Toimeentulotuella elävän asumistuki väheni 40e:lla

Anonyymi-ap

Tämähän sitten kompensoidaan toimeentulotuessa?

Toimeentulotuella elävän asumiskustannusten kohtuurajaa nostettiin vain vähän yli kympillä kun rajaa ei ole päivitetty vuosikausiin tätä kympin nostoa ennen. Mutta asumistukea laskettiin neljällä kympillä. Vuokrat ovat nousseet vuodesta toiseen aivan tolkuttoman korkeiksi. Kohtuuhintaista asuntoja ei ole.

Kun toimeentulotueslla elävä joutuu asumaan kohtuuhinnan ylittävässä asunnossa koska kohtuuhintaista ei ole tarjolla ja vain vuokran jälkeen käteen jää alle neljäsataa euroa kaikkiin muihin kuluihin, ja asumistukea lasketaan neljä kymppiä,miten helvetissä tässä pitäisi vielä pysytä elämään.

Mennä töihin? Mihin?

37

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Betaalast pappa?

      • Anonyymi

        Isä on kuollut.


    • Anonyymi

      Yritäppä törmäyttää niitä kahta aivosolua jotka luojasi on sinulle antanut. Vai teetkö niinkuin aina ennenkin, alat parkumaan byrokraattia apuun. Surkimus.

    • Anonyymi

      Kyllä tuollakin rahalla pitäisi makaronissa ja lagerissa pysyä.

    • Anonyymi

      Tuota jospa harjoittelee köyhäksi malliksi... - pikkulinnut ei niin tee.

    • Anonyymi

      Minulla asumistuki pysyi samana, kuin viime vuonna. Maaliskuun toimeentulotuessa se kompensoitiin asunnon vuokrankorotuksen verran (vuokrankorotus noin 50 euroa Ara-yksiössä !). Huhtikuussa tulee uudet säännöt Kelalle, joten kauhulla odotan...

      • Anonyymi

        Vai kauhulla. Voi jeesus teitä paskahousuja. Tulonsiirtojen määrään kun itse ei luonnollisesti voi vaikuttaa turha niistä huolta kantaa. Ihminen on yleensä sopeutuvainen ja niillä pärjätään mikä kelasta nasahtaa tilille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai kauhulla. Voi jeesus teitä paskahousuja. Tulonsiirtojen määrään kun itse ei luonnollisesti voi vaikuttaa turha niistä huolta kantaa. Ihminen on yleensä sopeutuvainen ja niillä pärjätään mikä kelasta nasahtaa tilille.

        En ole mikään vellihousu : ) Nämä Orpo-Purra leikkaukset, eivät vain tunnu kohtuullisilta. Olen tehnyt 30 vuotta putkeen töitä ja maksanut valtiolle veroja! Nyt olen työttömänä 61 vuotiaana.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Helppo joo huudella täällä kun ei käsitetä että toisilla on saattanu katota työt/firma ihan muiden takia.


    • Anonyymi

      Huutelijat eivät tiedä mitään kenekään vaikeuksista. Netissä on helppo huudella puskista ilman naamaa.

      • Anonyymi

        Lähtökohtaisesti tulonsiirrot ovat alimmalla tasolla jokaiselle kutakuinkin samat. Se miten yksilö pärjää tai ei pärjää ja onko hankkiutunut ylikalliiseen asuntoon ei ole muiden vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtökohtaisesti tulonsiirrot ovat alimmalla tasolla jokaiselle kutakuinkin samat. Se miten yksilö pärjää tai ei pärjää ja onko hankkiutunut ylikalliiseen asuntoon ei ole muiden vika.

        Ei kaikki ole hankkitunut ylikalliseen asuntoon. Esim. minä muutin kaksiosta yksiöön kun jäin työttömäksi. Tämänkin vuokra oli kohtuuttoman suuri minulle. Minulle kävi tuuri; sain uudesta ARA-vuokratalosta kohtuuhintaisen yksiön, joka oli juuri ja juuri Kelan asumisnormien sisällä. Nyt 4:ssä vuodessa vuokra on noussut lähes sadalla eurolla. Mutta Kelan vuokranormit eivät vaan pysy vuokrien nousun tahdissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki ole hankkitunut ylikalliseen asuntoon. Esim. minä muutin kaksiosta yksiöön kun jäin työttömäksi. Tämänkin vuokra oli kohtuuttoman suuri minulle. Minulle kävi tuuri; sain uudesta ARA-vuokratalosta kohtuuhintaisen yksiön, joka oli juuri ja juuri Kelan asumisnormien sisällä. Nyt 4:ssä vuodessa vuokra on noussut lähes sadalla eurolla. Mutta Kelan vuokranormit eivät vaan pysy vuokrien nousun tahdissa.

        Kuntakohtaiset asumiskustannusrajat on aivan naurettavat!

        https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

        Jokainen voi katsoa oikotieltä tai mistä tahansa muualta vuokra-asuntojen hintatasoja eri kunnissa ja todeta ettei tuon hintaisia ole.

        Asunto on ihmisen perustarve. Aivan turha vastuuttaa köyhä vuokralainen siitä millaista vuokraa vaaditaan. Se ei ole vuokralaisen päätettävissä oleva asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki ole hankkitunut ylikalliseen asuntoon. Esim. minä muutin kaksiosta yksiöön kun jäin työttömäksi. Tämänkin vuokra oli kohtuuttoman suuri minulle. Minulle kävi tuuri; sain uudesta ARA-vuokratalosta kohtuuhintaisen yksiön, joka oli juuri ja juuri Kelan asumisnormien sisällä. Nyt 4:ssä vuodessa vuokra on noussut lähes sadalla eurolla. Mutta Kelan vuokranormit eivät vaan pysy vuokrien nousun tahdissa.

        "Mutta Kelan vuokranormit eivät vaan pysy vuokrien nousun tahdissa."


        Kelan vuokranormit ei nouse KOSKA POLIITIKOT ovat päättäneet niin.

        Näin on tehty jo vuosikausia, taka-ajatuksena on jonkinlainen ihmeellinen oletus siitä että kun väännetään kansaa väkisin asumisongelmiin, sitten alkaisi tulemaan työpaikkoja.

        Ei tule työpaikkoja näin, eikä kansa tee halpatyötä vielä sittenkään, vaan sen sijasta tilanne johtanee pikemminkin Suomen valtion oikeudellisiin ongelmiin oman kansansa tuhoamiseen tähtäävistä toimista.


    • Anonyymi

      Ole onnellinen,minulla jää elämiseen 100 euroa kuussa pakollisten menojen jälkeen.Olisin oikeutettu toimeentulotukeen,mutta KELA sanoi ei käy,tällä sinun pitää pärjätä.Asumistukea en saa senttiäkään joten jos jollakin jää 400 euroa kuussa te olette rikkaita.

      • Anonyymi

        "Ole onnellinen,minulla jää elämiseen 100 euroa kuussa pakollisten menojen jälkeen."

        Joka kuussa jää säästöön sata euroa, kun pakolliset lagerit ja makaronit on hommattu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ole onnellinen,minulla jää elämiseen 100 euroa kuussa pakollisten menojen jälkeen."

        Joka kuussa jää säästöön sata euroa, kun pakolliset lagerit ja makaronit on hommattu?

        Ei tuollaisia luksustuotteita nauttiva saa mitään säästöön. Minä saan nippanappa tuon verran sivuun mutta laakereista vain haaveilen.


      • Anonyymi

        Jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, miksi et sitä saa? Mikä oli Kelan perustelu??


      • Anonyymi

        Iteppä olet sössinyt asiasi. Jos et pysty itse hoitamaan asioitasi, siirry sosiaalitoimiston asiakkaaksi.


    • Anonyymi

      Miten niin 40e? Minulla tippuu ainakin 85,05e. 1.5. lähtien

    • Anonyymi

      Meillä nostettiin vuokraa noin 50e tammikuussa

    • Anonyymi

      Hakekaa eläkkeelle, rahaa tulee ilman aneluita täsmällisesti, mikä helpottaa talouden hoitoa.
      Minulla alkoi eläke 37 vuotiaana.

      • Anonyymi

        BETAALAST, VATIPÄÄ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BETAALAST, VATIPÄÄ?

        "Minulla alkoi eläke 37 vuotiaana."

        Miksi ihmiset ylpeilee tällaisella asialla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla alkoi eläke 37 vuotiaana."

        Miksi ihmiset ylpeilee tällaisella asialla?

        Tuo voi olla ylpeyden aihe piirissä jossa kutakuinkin kaikki ovat vakaumuksellisia tulonsiirtolaisia


      • Anonyymi

        Aloitko "skitsofreenikoksi" vai autismin kirjoko vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo voi olla ylpeyden aihe piirissä jossa kutakuinkin kaikki ovat vakaumuksellisia tulonsiirtolaisia

        Jos sosiaaliturvaorjuudessa toimeentulotukea kuukausittain erikseen kerjäten, omat tiliotteet paljastellen ja säännölliset henkilökohtaisen elämän raiskaussessiot läpikäyden on helppo elää mikä estää sinua itseäsi heittäytymistä kokonaan toimeentulotuen varaan? Itse en ihmettele ollenkaan miksi jotkut hakeutuvat eläkkeelle vain päästäkseen tästä kiusaamis-, yksityiselämän ronkkimis- rangaistus ja ahdisteluhelvetistä ulos mitä tukien kerjääminen on.

