Evoluutio on sopeutumista oleviin oloihin...

...mutta olojen muutos on viime vuosina ollut niin hurja, ettei evoluutio kerkeä perässä. Nykyihminen on kotoisin Afrikasta, ja meillä on liki sama geenistö kuin esi-isillämme 100 - 200 tuhatta vuotta sitten. Geenistömme on sopeutunut niihin oloihin.

Sinä aikana kulttuuri ja ympäristö, siis ei geneettinen, on muuttunut valtavasti. Olen noin 80 wee. Kun olin lapsi ja nuori 40-60-luvuilla, valtaosa palkansaajista oli kouluttamattomia. Nykyisin kaikkiin tehtäviin vaaditaan alan koulutus.

Koska kaikki eivät kykene hankkimaan koulutusta, pudokkaiden määrä on elinaikanani noussut nelinkertaiseksi. Pudokkaat eivät koskaan työllisty. Kun yhteiskunta jatkuvasti monimutkaistuu, pudokkainen määrä suurenee valtavasti.

Jos jotakin yllättävää ei tapahdu, ikäni kokoisen ajan kuluttua pää on jo vetävän kädessä, sillä silloin pudokkaiden määrän on syytä olettaa olevan 4 x 4 = 16-kertainen. Jo nyt suuri osa nuorisosta on pudonnut pois tietotekniikasta.

23

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä nuoriso ihan tukevasti istuu niillä tietotekniikan kärryillä, tai pikemminkin kiskoo niitä perässään eteenpäin. Vanhemmille ihmisille tuo toki on haastavampaa.

      • Koko nuoriso on elänyt tietotekniikan aikaa, mutta suinkaan kaikki eivät ole päässet kärryille. Tietotekniikka ei yksinkertaistu vaan 1) monimutkaistuu ja 2) koko ajan muuttuu, joten aina pitää opetella uudestaan. Tehtävä on useitten intellektille ja jaksamiselle liikaa, joten pudokkaiden määrä tulee nuortenkin osalta rajusti kasvamaan.


      • Anonyymi
        Kynis.mi kirjoitti:

        Koko nuoriso on elänyt tietotekniikan aikaa, mutta suinkaan kaikki eivät ole päässet kärryille. Tietotekniikka ei yksinkertaistu vaan 1) monimutkaistuu ja 2) koko ajan muuttuu, joten aina pitää opetella uudestaan. Tehtävä on useitten intellektille ja jaksamiselle liikaa, joten pudokkaiden määrä tulee nuortenkin osalta rajusti kasvamaan.

        Putositko sinä kärryiltä kun teille tuli kotiin ensimmäinen televisio? Ahdistuit väritelevisiosta? Se vasta kamalaa oli kun televiissioon tuli kaukosäädin? Miten sitä käytetään?!?


    • Anonyymi

      Jaa? Kaikenlaisia tiedotuksia sitä onkin 🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Se mitä maailmassa tapahtuu, on evoluutiota. Jos väki vähenee, sekin on evoluutiota.
      Tartuntataudit ei pysty harvaan väestöön.

    • Tämä näkyy niin monessa eri asiassa, että geenimme eivät pysy tässä kehityksen kelkassa. Ravinto ja kaikki muukin elintavat poikkeaa täysin siitä, mihin nämä kehot on suunniteltu. Kulttuuri muuttuu ihan jatkuvalla syötöllä. Informaatiotulvaa yms. Onhan se ollut pitkään tiedossa, että automaatio vie työpaikat. Meidän pitäisi oikeasti elää metsissä. 😆

      • Anonyymi

        Niinpä. Ja sitten joku ihmettelee miksi minä esim. mettäläistyn. 😃

        Koska tajuan mihin me ihmiset olemme sopeutuvia ja "suunniteltu". Ja se ei ole nykymeno.

        Jasu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja sitten joku ihmettelee miksi minä esim. mettäläistyn. 😃

        Koska tajuan mihin me ihmiset olemme sopeutuvia ja "suunniteltu". Ja se ei ole nykymeno.

        Jasu

        Näin se on. 😄


    • Kun ympäristötekijät muuttuvat niin rajusti, ettei geneettinen evoluutio enää pysy mukana, kuten tapahtui suuren meteoriitin pudotessa 65 miljoonaa vuotta sitten, syntyy sukupuutto. Mikään sukupuuttoon kuollut laji ei enää ole evoluutiossa mukana.

    • Mä ymmärrän evoluution niin, että vahvin/paras vaihtoehto vie voiton? Vähän kuin vesi etsii helpoimman reitin liikkua... vääjäämätön.

      Ei se siis ole mitenkään ohjattavissa kuin hetkellisesti, ja silloin se ei ole evoluutiota, vaan manipulaatiota, kuten keväisin purojen tekeminen.

      Jos ihmisen populaation lakipiste tulee vastaan, se tulee ennemmin tai myöhemmin. Voidaan keksiä tapoja parantaa sairaita, auttaa toisia, mutta sitten joku kulkutauti tappaa monia, kuten korona.

      Tai nälkä... väkivalta tai muu...

      • Ehket tajunnut, että jos kommentoit aloituksiani tai kommenttejani, kirjoitan uudestaan, mitä aikaisemmin kirjoitin. Minulla ovat ne kirjoitukseni tallessa tietokoneen muistissa. Ehken sanonut sitä riittävän selvästi, joten tällä kertaa en vielä toteuta, mitä ennakoin.

        Vastaavasti voit olla varma, etten kirjoita sinulle, enkä epäsuorastikaan viittaa sinuun.


      • Kynis.mi kirjoitti:

        Ehket tajunnut, että jos kommentoit aloituksiani tai kommenttejani, kirjoitan uudestaan, mitä aikaisemmin kirjoitin. Minulla ovat ne kirjoitukseni tallessa tietokoneen muistissa. Ehken sanonut sitä riittävän selvästi, joten tällä kertaa en vielä toteuta, mitä ennakoin.

        Vastaavasti voit olla varma, etten kirjoita sinulle, enkä epäsuorastikaan viittaa sinuun.

        Mulleppa on yksi lysti mitä sinä mulle kommentoit minun kommenttiin.

        Kun kirjoitat tälläiselle alustalle, altistat itsesi kommentoinnille, jota minäkin voin tehdä.

        Mutta monet muut silti voi lukea minun kommenttini ja miettiä siitä mitä miettivät, kommentoidakin sitä.

        Tälläistä hommaa tämä täällä on. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Mulleppa on yksi lysti mitä sinä mulle kommentoit minun kommenttiin.

        Kun kirjoitat tälläiselle alustalle, altistat itsesi kommentoinnille, jota minäkin voin tehdä.

        Mutta monet muut silti voi lukea minun kommenttini ja miettiä siitä mitä miettivät, kommentoidakin sitä.

        Tälläistä hommaa tämä täällä on. 😄

        Nimimerkki Disseisback kirjoitti aikoinaan: "No kieltämättä joskus itse tulee "v.ttuiltua" idiootille, mutta sekin on huomiota. Riippuu mielentilasta..."

        Hän puhuu 'idiootista', siis henkisen tason alimmasta asteesta, mutta kun kerroin hänen oman henkisen tasonsa olevan intelligentia subnormalis levis eli lievästi heikkolahjainen, hän raivostui.

        Sanoin tämän vasta sitten, kun hän moneen kertaan oli maininnut, että itsestäni kertomani ei olisi ollut totta. Selitykseni oli tietysti se, ettei matalatasoinen saata ymmärtää korkeammalla tasolla olevaa korkeatasoiseksi. Olin tehnyt havaintoni hänen kirjallisen tuotoksensa perusteella, mikä on varmin älykkyystason mitta. Itse hän uskoo olevansa hyvin kyvykäs.

        Minun oli taas helppo huomata, ettei hän ymmärtänyt tieteestä mitään, mutta esitti siitä varmoja mielipiteitä. Juuri se pisti silmään, kuinka paljon hän luuli tietävänsä.

        Alun perin, kun tulin palstalle, kerroin vain, mitä tieteellinen tutkimus sanoo eräistä palstalla käsitellyistä aiheista, enkä suinkaan kommenttina hänelle. Silti hän loukkautui syvästi ja alkoi moittimaan minua, sillä hänhän uskoi tietävänsä, miten asiat ovat.

        Kerroin, että olin koulun toiseksi paras oppilas, kaskiarvolla 9.50, laudaturylioppilas, kaksi maisterintutkintoa, kummatkin sivulaudaturilla ja sen lisäksi n. 10 erillistä arvosanaa, ÄO144.

        Kun nämä kerroin, hän rupesi useaan kertaan kiusaamaan, ettei usko. Kiinnitin huomiota myös siihen, että hän ei lainkaan tunne matemaattis-loogista ja empiiristä menetelmää, jota luonnontieteitten piirissä pidetään ainoana keinona saada varmaa tietoa. Sen lisäksi, että teki kiusaa väittämällä, että mitä kerroin itsestäni ei pidä paikkaansa, on myös mahdollista, että hän oikeasti luuli niin.

        Hänellähän on poikkeuksellisen pöhöttynyt itseluottamus. Uskoo tietävänsä tieteestäkin oleellisen, vaikka on vain funtsimisen ja ns. maalaisälyn tasolla. Tieteen oikeasti tunteva heti tunnistaa henkilön, jolla on pöhöttynyt itseluottamus, mutta ylikehittyneellä itsetunnolla varustettu kuvittelee hössönpööksi kaiken, mitä itse ei hallitse.

        Olen kertonut jo useammin, että vastaavanlainen oli vaimoni isä. Hän oli syntynyt 1900-luvun alussa ja käynyt 2-vuotisen kansakoulun. Tietojaan hän oli laajentanut Egyptiläis-kaldealaisella unikirjalla ja paikallislehdellä.

        Aikana ennen digitalisointia ja välimuistin käyttöä, radion aikamerkin viivästymä oli suoraan laskettavissa ohjelmaketjun pituudesta ja valonnopeudesta. Kellona käytettiin sen ajan tarkinta eli teeveen juovasignaalin taajuutta.

        Vaimoni isä aivan vakavissaan kertoi, että hänellä on niin tarkka kello, että voi sen avulla havaita radion aikamerkin heittävän pari sekuntia puoleen tai toiseen. Hänkin oli heikkolahjainen ja hänellä oli yhtä pöhöttynyt itseluottamus kuin mainitulla nikillä.

        Olen selvittänyt selkeästi, miksi sain lievästi heikkolahjaisen (intelligentia subnormalis levis) Disse-nimimerkin aikoinani kimppuuni ja kuinka hän ryhtyi näykkimään ja kiusaamaan.

        Ehdotin hänelle aikoinaan, ettei meillä olisi mitään yhteyttä, mutta hän ei suostunut siihen, vaan vastaili minulle ilkeillen. Nyt jo luulin, koska hän on kuukauden ollut hiljaa, että on tajunnut pitää etäisyyttä.

        Mikäli hän jatkossa ei pidä minuun mitään yhteyttä, eikä muutenkaan viittaa epäsuorastikaan minuun, en kirjoita hänestä mitään. Mutta jos kirjoittaa jotakin minuun viittaavaa, vastaan uusimalla kertomukseni.


      • Kynis.mi kirjoitti:

        Nimimerkki Disseisback kirjoitti aikoinaan: "No kieltämättä joskus itse tulee "v.ttuiltua" idiootille, mutta sekin on huomiota. Riippuu mielentilasta..."

        Hän puhuu 'idiootista', siis henkisen tason alimmasta asteesta, mutta kun kerroin hänen oman henkisen tasonsa olevan intelligentia subnormalis levis eli lievästi heikkolahjainen, hän raivostui.

        Sanoin tämän vasta sitten, kun hän moneen kertaan oli maininnut, että itsestäni kertomani ei olisi ollut totta. Selitykseni oli tietysti se, ettei matalatasoinen saata ymmärtää korkeammalla tasolla olevaa korkeatasoiseksi. Olin tehnyt havaintoni hänen kirjallisen tuotoksensa perusteella, mikä on varmin älykkyystason mitta. Itse hän uskoo olevansa hyvin kyvykäs.

        Minun oli taas helppo huomata, ettei hän ymmärtänyt tieteestä mitään, mutta esitti siitä varmoja mielipiteitä. Juuri se pisti silmään, kuinka paljon hän luuli tietävänsä.

        Alun perin, kun tulin palstalle, kerroin vain, mitä tieteellinen tutkimus sanoo eräistä palstalla käsitellyistä aiheista, enkä suinkaan kommenttina hänelle. Silti hän loukkautui syvästi ja alkoi moittimaan minua, sillä hänhän uskoi tietävänsä, miten asiat ovat.

        Kerroin, että olin koulun toiseksi paras oppilas, kaskiarvolla 9.50, laudaturylioppilas, kaksi maisterintutkintoa, kummatkin sivulaudaturilla ja sen lisäksi n. 10 erillistä arvosanaa, ÄO144.

        Kun nämä kerroin, hän rupesi useaan kertaan kiusaamaan, ettei usko. Kiinnitin huomiota myös siihen, että hän ei lainkaan tunne matemaattis-loogista ja empiiristä menetelmää, jota luonnontieteitten piirissä pidetään ainoana keinona saada varmaa tietoa. Sen lisäksi, että teki kiusaa väittämällä, että mitä kerroin itsestäni ei pidä paikkaansa, on myös mahdollista, että hän oikeasti luuli niin.

        Hänellähän on poikkeuksellisen pöhöttynyt itseluottamus. Uskoo tietävänsä tieteestäkin oleellisen, vaikka on vain funtsimisen ja ns. maalaisälyn tasolla. Tieteen oikeasti tunteva heti tunnistaa henkilön, jolla on pöhöttynyt itseluottamus, mutta ylikehittyneellä itsetunnolla varustettu kuvittelee hössönpööksi kaiken, mitä itse ei hallitse.

        Olen kertonut jo useammin, että vastaavanlainen oli vaimoni isä. Hän oli syntynyt 1900-luvun alussa ja käynyt 2-vuotisen kansakoulun. Tietojaan hän oli laajentanut Egyptiläis-kaldealaisella unikirjalla ja paikallislehdellä.

        Aikana ennen digitalisointia ja välimuistin käyttöä, radion aikamerkin viivästymä oli suoraan laskettavissa ohjelmaketjun pituudesta ja valonnopeudesta. Kellona käytettiin sen ajan tarkinta eli teeveen juovasignaalin taajuutta.

        Vaimoni isä aivan vakavissaan kertoi, että hänellä on niin tarkka kello, että voi sen avulla havaita radion aikamerkin heittävän pari sekuntia puoleen tai toiseen. Hänkin oli heikkolahjainen ja hänellä oli yhtä pöhöttynyt itseluottamus kuin mainitulla nikillä.

        Olen selvittänyt selkeästi, miksi sain lievästi heikkolahjaisen (intelligentia subnormalis levis) Disse-nimimerkin aikoinani kimppuuni ja kuinka hän ryhtyi näykkimään ja kiusaamaan.

        Ehdotin hänelle aikoinaan, ettei meillä olisi mitään yhteyttä, mutta hän ei suostunut siihen, vaan vastaili minulle ilkeillen. Nyt jo luulin, koska hän on kuukauden ollut hiljaa, että on tajunnut pitää etäisyyttä.

        Mikäli hän jatkossa ei pidä minuun mitään yhteyttä, eikä muutenkaan viittaa epäsuorastikaan minuun, en kirjoita hänestä mitään. Mutta jos kirjoittaa jotakin minuun viittaavaa, vastaan uusimalla kertomukseni.

        Jos sä minulle vastaat, ei tarvitse puhua kolmsnnessa persoonassa kaikkea... kirjoita tämä tarina erikseen tuolleen, niin se on luontevampaakin. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Jos sä minulle vastaat, ei tarvitse puhua kolmsnnessa persoonassa kaikkea... kirjoita tämä tarina erikseen tuolleen, niin se on luontevampaakin. 😁

        Siis kopioi ihmeessä jargonisi ja vastaa aloitukseesi.

        Silloin se on sinun ajatus, enkä mä henkilönä liity siihen.

        Kuten sanoin, mua ei kiinnosta sun mielipiteesi minusta...😁

        Tää ja dellinrn oli vain neuvoja miten tämä palstasysteemi toimii. 🙂

        Saat toki ssnoa minusta mitä tykkäät. Se ei vaikuta mun täällä toimimiseen, mutta rehellisestikin mietin ihan sua. Ehkä et ymmärrä systeemiä...


    • Olet ymmärtänyt evoluution väärin. Ei evoluution tarkoituksena ole hellästi sopeuttaa olemassa olevia lajeja muuttuviin olosuhteisiin, vaan karsia sopeutumiskyvyttömät pois ja jättää sopeutumiseen kykenevät henkiin. Se on vain hiton hyvää tuuria, jos sopeutumiskyvytön laji onnistuu jotenkin kummasti sopeutumaan muutoksiin itselleen täysin poikkeuksellisella vauhdilla.

      Samasta syystä letkautus "voittajat kirjoittavat historian" on väärä tulkinta. Henkiinjääneet kirjoittavat historian, jos heillä on moiseen aikaa ja voimia, muuten he keskittyvät selviytymiseen ja geeniensä levittämiseen.

      • Aivan oikein, evoluution käyttämistä keinoista karsinta on huipputärkeä. Evoluutio vain on useimmille liian mutkikas, joten jos saan edes jotakin läpi näillä palstoin, olen jo saavuttanut paljon.

        Lääkäripiireissäkään ei tajuta, että nykyinen karsinta on aivan riittämätön edes tason säilyttämiseksi.


    • Anonyymi

      Evoluutio karsii yksilöt/lajit, jotka ei pysty mukautumaan muutoksien tahdissa. Isossa mittakaavassa kaikki ei jatka geenejään, ja sekin on osa luonnonvalintaa. Myös ominaisuus, jossa mielummin viettää nuoren ja vain itselleen elävää elämää pitkään ja sitten kumppanin löytyminen tapahtuu liian myöhään on ominaisuus, joka vaikuttaa jälkeläisten määrään. Kiviaikana asia oli selkeämpää, kiinnostus seksiin ja oma henkinen ja fyysinen viehättävyys taisi ratkaista jälkeläisten määrän. Kuitenkin tämä vain isossa mittakaavassa, nykymaailmassa myös lapsettomuus voi olla myös tietoinen valinta.

      Nopeat muutokset on osa evolaatiota. Selviäviät ehkä kokevat epigeneettisiä muutoksia tai muuten vain selviävät, ja paremmin sopeutuvat jäävät jäljelle.

    • Tarkentaisitko väittämiäsi:

      - mitä tarkoittaa valtaosa
      - mikä on lähteesi tuohon nelinkertaistumiseen
      - mitä tarkoitat pudokkaalla
      - "on syytä olettaa olevan 4 x 4 = 16-kertainen". Miten on syytä olettaa? Ajatteletko, että pudokkaiden määrän lisääntyminen jatkuu lineaarisesti?
      - kuinka paljon on suuri osa?
      - mitä tarkoitat, putoamisella pois tietotekniikasta? Miten se on mitattu?

      • Käytin sanoja normaalikielen merkityksessä.

        'Valtaosa' on normaalikieltä. Jos pudokkaiden määrä nelinkertaistuu 80 vuodessa, 160 vuodessa se 4 x 4 -kertaistuu eli 16 kertaistuu, ellei jotakin odottamatonta tapahdu suuntaan tai toiseen. 'Lähde' jo tapahtuneeseen nelinkertaistumiseen on yksinkertaisesti se, että olen seurannut tilanteen kehitystä.

        Kuten kirjoituksestani näkyy, kasvu ei ole lineaarinen, vaan geometrinen.

        'Suuri osa' on normaalikieltä. Monet nuoret eivät pysty asioimaan tietoteknisin välinein, eivätkä pysty tulevaisuudessakaan. Jos jo nykyinen tietotekniikan taso on joillekin ylivoimainen, se on tulevaisuudessa vielä ylivoimaisempi, koska tietotekniikka koko ajan mutkistuu.

        Pudokas on henkilö, joka ei pysty asioimaan tietoteknisesti. Hän jää geometrisesti kasvavaan pysyväistyöttömien joukkoon.

        Näyttää siltä, ettet ole ollut pudokkaiden kanssaan tekemisissä. Melkein kaikki katujengeihin kuuluvista ovat taidottomia asioimaan tietoteknisesti, samoin suuri osa peräkammarinpojista ja vastaavista naispuolisista.

        Vaikuttaa siltä, että tunnet vain kadun aurinkoisen puolen, mutta et tunne varjoista.


      • Kynis.mi kirjoitti:

        Käytin sanoja normaalikielen merkityksessä.

        'Valtaosa' on normaalikieltä. Jos pudokkaiden määrä nelinkertaistuu 80 vuodessa, 160 vuodessa se 4 x 4 -kertaistuu eli 16 kertaistuu, ellei jotakin odottamatonta tapahdu suuntaan tai toiseen. 'Lähde' jo tapahtuneeseen nelinkertaistumiseen on yksinkertaisesti se, että olen seurannut tilanteen kehitystä.

        Kuten kirjoituksestani näkyy, kasvu ei ole lineaarinen, vaan geometrinen.

        'Suuri osa' on normaalikieltä. Monet nuoret eivät pysty asioimaan tietoteknisin välinein, eivätkä pysty tulevaisuudessakaan. Jos jo nykyinen tietotekniikan taso on joillekin ylivoimainen, se on tulevaisuudessa vielä ylivoimaisempi, koska tietotekniikka koko ajan mutkistuu.

        Pudokas on henkilö, joka ei pysty asioimaan tietoteknisesti. Hän jää geometrisesti kasvavaan pysyväistyöttömien joukkoon.

        Näyttää siltä, ettet ole ollut pudokkaiden kanssaan tekemisissä. Melkein kaikki katujengeihin kuuluvista ovat taidottomia asioimaan tietoteknisesti, samoin suuri osa peräkammarinpojista ja vastaavista naispuolisista.

        Vaikuttaa siltä, että tunnet vain kadun aurinkoisen puolen, mutta et tunne varjoista.

        Eli puheessasi ei ole oikeastaan piiruakaan faktaa, vaan perustat päätelmäsi lähinnä omiin luuloihisi ja parhaimmillaan havaintoihisi.

        Jos olisi edes lähtötietoja. Kuinka paljon nuorista on nyt sellaisia, jotka eivät osaa hoitaa tietotekniikalla asioitaan edes auttavasti?

        Sitten voisi miettiä lisääntyykö heidän määränsä ja jos lisääntyy, niin miten nopeasti.


    • Anonyymi

      😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

      ❤️ ­V­­­i­­t­­­t­u­­­ ­­­t­­­ä­m­ä­­ ­­k­­u­­­u­m­­­a­ ­­­n­­­a­r­­­t­­­t­­u­­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe