Erkki Reinikainen

Todettakoon kaikille lestadiolaisille, että Lutheri opettaa Joh.3.5 kohtaa kasteena. Sensijaan Erkki Reinikainen kirjassaan "usko ja kaste", opettaa kasteesta uudelleenkastajien tavoin, ettei kyse olisi olleenkaan kasteesta. Itse pitäydyn uskonpuhdistajan opetuksessa, sillä perusteella, että kohdassa puhutaan äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja kuinka ihmisen on synnyttävä uudelleen ylhäältä, kasteessa vedestä ja Hengestä.

Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

Ei Uudenliiton kastetta kaikille kansoille ollut vielä olemassakaan, kuin Jeesus täällä eli ihmisenä. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:18-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen kaste(apt.18:25-26; apt.19:1-6).

Siis lastenkin pitää tulla Jeesuksen luo. Jeesus on sovituksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä.

Kirkkoisät jopa elivät tai ainakin olivat lähellä apostolien aikaa: "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" (Room.6:3). ORIGENES (185-254)
Hänet kastettiin vauvana v 185. Myöskin Origeneksen äiti ja isoisä oli kastettu lapsena. Origeneksen isoisä oli siis elänyt aikana jolloin Johannes eli.
Origenes lausuu: ”Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa myös pienet lapset….Kaikissa on synnin luontainen saastutus, joka täytyy pestä pois veden ja Hengen kautta. Ei kukaan ole synnitön, vaikka olisi vain yhden päivän ikäinen.
Koska synnynnäinen saasta pestään pois kasteen kautta, pienetkin lapset tulee kastaa. Sillä joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.” Kirkkoisillä on sama todistus Raamatusta, kuin meilläkin.

18

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa ja myös ns. Luterilaisuudessa opetetaan, että kasteessa ihminen on saavana osapuolena ja Jumala antavana osapuolena. Esim. Apt.2:38-39, sanotaan synnintuntoisille ihmisille: "muuttakaa mielenne, ottakaa kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tämä on valtavaa kasteen evankeliumia. Sana kasteessa antaa mitä lupaakin. Tämä kasteen lupaus, kuuluu lapsillekin. Kasteessa ei ole mitään sellaista, miksi heitä ei voitaisi kastaa, sillä onhan Jeesus pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä(Room.6:3). Kun minut pienenä lapsena kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi. Jos olemmekin menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, voimme uskon kautta palata, kasteen armoon,(room.6:3) ts. Siihen samaan uudestisyntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet(Joh:3:5). Emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin. Kristus tulee pian, väärät opit vain kasvavat".

    • Anonyymi

      Erkki Reinikainen - kadonnutta aikaa etsimässä 😊

      • Anonyymi

        Ollaan taas eksytyksen kavalissa juonissa


      • Sitten on vielä se kadottava perisynti Raamatussa: Room.3:10 niin kuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa". Edelleen: Synti on tullut kaikkiin ihmisiin. 12 Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, samoin kuolema on tullut kaikkiin ihmisiin, koska kaikki ovat syntiä tehneet – Edelleen: "Olimme luonnostamme vihan lapsia" (Ef.2:3). Ja vielä Room.5:18 "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on tullut kaikille ihmisille kadotustuomioksi...". Luterilaisuus on Raamatullisuutta. Tätähän myös jo varhaiset kirkkoisät opettivat. Heillä oli tämä oppi jo elämässä Ja meillä on sama oppi Raamatusta, kuin heilläkin. Mitä mieltä olette, vanhoillislestadiolaisuudessa?


      • Sama oppi on yhä vanhoillislestadiolaisuudessa. Erkki Reinikainen on kuuluisa oppi-isä.


      • Anonyymi

        Onko vanhoillislestadiolainen oppi muuttunut? Samat opetukset pyörii yhä.


      • Mites se oli kun Saul sai syntinsä anteeksi kasteessa? apt.22:16 Nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi Herran nimeä, ota kaste ja pese pois syntisi.'


      • Kuuntelin myös erästä vanhoilislestadiolaista saarnaa, jossa väitetään, että Joh.3:5-6, puhuu paljaasta ja pelkästä Jumalan sanasta, eli eläväästä vedestä....Tämä käsitys on kohdasta myös kaikilla uudestikastajilla, joita olen kuullut. Teille ja uudestikastajille on myös kaste ns. "uskovien kaste", kun Raamatussa ja myös luterilaisuudessa, tämä on pikemmin "uskoon tulevien", kaste. Merkitysero, on selvä. Kyseinen kohta kuuluu näin: Joh.3:5 "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Lihasta syntynyt on liha, ja Hengestä syntynyt on henki.
        7 Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä". Mistäs se vauva on syntynyt kuin lihasta? Kohdan mukaan silloin täytyy syntyä, "vedestä ja Hengestä". Ainoastaan kasteessa voi syntyä vedestä ja Hengestä. Kasteessa on myös elävä vesi: "kasteessa, myös olette hänen kanssaan herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala". Tämä voi tapahtua pikkulapselle ainoastaan kasteessa.


        -Jo varhaiset kirkkoisät tiesivät tämän jo elämässä: ORIGENES (185-254)
        Hänet kastettiin vauvana v 185. Myöskin Origeneksen äiti ja isoisä oli kastettu lapsena. Origeneksen isoisä oli siis elänyt aikana jolloin Johannes eli.
        Origenes lausuu: ”Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa myös pienet lapset….Kaikissa on synnin luontainen saastutus, joka täytyy pestä pois veden ja Hengen kautta. Ei kukaan ole synnitön, vaikka olisi vain yhden päivän ikäinen.
        Koska synnynnäinen saasta pestään pois kasteen kautta, pienetkin lapset tulee kastaa. Sillä joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.” -Meillä on sama todistus Raamatusta, kuin heilläkin.


      • Anonyymi
        Luterilainen kirjoitti:

        Mites se oli kun Saul sai syntinsä anteeksi kasteessa? apt.22:16 Nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi Herran nimeä, ota kaste ja pese pois syntisi.'

        Biblian sanajärjestys tuo erilaisen merkityksen:

        Apt 22:16 alkutekstin mukaan: Ja nyt mitä viivyttelet? Nouse, anna kastaa itsesi, ja pestä pois syntisi, avuksi huutaen Herran nimeä.

        "Alkuteksti painottaa nimenomaan sitä, että synnit pestään pois avuksi huutaen Herran nimeä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biblian sanajärjestys tuo erilaisen merkityksen:

        Apt 22:16 alkutekstin mukaan: Ja nyt mitä viivyttelet? Nouse, anna kastaa itsesi, ja pestä pois syntisi, avuksi huutaen Herran nimeä.

        "Alkuteksti painottaa nimenomaan sitä, että synnit pestään pois avuksi huutaen Herran nimeä."

        Alkuteksti ei painota mitään vaan että avuksi huutaen kasteessa synnit pestään pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuteksti ei painota mitään vaan että avuksi huutaen kasteessa synnit pestään pois

        noin tiivistettynä


    • Anonyymi

      Ihan lyhyedti. Varmasn tunnistat kohdat joihin viittaan.
      Huuda avuksesi Herran nimeä.

      Jokainen joka uskoo saa synnit anteeksi hänen nimensä voimasta.

      Silmistä putosi suomukset kun hän uskoi tämän, sanan.

      " lähetti minut että saisit näkösi jälleen". Tuo tapahtui kättenpäällepanemisen kautta .

      Ette pärjää listoille Raamatun selityksessä 😊

      • Pidetään tässäkin kohdassa kiinni siitä, niinkuin monessa muussakin kohdassa, että kaste antaaa synnit anteeksi, ja sanotaan: "Mitä viivyttelet?" Sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Se ei ole symbolinen toimitus, kuuten uudellenkastajat opettaa. Sanaa ja kastetta ei pidä laittaa kilpasille keskenään, vaan ne ovat samalla puolella. Mielen ja tahdon uudistus, joka voi tapahtua yksin sanan kautta, ei kun kasteen sakramentisa tapahtuva kertakaikkinen uudestisyntyminen.


      • Tarkennan vielä, että kohta apt.22:16, sanoo, että kaste antaa synnit anteeksi. Tätä ei voi kieltää millään, sillä kasteessa on aina tämä voima, eikä siihen vaikuta vaikka olisikin kuullut aikaisemmin anteeksiantaavaa paljasta sanaa. Kasteessa tapahtuu kertakaikkinen uudestisyntyminen (aoristi), se on kerran toimitettava ja sana on jatkuvasti uudistuva ja toistuva. Jumala tulee lihaksi kasteessa, koska olemme yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi ja kaste pukenut Kristuksen uskovaisen päälle, jossa olemme Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan? Luther sanoo isossakatekismuksessa kasteesta: "Ruumiin ja sielun tulee yhdessä pelastua ja siksi kasteessa tehdään nämä kaksi, ruumis valetaan vedellä, että myös sielu saisi mihin tarttua. Tätä ei voi ansaita millään elämänvaelluksella, eikä teolla".


    • Anonyymi

      Oletan että olemme ihan samaa mieltä siitä että

      1. Jolla on Pyhä Henki on Kristuksen oma ja hänen synnit ovat anteeksi.

      2. Ei ole sellaista välimuotoa että olisi synnit anteeksi mutta PH puuttuisi. (Ei voi syntyä vedestä ja Hengestä siten ettei saa Henkeä)

      Jos hyväksyy nämä väitteet niin on helppo todeta että Raamatussa kastettavalla on aina Pyhä Henki, eli kastettava on jo uudestisyntynyt parannuksen kautta.

      • Anonyymi

        Luetaan yhdessä nyt Uskoon tulevien kasteesta Raamatusta: apt.2:37 Tämän kuultuaan he saivat piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tehdä?"
        38 Pietari sanoi heille: "Muuttakaa mielenne ja tulkoon jokainen teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksiantamiseksi, niin saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu, myös kaikille kaukana oleville, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." --Siellä missä saa Pyhän Hengen on myös usko. Se tapahtui tässä kasteessa.


      • Anonyymi

        Hoh, hoijakkaa, kasteessa on elävä vesi ja kuuleminen....Juuri Raamattu kertoi kasteen merkityksen, johon kuuluu myös kuuleminen. Se tapahtuu kasteen hetkellä: "...Kasteessa te olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala"(Kol.2:12). Lihasta syntyneet Pikkulapset voivat uudestisyntyä vain kasteessa, ei muualla. "Ottakoon kukin kasteen, ... jotta teidän syntienne annetaan anteeksi, saatte Pyhän hengen lahjan. Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"(apt.2:38-39. Sana antaa mitä lupaakin kasteessa.


      • Asetat sanan ja kasteen vastakkain, vaikka ne on samalla puolella. Mielen ja tahdon uudistus, joka voi tulla pelkän paljaan sanan kautta, on eriasia kuin kasteen sakramentti. Kaste on konkreettinen yhteys Jeesuksen kanssa. Kaste on kertakaikinen uudestisyntyminen (aoristi) ja paljas/pelkkä sana jatkuvasti uudistuva. Kasteessa on myös sakramentillinen ruumiin yhteys, eikä sitä voi saavuttaa millään elämänvaelluksella, eikä teolla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe