Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Alkoholiriipuvaisen hyväksikäyttö

Anonyymi-ap

Mieheni tapaturmaisen kuoleman jälkeen kävi ilmi, että lähibaarin pitäjä oli laskuttanut häneltä 2000-3000 euroa kuukaudessa. Mies oli vahvasti riippuvainen alkoholista ja baarin pitäjä loi häneen henkilökohtaisen suhteen. Aina kun mies meinasi päästä kuiville baarin pitäjä otti häneen yhteyttä ja houkutteli takaisin . Baarin pitäjä uskotteli miehelle olevansa tämän ystävä ja antavansa vaikka ilmaiseksi alkoholia. Poliisin ja oikeusapu viranomaisen mukaan baarin pitäjä ei ole tehnyt rikosta. Miksi sitten on olemassa kaikkia määräyksiä, kenelle alkoholia saa myydä, jos mikään taho ei valvo näitä alkoholia myyviä tahoja?

23

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä syytä muita miehesi kuolemasta. Se oli miehesi joka joi. Sinä ilmeisesti mahdollistit juomisen siivoamalla jäljet ym. Voit syyttää myös itseäsi

    • Anonyymi

      Hyvin on ollut hilloa.

    • Anonyymi

      Nykyään kun pystyvät antamaan juotavia piikkiin, summat kasvavat todella helposti suuriksikin.

    • Anonyymi

      Taisi miehesi olla jossain korkeassa valtion virassa, kun oli varaa yhteen baariin sijoittaa 2000-3000 € kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Mitä määräystä baarin pitäjä mielestäsi rikkoi?

      Miehesi oli varmaan täysi-ikäinen ihminen, joka vastaa itse ostoksistaan?

    • Anonyymi

      Joutuiko omainen/omaiset maksamaan ne velat ?
      Jos ei, niin ehkä kannattaa unohtaa koko asia ja jatkaa elämää.

      • Anonyymi

        Velat eivät periydy.


    • Anonyymi

      Eikö juopolle saa antaa ruokaa ja siivota, kuka häntä auttaa lopulta, sillä päihderiippuvuus on sairaus eikä mennä hoitoon kun ei ymmärretä tätä itse.

      • Anonyymi

        Apu on ihan ok, rahaa ei kannata antaa, voi auttaa muuten.


      • Anonyymi

        Alkoholismista alettiin puhua sairautena vasta kun aa uskovaiset selitti oman tilansa sairautena. Alkoholismi ei ole sairaus.


    • Anonyymi

      Olen toipunut alkoholisti, ja omasta kokemuksesta miellän alkoholismin sairaudeksi.
      Kuinka se sairastuttaa riippuvaisen itsensä, omaiset, koko lähipiirin, pilaa kaiken elämään ja elämiseen liittyvän. Menee työt, ystävät, rahat, terveys, joskus asuntokin, kaikki vaikuttaa siihen, että elämä menee päin persiitä.
      Eli kyllä sen voi sairaudeksi mainita, ainakin sairaudeksi nimeltä riippuvuus.

      • Anonyymi

        Myönnän sen sairaudeksi itsellesi koska et voi muuten hyväksyä itseäsi ja tekojasi. Sairauden leiman taakse on helppo piiloutua. Mitä jos lopettaisit itsesi kiusaamisen ja joisit. Ajattele miten se nousisi päähän. Älä kiusaa itseäsi. Tarvitset alkoholia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän sen sairaudeksi itsellesi koska et voi muuten hyväksyä itseäsi ja tekojasi. Sairauden leiman taakse on helppo piiloutua. Mitä jos lopettaisit itsesi kiusaamisen ja joisit. Ajattele miten se nousisi päähän. Älä kiusaa itseäsi. Tarvitset alkoholia.

        Olen kyseisestä sairaudesta parantunut, se onnistui ainoastaan siten, että tämä oli myönnettävä itselle.
        Ei minun tarvitse enää piiloutua minkään taakse tai varjoon, en kiusaa itseäni, en enää.
        Tiedän, miltä tuntuu kun alkoholi nousee päähän, silloin tällöin, harvemmin, otan, vaikken sitä niin koe tarvitsevani.
        Sinulla oli oikein kannustava kirjoitus....kiitos siitä. Toivottavasti olet itse terve. ..


    • Anonyymi

      Juovaa alkoholistia ei tarvitse auttaa, sillä hän kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan.
      Juoppo tarvitsee aina ympärilleen mahdollistajia.
      Nämä mahdollistajat siivoavat, pyykkäävät, kokkaavat, kuskaavat, kantavat juotavaa ja jopa rahoittavat sen yhden juomista. He toimivat terapeuttina, selittelevät ja valehtelevat työnantajalle tai suvulle, naapureille ja kavereille kun se yksi on huonossa hapessa.
      Ilman näitä mahdollistajia alkoholisti joutuisi piankin lopettamaan juomisensa, sillä yksin ja ilman mahdollistajia juominen ei kertakaikkiaan pitkän päälle onnistu.
      Siksi juoppo ei tarvitse auttaa,, ellei kyse ole hengen hädästä.
      Juoppo kääntää aina kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan.

    • Anonyymi

      Juoppo voi aiheuttaa huolta läheisille puhumalla itsemurhasta, voiko hänet vaan hylätä vai pitääkö hyysätä ettei tee sitä.

      • Anonyymi

        Harvemmin tekee, uhkailu tapahtuu yleensä sen takia, ettei toinen kääntäisi selkäänsä.
        Se on vähän kuin kiristystä, koska pelottaa, että toinen hylkää.
        Hyysäämisestä ei ole mitään hyötyä, se on juomisen mahdollistamista.
        Juopolla on itsellään paha olla, sälyttää syyt ja kaiken mahdollisen toisen niskoille.


    • Anonyymi

      Olen ollu huolissani läheisen juomisen takia ja just tuosta jos tulee paha olo, olen laittanu ympärivuorokauden olevan puhelinnumeron et saa apua nopeasti jos tulee tilanne, itse pidän äänettömällä kännykän, en vaan jaksa vaikka haluaisin auttaa.

      • Anonyymi

        Just on tilanne vanhalla alkoholisti miehellä.
        Hyväksikäyttäjä nainen soitti.
        Hän oli loukannut päänsä, lattialla oksennuksen ja veren keskellä. Ei päässyt vessaan.
        On ollut tukehtumassa.
        Ambulanssi tuli paikalle.
        Eivät ottaneet mukaan, kun hän ei itse halunut.
        Jäi heitteille ja kuolemaan.
        Olisiko hänet voinnut viedä pakolla hoitoon?
        Hän ei voi itse päättää hoidostaan tuossa tilanteessa.


    • Anonyymi

      Jos on ympäristölle ja itselleen vaarallinen?
      Kuka vastaa? Ilmoitus poliisille?

      • Anonyymi

        Tuskin poliiseille kuuluu hoitaa ihmistä tavallaan ennakkoon. Poliisi puuttuu vasta siinä vaiheessa, jos on jo jotain vakavaa tapahtunut.
        Vaarallinen ihminen viedään usein pakkohoitoon, jos tilanne sitä vaatii.
        Mahdollisissa uhkaavissa tilanteissa ei auta kuin soittaa hätäkeskukseen, siellä kyllä pitäisi tietää, laittaako paikalle poliisit vai ambulanssin.


      • Anonyymi

        Sellainen kuin sosiaalipäivystys taitaa olla oikea osoite. Katso hyvinvointialueen sivuilta. He pyytävät tarvittaessa poliisilta virka-apua käynnille.


    • Anonyymi

      Juoppo eli juova alkoholisti saattaa kyllä puhua itsemurhasta, sillä se on yksi tapa hallita ympärillä häärääviä "mahdollistajia". Mutta yleensä juoppo ei toteuta tätä uhkaustaan, sillä itsemurha haittaa aika tavalla juomista. Ja juominen on juopolle tärkeintä maailmassa. Rakkaus pulloon ylittää kaiken muun rakkauden, jopa omia lapsia tai puolisoa kohtaan, vaikka juoppo päinvastaista väittääkin.
      Jos juova alkoholisti onnistuu riistämään itseltään hengen, niin kyseessä on yleensä vahinko. Silloin on jokin asia kuten ajoitus mennyt pieleen, eli puoliso ei tullutkaan töistä kotiin normaaliin aikaan, tai kaveri ei tullutkaan käymään vaikka lupasi jne.

      Pääsääntö näihin avunpyyntöihin on olla auttamatta. Mitä useammin juoppo jätetään yksin ongelmiensa kautta, sitä nopeammin hänen on kohdattava todellisuus, ja oman juomisensa seuraukset.
      Alkoholistia kannattaa ja pitääkin auttaa vasta sitten kun hän on valmis ottamaan apua vastaan ilman reunaehtoja, tai siten että hän ei pysty kääntämään saamaansa apua palvelemaan omaa juomistaan.
      Juovalla alkoholistilla on aina jotain ehtoja juomisen lopettamiselle, ja hän osaa kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan juomista.

      Minä kirjoitan kokemuksesta. Minä join vuosikausia ja taitavasti osasin käyttää hyväkseni muita ihmisiä.
      Mutta lopulta ajoin itseni siihen pisteeseen, että olin valmis mihin tahansa jos vaan pääsen eroon alkoholista.

      • Anonyymi

        Olen myös kokenut itse juomisen kirot.
        En kuitenkaan käyttänyt ketään hyväkseni, lukuun ottamatta kavereilta rahan lainaamista.
        Omaiset toki kärsivät elämäntyylistäni, mutta tiesivät, mitä se aiheuttaa, jos olisivat alkaneet jollain tavalla auttamaan. Ruokatarvikkeet oli ainoa, joita joskus harvoin saattoivat tuoda.
        Ihan itse jouduin alkoholismini kanssa pärjäämään, vaikka oikeastaan ei voi sanaa joutua tuossa kohtaa käyttää. Ei ollut ketään, jota olisin edes voinut käyttää hyväksi.

        Yksin asuin, jossain vaiheessa oli muutaman vuoden ajan yhtä syvissä vesissä räpiköivä kumppani matkassa mukana.
        Vuosien sössimisen ja ongelmien jälkeen tuli eteen tilanne, että jouduin vähän kuin pakosta laittamaan elämäni uusiksi. Ja olen ollut tyytyväinen, että se vielä siinä vaiheessa oli mahdollista.
        Uusintakierrokselle en lähtisi enää mistään hinnasta, enkä kyllä enää hengissä sellaisesta selviäisikään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe