Nyt on pyöräilykausi alkanut. Tiet on sulat. On vain yksi ongelma, jalankulkijat kävelee vierekkäin,eikä mene jonoon vaikka on muuta liikennettä. Jouduin ajamaan pyörällä 100 metriä autojen ajokaistaa,koska jalankulkijat oli tukkona kevyenliikenteen väylällä.
Kevyenliikenteenväylät/yhteispeli
43
589
Vastaukset
- Anonyymi
Tieliikennelaki ei estä sitä, että esim. pariskunta voi kävellä käsi kädessä. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan. Tuokaan ei aina joka paikassa onnistu, joten pitää vain pyöräillä hiljaa ja ottaa etäisyyttä. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
- Anonyymi
Samoin kävellessä on huolehdittava siitä, että muille jää tarpeeksi tilaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin kävellessä on huolehdittava siitä, että muille jää tarpeeksi tilaa.
Tieliikennelaki ei valitettavasti sellaista määrää. Alla olevan linkin takaa löytyy tieliikennelaki. Sieltä voi testata hakea sanalla "tilaa" kaikki esiintymät.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Toki fiksu toimii järkevästi liikenteessä ihan maalaisjärjen perusteella, mutta kaikki eivät valitettavasti fiksuja ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki ei valitettavasti sellaista määrää. Alla olevan linkin takaa löytyy tieliikennelaki. Sieltä voi testata hakea sanalla "tilaa" kaikki esiintymät.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Toki fiksu toimii järkevästi liikenteessä ihan maalaisjärjen perusteella, mutta kaikki eivät valitettavasti fiksuja ole.Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet koskevat myös kävellen liikkeellä olevia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet koskevat myös kävellen liikkeellä olevia.
Kyllä, mutta mikä on sitten "tarpeettomasti", niin on varmasti suhteellista jalankulkijoiden näkökulmasta.
"3 § (17.12.2020/1040)
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta mikä on sitten "tarpeettomasti", niin on varmasti suhteellista jalankulkijoiden näkökulmasta.
"3 § (17.12.2020/1040)
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.
Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.
Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.
Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi.Lain tekovaiheessa on asiaan kuitenkin otettu kantaa ja pariskunta saa edelleen kävellä käsi kädessä, kun kävelevät reunassa. Polkupyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on huomioitava jalankulkijat asian suhteen. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain tekovaiheessa on asiaan kuitenkin otettu kantaa ja pariskunta saa edelleen kävellä käsi kädessä, kun kävelevät reunassa. Polkupyöräilijä ajoneuvon kuljettajana on huomioitava jalankulkijat asian suhteen. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Tietysti saa, jos ei niin tekemällä estä muiden kulkemista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se ole aika selvää, että tarpeellisella tarkoitetaan liikenteessä liikkumisen kannalta tarpeellista. Rinnakkain kävely ei siis ole sillä tavalla tarpeellista, että sillä saisi estää tai haitata muiden liikkumista.
Aika villilänsi kevyen liikenteen väylillä kuitenkin vallitsee, eikä se ole mihinkään muuttumassa, vaikka muutama yksilö säännöt tuntisikin, joten paras vain tottua olemaan joustava puolin ja toisin. Iloinen mieli ja hymy kanssakulkijoille, niin kaikilla on hyvä olla, vaikkei ihan sääntöjen mukaan mentäisi.Syytä on huomioida, että kaikki tienkäyttäjät, kuten esim. lapset, eivät välttämättä liikennesääntöjä edes tunne.
On hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan.
Myös eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa estämiseltä, jos muilta on estetty tien käyttäminen. Tarpeetonta vai ei, no, itse en nyt keksi miksi sellainen olisi tarpeellista.
Huvittavaa että kaikki kommentoivat yleensä vain omaa kulkemistyyliään haittaavista asioista, ei koskaan mitä itse voisi tehdä toisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa että kaikki kommentoivat yleensä vain omaa kulkemistyyliään haittaavista asioista, ei koskaan mitä itse voisi tehdä toisin.
Jos ei liiku muilla tavoilla, kuin yhdellä, niin on kenties vaikea asettua toisen asemaan. Jos ajaa autolla, pyöräilee sekä kulkee jalan, niin on näkemystä jokaisesta noista liikkumismuodosta.
- Anonyymi
Kirjoitit, että tukkeena kevyenliikenteen väylällä! Oliko siinä väylällä, väylän alussa, myös pyörätien liikennemerkki? Ellei ollut niin se on jalkakäytävä!
Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.
Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Missään kohtaan laissa ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!
Jalkakäytävä voidaan myös merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Tosin sitä käytetään aika harvoin.
Eikö pyörässäsi ollut pyörän kelloa, jota olisi voinut soittaa?- Anonyymi
2 §
Tässä laissa tarkoitetaan:
9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta
rakenteellisesti erotettua
https://maps.app.goo.gl/uAZdLwEBChAcezWZ9
tai erillistä tien osaa
https://maps.app.goo.gl/86qz8qyVwkYjkf9C9
taikka erillistä tietä
https://maps.app.goo.gl/4sPcMpmU3poTFkx18
Jollain tapaa ovat rakenteellisesti erotettu rinnalla kulkevasta ajoradasta. Viimeisen esimerkin osalta se on tosin täysin oma erillinen tie, joka kulkee puiston läpi. Ensimmäisessä esimerkissä rakenteellinen erottelu on toteutettu korotuksella ja toisessa esimerkissä rakenteellinen erottelu on toteutettu erotusalueella (viherkaistale). Rakenteellinen erotus voi olla melkein mikä tahansa, jonka myötä erotus on havaittavissa (korotus, syvennys, erotusalue, laatoitus, hiekka-alue tms.).
Vastaava määritelmä, kuin tuo mainittu kota 9) on myös pyörätien osalta ja on saman pykälän kohta 11). Yllä olevissa esimerkkikuvissa kyseessä on Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -väylä. - Anonyymi
Tieliikenne laissa tarkoitetaan:
9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
- Anonyymi
Ajoneuvon kuljettaja pitää huomioida oma tilannenopeus. Nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä tulee ajaa hiljempaa.
- Anonyymi
Ennakointivelvollisuus myös.
Tilannenopeus niin, että voi pysäyttää ajoneuvon, jos joku muu tekee yllättäviä ratkaisuja.
Vaikka se rikkoisi liikennesääntöjä.
Kuten pyöräilijät täällä vaativat muilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennakointivelvollisuus myös.
Tilannenopeus niin, että voi pysäyttää ajoneuvon, jos joku muu tekee yllättäviä ratkaisuja.
Vaikka se rikkoisi liikennesääntöjä.
Kuten pyöräilijät täällä vaativat muilta.Tuota ennakointivelvollisuutta pyöräilijät usein vaativat toisilta!
Kun katselee pyöräilijöiden liikennekäyttäymistä; milloin jalkakäytävällä, pyörätiellä, ajoradalla sen mukaan mistä pääsee nopeimmin. yksisuuntaista väärään suuntaan, liikennevaloista välittämättä, jalankulkijaa ei päästetä suojatien yli, väistämisvelvollisuus (risteykset, suojatiet) jne. Muut väistäköön tai jää alle, tuntuu olevan suurimmalla osalla pyöräilijöillä vaatimuksena.
Itse en kuulu edellä mainittuihin pyöräilijöihin! Itse en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävällä, en edes Helsingin keskustassa tai muualla Euroopassa. Päästän jopa jalankulkijat suojatien yli!
Pyöräilijällä kuten myös muilla ajoneuvon kuljettajilla on erittäin suuri vastuu jalankulkijoiden turvallisuudesta.
Tässä muutama esimerkki:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582#gs.7kfv33
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3162c021-88b4-4760-88e8-703391c9288a
- Anonyymi
Pyöräilijät, Te "fiksut", kertokaa miten ette ole vieläkään oppineet liikennesääntöä joka on tullut voimaan 1.6.1997!!!!!!!!!!!!
Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vasemmalla tai oikealla ja sinä "fiksu" pyöräilijä väistät väylän keskelle!
Tässä yhtenä päivänä taasen eräs "fiksu" pyöräilijä huuteli, että oikealla kuljetaan/Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne! Tiedoksi teille, että jalankulkija ei ole ajoneuvo!
Sitä tapahtuu vuoden aikana monta kertaa, tai jopa ajetaan niin läheltä, että ohjaustanko osuus, yritetään ajaa pientareen ja jalankulkijan välistä jne.
1.6.2020 otettiin lakiin erikseen maininta: polkupyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila.
Sitä ennen oli, että ajoneuvon, joka myös polkupyörä on!
Muistakaa pyöräilijät, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin se on jalkakäytävä!
Jalkakäytävä on rakenteeellisesti ajoradasta erotettu osa. Missään kohtaan laissa ei sanota, että se pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!- Anonyymi
Ja pyöräväylille ei saa kylvää nastoja!
- Anonyymi
Aiheeseen pyöräily ja jalankulku liittyvät mm. seuraavat väylät, jotka ovat jokainen omanlaisensa ja joilla kuljetaan jokaisella eri tavoin. Väylätyyppi ilmoitetaan liikennemerkillä. Jalkakäytävää ei tosin aina ilmoiteta liikennemerkillä.
- Jalkakäytävä (D4)
- Pyörätie (D5)
- Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
- Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)
Pyörätie ja Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ovat erilaiset väylät. Yhdistettyyn väylään on yhdistetty sekä pyörätie, että myös jalkakäytävä. Se on koko leveydeltään yhtä paljon jalkakäytävä, kun se on pyörätie.
- Anonyymi
Jos pyöräilijät osaisivat oikeasti ottaa muutkin liikkujat huomioon ja ajattelisivat turvallisuutta ja joustavaa liikkumista, niin kaikki mahtuisivat hyvin liikkumaan mukavasti, mutta kun eivät osaa ja/tai halua.
Järjetöntä kaahaamista joka paikassa, röyhkeää käytöstä ja säännöistä piittaamattomuutta ja se pilaa liikenteen. Pyöräilijöissä on kuitenkin iso osa jotka ymmärtävät miten toimitaan, mutta se kuspää porukka pilaa kaiken ja kaikkien pyöräilijöiden maineen.
Lopuksi, polkupyörässä pitäisi olla se kello jota kilauttamalla saa tilaa, kunhan sen tekee ajoissa ja sopeuttaa vauhtinsa, että muut ehtii tehdä tilaa. Turha itkeä ja valittaa, että koira oli tiellä, kaksi jalankulkijaa rinnakkain jne... jos ei ymmärrä kilauttaa kelloa.- Anonyymi
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.Uuuuhhh... Eipäillään... Pyöräliitto taas mainittu.
http://pyoraliitto.fi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.
Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?
Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä
Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?
Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!
Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?
Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä
Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?
Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!
Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää
Mutta ei pyörällä ajavaa. Jos talutetaan pyörää, niin silloin annetaan tilaa, ei muuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää
Polkupyörä on ajoneuvo!
Suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka ja vaikka Te pyöräilijät ja skuuttaajat saatte ylittää kadun ajamalla suojatiellä niin te väistätte suojatiellä kulkevia jalankulkijoita. Se löytyy Suomen laista.
Sekä väistätte autoja ja muita ajoneuvoja ellei ole ennen suojatietä kolmiota, stoppia tai ajoneuvot ovat kääntyviä.
Helppoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?
Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä
Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?
Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!
Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (uih!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
Kävin katsomassa ja osan olen nähnyt ennenkin!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joonaksen-provosoivat-pyorailijavideot-vaaratilanteista-nostivat-alakan-pyoraliitto-kommentoi-niita-mtv-lle-mika-lahti-kayntiin-ei-ole-mitenkaan-rakentavaa/7877450#gs.7nyx5w
Missä on tilannenopeus? Missä ennakointivelvollisuus?
Ennakointivelvollisuusta pyöräilijät vaativat muilta, mutta itse unohtavat sen.
Kääntyy pyörätien jatkeelle vauhdilla.
Risteys missä ei ole talon kulman takia näkyväisyyttä, niin sinne vauhdilla.
Itse en käyttäytyisi videolla nähdyissä tilanteissa pyöräilijänä samalla lailla. Hiljentäisin vauhtia, katsoisin onko autoilija huomannut minut jne.
"Sokeana" ei kenenkään kannata liikenteessä liikkua! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.
Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo olisi hyvä ja selkeä muutos. Onhan se nimeltään suojatie. Suojatielle tulevaa kuuluisi aina väistää
Suojatie on kuitenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräillä saa suojatien yli, mutta väistämissäännöt ovat pyöräilijän osalta eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin katsomassa ja osan olen nähnyt ennenkin!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joonaksen-provosoivat-pyorailijavideot-vaaratilanteista-nostivat-alakan-pyoraliitto-kommentoi-niita-mtv-lle-mika-lahti-kayntiin-ei-ole-mitenkaan-rakentavaa/7877450#gs.7nyx5w
Missä on tilannenopeus? Missä ennakointivelvollisuus?
Ennakointivelvollisuusta pyöräilijät vaativat muilta, mutta itse unohtavat sen.
Kääntyy pyörätien jatkeelle vauhdilla.
Risteys missä ei ole talon kulman takia näkyväisyyttä, niin sinne vauhdilla.
Itse en käyttäytyisi videolla nähdyissä tilanteissa pyöräilijänä samalla lailla. Hiljentäisin vauhtia, katsoisin onko autoilija huomannut minut jne.
"Sokeana" ei kenenkään kannata liikenteessä liikkua!Yksi henkilö ei muita edusta, eikä voida kaikkia muita leimata hänen tekojensa mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Pyöräliitto haluaisi myös sen, että autot väistäisivät aina suojatiellä myös pyöräilijää?
Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä/skuuttaajaa, ajaen, on se, joka väistää autoa suojatiellä, poikkeuksena se, kun on auto on kääntyvä
Onko Pyöräliitto myös se, joka haluaisi Suomen lakiin sen, että autoilijoiden tulisi ohittaa pyöräilijät 1,5 m etäisyydeltä?
Miten läheltä pyöräilijät ohittavat jalankulkijoita? Väliä ei ole useimmiten paljon mitään vaikka laissa on, että tulee antaa turvallinen tila!
Olen pyöräilijä, mutta itse en ole vaatimassa edellä mainittuja muutoksia. Ohitan myös jalankulkijan selvästi väistäen ja tarvittaessa nopeutta alentaen.Pyöräliitosta puhuttaessa ei tarvitse arvailla. Kyseisen yhdistyksen omista lähteistä löytyy paljon julkista tietoa erittäin kyseenalaisista tavoitteista ja muista rikollisista vaikuttamistoimista. Yhdistyksen aktiivit ovat myös olleet erittäin avoimia esitellessään omia sairaita mielipiteitään. Tässä valossa täällä olevat mielipiteet antavat melko siloitellun kuvan kyseisen yhdistyksen todellisesta luonteesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräliitosta puhuttaessa ei tarvitse arvailla. Kyseisen yhdistyksen omista lähteistä löytyy paljon julkista tietoa erittäin kyseenalaisista tavoitteista ja muista rikollisista vaikuttamistoimista. Yhdistyksen aktiivit ovat myös olleet erittäin avoimia esitellessään omia sairaita mielipiteitään. Tässä valossa täällä olevat mielipiteet antavat melko siloitellun kuvan kyseisen yhdistyksen todellisesta luonteesta.
Anna esimerkkejä noista rikollisista vaikuttamistoimista. Samalla voi sitten myös kertoa, että mikä niistä tekee rikollisen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anna esimerkkejä noista rikollisista vaikuttamistoimista. Samalla voi sitten myös kertoa, että mikä niistä tekee rikollisen?
Luulisi sinun itsekin löytävän pyöräliiton sivut. Sieltä voit ihan itse lukea niistä ja muista pyöräliiton sairaista tavoitteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulisi sinun itsekin löytävän pyöräliiton sivut. Sieltä voit ihan itse lukea niistä ja muista pyöräliiton sairaista tavoitteista.
Hyvin löytyy sivu, mutta mitään sairaita tai rikollisia tavoitteita en onnistu löytämään. Sellaisia ei todennäköisesti ole, koska et sellaisia osannut edes itse listaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin löytyy sivu, mutta mitään sairaita tai rikollisia tavoitteita en onnistu löytämään. Sellaisia ei todennäköisesti ole, koska et sellaisia osannut edes itse listaamaan.
Olet vain niin tyhmä ja sekaisin, ettet löydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet vain niin tyhmä ja sekaisin, ettet löydä.
Kun äly ei riitä järkevään keskusteluun, niin alkaa haukkuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun äly ei riitä järkevään keskusteluun, niin alkaa haukkuminen.
Ethän sinä muutakaan osaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832