Tiitisen lista

Moni on halunnut, että Tiitisen lista julkaistaisiin. Presidentit Koivisto ja Halonen ovat myös suhtautuneet avoimesti julkistamiseen eli julkistamisella ei näetä ulko-ja turvallisuuspoliittisia esteitä.

Listan julkistamista yritti aikoinaan Nelosen uutisten toimittaja Susanna Reinboth oikeudessa asti. Oikeus antoikin myönteisen päätöksen, mutta päätös ei ollut lainvoimainen. Poliisiylijohtaja Seppo Paatero kehotti Supoa valittamaan päätöksestä, minkä se sitten tekikin. Ylempi oikeusaste muutti päätöksen Supon toiveiden mukaiseksi. Supo on ollut siis se ainoa tulppa, joka on estänyt julkistamisen.

Supo saa nyt uuden persuihin kuuluvan päällikön. Saapas nähdä, muttaako tämä uusi päällikkö Supossa asian tulkintaa ja lista julkaistaisiin. Pankaa nyt persut painetta tähän uuteen Supo-päällikköön. Julkistamispäätös on hänen käsissään.

54

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa listassa on se ongelma, että nimi voi olla mukana, vaikka mitään et olisi tehnyt. Oliko osa nimistä sarjassa "potentiaaliset" "hyödylliset idiootit" "muuten vaan hyväksikäytettävät" jne. Huomattavasti mielenkiintoisempaa olisi se, että Moskovan listat tulisi päivänvaloon ja todellisesti myyrinä toimineet. Mutta suomettumisen aika olisi hyvä käydä huolella läpi ja siltä osin päivittää historiamme totuudenmukaiseksi.
      Jukka Seppisen tutkimukset ja kirjat on ollut hyvää tutkimusta ja toisaalta kaverin kokemus Suposta on ollut varmasti arvokasta. Mutta Tiitisen lista ei juurikaan hetkauta ketään, mutta persut on huutaneet sen julkaisua ja nyt heillä on siihen sitten mahdollisuus. Toivottavasti samassa käsittelisivät Mika Niikon kiinalaisten maksamia matkoja ja siihen liittyviä Niikon äänestyksiä tms... Puhumattakaan ex-persun Turtiaisen vaatimuksia siihen, että venäjän pitäisi miehittää Suomi..

      • Samaa mieltä.

        Listalla voi olla sellaisiakin nimiä, jotka on koettu sosialistisen ideolgian pahimmiksi vastustajiksi ja heitä on sen vuoksi syytä seurata. Tietysti listan lukemiseen pitäisi antaa kattava lukuohje, jotta ketään ei leimattaisi perusteettomasti. Alpo Rusihan joutui veljensä toiminnan vuoksi perusteettoman leimaamisen uhriksi, koska heillä on sama sukunimi. Voi hyvin kuvitella, että listalla on esim. Jukka Rusin nimi ja samassa yhteydessä kerrotaan, että Suomen ulkoministeriössä vaikuttanut Alpo Rusi on hänen veljensä. Jos Rusi-taoausta ei olisi jo ollut. tällainen listasta löytävä huomautus voi leimata samalla tapaa Alpo Rusin nyt, jos lista julkaistaan.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Listalla voi olla sellaisiakin nimiä, jotka on koettu sosialistisen ideolgian pahimmiksi vastustajiksi ja heitä on sen vuoksi syytä seurata. Tietysti listan lukemiseen pitäisi antaa kattava lukuohje, jotta ketään ei leimattaisi perusteettomasti. Alpo Rusihan joutui veljensä toiminnan vuoksi perusteettoman leimaamisen uhriksi, koska heillä on sama sukunimi. Voi hyvin kuvitella, että listalla on esim. Jukka Rusin nimi ja samassa yhteydessä kerrotaan, että Suomen ulkoministeriössä vaikuttanut Alpo Rusi on hänen veljensä. Jos Rusi-taoausta ei olisi jo ollut. tällainen listasta löytävä huomautus voi leimata samalla tapaa Alpo Rusin nyt, jos lista julkaistaan.

        Voisin kuvitella, että mikä riemu listan julkaisusta alkaisi, mutta harva kysyisi, että miksi jonkun nimi on listalla ja Rusin tapaus on hyvä esimerkki siitä, että miten pieleen asioita voidaan tulkita. Lukuohje pitäisi ehdottomasti olla mukana ja myös ymmärrys siitä, että tuonkin lista on aikaansa ja historiaan sidottu ko aikana.


      • Anonyymi

        Siitoin lista opetuslapsista olisi hyvä ?


    • Samaa mieltä. Veikkaan että listalta löytyy paljon maalaisliittolaisia.

      • Enpä tiedä. Itse pidän Stasi -listaa lähtökohtaisesti aika mielenkiinnottomana. Sen sijaan sellaiset listat, jotka löytyisivät Kremlin arkistoista, olisivat sitä kovaa kamaa. Sieltä löytyisi niitä suuria nimiä ja vaikutusarvioita heidän toiminnastaan. Eivät taida vaan koskaan tulla julkisuuteen.


      • mielipidepankki kirjoitti:

        Enpä tiedä. Itse pidän Stasi -listaa lähtökohtaisesti aika mielenkiinnottomana. Sen sijaan sellaiset listat, jotka löytyisivät Kremlin arkistoista, olisivat sitä kovaa kamaa. Sieltä löytyisi niitä suuria nimiä ja vaikutusarvioita heidän toiminnastaan. Eivät taida vaan koskaan tulla julkisuuteen.

        Vastasit sujuvasti itsellesi! HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Enpä tiedä. Itse pidän Stasi -listaa lähtökohtaisesti aika mielenkiinnottomana. Sen sijaan sellaiset listat, jotka löytyisivät Kremlin arkistoista, olisivat sitä kovaa kamaa. Sieltä löytyisi niitä suuria nimiä ja vaikutusarvioita heidän toiminnastaan. Eivät taida vaan koskaan tulla julkisuuteen.

        Jos siellä listalla on esim. entinen SDP:n pääministeri tai presidentti niin sanoisin että lista on kaikkea muuta paitsi "mielenkiinnoton".


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Enpä tiedä. Itse pidän Stasi -listaa lähtökohtaisesti aika mielenkiinnottomana. Sen sijaan sellaiset listat, jotka löytyisivät Kremlin arkistoista, olisivat sitä kovaa kamaa. Sieltä löytyisi niitä suuria nimiä ja vaikutusarvioita heidän toiminnastaan. Eivät taida vaan koskaan tulla julkisuuteen.

        Jukka Seppisen kirjassa Neuvostotiedustelu Suomessa 1919-1991 löytyy mielenkiintoisia nimiä ja juurikin Moskovan KGB arkistoista. Jukka Seppinen oli silloin tutkimassa Moskovan arkistoja, kun ne oli silloin hetken aikaa auki. Sitten ne taas suljettiin täydellisesti. Väyrysen nimi esiintyy useasti, Eino Uusitalo jne jne. Myös Ilkka Kanerva löytyy, mutta nämä ehkä juurikin niitä hyödyllisiä idiootteja. Eino Uusitaloa kutsuttiin Salkku-Eikaksi, nimi tuli siitä, että Eino meni aina salkun kanssa Tehtaankadulla neuvostoliiton lähetystöön ja tuli aina ilman salkkua pois. Supossa naureskeltiin, että neuvostoliitossa on salkuista kova pula. Luultavasti keskustan ja Kekkosen laatimia listoja "neuvostovastaisista" meni Eikan mukana ja myös Väyrynen teki samaa. Kanerva toimitti listoja kokoomuslaisista "neuvostovastaisista". Mutta näiden kolmen tapauksessa kysy oli lienee tyhmyydestä ja ajattelemattomuudesta. Mutta ko kirjasta löytyy mielenkiintoisia nimiä ja tapahtumia.


      • Anonyymi

        DDR tunnustamiskomitea. Eiköhän se ollut yksin vasemmistolaista. Heitä Stasilistassa.

        Rakastan.Oikeistoa suuntaus on pois vievä asioiden oikeasta laidasta. Tyypilliseen vasemmisto tapaan. "eihän me vaan muut"


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Enpä tiedä. Itse pidän Stasi -listaa lähtökohtaisesti aika mielenkiinnottomana. Sen sijaan sellaiset listat, jotka löytyisivät Kremlin arkistoista, olisivat sitä kovaa kamaa. Sieltä löytyisi niitä suuria nimiä ja vaikutusarvioita heidän toiminnastaan. Eivät taida vaan koskaan tulla julkisuuteen.

        Mistä MPP tiedät että sellaisia on ? Ilmeisesti olette toveri kokouksissa sitä pohtineet, että sellainen huhu laittaa liikkeelle, jota palvelisi tovereita.


    • Anonyymi

      Polttaa ! Mungo & Mongertaja.
      Kaikki selitykset sallittuja. Tuskin esim. Halosta nyt kaivetaan listalta. 80 v juuri täytti.
      Oikeastaan ei kelleen tarpeen ottaa esille. Mutta yksi siinä mukana "oikeusvaltio".
      Että, heitetäänkö jokin suunta tutkimatta. Kyllä maailmalla presidenttejäkin vangittu pahoista teoistaan, vaikka osa poliittisia. Yks'haileen, oliko jokin SAK henkilö siinä, sillä ei merkitystä, mutta kun tullaan presidentti ja pääministeri -ministeri tasolle alkaa kiinnostaan. Olen myös mieltä, annetaan luonnollisen ajan tehdä tehvävänsä, joka jo lienee lähellä tähän tasoon. Jos esim. presidenttejä alettaiisiin vangitseen tai pääministereitä, sehän olisi jatkuvaa poliitisesti, kuin lakotkin. Lakoissa unohtunut alkuperä tarkoitus -palkka ja työolo kehitys. Siirrytty poliittiselle puolelle avoimesti.
      Ay-liike johon vain vasemmistolasilla asiaa -johtoon. On kaukana kokokansan järjestöstä.

    • Anonyymi

      Suomen Sotilas-aikakauslehti julkaisi viime vuonna (?) oman stasi-listansa johon oli koonnut nimilistan ja moni asiantuntija oli sitä mieltä että lista on todennäköisesti 80% sama kuin sensuroitu Tiitisen lista on.

      Joskushan oli myös huhua että Espanjan Sanomat (aurinkorannikolla ilmestynyt suomenkielinen lehti) olisi julkaissut alkuperäisen listan nimineen.

      • Anonyymi

        Kysymys kuuluukin, onko mitään alkuperäistä listaa olemassakaan, se on voinut muuttua moneen kertaan. Edelleen kysymys kuuluu, miksi siellä olisi jonkun nimi, eli syy miksi olisi listalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, onko mitään alkuperäistä listaa olemassakaan, se on voinut muuttua moneen kertaan. Edelleen kysymys kuuluu, miksi siellä olisi jonkun nimi, eli syy miksi olisi listalla?

        Rosenholz-aineiston Suomea koskeva aineisto on ainakin olemassa. Ja juuri siihen SDP:n päätöksellä salattu Tiitisen lista perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rosenholz-aineiston Suomea koskeva aineisto on ainakin olemassa. Ja juuri siihen SDP:n päätöksellä salattu Tiitisen lista perustuu.

        Heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh.

        Heh? Miten tuo kommentti nyt sitten pitäisi tulkita?


    • Anonyymi

      Silloin kun wikileaks oli uskottava toimija eikä venäjän käsikassara niin heillä oli sivustollaan palvelu jossa sai toivoa dokumenttia vuodettavaksi. Tiitisen lista oli koko ajan siinä kautta maailman toivotuimmissa vuodoissa. Sääli ettei Wikileaks koskaan julkaissut sitä näin jälkikäteen ajatellen kyllä ymmärrän miksi he päättivät olla tekemättä niin. Olisi venäjältä mennyt liian kova kompromat suomalaisten demaripoliitikkojen suhteen?

      • Anonyymi

        Kerro, että mitä halusit sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, että mitä halusit sanoa.

        Onko sinulla vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa vai eikö suomi ole äidinkielesi?

        Tarkenne vähän mikä sinulle epäselväksi niin voin yrittää selkosuomentaa.


    • Anonyymi

      >>Ylempi oikeusaste muutti päätöksen Supon toiveiden mukaiseksi. Supo on ollut siis se ainoa tulppa, joka on estänyt julkistamisen.<<

      Eikö meidän oikeuslaitoksemme siis olekaan riippumaton?

      • On se riippumaton. Se katsoi Supon perusteet riittäviksi salaamiseen.


    • Anonyymi

      Itse näen asian niin että niin kauan kuin Tarja Halonen on kuvioissa mukana niin Tiitisen listaa ei avata. Se olisi liian kova nöyryytys sekä entiselle tasavallan preidentille että SDP:lle puolueena.

      • Tuohon on aika mahdotonta uskoa. Seppo Tiitinen on taustaltaan kepulainen, joka on kertonut, ettei listalla ole ketään tunnettuja nimiä. Jos olisi, niin kai hän nyt sentään presidentin ja entisen ministerin tunnistaisi. Presidentti Koivisto, joka on taustaltaan demari, näki myös myöhemmin, ettei listan julkistamiselle on hänen puolestaan estettä. Muistaakseni myös toinen entinen demaripresidentti Martti Ahtisaari oli samaa mieltä. Vain Supo vastusti viime kädessä julkistamista.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Tuohon on aika mahdotonta uskoa. Seppo Tiitinen on taustaltaan kepulainen, joka on kertonut, ettei listalla ole ketään tunnettuja nimiä. Jos olisi, niin kai hän nyt sentään presidentin ja entisen ministerin tunnistaisi. Presidentti Koivisto, joka on taustaltaan demari, näki myös myöhemmin, ettei listan julkistamiselle on hänen puolestaan estettä. Muistaakseni myös toinen entinen demaripresidentti Martti Ahtisaari oli samaa mieltä. Vain Supo vastusti viime kädessä julkistamista.

        Hauska lukea kun asiantuntija (MPP) kertoo totuutta asioista näille apukoulutasoisille persuniskoille joilla ei ole mitään käryä asioiden oikeasta tolasta.

        Hyvä, että viisaampi edes yrittää sivistää teitä.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Tuohon on aika mahdotonta uskoa. Seppo Tiitinen on taustaltaan kepulainen, joka on kertonut, ettei listalla ole ketään tunnettuja nimiä. Jos olisi, niin kai hän nyt sentään presidentin ja entisen ministerin tunnistaisi. Presidentti Koivisto, joka on taustaltaan demari, näki myös myöhemmin, ettei listan julkistamiselle on hänen puolestaan estettä. Muistaakseni myös toinen entinen demaripresidentti Martti Ahtisaari oli samaa mieltä. Vain Supo vastusti viime kädessä julkistamista.

        Halonen vihaa Koivistoa ja Ahtisaarta

        Bäckman palkattiin Aleksanteri- Instituuttiin palauttamaan haloslaisuus ulkoministeriöön

        Alkoi Koivisto- Ahtisaaren virkamiesten poispotkimiset


    • Anonyymi

      Mutta kertokaa ihmeessä miten tää liittyy Suomen Keskustaan?

      • Anonyymi

        Sinä se sitten ole määräilemään mistä ihmiset saavat keskustella? Kerrohan onko sinulle kiusallista tai vaivaannuttaa että Tiitisen listasta ja siinä olevista henkilöistä keskustellaan avoimesti?


    • Anonyymi
      • Tätä mainitsemaasi todennäköisyyttä vastaan puhuu Seppo Tiitisen aikoinaan antama kommentti, jonka mukaan listalle ei olisi ketään tunnettua nimeä. Uskoisi, että Tiitinen eduskunnan pääsihteeri tunnistaisi esim. kaikki sen ajan kansanedustajat. Minulle ei olisi yllätys, jos tällaisesta listasta löytyisi esim. Jaakko Laakson nimi. Hänkin on sen verran tunnettu poliitiikko, että Tiitisen lausuma asettuisi outoon valoon, jos nimi listalta löytyy.

        Toivioisin, että erilaisten spekulaatioiden ja leimaamisen välttämiseksi, lista julkaistaisiin. Vastassa on Supo, joka on ollut järkkymättä julkistamista vastaan. Muuttuuko linja nyt, kun Supo saa poliittisen virkanimistyksen kautta perussuomalaisen johtajan?


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Tätä mainitsemaasi todennäköisyyttä vastaan puhuu Seppo Tiitisen aikoinaan antama kommentti, jonka mukaan listalle ei olisi ketään tunnettua nimeä. Uskoisi, että Tiitinen eduskunnan pääsihteeri tunnistaisi esim. kaikki sen ajan kansanedustajat. Minulle ei olisi yllätys, jos tällaisesta listasta löytyisi esim. Jaakko Laakson nimi. Hänkin on sen verran tunnettu poliitiikko, että Tiitisen lausuma asettuisi outoon valoon, jos nimi listalta löytyy.

        Toivioisin, että erilaisten spekulaatioiden ja leimaamisen välttämiseksi, lista julkaistaisiin. Vastassa on Supo, joka on ollut järkkymättä julkistamista vastaan. Muuttuuko linja nyt, kun Supo saa poliittisen virkanimistyksen kautta perussuomalaisen johtajan?

        Mielipidepankki älähän levitä väärää tietoa: 1) se ei ollut poliittinen virkanimitys vaan CV:n perusteella paras valittiin virkaan.

        Onko mieleesi tullut sellainen vaihtoehto että mitä jos se Tiitisen kommentti oli valheellinen ja jolla ainostaan suojeltiin demarien ja äärivasemmiston poliittista eliitti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipidepankki älähän levitä väärää tietoa: 1) se ei ollut poliittinen virkanimitys vaan CV:n perusteella paras valittiin virkaan.

        Onko mieleesi tullut sellainen vaihtoehto että mitä jos se Tiitisen kommentti oli valheellinen ja jolla ainostaan suojeltiin demarien ja äärivasemmiston poliittista eliitti?

        Tiitinen (kepu) on tunnettu valehtelija, ja tosiaankin, ainoa syy salata lista oli suojella niin kepulaisia kuin etenkin demareita joita listalla on.

        Mielipidepankki äärivasemmistolaisena ei tietenkään tunnusta, että aateveljiään listalla on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiitinen (kepu) on tunnettu valehtelija, ja tosiaankin, ainoa syy salata lista oli suojella niin kepulaisia kuin etenkin demareita joita listalla on.

        Mielipidepankki äärivasemmistolaisena ei tietenkään tunnusta, että aateveljiään listalla on

        Näin juuri. SIksi sillä mitä Tiitinen on sanonut muistavansa (joissakin haastetteluissa muisti, joissakin taas ei listan nimet) ei ole mitään merkitystä vaan nimilista pitää julkaistaa niin että suomalaiset äänetäjät ja veronmaksajat saavat itse vetää omat johtapäätöksensä siitä ovatko nimet "merkityksettömiä" vai ei.


    • Anonyymi

      Nyt alkoivat Haloskan Housut tutista....

      • Anonyymi

        Seiskan jutun kun luin niin ymmärsin että meni housuun?


    • Anonyymi

      Tiitisen listalla on samanlainen merkitys kuin entisellä Helsinkin puhelinluettelo.

      • Anonyymi

        Jos asia on noin niin kerrohan minulle miksi Helsingin vanhaa puhelinluettoloa ja siinä olevia nimiä saa jokainen suomalainen selata ja tutkia vapaasti mutta Tiitisen lista on sen sijaan sensuroitu ja kiellettyä materiaalia?

        Mistä johtuu tämä ero jos kyseessä on niinkuin sanoin "vain puhelinluettelo"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos asia on noin niin kerrohan minulle miksi Helsingin vanhaa puhelinluettoloa ja siinä olevia nimiä saa jokainen suomalainen selata ja tutkia vapaasti mutta Tiitisen lista on sen sijaan sensuroitu ja kiellettyä materiaalia?

        Mistä johtuu tämä ero jos kyseessä on niinkuin sanoin "vain puhelinluettelo"?

        Itse en vertaa Tiitisen listaa puhelinluetteloon, mutta voin kertoa sen, miksi lista ei ole vapaasti luettavissa.

        Korkein hallinto-oikeus teki vuonna 2010 asiassa päätöksen, jonka perusteella lista pysyy salaisena. Sitä ennen hallinto-oikeus oli tehnyt päätöksen, jonka mukaan kopion listasta saa luovuttaa toimittaja Susanna Reinbothille, joka oli pyytänyt listaa nähtäväkseen ja luettavakseen. Supo valitti hallinto-oikeuden päätöksestä. KHO katsoi, että julkistaminen vaarantaisi Supon mahdollisuuksia saada luottamuksellista tiedustelutietoa ulkomailta ja teki siihen perustuen salauspäätöksen. Reinboth ihmetteli sitä, miksei Supo kysynyt julkistamiseen saksalaisten viranomaisten lupaa, jolloin luottamus olisi säilynyt. Supon mukaan tällaista lupaa ei oltu Saksasta pyydetty. Luvan pyytämättä jättäminen tuntuukin tässä oudolta. Mutta ainoa taho, joka haluaa pitää listan salassa on Supo.

        Nythän Supon johtoon on tulossa perussuomalainen Juha Martelius. Ehkä persut voisivat nyt enemmänkin kyseenlaistaa salauksen järkevyyttä. Supohan ei käsittääkseni ole sidottu KHOn kantaan, vaan se voi edelleen julkaista listan, jos katsoo, ettei julkistaminen enää vaaranna ulkomaisten tiedustelutietojen saamista. Eihän tämä oikeastaan vaatisi muuta kuin yhteydenoton listan luovuttajaan ja kysmyksen siitä, onko tällä mitään sitä vastaan, että lista julkaistaan. Jostain syystä Supo ei tähän asti ole halunnut toimia näin. Historian tutkijoille tässä olisi mehukas aihe. Mikä saa Supon toimimaan tällä tavalla. Näyttää ulospäin, ettei Supo toimi painostettuna, vaan sillä on asiassa oma ja varsin kummallinen logiikkansa, joka sopii eritäin huonosti vapaaseen ja demokraattiseen yhteiskuntaan. Kun persut ovat listan julkistamista aina vaatineet, niin heillä on oma mies Supon puikoissa. Saapa nähdä muuttuuko linja.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Itse en vertaa Tiitisen listaa puhelinluetteloon, mutta voin kertoa sen, miksi lista ei ole vapaasti luettavissa.

        Korkein hallinto-oikeus teki vuonna 2010 asiassa päätöksen, jonka perusteella lista pysyy salaisena. Sitä ennen hallinto-oikeus oli tehnyt päätöksen, jonka mukaan kopion listasta saa luovuttaa toimittaja Susanna Reinbothille, joka oli pyytänyt listaa nähtäväkseen ja luettavakseen. Supo valitti hallinto-oikeuden päätöksestä. KHO katsoi, että julkistaminen vaarantaisi Supon mahdollisuuksia saada luottamuksellista tiedustelutietoa ulkomailta ja teki siihen perustuen salauspäätöksen. Reinboth ihmetteli sitä, miksei Supo kysynyt julkistamiseen saksalaisten viranomaisten lupaa, jolloin luottamus olisi säilynyt. Supon mukaan tällaista lupaa ei oltu Saksasta pyydetty. Luvan pyytämättä jättäminen tuntuukin tässä oudolta. Mutta ainoa taho, joka haluaa pitää listan salassa on Supo.

        Nythän Supon johtoon on tulossa perussuomalainen Juha Martelius. Ehkä persut voisivat nyt enemmänkin kyseenlaistaa salauksen järkevyyttä. Supohan ei käsittääkseni ole sidottu KHOn kantaan, vaan se voi edelleen julkaista listan, jos katsoo, ettei julkistaminen enää vaaranna ulkomaisten tiedustelutietojen saamista. Eihän tämä oikeastaan vaatisi muuta kuin yhteydenoton listan luovuttajaan ja kysmyksen siitä, onko tällä mitään sitä vastaan, että lista julkaistaan. Jostain syystä Supo ei tähän asti ole halunnut toimia näin. Historian tutkijoille tässä olisi mehukas aihe. Mikä saa Supon toimimaan tällä tavalla. Näyttää ulospäin, ettei Supo toimi painostettuna, vaan sillä on asiassa oma ja varsin kummallinen logiikkansa, joka sopii eritäin huonosti vapaaseen ja demokraattiseen yhteiskuntaan. Kun persut ovat listan julkistamista aina vaatineet, niin heillä on oma mies Supon puikoissa. Saapa nähdä muuttuuko linja.

        Sinä et vertaa mutta joku toinen keskustelija vertasi ja haluaisin kuulla että jos ne kerran ovat yksi ja sama asia niin miksi toinen on vapaassa käytössä kun taas toinen poliittisella päätöksellä kassakaappiin suljettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vertaa mutta joku toinen keskustelija vertasi ja haluaisin kuulla että jos ne kerran ovat yksi ja sama asia niin miksi toinen on vapaassa käytössä kun taas toinen poliittisella päätöksellä kassakaappiin suljettuna.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että molemmista on aika ajanut ohitse.
        Nimet Tiitisen listassa on vain nimiä ja niistä vedetyt johtopäätökset olisivat paljolti vääriä ja turhia leimakirveitä.
        Tuskin on mitään vahvaa näyttöä yhdestäkään nimestä mistä heitä sitten haluttaisiin syyttää.
        Kaikki perustuisi pelkkään ilkeyteen ja keksittyihin yhteyksiin.

        Kyseinen lista on noussut ihmeelliseen mittasuhteeseen kun verrataan sitä Neuvostoliiton toimintaan Suomessa.
        Ellei se sitten olekin tarkoitus ja loistava savuverho juurikin siihen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä sitä, että molemmista on aika ajanut ohitse.
        Nimet Tiitisen listassa on vain nimiä ja niistä vedetyt johtopäätökset olisivat paljolti vääriä ja turhia leimakirveitä.
        Tuskin on mitään vahvaa näyttöä yhdestäkään nimestä mistä heitä sitten haluttaisiin syyttää.
        Kaikki perustuisi pelkkään ilkeyteen ja keksittyihin yhteyksiin.

        Kyseinen lista on noussut ihmeelliseen mittasuhteeseen kun verrataan sitä Neuvostoliiton toimintaan Suomessa.
        Ellei se sitten olekin tarkoitus ja loistava savuverho juurikin siihen?

        Vanheneeko mahdollinen maanpetos koskaan? Aivan. Eli sanoisin että Tiitisen listasta ei todellakaan ole aika ajanut ohitse. Jos olisi niin se julkaistaisiin. Nyt se on päätetty salata (ainakin niin kauan kuin punamuumi Tavja on elossa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanheneeko mahdollinen maanpetos koskaan? Aivan. Eli sanoisin että Tiitisen listasta ei todellakaan ole aika ajanut ohitse. Jos olisi niin se julkaistaisiin. Nyt se on päätetty salata (ainakin niin kauan kuin punamuumi Tavja on elossa)

        Harhaisten kuvitelmien perusteella ei pidä syyllistyä oikeusmurhaan.
        Siksi se on salattu ettei näitä tulisi edes mediankautta.
        Eikä varsinkaan sieltä.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Itse en vertaa Tiitisen listaa puhelinluetteloon, mutta voin kertoa sen, miksi lista ei ole vapaasti luettavissa.

        Korkein hallinto-oikeus teki vuonna 2010 asiassa päätöksen, jonka perusteella lista pysyy salaisena. Sitä ennen hallinto-oikeus oli tehnyt päätöksen, jonka mukaan kopion listasta saa luovuttaa toimittaja Susanna Reinbothille, joka oli pyytänyt listaa nähtäväkseen ja luettavakseen. Supo valitti hallinto-oikeuden päätöksestä. KHO katsoi, että julkistaminen vaarantaisi Supon mahdollisuuksia saada luottamuksellista tiedustelutietoa ulkomailta ja teki siihen perustuen salauspäätöksen. Reinboth ihmetteli sitä, miksei Supo kysynyt julkistamiseen saksalaisten viranomaisten lupaa, jolloin luottamus olisi säilynyt. Supon mukaan tällaista lupaa ei oltu Saksasta pyydetty. Luvan pyytämättä jättäminen tuntuukin tässä oudolta. Mutta ainoa taho, joka haluaa pitää listan salassa on Supo.

        Nythän Supon johtoon on tulossa perussuomalainen Juha Martelius. Ehkä persut voisivat nyt enemmänkin kyseenlaistaa salauksen järkevyyttä. Supohan ei käsittääkseni ole sidottu KHOn kantaan, vaan se voi edelleen julkaista listan, jos katsoo, ettei julkistaminen enää vaaranna ulkomaisten tiedustelutietojen saamista. Eihän tämä oikeastaan vaatisi muuta kuin yhteydenoton listan luovuttajaan ja kysmyksen siitä, onko tällä mitään sitä vastaan, että lista julkaistaan. Jostain syystä Supo ei tähän asti ole halunnut toimia näin. Historian tutkijoille tässä olisi mehukas aihe. Mikä saa Supon toimimaan tällä tavalla. Näyttää ulospäin, ettei Supo toimi painostettuna, vaan sillä on asiassa oma ja varsin kummallinen logiikkansa, joka sopii eritäin huonosti vapaaseen ja demokraattiseen yhteiskuntaan. Kun persut ovat listan julkistamista aina vaatineet, niin heillä on oma mies Supon puikoissa. Saapa nähdä muuttuuko linja.

        Mielipidepankki on persukammoinen
        Se on nykyisin tautiluokituksessa bmielisairaaloissa


    • Anonyymi

      Tähän ajankohtaiseen aiheeseen liittyen päivän vitsi kuuluu seuraavasti:
      Miksi Tavjalta tuli toissapäivänä pahasti housuun?
      Hän kuuli että Tiitisen lista julkaistaan.

    • Anonyymi

      Sauli Niinistö oli presidenttinä 12 vuotta, ja hän oli ainoa henkilö, joka olisi voinut päättää Tiitisen listan julkistamisesta, mutta ei jostain syystä niin tehnyt.
      Onkohan niitä Tiitisen listoja enää edes olemassa, nehän on voitu vaikka polttaa.

      • Anonyymi

        Jäljellä on kauppalappu jossa korostetusti kirjoitettu, että Tiilli silliä, on Aprilli päivä.


    • Anonyymi

      Mutta persutrolli, mites tää liittyy palstan aiheeseen?

    • Anonyymi

      Mitäs palstalaiset veikkaatte onko Tavja Punamuumin nimi tällä Tiitisen listalla vai ei?

      Vastaukseksi riittää ihan lyhyt:

      Kyllä/On/Ihan varmasti/Takuuvarmasti tai no totta hitossa on!

    • Anonyymi

      "Miksi Tavjalta tuli toissapäivänä pahasti housuun?"

      Niinistö sai EUlta selvitystehtävän ja T pskansi housunsa kateudesta ja kannettiin hoitoon sen sileän tien

      • Anonyymi

        Heh heh hee! Ja Tavja sai itse vain venäläisen sirutetun kissan.


      • Anonyymi00051
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh hee! Ja Tavja sai itse vain venäläisen sirutetun kissan.

        Mutta se Tavjan saama kissa oli rotukissa eikä mikään maatiainen. Kyllä Tavja ymmärtää tehdä "pieniä" vastapalveluksia Vladimir-ystävälleen kuten kohteliasta onkin.


    • Anonyymi

      Nyt seuraa päivän sivistyssana mikä liittyy tähän aiheeseen: Kompromat

      • Anonyymi

        "Kompromat on venäjänkielinen termi poliitikkoa tai julkisuuden henkilöä vahingoittavalle aineistolle. Tällaisia aineistoja voidaan käyttää negatiivisen julkisuuden luomiseksi, sitä voidaan käyttää henkilön kiristämiseen tai lojaalisuuden varmistamiseen."


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      💋 K­­­u­­­u­­m­a­­t­­ ­­t­­­y­­t­ö­­t­­ ­o­­­d­­­o­t­­­t­­a­­v­­­­­­a­­­t­ ­­s­­­i­n­­­u­­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18315526

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe