Pakkoajatus että ei saa ajatusta mielestä pois

Anonyymi-ap

Hei, olen sairastanut pakko-oireista häiriötä varhaisnuoruudesta lähtien. Nyt lääkityksenä sertraliini 200mg/pvä. Kaikkein pahin ja ahdistavin pakkoajatus on että asiaa/ajatusta ei saa mielestä pois. Tiedän että kuulostaa hullulta. Asiasisällöllä ei ole väliä, vaan se että ajatuksista pois. Ei tarvii olla kuin tietoinen siitä. Onko kenelläkään vastaanvanlaisia pakkoajatuksia? Itselläni nyt todella vaikeat oireet päällä :(

8

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuttua on,sanon usein ääneen että se on vain ajatus ei muuta.Ajatuksia ei pysty hallita mitenkään eikä onneksi tarvitsekaan kun tiedostaa että ne on vain ajatuksia.Voimia sulle,parempia päiviä tulee vaikka nyt tuntuisi raskaalta.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Kun se minulle olisikin noin helppoa. Jostain hiton syystä alkoi silloin nuoruudessa musiikin mieleen jäämisestä. Sitten kun musiikki ei jää mieleen niin riittää pelkkä ajatus että ei saa itse ajatusta mielestä pois. Ei mikään sana, mantra tms, pelkkä tiedostaminen että ei saa mielestä pois. Toki itsekin tajuan että ei asiassa ole mitään järkeä.


    • Anonyymi

      Mulla on just tommosta niiku sulla! Lääkitykset ja terapiat ei taho auttaa.

      • Anonyymi

        Kohtalotovereita näemmä löytyy samojen pakkoajatusten kanssa. Lääkitys on auttanut vaihtelevasti mulla, terapioista ei ole kokemusta. No jotain esim. mielenterveystalon sivuilla löytyvistä omahoito terapioista. Ei ne oikein toimi ainakaan mun tapauksessa. Itselläni uo lääkitys on nostettu 200mg kolmisen viikkoa sitten. Katsotaan nyt alkaako vaikuttamaan, vasteajat ovat toisinaan tuskastuttavan pitkät. Millainen lääkitys itselläsi on jos saan udella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtalotovereita näemmä löytyy samojen pakkoajatusten kanssa. Lääkitys on auttanut vaihtelevasti mulla, terapioista ei ole kokemusta. No jotain esim. mielenterveystalon sivuilla löytyvistä omahoito terapioista. Ei ne oikein toimi ainakaan mun tapauksessa. Itselläni uo lääkitys on nostettu 200mg kolmisen viikkoa sitten. Katsotaan nyt alkaako vaikuttamaan, vasteajat ovat toisinaan tuskastuttavan pitkät. Millainen lääkitys itselläsi on jos saan udella?

        Espitalocram pakko-oireisiin ja serenase tic oireisiin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja lisäyksenä, toinen suositus on lukea tai kuunnella Pia Callesenin kirja: Elä enemmän, mieti vähemmän. Löytyy äänikirjana BookBeatista jne.
        Kirja ei ole suoraan suunnattu pakko-oireisille mutta siinä tulee hyvin esille murehtimisen/märehtimisen osuus mielenterveysongelmiin.
        Olen ymmärtänyt että "pakkoajatukset" eivät olekaan pakollisia, vaan ovat kompulsioita, jolla pyrin vähentämään epävarmuuden ja ahdistuksen tunteita. Murehtimalla, analysoimalla ja asioita päässä pyörittämällä en pysty ratkaisemaan epävarmuutta. Voin siis valita että en aktiivisesti murehdi, vaan keskityn sen hetkiseen muuhun tekemiseen tai olemiseen.

        Aloittajan tilanteessa homma menisi kutakuinkin näin. Trigger/pelottava pakkoajatus on: "en saa tätä asiaa pois mielestäni koskaan". Tämä ajatus putkahtaa vähän väliä mieleesi. Älä yritä tukahduttaa tätä ajatusta. Voit todeta mieleeni nousi tämä tuttu ajatus. Voit myös todeta, että en tartu ajatukseen ja ala "ratkaisemaan" ongelmaa vaan keskityn sen hetkiseen tekemiseen. Tuo triggeriajatus tulee varmasti heti-kohta uudelleen mieleesi. Hyväksyt sen mutta et seuraa tai lähde ratkaisemaan sitä. Vähitellen mielivei jaksakaan työntää samaa triggeriä kun se ei sinua enää hetkauta. Välillä huomaat, että olet vaipunut murehtimaan asioita huomaamatta. Älä suutu itsellesi, sattuuhan näitä. Palautat itsesi käsillä olevaan asiaan tai hetkeen.
        Toivottavasti tästä on apua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäyksenä, toinen suositus on lukea tai kuunnella Pia Callesenin kirja: Elä enemmän, mieti vähemmän. Löytyy äänikirjana BookBeatista jne.
        Kirja ei ole suoraan suunnattu pakko-oireisille mutta siinä tulee hyvin esille murehtimisen/märehtimisen osuus mielenterveysongelmiin.
        Olen ymmärtänyt että "pakkoajatukset" eivät olekaan pakollisia, vaan ovat kompulsioita, jolla pyrin vähentämään epävarmuuden ja ahdistuksen tunteita. Murehtimalla, analysoimalla ja asioita päässä pyörittämällä en pysty ratkaisemaan epävarmuutta. Voin siis valita että en aktiivisesti murehdi, vaan keskityn sen hetkiseen muuhun tekemiseen tai olemiseen.

        Aloittajan tilanteessa homma menisi kutakuinkin näin. Trigger/pelottava pakkoajatus on: "en saa tätä asiaa pois mielestäni koskaan". Tämä ajatus putkahtaa vähän väliä mieleesi. Älä yritä tukahduttaa tätä ajatusta. Voit todeta mieleeni nousi tämä tuttu ajatus. Voit myös todeta, että en tartu ajatukseen ja ala "ratkaisemaan" ongelmaa vaan keskityn sen hetkiseen tekemiseen. Tuo triggeriajatus tulee varmasti heti-kohta uudelleen mieleesi. Hyväksyt sen mutta et seuraa tai lähde ratkaisemaan sitä. Vähitellen mielivei jaksakaan työntää samaa triggeriä kun se ei sinua enää hetkauta. Välillä huomaat, että olet vaipunut murehtimaan asioita huomaamatta. Älä suutu itsellesi, sattuuhan näitä. Palautat itsesi käsillä olevaan asiaan tai hetkeen.
        Toivottavasti tästä on apua.

        Mutta jos tilanne on että ei saa mielestä ’ajatusta’. Ei tarvitse siis pyöritellä mielessä jotain sanaa tms. Sinä voit yrittää lukea kirjaa, katsoa televisiota, mutta et unohda mielestäsi asiaa, ’ajatusta’. Yrität miettiä mielessäsi ratkaisua tuohon ongelmaan.
        Hullultahan tämä kuulostaa, mutta semmoista se on tämän häiriön kanssa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe