Autismi ja muut vaivat

Anonyymi-ap

Miten esim. Kelan lääkärillä voi olla oikeus näkemättä potilasta kumota eläkkeelle pääsyn jos oma lääkäri suosittelee eläkkeelle menoa!?
Eikö kukaan tuo asiaa tv:seen?
Itse kuulun Autismikirjoon ja on paljon muitakin ongelmia ja mielenkiinnolla odotan sitä kun pääsen lääkärin vastaanotolle pyytäen B lausuntoa ja lausuntoa eläkkeelle menoon ja jos saan eläkkeelle menon suosituksen ja Kelan lääkäri kumoaa sen aion tehdä kaikkeni, että tuollainen ylivalta loppuu Kelassa se on varma. Ensimmäinen askel on haastattelu lehden etukanteen ja toinen on tv vaastattelu mikäli asia menee niin pitkälle. On todella iso vääryys, että Kelän ylilääkärillä on sellaisia valtuuksia. Mikäli kaikesta huolimatta en pääse eläkkeelle otan sitten psykiatrin kautta pitkän sairasloman, että on pakko päästä eläkkeelle ennen pitkään ja silloinkin pyydän lehteen haastattelua.

12

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma lääkäri ei tietenkään päätä eläkkeestä, vaan hoitaa sairautta. Eläkepäätös ei ole lääketieteellinen päätös, vaan juridinen. Hoitavan lääkärin rooli on eläkeprosessissa kirjoittaa tarvittavat lääkärintodistuksen, jotka huomioidaan eläkepäätöksen teossa. Vakuutusyhtiön lääkäri ei kumoa hoitavan lääkärin lääketieteellisiä tutkimuksia ja johtopäätöksiä. Jos todistukset on kirjoitettu puutteellisesti, niin lisätietoja luonnollisesti kysytään.
      Joku voi olla työkyvytön osittain tai vain johonkin tiettyyn tehtävään, mutta ei niin, etteikö työnteko jollain toisella alalla onnistu.

      Eläkepäätöstä ei myöskään tee vakuutusyhtiön lääkäri, vaan hän on asiantuntijana ryhmässä, jossa eläkepäätös tehdään.
      Kelan vakuutuslääkäri tietysti toimii vain Kelassaja Kelan myöntämien eläkkeiden kanssa, työeläkevakuutusyhtiöissä on omat vakuutuslääkärinsä, jotka toimivat työeläkkeiden piirissä.

      • Anonyymi

        Näin, mutta kyllä ne eläkepäätökset on ihan mitä sattuu kenelläkin. Sen tiedän ihan omasta kokemuksesta ja samaa kuullut monelta muulta. On sentään erittäin vaikea taudinkuva työllistymisen kannalta ja muutenkin elämässä, ja ennenkaikkea sen saamisessa, mutta itse tekeminen sujuu tietyissä jutuissa todella hyvin.

        Toisaalta sitte näinkin homma voi mennä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html. En tiedä onko sillä eläkkeellä isosti väliä, jos saan vain Kelan rahaa, kun saman saa joka tapauksessa. Itse saan myös pientä eläkettä, ja se on laiha lohtu se.
        Mutta onhan se ihan toista jossain autismissa, kun voi tehdä vaikka mitä, kun pelaa hyvin kädet, jalat, hormonit, selkä ja muu somaattinen hermosto. Montaa työtäkin vois tehdä, vaikka välillä vähän kuormittuukin, mutta kun se on näin: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html:

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin, mutta kyllä ne eläkepäätökset on ihan mitä sattuu kenelläkin. Sen tiedän ihan omasta kokemuksesta ja samaa kuullut monelta muulta. On sentään erittäin vaikea taudinkuva työllistymisen kannalta ja muutenkin elämässä, ja ennenkaikkea sen saamisessa, mutta itse tekeminen sujuu tietyissä jutuissa todella hyvin.

        Toisaalta sitte näinkin homma voi mennä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html. En tiedä onko sillä eläkkeellä isosti väliä, jos saan vain Kelan rahaa, kun saman saa joka tapauksessa. Itse saan myös pientä eläkettä, ja se on laiha lohtu se.
        Mutta onhan se ihan toista jossain autismissa, kun voi tehdä vaikka mitä, kun pelaa hyvin kädet, jalat, hormonit, selkä ja muu somaattinen hermosto. Montaa työtäkin vois tehdä, vaikka välillä vähän kuormittuukin, mutta kun se on näin: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html:

        lajijasuris

        Pikku editointikämmit, joten linkit uusiks:
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku editointikämmit, joten linkit uusiks:
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html

        lajijasuris

        Ja sitten jos ja kun joku kirjolainen taas sanoo tuosta kuormituksesta, niin kuormitun minäki paljon vaikka mistä ja pitkäksi aikaa ja nämä tiedän ja sen miten voi vaikuttaa. Sen sijaan eihän noita ole pakko tehdä ja sopivasti toimien osaltaan vähenee myös sairauden aiheuttama muu haitallinen kuormitus. Mutta mun terveydellä ei saa mitään työtä ellei itse itseään työllistä, mutta todella monella muulla ei ole ollenkaan näin, vaan jotain työkykyä kyllä on ja saa kunhan on näyttää sopivaa osaamista ja sopivaa asennetta sekä joustavuutta ja yhteistyökykyä.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin, mutta kyllä ne eläkepäätökset on ihan mitä sattuu kenelläkin. Sen tiedän ihan omasta kokemuksesta ja samaa kuullut monelta muulta. On sentään erittäin vaikea taudinkuva työllistymisen kannalta ja muutenkin elämässä, ja ennenkaikkea sen saamisessa, mutta itse tekeminen sujuu tietyissä jutuissa todella hyvin.

        Toisaalta sitte näinkin homma voi mennä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html. En tiedä onko sillä eläkkeellä isosti väliä, jos saan vain Kelan rahaa, kun saman saa joka tapauksessa. Itse saan myös pientä eläkettä, ja se on laiha lohtu se.
        Mutta onhan se ihan toista jossain autismissa, kun voi tehdä vaikka mitä, kun pelaa hyvin kädet, jalat, hormonit, selkä ja muu somaattinen hermosto. Montaa työtäkin vois tehdä, vaikka välillä vähän kuormittuukin, mutta kun se on näin: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html:

        lajijasuris

        Näin varmasti onkin. Vaikea on löytää yhtenäistä ja yksiselitteistä ’linjaa’ työkyvyttömyyseläkepäätöksissä. Syitä on monia. Esim sairaudet ja vammat ovat kovasti yksilöllisiä eikä tietenkään mitenkään ole mahdollista luetella esim lakiin tai johonkin soveltamisohjeeseen niitä ja niiden vaikutuksesta eläkepäätökseen. Päätöksiin liittyy siten aina harkintaa, jos ’ollaan siinä rajalla’. Sen lisäksi eläkepäätöksiä tehdään monissa eri organisaatioissa, Kelassa, ja kaikissa työeläkeyhtiöistä, työeläkekassoissa, työeläkesäätiöissä.
        Aivan oleellista onkin, että kaikkiin eläkepäätöksen liitty aina valitusmahdollisuus, jos päätös tuntuu väärältä.

        Julkista painetta myös on siihen, että näillä työkyvyttömyyspäätöksillä hoidettaisiin työttömyyttä. Inhimillisesti tämä voisi henkisen hyvinvoinnin kannalta joissakin tapauksissa olla perusteltuakin, mutta työeläkejärjestelmään ei tällaiseen ole taloudellisesti varauduttu eli työeläkevakuutusmaksussa ei ole ’työttömyydenhoitokomponenttia’ mukana. Jostain pitää sitten saada rahat tätä varten, jos työttömyyttä aletaan hoitamaan eläkejärjestelmillä. Ja kuten jo totesitkin, niin taloudellisesti ei ko henkilölle ole käytännössä juurikaan merkitystä, saako hän toimeentulonsa eläkkeistä vai erilaisista tuista. Kokonaistulo ei juuri muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin, mutta kyllä ne eläkepäätökset on ihan mitä sattuu kenelläkin. Sen tiedän ihan omasta kokemuksesta ja samaa kuullut monelta muulta. On sentään erittäin vaikea taudinkuva työllistymisen kannalta ja muutenkin elämässä, ja ennenkaikkea sen saamisessa, mutta itse tekeminen sujuu tietyissä jutuissa todella hyvin.

        Toisaalta sitte näinkin homma voi mennä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009607360.html. En tiedä onko sillä eläkkeellä isosti väliä, jos saan vain Kelan rahaa, kun saman saa joka tapauksessa. Itse saan myös pientä eläkettä, ja se on laiha lohtu se.
        Mutta onhan se ihan toista jossain autismissa, kun voi tehdä vaikka mitä, kun pelaa hyvin kädet, jalat, hormonit, selkä ja muu somaattinen hermosto. Montaa työtäkin vois tehdä, vaikka välillä vähän kuormittuukin, mutta kun se on näin: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010242068.html:

        lajijasuris

        ...vielä vähän kun unohtui...
        Onko sillä pelkällä Kelan eläkkeellä siinäkään mielessä isosti väliä, kun aidosti riittävän sairas ja työkyvytön ei työttömänä joudu tekeen muuta kuin hakemuksen kerran kuussa netissä ja käymään paikan päällä muutaman kerran vuodessa höpöttelemässä niitä näitä..
        Tällai se itsellä ainakin meni eikä yhtään ns. orjatyötä tai kurssia ehdotettu, mut kerran oli yksi tyhmä pakkotyöhaku johinkin hyvää kielitaitoa vaativaan asiantuntijatyöhön, kun ihan aiheesta soitin suuta.
        Mieluummin toki otan sen varman ja vakaan eläkkeen mutta ei se mikään itse tarkoitus ongelmien korjaaja ole, ei todellakaa. Eipä paljon kurjempaa voisi elämä olla, mutta pärjään itsenäisesti, kun taas toisilta puuttuu tämäkin ja on sitäkin kurjempaa

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmasti onkin. Vaikea on löytää yhtenäistä ja yksiselitteistä ’linjaa’ työkyvyttömyyseläkepäätöksissä. Syitä on monia. Esim sairaudet ja vammat ovat kovasti yksilöllisiä eikä tietenkään mitenkään ole mahdollista luetella esim lakiin tai johonkin soveltamisohjeeseen niitä ja niiden vaikutuksesta eläkepäätökseen. Päätöksiin liittyy siten aina harkintaa, jos ’ollaan siinä rajalla’. Sen lisäksi eläkepäätöksiä tehdään monissa eri organisaatioissa, Kelassa, ja kaikissa työeläkeyhtiöistä, työeläkekassoissa, työeläkesäätiöissä.
        Aivan oleellista onkin, että kaikkiin eläkepäätöksen liitty aina valitusmahdollisuus, jos päätös tuntuu väärältä.

        Julkista painetta myös on siihen, että näillä työkyvyttömyyspäätöksillä hoidettaisiin työttömyyttä. Inhimillisesti tämä voisi henkisen hyvinvoinnin kannalta joissakin tapauksissa olla perusteltuakin, mutta työeläkejärjestelmään ei tällaiseen ole taloudellisesti varauduttu eli työeläkevakuutusmaksussa ei ole ’työttömyydenhoitokomponenttia’ mukana. Jostain pitää sitten saada rahat tätä varten, jos työttömyyttä aletaan hoitamaan eläkejärjestelmillä. Ja kuten jo totesitkin, niin taloudellisesti ei ko henkilölle ole käytännössä juurikaan merkitystä, saako hän toimeentulonsa eläkkeistä vai erilaisista tuista. Kokonaistulo ei juuri muutu.

        Olen samaa mieltä, mutta kun mm. itsellä ei eläkkeeseen kertalaakista riittänyt: vakava avh, mm. koulussa liukastumisen myötä tullut cauda-oire (erittäin vmainen mm. sosiaalisesti), koulussa ja muualla tulleet aivovammat (kaikissa muu osapuoli) ja seurauksena hankalat ja pitkittyneet hormonihäiriöt pahasti pielessä olleiden elektrolyyttien kera (kovaa väsymystä, tajunnan alenemaa, "keltasta&ruskeeta" you know😉 ja superhuono lämmönsäätö ja sieto, kovaa hikoilua, osittain huono koti eli ruumillista ja henkistä väkivaltaa sekä kaltoinkohtelua, sellastakin mistä olis pitänyt tehdä lasu-ilmoitus, kun suoraan sanotaan, syrjäytymistä, vakavaa masennustamoni asia käännetty niin että minä ole tyhmä tai en viitsi sitä tätä vaikka homma on just toisinpäin jne!!!

        Mutta sitten samaan aikaan riittää pelkkä perus autismi tai masennus niin kyllähän jotain on pielessä silloin. Eikä tämä ole vain oma kokemus vaan olen puhunut monen muun kanssa. Erityisen helposti eläke tunnutaan myöntävän alle 30-vuotiaille käytös- ja mt-oireiden perusteella. No toisaalta sitä törmää täällä kotimaisemissa ainakin jatkuvasti huonosti käyttäytyviin aikuisiin (solvataan, nälvitään siis henkistä väkivaltaa) niin mikä ihme se on jos lapset on samanlaisia tai toisaalta sitten on kasvatettu liian helppoon elämään.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, mutta kun mm. itsellä ei eläkkeeseen kertalaakista riittänyt: vakava avh, mm. koulussa liukastumisen myötä tullut cauda-oire (erittäin vmainen mm. sosiaalisesti), koulussa ja muualla tulleet aivovammat (kaikissa muu osapuoli) ja seurauksena hankalat ja pitkittyneet hormonihäiriöt pahasti pielessä olleiden elektrolyyttien kera (kovaa väsymystä, tajunnan alenemaa, "keltasta&ruskeeta" you know😉 ja superhuono lämmönsäätö ja sieto, kovaa hikoilua, osittain huono koti eli ruumillista ja henkistä väkivaltaa sekä kaltoinkohtelua, sellastakin mistä olis pitänyt tehdä lasu-ilmoitus, kun suoraan sanotaan, syrjäytymistä, vakavaa masennustamoni asia käännetty niin että minä ole tyhmä tai en viitsi sitä tätä vaikka homma on just toisinpäin jne!!!

        Mutta sitten samaan aikaan riittää pelkkä perus autismi tai masennus niin kyllähän jotain on pielessä silloin. Eikä tämä ole vain oma kokemus vaan olen puhunut monen muun kanssa. Erityisen helposti eläke tunnutaan myöntävän alle 30-vuotiaille käytös- ja mt-oireiden perusteella. No toisaalta sitä törmää täällä kotimaisemissa ainakin jatkuvasti huonosti käyttäytyviin aikuisiin (solvataan, nälvitään siis henkistä väkivaltaa) niin mikä ihme se on jos lapset on samanlaisia tai toisaalta sitten on kasvatettu liian helppoon elämään.

        lajijasuris

        Että kyllä mun kohdalla on noi eläkevenkuloinnut ollut osaltaas joku lääkäreiden kosto ja muu vtuilu ja onhan sitä ihan lääkärin suusta kuultu "koska työkyvyn alenema johtuu muiden toimesta...!). Homma kun on niin ettei ole kaikkea kirjattu ja tehty (kotona&läkäreissä) niinku pitäs ja on aiheutettu lisävahinkoa. Autismia esim. kun katsotaan kehityshäiriöksi niin tämmösethän pääsee ihan pyytämättä paapomisen piiriin eikä tarvi tehdä mitään mitä ei halua ettei vaan vähääkään ala ahdistaa. Itse saan kuulla jatkuvasti kaikkea nälvintää ja semmosiakin väitteitä mitkä ei kerta kaikkiaan pidä paikkaansa. Osalta tosin puuttuu täysin käytöstavat ja tunneäly eikä ymmärretä mikä ihmisen käytöksessä viittaa sairauteen ja mikä ei. Noh, mulla on pitkä pinna kunnes....😠

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että kyllä mun kohdalla on noi eläkevenkuloinnut ollut osaltaas joku lääkäreiden kosto ja muu vtuilu ja onhan sitä ihan lääkärin suusta kuultu "koska työkyvyn alenema johtuu muiden toimesta...!). Homma kun on niin ettei ole kaikkea kirjattu ja tehty (kotona&läkäreissä) niinku pitäs ja on aiheutettu lisävahinkoa. Autismia esim. kun katsotaan kehityshäiriöksi niin tämmösethän pääsee ihan pyytämättä paapomisen piiriin eikä tarvi tehdä mitään mitä ei halua ettei vaan vähääkään ala ahdistaa. Itse saan kuulla jatkuvasti kaikkea nälvintää ja semmosiakin väitteitä mitkä ei kerta kaikkiaan pidä paikkaansa. Osalta tosin puuttuu täysin käytöstavat ja tunneäly eikä ymmärretä mikä ihmisen käytöksessä viittaa sairauteen ja mikä ei. Noh, mulla on pitkä pinna kunnes....😠

        lajijasuris

        ...kostoa siinäkin mielessä, että kun ihan aiheesta olen kritisoinut tyksistä muutaman tyypin tekemisiä (mistään harmittomista kun ei kyse ole), sillä siellähän just ryssittiin muutamat asiat ja oltiin naivejakin. Jos ja kun nämä samat sitten on olleet eläkettä päättämässä ja tulee hylky, niin jokainen voi vetää johtopäätöksiä.... mut enempi olis v*tuttanut jos olis iso eläke.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, mutta kun mm. itsellä ei eläkkeeseen kertalaakista riittänyt: vakava avh, mm. koulussa liukastumisen myötä tullut cauda-oire (erittäin vmainen mm. sosiaalisesti), koulussa ja muualla tulleet aivovammat (kaikissa muu osapuoli) ja seurauksena hankalat ja pitkittyneet hormonihäiriöt pahasti pielessä olleiden elektrolyyttien kera (kovaa väsymystä, tajunnan alenemaa, "keltasta&ruskeeta" you know😉 ja superhuono lämmönsäätö ja sieto, kovaa hikoilua, osittain huono koti eli ruumillista ja henkistä väkivaltaa sekä kaltoinkohtelua, sellastakin mistä olis pitänyt tehdä lasu-ilmoitus, kun suoraan sanotaan, syrjäytymistä, vakavaa masennustamoni asia käännetty niin että minä ole tyhmä tai en viitsi sitä tätä vaikka homma on just toisinpäin jne!!!

        Mutta sitten samaan aikaan riittää pelkkä perus autismi tai masennus niin kyllähän jotain on pielessä silloin. Eikä tämä ole vain oma kokemus vaan olen puhunut monen muun kanssa. Erityisen helposti eläke tunnutaan myöntävän alle 30-vuotiaille käytös- ja mt-oireiden perusteella. No toisaalta sitä törmää täällä kotimaisemissa ainakin jatkuvasti huonosti käyttäytyviin aikuisiin (solvataan, nälvitään siis henkistä väkivaltaa) niin mikä ihme se on jos lapset on samanlaisia tai toisaalta sitten on kasvatettu liian helppoon elämään.

        lajijasuris

        ... ja cauda tyyppistä oiretta myös erään anestesian (tyks) jälkeen ja sillä voi myös olla roolinsa hypotalamuksen ongelmien kanssa (pahimpana komplisoitunut diabetes insipudus: eräs aivovamma kaatuminen taaksepäin persilleen ja päälleen, anestesia mahtuu aika pieneen aikaikkunaan. Näitäpä ei mihinkää kirjattu siten kuin olis pitänyt, koska hypokondriaa eli ei siis mitään vikaa yms!

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Te kelle tulee hylky, katsokaa myös kaikista papereista (eläkkeestä päättävillä oikeus tilata kaikki terveystiedot halutessaan), että siellä todella on kaikki olennaiset!
      Aina näin ei suinkaan ole, on omakohtaista kokemusta, kun papereissa ei ole syntyhetken tietoja mm. cauda-oireista, ulkoisista aivovammoista oireineen, virtsanerityksen lisääntymisestä ja elektrolyyteistä, erään anestesian jälkeen tulleista epätavallisista tuntemuksista sekä kodin olosuhteita ja mun näkemyksiä.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        ...pahimpana osin välinpitämätön suhtautuminen terveysasioihin ja solokipiäl lyöminen - siinähän voi tulla henkisten vaurioiden lisäksi jo fyysistäkin vahinkoa kun sentään pikkuihmisestä kyse ja toinen täysin raivohullu kylmä aikuinen jota ei kiinnosta kuin työ ja raha tai loppuminen aina vaikkei köyhiä oltukaan, mut toiset on päästä!

        Että ei nää eläkkeet voi olla vain joku juridinen päätös, vaan sen pitää perustua todellisiin ja riittävä perusteisiin eikä vain henkilön omiin kokemuksiin. Ja niiden pitää olla oikeasti tasapuoliset koko väestössä, eikä niin että toisia hyysätään näissä ja toisia kiusataan. Esimerkiksi pelkässä lievemmässä autismissa ja masennuksessa pystyy kyllä työhön!

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      26
      1483
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1149
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1111
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe