T4 on 11 ja TSH 4.30. Ovatko ok?

Sain eilen verikokeiden tulokset. Sisätautien ylilääkärin mielestä normaalia vaihtelua mutta laittoi seurantaan. Seuraavat kokeet 3 kuukauden päästä. Sanoi että jos seuraavalla kerralla TSH on yli 6 niin sitten voi olla vajaatoiminta.

Maaliskuussa TSH 1,50 , lokakuussa TSH 2,40 ja nyt 4,30. T4 pysynyt vuoden samana eli edelleen 11. Kannattaako nyt vaan seurata ja odottaa se 3 kuukautta ihan rauhassa? Lääkäri sanoi että ei voi olla vajaatoimintaa koska näin nuorikin vielä olen (21) mutta miksi TSH nousee? Olen symptomaattinen eli oireita on mutta lääkärin mielestä ei kuitenkaan mitään vajaatoimintaan viittaavaa.
3360
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Voit odottaa ihan rauhassa. Kolme kuukautta on lyhyt aika.

Äänestä

Korkea TSH-arvo voi viitata seuraaviin tiloihin:

Primaarinen hypotyreoosi. Pitoisuus voi kasvaa jo subkliinisessä tilassa. Subkliininen tarkoittaa, että hypotyreoosi on piilevä.

Autoimmuunityreoidiitti, eli kilpirauhasen tulehdus, jossa T- ja B-lymfosyyttejä kertyy kilpirauhaseen.

Akuutti tulehdus tai sairaus.

Ikä. Yli 65-vuotiailla henkilöillä TSH voi olla korkeampi.

Sekundaarinen hypertyreoosi, eli tila, jossa kilpirauhasen
liikatoiminta johtuu hypotalamuksen tai hypofyysin vauriosta.

Heterofiiliset vasta-aineet. Tyroksiinihoidosta ei ole hyötyä, vaan tutkittavien oireiden syytä pitää etsiä muualta.

Äänestä

Pyydä lääkäriä katsomaan kilpirauhasen vasta-aineet eli TPOAb, ja jos siinä ei näy mitään voi syy olla sekundääri eli syy on esim. stressi/unenpuute, raudanpuute, naissukuhormonien ongelmat, ongelmat testosteronituotannossa sukupuolesta riippuen jne.

Itse olin aikoinaan tilanteessasi, samantyyliset arvot, olin ylilaiha, miksi ei haluttu alkaa lääkitä, kun viittasi kilpirauhasen liikatoimintaan muka (kaikki oireet ja arvot olivat vajaatoiminnan miinus ulkonäkö). Lopulta löytyi syykin muualta kuin kilpirauhasesta eli suolistosyöpä, mutta minua alettiin lääkitä arvojen muuttuessa sitä ennen kilpirauhaslääkkeillä, joista en ole enää eroon päässyt, näillä ilmeisesti menee loppuelämä. Lääkkeiden myötä sain aivosumun, väsymyksen ja aloin lihoakin, vaikka annos kokoiselleni iso, kokeilin myös toisia lääkityksiä, sydämelle eivät sopineet (T3). Lihominen ei haitannut tyroksiinilla, mutta olo on aina kuin lääkitty, ilman lääkettä taas nukkuisin koko ajan aivokuolleena.

Tarkistuta ennen mahdollisen lääkkeen aloittamista se syy kilpirauhasen oireiluun, voi olla vaikka vain raudanpuutteesta tai stressistä johtuvaa, jos turhaan aloitat kokeilun, oma toiminta lamaantuu ja olet koko elämäsi pillereillä, jotka eivät välttämättä auta edes isoilla annoksilla.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Sain eilen verikokeiden tulokset. Sisätautien ylilääkärin mielestä normaalia vaihtelua mutta laittoi seurantaan. Seuraavat kokeet 3 kuukauden päästä. Sanoi että jos seuraavalla kerralla TSH on yli 6 niin sitten voi olla vajaatoiminta.

Maaliskuussa TSH 1,50 , lokakuussa TSH 2,40 ja nyt 4,30. T4 pysynyt vuoden samana eli edelleen 11. Kannattaako nyt vaan seurata ja odottaa se 3 kuukautta ihan rauhassa? Lääkäri sanoi että ei voi olla vajaatoimintaa koska näin nuorikin vielä olen (21) mutta miksi TSH nousee? Olen symptomaattinen eli oireita on mutta lääkärin mielestä ei kuitenkaan mitään vajaatoimintaan viittaavaa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu