Uuden Jäspi 40 YPV:n ääntelyongelma

Anonyymi-ap

Kesällä 2023 taloomme tehtiin täydellinen LV-saneeraus. Ammattiliikkeen tekemänä. Nyt, kun reilu puoli vuotta vermeet ovat olleet käytössä,
Jäspi ei vaan lopeta porpatusta. Kokemusta puulämmityksestä on, sen voin vakuuttaa. 34 vuotta lähes 100 % puukattila-varaaja lämmitystä takana. Mutta LVI asiantuntijaksi en tekeydy, vaikka monta asiaa tiedän ja olen korjannutkin.
Jäspi lähtee tulille herätteillä kaikkien valmistajan ohjeiden mukaan. Käytän kuvia n. 12-15 % kosteuden sekahalkoja ilmavasta liiteristä. Kun kattilan lämpö alkaa nousta > 60 asteen, kuuluu vesitilasta yksittäinen murahdus. Lämmön yhä kohotessa, murahdustaajuus tihenee ja muuttuu n. 80 asteessa ääneksi, joka muistuttaa enemmänkin yhtäjaksoista kanamunakattilan porpatusta. Toki jokaisella ensipesällisellä ei näin tapahdu, vaan ääni voi ajoittain puuttua kokonaan, tai jäädä pelkiksi yksittäisiksi murahduksiksi. Järjestelmän paine on 0,9 - 1,5 baria riippuen sen lämpötilasta. Kalvopaisunta-astia on 150 l ja latauksen sekoitusventtiili 73 astetta. Ilmakelloja on kaksi ja paisunta-astian päällä manuaalinen ilmausruuvi. Ilmausta olen yrittänyt ainakin 5-6 kertaa, tuloksetta. Latauspumppu käynnistyy termostaatilla ja käy teholla 0,8 m3/h, ladaten 1000 l Jäspin varaajaa.

Täällä en ryhdy arvostelemaan asennusta (takuuaika), tai laitteita (takuuaika), eikä siihen ole aihettakaan. Toivon kommentteja, onko muilla ollut vastaavan Jäspin kanssa samoja ongelmia? Ja jos on, mitä toimenpiteitä äänen poiston (ilmaahan siellä vesitilassa oikeasti on) ratkaisemiseksi olette tehneet?

Lopuksi, olen huolissani kattilan kestävyyden kannalta, jos ilma pysyy vesitilassa. Kattilan ikä voi entiseen kattilaan (34 vuotta ja siirtyi käytettynä seuraavaan kiinteistöön ja hyvin pelaa kuulema) verrattuna jäädä hävettävän lyhyeksi.

5

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paisunta-astian ilmaruuvista ei saa päästää paineita pois. Siellä kuuluu olla typpeä, joka supistuu ja laanenee lämpötilan mukaan(kumikalvo) pitää paineen tasaisena. Automaattiset ilmanpoistimet voivat jumuitua, toisissa on neula pienen korkin alla mitä voi painaa.

• Anonyymi

Paisunta-astian ilmausruuvi on nimenomaan yläpuolella, eli verkoston korkeimmassa kohdassa, josta voi päästää vesitilassa mahdollisesti olevaa ilmaa pois. Kalvon paisuntapuolella oleva venttiili on kalvopaineen tarkastusta/ typen lisäystä varten paisunta-astian alapuolella.
      Koska porpatus askarruttaa edelleen enemmän, olen miettinyt, kuinka kauan kestää, että kesällä uutena puhtaalla vedellä täytetty n. 1300 l lämmitysjärjestelmän vesi muuttuu ns. hapettomaksi, jolloin hapeton vesi ei omaisi porinaominaisuutta ainakaan vesitilassa olevan hapen avulla?
      Kattila ja varaaja on passisuorassa.

• Anonyymi

Nostan aihetta näkyvämmäksi. Porina jatkuu....onko niin, että muilla ei ole vastaavaa ongelmaa?
      Huomaan, että ketjusta on poistettu seitsemän asiatonta kommenttia! Ihmettelen, mitä ne ovat sisältäneet?

• Anonyymi

Kannattaisiko kysyä sieltä ammattiliikkeestä vai onko jokin pakko kysellä täältä ?

• Anonyymi

Meidän Jämä YPV kiehuu jos latauspumppu ei ole päällä.
        Latauspiirissä on manuaaalinen venttiili jolla kattilasta varaajaan menevää vettä voi shuntata., siihen ei tarvise koskaan kajota.
        Varsinaisesti lataussäätönä on idioottivarma termostaattisuntti joka ohjaa vettä varaajaan kun kattilassa on lämpimämpää kuin varajassa .

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe