Lopetetaan maataloustuet

Kaupasta saa ulkomaista herkkuruokaa halvemmalla.

11

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän sitä edes viitsisi käydä hakemassa paikan päältä.

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        💋 ­N­­­y­­­m­­­f­­o­­m­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18285155

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ihanko totta, et taida ymmärtää omavaraisuudesta mitään. Jos Suomella ei olisi omaa maataloutta,elintarviketuotantoa etc niin mitenkä kävisi. Luuletko että esim Ruotsi tai Puola auttaisi meitä kriisitilanteessa, kyllä se niiden oma maa olisi ensisijalla.Kyllä tänne jotain tarvikkeita saataisiin mutta hinta voisi olla 10 x kertainen. Kalliiksi tulisi omavaisuudesta luopuminen hädän keskellä jos ymmärrät!!

      • Puhut täyttä asiaa. Kansallisen hädän hetkellä vain huoltovarmuudella on merkitystä.


      • Environment kirjoitti:

        Puhut täyttä asiaa. Kansallisen hädän hetkellä vain huoltovarmuudella on merkitystä.

        Viime sodissakaan ei nälkään kuollut kovinkaan montaa suomalaista, koska huoltovarmuus.


      • Environment kirjoitti:

        Viime sodissakaan ei nälkään kuollut kovinkaan montaa suomalaista, koska huoltovarmuus.

        Tiedätkö mistä se johtui? Vastaus ei ole se, että Stalin lahjoitti Suomelle ison määrän viljaa talvisodan kättä päälle -sopimuksen huomenlahjana. Stalin oli luvannut J.K Paasikivelle henkilökohtaisesti tällaisen lahjoituksen ja piti sanansa, vaikka Venäjän viranomaiset aluksi pidättäytyivät toimittamisesta. Kaiketi Stalin omalla tavallaan teki selväksi näille hepuille, ettei hänen lupauksiinsa puututa ilman hänen lupaansa. Varmaan tällaisten uppiniskojen hautajaisia vietettiin sitten pian. Viljat toimitettiiin Suomeen ilmaiseksi. Varmaan se auttoi meitä vaikeassa tilanteessa.

        Mutta sitten alun kysymykseen. Omavarainen maatalous tuotti tavaraa sen vuoksi, että se perustui hyviin hevosvoimiin. Sähköä eikä polttoaineita tarvittu pyörittämään maataloutta. Tarvittiin heinähankoja, heinäseipäitä, lypsäjiä, munien kerääjiä, hevosia ihmisen voimia kasvattamaan. Oli pieniä hajallaan olevia tiloja. Osaamisen taso oli laaja, koska Suomi oli maatalousvaltio. Nykyinen maataloutemme ei ole millään tavalla sovitettu kriisiaikoja varten. Kun löbö ja sähkö loppuvat, jumi on kokonaisvaltainen. Hevoset ja kärryt olisivat tuiki tarpeelliset. Kriisiaikoja varten suomalaisia pitäisi saada suurin joukoin muuttamaan pitkin maata maataloustyöväeksi korvaamaan koneet, joiden toiminta olisi epävarmaa.

        Omavarainen maatalous toimisi kyllä paljon paremmin siinä tilantessa, että kriisi ei koskettaisi suoraan Suomea eli tilannetta, missä meille ei voitaisi tuoda esim. meritse tavaroita ja ruokaa.

        Mutta emme tarvitse sellaista maataloutta, joka tuottaa yltäkylläisesti eli perustuu runsaaseen ylituotantoon. Kriisissä kuljetusyhteydet takkuaisivat ja tavaraa liikkuisi kustannussyistäkin paljon vähemmän. Määrällä mitattuna arvelen, että vähemmän kuin puolella nykyisestä tuotannosta pärjättäisiin kriisissä ihan hyvin. Mutta se edellyttäisi asutuksen hajauttamista hyvin nopealla aikataululla. Mistä tähän löytyisi asumukset?


    • Anonyymi

      Harvinaisen tyhmä kommentti aloittajalla, ei viitsi ottaa kantaa tämän kummemmin.

    • Anonyymi

      Kotimainen tuotanto on elintärkeää maallemme.

      Siksi tuet tulisi kohdistaa sille osalle viljelijöistä jotka tuottavat merkitsevän määrän raaka-aineista.

      Isolla enemmistöllä tuetuista viljelijöistä ei ole tässä suhteessa sanottavaa tuotannollisten merkitystä

    • Olen itse aina vastustanut kotimaista elintarvikkeiden ylituotantoa kustannussyistä. Maataloustuotannon hajauttamisen seurauksena muitakin resursseja hajaantuu hyvin tehottoman talouden ylläpitoon. Kriisiaikoihin tällainen pitkälle koneellistettu ja automatiosoitu sekä pitkiin kuljetusmatkoihin perustuva maatalousmalli sopii äärimmäisen huonosti, jos ollenkaan.

      Kaiken kaikkiaan asia on kuitenkin mutkikas. Kulttuurimaisemien säilyttämisen ja nykyisin myös hiilinielujen riittävyyden kannalta maatilayrittämistä tarvitaan. Mutta se voisi näiltä osin perustuakin enemmän maisemanhoitoon ja ympäristönsuojeluun eikä maataloustuotteisen tuotantoon. Sellaista oheistuotantoa toki voisi olla kuten marjojen kasvatusta ja mehiläistarhoja sekä luonnon monimuotoisuutta tukevia toimintoja. Maataloustuottajistä voisi tulla vihreitä luontoarvojen tuottajia. Sen tyyppisiä hyviä ihmisiä, joita voi kuunnella esim. luontoiltaohjelmissa, joissa esiintyy erilaisia luontoa tutkineita asiantuntijoita.

      Varsinaisen maataloustuotannon toimijoita ei tarvittaisi suuria määriä normaaliaikojen tarpeita. Tiloja vähentämällä ja tilakokoa suurentamalla voitaisiin saavuttaa kannattavuutta ja vähemmän tuen tarvetta.

    • Anonyymi

      Lopetamme myös sosialituet kaikilta ryhmiltä . Noin muotoutuu itsestään huoltapitävien kansalaisten yhteiskunta .

      • Lopetetaan nyt ensin tukijullin sosiaalituki. Maaseudulla tuetaan myös rumissa laatikoissa asumista.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1968
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1631
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1306
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      111
      1209
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1035
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      837
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      791
    Aihe