Minkälaisen paneelin 2024 kannattaa katolle asentaa?

Anonyymi-ap

5kw piikkitehoisen asennutan mutta onko nyt jotain selkeästi huonointa ylijäämä tyylistä paneelityyppiä jota asioista ymmärtämättömille tyrkätään? Paikka ei ole likikään paras mutta sille ei nyt voi mitään ja hetken aikaa aurinko paistaa kuitenkin esteettä. Siihen aika ikkunaan lämminvesivaraaja ajastetaan myös. Mutta se paneelityyppi vai onko erot kuitenkin niin pieniä että ei juurikaan merkitystä todellisuudessa? Puiden varjostusta on reilusti pitkin päivää poislukien keskipäivän ”puhtaat” tunnit. Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan. Tekniikka vain kiinnostaa että osaan jotain kohtaa huomioida. Oletuksena että ihan halvimmat laitteet ei ole pitkäikäisiä ja jo nyt kaikken uusien paneelien tekniikka kuitenkin jo on toimivaa ja vain marginaalista erot mutta kuitenkin eroja on. Eipä mulla muuta nyt,moi.

46

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aurinkopaneelit on selkeästi huonointa ylijäämätyyppiä.

    • Anonyymi

      Mieti 2 x kannattaako, jos aurinko paistaa esteettä vain hetken? aikaa.
      Naapurille myivät huonoon paikkaan isot systeemit ja ne ei tuota oikein mitään. Eikä pysty korjaamaan tilannetta, koska varjostava puusto on naapurin puolella...

      • Anonyymi

        Aika lapsellista kirjoittaa samaa asiaa aina uudestaan ja uudestaan. Etkö voisi kasvaa jo aikuiseksi?

        Kaisa ylämjuuri


    • Anonyymi

      Kaikkein kannattavin aurinkopaneelisysteemi on sellainen jossa ei ole yhtään paneelia. Silloin ei mene rahat hukkaan.

      • Anonyymi

        Sopivan kokoisella järjestelmällä päästään noin 8% sijoitetun pääoman tuottoon. Aika harva muu tapa pystyy parempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopivan kokoisella järjestelmällä päästään noin 8% sijoitetun pääoman tuottoon. Aika harva muu tapa pystyy parempaan.

        Aika lapsellista kirjoittaa samaa asiaa aina uudestaan

        Tosiaan tällä henkilöllä lienee jonkinmoinen sairaaloinen vimma kirjoittaa näitä ihme juttuja yksi toisensa perään...
        Meidän paneelit työnteli tänään 2000-2500 wattia useita tunteja ja päivät vaan pitenee.

        Topi hamidbhaalah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopivan kokoisella järjestelmällä päästään noin 8% sijoitetun pääoman tuottoon. Aika harva muu tapa pystyy parempaan.

        Todista tuo asia
        Sähkö on kesällä halpaa


      • Anonyymi

        Jos on varaa paneeliin , niin on varaa maksaa sähkölaskukin.

        Paneelit ei tuota yöllä eikä mulloin kuin kesällä kun sähkö muutenkin halpaa

        Moni keroo pameelien tuoton olevan 300e vuodessa

        Sarinko sähkö tubettaja


    • Anonyymi

      Paneeleilla ei ole tehon suhteen kovinkaan paljon eroja. Joku half cut on ihan ok. Huomiota kannattaa kiinnittää paneelin kehyksen rakenteeseen ja että paneelin pinta on lasia. Mitä järeämpi kehys eitä enemmän se kestää lumikuormaa eli ihan ohuita kehyksiä kannattaa välttää. Suurikoisia paneeleita kannattaa myös välttää, sillä isot 500W paneelit vaativat kolme kiinnityskiskoa, jotta lumikuorma jakautuu tasaisemmin eli ovat kalliimpia asentaa kuin pienemmät paneelit. Toisaalta pienemmätkin melkein kannattaa asennuttaa kolmella kiskolla. Itse laittaisin myös mikroinvertteri, sillä niilä varjostuksien hallinta on tehokkaampaa ja muutoinkin paneelin ja invertterin välinen jännite on turvallisempi/pienempi eli liittimet kestävät paremmin. Lisäksi jonkun paneelin rikkoutuessa se on helppo korjata millä tahansa. Asennukseen kannattaa panostaa, ettei sitä joudu korjailemaan eli asennuksen täyty kestää vahintään vuosikymmenen tai kaksi. LIsäksi katto pitää olla siinä kunnossa, ettei sitä tarvitse rempata koko paneeleitten elinikänä.

      • Anonyymi

        Asennuksen tulee kestää koko paneelien elinkaari. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennuksen tulee kestää koko paneelien elinkaari. Piste.

        Niinhän sen pitäisi, mutta esim. liittimet eivät välttämättä kestä samoin kaapelikiinnikkeet ym. Mikään mekaaninen liitos ei tahdo kestää 20-30 vuotta ulkona sateessa, paisteessa, lämmönvaihteluissa ja uv säteilyssä. Vertaa vaikka radiolinkkimastojen laitteiden huoltoa vaikka ne ovat oikeaa ammattilaatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennuksen tulee kestää koko paneelien elinkaari. Piste.

        Lukee banhija aloituksi ei aina samsta asiata uusia avauksia

        Rane säkäri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennuksen tulee kestää koko paneelien elinkaari. Piste.

        Ei ne kuulemma enää kestä kun ranet tekee niitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sen pitäisi, mutta esim. liittimet eivät välttämättä kestä samoin kaapelikiinnikkeet ym. Mikään mekaaninen liitos ei tahdo kestää 20-30 vuotta ulkona sateessa, paisteessa, lämmönvaihteluissa ja uv säteilyssä. Vertaa vaikka radiolinkkimastojen laitteiden huoltoa vaikka ne ovat oikeaa ammattilaatua.

        Aina jankkaatesamaa äetteköimboi lukea vanhoja keetomuksia ja lopetaa tuthat aloisyusket hetkiä menkää pois
        Malekai Zarzueladb
        Suomen Kissaliitto


    • Anonyymi

      Eikös nykyhinnalla 15 min. jaksoilla kannata laittaa vain kulutettavan verran tuotantoa katolle, yli tuotannosta ei juuri tule tuloa.

      • Anonyymi

        Kaikki kannattaisi tosiaan kuluttaa itse, mutta käytännössä se on mahdotonta, sillä pohjakulutus talossa päivisin on yleensä muutama sata wattia. Jos bileri hyppää päälle, niin silloin menee kymmenkertaisesti. Aikoinaan laskettiin tuollaisen 2kWp järjestelmän olevan ideaali tavallisessa omakotitalossa, mutta nyt järjestelmien hinnat ovat tulleet sen verran alaspäin, että jonkin verran suurempikin alkaa olla sopiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kannattaisi tosiaan kuluttaa itse, mutta käytännössä se on mahdotonta, sillä pohjakulutus talossa päivisin on yleensä muutama sata wattia. Jos bileri hyppää päälle, niin silloin menee kymmenkertaisesti. Aikoinaan laskettiin tuollaisen 2kWp järjestelmän olevan ideaali tavallisessa omakotitalossa, mutta nyt järjestelmien hinnat ovat tulleet sen verran alaspäin, että jonkin verran suurempikin alkaa olla sopiva.

        Ylituotanto kannattaa käyttää eteläseinän avoterassin ir-lämmittimiin mieluummin kuin myydä ilmaiseksi verkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kannattaisi tosiaan kuluttaa itse, mutta käytännössä se on mahdotonta, sillä pohjakulutus talossa päivisin on yleensä muutama sata wattia. Jos bileri hyppää päälle, niin silloin menee kymmenkertaisesti. Aikoinaan laskettiin tuollaisen 2kWp järjestelmän olevan ideaali tavallisessa omakotitalossa, mutta nyt järjestelmien hinnat ovat tulleet sen verran alaspäin, että jonkin verran suurempikin alkaa olla sopiva.

        Kun poileei päällä ei riitä paneelin tuotto mene kalliiseen ostosähkön puolelle


    • Anonyymi

      Lyhyt vastaus on, että ei minkäänlaisia. Ovat Suomessa huti investointi kuluttajille ja mitä enemmän tuulivoimaa tulee niin sitä suuremmaksi huti kasvaa.

      • Anonyymi

        Etkö lukenut kysymystä lainkaan? jos kaveri sanoo "Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan.", niin miksi alat kertoa ettei kannata minkäänlaisia. Tätähän ei nimenomaan kysytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut kysymystä lainkaan? jos kaveri sanoo "Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan.", niin miksi alat kertoa ettei kannata minkäänlaisia. Tätähän ei nimenomaan kysytty.

        Koska kukaan viisas ei mieti sellaista vaihtoehtoa mistä ei ole mitään hyötyä. Aurinkopaneelien kuluttaja käyttö on aivan yhtä tyhmää kuin harrastaa jenkkiautoja. Kummassakin menee rahat ja resurssit taivaan tuuliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska kukaan viisas ei mieti sellaista vaihtoehtoa mistä ei ole mitään hyötyä. Aurinkopaneelien kuluttaja käyttö on aivan yhtä tyhmää kuin harrastaa jenkkiautoja. Kummassakin menee rahat ja resurssit taivaan tuuliin.

        Ei mene. Ladataan autoa, lämmitetään käyttövettä - nyt jo taloakin. Kesällä lisäksi ilmastointiin... Lähes kaikki käytetään itse.
        5 kWp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene. Ladataan autoa, lämmitetään käyttövettä - nyt jo taloakin. Kesällä lisäksi ilmastointiin... Lähes kaikki käytetään itse.
        5 kWp

        Valitettavasti järjestelmäsi on niin pieni, että jo pelkkien rakenniskulujen täyttö on hyvin haastavaa. Se on tosin hyvä juttu, jos sinulla om aikaa päivisin olla latailemassa autoa ja ajella iltasin akku tyhjäksi. Suurimmalla osalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin lämmin käyttövesi. Ilmastoinnin osuus on loppujen lopuksi Suomessa aika olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut kysymystä lainkaan? jos kaveri sanoo "Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan.", niin miksi alat kertoa ettei kannata minkäänlaisia. Tätähän ei nimenomaan kysytty.

        "Etkö lukenut kysymystä lainkaan?"

        Kannattavuutta nimenomaan kysyttiin. Aurinkopaneelit kannattelevat korkeintaan varpusia ja lievää lumikuormaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti järjestelmäsi on niin pieni, että jo pelkkien rakenniskulujen täyttö on hyvin haastavaa. Se on tosin hyvä juttu, jos sinulla om aikaa päivisin olla latailemassa autoa ja ajella iltasin akku tyhjäksi. Suurimmalla osalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin lämmin käyttövesi. Ilmastoinnin osuus on loppujen lopuksi Suomessa aika olematon.

        2000 w tullut jo kolmisen tuntia ja tulee vielä muutaman tunnin. Sammutin ilpin ja nyt kaikki aurinkosähkö uppoaa olohuoneen lattiaan. Sen lämpö riittää pitämään alakerran lämpimänä huomiseen saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene. Ladataan autoa, lämmitetään käyttövettä - nyt jo taloakin. Kesällä lisäksi ilmastointiin... Lähes kaikki käytetään itse.
        5 kWp

        100000e sijoituksella saat 300 e vuodessa tuottoa
        Samalla sijoituksella saat pankissa 410 e korkoa ja pääomakin pysyy tilillä

        Mukaebed. Suhaububa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene. Ladataan autoa, lämmitetään käyttövettä - nyt jo taloakin. Kesällä lisäksi ilmastointiin... Lähes kaikki käytetään itse.
        5 kWp

        Mitä autolla teet jos se seisoo päivät latauksessa
        5 kw on noin kymmens osa auton tarvitsemasta lataus tehostaa joten ei muuhun edes jää ja tun tehon saat siitä vaan keskellä kesää muuhun ei jää
        'aikamutopististita

        Ja tuohan on rahassa vaan moin. 50 c. 0,5e
        Nabi Ulmalhamsh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etkö lukenut kysymystä lainkaan?"

        Kannattavuutta nimenomaan kysyttiin. Aurinkopaneelit kannattelevat korkeintaan varpusia ja lievää lumikuormaa.

        Myös katto portaan pilalle kun siihen tulee reikiä ja ylimääräistä painoa ja siellä juostaan jatkuvasti korjaamassa vikaa..

        Nabi Ulmalhamsh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä autolla teet jos se seisoo päivät latauksessa
        5 kw on noin kymmens osa auton tarvitsemasta lataus tehostaa joten ei muuhun edes jää ja tun tehon saat siitä vaan keskellä kesää muuhun ei jää
        'aikamutopististita

        Ja tuohan on rahassa vaan moin. 50 c. 0,5e
        Nabi Ulmalhamsh

        Auto latautuu vain 8A virrallakin, eli 1840 watilla. 16 A antaa tehoja jo 3680 W.
        Vaikka akku olisi täysin tyhjä, niin 15 tunnissa 55 kW akku on täynnä (230v x 16A = 3680W). Eli todella hyvin riittää 5 kWp systeemi.
        Harvoin akku tyhjäksi tulee ajettua, joten latausajatkin ovat huomattavasti lyhyempiä.
        Auto ei seiso päiviä latauksessa, tarvitsen autoa lähinnä vain iltapäivisin-illalla. Onhan autolla yleensä viikonloppunakin latausmahdollisuus, periaatteessa sekin riittää koko viikon työajoihin.

        Paneelien suunta on kaakko, joten jo auringon ensimmäiset säteet tuottavat sähköä ja tuotto jatkuu pitkälle iltapäivään.
        Nyt pilvistä, lämpötila +-0. Tuotto vain n. 1 kW, mutta sekin riittää ilpille, muuta lämmitystä ei ole päällä. Lämmitys hoituu paneeleiden tuottamalla sähköllä tähänkin vuodenaikaan jo ~8 tuntia päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etkö lukenut kysymystä lainkaan?"

        Kannattavuutta nimenomaan kysyttiin. Aurinkopaneelit kannattelevat korkeintaan varpusia ja lievää lumikuormaa.

        "Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan. Tekniikka vain kiinnostaa että osaan jotain kohtaa huomioida."

        Et sitten vieläkään lukenut kysymystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska kukaan viisas ei mieti sellaista vaihtoehtoa mistä ei ole mitään hyötyä. Aurinkopaneelien kuluttaja käyttö on aivan yhtä tyhmää kuin harrastaa jenkkiautoja. Kummassakin menee rahat ja resurssit taivaan tuuliin.

        Juu mutta aurinkopaneeleilla on kovin vaikeaa ajella ympäriinsä. Toista se on vaikka AC Cobra tai vanha Jaguar E-type.
        No nämä kieltämättä on kalliimpia kuin aurinkopaneelit mutta saattavat olla jopa kannattavia investointeja ajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut kysymystä lainkaan? jos kaveri sanoo "Takaisinmaksu asiaan en ole kiinnostunut kommentteja lukemaan.", niin miksi alat kertoa ettei kannata minkäänlaisia. Tätähän ei nimenomaan kysytty.

        Nimen omaan
        Lukutaito


    • Anonyymi

      Kyllä tietenkin aurinkopaneelit ovat kannattava ostos -niiden myyjille.
      Olisikin hauska tietää miten ovat tuottaneet nyt talviloma viikkojen aikana alueilla missä ei ole aurinkoa näkynyt viikkokausiin...

      • Anonyymi

        Tiedät kysymättäkin, että paneelien tuotto on talvella heikko. Sen tietävät kaikki aurinkopaneelit hankkineet sekä hankintaa suunnittelevat. Tänään hyvä keli ja näkyy sähköä tulevan tällä hetkellä 2652 W.
        Yhtään ei ole 7000 € sijoitus kaduttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedät kysymättäkin, että paneelien tuotto on talvella heikko. Sen tietävät kaikki aurinkopaneelit hankkineet sekä hankintaa suunnittelevat. Tänään hyvä keli ja näkyy sähköä tulevan tällä hetkellä 2652 W.
        Yhtään ei ole 7000 € sijoitus kaduttanut.

        Käytät väärä termiä. Sijoituksista puhutaan silloin kun on tarkoitus tehdä rahulia hankinnalla. Kukutuksesta kuuluisi puhua näissä tilanteissa, joissa rahan kaadetaan Kankkulan kaivoon. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät väärä termiä. Sijoituksista puhutaan silloin kun on tarkoitus tehdä rahulia hankinnalla. Kukutuksesta kuuluisi puhua näissä tilanteissa, joissa rahan kaadetaan Kankkulan kaivoon. 😊

        Jotkut "sijoittavat" sähköautoon. Paneeleihin sijoitus on siihen verrattuna kultakaivos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedät kysymättäkin, että paneelien tuotto on talvella heikko. Sen tietävät kaikki aurinkopaneelit hankkineet sekä hankintaa suunnittelevat. Tänään hyvä keli ja näkyy sähköä tulevan tällä hetkellä 2652 W.
        Yhtään ei ole 7000 € sijoitus kaduttanut.

        Miksi sijotta sellaiseen missä ei järkeä olenkaa
        Nabi Ulmalhamsh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut "sijoittavat" sähköautoon. Paneeleihin sijoitus on siihen verrattuna kultakaivos.

        Tämä on kyllä ihan totta. Taitaa olla vanhojen kirjojen mukaan "sijoitus taivaspaikkaan" kyseessä. Vihreään taivaaseen, johon perussuomalaisilla ei ole mitään mahdollisuutta 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät väärä termiä. Sijoituksista puhutaan silloin kun on tarkoitus tehdä rahulia hankinnalla. Kukutuksesta kuuluisi puhua näissä tilanteissa, joissa rahan kaadetaan Kankkulan kaivoon. 😊

        Jos sijoitat paneeleihin noin 6000e, niin saat 5000kWh sähköä vuodessa. Itse pystyt todennäköiesti hyödyntämään noin 3000kWh eli 300 euroa sähkön ja siirron hinnassa. Myytäväksi jää tuo 2000Kwh eli noin 100 euroa. Eli tuotto 400 e/vuosi. Sijoitus maksaa itsensä takaisin noin 15 vuodessa. Kun katolle laittaa paneelit, niin talon jälleenmyyntiarvo nousee. Minulle välittäjä arvioi arvonnousun 20 000 e suuruiseksi ja lisäksi ostajaehdokaita tulee enemmän.

        Mihin sjoitattaisit itse 6000e ja saisit saman tuoton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sijoitat paneeleihin noin 6000e, niin saat 5000kWh sähköä vuodessa. Itse pystyt todennäköiesti hyödyntämään noin 3000kWh eli 300 euroa sähkön ja siirron hinnassa. Myytäväksi jää tuo 2000Kwh eli noin 100 euroa. Eli tuotto 400 e/vuosi. Sijoitus maksaa itsensä takaisin noin 15 vuodessa. Kun katolle laittaa paneelit, niin talon jälleenmyyntiarvo nousee. Minulle välittäjä arvioi arvonnousun 20 000 e suuruiseksi ja lisäksi ostajaehdokaita tulee enemmän.

        Mihin sjoitattaisit itse 6000e ja saisit saman tuoton?

        Energia 10c + siirto 5c, niin 3000 kWh vuosikulutuksella tienesti on kylläkin 450 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Energia 10c siirto 5c, niin 3000 kWh vuosikulutuksella tienesti on kylläkin 450 €.

        Invertteri kun tulee baihtoikään niin se maksaa. Ainakin 2500 plus työt 600 ja maktakta päälle yhst 4900 e


    • Anonyymi

      Terve, minä aloitin ketjun. Olen hämmästynyt asiattomuuden määrästä! Tulipa opittua ettei tämmöinen foorumi toimi ollenkaan.
      Avaudun hieman mutta en nyt todennäköisesti tätä ketjua enää lue.
      En ole myymässä sähköä en ole kiinnostunut sen suunnan tuottavuudesta pätkääkään sillä ehkä myynnistä joutuu tulevaisuudessa jopa maksamaankin hiukan. Se on järjetöntä.
      Eli sen mitä tulee käytän itse en myy muuta kuin mikä ei nyt taloni pohjakuormaan kulu. Eli tuo 5kwh on aika maksimi määrä mitä piikkitehona saa tulla koska en pysty enempää edes käyttämään ja todellisuudessa tuskin usein tuohon piikkitehoon edes pääsee. Käytössä on aikasähkö eli yösähkö ja vain manuaalisesti alkuun voin tökätä kytkintä joka kytkee lämminvesivaraajan lämmittämään 3kw teholla varaajaa kun satun oikeaan aikaan kävelemään kytkimen ohitse tai joku muu perheen jäsen kuka nyt sattuu olemaan kotosalla. Ei tämä nyt niin vakava asia ole kunhan harrastan mutta oikeantyypin paneelit saisi olla kuitenkin. Tuota mikroinvertteri juttua on puolesta ja vastaan ja itse hieman niistä tykkäisin mutta kaikki järjestelmät tuntuu nyt 2024 olevan jo asiallisia ja toimivia kunhan asennus on hyvin tehty. Liitokset on vuosien mittaan varmaankin se heikoin lenkki eli tinaus olisi varmaan hyvä mutta niinhän niitä ei tehdä ainakaan firmoilla. Taitaa olla isompia kokonaisuuksia esim 3kw nosturi asennuksina joskus tarjolla,kuka tietää tulevaisuudessa niin liitokset on minimissä. No minulle tulee perinteinen 2024 pieni voimala tänä vuonna kuitenkin. Tuo 5kw on minun raja mutta toiselle puolelle lapetta aamuaurinkoa taas puiden läpi keräämään voin 3paneelia asennuttaa jatkossa ja akkuhan olisi hyvä lisä mutta sekin jää sitten toisen lappeen mahdolliseen lisäykseen vasta. Tuossa oli fiksu kommentti isojen paneelien 3riman juttu jota en ajatellutkaan,kiitos siitä ja katsonkin mitä sähköukota itse tarjoaa sillä iso koko kyllä kuormittaa paneelia enemmän mutta katto on 1:2 joten ehkä siinä ei lumi edes pysy mutta tuuli kyllä repii järvenrannassa taloa. Paneelit on eniten harrastus ja takaisinmaksu on täysin merkityksetön mutta kyllähän tämä harrastus myös tuottaa takaisin himeman sehän on selvä asia. Ihmetyttää kommenteissa järkevyys joka asiaan ja se ei minua ole koskaan kiinnostanut kun itse maksan aina tekemiseni ja sillin se on minun asia. Lisä tietona että harrastan myös jenkkiautoja mutta vain yhtä ja ei senkään ylläpito ole taloudellisesti järkevää mutta tämä tieto voi yllättää, minä tiesin että V8 vie reilusti bensaa jo ennen kuin edes sen ensimmäisen jenkin ostin. Joten joku 6-7000€ paneeleihin on hyvinkin järkevää koska ne oikeasti ehkä pienentää sähkölaskua muutaman euron joka kk ja kesäällä ehkä jo 10-20€/kk. Oletan ettei niitä tarvitse korjuutella ensimmäisen 10v aikana. Pidän paneelit lumettomina on ajatus elleivät pysykkin jo itsestään. Paneelien tuoton seurailu on mieltä piristävää ja sehän on kuin rahaa pankkiin kun on hyvä mieli! Vähän kuin v8 ääni se tuottaa hyvää mieltä itselle ja vaimolle. Ei elämän tarvitse olla niin järkevää joka kohteessa mutta ymmärrän kyllä jos asuu vuokralla vailla toivoa kaupungissa seuranaan vain älypuhelin ja laskuja ja kelan tukihakemuksia niin kurjaahan se olisi kelle vain. Onnekseni olen töissä pienellä palkalla tosin vuodesta toiseen ja saan elää. Tuon paneeli tuoton seurantaan olen hieman saanut jo kokemusta kun veneilen ja paneelien voimin isohkolla vanhalla veneellä ja on muuten mukavan äänetöntä kun viimein jätin 100 kg perämoottorinkin pois viimein kyydistä ja lifepo4 akkua tilalle setti. No 24v sähkömoottori vaihtui isompaan 48v samalla. Vauhti loppui mutta leppoisuus lisääntyi ja ehdin edelleen. Joo en ole 18v teini enää jolla ei ole kokemusta reaali elämästä miten valinnat vaikuttaa.

      • Anonyymi

        "hetken aikaa aurinko paistaa kuitenkin esteettä"
        Jos ymmärrän kirjoittamaasi oikein, niin paneeleissa ei ole mitään ideaa. Siis jos hetki on vain tunti-kaksi, niin unohda suosiolla ja rakenna vaikka tuulivoimala.
        Tai jos saat aurinkoiseen paikkaan 2-3 aurinkokeräintä, niin voit hyödyntää niitä ainakin lämpimän käyttöveden tuottamiseen. Myös lämmitykseen, jos löytyy vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä.
        Meillä on 5 kWp paneelit. Ilmansuunta kaakko, eli kohtuullisen hyvä, eikä ole ainoatakaan puuta varjostamassa. Jo nyt alkanut tuottaa jotain, mutta talvella paneeleista ei ole mitään iloa. Vaikka putsaisi, niin tuotto on minimaalinen, rahaksi muutettuna muutamia kymmeniä senttejä päivässä. Onneksi on niin jyrkkä ja korkealla oleva peltikatto, ettei lumien poisto ole käytännössä edes mahdollista.
        JR


      • Anonyymi

        Tuosta liitoksista sen verran, että on kiellettyä tinata liitoksia. Puristusliitos on ainoa teknisesti sallittu liitos. Tämä johtuu siitä, että tinattu liitos saattaa "kiehahtaa" pois nopeassa oikosulussa, jolloin syntyvä valokaari tuhoaa kaiken. Oikein tehty puristusliitos ei löysty lämmön vaikutuksesta.
        Mikroinvertterit ovat siitä hyviä, että paneelit liitetään niihin yksitellen, jolloin liitoksen kuorma on huomattavasti pienempi kuin tavallisessa invertterissä, jossa sarjaankytkettyjen paneeliyten jännitteet ovat yli 500V luokkaa. Sarjaankytkettyyn järjestelmään ei voi vaihtaa kuin teknisesti samanlaisen paneelin kun taas mikroinvertereissä voivat vaikka kaikki paneelit olla erilaisia. Mikroinvertterijärjestelmään voi myös itse vaihtaa paneelin, sillä jännitteet ovat tee-se-itse rakentelijoille sallittuja.


      • Anonyymi

        "Huonosti toimii palsta tosiaan jos tänne porukka keksii dumpata koko elämäntarinansa tai jotain muuta paskaa niinkuin alipainehitsari ilmastonlämpenemispalstalla"
        TROLLI !!! LOPEAT ASIATTOMUUTESI !!!!


    • Anonyymi
      UUSI

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

      😍 ­­­V­i­t­t­u­­­ ­t­ä­­­m­­­ä­ ­­k­­­u­u­­­m­­­a­­ ­­n­­a­­­r­t­t­­u­­­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3075
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2431
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2227
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2005
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe