Mielenterveys ongelmia vai huumeita?

Anonyymi-ap

Nyt on jo pakko kysyä apuja ja tämä on minulle vaikeeta. Kerron niin lyhyesti kuin suinkin voin kattavasti selittämään toistuvasti ilmenevän skenaarion, koska alan olla aivan loppu ja ymmärrys ei riitä. Toivottavasti täältä saisi jotain osviittaa missä mahdollisesti mennään.

Eli puoliso tasaisin väliajoin flippaa aivan täysin. Kaikki on oikein hyvin ja hän on todella herttainen, tehdään paljon mukavia asioita yhdessä ja persoonat kohtaa. Mitään pahaa en ole ihmiselle tehnyt, provosoinut tms. mutta ku sormia napsauttamalla hän muuttuu kuin eri ihmiseksi. Jotenkin lasittuu, jähmettyy ja muuttuu todella kylmäksi ja ilkeäksi. Muille saattaa puhua jopa korostetun mukavasti ja iloisesti ja tuntuu jopa, että yrittää puhua niin, että varmasti kuulen. Se alkaa niin, että saattaa tuijottaa silmiään räpäyttämättä eikä vastaa vaikka yrittää kysyä jotain. Hermostuneisuus on tätä ennen kyllä havaittavissa jatkuvana jalan vispaamisena ja poissaolevuuteena. Ihan juuri ennen "skitsahtamista" käytöksessä voi huomata muutoksia, jotka ei ole hänen tapaisiaan ollenkaan. Esimerkkinä nyt vaikka, jos joku asia onnistu, niin suusta lentää vitun huoraa jne. Ei todellakaan puhu normaalisti näin. Minulle ei ole näin puhunut, mutta vaikka peliä pelatessa vastustajaa kommentoi näin. Väkivaltainen ei ole ollut koskaan, mutta sekin on pelottanut, koska olemus on uhkaava. Hän muuttuu sitten tosiaan pelottavan vihamieliseksi ja vähän jopa vainoharhaiseksikin. Viittaan vainoharhaisuudella siihen, että jos yritän selvittää asioita ja onko hällä kaikki hyvin, hän kylmällä ja tökeröllä äänensävyllä sanoo ettei ole, saattaa väittää minun tehneen/sanoneen jotain tai kieltää sanoneensa jotain, minkä juuri on sanonut. Jo vastauksen äänensävy kertoo erittäin selvästi, että joku on. Joka kerta keksii jonkun syyn poistua, jos ei keksi muuta niin alkaa väittämään, että minä haluan hänet kuitenkin pois. Eilen oli syy kiukuspäissään lähteä käymään kaupassa, johon ei siis aikaisempien puheiden mukaan meillä ollut tarvetta, eikä kyllä rahaakaan. Joka kerta poissa oleminen on kestänyt paljon kauemmin, kun mitä on joko luvannut tai mitä nyt olettaa voi. Joskus on kadonnut päiviksi, enkä ole häntä saanut mitenkään edes kiinni tänä aikana. Yleensä palaa kotiin kyllä. Monesti on kuitenkin lähtenyt vaikka on ollut sovittua yhteistä menoa ja pari kertaa jättänyt minut, kun olen ollut toipilas operaatiosta ja itkuissani tapahtuneista asioista elämässäni mm. läheisen menetys. Eli isoista asioista ja minun ei silloin olisi kuulunut olla yksin missään tapauksessa. Jos nyt on kotiin palannut, niin on todella kylmä koko illan ja vaikka yritän pyytää itkuisenakin, että ei pilaisi koko päivää, niin katse on todella lasittunut. Pupillit pienet, silmiä ei räpsytä ja jutut on ihan... No epäloogisia ja päästä revittyjä. Tämän jälkeen nukkuu aivan tautisen paljon. Tällä kertaa taas unta 17h ja jatkuu. Kun herää, niin nousee yleensä ylös ja on oma itsensä, tervehtii hellittelynimillä ja ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Olen yrittänyt niin monenlaista lähestymistapaa, kun vaan keksiä voin totaalisesta ignooramisesta ja normaalina olemista aina asialliseen yritykseen keskustella tai pistää hanttiin kovalla äänensävyllä. Alkoholilla ei ollut eilenkään asian kanssa tekemistä, joillakin kerroilla on ollut. Toinen nainen on ehkä se viimeisin asia mihin uskon. Jotenkin tämä hänen auto liittyy asiaan kyllä. Autolle hän karkaa aina tavalla millä hyvänsä, ei välttämättä sillä lähde mihinkään vaan kerrankin istui tuntikausia siellä pakkasessa, jos yritin mennä pyytämään sisälle huusi kurkkusuorana ja käski painua vittuun, eikä olla enää missään tekemisissä minun kanssa. Tässäkin itkin ja pyysin vaan häntä lopettamaan sen touhunsa. Autoon myös oltiin murtauduttu ja kaikki pienimmätkin kolmoset oli koluttu ja levitetty, mutta kolikotkaan eivät kelvanneet. Vaikutti, että jotain tiettyä asiaa sieltä oli etsitty, ku pienet rasiatkin tyhjennetty tilpehööreistään.

Tässä nyt vain jotain mitä tulee tältä istumalta mieleen. Alan olla todella väsynyt. Olen itse toipilas, kun elämä heittänyt niin paljon huolia ja menetyksiä eteen. En voi saada elämääni raiteilleen ja terveyttä kuntoon tälläisen keskellä. Olen lukenut päihteistä, persoonallisuushäiriöistä jne ja näistä on todella paljon kokemustakin elämän varrella, mutta en vain kykene ymmärtämään tätä asiaa. Miettinyt olen huumeita, narsismia, sivupersoonahöiriötä you name it. Kaveripiirissä on huumeiden käyttäjiä ja omien sanojensa mukaan hän tietää kontakteja. Tämä tuli ilmi jossain keskustelussa mikä ei liittynyt näihin ongelmiin millään tavalla.

Minkälaisia ajatuksia tämä teissä herättää, että mistä tässä on mahdollisesti kyse? Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista, niistä olisi minulle iso apu.

4

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko kirjoitus jokin huono vitsi, vai oletko ihan tosissasi?

      Vaikutat vainoharhaiselta ja kaveri alkaa kypsymään sinuun.

    • Anonyymi

      Ei kyllä ihan tosi juttu oli. Jos on kypsymässä, niin miksi pyörii minun nurkissa minua kiusaamassa, kun hänellä on omakin kämppä? Hän tietää kyllä mistä exitin löytää. Ei se kypsyminen selitä alusta asti sekoilua, valehtelua ja kusipäisyyttä. Olen kaikkeni yrittänyt, että hällä on
      hyvä olla, mutta ilmeisesti sekin on väärin. Ei se ilmeisesti auta ku pistää pihalle. Ei vaan ole voimavaroja tuollaisen arpakuution kanssa olla. Täältä oisin halunnut vaan osviittaa, että mistä aineista saattaisi olla kyse käytöksen ja ulkoisten muutosten perusteella. Kun ei ole aineista juurikaan kokemusta.

    • Anonyymi

      Enkä ole vainoharhainen. Ymmärrän toki, että tuosta tekstistä voi saada sellaisen käsityksen. Tämän asian on huomannut jo moni ihminen ja ihan omin korvin kuullut, omin silmin nähnyt nämä flippaukset, eikä kukaan läheisistäni halua olla enää missään tekemisissä tämän henkilön kanssa. Olen vain niin kovasti ihmistä rakastanut. Tai ainakin sitä mielikuvaa minkä hän on itestään luonut. Joten vaikea luopua tunnetasolla. Ja tietenkin se, että jos ihminen ei oikeasti ole kartalla ja vaikka avunpiiriin kuuluisi, niin en tietenkään haluaisi vaan hylätä. Kyllä tuo kuitenkin nyt ihan tietoiselta kusipäisyydeltä vaikuttaisi.

    • Anonyymi

      Itse heittäisin pois nurkistani tuollaisen.
      Voi olla huumeita kuvioissa, tai mielenterveysongelmia, tai sekä että.
      Mutta ei todellakaan normaalia käytöstä.
      Säilytät oman mielenterveytesi, jos yrität päästä eroon hänestä.
      Vaikka eihän kukaan oikeastaan voi toiselle sanoa, mitä tehdä.
      Laita kuitenkin itsesi ja tunteesi edelle, mieti miten voisit voida itse paremmin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe