Paine ja tukkoisuuden tunne

Jo kuukausi

Toinen korva meni kuukausi sitten lukkoon ja menin työterveyteen "puhdistamaan vahan korvasta". Eihän siellä mitään ollut ja limakalvoturvotusta vähentävät lääkkeet määrättiin. Ei vaikutusta, toinen kuuri eri lääkkeellä. Kuulotesti sanoo että ei kuulonalenemaa vaikka todella tukkoinen olo, ei mitään flunssan oireita muuten. Lähete korvalääkärille, tärykalvo ja välikorva kunnossa, korvakäytävä ahdas. Kortisonia nenään 2-4vk, nyt viikon ottanut eikä mitään vaikutusta. Kun yrittää avata korvaa nenästä pitelemällä ja puhaltamalla, toinen avautuu normaalisti, toinen ei reagoi yhtään mitenkään, tulee vain huimausefekti. Korva on niin lukossa että välillä aiheuttaa tasapainohäiriöitä. Ei kiertohuimausta. Kovat ja toispuoleiset äänet aiheuttavat kuminaa päässä. Joskus aiemmmin samassa korvassa on joskus ollut tykytystä. Mitä on tehtävissä, lentokoneeseenkin pitäisi muutaman vk kuluttua mennä, mitenhän korva siihen reagoi?

19

34735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homeoireilua?

      Mulla hyvin samanlaisia oireita! Korvan paineen tunne kasvoi kasvamistaan muutaman viikon ajan kunnes meni täysin lukkoon, en kuullut korvalla kunnolla, samalla tuli huimausta. Kävin korvalääkärillä kuten sinäkin ja täysin samoin meneteltiin lääkityksen suhteen ja lopputulos oli sama, ei vaikutusta. Korva oli tukossa 3 viikkoa kunnes se aukeni itsestään eräs aamu ja silloin tulikin niin voimakas huimaus/pahoinvointikohtaus, että jouduin ambulanssilla sairaalaan. Neurologi tutki ja korvalääkäri --> ei selitystä tapahtuneeseen. Korvaa tutkittiin jatkossa, otettiin magneettikuvat ym. Poissuljettiin ms-tauti, aivokasvain, menierin tauti, korvahermonvaurio mutta edelleenkään ei syytä löytynyt. Työpaikallani sen sijaan on ollut kosteusvaurioita ja hometta. Korvan jatkotutkimuksissa tutkitaan tarkasti homeallergian mahdollisuus. (Homevasta-ainetesti oli puhdas, mutta se ei ole tarkka muutenkaan) Myös monella kollegallani on erilaisia home-oireita: äänen käheyttä, poskiontelotulehduksia, silmäoireiluja jne... Mikä on tilanteesi tällä hetkellä?

      • Hyvä näin

        Tukkoisuus ja samalla jonkinasteinen matalataajuuksinen tinnitus kesti puolisen vuotta, jonka jälkeen se poistui eikä ole onneksi takaisin tullut. Silloisessa työpaikassani oli ongelmia ilmanlaadussa ja varmasti myös hometta. Mitään syytä ei korvan tutkimuksissa aikanaan tukkoisuudelle löydetty, paitsi että korvakäytävä on ahdas, joten se "menee lukkoon" esim flunssan yhteydessä helpommin kuin toinen. Olin muuten jonossa täysin päättömät 13 kuukautta, ennen kuin pääsin kuulokeskukseen perusteellisiin tutkimuksiin. Siinä vaiheessa ongelma oli jo ohi eikä mitään erikoista löytynyt testeissäkään.


    • jgjg

      Mulla on samanlaisia oireita, toinen korva tukossa ja painetta on..ja toinen korva on ihan normaali. Ja jos itsekkin pidän sormil nenäst kii ja puhallan niin toinen korva aukee normaalisti ja toinen ei. ja lääkäris tehtii kuulotutkimus ja väitti kanssa että ihan normi korva. Sitten sain korva putken kyseiseen paine korvaan.. se auttoi mutta sitten menin uimaan ja unohdin että korvassa oli se putki ja putki lähti samantien pois ja taas on painetta..

    • perkutag

      Mulla on ihan sama juttu !! Tosi raivostuttavaa. Alko siinä toukokuun alussa, ja silloin kestin vielä sitä, koska korva oli kiinni päivässä vaan sen alle 5 h, eikä ollut päivittäinen. Jossain vaiheessa joka päivä tuli sama juttu, puhdistettiin korva, eikä auttanut. Sain antihistamiinia ja nenätippoja, jotka auttoivat sen viikon jonkin verran, mutta kun kuuri loppui, niin sama jatkuu. Oon ihan toivoton kohta, kun oon puolikuuro. Enkä kuule omaa äänenvoimakkuuttani, niin ihmiset vaan sanoo, että "Hei..puhu vähä hiljempaa...." mut emmä voi sille mitään..

    • Sama täällä

      Sama juttu täällä. Toinen korva tukossa ja huminaa kuuluu päässä. Eilen kävin lääkärissä ja sain antihistamiini tabletteja jotka tuntuivat auttavan. Otin tosin vain yhden tabletin joten kun aamulla heräsin niin sama juttu taas. Oletan että tämä on peruja kuukausi sitten podetusta flunssasta. Äänikin on vielä käheä. Tosi raivostuttavaa olla puolikuuro ja pää pumpulissa kun pitäisi nauttia lomasta.

    • aaijai.

      Itellä sama homma kävin uimassa ja sukellin jonnekkin 4m ni nytten vain korva tykyttää ja kuulen oman pulssin. Pitäskö mennä lääkäriin vai miten kannattais toimia. Tämä on sama tunne kuin olis ollu lentokoneessa. Ei voi nukkua ollenkaan.

      • Yksi mahdollisuus on vettä korvassa, aiheutta saman ilmiön oma pulssikuuluu.
        Yleensä vesi lähtee pois pomppimalla yhdella jalalla pää kallelaan sille puolen jolla on vesi,ellei sittä lisätään vettä vähän ja uudelleen kokeilaan.

        Välikorva tulehdus jos on syytä käydä lääkärillä.


    • täälläkin...

      MUlla on myös samanlaista ja tämä on aika kauheaa. Korva on ikäänkuin lukossa. Sillä ei kuule kunnolla, vaikkakin kuulotestin mukaan kuulo on normaali. Äänet sitten taas myös kaikuvat päässä. Olen syönyt antibioottia, kortisonia ja kortisoninenäsuihke on jatkuvassa käytössä. Korva on ollut tällainen jo kuukauden. Töissä hankalaa noitten äänten kaikumisten kanssa, tuntuu, että tulen hulluksi kohta!

    • Pulukuukkeli

      Mulla venys vaan ja pistin saatana tikulla korvareikään et saa kunnon tutkimuksen...


      No ei kai nyt sentään... Vituttavaa

    • Nonni..

      Kaikilla samat oireet kun minulla! Jos on niin yleinen vika, niin iihmettelen ettei ole jonkinmoista täsmälääkitystä.. Itse menossa huomenna työterveydelle hakemaan lähetettä magneettikuviin, jos onkin jotain odottamatonta... 7 lääkärikäyntiä takana, niistä 4 korva erikoislääkäri.. Ja kaikki mahdollinen tehty..

      • Kuuluuko,...

        Hyvä etten ole yksin moisenvaivan kanssa,molemmat korvat lukossa alkukesästä,lieneekö joku epidemia tai "joku muu syy" moieen ilmiöön.
        Sulatejuustot kun ovat herkkuani,niin tuntuisi että noilla on olisi jotain vaikutusta asiaan.Viikon paussi moisista avasi korvat taas.Lieneekö jotain "lisäaineita"noissa? jotka tuota korvavahaa kehittävät ylenmäärin kuuloa hankaloittamaan


    • Tee nuo testit, joi-

      ta ei ole rivilääkäreillä niin saat vastauksia!
      3-tärkeimmän hyötybakteerien pula on varma asia jo testaamatta, mutta testit selvittää kuinka suuri pula noista L-a,L-b ja Bif bakteereista tapauksessasi on:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/10-2/laaketiede-vs-terveystiede/

      Korvissasi saattaa myöskin olla sienikasvusto aluillaan, jota alussa ei näe paljaalla silmällä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/10-2/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/mhb-ohje-maitohappobakteerien-kaytosta-nenaan-ja-korviin-apua-korvatulehdus-potilaalle/#Kun_korvakaytava_tulehtuu__tai_saat_korvakaytavaan_sieni_infektion

      • Tinnipuolikuuro

        Minustakin on alkanut tuta, että korvani sisällä kasvaa jo peräti pikkuinen säilykepurkkiin säilötyn kokoinen herkkusieni - jokatapauksessa jotakin korvani sisätiloissa on heilunut jo yli vuoden päivät, kun heilutan kieltäni suussani, niin kummasti tuntuu liikuskelevan se "jokin", mikä lienet?
        Vismaa tihkuva ja tulehtuvainen korvani vaivaa aina vaan, kuulo tipotiessään tuosta sairaaksi todetusta korvastani, kuulema sisäkorvaperäinen kuulovika koneellisessa testissä todettu jo monesti korvapolilla. Magneettikuvissa näkyy sisäkorvassani varjostuma, mutta mitä se on ja mistä johtuvi, ei vieläkään ole selvinnyt ja kyllä olen ravannut korvapolilla jo vuosia silloin tällöin, ja oirekuvasto on tänä aikana vaan lisääntynyt, välillä oli jo kasvohermohalvauskin, joka oientui joten kuten kortisonikuurilla.
        Tasapainoelinkin meni siinä rytäkässä, että semmosta seilaamistahan eteneminen on ollut, mutta näillä mennään kohti KORVALÄÄKETIETEEN mahdollista selvän ottamista, mikä on syy kaikkeen korvassani - olen toiveikas, ja puolella kuulolla:))))))


      • Tinnipuolikuuro
        Tinnipuolikuuro kirjoitti:

        Minustakin on alkanut tuta, että korvani sisällä kasvaa jo peräti pikkuinen säilykepurkkiin säilötyn kokoinen herkkusieni - jokatapauksessa jotakin korvani sisätiloissa on heilunut jo yli vuoden päivät, kun heilutan kieltäni suussani, niin kummasti tuntuu liikuskelevan se "jokin", mikä lienet?
        Vismaa tihkuva ja tulehtuvainen korvani vaivaa aina vaan, kuulo tipotiessään tuosta sairaaksi todetusta korvastani, kuulema sisäkorvaperäinen kuulovika koneellisessa testissä todettu jo monesti korvapolilla. Magneettikuvissa näkyy sisäkorvassani varjostuma, mutta mitä se on ja mistä johtuvi, ei vieläkään ole selvinnyt ja kyllä olen ravannut korvapolilla jo vuosia silloin tällöin, ja oirekuvasto on tänä aikana vaan lisääntynyt, välillä oli jo kasvohermohalvauskin, joka oientui joten kuten kortisonikuurilla.
        Tasapainoelinkin meni siinä rytäkässä, että semmosta seilaamistahan eteneminen on ollut, mutta näillä mennään kohti KORVALÄÄKETIETEEN mahdollista selvän ottamista, mikä on syy kaikkeen korvassani - olen toiveikas, ja puolella kuulolla:))))))

        Tinnipuolikuuro kysyy, onko kenelläkään muilla täällä palstalla kävijällä ollut tuonkaltaisia vaivoja kuin mitä minulla on korvassani?

        Vai olenko harvinaisuus oirekuvastoni kera?


      • korvavaivainen
        Tinnipuolikuuro kirjoitti:

        Tinnipuolikuuro kysyy, onko kenelläkään muilla täällä palstalla kävijällä ollut tuonkaltaisia vaivoja kuin mitä minulla on korvassani?

        Vai olenko harvinaisuus oirekuvastoni kera?

        Korvassa voi olla monenlaista muutakin vaivaa kuin pelkkä tulehdus, ja jos on kiteitä kaarikäytävissä eli niiden liikkuminen aiheuttaa huimausta. Myös magneettikuvaus on tärkeä. Jännittynyt niska aiheuttaa korviin vaivoja. Menierin tauti ja kasvaimet voivat olla myös oireiden takana. Migreeni on yksi kasvojen ja korvien vaivoja aiheuttava. Kasvojen puuttuminen ja hetkellinen kuulon heikentyminen hetkellisesti.
        Eli vaihtoehtoja on paljon.


      • Migreenissävaivana
        korvavaivainen kirjoitti:

        Korvassa voi olla monenlaista muutakin vaivaa kuin pelkkä tulehdus, ja jos on kiteitä kaarikäytävissä eli niiden liikkuminen aiheuttaa huimausta. Myös magneettikuvaus on tärkeä. Jännittynyt niska aiheuttaa korviin vaivoja. Menierin tauti ja kasvaimet voivat olla myös oireiden takana. Migreeni on yksi kasvojen ja korvien vaivoja aiheuttava. Kasvojen puuttuminen ja hetkellinen kuulon heikentyminen hetkellisesti.
        Eli vaihtoehtoja on paljon.

        Siis kadvojen puutuminen, yleinen on huulten ylä tai alapuolelle ja poskipäihin tai ohimolle tuleva kipu.


    • Korvavaivainen

      Korvavaivat tuttuja minullakin, huono ilma työpaikalla, kymmenet antibioottikuurit. Toisessa korvassa jatkuva tinnitys alkoi pari kuukautta sitten. Kuuloalenema eli nelosluokkaa nyt. Toinen korva kuulee eri alueen eli sikäli hyvä. Mutta melussa puhe ääni häviää helposti.
      Lentokoneessa ja junassa tunnelit ja paineen vaihtelu aiheuttaa kipua. Luulenpa, että alunperinkin rakenteellinen vika korvissa, ja sitten jatkuva tukkeutuneisuus toisella puolella aiheuttaa kivun ja ikävän tunteen. Kolmoishermotulehdus tai kiputila, pinnetila on yleinen ja purentavirhe, leukanivelen liikkuminen tai muu voi aiheuttaa lisää puutumista tai vaivaa, kasvojen ja korvien alueelle.
      Tuttuja oireita esiintyy kaikilla, jotka ovat altistuneet ja reagoivat homeelle ja muille kemikaaliyhdisteille. Tasapainoon vaikuttava tila on, jää liike päälle!
      Duact kuuriluonteisena, tai Nasonex auttavat, eli ennen matkoja Duactia ja matkalla.

      • Tinnipuolikuuro

        Kiitän vastauksestasi. Kaikenlaisia syitähän voinee korvavaivoihin löytyä, mutta ainakin minun sisäkorvaperäisen kuulonalentuman ja muidenkin oireiden syytä ei ole vielä löydetty, eli tutkittu on jonkin verran, mutta lopullista diagnoosia ei vaan vielä ole.
        Muuten antibioottikuureja olen minäkin syönyt moniakin vuosien aikana, sekä käyttänyt muitakin kipulääkkeitä. Tuo Nasonex- nenäsumute on ollut käytössä aika-ajoin myös, mutta ei vaan tinnitus ja kuulon menetys tosta sairaasta korvasta ole parantunut, ja eikä ikinä vissiinkään paranekkaan. Lääkärit vaan kuvainnollisesti levittelevät käsiään. Toinen korvalääkäri on kylläkin jossain vaiheessa väläyttänyt leikkausmahdollisuutta, ja siihen tämä vaivani ilmeisesti johtanee.


    • otto111

      Kysypä rääkäiltä jos ne suostuisivat avaamaan tukeutuneen korvatorven.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe