Kannattaako filmi pakastaa?

miinus -20?

Kannattaako harrastajan laittaa filmi pakastimeen
kuvien ottamisen jälkeen?

6

1625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikka46

Kyllä kannattaa. Filmit säilyvät pakkasessa paljon parempana kuin pöytälaatikossa. Mutta jatkuvaa sulattelua ja uudelleen pakastamista ne eivät kestä, joten kannattaa hankkia pieni pöytäpakastin niiden säilyttämiseksi.

• mieleen

kerran lehtijuttu tai TV, jossa kerrottiin pohjoisnavan retkikunnasta joka jäi matkalle.
      Monia vuosikymmeniä jälkeen otetut negat löydettiin ja kuvat olivat kui uusia. Siinä on
      käytännön todiste kylmyyden vaikutuksesta, muuten
      tapaus oli hyvin traaginen. Aika syö kaikkea matariaalia, kerran filmini unohtui kameraan 12
      vuodeksi - ihme kyllä: jonkinlaisia kuvia tuli mutta värit olivat vääristyneitä. MV kestää aikaa huomattavasti paremmin.

• Make

pakastaa myös ennen valotusta, etenkin ammattifilmit, ja tietysti ottaa sulamaan hyvissä ajoin ennen käyttöä. Mieluiten valotuksen jälkeen heti kehitykseen.

• L.K.

Vie filmi mahd. pian liikkeeseen kehitettäväksi ei se vähällä "säikähdä" mutta varman päälle kannattaa näissäasioissa aina pelata, varsinkin kesällä kun kamera filmeineen joutuu kuumuudelle sekä auringonpaisteelle alttiiksi. Filmit joiden parastaennen päiväykset alkavat lähestyä kannattaa siirtää pakastimeen säilyyvät siellä vuosia päivämäärän jälkeenkin.

• Kehittäjä

Ihan asiaa kaikilta vastaajilta. Muistuttaisin vielä, että filmipakkauksessa oleva "parasta ennen" päivämäärä tarkoittaa nimen omaan kylmäsäilytystä (jääkaappi). Jos säilytät filmejä pakastimessa niin vähintään muutama tunti ennen kameraan latausta sulamaan.

Valotettu filmi ei ole kovin herkkää lämmölle joten panikoiminen on turhaa vaikka filkka olisi päässyt unohtumaan kameraan/pöytälaatikkoon muutamaksi kuukaudeksi.

• meni kyllä metsään
        Kehittäjä kirjoitti:

Ihan asiaa kaikilta vastaajilta. Muistuttaisin vielä, että filmipakkauksessa oleva "parasta ennen" päivämäärä tarkoittaa nimen omaan kylmäsäilytystä (jääkaappi). Jos säilytät filmejä pakastimessa niin vähintään muutama tunti ennen kameraan latausta sulamaan.

Valotettu filmi ei ole kovin herkkää lämmölle joten panikoiminen on turhaa vaikka filkka olisi päässyt unohtumaan kameraan/pöytälaatikkoon muutamaksi kuukaudeksi.

"Valotettu filmi ei ole kovin herkkää lämmölle joten panikoiminen on turhaa vaikka filkka olisi päässyt unohtumaan kameraan/pöytälaatikkoon muutamaksi kuukaudeksi."

Nimenomaan juuri valotetut filkat niitä lämpöherkkiä onkin joten ei kannata aikailla ja pitää turhaan filkkaa lämpöisessä. Mieluiten niin pian kuin suinkin kehitykseen!!! On nimittäin itsellä kokemuksia siitä kuinka valotettu filkka menee paskaksi lämmön vaikutuksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3047
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      40
      2664
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1503
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1251
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      125
      913
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      33
      829
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      663
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe