Kertokaa aborttikokemuksia

pelokas

Minua pelottaa ihan kamalasti mennä aborttiin. En ole vielä ottanut yhteyttä lääkäriin, mutta aikaa onneksi vielä on. Minulla on jonkunlainen "sairaalakammo" ja siksikin asia pelottaa vielä enemmän.

Voisiko joku kertoa mitä siellä tapahtuu? Tai ensiksi kun soittaa sinne niin miten tarkasti ne kyselee kaikkea siinä puhelimessa? Onko sen jälkeen joku käynti, jossa otetaan verikokeet ym. ja sen jälkeen sovitaan varsinainen aborttipäivä?

Mitä kaikkea ne kyselee ns. intiimiasioista. Minua on aina hieman inhottanut puhua vieraalle, vaikkakin lääkärille, seksi ym. asioista. Millainen suhtautuminen heillä on (nuoriin) abortintekijöihin? Onko sellaista syyllistämistä ja painostamista pitää lapsi vai ovatko he ihan hiljaa?

Entä sitten se itse abortti? Luin täältä juttuja ja kaavinta kuulosti paljon helpommalta ja kivuttomammalta. Siinä ei kai ole niin paljon vuotoa eikä kipua kun sehän tehdään nukutuksessa. Saako itse valita kumman haluaa vai päättääkö lääkäri tästä? Vaikuttaako tähän se, että haluaisin mielummin kaavinnan kun pelkään kipua aivan älyttömästi ja yleensäkin hereillä tehtyjä sairaalatoimenpiteitä. Muutenkin olisi parempi kun asun vielä vanhempien luona, että saisin sen kaavinnan, kun en halua, että muut perheenjäsenet näkee minut vessassa oksentamassa tai jos se vuoto on kauheaa, että pitää istua koko ajan vessassa (siis siitä lääkkeellisestä luin tämän).

Ollaanko siellä abortissa omassa huoneessa vai yhdessä muiden kanssa. Asun siis pikkukaupungissa, jossa tosi moni tuntee/tietää toisensa ja en todellakaan haluaisi, että joku tuttu näkisi minut siellä aborttihuoneessa.

Miten kauan abortti kestää? Esim. kauan kaavintaoperaatio kestää, miten pitkään abortin jälkeen pitää olla sairaalassa? En mielellään voisi olla yön yli, juuri siksi, että asun vielä kotona.
Entäpä lääkkeellinen, kauanko se kestää? Onko molemmissa jälkitarkastusta ja jos joku voisi vielä kertoa mitä kaikkea siellä jälkitarkastuksessa tehdään?

Kiitos jos joku viitsii vastata! Olen ihan paniikissa tämän asian suhteen.

10

3623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä3

ota heti huomenna ota puhelin kouraan ja tilaa se lääkäriaika. Ei lääkäri painosta sinua, kyselee vain tilanteestasi, tutkii sinut ja pissatestillä saadaan se positiivinen raskaustestitulos. Lääkäri kirjoittaa lähetteen sairaalaan ja sieltä tulee kutsu kirjallisena.
      Sairaalaan mennään aamulla ja kaavinta tehdään polikliinisenä toimenpiteenä ja iltapäivällä pääsee aikuisen saattajan mukana kotiin. Nukutus on nk. kevytnukutus. Jos tulee ongelmia, joutuu jäämään seurantaan yön yli, mikä on todella harvinaista.
      Äitinä olen sitä mieltä, että voisit äidillesi yrittää puhua asiasta. Saisit tukea, saattajan ja neuvoja.
      Sairaalan lääkäri huolehtii myös jatkoehkäisystä. Eli todennäköisesti saat pillerireseptin.

• pelokas

Asun 100 metrin päässä sairaalasta, onko mahdollista päästä pois ilman saattajaa? Entä jos ei ole ketään saattajaa? Miten sitten toimitaan? Voin kyllä siinä tapauksessa olla yön yli sairaalassa. Onko kaavinnassa jälkioireita? Vuotoa? Kipua?

• Hiii
        pelokas kirjoitti:

Asun 100 metrin päässä sairaalasta, onko mahdollista päästä pois ilman saattajaa? Entä jos ei ole ketään saattajaa? Miten sitten toimitaan? Voin kyllä siinä tapauksessa olla yön yli sairaalassa. Onko kaavinnassa jälkioireita? Vuotoa? Kipua?

tänään kaavinta. Ei mitään muuta kipua, kun ihan hiukan mahaan koski.
        Vuoto niukkaa, siis niukempaa kuin kuukautisissa...kuten myöskin se kipu.
        Itsekkin pelkäsin, mutta oli turhaa.
        Minä vein ensin vitsan labraan ja seuraavalle päivälle sain lääkäriajan, lääkäsistä samalla ajan kaavintaan ja lähetteen mukaan.
        Kaavinta-aika oli 6 päivää lääkärikäynnin jälkeen.
        Eli hoida ainakin testi ja ensilääkäri kuntoon niin saat ajan sinne.

• Hiii
        Hiii kirjoitti:

tänään kaavinta. Ei mitään muuta kipua, kun ihan hiukan mahaan koski.
        Vuoto niukkaa, siis niukempaa kuin kuukautisissa...kuten myöskin se kipu.
        Itsekkin pelkäsin, mutta oli turhaa.
        Minä vein ensin vitsan labraan ja seuraavalle päivälle sain lääkäriajan, lääkäsistä samalla ajan kaavintaan ja lähetteen mukaan.
        Kaavinta-aika oli 6 päivää lääkärikäynnin jälkeen.
        Eli hoida ainakin testi ja ensilääkäri kuntoon niin saat ajan sinne.

Ja tuosta "kaavintapäivästä" ensin menet äitiyspolille (siellä vain ottivat tiedot) ja sieltä joko kuten minä naistentauteihin (jossa ultra ja muut selvitykset lääkärille), josta sitten lyhkiin (lyhyt kirurgia).
        Siellä odotellaan joko odotusaulassa tma. toimenpiteeseen menoa (siellä saa myös vaatteet) ja siis kirurgisella ei kukaan kyllä tiedä mitä sinulle on tehty.
        Ja kyllä ne kysyy siellä ensilääkärissä mitä ehkäisyä käytit, mutta ei ne sen kummemmin utele.
        Ne tulee siihen lähetteeseen.
        Siihen myös suunnitellaan jatkoehkäisy jne.
        Eli ei sen kummasempaa.
        Puhelimessa ne ei kovin utele, mutta minulta kysyivät jo tuon ehkäisyn siinäkin ja viimeiset kuukautiset jne.
        Terveyskeskukseen soitat niin sieltä neuvovat sinua.

• astrik

Ensin sun pitää mennä terveyskeskukseen ja sielä ne antaa sulle lähetteen sairaalaan, ja sairaalasta tulee kirje kotiin että koska sulla on verikokeet ja gynen tutkimus. Sitte ne antaa sulle yhden pillerin siellä sairaalassa tutkimuksen jälkeen, joka annetaan vaikuttaa 2 päivää ja sitte meet uudestaan sairaalaan, hoitaja vie sut 2 hengen huoneeseen naisten osastolle antaa sun hetken olla rauhas ja sitte hoitaja laittaa 3 alakautta ja 2 ja 3 tunnin välein suun kautta sellasia pilereitä. Sitte makaat paikalla tunnin ja sitte alkaa pikkuhijlaa tulla ihan sairaan kauheita kipuja ja jos kivut ovat niin kauheita että et paikallasi pysy niinku mulla, niin saat kipupiikin pakaraan ja se alkaa helpottaa 5 minuutissa. Niin ja muuten kaavintaa ei saa valita, ainakaan mä en saanut. Hoitajat ei painosta eikä paljo kysele, lääkäri kysyy kaikki seksi asiat sun muut. Ja ne suhtautuu samalla tavalla kaiken ikäsiin naisiin jotka siellä on. Jälkihoitoa ei tarvi jos abortti sujuu hyvin. Aborttiin menet aamulla 8-9 ja pois pääset 5-6.. jos kaikki menee hyvin. Paniikissa saa olla ja saa pelätä ja itkeä ja huutaa, mulla oli sama olo ennen sitä ja äidille kertominen oli kamalaa, olen siin 17. ja abortti tehtiin viikko sitten. Hoitajat ovat mukavia ja iloisia. Koita jaksaa!

• Huolehdi vauvastasi

Miksi teet abortin alunperinkään. Ota vastuu teoistasi ja kanna seuraukset. Vai oletko raiskattu tai alle 13 vuotias, lapsi kehitysvammainen??? Pidä lapsi niin silloin arvostan pelkoasi jos se olisi synnytyspelko.

• kaikki joilla

on synnytyspelko ovat "oikeutettuja" aborttiin? Vain kaikki raiskatut oikeutettuja aborttiin? Jos on 14-vuotias tai vanhempi, ei ole oikeutettu aborttiin?

Onneksi sinunlaisesi eivät näistä asioista päätä. Abortti on aina yksilökohtainen päätös, ja se on AINA todella vaikea ja kipeä päätös. Ihmistä, joka joutuu siihen vaihtoehtoon päätymään, ei pidä syyllistää enää enempää. Tuskaa, joka abortista koituu, ei voi tuntea kuin se joka on asian kokenut. Abortti ei ole kepeä päätös. On todella, todella helppoa sanoa, älä tee aborttia. Kukaan muu kuin se ihmisparka, joka siihen tilanteeseen joutuu, ei voi tietää, mitä se on.

Älä tuomitse, jottei sinua tuomittaisi!

• tässä

Toivottavasti olet jo soittanut lääkärin ajan itsellesi, mikäli vielä olet keskeytyksen kannalla. Mitä nopeammin asia etenee sitä helpompi toimenpide on.

Jos olet päätöksesi tehnyt niín toimi. Ei tarvitse pelätä. Ei minun mielestäni lääkäreille tarvitse niin kovin intiimejä asioita kertoa. Pari syytä tarvitaan papereihin miksi halutaan raskauden keskeytys ja ehkäsyasioista varmaan puhutaan. Ehkäisyjatkossa laitetaan jo tässä vaiheessa kuntoon.

Rutiinitoimenpiteisiin kuuluu ennen sairaalaan menoa verikoe, klamydiatesti sekä papa-koe. Noita ei ainakaan tarvitse jännittää. Sitäpaitsi kannattaa aina sanoa lääkärille tai sairaanhoitajalle omista peloistaan tai jännityksestä. Silloin he osaavat paremmin ottaa sen huomioon ja olla riittävästi tukena ja rauhoittavia.

Ammattitaitoisten lääkärien ja sairaanhoitajien tehtävä ei ole syyllistää aborttipäätöksen tehnyttä ihmistä eikä ketään muutakaan. Heidän tehtävänsä on auttaa, kertoa vaihtoehdoista, antaa tietoa ja tukea sekä olla rehellisiä. Varmasti on tämänkin alan ihmisiä moneen junaan mutta kyllä nykyään osataan suhtautua asiallisesti. Olla apuna ja tukena. Syyllistäminen muutenkin jo hankalassa tilanteessa ei kuulu tuonne.

Käsittääkseni, mikäli raskaus on yli 9 vkoa niin lääkkeellistä keskeytystä ei enää voi tehdä. Sen jälkeen se on aina kirurginen. Kaikki kokee asiat niin erilailla. Jonkun mielestä se lääkkeellisen keskeytyksen mieltää helpommin normaali keskenmenoon ja siten helpompi itse käsitellä. Itselleni se olisi ehkä maailman kamalin vaihtoehto. Kirurgisissa toimenpiteissä sitten aina on omat riskinsä. En tiedä saako aina valita itse jomman kumman vaihtoehdon jos se vain on viikkojen perusteella mahdollista, vai riippuuko se paikkakunnasta tai iästä tai jostain... On mahdollista kuitenkin vaikuttaa asiaan. Varsinkin jos perustelee. Sinullakin kuulosti olevan ihan hyvät perusteet. Kyllähän ihmistä kunnioitetaan sen verran ettei voi pakottaa hankalissa olosuhteissa kotona olemaan. Muutenkin jos on arka ihminen niin se verenvuoto saattaa säikäyttää, mikä on runsasta lääkkeelisessä keskeytyksessä.
      Kirurginen keskeytys tehdään aamulla, kevyessä nukutuksessa ja iltapäivällä pääsee pois. Sinulla pitäisi olla hakija ja ihminen kanssasi seuraavan yön yli, joka tietää mitä sinulle on tehty. Ihan vain siksi, että jos tulisi jotain komplikaatioita, niin osattaisiin viedä takaisin sairaalaan ja tiedettäisiin heti mihin asiat liittyy. Toisaalta jos olet kovin nuori, tai muutenkin, saattavat pitää myös yön yli tarkkailussa.

Jälkitarkastus tehdään muutaman viikon päästä. Käsittääkseni silloin jutellaan, varmistetaan että ehkäisy on kunnossa eikä tehdä enää mitään gynekologisia tutkimuksia. Kaikki tapaukset ovat varmaan omanlaisensa, ja osittain varmasti myös paikkakunta kohtaisia. Mutta tuollalailla raskaudenkeskeytys pääpiirteittäin etenee.

Ja lopuksi vielä se, että koko jutun voit perua ihan missä vaiheessa vain. Kukaan ei sinulle väkisin aborttia tee. Vaikka paperit on laitettu eteenpäin ja aborttiin on varattu aika, kaiken voi vielä perua. Siihen asti mikään ei ole peruuttamatonta, kun et vielä ole ottanut mitään keskeytyslääkettä tai sinua ei ole keretty nukuttaa. Onnea ja voimia matkaan!

• kokenut

Kultaseni,

älä pelkää lapsen saantia, mutta pelkää aborttia! Se on minun neuvoni. Tuntuu, että olen ihan täti-ihminen tätä kirjoittaessani, sillä olen kasvanut ihan valtavasti tämän vuoden aikana. Vuosi sitten tein abortin, ja olin samanlainen pelokas tyttö kuin sinäkin.

Toimenpide sinänsä ei ole vaikea kestää, sillä olet silloin nukutuksessa (ellet valitse lääkkeellistä keskeytystä). Sitä ennen annettavat kohdunsuuta avaavat lääkkeet voivat aiheuttaa kipua (luulin kuolevani). Abortti jättää kuitenkin jälkensä kehoon. Lääkärit sanovat, että kipuja ei pitäsi olla, mutta itselläni on ollut alavatsakipuja lähes päivittäin abortin jälkeen. Lääkäri sanoo vain, että "ei pitäisi olla, koska kaikki näyttää olevan kunnossa". Abortin tehneellä kaverillani on ollut myös kipuja, tosin vähemmän kuin minulla. Abortti aiheuttaa myös tilastollisesti merkittäviä ongelmia myöhempiin raskauksiin. Niistä ei vain hirveästi mainosteta. En tiedä mistä syystä.

Kaikkein vaikeinta on ollut kuitenkin henkisellä puolella. Olen katunut todella paljon. Ihmiseen on rakennettu viisas biologinen järjestelmä, joka kehottaa suojelemaan elämää. Olen vuoden vain huutanut lapseni perään. En tiedä, miksi tunsin yhteyden lapseeni voimakkasti vasta hänet menetettyäni, mutta näin tapahtui ja on tapahtunut tuhansille naisille. Puhu läheisillesi ja selvittele tunteitasi rauhassa. Voit saada läheisiltäsi yllättävän paljon tukea.

Toivottavasti tästä oli edes jotakin apua. En halua manipuloida, mutta kokemukseni ovat kyllä kirkastaneet kantani toimia elämän puolesta. Abortti ei ole harkinnan arvoinen vaihtoehto. Voimia sinulle!

• *Naa

kiitos sinä joka kirjoitit tämän viestin ja otit selvää... tässä viestissä oli kaikki samat kysymykset mitä minäkin olen miettinyt. Tilanteeni on myös sama että asun hyvin pienellä paikkakunnalla ja olen hyvin nuori enkä haluaisi vanhempieni enkä kenenkään muun saavan tietää! onnea sinulle! toivottavasti kaikki menee hyvin, ja voimia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2748
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1852
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1739
    4. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      52
      1705
    5. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      119
      1653
    6. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1633
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      70
      1440
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1235
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1178
    10. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1137
    Aihe