        Korkea moraaliko sinua estää heittäytymästä kelalomailijaksi?


    • Anonyymi

      Jepa! 40vuotiaana eläkkeelle, kyllä kelpaa. Reissuja varmaan.. laitoin kämpän airbnb ja nautin!

    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoittaa hyvin ja on asiassaan ihan oikeassa. Valitettavaa tässä on juuri se, etteivät ministeriöt reagoi valistuneiden kansalaistensa yhteydenottoihin. Ihan samaa kertoo lakien vaikutusarviointien puuttuminen. Alimman sosiaaliturvan varassa elää ihan normaaleja fiksuja ihmisiä, mutta heidän ahdinkoaan ei haluta huomata. Sen sijaan esimerkiksi työllisyyspolitiikkaa harjoitetaan, ei suinkaan työvoimapulan vuoksi, vaan pelkästään arvojen pohjalta. Töitä ei ole, mutta työn velvollisuus määrittää sosiaaliturvan ja kansalaisten perusoikeudet.

      Oma asumistukeni putosi 50 euroa ja työmarkkinatuki katkaistiin kahden hölmön aktivointiosuunnitelmien vuoksi. Anteeksi nimittely, mutta tässä alkaa itsekin muuttua huonompaan suuntaan.

      • Anonyymi

        Alimman sosiaaliturvan varassa kituu pääsääntöisesti vain normaaleja fiksuja ihmisiä. Kah kun fiksuus. kunnollisuus, rehellisyys, ystävällisyys ja tunnollisuus ovat nimenomaan juuri ne ominaispiirteet jotka sysäävät ihmisen muiden jalkoihin tässä itsekeskeisten sosiopaattisten muut tieltään jyräävien narsistien paskaisessa maassa.

        Sen sijaan kaiken maailman istu miekkaan- yrittäjät ja jauhojengiläispoliitikot voivat olla millaisia vaan kert kaikki rahat on omia rahoja. Yhtään ei olla muiden verorahoilla loisittu. Ainuttakaan euroa ei saatu kyseenalaisin keinoin. Tätä se zyssekin jaksaa korostaa vuosikymmenien eduskunnassa istumisen jälkeen. Ei o kukaan vielä kertonut että poliitikkojen elintaso kustannetaan verovaroista? Siellä luullaan että itte on kaikki ansaittu.


      • Anonyymi

        Aina kun te-toimiston kanssa nousee keskusteluun edes yhdenkään sanan verran aihepiiri aktivointisuunnitelma, tällöin aloitat välittömästi tiedustelemaan, MIKÄ ON SE SYY miksi aktivointisuunnitelmaa haluavat.

        Kyse on sosiaalipalvelusta, johon osallistumiselle on oltava perusteet, ja nimenomaan nuo perusteet kysyt tai tarvittaessa tivaat te-toimistolta, eli ne tarkat, yksilölliset perusteet, miksi ovat arvioineet sinut sosiaaliongelmaiseksi, työ- tai toimintakyvyttömäksi tai joksikin muuksi ongelmaiseksi henkilöksi joille tuollaisia aktivointisuunnitelmia tehdään.

        Tämän ohessa valmistaudut tekemään asiasta hallintokantelun, ja te-toimiston asenteesta riippuen pyydät lainvalvojaa tekemään tarvittaessa myöskin rikostutkintapyynnön viranomaisen toiminnasta, etenkin silloin jos viranomainen on omasta päästään keksinyt sinusta yhtään mitään valheita, ja alkanut ehkä mahdollisesti jopa levittelemään niitä valheita eri virastoille, mahdollisesti esim. Kelalle ja kuntasi viranomaisille.


        En ole koskaan tehnyt aktivointisuunnitelmaa, vaan aina palataan takaisin työllistymissuunnitelmaan, ja näin tehdään niin kauan, kunnes te-toimisto esittää todella painavat, paikkansapitävät perusteet sosiaaliongelmista joita ei edelleenkään ole.

        Laissa sanotaan toki että aktivointisuunnitelmaa tehdään X päivän kuluttua, mutta se laki jättää kertomatta ne PERUSTEET miksi se tehdään ja viranomaisen on ne perusteet kyettävä osoittamaan, muutoin koko suunnitelmalle ei ole edes perustetta olemassa jolloin sellaisen tekemistäkään ei kannata aloittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun te-toimiston kanssa nousee keskusteluun edes yhdenkään sanan verran aihepiiri aktivointisuunnitelma, tällöin aloitat välittömästi tiedustelemaan, MIKÄ ON SE SYY miksi aktivointisuunnitelmaa haluavat.

        Kyse on sosiaalipalvelusta, johon osallistumiselle on oltava perusteet, ja nimenomaan nuo perusteet kysyt tai tarvittaessa tivaat te-toimistolta, eli ne tarkat, yksilölliset perusteet, miksi ovat arvioineet sinut sosiaaliongelmaiseksi, työ- tai toimintakyvyttömäksi tai joksikin muuksi ongelmaiseksi henkilöksi joille tuollaisia aktivointisuunnitelmia tehdään.

        Tämän ohessa valmistaudut tekemään asiasta hallintokantelun, ja te-toimiston asenteesta riippuen pyydät lainvalvojaa tekemään tarvittaessa myöskin rikostutkintapyynnön viranomaisen toiminnasta, etenkin silloin jos viranomainen on omasta päästään keksinyt sinusta yhtään mitään valheita, ja alkanut ehkä mahdollisesti jopa levittelemään niitä valheita eri virastoille, mahdollisesti esim. Kelalle ja kuntasi viranomaisille.


        En ole koskaan tehnyt aktivointisuunnitelmaa, vaan aina palataan takaisin työllistymissuunnitelmaan, ja näin tehdään niin kauan, kunnes te-toimisto esittää todella painavat, paikkansapitävät perusteet sosiaaliongelmista joita ei edelleenkään ole.

        Laissa sanotaan toki että aktivointisuunnitelmaa tehdään X päivän kuluttua, mutta se laki jättää kertomatta ne PERUSTEET miksi se tehdään ja viranomaisen on ne perusteet kyettävä osoittamaan, muutoin koko suunnitelmalle ei ole edes perustetta olemassa jolloin sellaisen tekemistäkään ei kannata aloittaa.

        Aktivointisuunnitelmassa on siis kysymys siitä, että työvoimaviranomainen yrittää noin vain "huomaamatta" siirtää sinut sosiaalipuolen asiakkaaksi.

        Tietenkään kukaan täysjärkinen ei tällaista tule hyväksymään millään tavalla - jos oikeata syytä ja tarvetta sosiaalipalvelulle ei ole.

        Työvoimaviranomaisella ei myöskään ole mitään oikeuksia tuomaroida työttömiä asiakkaitaan sosiaaliongelmaisiksi ilman mitään perusteita. Tuomioistuimelta varmasti saisi jonkin paperin sosiaaliongelmaisuuksista, mutta ei sieltäkään sellaista lausuntoa ihan ilman perusteita saa, vähintäänkin sellaiset paperit menee samantien bumerangina valitusreittiä takaisin korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun te-toimiston kanssa nousee keskusteluun edes yhdenkään sanan verran aihepiiri aktivointisuunnitelma, tällöin aloitat välittömästi tiedustelemaan, MIKÄ ON SE SYY miksi aktivointisuunnitelmaa haluavat.

        Kyse on sosiaalipalvelusta, johon osallistumiselle on oltava perusteet, ja nimenomaan nuo perusteet kysyt tai tarvittaessa tivaat te-toimistolta, eli ne tarkat, yksilölliset perusteet, miksi ovat arvioineet sinut sosiaaliongelmaiseksi, työ- tai toimintakyvyttömäksi tai joksikin muuksi ongelmaiseksi henkilöksi joille tuollaisia aktivointisuunnitelmia tehdään.

        Tämän ohessa valmistaudut tekemään asiasta hallintokantelun, ja te-toimiston asenteesta riippuen pyydät lainvalvojaa tekemään tarvittaessa myöskin rikostutkintapyynnön viranomaisen toiminnasta, etenkin silloin jos viranomainen on omasta päästään keksinyt sinusta yhtään mitään valheita, ja alkanut ehkä mahdollisesti jopa levittelemään niitä valheita eri virastoille, mahdollisesti esim. Kelalle ja kuntasi viranomaisille.


        En ole koskaan tehnyt aktivointisuunnitelmaa, vaan aina palataan takaisin työllistymissuunnitelmaan, ja näin tehdään niin kauan, kunnes te-toimisto esittää todella painavat, paikkansapitävät perusteet sosiaaliongelmista joita ei edelleenkään ole.

        Laissa sanotaan toki että aktivointisuunnitelmaa tehdään X päivän kuluttua, mutta se laki jättää kertomatta ne PERUSTEET miksi se tehdään ja viranomaisen on ne perusteet kyettävä osoittamaan, muutoin koko suunnitelmalle ei ole edes perustetta olemassa jolloin sellaisen tekemistäkään ei kannata aloittaa.

        "En ole koskaan tehnyt aktivointisuunnitelmaa, vaan aina palataan takaisin työllistymissuunnitelmaan, ja näin tehdään niin kauan, kunnes te-toimisto esittää todella painavat, paikkansapitävät perusteet sosiaaliongelmista joita ei edelleenkään ole."


        Toinen vaihtoehto on kaivaa lompakosta rahaa esiin, jotta työni rahoitus syntyy.

        Tämä ei kuitenkaan ole porvarihallitukselle vaihtoehto, joten se ei ole te-toimistollekaan vaihtoehto vaan he haluavat halpatyötä joka ei ole minulle vaihtoehto, joten sitten tehdään vain suosiolla se työllistymissuunnitelma. Suunnitellaan mieluisa työ oikein todella todella todella mukavilla ehdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun te-toimiston kanssa nousee keskusteluun edes yhdenkään sanan verran aihepiiri aktivointisuunnitelma, tällöin aloitat välittömästi tiedustelemaan, MIKÄ ON SE SYY miksi aktivointisuunnitelmaa haluavat.

        Kyse on sosiaalipalvelusta, johon osallistumiselle on oltava perusteet, ja nimenomaan nuo perusteet kysyt tai tarvittaessa tivaat te-toimistolta, eli ne tarkat, yksilölliset perusteet, miksi ovat arvioineet sinut sosiaaliongelmaiseksi, työ- tai toimintakyvyttömäksi tai joksikin muuksi ongelmaiseksi henkilöksi joille tuollaisia aktivointisuunnitelmia tehdään.

        Tämän ohessa valmistaudut tekemään asiasta hallintokantelun, ja te-toimiston asenteesta riippuen pyydät lainvalvojaa tekemään tarvittaessa myöskin rikostutkintapyynnön viranomaisen toiminnasta, etenkin silloin jos viranomainen on omasta päästään keksinyt sinusta yhtään mitään valheita, ja alkanut ehkä mahdollisesti jopa levittelemään niitä valheita eri virastoille, mahdollisesti esim. Kelalle ja kuntasi viranomaisille.


        En ole koskaan tehnyt aktivointisuunnitelmaa, vaan aina palataan takaisin työllistymissuunnitelmaan, ja näin tehdään niin kauan, kunnes te-toimisto esittää todella painavat, paikkansapitävät perusteet sosiaaliongelmista joita ei edelleenkään ole.

        Laissa sanotaan toki että aktivointisuunnitelmaa tehdään X päivän kuluttua, mutta se laki jättää kertomatta ne PERUSTEET miksi se tehdään ja viranomaisen on ne perusteet kyettävä osoittamaan, muutoin koko suunnitelmalle ei ole edes perustetta olemassa jolloin sellaisen tekemistäkään ei kannata aloittaa.

        Ihan kiva että yrität antaa itsepuolustus ohjeita työttömille. Mutta on täysin epärealistista kuvitella että ihmiset jotka kuluttavat kaiken energiansa ja resurssinsa päivittäisestä köyhyydestä selviämiseen löytävät resursseja vielä johonkin kantelu ja oikeudenkäynti prosesseihin massiivista julkishallintoa ja koko saatanan valtiota vastaan.

        Päättäjillä on velvollisuus korjata epäkohdat jotka tekevät köyhien elämästä yhtä helvettiä.


    • Anonyymi

      Vai että 40 euroa vähemmän, nyyyh. Minulla työttömyyskorvauksesta ja asumistuesta lähtee yhteensä n. 460 € minkä lisäksi lapsilisä loppuu samaan aikaan. Ei tuollaista summaa ennenkään jäänyt taskuihin kuleksimaan!
      Keikkatöitä tehdään minkä pystytään, mutta perässä ei pysytä millään.
      Ns. kohtuullisen hintaisia asuntoja ei ole tarjolla sellaisella sijainnilla, että julkisella lliikenteellä päästään kouluun ja töihin. Ja sellaisiin on käsittämätön tunku.

      • Anonyymi

        Se tarkoittaa vain että sinulla oli jotain mistä nyhjästä. Tyhjästä ei voi nyhjästä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe