IT-ala ja pukeutuminen ("business casual")

löllerö

HellDesk-töihin on tullut haettua oikein olan takaa ja työhaastatteluita on sovittu useampiakin. Melkein kaikki brieffaukset näistä CallCentereistä ovat maininneet pukeutumistyyliksi "business casual". Googletin aiheesta muutaman kuvan ja tuli hieman hiki otsalle; olen lihava ja kauluspaita housujen sisään laitettuna ei näytä kauniilta!

Mitä teen? HellDesk kiinnostaa, mutta työhaastatteluissa jo jännittää, jos on pukeutunut väärin. Kertokaa ihmeessä, jos työpaikallanne on joku siististi pukeutunut pullero esimerkiksi ajattelemassani vaatetuksessa:

- kävelykengät, nahkaa
- siistit, suorat housut (prässätyt)
- silitetty lyhythihainen kauluspaita "vapaana"
- (kraka?)

Jääkö nyt läskiltä työpaikat IT-alalta saamatta :-(

4

2787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pää

Nuo pukeutumissuositukset on vain suosituksia. Itse olen helldeskissä vuosia työskennellyt, sekä Suomessa että ulkomailla ja aina pitänyt tavallisia vaatteita, samoin kuin työkaverinikin. Jos kuitenkin haluat edetä uralla johtaja-asemaan, pistä tietenkin puku päälle. Et usko, miten helppoa on päästä esimiesasemaan pelkstään pukeutumalla pukuun. Paskanpuhumistaitoakin täytyy tosin olla.

• projektipäällikkö

Laita puvun takki sen kauluspaidan päälle niin näytät 5 kg hoikemmalta ja huomattavasti siistimältä. Lyhythihainen kauluspaita ei todellakaan ole "business casual"! Itse laitan aina työhaastatteluun puvun. Se osoittaa arvostusta työpaikkaa kohtaan että pukeutuu kunnolla haastatteluun. Tietenkään sitten jos sinne pääsee, niin ei tarvitse joka päivä pukeutua pukuun - irtotakki on yleensä ihan jees.

• Yliopistolta

Itse laittaisin nämä risat farkut. Jos ei
        kiinnosta palkata, niin sitten voi aina
        palkata jonkun mun kavereistani. Alan miehet
        tiedetään ja meillä on vara ottaa rennosti.

Muista käyttää deudoranttia, sillä työkaverit
        on joidenkin asioiden suhteen armottomia.

• Lasse---

Riippuu paikasta, johon haet ja haastattelijasta.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin lämpimästi suositella normaalia pukeutumista: pitkähihainen kauluspaita ja suora(hko)t housut. Puku katsotaan monasti, kuitenkin, yliampumiseksi. Et ole hakemassa edustus-, myynti- tai johtotehtäviin. Itse olen ryssinyt muutaman haastattelun puku päällä: haastattelija on viihtynyt farkuissa ja t-paidassa ja koska kyseessä on todennäköisesti joko tuleva työkaverisi tai esimiehesi, hän ei halua sinun astuvan varpailleen ylipukeutumalla. Toisin käy harvoin. Alipukeutuminen näiden tehtävien haastatteluihin ei käytännössä edes ole mahdollista, niin kauan kun sinulla on pestyt ja silitetyt vaatteet päällä etkä näytä juuri (ojasta) heränneeltä.

Suosittelen esim. ruudullista tai raidallista vaaleata pitkähihaista paitaa (näytät tekniseltä) ja esim. ruskeita (ei mielellään mustia) housuja (ei tarvitse olla prässätyt, kunhan ovat silitetyt ja siistit).

Nyt kesällä myös lyhythihainen kauluspaita on täysin ok. Ainakin Suomen business casual - tarkoittaa juuri alla mainitsemaasi ja ehdottamaasi pukeutumista, ulkomailla ollaan yleensä tiukempia. Krakaa et välttämättä tarvitse. En usko, että kukaan kiinnittää siihen liikaa huomiota, että oletko tunkenut paitasi housujesi sisään vai et, kunhan se ei lepata liian näkyvästi esillä.

Ei muuta ku lykkyä tykö ja toivottavasti saat (tai olet jo saanut) paikan! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe