Ahdistuneisuushäiriö

Anonyymi-ap

Moi
Minua ahdistaa ihan koko ajan ja oon siis 12 v.
Mua ahdistaa koulussa. Luokassa melkein itken ja vähän ehkä tärisen.
En uskalla kertoa äidilleni siitä. Mitä tehdä?

105

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja kannattaisiko kertoa vaikka kaverille?

      • Anonyymi

        Ätmi jatkaa omaa aloitustaan!


    • Anonyymi

      Osaatko sanoa, mikä sinua ahdistaa ?
      Onko luokassa tai koulussa sattunut jotain ikävää ?
      Voit täällä kirjoittaa, jos haluat, kun ei kukaan sinua täällä tunne.

    • Anonyymi

      Miten voit olla jatkuvasti noin lapsellinen?
      Olet 1940 luvun alussa syntynyt nykyisen venäjän alueella.
      Sulla "heittää" - eikä ihan vähänkään.

    • Anonyymi

      En tiedä mikä minua ahdistaa mut ainaki kolmosella ku tulin kesälomalta nii kukaan ei halunnu olla mun kaa. olin 2 vuotta yksin kaikki välkät ennnenkuin yks mun luokkalainen pyysi mua kaveriks.

    • Anonyymi

      Miten sulla koulussa muuten menee? Tarkoitan koulutehtävien ja oppimisen kanssa. Mistä oppitunneista pidät? Mikä taas on hankalaa? Miten koet liikuntatunnit? Syötkö kouluruoan? Miten vietät välitunnit?

      Onko sinulla muuta kotiväkeä kuin äiti? Mitä harrastat? Miten loma-ajat menee?

    • Anonyymi

      Mitä voisi tapahtua, jos kertoisit äidillesi ahdistuneisuudestasi?

    • Anonyymi

      Oikeastaan 12-vuotiaan sanavarastoon ei kuulu sana 'ahdistuneisuushäiriö'.

      • Anonyymi

        Kyllä 12 vuotiaatkin osaavat googlata siinä kun vanhuksetkin laittavat oireensa kysymykseen ja lukevat vastauksen . Saattaa olla myös ettei ole ensimmäinen kerta kun ahdistaa.
        Joten älä aliarvioi lapsia. Hekin katselevat näitä sivuja ja kertovat aikuisille miten ilkeitä aikuiset ihmiset ovat . Olen kuullut sen 10 vuotiaallakin , kas kun osaavat netti jutut paremmin kun joku menneiden aikojen ihminen


    • Anonyymi

      Koulussa menee ihan hyvin. Tykkään eniten kuviksesta.
      Hankalaa on se ruotsi.
      Liikuntatunnit ovat ihan hirveitä ku koko ajan ahdistaa että teen jotain väärin kaikkien edessä tai epäonnistun en uskalla tehdä mitään liikkatunneilla:(
      Ja joo kyllä syön kouluruoan. Mulla on vaan yksi kaveri niin jos se ei oo koulussa nii oon yksin välkillä yritän silloin mennä jonnekkin missä ei oo luokkalaisiani koska alkaa ahdistaa kun ne näkee että oon yksin. On mulla sisko ja veli mut en voi kertoa heillekkään.
      Harrastan viulun ja pianon soittoa ja aina kkun on soittajaiset niin oon niin ahdistunut että alan itkemään ku pitäis nnäyttää muille miten soitan mutta en uskalla.
      Lomat oon melkeinpä aina yksin.
      En tiedä mitä vois tapahtua jos kertoisin äidille ku sekin tuntuu niin ahdistavalta.

      • Anonyymi

        Miksi sä sitten harrastat musiikki jos se noin ahdistaa. Onko sua joku pakottanut tohon harrastukseen?


      • Anonyymi

        Ei mitään tapahdu, jos kerrot äidillesi.
        Siis ei mitään pahaa tapahdu, päinvastoin, äitisi varmaan tykkäisi, kun saisit hänelle puhuttua.
        Onko hän yhtään kysellyt, onko sinulla jokin vialla ?
        Luultavasti sen huomaa kotonakin, jos olet kovin ahdistunut, ja kyllähän se itkeskely herättää huomion.
        Tärkeintä on, että saisit puhuttua, ei tarvitsisi jäädä yksin pahan olon kanssa.
        Siis ihan varmasti äitisi ymmärtäisi, jos hänelle kertoisit, hän varmaan auttaisi sinua saamaan jotain apuakin tuohon tilanteeseen.

        Ja jos se on ylivoimaisen vaikeaa, niin on kai teillä koulussa joku terkkari tai kuraattori, sellaiselle voisit ehkä jutella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sä sitten harrastat musiikki jos se noin ahdistaa. Onko sua joku pakottanut tohon harrastukseen?

        Musiikkia voi harrastaa ja pitää harrastuksestaan mutta se että pitää muille näyttää miten osaa soittaa aiheuttaa tytölle paniikki tilan , joten itse soittamisessa ei ole vikaa ja varmaan ihana soittaakin kun osaa, mutta että esiintyä on sitten eri asia.
        Onhan meitä aikuisiakin jotka emme pysty edes pitämään puhetta yleisön edessä , joten ollaan eri tyylisiä niissäkin asioissa.

        Tyttö kerto äidillesi asia tavallisesti ne äidit ymmärtää, ja jos et kykene niin kourjoita paperille miten tunnet ja annat sen äidillesi luettavaksi.
        Apuakin on saatavissa tälläisiin asioihin , voisit ehkä saada käydä kuraattorin puheilla kerran viikossa juttelemassa asioista mitkä ovat vaikeita .


    • Anonyymi

      Voi tyttö raukka :(

    • Anonyymi

      No oon harrastanu jotai 6 vuotta ja en uskaltaisi sanoa äidille että se on nii ahdistavaa että pitäis lopettaa.

      • Anonyymi

        Kyllä sinun on sanottava äidillesi jos iåhaluat lopettaa. Äitse en sinun ikäisenäsi sanonut kun kävin pianonsoitto tunneilla , ja joka kerta aina vaan työläämmämsi kävi siellä käynnit, aloin lintsaamaan , ja en mennyt tunneille , kesti kauan käennenkun äitini sai tietää etten ollut siellä edes käynyt silti äiti oli maksanut pianotunnit koko ajan. Äiti oli vihainen kun olin lintsannut mutta ei ollut vihainen siitä että halusin lopettaa , joten turhaan olin pelännyt kertoa. Sitten kävi äitiäkin sääliksi kun oli maksanut tyhjästä . Yleensä ne äidit kyllä ymmärtää , ja jos tuntuu ettei ymmärtä niin koulu; terkkari kyllä ymmärtää


    • Anonyymi

      Ei ole näköjään riittävästi itkua ja tärinää kun opettaja ei kerta huomaa mitään.

    • Anonyymi

      En halua näyttää sitä opettajalle mut sit ku on loppunu soittajaiset ja on aika mennä nukkumaa meen vaa sänkyyn laitan naaman tyynyyn ja itken siinä

    • Anonyymi

      Mun elämä on niin huono oikeest:(

    • Anonyymi

      En aio kertoa äidille. ja itken silloin kun mun äiti ei ole kotona että se ei huomais ja kun se tulee teeskentelen että kaikki on hyvin.

      • Anonyymi

        Olo menee vaan pahemmaksi, jos sitä pitkään salailee.
        Teeskentely lisää omaa pahoinvointia, koska sitten ajattelee koko ajan sitä teeskentelyä, että se ei ole oikein, ja olisi kova halu puhua jollekin.

        Miksi sinua ahdistaa ? Onko se kavereiden puute ? Oletko jotenkin ujo tai arka ?
        Kerroit tuolla aiemmin, että liikuntatunnilla pelkäät mokaavasi. Jokainen mokaa joskus. Ja ihan varmasti ne muutkin teidän liikuntatunnilla miettii joskus samoja asioita, pelkäävät mokaavansa.
        Onhan se pelottava tunne, mitä jos mokaan kavereiden edessä, mutta siinä ei ole mitään pahaa, tilanteet tulevat ja menevät.
        Yleensä omat mokat jäävät ainoastaan omaan mieleen, kiusaamaan itseä, muut unohtavat sinun mokasi hetkessä, eivät he niitä mieti kauaa.
        Toki mokat voi nolottaa, hävettää, mutta elämässä tulee aina joskus tilanteita eteen, joissa voi tulla samanlaisia tunteita, ja ne kyllä kestää, oppii ajan myötä ymmärtämään, että ne menevät myös ohi. Ja totta tosiaan, niitä tulee ihan kaikille, kukaan ei ole ainoa, joka mokaa silloin tällöin.


    • Anonyymi

      Ei äidin takia harrastat. Just . Taitaa olla sulla ankarat ja vaativat vanhemmmat jotka haluu määrätä millanen tyttären pitäis olla.

      • Anonyymi

        Millä perusteella heti tuollaisen päätelmän vetäisit ?
        Taitaa olla kuviot pikkuisen monimutkaisemmat kuin pelkkä kyse harrastuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella heti tuollaisen päätelmän vetäisit ?
        Taitaa olla kuviot pikkuisen monimutkaisemmat kuin pelkkä kyse harrastuksesta.

        Jos äidin takia harrastaa niin siinä on jotain vikaa. Äidin miellyttämistä koko ajan. ettei vaan halua että äiti huomaa ettei hänellä ole täydellistä tytärtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos äidin takia harrastaa niin siinä on jotain vikaa. Äidin miellyttämistä koko ajan. ettei vaan halua että äiti huomaa ettei hänellä ole täydellistä tytärtä.

        Niin, jos.
        Tyttö ei ole missään kohdassa väittänyt, että äitinsä käskisi hänet harrastamaan.
        Ei voi tehdä päätelmiä mistään, mitä ei tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos.
        Tyttö ei ole missään kohdassa väittänyt, että äitinsä käskisi hänet harrastamaan.
        Ei voi tehdä päätelmiä mistään, mitä ei tiedä.

        No miksi ei uskalla kertoa äidille että hän haluis lopettaa . 6 vuotta kiduttanut itteensä ksoa ei kerro äidille jostain syystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos äidin takia harrastaa niin siinä on jotain vikaa. Äidin miellyttämistä koko ajan. ettei vaan halua että äiti huomaa ettei hänellä ole täydellistä tytärtä.

        Jos ei tyttö olisi taitava soittamaan niin hän ei olisi sitä harrastusta edes aloittanut .
        Musiikki on joskus rentouttavaa kun ihan yksin saa soittaa ja nauttia siitä.


    • Anonyymi

      En siis tiiä miks ahdistaa ja niinkuin kerroinkin mulla on vaan yks kaveri.
      Ja oon ihan sairaan ujo:( en jaksa oikeest enää tätä elämää.

      • Anonyymi

        Kuuleppa kyllä ne olot menee ohitse aikanaan , ja ystäviäkin alkaa löytymään kun ujous hieman hellittää
        Herkät ihmiset usein reagoivat enemmän asioista .
        Oletko puhunut kaverisi kanssa asiasta


    • Anonyymi

      Mun ihastuski keksi mulle haukkuma nimen jota nyt kaikki käyttävät:((

      • Anonyymi

        Toi on tosi ikävää, ei ihme, jos ahdistaa.
        Sun olisi tosi tärkeää päästä juttelemaan jollekin.
        Ujous tuntuu joskus raskaalta, mutta joskus siinä on hyvätkin puolensa.
        Olisi niin helppo sanoa, että pysy vahvana, mutta se ei ole niin helppo tehdä.
        Oletko ikinä yrittänyt sanoa niille kiusaajille mitään ?
        Jos olisi rohkeutta, niille olisi hyvä sanoa, että hei, toi ei tunnu yhtään kivalta.
        Tietääkö siellä koulussa opet tai kukaan, että sua kiusataan ?


    • Anonyymi

      ei opet eivät tiedä

      • Anonyymi

        Miksi et kerro niille ? Mitä pahaa voisi tapahtua, jos sanoisit ?
        Veikkaan, ettei ainakaan mitään pahaa tapahtuisi. Vaan sinä voisit saada apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kerro niille ? Mitä pahaa voisi tapahtua, jos sanoisit ?
        Veikkaan, ettei ainakaan mitään pahaa tapahtuisi. Vaan sinä voisit saada apua.

        En uskalla kertoa niille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kerro niille ? Mitä pahaa voisi tapahtua, jos sanoisit ?
        Veikkaan, ettei ainakaan mitään pahaa tapahtuisi. Vaan sinä voisit saada apua.

        Aloittaja haluaa näyttää että on täydellinen oppilas ja kotona äidilleen olevansa täydellinen tytär harrastuksineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja haluaa näyttää että on täydellinen oppilas ja kotona äidilleen olevansa täydellinen tytär harrastuksineen

        No on sullakin asenne, toivottavasti et tee töitä lasten tai nuorten parissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on sullakin asenne, toivottavasti et tee töitä lasten tai nuorten parissa.

        no tolta aloittaja vaikuttaa. ei uskalla ilmaista tunteita aikuisille koska pelkää jotain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no tolta aloittaja vaikuttaa. ei uskalla ilmaista tunteita aikuisille koska pelkää jotain

        On aika paljon lapsia ja nuoria, jotka eivät jostain syystä ( kuka mistäkin ) uskalla puhua aikuisille vaikeista asioista.
        Se on valitettavaa, mutta totta. Syitä ei kenenkään kohdalla voi tietää tuntematta näitä ihmisiä.
        Lapset ja nuoret voisivat huomattavasti paremmin tänä päivänä, jos puhuminen olisikin ihan kaikille helppoa.
        Pelon taustallakin voi olla monia vaikuttimia, lähinnä tunteisiin liittyviä.


    • Anonyymi

      Ja en uskalla sanoa niille kiusaajille

      • Anonyymi

        Pystyisitkö sanomaan opelle ? On sille varmaan ennenkin vuosien varrella jotkut oppilaat kertonut kiusaamisesta. Se ei ole opettajille uusi juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyisitkö sanomaan opelle ? On sille varmaan ennenkin vuosien varrella jotkut oppilaat kertonut kiusaamisesta. Se ei ole opettajille uusi juttu.

        en pysty


    • Anonyymi

      Mitä pelkäät, että tapahtuisi, jos kerrot opelle?
      Mitä voisi tapahtua ?

      • Anonyymi

        No pelkään että se kertoo äidille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pelkään että se kertoo äidille

        Mitä pelkäät, että tapahtuisi, jos äitisi saisi tietää ?
        Mitä voisi tapahtua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pelkäät, että tapahtuisi, jos äitisi saisi tietää ?
        Mitä voisi tapahtua ?

        En tiiä mitä voisi tapahtua mut en vaa halua kertoa sille se tuntuu vaa ahdistavalta ajatukselta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiiä mitä voisi tapahtua mut en vaa halua kertoa sille se tuntuu vaa ahdistavalta ajatukselta

        Ihan varmasti äitisi kuuntelisi, olisi iloinen, että puhut hänelle.
        Äidit ei tuollaisesta suutu tai ajattele mitään ikävää. Äitisi olisi varmasti sinun puolellasi ja tukisi sinua, ja veisi asiaa eteenpäin.
        Ei kukaan äiti tai isä halua, että heidän lastaan kiusataan.

        Tuli oikeastaan yksi idea, jos sinulla on vaikea puhua äidillesi. Oletko ajatellut, että äidillekin voisi kirjoittaa kirjeen ? Olisiko helpompi kertoa kirjoittamalla kuin puhumalla ?

        Muistan kun olin itse lapsi ja nuori, minustakin oli tosi vaikeaa kertoa äidille asioita, joita en olisi halunnut kertoa. Kai minäkin aina pelkäsin, miten hän suhtautuu, suuttuuko hän, tai jotain. Mutta ainoastaan sillä asiat sitten selvisi, kun kerroin, mistä oli kyse.
        Yleensä äiti suhtautui ihan hyvin, tarpeen tullen huolestuikin joskus. Ja jos oli vaikka pahanteosta kyse, niin kyllä se joskus saattoi vähän suuttuakin, mutta kukapa ei suuttuisi, jos toinen on pahojaan tehnyt.
        Asioita on vaikeaa, oikeastaan mahdotonta selvittää, jos ei kerro kenellekään, mikä mieltä painaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiiä mitä voisi tapahtua mut en vaa halua kertoa sille se tuntuu vaa ahdistavalta ajatukselta

        Kyllä ne äidit tavallisesti osaa auttaa lastaan. Vaikeissa asioissa . Ei kenenkään saisi pelätä kertoa ongelmiaan omalle äidilleen


    • Anonyymi

      Hei asutko sä Rajamäellä

      • Anonyymi

        Joo asun rajamäellä


    • Anonyymi

      Mähän sanoin että aloittaja pelkää äitiään kun äiti pettyy kun huomaa ettei tytär ole täydellinen

      • Anonyymi

        Oikeasti tytär on kyllä täydellinen sellaisena kuin on tai olisi, jos saisi olla oma itsensä kotona ja koulussa.

        Jonkun aikuisen pitäisi nyt huomata, että ainakin soittotunnit on liikaa juuri tälle lapselle. Ehdottaisin, että soittotunneissa on pidettävä tauko, vuoden tauko ja sitten katsotaan, onko halua jatkaa.

        Mutta kuka ja miten voi puuttua asiaan, kun tyttö itse ei uskalla ilmaista tarpeitaan eikä äiti näe, että kaikki ei ole hyvin.


      • Anonyymi

        Mistä sen tietää, pettyykö äiti ? Vai onko se vain lapsen oma ajatus, pelko, että äiti saattaa pettyä ?
        Tai sitten on jo äidissä jotain vikaa, jos odottaa lapsensa olevan täydellinen.
        Täydellisyyttä kun ei ole edes olemassa, ainakaan ihmisissä.


    • Anonyymi

      Se että ahdistaa vaikka on vasta lapsi ei ole suinkaan kovin tavatonta. Joskus taustalla voi olla neuropsykiatrinen häiriö, kuten autismin kirjoa. Muttei välttämättä. Voi pelätä sosiaalisia tilanteita, julkisia paikkoja tai muita tilanteita kuten tuollaisia näytön paikkoja. Suoritus paineet voivat käydä liian suuriksi. Ja ahdistus voi myös alkaa yleistyä niin että päiviä sävyttää ahdistus. On hyvä muuttaa asioita niin näkee helpottaa jo. Ahdistuksen hallinta keinoja voi opetella. Ne liittyvät kehon ja mielen hallintaan. Ja huoliajatusten aisoihin laittamiseen. Monella tulee itsestään erilaista tapaa säätää olotilaansa, eskapismia kun, piirrustelua sun muuta viemään ajatukset pois ikävästä olotilasta.

    • Anonyymi

      Eikö kouluissa ole kouluterveydenhoitajaa, jonka kanssa voisi jutella
      asiasta ?
      Et ole suinkaan yksin. Nuorilla on paljon ongelmia.
      He tarvitsisivat tukea.

      • Anonyymi

        On. Mut jos sille menee kertoo nii sit se kertoo myös äidille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Mut jos sille menee kertoo nii sit se kertoo myös äidille.

        Millaista apua sä oikein haluta kun sä et ole valmis puhumaan kellekkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaista apua sä oikein haluta kun sä et ole valmis puhumaan kellekkään.

        no semmosta jos vois vaik pystyisi itse tehdä itselleen jotain josta saisi apua ilman että ei kerro kellekkää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no semmosta jos vois vaik pystyisi itse tehdä itselleen jotain josta saisi apua ilman että ei kerro kellekkää

        Mielen ongelmissa, esim. ahdistuneisuudessa, on hyvin vaikea alkaa itse parantamaan itseään, kyllä siihen olisi hyvä saada tukea.
        Yksin ollessa pyörittelee vain omassa päässään niitä ikäviä ajatuksia ja tunteita, helpottaisi, jos ne voisi jakaa juttelemalla jonkun toisen kanssa.
        Sitten kun tulee vanhemmaksi, on jo kokenut elämässään enemmän kaikenlaista, on ehkä jollain tavalla helpompi suhtautua vaikeisiinkin asioihin. Nuorella iällä ei ole vielä löytänyt erilaisia keinoja, joilla osaisi käsitellä ongelmallisia juttuja, ja monet asiat tuntuvat ehkä liiankin vaikeilta. Sen takia olisi hyvä jutella jonkun kanssa.

        Tuli mieleen kysyä, pelkäätkö jollain tavalla äitiäsi ? Onko äitisi jotenkin ilkeä tai jotain muuta ? Kerrot monesti, ettet halua äitisi saavan tietää, niin mikä estää, miksei hän saisi tietää ? Mitä pelkäät, että hän tekisi, miten hän reagoisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielen ongelmissa, esim. ahdistuneisuudessa, on hyvin vaikea alkaa itse parantamaan itseään, kyllä siihen olisi hyvä saada tukea.
        Yksin ollessa pyörittelee vain omassa päässään niitä ikäviä ajatuksia ja tunteita, helpottaisi, jos ne voisi jakaa juttelemalla jonkun toisen kanssa.
        Sitten kun tulee vanhemmaksi, on jo kokenut elämässään enemmän kaikenlaista, on ehkä jollain tavalla helpompi suhtautua vaikeisiinkin asioihin. Nuorella iällä ei ole vielä löytänyt erilaisia keinoja, joilla osaisi käsitellä ongelmallisia juttuja, ja monet asiat tuntuvat ehkä liiankin vaikeilta. Sen takia olisi hyvä jutella jonkun kanssa.

        Tuli mieleen kysyä, pelkäätkö jollain tavalla äitiäsi ? Onko äitisi jotenkin ilkeä tai jotain muuta ? Kerrot monesti, ettet halua äitisi saavan tietää, niin mikä estää, miksei hän saisi tietää ? Mitä pelkäät, että hän tekisi, miten hän reagoisi ?

        sitähän mä olen kysynyt mutta aloittaja ei näköjään halua kertoa pelkääkö äitiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitähän mä olen kysynyt mutta aloittaja ei näköjään halua kertoa pelkääkö äitiä

        No entä isä, yhtä hyvinhän hän voisi olla se jolle uskoutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entä isä, yhtä hyvinhän hän voisi olla se jolle uskoutua.

        Mun äiti ja isi erosivat jo 5 vuotta sit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun äiti ja isi erosivat jo 5 vuotta sit

        Ikävää, että on tullut ero.
        Ihmiset eivät ihan aina tule toimeen keskenään, eikä sille muut voi oikein mitään. Erot on aina ikäviä, on ne sitten avioeroja, eroja ystävistä, eroja mistä tahansa.

        Onko ahdistuksesi alkanut sen eron aikoihin, vai oliko sinulla sitä jo aiemmin ?
        Miten sinä itse ajattelit asiasta silloin kun vanhempasi erosivat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää, että on tullut ero.
        Ihmiset eivät ihan aina tule toimeen keskenään, eikä sille muut voi oikein mitään. Erot on aina ikäviä, on ne sitten avioeroja, eroja ystävistä, eroja mistä tahansa.

        Onko ahdistuksesi alkanut sen eron aikoihin, vai oliko sinulla sitä jo aiemmin ?
        Miten sinä itse ajattelit asiasta silloin kun vanhempasi erosivat ?

        Ei se alkoi kutos luokalla


    • Anonyymi

      onkohan kotona ruumiillista kuritusta jos ei uskalla äidille kertoa

    • Anonyymi

      Olen itse kamppaillut ahdistuneisuushäiriöstä ihan ala-asteesta saakka. Itsellä eniten ahdistusta koulussa aiheutti se, kun mulla on oppimishäiriö ja se etten ole koulufiksu. Myös kavereita oli aika vähän. Kotona en voinut itse kertoa äitille tai isälle, koska heillä oli parisuhteessa omat ongelmat ja oli sitä alkoholia aika paljon kuvioissa myös. Mä isosti suosittelen, että kertoisin edes opettajalle tai kuraattorille asiasta. Mä itse kadun, etten tehnyt sitä itse aikaisemmin, koska kaikki se ahdistus vaan lisääntyi ja lisääntyi ja se johti paniikkikohtauksiin ja alkoholinkäyttöön jo melko nuorena. Hain apua asiaan itse vasta 17- vuotiaana ja sitä kautta sain terapiaan ajan. Olen nyt 23- vuotta ja terapiassa käyny n. 5 vuotta. Edelleen kamppailen ahdistuksen ja ajoittisen masennuksen kanssa, mutta voin jo paljon paremmin henkisesti. Älä jaa asian kanssa yksin… Se ei johda mihinkään hyvään.

      On myös nuorille tarkoitettu chat sovellus jota kautta pystyt puhumaan ongelmistasi ja sitä kautta toivittavasti rohkeutta hakemaan apua.

      Paljon voimia sulle ja muista, ettet ole yksin <3

    • Anonyymi

      Ja lisäys vielä tohon mun aikasempaan sen verran, että itse hain koulun kautta apua koulupsykologilta. Todella pienellä kynnyksellä saa apua ja ne ottaa sun ongelmat tosissaan. Vaikeinta on aina avun pyyntö, mutta parempi aikaisemmin kuin myöhemmin!

    • Anonyymi

      Avun pyytäminen ei tee kenestäkään heikkoa, päinvastoin se on vahvuus, kun uskaltaa apua pyytää.

    • Anonyymi

      Ehkä hiukan myös provoilet ajankuluksesi. Etkä ihan vähääkään.

    • Anonyymi

      Siis tänää ku mulla oli kuvis tunti mun taakse istuivat kolme meidän luokkalaista poikaa joista yks on se mun ihastus. Mun paras kaveri sanoi koko ajan mulle että kattoisin taakse mut en kattonu taakse. se mun kaveri koko ajan melkein puhu mun ihastuksen kaa:( mua ahdisti ihan sairaasti silloin.

      • Anonyymi

        eli olet mustasukkanen. oma on vika kun et katsonut taakse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli olet mustasukkanen. oma on vika kun et katsonut taakse

        Nii mut siis ku ne pojat häiritsivät nii se mun paras kaveri yritti saada ne hiljentymään ja jos oisin kattonu sitä nii sit se ois vain nauranu ku se kai vihaa mua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii mut siis ku ne pojat häiritsivät nii se mun paras kaveri yritti saada ne hiljentymään ja jos oisin kattonu sitä nii sit se ois vain nauranu ku se kai vihaa mua

        en ole mustasukkainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ole mustasukkainen

        ja ei se mun kaveri tykkää siitä koska sillä mun kaverilla on jo poikaystävä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii mut siis ku ne pojat häiritsivät nii se mun paras kaveri yritti saada ne hiljentymään ja jos oisin kattonu sitä nii sit se ois vain nauranu ku se kai vihaa mua

        ei teillä ole opettajaa luokassa joka pitää ns kuria ettei tunnilla meluta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii mut siis ku ne pojat häiritsivät nii se mun paras kaveri yritti saada ne hiljentymään ja jos oisin kattonu sitä nii sit se ois vain nauranu ku se kai vihaa mua

        Ei se varmaan sinua vihaa, ehkä sinusta vain tuntuu siltä.
        Tietääkö se, että olet ihastunut siihen ?
        Sinua ehkä nolottaa, jos hän tietää, etkä oikein itse tiedä kuinka käyttäytyisit hänen nähtensä.
        Nuo ovat monimutkaisia nuo nuoruuden ihastumiset, ei oikein ole perillä omista tunteista, eikä sen toisenkaan tunteista.
        Minäkin aikoinaan koulussa, etenkin yläasteella, ihastuin salaa moniin eri poikiin, eivät he sitä edes tienneet. Sitten kun olin jonkun lähellä, oli jotenkin vaivautunut ja jännittynyt olo.
        Ihastuminenhan on loppujen lopuksi kivaa, se tuntuu hyvältä. Olet sen verran nuori vielä, että ei poikaystävälle sinänsä ole mitään pakottavaa tarvetta, sen ehtii myöhemminkin. Eikä sen takia tarvitse hankkia poikaystävää, " kun kaverillakin jo on ".
        Voihan se olla, että joku poika teidän luokassa saattaa olla ihastunut sinuun, sitä ei vaan kukaan tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei teillä ole opettajaa luokassa joka pitää ns kuria ettei tunnilla meluta

        On mutta ne ei kuuntele sitä ja jatkaa sitä meteliä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se varmaan sinua vihaa, ehkä sinusta vain tuntuu siltä.
        Tietääkö se, että olet ihastunut siihen ?
        Sinua ehkä nolottaa, jos hän tietää, etkä oikein itse tiedä kuinka käyttäytyisit hänen nähtensä.
        Nuo ovat monimutkaisia nuo nuoruuden ihastumiset, ei oikein ole perillä omista tunteista, eikä sen toisenkaan tunteista.
        Minäkin aikoinaan koulussa, etenkin yläasteella, ihastuin salaa moniin eri poikiin, eivät he sitä edes tienneet. Sitten kun olin jonkun lähellä, oli jotenkin vaivautunut ja jännittynyt olo.
        Ihastuminenhan on loppujen lopuksi kivaa, se tuntuu hyvältä. Olet sen verran nuori vielä, että ei poikaystävälle sinänsä ole mitään pakottavaa tarvetta, sen ehtii myöhemminkin. Eikä sen takia tarvitse hankkia poikaystävää, " kun kaverillakin jo on ".
        Voihan se olla, että joku poika teidän luokassa saattaa olla ihastunut sinuun, sitä ei vaan kukaan tiedä.

        Oon ruma ei kukaan voi olla ihastunut muhun ja joo hän tietää että tykkään hänestä paras kaverini kertoi hänelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se varmaan sinua vihaa, ehkä sinusta vain tuntuu siltä.
        Tietääkö se, että olet ihastunut siihen ?
        Sinua ehkä nolottaa, jos hän tietää, etkä oikein itse tiedä kuinka käyttäytyisit hänen nähtensä.
        Nuo ovat monimutkaisia nuo nuoruuden ihastumiset, ei oikein ole perillä omista tunteista, eikä sen toisenkaan tunteista.
        Minäkin aikoinaan koulussa, etenkin yläasteella, ihastuin salaa moniin eri poikiin, eivät he sitä edes tienneet. Sitten kun olin jonkun lähellä, oli jotenkin vaivautunut ja jännittynyt olo.
        Ihastuminenhan on loppujen lopuksi kivaa, se tuntuu hyvältä. Olet sen verran nuori vielä, että ei poikaystävälle sinänsä ole mitään pakottavaa tarvetta, sen ehtii myöhemminkin. Eikä sen takia tarvitse hankkia poikaystävää, " kun kaverillakin jo on ".
        Voihan se olla, että joku poika teidän luokassa saattaa olla ihastunut sinuun, sitä ei vaan kukaan tiedä.

        Joo hän tietää että tykkään hänestä


    • Anonyymi

      Kerro hyvä ihminen äidillesi , miksi et voisi kertoa ?
      Ahdistukseen on aina jokin syy, joten oletko ajatellut miksi tunnet olosi ahdistuneeksi ?
      Sitten voi myös kertoa koulun terveyshoitajallekkin kaikki asiat ihan vapaasti kyllä he ymmärtää.

      • Anonyymi

        Jos aloittaja pelkää että lastensuojelu hakee hänet kotoa pois jos kertoo äidilleen.


      • Anonyymi

        Koska kolmosella kesäloman jälkeen kukaan ei halunnut olla mun kaa ja olin vitos luokalle asti yksin vapaa-ajalla ja koulussa luulen että varmaan sen takia vois myös johtua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aloittaja pelkää että lastensuojelu hakee hänet kotoa pois jos kertoo äidilleen.

        Mikä ihme provosoija täällä puuttuu todella taitavaan terapeuttiseen keskusteluun?
        kysyy ope.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihme provosoija täällä puuttuu todella taitavaan terapeuttiseen keskusteluun?
        kysyy ope.

        no kerro sinä opettajan miksi aloittaja ei halua puhua kellekkään . Sinulla on varmasti lapsia niin kerro kertooko sun lapset sulle pahaa oloaan. Mulla ei ole lapsia niin halusin opettajan kokemuksen omien lapsien avoimuudesta kotona


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska kolmosella kesäloman jälkeen kukaan ei halunnut olla mun kaa ja olin vitos luokalle asti yksin vapaa-ajalla ja koulussa luulen että varmaan sen takia vois myös johtua

        Ajattele nyt mieluummin niin päin, että nythän sinulla on ainakin se yksi hyvä ystävä, joka on tosi hyvä asia.
        Ei kannata miettiä sellaista, mitä oli tai ei ollut ennen, koska se on jo mennyttä aikaa. Keskity tähän päivään ja ole iloinen, että nyt on asiat edes vähän paremmin.
        Voi sanoa, että huomaat itsekin, kuinka asiat voivat muuttua, saithan sinäkin hyvän ystävän, sen parhaan kaverisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattele nyt mieluummin niin päin, että nythän sinulla on ainakin se yksi hyvä ystävä, joka on tosi hyvä asia.
        Ei kannata miettiä sellaista, mitä oli tai ei ollut ennen, koska se on jo mennyttä aikaa. Keskity tähän päivään ja ole iloinen, että nyt on asiat edes vähän paremmin.
        Voi sanoa, että huomaat itsekin, kuinka asiat voivat muuttua, saithan sinäkin hyvän ystävän, sen parhaan kaverisi.

        Okei ajattelen niin sitten:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei ajattelen niin sitten:)

        Jos tulee jotenkin vaikeaa, kirjoittele tänne.
        Ajatukset on hyvä saada ulos päästään, se helpottaa ainakin vähän sitä painolastia.
        Mutta joo, keskity kaikkiin hyviin asioihin elämässäsi, jätä ikävämmät vähän taka-alalle, ei ne unohdu, mutta ei niitä tarvitse miettiä koko ajan.


    • Anonyymi

      mistä voisi tietää vihaako mun ihastus mua ku haluaisin tietää

      • Anonyymi

        Ei sitä voi tietää, ellei kysy. Ja se on varmasti se ongelma siinä. Kuka nyt menee toiselta kysymään, vihaako se sinua.
        Ehkä hänen käytöksestään voi huomata jotakin. Jos hän vihaisi, hän ei ehkä tulisi lähellekään sinua, saattaisi jopa vältellä.
        Voisiko se sinun paras kaveri kysyä siltä ihastukselta asiaa ? Se olisi yksi vaihtoehto.
        Jutteleeko se ihastuksesi sinun kanssa koskaan mitään ?
        Ehkä hänkin miettii saman tyylisiä asioita, kuin sinäkin, sitäkään ei voi tietää. Kukaan kun ei pysty lukemaan toisten ajatuksia.
        Ehkä aika näyttää, miten juttu etenee. Vihaamista ei kannata kuitenkaan epäillä, jos ei siitä tiedä, koska sitten on vain itsellä epävarma ja paha olo.


      • Anonyymi

        Miksi se vihais sua? oletko tehnyt hänelle jotai esim kiusannut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä voi tietää, ellei kysy. Ja se on varmasti se ongelma siinä. Kuka nyt menee toiselta kysymään, vihaako se sinua.
        Ehkä hänen käytöksestään voi huomata jotakin. Jos hän vihaisi, hän ei ehkä tulisi lähellekään sinua, saattaisi jopa vältellä.
        Voisiko se sinun paras kaveri kysyä siltä ihastukselta asiaa ? Se olisi yksi vaihtoehto.
        Jutteleeko se ihastuksesi sinun kanssa koskaan mitään ?
        Ehkä hänkin miettii saman tyylisiä asioita, kuin sinäkin, sitäkään ei voi tietää. Kukaan kun ei pysty lukemaan toisten ajatuksia.
        Ehkä aika näyttää, miten juttu etenee. Vihaamista ei kannata kuitenkaan epäillä, jos ei siitä tiedä, koska sitten on vain itsellä epävarma ja paha olo.

        No joskus se tulee istumaan mun taakse luokassa. En tiedä voin kysyä jos mun kaveri kysyis siltä. Ja aika harvoin se juttelee mulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joskus se tulee istumaan mun taakse luokassa. En tiedä voin kysyä jos mun kaveri kysyis siltä. Ja aika harvoin se juttelee mulle

        se ettei poika juttele tytölle ei ole mekki vihaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se ettei poika juttele tytölle ei ole mekki vihaamisesta.

        Ihan totta, jos joku muka vihaisi toista niin ei se juttelisi ollenkaan.
        Ja tyttöhän kertoo, että kyllä se poika kuitenkin juttelee vaikka harvoin, mutta silti.
        Etkä sinä, aloittaja, varmaankaan ruma ole, vaikka niin kirjoitit, ehkä ajattelet vain itse niin.
        Tykkäätkö itsestäsi, oletko tyytyväinen siihen, millainen olet ?
        Helpointa on, kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Silloin huomaa, että kyllä ne muutkin hyväksyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, jos joku muka vihaisi toista niin ei se juttelisi ollenkaan.
        Ja tyttöhän kertoo, että kyllä se poika kuitenkin juttelee vaikka harvoin, mutta silti.
        Etkä sinä, aloittaja, varmaankaan ruma ole, vaikka niin kirjoitit, ehkä ajattelet vain itse niin.
        Tykkäätkö itsestäsi, oletko tyytyväinen siihen, millainen olet ?
        Helpointa on, kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Silloin huomaa, että kyllä ne muutkin hyväksyvät.

        En koe olevani ruma. Money-päissäni voin toki niin ajatella, kuten voin kuvitella olevani orpo tai vankilassa, jonkun aiemmin tekemäni asian vuoksi. Se, mikä em. asia milloinkin on, vaihtelee. Jos joku vielä esim. siinä tilanteessa jostain syystä muistuttaa vanhoista kirjoituksistani saatan alkaa keksiä omaa tarinaa, miksi, en osaa sanoa. Joka tapauksessa patologisen syyllisyydentunteen valtaamana.

        Jos olen käyttänyt termiä, että joku ihminen ei pidä minusta pärstäkertoimeni vuoksi, olen tarkoittanut esimerkiksi sitä, että ihmistä arvotetaan jonkin epäolennaisen asian perusteella. Varsinkin kun esim. sairaus on sellainen, jota kukaan ei valitse. Jos työpaikalla hoitaa pyydetyt asiat ja käyttäytyy asiallisesti, ei pitäisi olla väliä, miten henkilö käyttäytyy esimerkiksi kotona ollessaan yliväsyneenä tai yliuupuneena, jos ko. toiminta ei ketään vahingoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En koe olevani ruma. Money-päissäni voin toki niin ajatella, kuten voin kuvitella olevani orpo tai vankilassa, jonkun aiemmin tekemäni asian vuoksi. Se, mikä em. asia milloinkin on, vaihtelee. Jos joku vielä esim. siinä tilanteessa jostain syystä muistuttaa vanhoista kirjoituksistani saatan alkaa keksiä omaa tarinaa, miksi, en osaa sanoa. Joka tapauksessa patologisen syyllisyydentunteen valtaamana.

        Jos olen käyttänyt termiä, että joku ihminen ei pidä minusta pärstäkertoimeni vuoksi, olen tarkoittanut esimerkiksi sitä, että ihmistä arvotetaan jonkin epäolennaisen asian perusteella. Varsinkin kun esim. sairaus on sellainen, jota kukaan ei valitse. Jos työpaikalla hoitaa pyydetyt asiat ja käyttäytyy asiallisesti, ei pitäisi olla väliä, miten henkilö käyttäytyy esimerkiksi kotona ollessaan yliväsyneenä tai yliuupuneena, jos ko. toiminta ei ketään vahingoita.

        oot sä nyt tuo 12 vuotias aloittaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oot sä nyt tuo 12 vuotias aloittaja?

        Huomasin myös, ettei tuon kirjoittaja ollut aloittaja.
        Saahan täällä toki kommentoida kuka haluaa, sitä ei kukaan kiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin myös, ettei tuon kirjoittaja ollut aloittaja.
        Saahan täällä toki kommentoida kuka haluaa, sitä ei kukaan kiellä.

        Mutta kun aloittajalta kysyttiin tunteeko itsensä rumaksi,niin joku toinen kirjoitti ettei tunne vaikka kysymys oli aloittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun aloittajalta kysyttiin tunteeko itsensä rumaksi,niin joku toinen kirjoitti ettei tunne vaikka kysymys oli aloittajalle.

        Niinpä, mutta ei kaikesta tarvitse niin välittää.
        Joku muu halusi vastata tuohon kysymykseen omalta kohdaltaan.
        On tullut varmaan huomattua, että ei täällä palstoilla muutenkaan ihan kaikki aina täysin järjissään ole ? Mutta mitä sitten, ei kai se haittaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oot sä nyt tuo 12 vuotias aloittaja?

        en oo


    • Anonyymi

      Ala kaveeraamaan jonkun kanssa siellä koulussasi. Ei ole mitään syytä pelätä asiasta kertomista koska olet niin nuorikin. Mutta kerro sellaiselle joka ottaa asian vakavasti ja kerro mitä ajattelet ja tunnet koulupäivän aikana. Jos juttelee vaikka teekkarille tai psykologille, niin helposti tekee niin että esittääkin että kaikki on kunnossa ja hyvin pärjää, mutta niin ei kannata tehdä, vaan kertoa totuus, omista tunteista ja ajatuksista.

      Toivottavasti tämä auttaa!

      • Anonyymi

        teekkarille miksi. miksi pitää kertoa teknillisen yliopiston opiskelijalle joka ei varmasti opiskele samassa koulussa 12 vuotiaan kanssa.


      • Anonyymi

        ei kukaan haluu olla mun kaveri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kukaan haluu olla mun kaveri

        Miksi ei haluaisi ?
        Ajatteletko vain niin, vai oletko yrittänyt mennä juttelemaan muiden kanssa ?
        Joskus mukaan pääsee vain menemällä itse toisten luo, ne ei aina tule välttämättä pyytämään.
        Rohkeasti vaan tekemään tuttavuutta.


    • Anonyymi

      tänään oikeest tapahtu niin nolo asia eli siis koululoppu ja olin ekana siinä ovella en saanu ovea auki ja kaikki muut oli siinä mun takana oottamassa mua. piti sit esittää että unohin kirjan ja menin oman paikkani luokse ja otin sieltä vaa jonku kirjan ja sit menin kaikkien jälkeen.

      • Anonyymi

        Ei tuollaisesta kannata nolostua.
        Tilanteessa voi ihan hyvin sanoakin takana oleville, etten saa ovea auki. Joku toinen voi sitten avata sen oven. Ei tuollaisen takia ketään aleta syrjiä, eikä pitäisi edes kiusatakaan.
        Mutta tilanne oli sinulle nolo, ja selvitit sen käyttämällä älyä, ja menit " hakemaan kirjaasi ".
        Kyllä sen voi niinkin hoitaa, toiset pääsee siitä ovesta sitten.
        Älä itseäsi syyttele, ettet ovea ole auki saanut, se ei tee sinusta millään tavalla huonompaa ihmistä.
        Vähän enemmän luottoa ja uskoa omaan itseen, niin ei kaikki ala heti tuntua pahalta, jos sattuu pikku moka. Kaikille niitä joskus tapahtuu, ja muut unohtavat ne tosi nopeasti. Omassa mielessä ne enemmänkin saattaa jäädä vaivaamaan, vaikka ei ole mitään syytä siihenkään.


    • Anonyymi
      UUSI

      😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

      😍 K­­u­­u­­m­­a­­t­ ­­­t­y­t­ö­­t­­ ­­o­­­d­­o­t­­t­­a­­v­­­a­t­­­ ­­­s­­­i­­­n­u­a­ -> https://nbw.fi/sexygirls?18335322

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe