Muistisairaan hoitokulut

Anonyymi-ap

Mite nämä hoitokulut määräytyy näisä hoitolaitoksissa.
Omaishoitaja tuki on 460€/kk,tästä menee 60% veroihin.
Hoitolaitoksissa menee viikon hoidosta 220€.Joka määräytyy eläketulojen mukaan.
Kuljetusmatkat omaisilla.
Kolme viikkoa koti hoidossa/Viiko hoitolaitoksessa. Työssä käyvä omaishoitaja,joutuu käyttämään ulkopuolista hoito-apua.
Olisiko parasta hoitaa hoitokodissa 7/24h.

9

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokaisen on itse punnittava oma tilanteensa, mikä on parasta.
      Pysyvä laitoshoito on kaikkien kannalta helpoin, jos hoitopaikan vain saa.

      • Anonyymi

        Kyllä se pitäisi olla niin ettei sitä hoitopaikkaa tarttis rukoilla että sen saisi. Sitä näkee ympäristössä muisti sairaita jotka eivät enää saa sanoja suustaan vaikka yrittävät sanoa jotakin, naapuri ei enää tunne edes vaan kyselee kuka minä olen kerta kerran jälkeen , vaikka terveenä kävi meillä miestä tervehtimässä aina..kodinhoitajia ajelee edestakaisin ja usein hyvin lyhyitä käyntejä muisti sairaiden luona , miksi heidän on oltava yksin tilassa jossa eivät aina edes itse tajua . Saa toivoa jos itselle tulee muisti sairaus että pääsis hoitolaitokseen heti, ettei jätettäis yksin asumaan omassa seurassaan peläten kaiken mailman asioita mitä ei jaksa ymmärtää .
        Kukaan ei varmaan päättäjistä voi edes kuvitella miten muistisairaan. päivä kuluu .ja millaisessa maailmassa hän elää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi olla niin ettei sitä hoitopaikkaa tarttis rukoilla että sen saisi. Sitä näkee ympäristössä muisti sairaita jotka eivät enää saa sanoja suustaan vaikka yrittävät sanoa jotakin, naapuri ei enää tunne edes vaan kyselee kuka minä olen kerta kerran jälkeen , vaikka terveenä kävi meillä miestä tervehtimässä aina..kodinhoitajia ajelee edestakaisin ja usein hyvin lyhyitä käyntejä muisti sairaiden luona , miksi heidän on oltava yksin tilassa jossa eivät aina edes itse tajua . Saa toivoa jos itselle tulee muisti sairaus että pääsis hoitolaitokseen heti, ettei jätettäis yksin asumaan omassa seurassaan peläten kaiken mailman asioita mitä ei jaksa ymmärtää .
        Kukaan ei varmaan päättäjistä voi edes kuvitella miten muistisairaan. päivä kuluu .ja millaisessa maailmassa hän elää .

        Hoitopaikkoja on liian vähän ja hoitajamitoituksen muutos vähentää niitä lisää (uusia hoitajia ei pystytä palkkaamaan). Kaikki eivät siis mahdu hoitolaitoksiin vaikka haluttaisiin, poliitikot vaan tolkuttaa että koti on paras hoitopaikka. Ja vielä parempi jos siellä on käytännössä ilmainen omaishoitaja hoitamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitopaikkoja on liian vähän ja hoitajamitoituksen muutos vähentää niitä lisää (uusia hoitajia ei pystytä palkkaamaan). Kaikki eivät siis mahdu hoitolaitoksiin vaikka haluttaisiin, poliitikot vaan tolkuttaa että koti on paras hoitopaikka. Ja vielä parempi jos siellä on käytännössä ilmainen omaishoitaja hoitamassa.

        Näinhän se on. Mutta hyvä olisi, jos jokainen saisi hoitopaikan heti tarvitessaan.

        Toisaalta moni ei kotoa halua lähteä mihinkään, vaikka olisi kuinka huonokuntoinen. Omia lapsia vaaditaan käymään joka viikko sadan kilometrin päästä tulla hoitamaan asioita, kun omat jalatkaan eivät enää kanna. Muu ei kelpaa, kunnan kotihoitaja on kauhistus.


    • Anonyymi

      Kuka omainen hoita 50€/kolmeviikkoa omaistaan 7/24h?
      Tähänkö tuleva "SOTE"vie?

      • Anonyymi

        Aina ei ole maksettu senttiäkään! Minä hoidin läheistäni usean vuoden ilman mitään omaishoidon tukea. Mutta minkäs teit, pakko oli jonkun hoitaa, vaikka kaupungilta rahat loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina ei ole maksettu senttiäkään! Minä hoidin läheistäni usean vuoden ilman mitään omaishoidon tukea. Mutta minkäs teit, pakko oli jonkun hoitaa, vaikka kaupungilta rahat loppu.

        -50 luvulla kunnat möivät lehtolapsetkin 5mk/kk perheisiin töitä tekemään. Pääsivät halvemalla,ei tarvinnut perustaa hoitolaitoksija. Perinne on jatkumo niistä ajoista nyt vain
        vanhusten hoidossa. Omaishoitajalle 7/24 maksetaan "palkkioita" 920€/kk 60% verolla.Laitoshoidossa palkan saaja 3700€/kk 7,5h/päivätyöstä .
        Olisi se ollut hienoa aavistaa,nämä puolisoiden sairaudet jo nuorena.
        Vanhempana viisastuu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina ei ole maksettu senttiäkään! Minä hoidin läheistäni usean vuoden ilman mitään omaishoidon tukea. Mutta minkäs teit, pakko oli jonkun hoitaa, vaikka kaupungilta rahat loppu.

        Täysiikäinen tytär hoiti äitiään toistakymmentä vuotta ilman minkäänlaista korvausta.
        Äidin kuoltua syyte napsahti kavalluksesta.Oli käyttänyt jotekin väärin äidin takuueläkettä.Ei muistisairaan elättäminen saa mitään maksaakaan.
        Paljonko nykyaikana on takuu eläke ?Olisiko 920€/kk.
        Paljonkohan tälläinen olisi tullut maksamaan hoitolaitoksessa.Olisko hoitolaitos saanut syytteet muistisairaan yli kymmeneltä vuoden kavalluksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysiikäinen tytär hoiti äitiään toistakymmentä vuotta ilman minkäänlaista korvausta.
        Äidin kuoltua syyte napsahti kavalluksesta.Oli käyttänyt jotekin väärin äidin takuueläkettä.Ei muistisairaan elättäminen saa mitään maksaakaan.
        Paljonko nykyaikana on takuu eläke ?Olisiko 920€/kk.
        Paljonkohan tälläinen olisi tullut maksamaan hoitolaitoksessa.Olisko hoitolaitos saanut syytteet muistisairaan yli kymmeneltä vuoden kavalluksesta?

        Ikävä tilanne jos on hoidettavana nuori äiti joka saa vai alinta "Sairaspäivärahaa 365pv.
        Jonka jälkeen siirtyy Työkyvyttömyyseläkeele?Tai suoraan köyhänä eläkeelle.
        Hoitolaitokset ottavat 1000-7000€/kk hoidettavasta.Vieläpä juoksuttavat omaishoitajaa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe