Autismi ja työllistyminen.

Anonyymi-ap

Miksi autisteilla on niin huono työllistymisaste? Jopa lievemmisstä tapauksissa. Yli 80 prosenttia täysi-ikäisistä kirjolaisista on työelämän ulkopuolella.

12

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monille on niin rasittavaa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä monta tuntia päivässä. Lisäksi useilla on arkisissa asioissa vaikeuksia.

    • Anonyymi

      Pitää olla niin sosiaalinen joka paikassa. Neurotyypilliset myös syrjii autisteja.

    • Anonyymi

      Kaikki suomalaiset on introverttejä ja maailmankuuluja juroudestaan. Silti suurin osa pärjää töissä. Syynä on joku muu.

      • Anonyymi

        Mikäs se syy sitten on ulkomaalaisilla asseilla jos eivät pärjää työelämässä?


      • Anonyymi

        Kyllä kaikki muut suomalaiset peruskoulussa ja opiskellessa olivat paljon sosiaalisempia kuin minä. Tuo on pelkkä vanhentunut stereotyyppi, joka jostain syystä yhä on ihmisten mielissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikki muut suomalaiset peruskoulussa ja opiskellessa olivat paljon sosiaalisempia kuin minä. Tuo on pelkkä vanhentunut stereotyyppi, joka jostain syystä yhä on ihmisten mielissä.

        Joo ihan totta että stereotypiaa se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs se syy sitten on ulkomaalaisilla asseilla jos eivät pärjää työelämässä?

        Luultavasti sama kuin suomalaisilla. Tuskin yksin sosiaaliset taidot koska suomessa on kansanluonteesta johtuen enemmän joustoa sosiaalisuuden vaatimuksiin.


    • Anonyymi

      mitenpä muutenkaan jos nykytyöelämä vaatii sosiaalisuutta, ja autistset enemmän tai vähemmän puutteellisia tässä, eivät peilaa hyvässä eivätkä pahassa eli eivt mene mukaan joukkokaakatuksiin joista syntyy tiimihenki

    • Anonyymi

      Yksi merkittävä syy autisminkirjon ihmisten heikolle työllisyysprosentille lienee ihmisten ennakkoluulot autisminkirjoa kohtaan. Eli jos rekrytointiprosessissa tulee ilmi hakijan autisminkirjoisuus, niin silloin esihenkilö saattaa jättää hakijan palkkaamatta ihan omien ennakkoluulojensa takia. Tällöin yritys saattaa pahimmillaan menettää huipputyöntekijän, koska autisminkirjon ihmiset ovat työelämässä ollessaan parhaimmillaan huippuhyviä työntekijöitä etenkin, jos saavat työskennellä erityismielenkinnon kohteidensa parissa.

      Toisaalta on niinkin, että monesti autisminkirjon ihmisille perinteiset työhaastattelut eivät ole sopivia johtuen juuri sosiaalisten tilanteiden kuormittavuudesta.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus!


    • Anonyymi

      Minä olen seurallinen ja empaattinen, vaikka olen autisti. Ongelma on työ- ja kaikessa-muussakin-elämässä sosiaalinen lukutaidottomuus, eli en osaa niitä kirjoittamattomia sääntöjä. No, mitenpä niitä osaisi lukea, jos niitä ei ole kirjoitettukaan...

      On totta varmaan, että suomalaiset on keskimäärin autistisempia kaikkinensa, kuin moent muut kansallisuudet. Mulle muuten ulkomaalainen opiskelukaveri sanoi, että olen suomalaisin ihminen, jonka hän on Suomessa tavannut. Suomessa arvostetaan sellaisia autismiin liitettäviä piirteitä kuten suoruus, rehellisyys, vaatimattomuus, teeskentelemättömyys, tarkkuus. Esimerkiksi Suomessa ei ole tapana antaa tippiä, vaan asiat maksaa sen mitä ne maksaa. Ei sanota "keep the change!".

      Minun kohdalla on heti nuorena tullut yhteentörmäyksiä pomojen kanssa, että minun "olisi pitänyt tietää", "olisi pitänyt kotona oppia tiettyjä asioita", joista minulla ei ole ollut hajuakaan. Olen tehnyt parhaani ja varmasti tunnollisimmin koko firmassa, mutta jotain mitä olisi oitänyt tietää en ole tiennyt ja siitä minulle on oltu vihaisia, minkä olen ottanut raskaasti ja sitten saanut potkut, "koska itken töissä".

      Nämä "pitäisi tietää!"-tiuskimiset jatkuu yhä vaan, vaikka olen jo lähemmäs 40-vuotias. En tiedä, mistä minun pitäisi mitäkin tietää. Yritän löytää loogisia selityksiä ja kysellä ja varmistaa, mutta monet tuntuu luulevan, että saivartelen...

      • Anonyymi

        Minäkin autismikirjolaisena olin töissä hiukan samanlaisissa
        tilanteissa. Nyt olen jo onnellisesti eläkkeellä. Mutta jotkut
        työtoverini vierastivat minun joitakin, varmaankin autismikirjoisia,
        ominaisuuksiani, jotka tiesin vahvuuksiksi.

        Työelämässä ollessani en vielä edes tiennyt, että olen assi ja
        että toimin sen viitoittamaa tietä - epänormaalisti, jopa
        epänormaalilla tunnollisuudellal!

        Vetäydyin usein sosiaalisista tilanteista yksin jonkin kiinnostavan
        työvaiheen ääreen, esim. suunnittelemaan esitettä. Tein
        hyperfokusoituneena sitä, missä olin hyvä. Mutta huomasin, että
        joillekin siellä oli käsittämättömän tärkeää se, että kaikki toimivat
        yhdessä ja enemmistön kaltaisesti. Olin työssäni hyvä mutta se ei
        tuntunut olevan joillekin niin tärkeätä kuin jokin - minulle
        vieras - sosiaalinen ulottuvuus, eräänlainen outo "ei saa
        erottautua porukasta" -henki/pelko. Varmaankin moni
        autismikirjolainen tietää, mistä puhun.

        Koko ajan onneksi tietoisuus autismikirjosta lisääntyy ja
        siitä puhutaan lehdissä, netissä ja tv:ssä. Suuren ei-autistisen
        enemmistön pelot pikku hiljaa hälvenevät ja tilalle tulee
        ahaa-elämyksiä ja kyvykkyyttä nähdä ja kohdata meidän
        vahvuutemme ja hyväksyä työtapojemme erilaisuus.

        Assin silmin en voi kuitenkaan olla huomaamatta sitä,
        miten ETANAMAISEN HIDASTA se tietoisuuteen herääminen
        joidenkin "nenttiyden tukipilareiden" ja "telaketjunormaalien"
        kohdalla on.
        :-)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe