Paljonko maksaa Atlantin ylitys ja paluu Suomeen? Olettaen että omistat vanhahkon 30 jalkaisen cruiserin, joka olisi varusteltava tarvittavin varustein. Vai onko halvempaa ostaa suoraan matkaveneilyyn tarkoitettu pursi?
Ruoka, juoma, varusteet, hätälaitteet, jne. Riittääkö 20t?
Paljonko maksaa Atlantin ylitys
21
680
Vastaukset
- Anonyymi
Älä lähe, jos tommosta pitää kysellä. Seilaa Saimaalla.
- Anonyymi
"Riittääkö 20t" kuuluu kysymys. No, tähän voisi todeta edellistä kompaten että jätä väliin. Pelkkään suunnitteluun ja karttoihin, elektroniikan päivittämiseen yms. kuluu enemmän kuin 20t...
- Anonyymi
Haaveilu on halpaa, jatka sitä.
- Anonyymi
Riittää hyvin ja päivitykset ovat osittain perusteltuja ja suurimmalta osalta huonon itseluottamuksen aiheuttamaa traumaa, jota kuvittelee lääkitsevänsä uusimalla kaikkea vain varmuuden vuoksi, jotta pärjäisi.
Katsot, että oleellisin on kunnossa eli riki köysineen ja purjeiden neulokset, varmuuden vuoksi ei järkeä uusia kaikkea.
Kyllä pienelläkin budjetilla voi matkaa tehdä ja käytettynäkin saa paljon vaikka karttoja eriformaatilla.
Suurin osa ei koskaan halua lähteä, useat haluavat, mutta siitä ei koskaan tule mitään ja muutamat vain lähtevät ja toteuttavat unelmaa uskoen elämän kantavan ja näin se tekeekin.
Sit kun, ihmiset ovat onnettomampia, kun elämä valuu ohitse, esim. Kun pääsen eläkkeelle, niin sit...sit on jo pelokkaampi, huonokuntoinen ja homma läsähtää.
Elämä on tässä ja nyt, huomisesta ei ole varmuutta, sillä historia ei ole tae tulevasta.
Tsemppiä aloittajalle - Anonyymi
Riippuu vaatimustasosta. Pääseehän Atlantin yli ihan kylmiltäänkin, tai sitten voi pelkkään elektroniikkaan kuluttaa 100 000.
Luin kirjan yhdestä tanskalaisesta, joka osti vanhan moottorittoman ja sähköttömän valaanpyyntiveneen, rakensi siihen laudoista hytin ja lähti Atlantin yli tyttöystävänsä kanssa. Kävivät Marokossa ostamassa täydennystä hasisvarastoon ja ruokaa ja siitä yli. Karibialla pysähdyttiin synnyttämään lapsi ja matka jatkui. Onhan tällainenkin vielä mahdollista. - Anonyymi
Jotain asiasta.
https://www.lifeofsailing.com/post/cost-sail-across-atlantic
Voisi tuota varmaan kysyä noilta suomalaisilta, ketkä elävöt veneissäön purjehtien siellä täällä joilla you tube tilit.
Itse budjetti seilailen itämerellä puolisen vuotta kaudessa ja ei rahaa kulu paljoakaan....20 000 riittäisi vuosiksi... - Anonyymi
No eipä maksa paljon, jos puhutaan vain purjehduskustannuksista. Elektroniikaksi riittää pieni GPS ja tietysti muutama merikortti. Yksi kpl Atlantin yleiskortti ja muutama esim Heikelin kirjanen. Ruokakustannukset samat kuin kotona. Mahdolliset telakoinnit ja marinamaksut ovat sitten erikseen.
- Anonyymi
Venekuntia menee Välimereltä Karibialle talveksi jopa säästösyistä. Eli matkanteko, ankkurielämä ym. tulee monille halvemmaksi kuin marinassa oleminen Välimerellä talven yli. Tällaisia ovat esim. pallon jo kiertäneet ja sieltä työelämään palaamattomat
matalabudjettiseilorit. Oma elämäntapa on löytynyt, mutta rahasta tekee tiukkaa.
Euroopan rannikolla kuluu mennen / tullen joku 2000 eur, eli yht. 4000. Kanarialla odotellessa ja bunkratessa 3000. Niillä eväillä menee jouluksi Karibialle ja elelee siellä ankkurissa 1000 /kk. Paluun bunkraus, pakolliset remontit ym. 2000. Kokonaiskulut siis joku 12 000 eur minimissään jos vähääkään asiallisesti aikoo elää.
Vakuutuksen hinta on Itämeri ×3. Pelkkä vastuuvakuutus toki riittää. Sairausvakuutus olisi hyvä Euroopan ulkopuolella olla, mutta sitä ei välttämättä saa kun liikkuu pienveneellä.
Hyvä jolla, bimini, 40 metriä kettinkiä ja hyvä ankkuri, lisävesiastioita / tankki, pilottikirjat, yleiskartat, tabletti kartoilla, joku plotteri, kiinteä ja käsi VHF, kylmiön huolto, koneen ja rikin huollot.
En rajaisi kokonaisbudjettia 20 tonniin jos vene ei ole valmiiksi reissumoodissa. Jos se on, silloin summan pitäisi kyllä riittää. Itselleni nykytiedoilla ja -kokemuksella 20 000 riittäisi, mutta ainutkertaisena suoritteena varaisin 30 000 niin on pelivaraa edes vähän.
Jos olet vapaa työelämästä, paluuta Suomeen ei välttämättä kannata harkita. Suomi on kammottava olosuhteiltaan kun on vuoden / pari ollut reissussa. Paluun poisjättö tarjoaa omaisuuden myynnin ansiosta taloudellista liikkumavaraa. - Anonyymi
40 metriä kettinkiä painaa niin paljon, että joku 32-jalkainen menee keula edellä syvyyksiin sen painosta......
Jos on kunnon kettinkiä eikä mitään avainketjua.
Avomerinavigointikurssi, pari sekstanttia, pari kompassia, muutamia karttoja, kiikari, ehjät purjeet ja riki ja ei muuta kuin menoksi.
Tuhansien työntäminen elektroniikkaan on älytöntä, sitten niitä pitää uusia, kun hajoavat kumminkin ja ilman ei muka voi olla.
Höpö höpö.
Jopa tuulimittari on täysin turha. Windex riittää mainiosti.
Mitä iloa siitä on, että näet mittarista tuulen olevan 22 m/s kun partaasi on vedessä?- Anonyymi
Täytyy tästä sivusta seuranneena puuttua tuohon postaukseesi.
Ankkuriketju on siellä aivan välttämätön ainakin osassa rodea, jos aikoo ankkuroitua.
” Avomerinavigointikurssi, pari sekstanttia, pari kompassia, muutamia karttoja, kiikari, ehjät purjeet ja riki ja ei muuta kuin menoksi.”
Sen verran tuohon, että kun on avomerikurssit käyneiden kanssa sijaintia harjoiteltu, niin aika paljon tulee heittoja.
Tänä päivänä on kaikilla useampia satelliittinavigattoreita mukana, joten se on uusi normaali.
Tuo elektroniikan laajempi viljely ei tosiaan ole useinkaan tuottoisaa - vikaantuvat noilla reissuilla helposti.
Kannettavia PC koneita on syytä olla useampi mukana, sillä yhteyden pito laiturissa ollessa ulkomaailmaan on nykyisin aivan välttämätöntä.
Kyllä toimiva tuulimittari on nykyisin aivan vakiovaruste.
Aloittajan budjetti vaikuttaa kyllä melko tiukalta, jos siihen pitää sisältyä veneen varustelu. - Anonyymi
Minulla oli toisessa veneessä 35 metriä 8mm kettinkiä ja se on liian vähän. Toisessa, 33 -jalkaisessa oli niin paljon kuin boksiin mahtui samaa kasimillistä, 50 metriä. Se on kylliksi.
Sekstantti on kiva kuriositeetti veneessä, avomerilaivurikurssi taas antaa taivaankannen toiminnasta hyvää yleistietoa. Rutiininavigointiin tonnin plotteri, varalle tabletti ja puhelin kartoilla. Joku satelliittiteksturi voi olla hyvä pitämään lähimmäisiä maissa rauhallisina.
Järjestelmäpilottiin liitetty tuulimittari on ihan hyvä ja muutenkin, koska myötäisellä tuulen voimaa ei tahdo käsittää fiilispohjalta. Tieto on olennaista reiviä ennakoitaessa etenkin tottumattomalle vahdille.
Kaikenlaisia elektroniikan adaptereita ja konvertterejä kannattaa kyllä erityisesti välttää. Eli mahdollisimman erilliset ja itsenäiset kojeet joka asiaan. - Anonyymi
Jos 56kg veneen keulassa aiheuttaa hämminkiä, niin ei sellainen edes olr vene.
8mm dn766 grade 40 laatua painaa 1,4kg/metri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 56kg veneen keulassa aiheuttaa hämminkiä, niin ei sellainen edes olr vene.
8mm dn766 grade 40 laatua painaa 1,4kg/metri.Mikä nyt sitten on hämminkiä. Avomerikisaan lähtiessä mua on neuvottu pyyhkimään keulapiikistä pölyt. Eli ne 56 kg keulassa kyllä vaikuttavat tuntuvasti aallokossa, mutta monta muutakin asiaa joutuu tietenkin pitkänmatkan purjehduksessa sietämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 56kg veneen keulassa aiheuttaa hämminkiä, niin ei sellainen edes olr vene.
8mm dn766 grade 40 laatua painaa 1,4kg/metri.Jonkun halvan kasimillisen murtolujuus on 2300kg paikkeilla. Siinäkö nukut sitten hyvin, kun iskee kunnon aallokko, veneesi painaa päälle neljä tonnia varusteineen ja tuulta on se 17 m/s?
Hyvälaatuisella 10mm ketjulla lujuutta on sitten enemmän, mutta niin on painoakin.
Ankkureineen ja köysineen keulaboksissa on äkkiä 150kg puntti ja se vaikuttaa jo aika lailla veneen käyttäymiseen.
Siinä peräsin haukkoo ilmaa ja keula sukeltaa vasta-aaltoon.
Joo voithan säilyttää sitä ketjua ja ankkuria tietenkin kölin päällä lattialla.
Tosipurjehtija ei mitään ankkuria tarvitse, vaan lähtee kovan kelin yllättäessä avomerelle piihin suojaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun halvan kasimillisen murtolujuus on 2300kg paikkeilla. Siinäkö nukut sitten hyvin, kun iskee kunnon aallokko, veneesi painaa päälle neljä tonnia varusteineen ja tuulta on se 17 m/s?
Hyvälaatuisella 10mm ketjulla lujuutta on sitten enemmän, mutta niin on painoakin.
Ankkureineen ja köysineen keulaboksissa on äkkiä 150kg puntti ja se vaikuttaa jo aika lailla veneen käyttäymiseen.
Siinä peräsin haukkoo ilmaa ja keula sukeltaa vasta-aaltoon.
Joo voithan säilyttää sitä ketjua ja ankkuria tietenkin kölin päällä lattialla.
Tosipurjehtija ei mitään ankkuria tarvitse, vaan lähtee kovan kelin yllättäessä avomerelle piihin suojaan.”Tosipurjehtija ei mitään ankkuria tarvitse, vaan lähtee kovan kelin yllättäessä avomerelle piihin suojaan.”
Ei sinne ankkuriin jäädä muutenkaan myräkällä, vaikka olisi kuinka hyvät ankkurointivarusteet.
Kun ilmeisesti olet perillä asioista, niin miksi kirjoittelet tuollaisia ylimalkaisia kommentteja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun halvan kasimillisen murtolujuus on 2300kg paikkeilla. Siinäkö nukut sitten hyvin, kun iskee kunnon aallokko, veneesi painaa päälle neljä tonnia varusteineen ja tuulta on se 17 m/s?
Hyvälaatuisella 10mm ketjulla lujuutta on sitten enemmän, mutta niin on painoakin.
Ankkureineen ja köysineen keulaboksissa on äkkiä 150kg puntti ja se vaikuttaa jo aika lailla veneen käyttäymiseen.
Siinä peräsin haukkoo ilmaa ja keula sukeltaa vasta-aaltoon.
Joo voithan säilyttää sitä ketjua ja ankkuria tietenkin kölin päällä lattialla.
Tosipurjehtija ei mitään ankkuria tarvitse, vaan lähtee kovan kelin yllättäessä avomerelle piihin suojaan.Ei sitä venettä nosteta siitä ketjusta, tarkoitus on ankkuroida vene. 8mm ketju sopii vallan mainiosti 30-40 jalkaiseen purteen, ja voi nukkua yönsä hyvin jos ketjun jatkeena myös sopiva ankkuri. Kyllä saa olla melkoinen puhuri ja aallokko, että katkeaisi, jos ketjua on laskettu myrskyn kaipaamat 1/7.
Itse olen pärjännyt aina 1/3, kun en ole aallokkoon ankkuroinut, tuulta kyllä ollut myrskyn verran.
- Anonyymi
Ei tuohon ole mitään vastausta olemassa. Riippuu täysin vaatimustasosta ja omasta osaamisesta. Toinen seilaa pallon ympäri lähes ilmaiseksi, toisella taas menee satoja tonneja eikä pääse Ahvenanmaalle asti.
- Anonyymi
Tuossa maalataan kovin suurella pensselillä.
Ei se pallon kiertäminen lähes ilmaiseksi onnistu, vaikka mitään pääsymaksuja ei perittäisikään.
Useita kymppitonneja se kierros vaatii.
Silloinkin pitää vene olla jo valmiiksi kunnossa ja riittävästi varusteltu.
Paljon on niitä esimerkkejä kuinka matkalla ovat rahat loppuneet ja vene on pitänyt puoli ilmaiseksi myydä, jotta pääsee kotiin.
Surullisimmissa tapauksissa on täällä kotimaassa myyty kaikki pois, jotta on saatu vene lähtökuntoon ja kun sitten joudutaan palaamaan rahattomina takaisin, niin siinä vaaditaan todellista luonteen lujuutta. Kaikki ei siitä selviä ilman henkisiä vammoja.
Aloittajalla on aivan oikea asenne kun haluaa selvitellä tilannetta etukäteen.
Tähänkin pätee se vanha sanonta, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Nuorilla ihmisillä on näissä seikkailuissa selvä etu, sillä heiltä löytyy joustoa kun vaikeuksia tulee vastaan.
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä vaikeampi on vaihtaa raidetta kun vastoinkäymiset tulevat esiin.
Eräs tärkeä seikka, joka usein unohtuu kun kypsällä iällä lähdetään pitkälle reissulle, on oma ja kumppanin terveys.
Usein on käynyt niin, että vaikka lähtiessä on terveystilanne ollut aivan hyvä, niin matkan rasitukset ovat nostaneet joitakin piileviä ongelmia esiin ja pahimmissa tapauksessa on niiden takia jouduttu keskeyttämään.
Monia asioita tulee selvitellä, ennen laiturista lähtöä.
Bon voyage
- Anonyymi
Ei Atlantin ylityksestä peritä mitään maksua, vaan ihan ilmaista se on. Moottoriteillä on maksuja maailmalla.
- Anonyymi
Myötähäpeästäni huolimatta päästät täyttä faktaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015