En osaa ajaa

Stereotypinen nainen täällä hei! Mulla on viis ajotuntia takana ja ne useamman viikon välein, koska oon vältellyt sinne menoa viimiseen asti. Puolet tunneista siis vielä jäljellä. Teoriapuoli on ihan hyvin hallussa, mutta hitto miks en osaa ajaa?! Ajaessa unohdan yhtäkkiä miten vaihteet toimii ja liikenteeseen keskittymisestä ei tule yhtään mitään. En oo varmaan kertaakaan ajanut oikeaa nopeutta, koska unohdan seurata nopeusrajoituksia. Oikea ajokaistakaan ei meinaa välillä löytyä.. Itse auton ohjaaminen ei ole ongelma ja alkaa se vaihteiden käyttökin luonnistumaan, ne liikennesäännöt ja niihin keskittyminen on se ongelma. Oon niitä harjoitellut, mutta sitten oikeassa tilanteessa tuntuu, et on liian monta asiaa samaan aikaan ja kaikki unohtuu. Kertokaa vinkkejä miten oppia reagoimaan nopeammin liikenteessä, etenkin risteyksissä. Jos opettaja ei olis vieressä, olisin ajanut jo vähintään kymmenen kolaria, joten tilanne on kriittinen. Ennen, kun joku sanoo, että olen vaaraksi muille eikä kannattaisi edes hankkia korttia (suomi24 tuntien ennakoin), niin kortti on pakko saada työmatkoja varten. Vinkit siis jakoon ja vertaistuki on tervetullutta jos löytyy kohtalotovereita.

11

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistaakseni kun itse olin autokoulussa, vähimmäistuntimäärä ajo-opetusta oli 30 tuntia ennen kuin saattoi päästä inssiajoon kokeilemaan. Joten viidella ajotunnilla ei voi kukaan osata ajaa liikenteessä riittävällä varmuudella.

      Ajoin noin 40 tuntia ennen kuin menin inssiin ja ensi kerralla menikin sitten läpi. Ajo-opetuksen määrällä on merktiystä, koska kokemuksen myötä erilaisia liikennetilanteita tulee niin paljon, että varmuutta ajamiseen tulee kuin itsestään. Silloin ei enää "kohella" vaan osaa katsoa oikeaan suuntaan oikealla hetkellä ja liikennesäännötkin tulevat selkärangasta miettimättä niitä lainkaan.

      Sinulla voi siis olla noin 90 % tarvittavissa ajotunneista vielä edessä päin.

      Vinnkinä: Risteyksissä ei tarvitse reagoida nopeammin vaan kuljettajan pitää ottaa itse aikaa omalla ajokäytöksellään itselleen niin, ettei tule kiireen tunnetta. Vähennä siis ennen risteystä lähestyessä reilusti nopeutta ja ehdit hyvin tekemään kaikki tarvittavat havainnot ennen risteykseen ajamista. Kokemuksen myötä vauhtia voi sitten kasvattaa, koska silmä "ehtii" tottua liikenneympärintöön.

      • Anonyymi

        Harjoituksen myötä pitäisi myös vaihteiden ym. hallintalaitteiden käyttö vaatia vähemmän huomiota, ja sitäkin kautta resursseja riittää enemmän liikenteen havainnointiin.


      • Tää oli hyvä vinkki! Tajusin just, et ajan liian kovaa risteyksiin ja meen varmaan sen takia ihan lukkoon. Pitää ens kerralla koittaa ajaa sit hitaampaa.😀


      • Anonyymi
        annikkki kirjoitti:

        Tää oli hyvä vinkki! Tajusin just, et ajan liian kovaa risteyksiin ja meen varmaan sen takia ihan lukkoon. Pitää ens kerralla koittaa ajaa sit hitaampaa.😀

        Niin, lisään vielä kommenttiini sen, että oikea tilannenopeus on myös muissa tilanteissa tärkeää. Yleisimpiä onnettomuuksiin johtavia virheitä on liian suuri nopeus niihin olosuhteisiin nähden, joita tien päällä kohdataan.


    • Anonyymi

      Opetin opetusluvalla tutun tyttären ajamaan.
      Ajotunteja tuli jotain sadan korville.
      Aloitettiin harjoittelu 8kk ennen inssiä.
      Parkkeeraamista ei tuntunut millään oppivan mutta taskuparkki onnistui hyvin.
      Olisi halunnut keskittyä parkkiin ajon opetteluun mutta jouduin viemään koulutusta eteenpäin.

    • Kiitos vastauksista! Ei tässä kai muu auta, kun mennä ajotunneille vaik tuntuu, ettei niistä tuu mitään. Oon käyny teoriaa aika paljon läpi, et en tiiä onko siitä paljoo enää hyötyä tässä vaiheessa. Pitäis varmaan vaan just ajaa. Menin jo varaamaan inssin parin viikon päähän ja oon ihan paniikissa. En haluis ihan kauheen montaa kertaa uusia sitä, kun se maksaa…

    • Anonyymi

      Rutiini tulee kyllä kun vaan ajelee. Jokainen mokaileekin, ei se haittaa.

      • Anonyymi

        Riippuu, miten mokailee. Jotkut mokat voivat jopa johtaa oman tai toisen kuolemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu, miten mokailee. Jotkut mokat voivat jopa johtaa oman tai toisen kuolemaan.

        Pelottelet turhaan! Opettaja on siinä vieressä vahtimassa ettei mokista seuraa vaaraa.


    • Anonyymi

      autoa oppii ajamaan vaan ja ainoastaan ajamalla. Jotkut oppii nopeempaa kuin toiset. itse taisin ottaa sen +30 ajotuntia ennen kuin menin inssiin ja sain kortin.
      tsemppiä!!

    • Anonyymi
      UUSI

      😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

      🍒 K­­u­u­­m­­­a­­­t­ ­­­t­y­­­t­ö­­­t­­ ­­o­­d­­­o­t­­­t­a­­v­­­a­­t­­ ­­s­­i­­n­­­u­a­­ -> https://nbw.fi/sexygirls?18333912

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2564
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      311
      2326
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1807
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1722
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1687
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1395
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    10. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      59
      1375
    Aihe