Retoriset keinot lastensuojelutyöntekijällä

Syy siihen, miksi huostaanottoja ei koskaan lopeteta

Tavoitteena ei ole pitkä huosta ja vieraannuttaminen vaan se mahdollisuus, että jos vanhempi ei tervehdy, niin lapsi tottuu sijaisvanhempaan eikä kärsi siitä, että vanhempi ei tule ruotuun. Lapsen ei täydy kärsiä yhteydenpidosta sairaaseen vanhempaan tai tulla muistutetuksi epävakaasta läheisestä näkemällä vanhaa sukuaan. Kaikki symboliset merkitykset kielletään, jotka aiheuttavat turvattomuutta lapsessa. Ongelmana on vain se, että sosiaalityöntekijä valehtelee vanhemman terveysongelmat eikä todista ongelmia ja hakee vain kuria

Sari: Läheiset vieroitetaan lapsen elämästä saman tien kun sijoitus alkaa. Tiukat rajoitukset ja tapaamiset minimiin. Tavoitteena on pitkä huosta, ei perheen jälleenyhdistäminen, vaikka huostan syyt olisi poistuneet. Toimintakykyiset isovanhemmat tulee nähdä voimavarana.

@Kadotetut lapset RY
Huostaanoton jälkeen kaikki läheiset vieroitetaan lapsen elämästä. Koulukyselyjen mukaan osattomuuden, irrallisuuden, pahoinvoinnin kokemukset vaurioittavat heitä. Itsemurhien määrä huomattava muuhun väestöön verrattuna. Tämä maksaa

Syy siihen, miksi lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon

Sosiaalityöntekijä pitää vanhemman erimielisyyttä riskinä, koska hän ajattelee väkivaltaisen ja vaarallisen ihmisen erimielisyyden olevan riskin kieltämistä ja siksi erimielisyydestä hän vie lapsen pois ja vetoaa huoleen.

Väkivaltaisuus on ennakkoluulo ja riski on kehäpäätelmä. Koska on huolta, on vanhempi väkivaltainen

Huostaanotto on kiellettävä ja korvattava perhelaitoksella

30

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syy lasten kuolemiin ja turhiin huostaanottoihin
      Kiireellisen sijoituksen tekeminen ei tarkoita, että lapsen vieminen kotoa on perusteltua. Se on kehäpäätelmä. Sosiaalityöntekijät perustelevat huolta aiempien sosiaalityöntekijöiden huolella. Joensuussa mustelma havaittiin päiväkodissa kaksi päivää ennen lapsen kuolemaa. Varoitusaika oli liian lyhyt. Syvällisemmin ajateltuna perheen ongelmat alkoivat tunnetasolla ja vuorovaikutuksessa jo kauan ennen sitä. Niiden korjaamisen sijaan tehtiin kiireellinen sijoitus. Kiireellinen sijoitus on varoitus. Sen purkaminen oli ehdollinen sillä, että vanhemmat "auttavat itse itseään". Lastensuojelu ei tätä apua anna vaan pelkästään rangaistuksia.
      Joensuun perhe ei ollut kuolemanvaarassa silloin, kun heidät lähetettiin kotiin kiireellisestä sijoituksesta tai sen mustelman kanssa. Pinnallisen arvion mukaan heidät voitiin palauttaa muutama kuukausi aiemmin kotiin. Paria päivää aiemmin päiväkodissa havaittiin mustelma. Murhaaminen ei synny johdonmukaisesti vaan taustalla olevien ongelmien kärjistymisenä. Siis kukaan ei voi tietää, että se kärjistyy kahden päivän jälkeen päiväkodista. Lastensuojelulla on paineita sallia yksityisyyttä ja autonomiaa siksi, koska me haluamme sitä, mutta samaan aikaan estää kärjistymiset. Kun lastensuojelu ei tee oikeaa hoitotyötä, joka ratkaisee niitä kärjistymisen syitä ja ongelmia vaan vain luokittelee ja rankaisee tekoja, se toimii ajallisesti nykyhetkessä. Sosiaalityöntekijät eivät siis kykene estämään niitä syitä, jotka johtavat kärjistymiseen. Fasistit laittaisivat kaikki ihmiset kahleisiin, jotta turvallisuus pysyisi, ja sosiaalityöntekijät ovat todella näpertelijöitä tämän kysymyksen ratkaisemisessa. Toisaalta lastensuojelu liioittelee asioita tahallaan ja vie lapsen pois ennen niitä mustelmia. Meidän sosiaalityöntekijämme vääristi sanani siksi, että hän saisi aloittaa kurittamisen prosessin ja hiljentää minut. Lastensuojelun paras yritys on olla aina paikalla ja estää kärjistymiset välittämättä ollenkaan pahan olon syistä. Sosiaalityöntekijä vain tulee ja vie vankilaan, käyttää kameroita niin kuin oikeisto haluaa. Silloinkin kyse on "kieltäytymisen rankaisemisesta", koska lastensuojelu näkee vain teot ja käskytyksen. Perheen yhdistämiseen kuuluu erottamattomasti vanhempien tuen tarpeen ja autonomian tunnustaminen, mutta sosiaalityöntekijät kohtelevat tietoa mielivaltaisesti ja keksivät syitä virkavallan eduksi.
      Vanhemman tukena ei tarvitse olla vaan puuttua ja estää.
      Eli se yhteistyö siinä tilanteessa, kun lastensuojelu vain katsoo lasten tilannetta tarkoittaa juuri sitä, että vanhempaa katsotaan vaarallisena ja yhteistyö on sosiaalityöntekijän narratiivin tottelemista. Sosiaalityöntekijä koko ajan olettaa, että vanhempi on rikollinen tai sairas ja jos minä en tee yhteistyötä niin poikani viedään huostaan. Sosiaalityöntekijä tekee omaa arviota, johon hän odottaa vastauksia ilman vastustusta. Tätä tehdään palvelutarpeen arvioinnissa. Hän ei käy dialogista vuorovaikutusta tai kerro mikä on vialla. Hän ei anna minun vahvistaa, kieltää tai reflektoida väitteitään. Hän sanoo vain "tehdään nyt näin tällä erää". Hän tekee toimenpiteitä mihin haluaa, milloin haluaa ja ilman varoitusta, etenkin kun vanhempi kieltäytyy kertomasta asioita. Ja tämä on se syy siihen, minkä takia jotkut lapset kuolevat ja siihen, minkä takia on turhia huostaanottoja. Koska lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä.

    • Anonyymi

      Syyllistyt itse kehäpäätelmään. Kritiikkisi lähtee liikkeelle premissistä, että sinulla ei ole mitään ongelmaa, ja sitten argumentoit, että lastensuojelu valehtelee ja tekee väärin milloin missäkin asiassa, koska sinulla ei ole mitään ongelmaa.

      Tämän päättelyn ongelma on siinä, että siinä tärkein kysymys ei enää ole se, toimiiko lastensuojelu väärin vai ei, vaan se, onko sinulla ongelma. Me kaikki tiedämme, että omasta mielestäsi sinulla ei ole, mutta onko oma arviosi tässä kovinkaan luotettava?

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä postaus. Enpä tullut itse tuota ajatelleeksi.

        Teemu Millon argumentointi on monesti tosi hyvää ja loogisesti pätevää, mutta sen taustalla vaanii kuitenkin tuo osoittamasi ongelma. Kaikki paraskin Teemun argumentointi perustuu aksioomaan eli kyseenalaistamattomaan perusoletukseen, että Teemu ei ole tehnyt väärin. Jos tuo on totta, niin totta kai Teemun argumentointikin on totta. Mutta kansa ei voi olettaa tällaista aksioomaa todeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin hyvä postaus. Enpä tullut itse tuota ajatelleeksi.

        Teemu Millon argumentointi on monesti tosi hyvää ja loogisesti pätevää, mutta sen taustalla vaanii kuitenkin tuo osoittamasi ongelma. Kaikki paraskin Teemun argumentointi perustuu aksioomaan eli kyseenalaistamattomaan perusoletukseen, että Teemu ei ole tehnyt väärin. Jos tuo on totta, niin totta kai Teemun argumentointikin on totta. Mutta kansa ei voi olettaa tällaista aksioomaa todeksi.

        Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin. Sinulla ei ole näyttöä siitä. Siksi et voi olettaa, että minä teen väärin, vaikka olisit valtion virkamies ja yliopistokoulutettu sosiaalialan ammattilainen ja Suomessa tapettaisiin lapsia kotona.

        Minulla on kuitenkin näyttöä siitä, että

        1 kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia. Tuki ja yhteistyö ovat autoritaarisia
        2 lapset kuolevat laajamittaisesta huostaanotosta ja miljardibudjetista huolimatta
        3 on turhia huostaanottoja
        4 lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä
        5 lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon, vaikka lapsi on terve ja iloinen kotona
        6 huostaanottoja ei koskaan lopeteta, vaikka lain mukaan ne ovat väliaikaisia
        7 Muutkin suvun jäsenet rajoitetaan lapsen elämästä
        8 rajoitukset eivät perustu vakavaan vaaraan

        Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?

        Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys ihmisryhmää eli lastensuojeluvanhempia kohtaan
        ennakkoluulot koostuvat kognitiivisista, emotionaalisista ja käyttäytymisen (aikomus) osatekijöistä, luku 10, asenne
        korostumisvaikutus, jaoteltaessa asioita ja ihmisiä luokkiin, niiden välisiä eroja liioitellaan, pidetään stereotyyppisinä eikä yksilöinä ja sisäryhmän eroja vähätellään ja jäseniä kohdellaan yksilöllisinä
        se ei yksinään selitä ennakkoluuloisuutta
        billig 1985 partikularisointi
        cuddy 2008 stereotype content model. Lähestyttävä – kompetentti
        kaikkein kielteisimmin suhtaudutaan lämmön ja pätevyyden häntäpäähän jääviin ryhmiin (kerjäläiset, narkkarit, lastensuojeluvanhemmat), s. 293
        koch 2016 konservatiivisuus – edistyksellisyys
        tunteiden lämpömittari, ei kerro syitä
        ryhmien väliset tunteet ovat tunteita sisäryhmän puolesta ulkoryhmää kohtaan
        sosiaalisen konstruktionismin mukaan kiihkoilun tunteet ovat ilmaisutapa tietylle käsitykselle muista ihmisistä vuorovaikutuksessa, ideologia
        alempiarvoiseksi ja pelottavaksi koettu ryhmä dehumanisoidaan suhteessa sisäryhmän jäseniin
        symbolinen tai moderni rasismi. Ennakkoluuloinen ihminen väittää, etteivät hänen ennakkoluuloisiksi tai rasistisiksi tarkoitetut puheensa ole kielteisiä tai sellaiseksi tarkoitettuja. Hänellä on tarve noudattaa suvaitsevaisuusnormeja samalla kun hän ilmaisee ennakkoluuloja (eli tämä ovat ne sosiaalityöntekijöiden attribuutiovirheet ja kiertoilmaukset ja suomalaiset kiusaaminen netissä). He viljelevät stereotypioita lastensuojeluvanhempien ulkoryhmää vastaan, mutta samalla he puhuvat huolesta ja lapsen edusta.


      • Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin. Sinulla ei ole näyttöä siitä. Siksi et voi olettaa, että minä teen väärin, vaikka olisit valtion virkamies ja yliopistokoulutettu sosiaalialan ammattilainen ja Suomessa tapettaisiin lapsia kotona.

        Minulla on kuitenkin näyttöä siitä, että

        1 kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia. Tuki ja yhteistyö ovat autoritaarisia
        2 lapset kuolevat laajamittaisesta huostaanotosta ja miljardibudjetista huolimatta
        3 on turhia huostaanottoja
        4 lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä
        5 lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon, vaikka lapsi on terve ja iloinen kotona
        6 huostaanottoja ei koskaan lopeteta, vaikka lain mukaan ne ovat väliaikaisia
        7 Muutkin suvun jäsenet rajoitetaan lapsen elämästä
        8 rajoitukset eivät perustu vakavaan vaaraan

        Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?

        Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys ihmisryhmää eli lastensuojeluvanhempia kohtaan
        ennakkoluulot koostuvat kognitiivisista, emotionaalisista ja käyttäytymisen (aikomus) osatekijöistä, luku 10, asenne
        korostumisvaikutus, jaoteltaessa asioita ja ihmisiä luokkiin, niiden välisiä eroja liioitellaan, pidetään stereotyyppisinä eikä yksilöinä ja sisäryhmän eroja vähätellään ja jäseniä kohdellaan yksilöllisinä
        se ei yksinään selitä ennakkoluuloisuutta
        billig 1985 partikularisointi
        cuddy 2008 stereotype content model. Lähestyttävä – kompetentti
        kaikkein kielteisimmin suhtaudutaan lämmön ja pätevyyden häntäpäähän jääviin ryhmiin (kerjäläiset, narkkarit, lastensuojeluvanhemmat), s. 293
        koch 2016 konservatiivisuus – edistyksellisyys
        tunteiden lämpömittari, ei kerro syitä
        ryhmien väliset tunteet ovat tunteita sisäryhmän puolesta ulkoryhmää kohtaan
        sosiaalisen konstruktionismin mukaan kiihkoilun tunteet ovat ilmaisutapa tietylle käsitykselle muista ihmisistä vuorovaikutuksessa, ideologia
        alempiarvoiseksi ja pelottavaksi koettu ryhmä dehumanisoidaan suhteessa sisäryhmän jäseniin
        symbolinen tai moderni rasismi. Ennakkoluuloinen ihminen väittää, etteivät hänen ennakkoluuloisiksi tai rasistisiksi tarkoitetut puheensa ole kielteisiä tai sellaiseksi tarkoitettuja. Hänellä on tarve noudattaa suvaitsevaisuusnormeja samalla kun hän ilmaisee ennakkoluuloja (eli tämä ovat ne sosiaalityöntekijöiden attribuutiovirheet ja kiertoilmaukset ja suomalaiset kiusaaminen netissä). He viljelevät stereotypioita lastensuojeluvanhempien ulkoryhmää vastaan, mutta samalla he puhuvat huolesta ja lapsen edusta.

        "Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin."
        En tiedä mitä olet tehnyt. En voi suoranaisesti väittää sinun tehneen väärin, mutta tästä ei myöskään voi hypätä johtopäätökseen, että minun pitäisi olettaa sinun tehneen oikein. Olet piilottanut tietoa synnytyslaitoksella tapahtuneen huostaanoton syistä ja täten en voi tehdä absoluuttisia päätelmiä.

        "Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?"
        Ei, kyllä minä tiedostan lastensuojelun epäkohdat. Huostaanottoja tehdään joskus heppoisin perustein pelkkään huoliargumenttiin vedoten, ja päätöksestä on mahdoton valittaa. Tässä olet oikeassa. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin se, oletko sinä yksilönä tehnyt väärin. Nämä ovat 2 eri kysymystä. Voi olla, että olet oikeasti mokannut, mutta olet myös oikeassa lastensuojelun mokista. Nämä eivät sulje toisiaan pois!

        "Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys "
        En edes lukenut tuota järjetöntä jargonia. Miksi dehumanisoit minut copypastettamalla muinaisfilosofisia teorioita etkä lähesty minua kuin toista ihmistä? Tämä on loukkaavaa.


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin. Sinulla ei ole näyttöä siitä. Siksi et voi olettaa, että minä teen väärin, vaikka olisit valtion virkamies ja yliopistokoulutettu sosiaalialan ammattilainen ja Suomessa tapettaisiin lapsia kotona.

        Minulla on kuitenkin näyttöä siitä, että

        1 kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia. Tuki ja yhteistyö ovat autoritaarisia
        2 lapset kuolevat laajamittaisesta huostaanotosta ja miljardibudjetista huolimatta
        3 on turhia huostaanottoja
        4 lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä
        5 lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon, vaikka lapsi on terve ja iloinen kotona
        6 huostaanottoja ei koskaan lopeteta, vaikka lain mukaan ne ovat väliaikaisia
        7 Muutkin suvun jäsenet rajoitetaan lapsen elämästä
        8 rajoitukset eivät perustu vakavaan vaaraan

        Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?

        Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys ihmisryhmää eli lastensuojeluvanhempia kohtaan
        ennakkoluulot koostuvat kognitiivisista, emotionaalisista ja käyttäytymisen (aikomus) osatekijöistä, luku 10, asenne
        korostumisvaikutus, jaoteltaessa asioita ja ihmisiä luokkiin, niiden välisiä eroja liioitellaan, pidetään stereotyyppisinä eikä yksilöinä ja sisäryhmän eroja vähätellään ja jäseniä kohdellaan yksilöllisinä
        se ei yksinään selitä ennakkoluuloisuutta
        billig 1985 partikularisointi
        cuddy 2008 stereotype content model. Lähestyttävä – kompetentti
        kaikkein kielteisimmin suhtaudutaan lämmön ja pätevyyden häntäpäähän jääviin ryhmiin (kerjäläiset, narkkarit, lastensuojeluvanhemmat), s. 293
        koch 2016 konservatiivisuus – edistyksellisyys
        tunteiden lämpömittari, ei kerro syitä
        ryhmien väliset tunteet ovat tunteita sisäryhmän puolesta ulkoryhmää kohtaan
        sosiaalisen konstruktionismin mukaan kiihkoilun tunteet ovat ilmaisutapa tietylle käsitykselle muista ihmisistä vuorovaikutuksessa, ideologia
        alempiarvoiseksi ja pelottavaksi koettu ryhmä dehumanisoidaan suhteessa sisäryhmän jäseniin
        symbolinen tai moderni rasismi. Ennakkoluuloinen ihminen väittää, etteivät hänen ennakkoluuloisiksi tai rasistisiksi tarkoitetut puheensa ole kielteisiä tai sellaiseksi tarkoitettuja. Hänellä on tarve noudattaa suvaitsevaisuusnormeja samalla kun hän ilmaisee ennakkoluuloja (eli tämä ovat ne sosiaalityöntekijöiden attribuutiovirheet ja kiertoilmaukset ja suomalaiset kiusaaminen netissä). He viljelevät stereotypioita lastensuojeluvanhempien ulkoryhmää vastaan, mutta samalla he puhuvat huolesta ja lapsen edusta.

        Virkamiesten keskenään tekemä päätös on kontrollia väkivallan vähentämiseksi. Se ei vähennä pahoinvointia, joka on aiheuttaa väkivaltaa. Pahoinvointia ei voi määrätä. Tämä on opetettu sosiaalipedagogiikan perusopinnoissa yliopistossa, mutta lastensuojeluorganisaation työntekijät ovat kumonneet sosiaalialan opetukset.


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin. Sinulla ei ole näyttöä siitä. Siksi et voi olettaa, että minä teen väärin, vaikka olisit valtion virkamies ja yliopistokoulutettu sosiaalialan ammattilainen ja Suomessa tapettaisiin lapsia kotona.

        Minulla on kuitenkin näyttöä siitä, että

        1 kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia. Tuki ja yhteistyö ovat autoritaarisia
        2 lapset kuolevat laajamittaisesta huostaanotosta ja miljardibudjetista huolimatta
        3 on turhia huostaanottoja
        4 lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä
        5 lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon, vaikka lapsi on terve ja iloinen kotona
        6 huostaanottoja ei koskaan lopeteta, vaikka lain mukaan ne ovat väliaikaisia
        7 Muutkin suvun jäsenet rajoitetaan lapsen elämästä
        8 rajoitukset eivät perustu vakavaan vaaraan

        Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?

        Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys ihmisryhmää eli lastensuojeluvanhempia kohtaan
        ennakkoluulot koostuvat kognitiivisista, emotionaalisista ja käyttäytymisen (aikomus) osatekijöistä, luku 10, asenne
        korostumisvaikutus, jaoteltaessa asioita ja ihmisiä luokkiin, niiden välisiä eroja liioitellaan, pidetään stereotyyppisinä eikä yksilöinä ja sisäryhmän eroja vähätellään ja jäseniä kohdellaan yksilöllisinä
        se ei yksinään selitä ennakkoluuloisuutta
        billig 1985 partikularisointi
        cuddy 2008 stereotype content model. Lähestyttävä – kompetentti
        kaikkein kielteisimmin suhtaudutaan lämmön ja pätevyyden häntäpäähän jääviin ryhmiin (kerjäläiset, narkkarit, lastensuojeluvanhemmat), s. 293
        koch 2016 konservatiivisuus – edistyksellisyys
        tunteiden lämpömittari, ei kerro syitä
        ryhmien väliset tunteet ovat tunteita sisäryhmän puolesta ulkoryhmää kohtaan
        sosiaalisen konstruktionismin mukaan kiihkoilun tunteet ovat ilmaisutapa tietylle käsitykselle muista ihmisistä vuorovaikutuksessa, ideologia
        alempiarvoiseksi ja pelottavaksi koettu ryhmä dehumanisoidaan suhteessa sisäryhmän jäseniin
        symbolinen tai moderni rasismi. Ennakkoluuloinen ihminen väittää, etteivät hänen ennakkoluuloisiksi tai rasistisiksi tarkoitetut puheensa ole kielteisiä tai sellaiseksi tarkoitettuja. Hänellä on tarve noudattaa suvaitsevaisuusnormeja samalla kun hän ilmaisee ennakkoluuloja (eli tämä ovat ne sosiaalityöntekijöiden attribuutiovirheet ja kiertoilmaukset ja suomalaiset kiusaaminen netissä). He viljelevät stereotypioita lastensuojeluvanhempien ulkoryhmää vastaan, mutta samalla he puhuvat huolesta ja lapsen edusta.

        Sosiaalityöntekijöiden valehtelu on attribuutiovirhe

        Attribuutiovirhe on virheellinen vastaavuuspäätelmä, jossa oma sisäinen ominaisuus (mielipide, asenne, ennakkoluulo) liitetään ulkoisen toisen ihmisen ominaisuudeksi. Vastaavuuspäätelmiä ennakkoluulojen ja lastensuojeluvanhempien välillä tehdään, jos
        1. Lastensuojeluvanhemman käyttäytyminen on sosiaalisesti epätoivottavaa (isän pitäisi sopia yhteisöön)
        2. Käyttäytymisellä on epätavallisia vaikutuksia ilmoittajien näkökulmasta (päiväkodin työntekijöiden kummastus ja hämmästys isän epätavallisesta käytöksestä)
        3. Lastensuojeluvanhemman käytöksen vaikutukset ovat sosiaalityöntekijälle hedonisesti (tyydyttävästi) relevantteja (lapsen pahoinpitelijä ja uhkaaja saadaan hallintaan)
        4. käyttäytyminen kohdistuu tarkkailijaan (vanhempi ei tottele sosiaalityöntekijää)

        https://youtu.be/AYk7MsO4LVY?si=_LEqadBgL90vu2o_

        Lähde: Johdatus sosiaalipsykologiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin."
        En tiedä mitä olet tehnyt. En voi suoranaisesti väittää sinun tehneen väärin, mutta tästä ei myöskään voi hypätä johtopäätökseen, että minun pitäisi olettaa sinun tehneen oikein. Olet piilottanut tietoa synnytyslaitoksella tapahtuneen huostaanoton syistä ja täten en voi tehdä absoluuttisia päätelmiä.

        "Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?"
        Ei, kyllä minä tiedostan lastensuojelun epäkohdat. Huostaanottoja tehdään joskus heppoisin perustein pelkkään huoliargumenttiin vedoten, ja päätöksestä on mahdoton valittaa. Tässä olet oikeassa. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin se, oletko sinä yksilönä tehnyt väärin. Nämä ovat 2 eri kysymystä. Voi olla, että olet oikeasti mokannut, mutta olet myös oikeassa lastensuojelun mokista. Nämä eivät sulje toisiaan pois!

        "Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys "
        En edes lukenut tuota järjetöntä jargonia. Miksi dehumanisoit minut copypastettamalla muinaisfilosofisia teorioita etkä lähesty minua kuin toista ihmistä? Tämä on loukkaavaa.

        Hyvin sanottu. Teemun pitäisi pystyä puolustamaan kantojaan paremmin kuin sekavilla copypaste-töräyttelyillä, kun hänen aksioomiaan kyseenalaistetaan.

        Tietyssä mielessä Teemun koko elämä on noudattanut vähän samaa kaavaa. Hänellä on sisäisesti sinänsä aivan loogisia ja johdonmukaisia ajatusjärjestelmiä siitä, miten asiat menevät ja mikä on seurausta mistäkin, mutta näiden järjestelmien lähtöoletukset ja aksioomat ovat niin kaukana muiden ihmisten vastaavista, ettei sisäisesti eheiden teorioiden kehittelystä niiden pohjalle ole mitään hyötyä – koherenssi voi olla kunnossa mutta korrespondenssi eli vastaavuus sosiaalisen todellisuuden kanssa on hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Teemun pitäisi pystyä puolustamaan kantojaan paremmin kuin sekavilla copypaste-töräyttelyillä, kun hänen aksioomiaan kyseenalaistetaan.

        Tietyssä mielessä Teemun koko elämä on noudattanut vähän samaa kaavaa. Hänellä on sisäisesti sinänsä aivan loogisia ja johdonmukaisia ajatusjärjestelmiä siitä, miten asiat menevät ja mikä on seurausta mistäkin, mutta näiden järjestelmien lähtöoletukset ja aksioomat ovat niin kaukana muiden ihmisten vastaavista, ettei sisäisesti eheiden teorioiden kehittelystä niiden pohjalle ole mitään hyötyä – koherenssi voi olla kunnossa mutta korrespondenssi eli vastaavuus sosiaalisen todellisuuden kanssa on hukassa.

        Aivan. Teemu vähän kuin rakentaa kartanoa hiekan päälle, ja kun häntä kritisoidaan tästä, niin alkaa hurjat selittelyt miten hyvin tuo kartano on tehty. Kun huomautat Teemulle rakennuspaikan valinnasta, hän raivostuu ja siirtää keskustelun aihetta: "väitätkö muka, että kartanon kattopalkit on huonosti rakennettu? koska olet väärässä kattopalkeista, olen siis oikeassa kaikesta."
        Välillä Teemu tiedostaa, että hänen hiekkapohjaansa on kritisoitu, mutta käyttää kritiikkiä kilpenään: "sinä vetoat hiekkaan vain, koska haluat tuhota uskottavuuteni kattopalkeista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Teemu vähän kuin rakentaa kartanoa hiekan päälle, ja kun häntä kritisoidaan tästä, niin alkaa hurjat selittelyt miten hyvin tuo kartano on tehty. Kun huomautat Teemulle rakennuspaikan valinnasta, hän raivostuu ja siirtää keskustelun aihetta: "väitätkö muka, että kartanon kattopalkit on huonosti rakennettu? koska olet väärässä kattopalkeista, olen siis oikeassa kaikesta."
        Välillä Teemu tiedostaa, että hänen hiekkapohjaansa on kritisoitu, mutta käyttää kritiikkiä kilpenään: "sinä vetoat hiekkaan vain, koska haluat tuhota uskottavuuteni kattopalkeista."

        Tosin näissä viime aikojen lähdeviite-muistiinpano-keskustelusitaatti-sekamelskoissa myös koherenssissa olisi reilusti parantamisen varaa. Kaipaan sitä Teemua, joka teki yliopiston käytävillä ihmisten ilmeistä ja eleistä tarkkaa ja systemaattista analyysia, joka eteni jouhevasti alkuasetelmasta johtopäätöksiin, ja jonka ainoa heikkous oli siinä, ettei hänellä ollut alkeellisintakaan kykyä tulkita oikein muiden ihmisten eleitä, käytöstä ja motiiveja.


      • Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Sinä et voi olettaa, että minä olen tehnyt väärin. Sinulla ei ole näyttöä siitä. Siksi et voi olettaa, että minä teen väärin, vaikka olisit valtion virkamies ja yliopistokoulutettu sosiaalialan ammattilainen ja Suomessa tapettaisiin lapsia kotona.

        Minulla on kuitenkin näyttöä siitä, että

        1 kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia. Tuki ja yhteistyö ovat autoritaarisia
        2 lapset kuolevat laajamittaisesta huostaanotosta ja miljardibudjetista huolimatta
        3 on turhia huostaanottoja
        4 lastensuojelu on sosiaalityöntekijäkeskeistä
        5 lastensuojelu pitää kieltäytymistä pakottavana asiana huostaanottoon, vaikka lapsi on terve ja iloinen kotona
        6 huostaanottoja ei koskaan lopeteta, vaikka lain mukaan ne ovat väliaikaisia
        7 Muutkin suvun jäsenet rajoitetaan lapsen elämästä
        8 rajoitukset eivät perustu vakavaan vaaraan

        Miksi teeskentelet, ettei lastensuojeluun liity YHTÄÄN epäkohtaa, ja samalla pidän kritiikkiä "epäloogisena"?

        Koska allport 1954 ennakkoluuloisuuden määritelmä, virheellinen ja joustamaton yleistykseen perustuva vastenmielisyys ihmisryhmää eli lastensuojeluvanhempia kohtaan
        ennakkoluulot koostuvat kognitiivisista, emotionaalisista ja käyttäytymisen (aikomus) osatekijöistä, luku 10, asenne
        korostumisvaikutus, jaoteltaessa asioita ja ihmisiä luokkiin, niiden välisiä eroja liioitellaan, pidetään stereotyyppisinä eikä yksilöinä ja sisäryhmän eroja vähätellään ja jäseniä kohdellaan yksilöllisinä
        se ei yksinään selitä ennakkoluuloisuutta
        billig 1985 partikularisointi
        cuddy 2008 stereotype content model. Lähestyttävä – kompetentti
        kaikkein kielteisimmin suhtaudutaan lämmön ja pätevyyden häntäpäähän jääviin ryhmiin (kerjäläiset, narkkarit, lastensuojeluvanhemmat), s. 293
        koch 2016 konservatiivisuus – edistyksellisyys
        tunteiden lämpömittari, ei kerro syitä
        ryhmien väliset tunteet ovat tunteita sisäryhmän puolesta ulkoryhmää kohtaan
        sosiaalisen konstruktionismin mukaan kiihkoilun tunteet ovat ilmaisutapa tietylle käsitykselle muista ihmisistä vuorovaikutuksessa, ideologia
        alempiarvoiseksi ja pelottavaksi koettu ryhmä dehumanisoidaan suhteessa sisäryhmän jäseniin
        symbolinen tai moderni rasismi. Ennakkoluuloinen ihminen väittää, etteivät hänen ennakkoluuloisiksi tai rasistisiksi tarkoitetut puheensa ole kielteisiä tai sellaiseksi tarkoitettuja. Hänellä on tarve noudattaa suvaitsevaisuusnormeja samalla kun hän ilmaisee ennakkoluuloja (eli tämä ovat ne sosiaalityöntekijöiden attribuutiovirheet ja kiertoilmaukset ja suomalaiset kiusaaminen netissä). He viljelevät stereotypioita lastensuojeluvanhempien ulkoryhmää vastaan, mutta samalla he puhuvat huolesta ja lapsen edusta.

        Miten siellä tanssikurssilla meni?


    • Anonyymi

      Kun sosiaaliviranomaiset näkevät että nyt on syynissä perhe jossa lapsi aivan varmasti pääsee hengestään, niin lapsi jätetään vanhemmille. Ehkä vanhempia vielä vähän yllytetään.

      Tämän tarkoitus on tuottaa näitä tapauksia joilla todistellaan että huostaanotoille on kyllä tarvetta.

      • Anonyymi

        Tällä oikeutetaan sitten varsinaisia huostaanottoja, joilla hankitaan pedareille leluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä oikeutetaan sitten varsinaisia huostaanottoja, joilla hankitaan pedareille leluja.

        Äläppä kirjota tämmöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläppä kirjota tämmöstä.

        Hälyttävän moni huostaanotettu lapsi joutuu seksuaalisen ahdistelun uhriksi.

        Tästä on viime aikoina uutisoitukin moneen kertaan.


    • Syy siihen, miksi kirjaukset tehdään salaa eikä kasvateta vanhempia

      Lastensuojelualan työntekijät eivät yritä salata tietoja vanhemmilta. Sen sijaan vanhempi on kyvytön itsereflektioon, sairas ja epävakaa, vastuuton. Siksi tietojen näyttäminen, asioiden läpikäyminen on mahdotonta ja ammattilaisten täytyy pohtia niitä keskenään ja vanhemman täytyy vain noudattaa päätöksiä. Ongelmana on vain se, että epävakaus on ennakkoluulo ja holhous on kehäpäätelmä: Koska ammattilaiset ovat ilmoittaneet asioista, on vanhempi epävakaa.

      • Anonyymi

        Mutta Theme valitettavasti sinä olet epävakaa. En sano tätä loukkauksena, koska olet älykäs ja sinulla on lupa kärsiä tilanteessasi. En kiellä oikeuttasi tuskaasi. Mutta faktaa on myös se, että kirjoitat lähes identtisiä kirjoituksia koko ajan. Sanoma on aina sama, sanojen järjestys vain hieman vaihtuu. Voitko kiistää tämän? Nyt peilin eteen ja rauhoitut vähän. Tämä pakkotoisto on maanista ja hysteeristä, mikä on epävakautta.


    • Anonyymi

      sossut voi tulla poliisin virkavulla sitte viemään pois seuraavaksi tvn ja jääkaapin. joko tulee työkykyseksi

    • Anonyymi

      sohva jää mulle ja puhelin. hyvä että elämästä jotain jää jäljelle kun ei kellekään kelpaa

    • Anonyymi

      Koko lastensuojelu on tällä hetkellä pulassa. Lapsia ei enää kasvateta (kiitos vapaakasvatuksen), ja sosiaalihuollon kukkahattutädit ovat ihan pihalla. Vanhemmat eivät voi kasvattaa lapsiaan, määrätä sääntöjä kotona, eivätkä asettaa rajoja, kun joka puolella toitotetaan kuinka lapsella on oikeus. Ja tämä levy on jäänyt päälle näille kukkahattutädeillekin. Näistä kurittomista oikeuksistaan tietävistä teineistä tulee ongelmia (koska heillä on kaikki maailman oikeudet, ja valta, eikä lainkaan vastuuta eikä velvollisuuksia), ja sitten kun nämä ongelmat tulevat eteen, ei kukkahattutäti keksi muuta kuin huostaanoton, koska vanhemmille ei ole tarjota keinoja korjata tilannetta. Rumaksi päättyvät tapaukset herättävät kysymyksiä miksi näin pääsi käymään? Kukaan ei kysy: miksi lapsen tekemisiin ei puututtu? Tämä hullunmylly alkoi kun ruumiillinen kuritus kiellettiin järjettömänä väkivaltana (kaksi aivan eri asiaa), ja traumoja aiheuttavana tekona. Joku viisas sitten varmaan selittää, miksei selkäsaunan aikakausina ollut jatkuvasti otsikoita kouluammuskeluista, nuorten tekemistä rikoksista ja pahoinpitelyistä. Miksi ne nousevat otsikoihin koko ajan nyt kun nämä vapaakasvatetut saavat jo omia vapaasti kasvaneita lapsia, joilla ei pitäisi olla pahaa mieltä eikä traumoja ja joiden siis pitäisi olla hyvissä oloissa kasvaneita terveitä (niin mieleltään kuin ruumiiltaan) nuoria? Palaten siis alkuun: Huostaanottoja ei voida lopettaa koska sosiaalihuollossa ei enää osata tehdä muuta. Se on heidän ainoa ratkaisunsa. Kun ei osata puuttua peliin niin hajoitetaan koko pelilauta ja viskellään nappulat erilleen.

      • Anonyymi

        Kyllä ne sossut osaa avohuollon tukitoimet. Täältä kylältä lähtee tyypillisesti miehet ja lapset sossupakolaiseksi. Nyt on jo 9. lähtijä päättänyt lähteä toiselle kirkolle. Tällä kertaa lähtijä on lapsi.


    • Anonyymi

      Kerro mitä olet viimeksi tehnyt lapsesi hyväksi.

      • Anonyymi

        ja sitten vetelen rukkaseen kun kerrot

        (voit myös puhua tänne muutekin tuhmia ja unohtaa ne lasten asiat)

        lisään edelliseeni


    • Syy siihen, miksi eduskunta säätää lastensuojelulait ylimalkaisiksi: Sosiaalitoimen tarkoitus on tehdä poliittiset päätökset perheiden asioissa. Lastensuojelun tuki sotkeutuu yhteiskuntapolitiikkaan. Elina Pekkarinen Yle Areena, 1.3.2024

      https://www.youtube.com/watch?v=WhFP0TnNgj0

      • Anonyymi

        Lastensuojelulaki on minusta ihan hyvä. Sen toteutumista ja lapsen oikeuksia ei vaan valvota käytännössä oikein mitenkään. Ihan villi länsi koko touhu ja lastensuojelulaki on lähinnä vessapaperia.


    • Anonyymi

      Yksi peruste huostaan otoille on myös raha. Usein perhekodilla ja sossuilla on hyväveliverkosto, eli sossut auttaa perhekoteja saamaan tuloja eli lapsia, ja mistäs muualta sitä voisi nyhtää kuin ongelmaperheiltä, joka olisi kipeästi niillekin tarpeen jotta saisi sähkölaskun maksettua ja ruokaa lapselle. Mutta ennemmin sossut maksaa perhekodeille lapsen hoidosta kuin oikeille vanhemmille.

      • Anonyymi

        Joo, olen huomannut. Perhekodin täyttöaste pidetään riittävänä ottamalla aina joku sinne kun on (liian?) tyhjää. Avoimesti kertovat. Kovasti hännystelevät nuo perhekodin työntekijät sossuloita. Tuovat rahaa ja työtä ;)

        Samoin nuo sossut tuntuvat saalistavan lapsia. Hiostetaan ja maalitetaan, että saadaan lapsi kiireelliseen sijoitukseen perhekotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, olen huomannut. Perhekodin täyttöaste pidetään riittävänä ottamalla aina joku sinne kun on (liian?) tyhjää. Avoimesti kertovat. Kovasti hännystelevät nuo perhekodin työntekijät sossuloita. Tuovat rahaa ja työtä ;)

        Samoin nuo sossut tuntuvat saalistavan lapsia. Hiostetaan ja maalitetaan, että saadaan lapsi kiireelliseen sijoitukseen perhekotiin.

        Kertovat esim. että otetaan lapsi kiireelliseen sijoitukseen usean viikon päästä kun paikka vapautuu.

        Ei vaan taida semmoinen tilanne olla lastensuojelain mukainen akuutti uhka missä kiireellisen sijoitukset kriteerit täyttyisivät. Ei tuota hommaa valvota oikein mitenkään. Lapsen ainoa oikeusturvakeino on vaihtaa paikkakuntaa. Sitä tehdään täällä.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2115
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      175
      1534
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1475
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1209
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1169
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      904
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      785
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      280
      745
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      705
    Aihe