Kellään parisuhdetta

Anonyymi-ap

Onko täällä ketään joka olisi saanut parisuhteen skitsofreenikkona? Ovatko kaikki sinkkuja ja naimattomia.

22

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on ollut kahdesti pitkä parisuhde ja useita lyhyitä. Kärsin todella pahoista harhoista, joihin lääkitys auttaa kohtalaisesti. Mieliala uutisten takia minut on kuitenkin diagnosoitu skitsoaffektiiviseksi, vaikkakin sairauden kuva on samanlainen muutoin.

      Muista, että kaikki eivät hyväksy sairautta. Itse en edes haluaisi seurustella niin pinnallisen ja heikon ihmisen kanssa, joka tuomitsee muita. Molemmat kumppanit ovat olleet vahvoja ja luonteeltaan hyväksyviä. Ero toisesta tuli aikoinaan muista syistä.

      Parisuhteessa tärkeintä on, että viihtyy yhdessä ja on mukavaa keskusteltavaa. Samat arvot auttavat asiaa. En itse kertoisi heti kättelyssä sairashistoriaani, niin välttyy ikäviltä ennakkoluuloilta.

      • Anonyymi

        Kiva tämä automaattisesti korjaaminen. Ei tietysti uutisten, vaan muista syistä...


      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole pinnallisuutta eikä heikkoutta, jos tavoittelee elämänkumppanikseen tervettä ihmistä. Päin vastoin. Vakavasti elämään ja tulevaisuuteensa suhtautuva haluaa perustaa kestävän parisuhteen vahvan, terveen, luotettavan ja toimintakykyisen henkilön kanssa.


      • Anonyymi

        Ihan niin niin. Mietin minäkin kun luin mitä kirjoitit. Jos antaa toiselle mahdollisuuden saada oppia tuntemaan skitsofreenikon ensin sanoo sitten kun aikaa on vähän kulunut.
        Sekin on niin erilaista eri ihmisillä tuo tauti. Mutta tiedän yhden ystävättären joka oli naimisissa tälläisen kanssa, he joutuvat eroamaan juuri sairauden tähden koska mies käyttäytyi sopimattomasti ja alentavasti vaimoaan kohtaan haukkuen häntä kaikkien rumien sanojen kaavan mukaan. Muuten olivat muutaman vuoden onnellisia .mutta sairaus meni niin vaikeaksi koska mies ei ottanut lääkkeitä, sanoi vaan ettei tarvitse niitä , ja vaimo sanoi että tarvitsee . Mutta varmaa; on pareja joissa toinen ymmärtää sairauden ja osaa ehkä auttaa silloin kun näkee että toinen on avun tarpeessa . Kaikkihan lähtee aivoista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole pinnallisuutta eikä heikkoutta, jos tavoittelee elämänkumppanikseen tervettä ihmistä. Päin vastoin. Vakavasti elämään ja tulevaisuuteensa suhtautuva haluaa perustaa kestävän parisuhteen vahvan, terveen, luotettavan ja toimintakykyisen henkilön kanssa.

        Katsokaapa youtubesta kanavaa Living well with schizophrenia. Siinä pariskunnalla on lapsi ja tämä nainen kertoo avoimesti mm. psykiatrisista laitoshoidoistaan ja lääkityksistään. On minusta oikein fisu nuori nainen. Minusta vaan tuntuu että Suomessa skitsofreenikoilla menee noin yleisesti huonommin kuin esim. tällä naisella.


    • Anonyymi

      En halua tuomita ketään sairauden takia. Silti en lähtisi rakentamaan parisuhdetta ja perhettä skitsofreenikon kanssa. Kyse on minulle isosta asiasta, johon liittyy isot vastuut. Ystäviä voidaan olla.

      Toisaalta skitsofreenikoitakin on monenlaisia, jonkun sairaus oireilee koko ajan, ehkä huonosti hoidetun lääkityksen vuoksi tai sairauden vaikeuden vuoksi, jolloin koko elämänhallinta on kateissa. Joku on vielä vainoharhainenkin, se kyllä tekee yteisen elämän sietämättömäksi. Mutta joku taas saa sairauden oireilun pysymään hallinnassa, silloin ainakin ystävyys on mahdollista.

      Skitsofrenia on tiettävästi vahvasti perinnöllinen, mikä on hyvä muistaa, jos toivoo perhettä.

      • Anonyymi

        Luin erään kirjan jonka nainen oli kirjoittanut elämästään skitsofreenikon kanssa . Ja hänen elämänsä oli ollut ainaista varuillaan olemista , koska mies teki asioita joita terve ihminen ei olisi koskaan tehnyt. Mutta on sellaisiakin potilaita jotka ovat olleet ilman mitään vaivoja kymmenenkin vuotta ja sitten saaneet syvän masennuksen joka piti vallassaan puoli vuotta, ja sen jälkeen mies on ottanut lääkkeensä ymmärtäen ettei hän voi niitä lopettaa ottamasta vaan siksi että tuntee itsensä terveeksi . Sitten on ollut tapauksia ihmisistä joilla on tämä diagnoosi , ilmeisesti väärä koska eivät koskaan enää sairastuneet elämänsä aikana . Tunsin yhden tutun poja jolla tämä sairaus oli ja hän meni naimisiin. Rakkautensa kanssa saivat lapsenkin , ja avioliitto loppui itsemurhaan hän ei jaksanut kaikkien paineiden kanssa mitä elämä hänen kohdallaan tuotti.
        Olen usein ajatellut että mitenköhän heidän lapsi on voinut , koska usein sairaus kulkee suvussa
        Sillä tämä lapsikin on tänään melkein 50 vuotias . Koska muutin paikkakunnalta niin yhteydet katkesivat . Joten sairaus on vaikea mutta sitäkin on ehkä eri muodoissa . Mutta sitähän voi olla yhdessä jonkun kanssa ja kumpikin asuu omassa asunnossaan . Silloin ei saboteeraa kummankaan rutiineja


    • Anonyymi

      Tähän ketjuun sattui paljon ihmisiä, joilla on ennakkoluuloja, mutta minusta kumppanin valinnassa tulisi painaa jotkut muut syyt. Itse en ainakaan halua pariutua narsistin, itsekkään, alkoholistin, työttömän, itse rakkaan jne. kanssa. Jos kärsii mielenterveysongelmista, jotka hoitaa hyvin, niin asia on ok.

      • Anonyymi

        Ennakkoluuloja, vai jälkitietoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakkoluuloja, vai jälkitietoa?

        Kyllä sitä sanotaan ennakkoluuloksi, jos yksittäinen esimerkki kattaa laajaa ihmisryhmää. Olen usein saanut huonoa palvelua tummaihoisilta. Johtopäätös: Tummaihoiset ovat huonoja asiakaspalvelijoita.

        Sitten yhtenä aamuna tästä ajanhetkestä eteenpäin saankin hyvää palvelua. Riippuen ihmisestä tämän voi sitten ajatella sattumana ja ne aiemmat kokemukset aitona tietona.

        Onneksi osaan nauraan teille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä sanotaan ennakkoluuloksi, jos yksittäinen esimerkki kattaa laajaa ihmisryhmää. Olen usein saanut huonoa palvelua tummaihoisilta. Johtopäätös: Tummaihoiset ovat huonoja asiakaspalvelijoita.

        Sitten yhtenä aamuna tästä ajanhetkestä eteenpäin saankin hyvää palvelua. Riippuen ihmisestä tämän voi sitten ajatella sattumana ja ne aiemmat kokemukset aitona tietona.

        Onneksi osaan nauraan teille.

        Monenko skitsofreenikon kanssa olet ollut parisuhteessa, kunnes löysit sen oikean skitsofreenikon?

        Anteeksi jos minua ei naurata ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä sanotaan ennakkoluuloksi, jos yksittäinen esimerkki kattaa laajaa ihmisryhmää. Olen usein saanut huonoa palvelua tummaihoisilta. Johtopäätös: Tummaihoiset ovat huonoja asiakaspalvelijoita.

        Sitten yhtenä aamuna tästä ajanhetkestä eteenpäin saankin hyvää palvelua. Riippuen ihmisestä tämän voi sitten ajatella sattumana ja ne aiemmat kokemukset aitona tietona.

        Onneksi osaan nauraan teille.

        Ennakkoluuloja on aina ollut olemassa, ja tulee varmaan olemaan.
        Myös ihmiset jotka geneerisesti ovat hyviä ja suvaitsevia ihmisiä, omaavat ennakkoluuloja joitain tiettyjä spesifejä asioita kohtaan.

        Täytyy kuitenkin muistaa että, se että käy oksentamassa omat ongelmansa ja harhansa toisen ihmisen niskaan, ei ole ikään uhriton rikos.

        Maailmassa on paljon uhreja, jotka ihan varmasti muistaavat miten hankalaa se on ollut olla jonkun tällaisen ihmisen läheinen. Se uhrin aseman mitätöinti on vain sitä samaa sairautta, mitä he jo ovat aikaisemmin saaneet osakseen.


      • Anonyymi

        Ennakkoluuloja enemmän itseäni kiinnostaisi, että montako skitsofreenikkoa täällä on selittämässä, ilman että he ovat parisuhteessa toisen skitsofreenikon kanssa. Vai onko sekin ennakkoluuloa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakkoluuloja on aina ollut olemassa, ja tulee varmaan olemaan.
        Myös ihmiset jotka geneerisesti ovat hyviä ja suvaitsevia ihmisiä, omaavat ennakkoluuloja joitain tiettyjä spesifejä asioita kohtaan.

        Täytyy kuitenkin muistaa että, se että käy oksentamassa omat ongelmansa ja harhansa toisen ihmisen niskaan, ei ole ikään uhriton rikos.

        Maailmassa on paljon uhreja, jotka ihan varmasti muistaavat miten hankalaa se on ollut olla jonkun tällaisen ihmisen läheinen. Se uhrin aseman mitätöinti on vain sitä samaa sairautta, mitä he jo ovat aikaisemmin saaneet osakseen.

        Kai ymmärrät itsekin millaista hölynpölyä kirjoitat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ymmärrät itsekin millaista hölynpölyä kirjoitat...

        No sanotaanko nyt vaikka niin, että ei ole minulta pois, jos hankit sitä kompetenssia osallistua tähän keskusteluun, menemällä parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa.


    • Anonyymi

      Ja niin tärkeintä onkin, että on itse tyytyväinen. Itse olen tehnyt niin, että näytän millainen olen arkena kertomatta sairaudestani. Pärjään hyvin työelämässä ja olen muutenkin itsenäinen. Toki sairauteni voi huomata hyvin pienistä asioista, mutta itse ainakin huomaan, että hyvin harva sytyttää. Kaikki ihmissuhteet, jotka ovat katkenneet, ovat menneet ihan muista syistä. En pysty luomaan ihmissuhteita kovinkaan helposti, mutta toisaalta helmiä on vähän.

      • Anonyymi

        Itse olen lapsirakas ja haluaisin perheen mutta minusta on haluttu lähinnä pelkkää seksiseuraa. En tarkoita että elämässäni olisi paljon seksiä, päin vastoin, todella harvoin, viime kerrastakin on jo kohta 2-vuotta.


    • Anonyymi

      Tiedän ihmisiä, jotka ovat parisuhteessa, sairaan ihmisen kanssa, ja osalla heistä näyttää jopa menevän ihan hyvin, ainakin sen mitä päällepäin voi sanoa.

      Mutta itse en lähde enää ikinä siihen touhuun mukaan. Aivan liian paljon uhrasin elämästäni sairaan ihmisen vuoksi. Ei kiitos, nyt on aika elää itse.

    • Anonyymi

      Menin parisuhteeseen ja sain lapset ennen sairastumistani. Toki viitteitä oli sairaudesta ennemminkin. Nyt on kolme nuorta lasta ja asiat aika hyvin. Itse olen tk-eläkkeellä ja mies tuo leivän pöytään. Olen saanut hyvän miehen, joka ei ole ikinä puhunut erosta ja on ollut aina kiltti minulle, vaikka olen sekoillut ja ollut psykoosissa monta kertaa. Olen syytellyt häntä harhoissani ja aikonut erota. Kerran jo erosinkin mutta ero raukesi, kun sitä ei viety eteenpäin. Hän on pitänyt aviolupauksensa että niin myötä kuin vastamäessä.

    • Anonyymi

      Olen saanut kaikki parisuhteeni, 5kpl, skitsofreenikkona, sillä sellainenhan minä olen aina ollut, mutta ei niistä yksikään ole pysynyt kahta vuotta. En nyt tiedä, onko skitsofrenia kuitenkaan se syy... Yhden parisuhteen olen saanut diagnosoituna ja se oli narsistin kanssa, joka yhä kiusaa minua, vaikka erostamme on kolme vuotta. En tiedä, pääseekö hän ikinä yli vai tuleeko tämä jatkumaan iänkaiken tai mitä tulee vielä tapahtumaan?

    • Anonyymi

      Itse olen pohtinut että olisiko kahden skitsofreenikon helpompi olla keskenään vai olisiko parempi jos toinen heistä olisi täysin terve?

      • Anonyymi

        Tätä on tullut myös itse pähkäiltyä kun sitä touhua on tullut sivusta seurattua. Enkä osaa sanoa, onko sillä ollut mitään merkitystä, että onko toisena osapuolena ollut ns terve, vai skitsofreenikko.

        Enemmän on kyse ihmisten kunnosta, ja siitä että minkälaisessa elämäntilanteessa ovat.

        Kun kaksi rikkinäistä ihmistä laitetaan yhteen, niin siitä ei tule yhtä ehjää, oli sitten diagnooseja tai ei.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe