Kevyenliikenteenväylät/yhteispeli

Anonyymi-ap

Nyt on pyöräilykausi alkanut. Tiet on sulat. On vain yksi ongelma, jalankulkijat kävelee vierekkäin,eikä mene jonoon vaikka on muuta liikennettä. Jouduin ajamaan pyörällä 100 metriä autojen ajokaistaa,koska jalankulkijat oli tukkona kevyenliikenteen väylällä.

43

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tieliikennelaki ei estä sitä, että esim. pariskunta voi kävellä käsi kädessä. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan. Tuokaan ei aina joka paikassa onnistu, joten pitää vain pyöräillä hiljaa ja ottaa etäisyyttä. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

      • Anonyymi

        Samoin kävellessä on huolehdittava siitä, että muille jää tarpeeksi tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin kävellessä on huolehdittava siitä, että muille jää tarpeeksi tilaa.

        Tieliikennelaki ei valitettavasti sellaista määrää. Alla olevan linkin takaa löytyy tieliikennelaki. Sieltä voi testata hakea sanalla "tilaa" kaikki esiintymät.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Toki fiksu toimii järkevästi liikenteessä ihan maalaisjärjen perusteella, mutta kaikki eivät valitettavasti fiksuja ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei valitettavasti sellaista määrää. Alla olevan linkin takaa löytyy tieliikennelaki. Sieltä voi testata hakea sanalla "tilaa" kaikki esiintymät.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Toki fiksu toimii järkevästi liikenteessä ihan maalaisjärjen perusteella, mutta kaikki eivät valitettavasti fiksuja ole.

        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet koskevat myös kävellen liikkeellä olevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet koskevat myös kävellen liikkeellä olevia.

        Kyllä, mutta mikä on sitten "tarpeettomasti", niin on varmasti suhteellista jalankulkijoiden näkökulmasta.

        "3 § (17.12.2020/1040)
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

        Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

        Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta mikä on sitten "tarpeettomasti", niin on varmasti suhteellista jalankulkijoiden näkökulmasta.

        "3 § (17.12.2020/1040)
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

        Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

        Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."

        Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.

        Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.

        Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.

        Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi.

        Lain tekovaiheessa on asiaan kuitenkin otettu kantaa ja pariskunta saa edelleen kävellä käsi kädessä, kun kävelevät reunassa. Polkupyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on huomioitava jalankulkijat asian suhteen. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain tekovaiheessa on asiaan kuitenkin otettu kantaa ja pariskunta saa edelleen kävellä käsi kädessä, kun kävelevät reunassa. Polkupyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on huomioitava jalankulkijat asian suhteen. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

        Tietysti saa, jos ei niin tekemällä estä muiden kulkemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.

        Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi.

        Syytä on huomioida, että kaikki tienkäyttäjät, kuten esim. lapset, eivät välttämättä liikennesääntöjä edes tunne.

        On hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan.

        Myös eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.

        Huvittavaa että kaikki kommentoivat yleensä vain omaa kulkemistyyliään haittaavista asioista, ei koskaan mitä itse voisi tehdä toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa että kaikki kommentoivat yleensä vain omaa kulkemistyyliään haittaavista asioista, ei koskaan mitä itse voisi tehdä toisin.

        Jos ei liiku muilla tavoilla, kuin yhdellä, niin on kenties vaikea asettua toisen asemaan. Jos ajaa autolla, pyöräilee sekä kulkee jalan, niin on näkemystä jokaisesta noista liikkumismuodosta.


    • Anonyymi

      Kirjoitit, että tukkeena kevyenliikenteen väylällä! Oliko siinä väylällä, väylän alussa, myös pyörätien liikennemerkki? Ellei ollut niin se on jalkakäytävä!

      Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.

      Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Missään kohtaan laissa ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!

      Jalkakäytävä voidaan myös merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Tosin sitä käytetään aika harvoin.

      Eikö pyörässäsi ollut pyörän kelloa, jota olisi voinut soittaa?

      • Anonyymi

        2 §

        Tässä laissa tarkoitetaan:
        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta

        rakenteellisesti erotettua
        https://maps.app.goo.gl/uAZdLwEBChAcezWZ9

        tai erillistä tien osaa
        https://maps.app.goo.gl/86qz8qyVwkYjkf9C9

        taikka erillistä tietä
        https://maps.app.goo.gl/4sPcMpmU3poTFkx18

        Jollain tapaa ovat rakenteellisesti erotettu rinnalla kulkevasta ajoradasta. Viimeisen esimerkin osalta se on tosin täysin oma erillinen tie, joka kulkee puiston läpi. Ensimmäisessä esimerkissä rakenteellinen erottelu on toteutettu korotuksella ja toisessa esimerkissä rakenteellinen erottelu on toteutettu erotusalueella (viherkaistale). Rakenteellinen erotus voi olla melkein mikä tahansa, jonka myötä erotus on havaittavissa (korotus, syvennys, erotusalue, laatoitus, hiekka-alue tms.).

        Vastaava määritelmä, kuin tuo mainittu kota 9) on myös pyörätien osalta ja on saman pykälän kohta 11). Yllä olevissa esimerkkikuvissa kyseessä on Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -väylä.


      • Anonyymi

        Tieliikenne laissa tarkoitetaan:

        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;


    • Anonyymi

      Ajoneuvon kuljettaja pitää huomioida oma tilannenopeus. Nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä tulee ajaa hiljempaa.

      • Anonyymi

        Ennakointivelvollisuus myös.

        Tilannenopeus niin, että voi pysäyttää ajoneuvon, jos joku muu tekee yllättäviä ratkaisuja.
        Vaikka se rikkoisi liikennesääntöjä.

        Kuten pyöräilijät täällä vaativat muilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvollisuus myös.

        Tilannenopeus niin, että voi pysäyttää ajoneuvon, jos joku muu tekee yllättäviä ratkaisuja.
        Vaikka se rikkoisi liikennesääntöjä.

        Kuten pyöräilijät täällä vaativat muilta.

        Tuota ennakointivelvollisuutta pyöräilijät usein vaativat toisilta!

        Kun katselee pyöräilijöiden liikennekäyttäymistä; milloin jalkakäytävällä, pyörätiellä, ajoradalla sen mukaan mistä pääsee nopeimmin. yksisuuntaista väärään suuntaan, liikennevaloista välittämättä, jalankulkijaa ei päästetä suojatien yli, väistämisvelvollisuus (risteykset, suojatiet) jne. Muut väistäköön tai jää alle, tuntuu olevan suurimmalla osalla pyöräilijöillä vaatimuksena.

        Itse en kuulu edellä mainittuihin pyöräilijöihin! Itse en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävällä, en edes Helsingin keskustassa tai muualla Euroopassa. Päästän jopa jalankulkijat suojatien yli!

        Pyöräilijällä kuten myös muilla ajoneuvon kuljettajilla on erittäin suuri vastuu jalankulkijoiden turvallisuudesta. 

        Tässä muutama esimerkki:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582#gs.7kfv33

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3162c021-88b4-4760-88e8-703391c9288a


    • Anonyymi

      Pyöräilijät, Te "fiksut", kertokaa miten ette ole vieläkään oppineet liikennesääntöä joka on tullut voimaan 1.6.1997!!!!!!!!!!!!

      Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vasemmalla tai oikealla ja sinä "fiksu" pyöräilijä väistät väylän keskelle!

      Tässä yhtenä päivänä taasen eräs "fiksu" pyöräilijä huuteli, että oikealla kuljetaan/Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne! Tiedoksi teille, että jalankulkija ei ole ajoneuvo!

      Sitä tapahtuu vuoden aikana monta kertaa, tai jopa ajetaan niin läheltä, että ohjaustanko osuus, yritetään ajaa pientareen ja jalankulkijan välistä jne.

      1.6.2020 otettiin lakiin erikseen maininta: polkupyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila.

      Sitä ennen oli, että ajoneuvon, joka myös polkupyörä on!

      Muistakaa pyöräilijät, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin se on jalkakäytävä!

      Jalkakäytävä on rakenteeellisesti ajoradasta erotettu osa. Missään kohtaan laissa ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!

      • Anonyymi

        Ja pyöräväylille ei saa kylvää nastoja!


      • Anonyymi

        Aiheeseen pyöräily ja jalankulku liittyvät mm. seuraavat väylät, jotka ovat jokainen omanlaisensa ja joilla kuljetaan jokaisella eri tavoin. Väylätyyppi ilmoitetaan liikennemerkillä. Jalkakäytävää ei tosin aina ilmoiteta liikennemerkillä.

        - Jalkakäytävä (D4)
        - Pyörätie (D5)
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)

        Pyörätie ja Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ovat erilaiset väylät. Yhdistettyyn väylään on yhdistetty sekä pyörätie, että myös jalkakäytävä. Se on koko leveydeltään yhtä paljon jalkakäytävä, kun se on pyörätie.


    • Anonyymi

      Jos pyöräilijät osaisivat oikeasti ottaa muutkin liikkujat huomioon ja ajattelisivat turvallisuutta ja joustavaa liikkumista, niin kaikki mahtuisivat hyvin liikkumaan mukavasti, mutta kun eivät osaa ja/tai halua.
      Järjetöntä kaahaamista joka paikassa, röyhkeää käytöstä ja säännöistä piittaamattomuutta ja se pilaa liikenteen. Pyöräilijöissä on kuitenkin iso osa jotka ymmärtävät miten toimitaan, mutta se kuspää porukka pilaa kaiken ja kaikkien pyöräilijöiden maineen.
      Lopuksi, polkupyörässä pitäisi olla se kello jota kilauttamalla saa tilaa, kunhan sen tekee ajoissa ja sopeuttaa vauhtinsa, että muut ehtii tehdä tilaa. Turha itkeä ja valittaa, että koira oli tiellä, kaksi jalankulkijaa rinnakkain jne... jos ei ymmärrä kilauttaa kelloa.

      • Anonyymi

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Uuuuhhh... Eipäillään... Pyöräliitto taas mainittu.

        http://pyoraliitto.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.

        Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?

        Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä

        Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?

        Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!

        Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?

        Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä

        Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?

        Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!

        Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.

        Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää

        Mutta ei pyörällä ajavaa. Jos talutetaan pyörää, niin silloin annetaan tilaa, ei muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää

        Polkupyörä on ajoneuvo!

        Suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka ja vaikka Te pyöräilijät ja skuuttaajat saatte ylittää kadun ajamalla suojatiellä niin te väistätte suojatiellä kulkevia jalankulkijoita. Se löytyy Suomen laista.

        Sekä väistätte autoja ja muita ajoneuvoja ellei ole ennen suojatietä kolmiota, stoppia tai ajoneuvot ovat kääntyviä.

        Helppoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?

        Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä

        Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?

        Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!

        Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.

        Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.

        Kävin katsomassa ja osan olen nähnyt ennenkin!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joonaksen-provosoivat-pyorailijavideot-vaaratilanteista-nostivat-alakan-pyoraliitto-kommentoi-niita-mtv-lle-mika-lahti-kayntiin-ei-ole-mitenkaan-rakentavaa/7877450#gs.7nyx5w

        Missä on tilannenopeus? Missä ennakointivelvollisuus?

        Ennakointivelvollisuusta pyöräilijät vaativat muilta, mutta itse unohtavat sen.

        Kääntyy pyörätien jatkeelle vauhdilla.

        Risteys missä ei ole talon kulman takia näkyväisyyttä, niin sinne vauhdilla.

        Itse en käyttäytyisi videolla nähdyissä tilanteissa pyöräilijänä samalla lailla. Hiljentäisin vauhtia, katsoisin onko autoilija huomannut minut jne.

        "Sokeana" ei kenenkään kannata liikenteessä liikkua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.

        Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää

        Suojatie on kuitenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräillä saa suojatien yli, mutta väistämissäännöt ovat pyöräilijän osalta eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin katsomassa ja osan olen nähnyt ennenkin!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joonaksen-provosoivat-pyorailijavideot-vaaratilanteista-nostivat-alakan-pyoraliitto-kommentoi-niita-mtv-lle-mika-lahti-kayntiin-ei-ole-mitenkaan-rakentavaa/7877450#gs.7nyx5w

        Missä on tilannenopeus? Missä ennakointivelvollisuus?

        Ennakointivelvollisuusta pyöräilijät vaativat muilta, mutta itse unohtavat sen.

        Kääntyy pyörätien jatkeelle vauhdilla.

        Risteys missä ei ole talon kulman takia näkyväisyyttä, niin sinne vauhdilla.

        Itse en käyttäytyisi videolla nähdyissä tilanteissa pyöräilijänä samalla lailla. Hiljentäisin vauhtia, katsoisin onko autoilija huomannut minut jne.

        "Sokeana" ei kenenkään kannata liikenteessä liikkua!

        Yksi henkilö ei muita edusta, eikä voida kaikkia muita leimata hänen tekojensa mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?

        Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä

        Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?

        Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!

        Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.

        Pyöräliitosta puhuttaessa ei tarvitse arvailla. Kyseisen yhdistyksen omista lähteistä löytyy paljon julkista tietoa erittäin kyseenalaisista tavoitteista ja muista rikollisista vaikuttamistoimista. Yhdistyksen aktiivit ovat myös olleet erittäin avoimia esitellessään omia sairaita mielipiteitään. Tässä valossa täällä olevat mielipiteet antavat melko siloitellun kuvan kyseisen yhdistyksen todellisesta luonteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräliitosta puhuttaessa ei tarvitse arvailla. Kyseisen yhdistyksen omista lähteistä löytyy paljon julkista tietoa erittäin kyseenalaisista tavoitteista ja muista rikollisista vaikuttamistoimista. Yhdistyksen aktiivit ovat myös olleet erittäin avoimia esitellessään omia sairaita mielipiteitään. Tässä valossa täällä olevat mielipiteet antavat melko siloitellun kuvan kyseisen yhdistyksen todellisesta luonteesta.

        Anna esimerkkejä noista rikollisista vaikuttamistoimista. Samalla voi sitten myös kertoa, että mikä niistä tekee rikollisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anna esimerkkejä noista rikollisista vaikuttamistoimista. Samalla voi sitten myös kertoa, että mikä niistä tekee rikollisen?

        Luulisi sinun itsekin löytävän pyöräliiton sivut. Sieltä voit ihan itse lukea niistä ja muista pyöräliiton sairaista tavoitteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi sinun itsekin löytävän pyöräliiton sivut. Sieltä voit ihan itse lukea niistä ja muista pyöräliiton sairaista tavoitteista.

        Hyvin löytyy sivu, mutta mitään sairaita tai rikollisia tavoitteita en onnistu löytämään. Sellaisia ei todennäköisesti ole, koska et sellaisia osannut edes itse listaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin löytyy sivu, mutta mitään sairaita tai rikollisia tavoitteita en onnistu löytämään. Sellaisia ei todennäköisesti ole, koska et sellaisia osannut edes itse listaamaan.

        Olet vain niin tyhmä ja sekaisin, ettet löydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vain niin tyhmä ja sekaisin, ettet löydä.

        Kun äly ei riitä järkevään keskusteluun, niin alkaa haukkuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun äly ei riitä järkevään keskusteluun, niin alkaa haukkuminen.

        Ethän sinä muutakaan osaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      161
      2784
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      88
      2000
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1897
    4. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      105
      1637
    5. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      97
      1607
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      9
      1444
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      67
      1256
    8. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      114
      1143
    9. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1114
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      1064
    Aihe