastuneista kun on itse voineet vaikuttaa siihen puhkeaako sairaus vai ei. Omille tuttaville koittanut monta kertaa ystävällisesti vihjata, että heidän ei sentään tarvitse laskea jokaista suupalaa ja herkutellakin voi, jos edes koittaa hieman rajoittaa mitä syö ja liikkuu enemmän. Mutta minkäs teet, jos Rasvaiset ja sokeriset herkut ja Netflix menee terveyden edelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kakkosille pitää nimenomaan toitottaa sitä, että olisivat onnellisia siitä, että eivät ole sairastuneet ykköstyyppiin ja että heidän sairautensa ei vaadi juurikaan mitään sen kummallisempaa panostamista. 99% sairastuneista kun on itse voineet vaikuttaa siihen puhkeaako sairaus vai ei. Omille tuttaville koittanut monta kertaa ystävällisesti vihjata, että heidän ei sentään tarvitse laskea jokaista suupalaa ja herkutellakin voi, jos edes koittaa hieman rajoittaa mitä syö ja liikkuu enemmän. Mutta minkäs teet, jos Rasvaiset ja sokeriset herkut ja Netflix menee terveyden edelle.

---- 99% sairastuneista kun on itse voineet vaikuttaa siihen puhkeaako sairaus vai ei.------

Huuhaata, oikea luku on n. 50 %. Eikä sen tuloa voi estää, ainoastaan lykätä tuonnemmaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole sinulla helppoa! Ole kuitenkin kiitollinen, ettei sinulla ole syöpää, ALS-tautia, Parkinsonin tautia ja Alzheimerin tautia. Mutta kyllä joku niistäkin voi vielä tulla...

Minä luulen, että jokaiselle on se oma tauti pahin mahdollinen, kunnes tulee vielä pahempaa.

Tiedän hyvin, että ykköstyypin diabeteksen hoito on todella vaativaa. Onneksi minulla ei sitä ainakaan vielä ole, on "vain" kakkostyypin diabetes. Mutta usko pois, kyllä kuormittaa senkin hoito tabletteineen, insuliini- ja muine pistoksineen jatkuvan sokerikontrollin ja ruokarajoitusten ym kanssa. Ihan sama mistä syystä tai syyttä tauti on tullut. Terveemmäksi en tästä tule millään keinolla kuten et sinäkään. Näiden kanssa on vain elettävä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

---- 99% sairastuneista kun on itse voineet vaikuttaa siihen puhkeaako sairaus vai ei.------

Huuhaata, oikea luku on n. 50 %. Eikä sen tuloa voi estää, ainoastaan lykätä tuonnemmaksi.

Kakkostyyppi on läsimainen vitsaus ja lääkejättien kultakaivos. Liikalihavuus tai huonot elintavat ovat lähes poikkeuksetta tuon sairauden takana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kakkostyyppi on läsimainen vitsaus ja lääkejättien kultakaivos. Liikalihavuus tai huonot elintavat ovat lähes poikkeuksetta tuon sairauden takana.

----Liikalihavuus tai huonot elintavat ovat lähes poikkeuksetta tuon sairauden takana.----

Jätit mainitsematta tärkeimmän eli perinnöllinen taipumus jolle itse emme voi mitään. Eli ihminen voi elää vaikka kuinka hulvattomasti niin sokeri on aina normaali tai päinvastoin, elää huipputerveellisesti niin tauti puhkeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

----Liikalihavuus tai huonot elintavat ovat lähes poikkeuksetta tuon sairauden takana.----

Jätit mainitsematta tärkeimmän eli perinnöllinen taipumus jolle itse emme voi mitään. Eli ihminen voi elää vaikka kuinka hulvattomasti niin sokeri on aina normaali tai päinvastoin, elää huipputerveellisesti niin tauti puhkeaa.

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/ruokavalio-usein-kakkostyypin-diabeteksen-taustalla.html

"Vuosittain arviolta 14 miljoonaa ihmistä sairastuu tyypin 2 diabetekseen huonon ruokavalion takia, 184 maata kattava selvitys osoittaa. Mahdollisesti jopa 70 prosenttia uusista diabetestapauksista on yhteydessä ruokavalioon.

Analyysin perusteella etenkin liian vähäinen täysjyväviljojen ja runsas valkoisen riisin ja teollisen vehnän syöminen aiheuttavat sairastumisia. Myös liiallinen punaisen lihan ja prosessoitujen lihatuotteiden käyttö on merkittävä diabeteksen aiheuttaja. Näiden lisäksi vähäinen kasvisten, pähkinöiden ja siementen syöminen sekä runsas hedelmämehujen juominen liittyvät diabetekseen, mutta vaikutukset eivät ole yhtä suuria.

Epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa tyypin 2 diabetesta etenkin Keski- ja Itä-Euroopassa, Keski-Aasiassa sekä Karibian alueella. Vaikutus on lisäksi suurempi miehillä, nuorilla ja kaupungeissa asuvilla.

Tulokset julkaistiin Nature Medicine -lehdessä. (https://www.nature.com/articles/s41591-023-02278-8)

Noin 500 000 suomalaista sairastaa tyypin 2 diabetesta, mutta merkittävä osa heistä ei ole tietoisia taudistaan. Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion lisäksi diabetesta ehkäisevät muun muassa laihduttaminen ja liikunnan lisääminen."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/ruokavalio-usein-kakkostyypin-diabeteksen-taustalla.html

"Vuosittain arviolta 14 miljoonaa ihmistä sairastuu tyypin 2 diabetekseen huonon ruokavalion takia, 184 maata kattava selvitys osoittaa. Mahdollisesti jopa 70 prosenttia uusista diabetestapauksista on yhteydessä ruokavalioon.

Analyysin perusteella etenkin liian vähäinen täysjyväviljojen ja runsas valkoisen riisin ja teollisen vehnän syöminen aiheuttavat sairastumisia. Myös liiallinen punaisen lihan ja prosessoitujen lihatuotteiden käyttö on merkittävä diabeteksen aiheuttaja. Näiden lisäksi vähäinen kasvisten, pähkinöiden ja siementen syöminen sekä runsas hedelmämehujen juominen liittyvät diabetekseen, mutta vaikutukset eivät ole yhtä suuria.

Epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa tyypin 2 diabetesta etenkin Keski- ja Itä-Euroopassa, Keski-Aasiassa sekä Karibian alueella. Vaikutus on lisäksi suurempi miehillä, nuorilla ja kaupungeissa asuvilla.

Tulokset julkaistiin Nature Medicine -lehdessä. (https://www.nature.com/articles/s41591-023-02278-8)

Noin 500 000 suomalaista sairastaa tyypin 2 diabetesta, mutta merkittävä osa heistä ei ole tietoisia taudistaan. Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion lisäksi diabetesta ehkäisevät muun muassa laihduttaminen ja liikunnan lisääminen."

------ Mahdollisesti jopa 70 prosenttia uusista diabetestapauksista on yhteydessä ruokavalioon.-----

Kuten sekin kun ihmiset elävät nykyisin entistä vanhemmiksi jolloin tauti ehtii puhjeta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

------ Mahdollisesti jopa 70 prosenttia uusista diabetestapauksista on yhteydessä ruokavalioon.-----

Kuten sekin kun ihmiset elävät nykyisin entistä vanhemmiksi jolloin tauti ehtii puhjeta.

Paitsi että yhä nuoremmat sairastuvat kakkostyyppiin. Liikalihavuus on ongelma lasten ja nuorten keskuudessa.

• Anonyymi

Mene asiasta keskustelemaan terveyskeskus.

• Anonyymi

Minä en ite nuista muista.

Oon kyllä itekkin vissiin kyseistä sairastanu.

Mut pitkä sokeri oli sitten paastosokeri nimellä mulla,siihen aikaan.

Kai sitä naisilla puhuttiin sellasesta.

Mutta siitä on n. 15 vuotta jo aikaa.

Laihuttamalla siitäkin pääsin ylipainosta pois.

Ihan peruskävelykin riitti.

Ja vähempi syöminen vaan.

No hitaastihan sitä jo silloinkin kävelee.

Mutta mikäs kiire siinäkään on kotona asuessaan.

• Anonyymi

Jos olet jo iäkäs niin ei 57 ole vielä kovin korkea lukema.

• Anonyymi

Mutta aika nopea nousu. Onko muutoksia ruokailussa ?

• Anonyymi

Aloita vaan Tresiban pistäminen.

• Anonyymi

Lääkäriäkö leikit?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäriäkö leikit?

Tiedätkö sinä parempia keinoja silloin kun tabletit eivät enää auta ja kaikki muukin on tehty.

• Anonyymi

Pikkuisen se on koholla, mutta ei 57 mmol/mol, eli 7,4% ole vielä katastrofaalinen arvo. Ei kai tuohon paljon muuta voi sanoa kuin lääkitys, ruokavalio ja liikunta kuntoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe