Ove 50% ja 25%, todellisuus

Anonyymi-ap

Fakta. Et saa 50%: a kertyneestä eläkkeestäsi ,tai 25%:tä.. Siitä tehdään lisäksi myös varhennusvähennys sekä elinaikakertoimen vähennys. Näiden jälkeen omasta 50% jäi oikeasti maksuun 38,26%. Päätös on juuri pöydällä. Olen 61v

26

742

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elinaikakertoimen vähennys tulee joka tapauksessa, vaikka nostaisit eläkkeen vasta tavoite-eläkeiässäsi. Joten ei aivan yksyhteen ole tuo laskelma.

    • Anonyymi

      Varhennusvähennys tulee vain siitä osasta jota nostat etukäteen, ei koko eläkkeestä.

    • Anonyymi

      Olen samaikäinen kuin aloittaja. Jäin joulukuussa 23 pois työelämästä ja aloin nostaa 25%:n OVEa, nyt alkajaisiksi. Työelämässä olin yli 40 vuotta keskimääräistä paremmilla ansiolla suurimman osan tuosta ajasta.

      Ilmarisen sivuilta tein vertailun miten OVEn kaksi vaihtoetoa vaikuttaa lopulliseen vanhuuseläkkeeseeni. Otin oletukseksi sen, ettei eläkepottiini enää kerry varoja. Jos en koskisi pottiin Oven muodossa, Ilmarisen laskurin mukaan lopullinen brutto olisi 3271 €, ja nyt tuo brutto tuolla 25%:lla 3126 €. Ehdin olla Ovella 45 kuukautta ennen alinta eläkeikää (65). "Oven varhennusvähennys pienentää lopullista eläkettäsi 140 €/kk (no, itse sain 145 €). Työeläkkeesi on kerrottu elinaikakertoimella 0.94692".

      Nyt sain oikein eläkeyhtiön paperisen laskelman siitä miten 50 % nostaminen vaikuttaa lopulliseen eläkkeesen, jos alkaisin nostaa sitä 3/24, jolloin saisin sitä 42 kk. Ove olisi kuukaudessa 1361 € ja lopullinen eläke 9/27 on 3122 €. "Eläkkeessäsi on huomioitu elinaikakertoimen vaikutus. Lopulliseen eläkkeeseen vaikuttaa muutokset työansioissa, indeksikorotukset, lakimuutokset ja elinajanodote". Laskurilla taas sain lopulliseksi bruttoeläkkeeksi 2981 €, jossa on siis tuo em elinaikakerroin. Lieneekö virallisessa laskelmassa jotain indeksikorotuksia(?) vai mikä tuon heiton selittää?

      Sitten laskelmassa oli brutto 66 v 3 kk; 3228 € ja 7-kymppisenä 3545 €.

      • Anonyymi

        Indeksikorotukset varmaan vaikuttaa, tulevia ei voi tietää ja laskurista puuttuvat.


      • Anonyymi

        Mielestäni aika vähän se lopullinen eläkkeesi pienenesi vaikka ottaisit sen 50% OVEa!
        Itse vielä pähkäilen, myös tämänhetkinen bruttoeläkkeeni on tonnin pienempi kuin sinulla, yli keskiarvon kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni aika vähän se lopullinen eläkkeesi pienenesi vaikka ottaisit sen 50% OVEa!
        Itse vielä pähkäilen, myös tämänhetkinen bruttoeläkkeeni on tonnin pienempi kuin sinulla, yli keskiarvon kuitenkin.

        Oletko verrannut eläkkeiden (ove / ei ovea) bruttosummia ja paljonko pienemmästä bruttoeläkkeestä menee vähemmän veroa.


      • Anonyymi

        Sinun alin eläkeikäsi on 64 v ja 9 kk .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni aika vähän se lopullinen eläkkeesi pienenesi vaikka ottaisit sen 50% OVEa!
        Itse vielä pähkäilen, myös tämänhetkinen bruttoeläkkeeni on tonnin pienempi kuin sinulla, yli keskiarvon kuitenkin.

        Ja mitä väliä, jos se loppuelämä on kuitenkin lyhyt , suomalaisten keskimääräinen elinikä noin 80 v, naisilla pari vuotta pitempi.


    • Anonyymi

      Tein diilin eli otan 50% osittaista eläkettä ja nopeasti sain asiasta hyväksytyn päätöksen.
      Eläkeläisverokotin haku oli aluksi "vaikea" netissä, mutta se kuitenkin hoitui ilman verotoimistossa käyntiä/soittoa kun vain haki muutosta verokorttiin ja valikot avautuivat erikseen..

      Maaliskuusta alkaen saan nettona +600€/kk OVE:tä verottajan laskelmien mukaan tehdystä eläkeverokortista laskien.
      Verotus on 19%. Kyseinen prosentti varmaankin kaikille duunareille samaa luokkaa.

      OVE:n kaikki vähennykst ja verot on -25% eli siitä voitte tehdä arvoita mitä saisi jos OVE tulisi käyttöön. Tarkennus asiaan eli vähennykset perustuu 2v aikemmin otettuun OVE.

      Jatkossa 72€/kk otetaan pois eläkkeestä....

    • Anonyymi

      Tässähän on eroa siinäkin, jatkaako työssä OVEn rinnalla. Jos jatkaa OVEN rinnalla töitä, niin alimman eläkeiän jälkeen vähennystä OVEn osuuteen ei enää tehdä.

      Ja, jos jatkaa töitä yli oman eläkeiän, saa nostamattomaan OVEosuuteen myös 0,4 %/kk lykkäyskorotusta. Yläikärajaa ei tälle osuuden ole.

      • Anonyymi

        Minä jatkoin töitä alimman eläkeiän jälkeen, mutta en mitään ovea ottanut vaan koko eläkkeeni käyttöön, kun sen kerran jo sai, nyt saan eläkkeen ja palkan ja työni tuo lisää eläkettä , jonka haen sitten kun lopetan työt, olen nyt 68 v ja mulle ei enää kerry uutta eläkettä, kun se päättyy 68 v ja ehkä vielä vuoden jatkan töitä, kun olen terve, ja puolisoni jää vuoden päästä eläkkeelle myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jatkoin töitä alimman eläkeiän jälkeen, mutta en mitään ovea ottanut vaan koko eläkkeeni käyttöön, kun sen kerran jo sai, nyt saan eläkkeen ja palkan ja työni tuo lisää eläkettä , jonka haen sitten kun lopetan työt, olen nyt 68 v ja mulle ei enää kerry uutta eläkettä, kun se päättyy 68 v ja ehkä vielä vuoden jatkan töitä, kun olen terve, ja puolisoni jää vuoden päästä eläkkeelle myös.

        Sama juttu minulla , jäin alimmalle eläkkeelle 63v ja 9 kk oli eläkeikäni , työnantaja kehoittikin jäämään heiltä pois, kun firmalla meni vähän huonosti, jäin eläkkeelle ja jatkoin toista työtäni ja mulle on tullut uutta eläkettä lisää, kun lopetan nostan tuon uuden eläkkeeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jatkoin töitä alimman eläkeiän jälkeen, mutta en mitään ovea ottanut vaan koko eläkkeeni käyttöön, kun sen kerran jo sai, nyt saan eläkkeen ja palkan ja työni tuo lisää eläkettä , jonka haen sitten kun lopetan työt, olen nyt 68 v ja mulle ei enää kerry uutta eläkettä, kun se päättyy 68 v ja ehkä vielä vuoden jatkan töitä, kun olen terve, ja puolisoni jää vuoden päästä eläkkeelle myös.

        Kun ei ole sitä elämää niin näin siinä voi käydä, surullista.


      • Anonyymi

        Luulojen äiti kyseessä eli nostetusta eläkkeestä maksetaan ennakoa -0,4% ! Olet työssä tai et on kyseessä OVE vaikka mitä tekee taustalla!

        Mikä tässä asiassa on se vaikea tajuta????????
        Mieletäni ihmisten ÄO-taso on jäätävän alhainen, vaikka asia on selvitettynä kirjaimellisesti mitä seuraa ENNAKKOON otetusta eläkkeestä?....

        Työnteko ja eläkeen viivytys ei ole terveen merkki muutoinkaan vaan silloin puuttu elämästä jotain jos ei ole kultaseppänä omassa kultaliikeessä vaan duunarina duunissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ole sitä elämää niin näin siinä voi käydä, surullista.

        Onhan sillä elämää, työelämää😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu minulla , jäin alimmalle eläkkeelle 63v ja 9 kk oli eläkeikäni , työnantaja kehoittikin jäämään heiltä pois, kun firmalla meni vähän huonosti, jäin eläkkeelle ja jatkoin toista työtäni ja mulle on tullut uutta eläkettä lisää, kun lopetan nostan tuon uuden eläkkeeni.

        Muistakaa erota kirkosta %maksat vaan 10 %. Veroo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa erota kirkosta %maksat vaan 10 %. Veroo

        En ole ikinä kuulunut kirkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jatkoin töitä alimman eläkeiän jälkeen, mutta en mitään ovea ottanut vaan koko eläkkeeni käyttöön, kun sen kerran jo sai, nyt saan eläkkeen ja palkan ja työni tuo lisää eläkettä , jonka haen sitten kun lopetan työt, olen nyt 68 v ja mulle ei enää kerry uutta eläkettä, kun se päättyy 68 v ja ehkä vielä vuoden jatkan töitä, kun olen terve, ja puolisoni jää vuoden päästä eläkkeelle myös.

        Minä olen 89v ja vaimokin eikä haluta eläkkeelle koska mukava olla töissä pienellä palkalla aamusta iltaa ja viikonloput...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ole sitä elämää niin näin siinä voi käydä, surullista.

        Mitä surullista siinä nyt on , jos haluaa terveenä vielä tehdä jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 89v ja vaimokin eikä haluta eläkkeelle koska mukava olla töissä pienellä palkalla aamusta iltaa ja viikonloput...

        🖕🖕🖕


      • Anonyymi

        Minä nostin eläkkeeni vasta 67 vuotiaana siihen saakka tein töitä, ja elin palkallani.
        Eläkeikäni oli 63v ja kolme kk.


    • Anonyymi

      OVE eläkkestä vähennetään ennakkoaika/kk ja elinaikakerroin.
      2v aiemmin otettu OVE vähentää 25% otetusta määrästä veroineen eli nettoa siitä aikaistuksen määrästä on 75%! ( 1000€----> 750€ netto/kk)
      Ilmarisen päätös 11.02.2024.

      Muistakaapa tehdä uusi eläkeverokortti, muutoin menee -40% veroa!

      • Anonyymi

        OVEn vähennys on 24 kk 0,4 % = 9.6 prosenttiyksikköä

        Elinaikakerroin menee joka tapauksessa, vaikka nostat vasta oikeana eläkepäivänä.
        Verotuskin menee samoin.

        Tulkintasi on siis väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OVEn vähennys on 24 kk 0,4 % = 9.6 prosenttiyksikköä

        Elinaikakerroin menee joka tapauksessa, vaikka nostat vasta oikeana eläkepäivänä.
        Verotuskin menee samoin.

        Tulkintasi on siis väärin.

        Mikä ihmeen tulkinta? Livenä tuo maksu tilille tulee ja 200kk on sen vaikutus eli 16v ja 6kk kun saavuttaa 0-pisteen ja alkaa olemaan "miinuksella" OVE!


    • Anonyymi

      +650€ nettona napsahti taas tilille jota ei saa jos henki pois....
      Laitoin seteleitä jemmatilille ja yhden otin käyttötilille jos tarve ja purkkiin jonne sattumarahaa tapana laittaa! :D

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe