ainakaan Suomessa. Paitsi jos sähkönkäyttäjät sitoutuvat pitkäaikaiseen sopimukseen, jossa hinta olisi suotuisampi tuottajalle.
Teollisen mittakaavan aurinkosähköhankkeen kannattavuuden tarkastelu
https://lutpub.lut.fi/handle/10024/166894
Edes teollisen mittakaavan aurinkosähkö ei ole kannattavaa
11
252
Vastaukset
- Anonyymi
Puhut paskoo
Aurinko sähkö kannataa aina esim nytkin se tuottaa kuttaa jos paneelit on ouhtaat kun aueinko miusee ja jokainen paneoisti han onkin ne joaamullamhatjannut balmiiksi ja oessyt ne eeityisellä aineeola jitamsaaoayaa paneelikaupoiaalya 100e litra
Lisäksi oaneeleisen hankinta ja käytö on ilmaista nihin onkin baraa kaikilla jotkamniitä tarvitsee ja niitä wi tarvitae maekkinoida agressiivisesti
Yuollaiset kiejoiyukaetmeiböt sobellu tälle,palsatalle,olenkaamjos. Ouhutaan toyuuta vaan ainistaa ne jotka maekkinoi palstan abaajan omaa maekkinointia
Sanni saapas- Anonyymi
Selvitysteni mukaan asia on juurikin näin jos josutuu itse maksaman paneelitätietenkim jos saat ne katolle palskansaajien maksamlla yeitystuella niin siten se on oelkkää tienaamaita.
Keski kesällä päivällä
https://youtu.be/0t03SlGRobA?si=YnWUXJ_MR5m_EKud - Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
🍒 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞 - Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18233611
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Tuossa tutkimuksessa on tarkasteltu kaiken tuotetun sähkön myymistä spot markkinoilla. Jos olisi tarkasteltu kaiken tuotetun sähkön käyttämistä itse, niin hank eon kannattava. Tällöin lasketaan spot hinnan lisäksi sähkön siirto ja verot kokonaiskustannuksiin. Näin omarahoitteisen investoniin takaisinmaksuaika on 10 vuoden luokkaa.
- Anonyymi
Juu, myynti ei kannata, mutta omaan käyttöön tuotanto aivan eri juttu. Heti kättelyssä säästöä siirtomaksun verran ja pörssihinta (joka kesällä kyllä pieni) päälle.
- Anonyymi
Paneelit ja niden huolto ja inverttein uusinat ilamista
- Anonyymi
juuri kerrottiin että sähkön hinta tulee tuplaantumaan lähivuosina.
- Anonyymi
Ja pari päivää aikaisemmin, ettei uusia voimaloita kannata rakentaa, koska kulutusta ei ole tarpeeksi.
Toimittajat nyt vetelee raflaavia otsikoita mistä vaan.
Ei näitä teollisuushankkeita suunnitella siltä pohjalta, että rakennetaan laitos, joka kuluttaa 20 terawattituntia vuodessa ja se sähkö ostetaan tasaiseen tahtiin mihin hintaan hyvänsä -> pörssisähkön hinta nousee.
Nämä investoinnin edellyttävät, että on tarjolla halpaa sähköä, tyyliin 5 c/kWh. Käytännössä laitosten on tarkoitus imuroida tuulisähkö yms. uusituva tuotanto silloin, kun sitä on. Kalliin hinnan aikaan laitokset seis tai ne pyörivät varastojensa turvin.
Lopputulema moisesta on, että hullunhalpoja ja jopa negatiivisia hintoja ei enää ole, kun nämä laitokset käytännössä määrittävät minimihinnan.
Em. tietysti voi nostaa sähkön keskihintaa, mutta noin niinkun sähkölämmittäjälle tällä ei ole merkitystä, koska ne halvimmat hinnat suurimmalta osin osuvat kesään, etenkin kesäöihin.
Moisia sähkönsyöppöjä varten pitää rakentaa lisää tuotantoa ja rakennetaan, kun em. laitokset takaavat, että aina löytyy sähkölle ostaja. Nythän on se vika, ettei ostajaa aina tahdo löytyä ja hinta menee pahimmillaan negatiiviseksi.
Tämä on myös kuluttajien etu - kun rakennetaan lisää tuotantokapasiteettia, ei enää synny tilanteita, joissa tuotanto ei tahdo riittää edes ihan välttämättömään-> hinta nousee tolkuttomaksi, kuten tammikuun alussa kävi.
- Anonyymi
Ei ole pian ydinvoimakaan kannattavaa, kun tuulivoima sotkee markkinat. Se on pian enään vesivoima ja tuulivoima kun jää jäljelle. Kiitosta vaan vihervassarit.
- Anonyymi
Osaat kirjoittaa, mutte lukea. Tai sitten olen normi persuöyhö, jolla on erityise valikoiva katse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569