1.6 HDI:n suutinmurheet ?

Anonyymi-ap

Mitä ovat nuo tällä palstalla kaiutetut suutinongelmat ja miten ne oireilevat (vuotojen lisäksi). Voiko aiheuttaa myös käyntiongelmia.

Toisinaan ilmeisesti pelkkä suuttimien kiristys on ollut riittävä toimenpide.

Entä tiivisteiden vaihto, millainen homma korjaamolle. Tai kannattaako tuollaisessa tilanteessa vaihtaa saman tien kaikki suuttimet paljon ajettuun autoon, tyyliin 150-200 tkm mittarissa.

Pahimmillaanhan dieselvuoto voi johtaa tulipaloonkin, mutta harvinaista taitanee olla.

ps. Älkää ostako mitään autoa naisen käytöstä, merkistä riippumatta. Useinkin naiset osaavat vain laittaa polttoainetta tankkiin, lisätä lasinpesunestettä ja tarkistaa renkaidnen ilmanpaineet (tyyliin "kerran vuodessa" ennen lomareissua).

Normihuollon sijaan reagoidaan vasta kun tulee ongelmia vastaan ja juurikin tuon normaalin perushuollon puutteen vuoksi. Tuttavapiirissä muuan tuollainen tapaus.

11

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      " kannattaako tuollaisessa tilanteessa vaihtaa saman tien kaikki suuttimet paljon ajettuun autoon, tyyliin 150-200 tkm mittarissa."

      150tkm ajettu ei ole ainakaan minun mittapuun mukaan "paljon ajettu". jos mittarissa olisi päälle 300tkm niin voisin alkaa tuota määritelmää varovasti käyttämään.

      Kun uusien suuttimien hinnat alkaa 200 eurosta, en alkaisi itse sijoittamaan alle 2000 euron autoon, 800 euron korjausta ihan heppoisin perustein.

      Suuttimien tiivisteet on helppo vaihtaa vaikka itse, jos suuttimet lähtee helpolla irti kannesta. Jos ne on riittävän tiukassa, on korjaamollakin ongelmia, pahimmassa tapauksessa niitä vedetään 20 tonnin voimalla irti ja onko sen jälkeen kansi enää suora... Mutta tuo ei taida olla ihan se tavallisin tapaus.

      • Anonyymi

        Suutinhommia ei yleensä kannata antaa mille tahansa pikkupajalle tehtäväksi, sillä vitosen suutari voi tehdä pahimmillaan kalliin laskun.

        Uusien suuttimien kustannukset vs. auto käyttöarvo, riippuu auton historiikistä ja kokonaiskunnosta tulevine elinkaarineen käytössään.

        Arvioitavaksi tulee se, että paljonko seuraavasta kulkineesta tulisi maksaa ja millaisia potentialeja (yllättäviäkin) remontteja siihen saattaisi tulla.

        Vanhoissa autoissa korjauskulut ovat useinkin "korkeita" suhteessa kulkineen markkina-arvoon. Vanhoissa rattaissa on kyse käyttöarvosta ja jäljellä olevasta käyttöiästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suutinhommia ei yleensä kannata antaa mille tahansa pikkupajalle tehtäväksi, sillä vitosen suutari voi tehdä pahimmillaan kalliin laskun.

        Uusien suuttimien kustannukset vs. auto käyttöarvo, riippuu auton historiikistä ja kokonaiskunnosta tulevine elinkaarineen käytössään.

        Arvioitavaksi tulee se, että paljonko seuraavasta kulkineesta tulisi maksaa ja millaisia potentialeja (yllättäviäkin) remontteja siihen saattaisi tulla.

        Vanhoissa autoissa korjauskulut ovat useinkin "korkeita" suhteessa kulkineen markkina-arvoon. Vanhoissa rattaissa on kyse käyttöarvosta ja jäljellä olevasta käyttöiästä.

        Kyllä kyllä, aivan tuttua juttua noiden kustannusten hallitseminen, silti tuollainen 800 euron kertakorvaus pelkästään suuttimista on mielestäni aika paljon kun auton arvo on 2000 euron luokkaa.

        Jos korissa on alkavaa ruostetta, jarrut on menossa uusiksi, iskunvaimentimet ja jouset on loppusuoralla ja vetoakselissa on pieni naputus niin alkaa olla raja vastassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä, aivan tuttua juttua noiden kustannusten hallitseminen, silti tuollainen 800 euron kertakorvaus pelkästään suuttimista on mielestäni aika paljon kun auton arvo on 2000 euron luokkaa.

        Jos korissa on alkavaa ruostetta, jarrut on menossa uusiksi, iskunvaimentimet ja jouset on loppusuoralla ja vetoakselissa on pieni naputus niin alkaa olla raja vastassa.

        Mutta mutta, tuossa on jo paljon hypöteesejä, niintä jossia ja vieläpä ilmeisen lyhyelle aikanjänteelle maalailtuna, jotka riskeraavat koskea sitten sitä seuraavaakin kulkinetta.

        Mutta onhan se jo itsenstään selvää, että mikäli auto alkaa olla paalutuskuosissa, niin kalliiden remppojne sijaan parempi alkaa katsella seuraavaa vermettä.

        Sitten on hyvin pidettyjä, hyvin huollettuja, siistejä ja koriltaankin hyväsä kuosissa olevia jolla voi edelleen ajaa paljon kohtuullisin kustannuksin kuluvien osien ns. perusremppoineen vs. autonvaihto mahdollisine teknisine yllätyksineenkin.

        Käyttötarpeet ja lompakkohan ne vaihtoehdot määrittelee. Mitä kalliimpi auto, niin sitä suurempi arvonpudotuskin vuosi vuodelta. Osalla hankinta tapahtuu vielä velaksi pääomakuluineen.

        *

        Mutta eipä nuo suutinvuodot liene konerikkoja kuitenkaan aiheuttaneet, eli kohtuudellahan niistä selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mutta, tuossa on jo paljon hypöteesejä, niintä jossia ja vieläpä ilmeisen lyhyelle aikanjänteelle maalailtuna, jotka riskeraavat koskea sitten sitä seuraavaakin kulkinetta.

        Mutta onhan se jo itsenstään selvää, että mikäli auto alkaa olla paalutuskuosissa, niin kalliiden remppojne sijaan parempi alkaa katsella seuraavaa vermettä.

        Sitten on hyvin pidettyjä, hyvin huollettuja, siistejä ja koriltaankin hyväsä kuosissa olevia jolla voi edelleen ajaa paljon kohtuullisin kustannuksin kuluvien osien ns. perusremppoineen vs. autonvaihto mahdollisine teknisine yllätyksineenkin.

        Käyttötarpeet ja lompakkohan ne vaihtoehdot määrittelee. Mitä kalliimpi auto, niin sitä suurempi arvonpudotuskin vuosi vuodelta. Osalla hankinta tapahtuu vielä velaksi pääomakuluineen.

        *

        Mutta eipä nuo suutinvuodot liene konerikkoja kuitenkaan aiheuttaneet, eli kohtuudellahan niistä selviää.

        "Mutta eipä nuo suutinvuodot liene konerikkoja kuitenkaan aiheuttaneet, eli kohtuudellahan niistä selviää."

        Itseasiassa nuo suutinvuodot on nimenomaan aiheuttaneet konerikkoja ja niitä oli ilmeisesti jonkun verrankin alkuvaiheessa, kun tuo moottori otettiin käyttöön.

        Joskus vuoden 2011 paikkeilla kansi muutettiin 16-venttiilisestä 8-venttiiliseksi ja kanteen saatiin enemmän tilaa ja sitä kautta suuttimet on pysyneet paremmin paikallaan.

        Konerikko tulee siis sitä kautta että löysällä olevasta suuttimesta pääsee dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja sitä kautta se heikentää moottorin voitelua. Kun tuo dieselillä sekoitettu öljy joutuu ahtimen laakereihin, se palaa "kokkareiksi" jotka sitten alkavat tukkimaan öljysihtiä ja sitä kautta voitelu entisestään heikkenee.

        Tyypillisesti ensin hajoaa ahdin ja jos ahdin vaihdetaan, ilman muita toimenpiteitä, (sisäinen puhdistus, suuttimien tiivisteiden vaihto), hajoaa myös moottorin laakerointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta eipä nuo suutinvuodot liene konerikkoja kuitenkaan aiheuttaneet, eli kohtuudellahan niistä selviää."

        Itseasiassa nuo suutinvuodot on nimenomaan aiheuttaneet konerikkoja ja niitä oli ilmeisesti jonkun verrankin alkuvaiheessa, kun tuo moottori otettiin käyttöön.

        Joskus vuoden 2011 paikkeilla kansi muutettiin 16-venttiilisestä 8-venttiiliseksi ja kanteen saatiin enemmän tilaa ja sitä kautta suuttimet on pysyneet paremmin paikallaan.

        Konerikko tulee siis sitä kautta että löysällä olevasta suuttimesta pääsee dieseliä voiteluöljyn joukkoon ja sitä kautta se heikentää moottorin voitelua. Kun tuo dieselillä sekoitettu öljy joutuu ahtimen laakereihin, se palaa "kokkareiksi" jotka sitten alkavat tukkimaan öljysihtiä ja sitä kautta voitelu entisestään heikkenee.

        Tyypillisesti ensin hajoaa ahdin ja jos ahdin vaihdetaan, ilman muita toimenpiteitä, (sisäinen puhdistus, suuttimien tiivisteiden vaihto), hajoaa myös moottorin laakerointi.

        Niinpä tosiaankin, nuo suutivuodot eivät ole viattomia ja vahinkokierre on valmis, eli niiden korjaamisen kassa ei kannata liiaksi odotella.

        Tuo kyseinen oireileva auto ei ole omani, vaan tuttavapiirissä ja oletan sen olevan 2008-2012 mallia oleva HDi 90.

        Reissuun lähtiessään pääsivät reilun 100 km päähä ja kone oli sammunut kolme kartaa jonkin merkkivalon saattelemana. Pikavisiitillä korjaamolla, ilman työn heti alle ottamista, olivat arvelleet joko ilmansuodattimen tukkeutumista tai mahdollista suutinongelmaa.

        Peugeot Partner: https://de.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Partner

        Aihe kiinnostanut senkin vuoksi kun seuraavaksi on harkinnassa jokin EURO 6-luokkainen paku ja mahdollisesti jokin Stellantiksen malli ... jahkaan josko se olisi pikkupaku vai tonniluokkainen ... tonniluokkaisen tulisi olla mieluummin tuhdimmalla koneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä tosiaankin, nuo suutivuodot eivät ole viattomia ja vahinkokierre on valmis, eli niiden korjaamisen kassa ei kannata liiaksi odotella.

        Tuo kyseinen oireileva auto ei ole omani, vaan tuttavapiirissä ja oletan sen olevan 2008-2012 mallia oleva HDi 90.

        Reissuun lähtiessään pääsivät reilun 100 km päähä ja kone oli sammunut kolme kartaa jonkin merkkivalon saattelemana. Pikavisiitillä korjaamolla, ilman työn heti alle ottamista, olivat arvelleet joko ilmansuodattimen tukkeutumista tai mahdollista suutinongelmaa.

        Peugeot Partner: https://de.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Partner

        Aihe kiinnostanut senkin vuoksi kun seuraavaksi on harkinnassa jokin EURO 6-luokkainen paku ja mahdollisesti jokin Stellantiksen malli ... jahkaan josko se olisi pikkupaku vai tonniluokkainen ... tonniluokkaisen tulisi olla mieluummin tuhdimmalla koneella.

        "Pikavisiitillä korjaamolla, ilman työn heti alle ottamista, olivat arvelleet joko ilmansuodattimen tukkeutumista tai mahdollista suutinongelmaa."

        Nyt ei tainnut olla ihan ammattitaitoinen korjaamo...


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        ❤️ ­N­­y­­­m­­­f­­o­­m­­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Asiasta toiseen, hehkutuplat kannattaa vaihtaa ajoissa ennen kuin pimenevät. Tekisin nyt viimeistään 150 tkm kohdalla Karstaantunut tulppa voi katketa irrotettaessa ja se onkin jo pahempj juttu. Kokemusta on.

      • Anonyymi

        Yep, sama hehkujen kuin suuttimienkin kanssa. Itse vein aikoinaan toisen merkkisen noin 200 tkm ajetun dieselin suosiolla osaavalle ko. merkkiin erikoistuneelle korjaamolle, jolla oli myös se kuulu" salkku" mikäli tarvetta ilmenisi. Mutta homma meni sujuvasti eikä hehkujen irroitus tuottanut harmia.


      • Anonyymi

        Monta olet katkaissut ?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4592
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1837
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1540
    4. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      981
    6. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      103
      930
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      807
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      798
    Aihe