Opiskeluaikana olin haaveillut ajasta jolloin pääsisin työnantajan kustannuksella majoittumaan hotelleissa. syömään kaikki ateriani tasokkaissa noutopöydissä ja vosin juoda minulle maksuttomia alkoholijuomia.
Ensin hävisi honto hotelleista. Seuraavaksi alkoi hieman tulla järkeä.
Älsin, ettei minulle maksuton alkoholi lopu vaikka yrittäisin.
Lähempänä +10 kiloa aloin sunnittelemaan noutopöytien syömisiäni mutta painon nousu ainoastaan hidastui.
Viimein tilanne vakiintui. Rutkan ylipainon tasoon.
Kannoin niitä läskejä mukanani vuosikaudet kunnes rysäytin painoni alas monenkin epäterveelliseksi moittimalla tavalla.
Sopi minulle eikä mitään haittavaikutuksia ollut havaittavissa.
Tuohon on aikaa kymmeniä vuosia.
Kilkuttelen tätä 18kg kevyempänä kuin enimmillään.
Lihoin ahneuttani ja hölmöyttäni yli 10 kiloa.
27
362
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä, sinä! Osaat nyt varmaan pitää painosi.
- Anonyymi
Millä tavalla pudotit? Laskitko kaloreita? Kauanko meni aikaa 18 kg:n pudottamiseen?
- Anonyymi
Pudotin 16 kiloa 6:ssa viikossa. Viimeiset 2 kiloa ovat ikääntymisen satoa.
Olin aikaisemmin yrittänyt pudottaa painoani säätelemällä syömisteni latua ja määrää mutta minusta ei ole "hienosäätäjäksi". Yritin liikaa. Aamuisin sokeritonta teetä ja pari palaa ruisleipää ilman mitään levitettä tai päällysiä.
Lounaaksi lihalientä ja pelkkää ruisleipää.
Vitskuja purkeista ja kalanmaksaöljyä.
Ei hermot eikä fysiikka pitäneet.
Toinen menetelmä.
Söin vain kaloja ja lihoja. Halvimmasta päästä. Silakkaa, kirjolohta johon tuli lopunikäinen inho, savustettua Kanadan siikaa, broileria, pyyjauhelihaa, tarjoussikaa, kananmunia.
Yhtenä seurannaisoireena oli vaimoni pipareiden ja kakkujen siirtäminen toiseen kaappiin pois näkyvistäni. En myöskään jäänyt pöytään katsomaan hänen herkutteluaan.
Ajan saatossa tuokin yliherkkyys katosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pudotin 16 kiloa 6:ssa viikossa. Viimeiset 2 kiloa ovat ikääntymisen satoa.
Olin aikaisemmin yrittänyt pudottaa painoani säätelemällä syömisteni latua ja määrää mutta minusta ei ole "hienosäätäjäksi". Yritin liikaa. Aamuisin sokeritonta teetä ja pari palaa ruisleipää ilman mitään levitettä tai päällysiä.
Lounaaksi lihalientä ja pelkkää ruisleipää.
Vitskuja purkeista ja kalanmaksaöljyä.
Ei hermot eikä fysiikka pitäneet.
Toinen menetelmä.
Söin vain kaloja ja lihoja. Halvimmasta päästä. Silakkaa, kirjolohta johon tuli lopunikäinen inho, savustettua Kanadan siikaa, broileria, pyyjauhelihaa, tarjoussikaa, kananmunia.
Yhtenä seurannaisoireena oli vaimoni pipareiden ja kakkujen siirtäminen toiseen kaappiin pois näkyvistäni. En myöskään jäänyt pöytään katsomaan hänen herkutteluaan.
Ajan saatossa tuokin yliherkkyys katosi.Siis, siirryit lihaliemestä ja ruisleivästä keto-dieettiin, mikä
sai painosi putoamaan yli 2kg viikossa - alussa.
Harrastitko jotain liikuntaa, sillä tuolla proteiinimäärällä
saa lisättyä lihaskuntoa huomattavasti.
Minulle tulee suolisto vaikeuksia ilman vihanneksia.
Raakaraasteet varsinkin pitävät vatsan litteänä.
Vain lihaa, kalaa, kananmunia syödessä vatsa on
kuin nälkää näkevällä afrikkalaisella.
Nyt eläkeläisenä syön melkein 100g luumua/pvä.
Kävelytunnin lisäksi ja myrkyt poistuvat.
Lisäksi 1rkl psylliuma.
Näin ei tule niin paljon kcal, mutta hiilareita enemmän
kuin keto-dieetissä on sallittua.
Mutta jaksan liikuntaa ja aivotyötä paremmin.
Sanotaan, että keto-dieettiin täytyy totutella pari, kolme viikkoa.
Minä tulen voimattomaksi sillä parissa päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, siirryit lihaliemestä ja ruisleivästä keto-dieettiin, mikä
sai painosi putoamaan yli 2kg viikossa - alussa.
Harrastitko jotain liikuntaa, sillä tuolla proteiinimäärällä
saa lisättyä lihaskuntoa huomattavasti.
Minulle tulee suolisto vaikeuksia ilman vihanneksia.
Raakaraasteet varsinkin pitävät vatsan litteänä.
Vain lihaa, kalaa, kananmunia syödessä vatsa on
kuin nälkää näkevällä afrikkalaisella.
Nyt eläkeläisenä syön melkein 100g luumua/pvä.
Kävelytunnin lisäksi ja myrkyt poistuvat.
Lisäksi 1rkl psylliuma.
Näin ei tule niin paljon kcal, mutta hiilareita enemmän
kuin keto-dieetissä on sallittua.
Mutta jaksan liikuntaa ja aivotyötä paremmin.
Sanotaan, että keto-dieettiin täytyy totutella pari, kolme viikkoa.
Minä tulen voimattomaksi sillä parissa päivässä.Kävi päin vastoin. Liuskojen värjääntymisaikana en jaksanut tehdä mitään. Jopa ruohon leikkaus työnnettävällä, moottorittomalla koneella tapahtui parinkymmenen metrin pätkissä.
Paino pysyi suunnilleen samoissa totunnaisella, järkevällä ravinnolla.
Rappiovuosien jälkeen, kuukautta vaille 6-kymppisenä, ryhdyin hoitamaan terveyttäni ja kuntoani. Pääsin asialliselle treenitasolle puolessa vuodessa. Silloin aloin ottamaan huomioon proteiinitarpeenikin. Pelkkä protskun syöminen ei lisää voima- eikä lihasmassan tasoa mutta on tarpeen sekä anabolisessa, että myös katabolisessa vaiheessa.
Olen laskenut tarpeekseni rasvattoman painoni, 70kg tarpeen, noin 140g/vrk.
Muutaman viimeisen kuukauden aikana ukko on kuihtunut 78:aan kiloon.
Täytin viime vuotena 80 vuotta ja se tuntuu kuntoilussa. Tänäänkin käväisin salilla tehden vain maastavetoja ja hack kyykkyä vajaan 2:n minuutin palautuksella vuoroon kumpaakin 8:n sarjoja 5kpl painot lämmittelyn 60kg:sta 90kg työsarjoihin.
V. Lavia mukaillen: Niin lähestyypi maa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävi päin vastoin. Liuskojen värjääntymisaikana en jaksanut tehdä mitään. Jopa ruohon leikkaus työnnettävällä, moottorittomalla koneella tapahtui parinkymmenen metrin pätkissä.
Paino pysyi suunnilleen samoissa totunnaisella, järkevällä ravinnolla.
Rappiovuosien jälkeen, kuukautta vaille 6-kymppisenä, ryhdyin hoitamaan terveyttäni ja kuntoani. Pääsin asialliselle treenitasolle puolessa vuodessa. Silloin aloin ottamaan huomioon proteiinitarpeenikin. Pelkkä protskun syöminen ei lisää voima- eikä lihasmassan tasoa mutta on tarpeen sekä anabolisessa, että myös katabolisessa vaiheessa.
Olen laskenut tarpeekseni rasvattoman painoni, 70kg tarpeen, noin 140g/vrk.
Muutaman viimeisen kuukauden aikana ukko on kuihtunut 78:aan kiloon.
Täytin viime vuotena 80 vuotta ja se tuntuu kuntoilussa. Tänäänkin käväisin salilla tehden vain maastavetoja ja hack kyykkyä vajaan 2:n minuutin palautuksella vuoroon kumpaakin 8:n sarjoja 5kpl painot lämmittelyn 60kg:sta 90kg työsarjoihin.
V. Lavia mukaillen: Niin lähestyypi maa.Tosi hienoa ikääntyvältä parilta!
Vaimosi hoitaa mielenterveyttään kakuilla ja kahilla.
Sinulle se merkitsee suurempaa kotirauhaa, kun sallit herkuttelut.
Minulle ei maistu pullakahvit luonnossa liikunnan jälkeen.
90-vuotiaat nostavat rautaa pitääkseen lihaskunnon yllä.
Itse käytän vastuskumeja ja muuta puristettavaa ja vedettävää.
Pilatesta ja voimistelua kävelyjen lisäksi. Vaikka vielä vähän.
Pahin fläsä suli viime keväänä ja vaatteet mahtuvat jatkuvasti,
vaikka olen herkutellut terveellisesti yli 1700kcal aika usein.
Tapaan pulskistua pimeänä vuoden aikana, mutta nyt ei niin käynyt.
60-56kg:n välillä, mikä on ollut raivostuttavaa, mutta nyt 54-56kg.
Melko sopivaa 167-168cm ryhdikkyyden ja mielialan mukaan.
Olo on ollut siedettävä, vaikka liikuntaa pystyn lisäämään vasta nyt.
Oikeastaan muumi-mamma on aika tyytyväinen - salaa tietysti! :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi hienoa ikääntyvältä parilta!
Vaimosi hoitaa mielenterveyttään kakuilla ja kahilla.
Sinulle se merkitsee suurempaa kotirauhaa, kun sallit herkuttelut.
Minulle ei maistu pullakahvit luonnossa liikunnan jälkeen.
90-vuotiaat nostavat rautaa pitääkseen lihaskunnon yllä.
Itse käytän vastuskumeja ja muuta puristettavaa ja vedettävää.
Pilatesta ja voimistelua kävelyjen lisäksi. Vaikka vielä vähän.
Pahin fläsä suli viime keväänä ja vaatteet mahtuvat jatkuvasti,
vaikka olen herkutellut terveellisesti yli 1700kcal aika usein.
Tapaan pulskistua pimeänä vuoden aikana, mutta nyt ei niin käynyt.
60-56kg:n välillä, mikä on ollut raivostuttavaa, mutta nyt 54-56kg.
Melko sopivaa 167-168cm ryhdikkyyden ja mielialan mukaan.
Olo on ollut siedettävä, vaikka liikuntaa pystyn lisäämään vasta nyt.
Oikeastaan muumi-mamma on aika tyytyväinen - salaa tietysti! :-)Ihmettelen hengentuotteesi ensimmäisen kappaleen kahta viimeistä riviä! Luovan ja tarkoitushakuisen ajattelun tulosta?
En ole nähnyt 90 vuotiaita treenaamassa punteilla pitääkseen lihaskuntoaan yllä. Ylläpitäminen on mahdottomuus tuntuvasti nuoremmillakin. Taantumista voi hidastaa.
Kesäkuun alussa tulee viimeiseen InBody koostumusanalyysiin aikaa kaksi vuotta joten käynpä kesällä tarkistamassa tänä aikana tapahtuneen muutoksen.
Tosin tiedän sen suurin piirtein etukäteenkin.
Lihaskadon myötä paino laskee.
Rasvat olivat kuosissaan.
Rasva 12,9%. Viitemaksimi lienee 20?
Vatsaontelon viskeraali 57,1. Yleinen tavoite 100 tai alle sen. Ikäluokkani viitemaksimi yli 150.
Kun rasva %:a ja viskeraalia tarkastelee BMI 27 valossa niin on helpo päätellä hauraan vanhuksen kehon koostumuksen pääpiirteet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen hengentuotteesi ensimmäisen kappaleen kahta viimeistä riviä! Luovan ja tarkoitushakuisen ajattelun tulosta?
En ole nähnyt 90 vuotiaita treenaamassa punteilla pitääkseen lihaskuntoaan yllä. Ylläpitäminen on mahdottomuus tuntuvasti nuoremmillakin. Taantumista voi hidastaa.
Kesäkuun alussa tulee viimeiseen InBody koostumusanalyysiin aikaa kaksi vuotta joten käynpä kesällä tarkistamassa tänä aikana tapahtuneen muutoksen.
Tosin tiedän sen suurin piirtein etukäteenkin.
Lihaskadon myötä paino laskee.
Rasvat olivat kuosissaan.
Rasva 12,9%. Viitemaksimi lienee 20?
Vatsaontelon viskeraali 57,1. Yleinen tavoite 100 tai alle sen. Ikäluokkani viitemaksimi yli 150.
Kun rasva %:a ja viskeraalia tarkastelee BMI 27 valossa niin on helpo päätellä hauraan vanhuksen kehon koostumuksen pääpiirteet.Minä olen nähnyt monta kertaa harmaapäiden MUMMUJEN
nostavan tankoa painojen kanssa TV:ssä! Uutisissa ja terveysohjelmissa.
Manipuloidaan äitien tapaan antaen huonon omatunton meille laiskureille.
Tottahan lihaksia täytyy rasittaa yli mukavuusrajan, että ne pysyvät kuosissa!
Siten vähennetään yhteiskunnan menoja, kun vanhukset kykenevät
pysymään omilla tolpillaan ja hoitamaan itsensä loppuhenkäykseen asti.
Vähemmän luunmurtumia talvisaikaan ja kaatumisia jopa sisällä.
En ole murtanut käsiäni ja jalkojani kertaakaan sen jälkeen, kun
aloin harrastaa muutakin liikuntaa kuin kävelylenkkejä!
Naiset tarvitsevat ikääntyessään hiukan lohdutusta kakku-kekkereistä.
Eivät äksyile miehilleen pahasti suu makeana.
Kokeile, jos mielesi tekee ottaa vastaan kitkerää ryöppyä
arvostellasi vaimosi herkkuhetkiä ;-)
Minä ostin uuden mekon kakkujen sijaan, mitä kukaan mies ei olisi minulle sallinut!;-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen nähnyt monta kertaa harmaapäiden MUMMUJEN
nostavan tankoa painojen kanssa TV:ssä! Uutisissa ja terveysohjelmissa.
Manipuloidaan äitien tapaan antaen huonon omatunton meille laiskureille.
Tottahan lihaksia täytyy rasittaa yli mukavuusrajan, että ne pysyvät kuosissa!
Siten vähennetään yhteiskunnan menoja, kun vanhukset kykenevät
pysymään omilla tolpillaan ja hoitamaan itsensä loppuhenkäykseen asti.
Vähemmän luunmurtumia talvisaikaan ja kaatumisia jopa sisällä.
En ole murtanut käsiäni ja jalkojani kertaakaan sen jälkeen, kun
aloin harrastaa muutakin liikuntaa kuin kävelylenkkejä!
Naiset tarvitsevat ikääntyessään hiukan lohdutusta kakku-kekkereistä.
Eivät äksyile miehilleen pahasti suu makeana.
Kokeile, jos mielesi tekee ottaa vastaan kitkerää ryöppyä
arvostellasi vaimosi herkkuhetkiä ;-)
Minä ostin uuden mekon kakkujen sijaan, mitä kukaan mies ei olisi minulle sallinut!;-D"Tankoja painojen kanssa" kertoo rittävästi asian tuntemisestasi!
Kymmenien vuosien aikana en ole nähnyt yhdenkään harmaapää mummon nostavan tankoa painojen kanssa.
Olypianosto- ja bikinifitnesskisoihin valmistautuvia olen nähnyt mutta aivan eri ikäluokasta.
Paras oli seurakaverini joka voitti naisten Euroopanmestaruuden.
Bikinipimu on monikertainen Suomen mestari ja Suomen edustaja MM kisoissa.
Vaimoni on huolehtinut kunnostaan ilman erillistä kannustusta. Tukee myös varauksetta omaa tapaani käyttää ko. aiheeseen pari tuntia kuutena viikon aamupäivän tuntina.
Mitä tulee osteluun niin ensimmäisenä pankkipäivänä vaimoni käytettävissä olisi noi 25:n kuukauden eläkettä vastaava rahasumma.
- Anonyymi
Jos se on ilmaista, se on hintansa arvoista.
Seisovassa pöydässä järki on tärkeämpää kuin raha.- Anonyymi
Onko se niin ilmaista lihottaa itseään ahmimalla
ja sitten maksaa kalliita laihdutuslääkkeitä kuukausia?
Miten epäterveellistä se on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se niin ilmaista lihottaa itseään ahmimalla
ja sitten maksaa kalliita laihdutuslääkkeitä kuukausia?
Miten epäterveellistä se on?Et sitten ymmärtänyt, mitä edellä kirjoitettiin.
- Anonyymi
Nuo noutopöydät olivat houkuttimina alkuvuosien työmatkoilla. Aamiaisella ja lounaalla oli ajalliset takarajat ja aikaa niukasti.
Tietenkin kaikki kolleegani, usein pari kymmentä, kuhahtivat kerralla pyödän ympärille muiden ruokailijoiden lisäksi.
Usein sama oli myös päivällisellä. Illaliset menivät jo rauhallisemmin seurustelunkin markeissä.
Ensimmäisten kahden vuoden aikana olin alttistettuna yhteensä noin puoli vuotta viikon jaksoissa.
Kun pääsin paremmin vakiinnuttamaan elämäni niin matkustellessamme vaimoni kanssa, oli alkuun totuteltava maltilliseen syömiseen. Vaikka se oli maksettava itse niin ajan kanssa, kiireettä, lajiryhmä kerrallaan, pieninä määrinä nautittuna ja ruokajuomana vesi, antoi kylläisyyden tunteen vähäisemmällä kokonaismäärällä.
Pari tuntia vierähti kerrallaan kevyesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo noutopöydät olivat houkuttimina alkuvuosien työmatkoilla. Aamiaisella ja lounaalla oli ajalliset takarajat ja aikaa niukasti.
Tietenkin kaikki kolleegani, usein pari kymmentä, kuhahtivat kerralla pyödän ympärille muiden ruokailijoiden lisäksi.
Usein sama oli myös päivällisellä. Illaliset menivät jo rauhallisemmin seurustelunkin markeissä.
Ensimmäisten kahden vuoden aikana olin alttistettuna yhteensä noin puoli vuotta viikon jaksoissa.
Kun pääsin paremmin vakiinnuttamaan elämäni niin matkustellessamme vaimoni kanssa, oli alkuun totuteltava maltilliseen syömiseen. Vaikka se oli maksettava itse niin ajan kanssa, kiireettä, lajiryhmä kerrallaan, pieninä määrinä nautittuna ja ruokajuomana vesi, antoi kylläisyyden tunteen vähäisemmällä kokonaismäärällä.
Pari tuntia vierähti kerrallaan kevyesti.Millälailla "houkuttimia"?
Itse en ole vielä sellaisen noutoherkkupöydän äärtä löytänyt, että söisin enemmän, kun mitä maha vetää.
Päinvastoin, alkaa oksettamaan, kun näkee millaisia sikoja, kuin ei olisi ikinä ruokaa nähneetkään, alkaa mättään safkaa lautaselle.
Olen itse ihan tavallinen suomalainen punkero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millälailla "houkuttimia"?
Itse en ole vielä sellaisen noutoherkkupöydän äärtä löytänyt, että söisin enemmän, kun mitä maha vetää.
Päinvastoin, alkaa oksettamaan, kun näkee millaisia sikoja, kuin ei olisi ikinä ruokaa nähneetkään, alkaa mättään safkaa lautaselle.
Olen itse ihan tavallinen suomalainen punkero.Punkeron maha vetää sitten aika lailla ja varsinkin muissa olosuhteissa kuin noutopöydissä.
Et olisi muuten niin lihava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millälailla "houkuttimia"?
Olen itse ihan tavallinen suomalainen punkero.Huomasitko "aikaa rajallisesti"?
- Anonyymi
Millaisesta kurjuudesta täytyykään tulla ihmisen, jonka unelma on herkkuja notkuvat noutopöydät!
- Anonyymi
Oletko unohtanut oman menneisyytesi vai oliko kysymyksesi itseironinen?
- Anonyymi
Rajoitettuina pandemia aika sai varmaan monen etsimään sisältöä elämäänsä ruoasta.
Monenkohan paino nousi muutaman kilon näiden vuosien aikana?
Monet harrastukset saavat pysymään hoikkana, kun ajatukset ovat kiinnostavissa asioissa.
Monissa kaupungeissa varsinkin oli jopa ulkona liikkuma kieltoja!
Tartunnan pelko vei valtavasti energiaa minulta ja maksoi maltaita.
Kaikki varusteet ulos mennessä eivät olleet ilmaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko unohtanut oman menneisyytesi vai oliko kysymyksesi itseironinen?
Minun menneisyydellä ei ole mitään tekemistä kysymyksen kanssa. Kysymys oli lähinnä retorinen, siis ei oikeastaan kysymys ollenkaan vaan ihmettelyä. Tiedetäänhän, että ihminen unelmoi siitä, mitä puuttuu.
Oliko sinulla jotain muuta asiaa? - Anonyymi
Kymmenien vuosien ajan havaintojeni perusteella niitä kurjuudesta tulleita on todella paljon!
Hätäpäissä ruuhkaillaan pöydän ympärillä ja mätetään lautanen kukkuroilleen kaikki sörssely sekaisin. Kylmät leikkeleet kuten suolakalat, lihat, makkarat, salaatit.
Samaan läjään perunat, laatikot, soosit, makkarat, pataruuat, piirakat, leivät jne.
Jostakin syystä useimmilla ei ole kovin kiljuva nälkä koska herkuista jää enemmän tai vähemmän syömättä.
Mutta aloitukseen. Olen lähtöisin todella köyhästä, tukijärjestelmiämme edeltävästä työläiskodista. Kevättalvisin pääravintona oli perunavelli jonka vuoksi jouduin kahtena kevättalvena lääköriin yskittyäni verta.
Opiskeluaikani oli niukkaa, Yhtenä keväänä olin rahan täydellisen puutteen vuoksi 4 vuorokautta pelkällä kraanavedellä.
Todellakin odotin aloituksessa kuvaamaani aikaa mutta siitä lähti hohto muutamassa vuodessa.
Noutopöydissä käyttäytyminen kertoo, että on erittäin paljon ihmisiä jotka eivät ole, ikään katsomatta, tavoittaneet tuota vaihetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenien vuosien ajan havaintojeni perusteella niitä kurjuudesta tulleita on todella paljon!
Hätäpäissä ruuhkaillaan pöydän ympärillä ja mätetään lautanen kukkuroilleen kaikki sörssely sekaisin. Kylmät leikkeleet kuten suolakalat, lihat, makkarat, salaatit.
Samaan läjään perunat, laatikot, soosit, makkarat, pataruuat, piirakat, leivät jne.
Jostakin syystä useimmilla ei ole kovin kiljuva nälkä koska herkuista jää enemmän tai vähemmän syömättä.
Mutta aloitukseen. Olen lähtöisin todella köyhästä, tukijärjestelmiämme edeltävästä työläiskodista. Kevättalvisin pääravintona oli perunavelli jonka vuoksi jouduin kahtena kevättalvena lääköriin yskittyäni verta.
Opiskeluaikani oli niukkaa, Yhtenä keväänä olin rahan täydellisen puutteen vuoksi 4 vuorokautta pelkällä kraanavedellä.
Todellakin odotin aloituksessa kuvaamaani aikaa mutta siitä lähti hohto muutamassa vuodessa.
Noutopöydissä käyttäytyminen kertoo, että on erittäin paljon ihmisiä jotka eivät ole, ikään katsomatta, tavoittaneet tuota vaihetta.Suomen sodat ovat muovanneet myös lapsia ja lastenlapsia.
Oli aika, jolloin oppikouluissa sai maksaa suuren osan itse;
lukukausimaksut, ruoan, tarvittavat materiaalit, kuten kirjat.
Ajoittain kävin koulun ohella töissä motellissa ja lapsenvahtina.
Välillä matkat olivat 4-10km kävellen, riippuen isän työstä.
Nälkää pidettiin loitolla mielikuvituksen avulla.
Äiti pakotti läskipannukakkua pullolleen ennen kuin lähetti
kävellen kouluun klo 4:00 sotilaiden kanssa 7km meren jäälle.
Se meni vielä, kun jää oli sileä, mutta meren jää on liukas tai jäälauttoja täynnä.
Syksyisin ja keväisin meri myrskysi ja pieni vene keikkui sen mukana.
Koulussa sai päivällä ruoan, mutta seuraava ateria oli kotona yöllä.
"Isäin oli sotamies" ja puolusti lastensa itsenäisyyttä. Liian kallis hinta!
Valtion palkka oli pieni, mutta pitkä. Olen kiitollinen vanhemmilleni!
Niukkuudesta seurasi kieroutunut hamsterimaisuus, kun lopulta sai tavaraa.
Minut pelasti syöpöttelystä vasta aikuistuessa tieto kehon ihmeellisyydestä.
Mielenterveyttä hoidan pitäen kulttuuria ja luonnossa vaelluksia lääkkeenä.
Sitä on aina löytänyt kiinnostavia harrastuksia kirjojen, musiikin, taiteen avulla.
Itsensä arvostus tiedon lisääntyessä hillitsi ja hillitsee monin tavoin.
Nyt sitä yrittää hoitaa mieltään ja kehoaan vastuullisesti.
Yhteiskunnan uudistuksien mukana pysyminen on yhtä haasteellista,
kuin aikoinaan nuoruudessa kokemani ongelmat.
Opin arvostamaan suhteellista terveyttäni ja olosuhteitani sitäkin enemmän!
Eteenpäin vain lippu korkealla, vaikka neuloja sataisi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen sodat ovat muovanneet myös lapsia ja lastenlapsia.
Oli aika, jolloin oppikouluissa sai maksaa suuren osan itse;
lukukausimaksut, ruoan, tarvittavat materiaalit, kuten kirjat.
Ajoittain kävin koulun ohella töissä motellissa ja lapsenvahtina.
Välillä matkat olivat 4-10km kävellen, riippuen isän työstä.
Nälkää pidettiin loitolla mielikuvituksen avulla.
Äiti pakotti läskipannukakkua pullolleen ennen kuin lähetti
kävellen kouluun klo 4:00 sotilaiden kanssa 7km meren jäälle.
Se meni vielä, kun jää oli sileä, mutta meren jää on liukas tai jäälauttoja täynnä.
Syksyisin ja keväisin meri myrskysi ja pieni vene keikkui sen mukana.
Koulussa sai päivällä ruoan, mutta seuraava ateria oli kotona yöllä.
"Isäin oli sotamies" ja puolusti lastensa itsenäisyyttä. Liian kallis hinta!
Valtion palkka oli pieni, mutta pitkä. Olen kiitollinen vanhemmilleni!
Niukkuudesta seurasi kieroutunut hamsterimaisuus, kun lopulta sai tavaraa.
Minut pelasti syöpöttelystä vasta aikuistuessa tieto kehon ihmeellisyydestä.
Mielenterveyttä hoidan pitäen kulttuuria ja luonnossa vaelluksia lääkkeenä.
Sitä on aina löytänyt kiinnostavia harrastuksia kirjojen, musiikin, taiteen avulla.
Itsensä arvostus tiedon lisääntyessä hillitsi ja hillitsee monin tavoin.
Nyt sitä yrittää hoitaa mieltään ja kehoaan vastuullisesti.
Yhteiskunnan uudistuksien mukana pysyminen on yhtä haasteellista,
kuin aikoinaan nuoruudessa kokemani ongelmat.
Opin arvostamaan suhteellista terveyttäni ja olosuhteitani sitäkin enemmän!
Eteenpäin vain lippu korkealla, vaikka neuloja sataisi!Arvostukset samoilla alueilla.
Lapsuuden ja nuoruuden kokemusten varjo on pysyvä.
Ravitsin tänään meidän kahden hengen eläkeläistalouden eilisillä ja toissapäiväisillä jämillä
Jääkaapista kaksi pientä keittyä perunaa. Eilisen spagetti-jauhelihakastiikkeen tynkä.
Perunat pannulle esiruskistaen. Perään kastikevoittoinen spagetti. Lopuksi yksi kananmuna / sierainpari. Tuollakin tuli syödyksi.
Vajaa kaksi tuntia aikaisemmin olimme syöneet reippaan annoksen tuoresalaattia, jäävuori, tomaatti, sipuli, paprikatäytetty vihreä oliivi, vv-etikka, neitsytöljy, johon leikkasin vaimolleni salaattijuuston kuutioita ja itselleni reilun kourallisen omaa raejuusto-kanamuna-valkosipuli-neitsytöljy-sinappi-hunaja sötkötystä. Mittasin kerran salaattiannokseni tilavuuden. Tiiviiksi painettuna noin 0,5 litraa.
Biojätteemme täyttyy hitaasti valtaosaltaan kahvin poroista ja vaimoni banaanin kuorista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvostukset samoilla alueilla.
Ravitsin tänään meidän kahden hengen eläkeläistalouden eilisillä ja toissapäiväisillä jämillä
Jääkaapista kaksi pientä keittyä perunaa. Eilisen spagetti-jauhelihakastiikkeen tynkä.
Perunat pannulle esiruskistaen. Perään kastikevoittoinen spagetti. Lopuksi yksi kananmuna / sierainpari. Tuollakin tuli syödyksi.
Vajaa kaksi tuntia aikaisemmin olimme syöneet reippaan annoksen tuoresalaattia, jäävuori, tomaatti, sipuli, paprikatäytetty vihreä oliivi, vv-etikka, neitsytöljy, johon leikkasin vaimolleni salaattijuuston kuutioita ja itselleni reilun kourallisen omaa raejuusto-kanamuna-valkosipuli-neitsytöljy-sinappi-hunaja sötkötystä. Mittasin kerran salaattiannokseni tilavuuden. Tiiviiksi painettuna noin 0,5 litraa.
Biojätteemme täyttyy hitaasti valtaosaltaan kahvin poroista ja vaimoni banaanin kuorista.Nauraa kiherrän täällä helpotuksen kyyneleet silmissä!
Vilpittömästi: "elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa"!
Minäkin pidän raejuusto+kananmunasta ja kokeilen noita
mausteitasi, sillä sinappia käytetään myös lääkkeenä.
Hyvää näin vilustumisen ja vatsatautien aikaan.
Tapaan ottaa ale-laarista kanannahkaisia koipia ja keittää
niistä lientä kuumetta vastaan. Soijajauhoista kastiketta.
Olen jättänyt kaiken vehnän pois ruokavaliostani.
Vuoden kaaleista keitän sen kovan tyvipuolen liemessä ja
toisen osan raakaraasteena sipulien kanssa öljykastikkeeseen.
Porkkanasta ja omenasta saa vähän makeutta, jos niitä löytyy.
Maissijyvät tekevät sen täyttäväksi. Punajuuri on terveellistä.
Mutta sitä ottaa sitä, mitä on kaapissa. Sopivia annoksia.
Banaanin- ja munankuoret ovat mitä parasta kukkamaahan.
En ole lannoittanut puutarhaani keinotekoisesti, vaan olen
antanut luonnon oman kiertokulun huolehtia maasta.
Katsoin yhden filmin ja innostuin turkkilaiseen kahviin!
Googlasin ohjeen ja lisään siihen vähän inkivääriä.
Lasi kylmää vettä pienen kahvikupin kanssa riittää.
Ollaan kuin ollaankin eletty eläkeikään asti ja
vielä on edessä monia mielekkäitä vuosia.
Hyvää alkavaa valoisampaa kevättä teille molemmille! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvostukset samoilla alueilla.
Biojätteemme täyttyy hitaasti valtaosaltaan kahvin poroista ja vaimoni banaanin kuorista.Kahvinporot ovat kiinnostavaa tuotetta, joka otetaan talteen.
Katsoin Lidelin mainoksia ja tarjouksena ulkoiluvaatteita.
Kahvinporoista valmistettua kuitua! Pitää hien poissa hajuttomana!
Onhan niissä vaatteiden kuidussa muutakin kuin kahvinporoa.
Sekin tulisi ottaa erikseen talteen tulevaan käyttöön.
Suomessa kasvatetaan myös erikoista nokkosta, josta
valmistetaan monenlaista tekstiiliä.
Sanonpa vain, että suomalaiset taiteilijat ja keksijät tuovat
oman kortensa kekoon Euroopan kansojen aarreaittoihin!
- Anonyymi
Sodat - sisällis, talvi ja jatko - pilasivat 4-5 sukupolvea tässä maassa osin tai kokonaan. Sisällissodankin traumoja vielä kannetaan sukujen ja kaupunkien sisällä, kaunaa on olemassa edelleen vaikka aikaa on kulunut yli sata vuotta.
Viinan kanssa tai ilman.
Uusimman sukupolven pilaavat sossun ja kelan tuet, älylaitteet, pleikkarit, laiskuus, työttömyys ja liikkumattomuus.
Ihminen saa aina ponnistella sukupolvesta toiseen, onnellisuus ei tule koskaan ilman uhreja. Nykynuori saa olla onnellinen, että sota ei ole tässä maassa. Vielä.- Anonyymi
Näin on! Minä säälin nykyajan nuoria.
Suurella osalla heistä ei ole minkäänlaista moraalista kompassia!
Arvostuksen puute vanhempia ja toisia kohtaan saa röyhkeäksi.
Sokeria on verrattu heroiiniin sen vaikutuksen vuoksi aivoihin.
Sokerilla nämä nykynuoret on kasvatettu; tulos sen mukaista.
Väkivaltaiset viihteet tuovat väkivallan heidän arkielämäänsä.
Mutta kuka on heidät kasvattanut?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1407791Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.303027Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3441977Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422761624Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1361425- 1001209
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371112Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com191046Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j211002Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.82961