Kuka on pretetisti?

Anonyymi-ap

Kun lukee mm Mattilan sivuja tai kalvinisti sivuja tai Onen sivuja tai Kujalla podcastia menee ihan sekaisin kuka on preristi. Ahvio? Kalvinistit? Nuoret hell pastorit? One?

Preterimiä vastustavat tempaus laiset. Mutta tempaus keksittiin vasta 1830.

18

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      PRETERISMIn mukaan kaikki raamatulliset profetiat ovat historiallisia tapahtumia. Preteristit tulkitsevat Ilmestyskirjan siten, että se on symbolinen kuvaus alkuseurakunnan sisäisistä konflikteista, eikä lopun ajan tapahtumista. Termi preterism tulee latinan sanasta praeter, joka tarkoittaa "menneisyyttä”.

      • Anonyymi

        kiitos selvennyksestä


      • Anonyymi

        tuo oli uutta


    • Rauhan tervehdys.

      Kannattaa kuunnella vaikka tämä Pauli Rahkosen puhe.
      https://www.youtube.com/watch?v=k-iu0bdbji0

      Tiivistetysti preterismin mukaan ei ole edessä mitään lopunajan merkkejä, ei tule persoonallista antikristusta tai pedonmerkkiä eikä nykyinen Israel liity Raamatun profetioihin, vaan heidän mukaansa lopunajan tapahtumat olivatkin "alunajan tapahtumia", niin että kaikki lopunajan tapahtumat tapahtuivat jo mennessä vuoteen 70 jKr (tai katolisessa preterismissä 300 jKr).

      Tätä nyt tuotiin esille helluntaiteologisessa symposiumissa Isossa Kirjassa ja One Way Missionin pastorit ovat osaksi osaksuneet tämän opin.

      Siunauksin, MM.

      • Anonyymi

        Mauno sinä nyt vähän käännät asiaa kieroon symposiumista. Kukaan ei tuonut symposiumissa esille TÄYSPRETERISMIÄ. Täyspreterismiin kuuluu mm. ylösnousemuksen luonteen muuttaminen niin, että se käsitetään jo tapahtuneeksi ja tämä on vakavaa harhaoppia.

        Osittainen preterismi taas ei tätä tee ja osittaista preterismiä on montaa lajia. Osa näkee Mat 24 täysin tapahtuneeksi, osa ei ja osa näkee ilmestyskirjan suurimmilta osin toteutuneeksi jne. Kuitenkin kun rehellisiä ollaan, meillä on aina joitain tekstejä Jeesuksen puheista, joita ei kaikkia voida tulkita futuristisesti, vai oletko sinä se joka on Juudeassa pakenemassa vuorille?

        Ja kuka siellä symposiumissa on osittainen preteristi? Markku J. Kumpula. Siellä lähinnä kritisoitiin dispensationalismia. Jos yhtään oikeasti seurasit keskusteluja, ei siellä lähdetty siltä linjalta, että jos ei ole dispensationalisti, silloin on preteristi. Kyllä voi olla premillenialisti olematta preteristi!

        Ja kun luetaan ilmestyskirjaa, et sä voi Johanneksen aikalaisia teilata jotenkin niin, että he eivät ymmärtäneet siitä mitään mutta sinä ymmärrät paremmin kuin he. Ei kysymys ole siitä, tulkitaanko preteristisesti ilmestyskirjan tapahtumia, vaan siitä, että mitä eri tekstit pyrkivät viestimään sen aikaisille ihmisille ja mitä se kertoo meille tänään.


    • Anonyymi

      Mauno Mattila syyttää preteristiksi ketä tahansa, joka sanoo epäilevänsä 1800-luvulla keksityn dispensationalismin raamatullisuutta. Mauno ei ymmärrä mitä eroa on täyspreterismillä ja osittaisella preterismillä eikä tiedä mitä on liittoteologia. Preterismi on Maunon leimakirves, jolla hän lyö niitä, jotka ovat eri mieltä eskatologiasta.

    • Anonyymi

      Miten oi kannattaa 1830n oppeja

    • Anonyymi

      Ei-helluntailainen kommentti:

      Ehkä helpottaa oloanne, jos ajattelette, että Maunon eksytysjahti on kuin uskonnon alan Seiska-lehti tai Alibi, jossa juoruillaan henkilöistä, kuka on kenestäkin mitä mieltä. Helpottaa kun tajuaa näkökulman keveyden. Arvostellaan milloin mitäkin ismiä, viheliäisiä pikkudetaljeja, kuin kiisteltäisiin siitä, onko Linnan juhlissa sopivaa käyttää tällaista pukua tai tuollaista solmiota.

      Oikeampi opillinen julistus olisi todeta, te ratkaisukristilliset olette kaikki harhaoppisia, koska pelastusta ei saada teoilla. Te olette tulkinneet Raamattua väärin päin, ei uskon mukaisesti vaan uskoa vastaan.

      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkansa: " pelastusta ei saada teoilla".

        Luterilainen kirkko yrittää pelastaa pientä lasta vanhempien ja kummien teoilla.
        Pelastus on ARMOSTA, uskon kautta!
        "Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ette tekojen kautta."Ef 1


      • Anonyymi

        Itse en pitäisi -ismejä pikku tetaljeina vaan merkittävinä myrkkyinä huomijoija ja varoittaa niin myrkyistä kuin myös myrkyttäjistä käyttämättä sanaa juoruilu kun varoitetaan eksytyksestä.

        Mauno on mielestäsi juoruilija? Minä pidän häntä varoittajana. On monija eksytäjiä olemassa ja mielestäni ei ole muuta mahtollisuutta kuin varoittaa näistä eksyttäjistä ja nimetä heidät ja tämä on selkejästi osa mm. lähimmäisen rakastamista ja Jumalan tottelemista kun tarkoitukena on johtattaa etsivijä Jumalaan uskoviksi ja pitää vastasyntyneitä oikejassa Raamatun opetuksessa kiinnittyneenä. Mielestäni tämä eksyttäjijen nimejäminen on pelkästään oikein ja raamatullista eikä ansaitse juoru-ukon tittelijä.

        Leo Meller kehui preterismiä tai ainakin preterismistä kirjoitettua kirjaa, joten eiköhän silloin itse preterismiäkin Leo pijä epäeksytyksellisenä hyvänä oppina, ja Kalvinia uskonpuhdistajana josko ymmärsin kuulemaani oikein, muttei suoraan Kalvinismia eräällä vitejolla. Seppo W:n jollakin uusimista latauksista juutuuppiin muistaaksein ylöstempauksen ajoitusta koskevalla vijetolla.Luultavasti tällä vijetolla, mutten mää varmaks sanomalliseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=cXrAhtNi8Ro&t=1514s


        Itse olen sen verran sivistymätön etten tiejä mikä preterismi on, mutta mieleeni on jäänyt Daviv Pawsonin opetus että kaikki -ismit ovat eksytyksellisiä joko suoran tai välillisemmin kun perustotuutena on Raamattu/Kristinusko.David ei sitä noilla sanoilla sanonut, mutta ajatus on tuossa kiteytettynä ja uskoisin Davidin sen hyväksyvän. En ole varma oliko siihen kaksi poikkeusta Davidilla vai muistanko väärin.Humanismin olen huomannut kaikkein tehokkaimmaksi jumalattomijen eksyttäjäksi pysymään olemaan lähestymättä Raamatun Totuuttta kristinuskoa silloin kun sitä käytetään perusteluna oikejan ja väärän perustelussa.

        Kalvinismikin on mulle epäselvä asija. Liekö siihen eksytyksenkoukku piilotettuna. Jokin siinä on joskus epäilyttänyt mutten muista enää mikä. Jokin vaa "haiskahti" mutta en asijaa alkanut tutkimaan kun en ole kalvinismiin kallellaan ja on ollut muuta tutkittavaa ja opettelemista kuten heprejankielen kirjaimet. Kirjaimet olikin se "vaivalloisin" oppimisjuttu ja sen jälkeinen sanavaraston kartuttaminen on osoittautunut helpoksi kuin heinänteko heinäpellollisella.

        En tunne itseäni avuttomaksi kun Herra Jeesus on mua kanssani. Mulla on hyvä olla ja elää ylöstempauksen hetkeä odottajessa.

        Selef Urge


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en pitäisi -ismejä pikku tetaljeina vaan merkittävinä myrkkyinä huomijoija ja varoittaa niin myrkyistä kuin myös myrkyttäjistä käyttämättä sanaa juoruilu kun varoitetaan eksytyksestä.

        Mauno on mielestäsi juoruilija? Minä pidän häntä varoittajana. On monija eksytäjiä olemassa ja mielestäni ei ole muuta mahtollisuutta kuin varoittaa näistä eksyttäjistä ja nimetä heidät ja tämä on selkejästi osa mm. lähimmäisen rakastamista ja Jumalan tottelemista kun tarkoitukena on johtattaa etsivijä Jumalaan uskoviksi ja pitää vastasyntyneitä oikejassa Raamatun opetuksessa kiinnittyneenä. Mielestäni tämä eksyttäjijen nimejäminen on pelkästään oikein ja raamatullista eikä ansaitse juoru-ukon tittelijä.

        Leo Meller kehui preterismiä tai ainakin preterismistä kirjoitettua kirjaa, joten eiköhän silloin itse preterismiäkin Leo pijä epäeksytyksellisenä hyvänä oppina, ja Kalvinia uskonpuhdistajana josko ymmärsin kuulemaani oikein, muttei suoraan Kalvinismia eräällä vitejolla. Seppo W:n jollakin uusimista latauksista juutuuppiin muistaaksein ylöstempauksen ajoitusta koskevalla vijetolla.Luultavasti tällä vijetolla, mutten mää varmaks sanomalliseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=cXrAhtNi8Ro&t=1514s


        Itse olen sen verran sivistymätön etten tiejä mikä preterismi on, mutta mieleeni on jäänyt Daviv Pawsonin opetus että kaikki -ismit ovat eksytyksellisiä joko suoran tai välillisemmin kun perustotuutena on Raamattu/Kristinusko.David ei sitä noilla sanoilla sanonut, mutta ajatus on tuossa kiteytettynä ja uskoisin Davidin sen hyväksyvän. En ole varma oliko siihen kaksi poikkeusta Davidilla vai muistanko väärin.Humanismin olen huomannut kaikkein tehokkaimmaksi jumalattomijen eksyttäjäksi pysymään olemaan lähestymättä Raamatun Totuuttta kristinuskoa silloin kun sitä käytetään perusteluna oikejan ja väärän perustelussa.

        Kalvinismikin on mulle epäselvä asija. Liekö siihen eksytyksenkoukku piilotettuna. Jokin siinä on joskus epäilyttänyt mutten muista enää mikä. Jokin vaa "haiskahti" mutta en asijaa alkanut tutkimaan kun en ole kalvinismiin kallellaan ja on ollut muuta tutkittavaa ja opettelemista kuten heprejankielen kirjaimet. Kirjaimet olikin se "vaivalloisin" oppimisjuttu ja sen jälkeinen sanavaraston kartuttaminen on osoittautunut helpoksi kuin heinänteko heinäpellollisella.

        En tunne itseäni avuttomaksi kun Herra Jeesus on mua kanssani. Mulla on hyvä olla ja elää ylöstempauksen hetkeä odottajessa.

        Selef Urge

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Kyllä ismeillä on merkitystä, ja onhan Mauno näitä tutkinut ja selittänyt - omia tulkintojaan. Ei Maunon esiintyminen ole 100-prosenttisesti puppua. On tietynlainen arvo sillä, että Youtube-kanavallansa on sisältö kuin päiväkirjana, että näitä on tutkittu, nämä olivat ajankohtaisia tällöin. Jos muuttaa mielipiteitään tulevaisuudessa, silti nämä vanhat videot ovat dokumenttia jostakin kehityskulusta.

        Muistui mieleen pari sukulaista. Yksi oli juoruilija, kuin mikäkin tietotoimisto. Hän sai toiminnallaan aikaiseksi sen, että sukulaiset olivat keskenään kovin vähän tekemisissä suoraan, jos ollenkaan. Kuulivat toisistaan tämän henkilön juoruja, ja sillä perusteella luulivat tietävänsä aika hyvin toistensa asiat. Jälkeenpäin itselleni on selvinnyt, minkälaista valehtelua ja väärinkäsityksiäkin tämä viljeli. Kuin psykopaatti, joka valheillaan ohjailee muita, kuin sätkynukkeja. Kun tämä tyyppi kuoli, muut olivat yhteistyökyvyttömän tuntuisia, outoja toisilleen toistensa seurassa, esim. kun piti järjestellä hautajaisia, kuolinpesää, jne. - Yhteistyökyvyttömän tuntuisia, kun puuttui se koordinaattori, joka oli ohjaillut heitä sätkynukkeja sillä, mitä "tietoa" ja neuvomista kullekin antoi.

        Toinen sukulainen vuosien varrella vastusti tämän juoruilijan pyrkimyksiä. Kuullessaan tämän juoruja, sanoi että itselläni on omat mielipiteet ihmisistä, tai muodostan niitä itse omien havaintojeni perusteella, niin ettei tarvitse omaksua valmiit mielipiteet jostain muualta.

        Juuri näistä periaatteista on kyse siinäkin, että lukeeko joku Raamattua suoraan itse, vai kuunteleeko vain muiden selityksiä, vääristelyjä, tulkintoja, juoruja. Juoruja Jumalasta. Nyt jos uskova harrastaa tällaista itse asioiden selvittämistä, kuinka paljon tarvitsee lukea tai kuunnella muiden juoruiluja ihmisistä. Jos haluaa selvitellä, tutkia jonkun ihmisen oppeja, niitä voi lukea suoraan, joten miksi tässä tarvittaisiin tulkkia/välikäsiä, niin että tyydytään vain tähän, eikä kuulla/lueta ihmiseltä itseltään.

        Mattilan historia eksytysten jahtaajana muistuttaa omaani, mutta päinvastaisena eräässä mielessä. Oli kausi, etten tahtonut uskoa mihinkään, vaikka luin monenlaisia aatteita, uskontoja, filosofiaa, psykologiaa, politiikkaa, jne. Tuntui vain siltä, ettei omaa löydy. Näkökulma oli silloin päinvastaiselta kuulostava kuin Maunolla. Jonka esityksissä on näyttänyt siltä, että hän on itse ollut pyörimässä ties missä opeissa, uskomassa milloin mihinkin harhaoppiin, ja väittää tehneensä parannusta näistä.

        Hindulaisuudessa on erilaisia jooga-muotoja, ja filosofian muotoja. Yksi on negaation harrastaminen - kuin ruksittaisiin pois vaihtoehtoja, jotka eivät tunnu oikeilta, ja näin ehkä lähestytään totuutta.

        Tietysti on hyvä, että Mauno tekee omaa uskonpuhdistustaan, valvoo omaa oppiansa, kuten Raamatussa neuvotaan. Ikävänä piirteenä siinä näkyy, että jos liian henkilöön menevästi Paavin tavalla julistetaan yksi pyhimykseksi (täydelliseksi) ja toinen julistetaan kirkon kiroukseen. Juorut saattavat jäädä elämään tietosysteemeihin ja muualle. Joten eikö tilanne ole epäreilu, jos jokin arvosteltu henkilö korjaa käsityksiään, ja vanhat väitteet jäävät elämään niille, jotka jotain tietoa etsivät. Jos Maunolla olisi jokin tällainen henkilöluettelo, että uskonnon alan vaikuttajat on luokiteltu, jaettu vuohiin ja lampaisiin, niin mitä arvoa tällä listalla olisi.

        Raamatussa neuvotaan, koetelkaa kaikki, pitäkää se, mitä hyvää on. Ei niin päin, että ampukaa alas kaikki mahdollinen, ja luokitelkaa 100-prosenttisen vääriksi kaikki sanomiset ihmiseltä, joka ei ole täydellinen Jeesus.

        En ole itsekään ollut täydellinen tässä, etten olisi arvostellut henkilöitä. Mutta tätä kirjoittaessani asia ehkä paremmin selviää itsellenikin, entistä syvällisemmin ymmärrettäväksi, tai sanoittuu entistä paremmin.

        - Olet ollut liikkeellä yllättävän aikaisin, neljältä. Minä vasta viiden aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Kyllä ismeillä on merkitystä, ja onhan Mauno näitä tutkinut ja selittänyt - omia tulkintojaan. Ei Maunon esiintyminen ole 100-prosenttisesti puppua. On tietynlainen arvo sillä, että Youtube-kanavallansa on sisältö kuin päiväkirjana, että näitä on tutkittu, nämä olivat ajankohtaisia tällöin. Jos muuttaa mielipiteitään tulevaisuudessa, silti nämä vanhat videot ovat dokumenttia jostakin kehityskulusta.

        Muistui mieleen pari sukulaista. Yksi oli juoruilija, kuin mikäkin tietotoimisto. Hän sai toiminnallaan aikaiseksi sen, että sukulaiset olivat keskenään kovin vähän tekemisissä suoraan, jos ollenkaan. Kuulivat toisistaan tämän henkilön juoruja, ja sillä perusteella luulivat tietävänsä aika hyvin toistensa asiat. Jälkeenpäin itselleni on selvinnyt, minkälaista valehtelua ja väärinkäsityksiäkin tämä viljeli. Kuin psykopaatti, joka valheillaan ohjailee muita, kuin sätkynukkeja. Kun tämä tyyppi kuoli, muut olivat yhteistyökyvyttömän tuntuisia, outoja toisilleen toistensa seurassa, esim. kun piti järjestellä hautajaisia, kuolinpesää, jne. - Yhteistyökyvyttömän tuntuisia, kun puuttui se koordinaattori, joka oli ohjaillut heitä sätkynukkeja sillä, mitä "tietoa" ja neuvomista kullekin antoi.

        Toinen sukulainen vuosien varrella vastusti tämän juoruilijan pyrkimyksiä. Kuullessaan tämän juoruja, sanoi että itselläni on omat mielipiteet ihmisistä, tai muodostan niitä itse omien havaintojeni perusteella, niin ettei tarvitse omaksua valmiit mielipiteet jostain muualta.

        Juuri näistä periaatteista on kyse siinäkin, että lukeeko joku Raamattua suoraan itse, vai kuunteleeko vain muiden selityksiä, vääristelyjä, tulkintoja, juoruja. Juoruja Jumalasta. Nyt jos uskova harrastaa tällaista itse asioiden selvittämistä, kuinka paljon tarvitsee lukea tai kuunnella muiden juoruiluja ihmisistä. Jos haluaa selvitellä, tutkia jonkun ihmisen oppeja, niitä voi lukea suoraan, joten miksi tässä tarvittaisiin tulkkia/välikäsiä, niin että tyydytään vain tähän, eikä kuulla/lueta ihmiseltä itseltään.

        Mattilan historia eksytysten jahtaajana muistuttaa omaani, mutta päinvastaisena eräässä mielessä. Oli kausi, etten tahtonut uskoa mihinkään, vaikka luin monenlaisia aatteita, uskontoja, filosofiaa, psykologiaa, politiikkaa, jne. Tuntui vain siltä, ettei omaa löydy. Näkökulma oli silloin päinvastaiselta kuulostava kuin Maunolla. Jonka esityksissä on näyttänyt siltä, että hän on itse ollut pyörimässä ties missä opeissa, uskomassa milloin mihinkin harhaoppiin, ja väittää tehneensä parannusta näistä.

        Hindulaisuudessa on erilaisia jooga-muotoja, ja filosofian muotoja. Yksi on negaation harrastaminen - kuin ruksittaisiin pois vaihtoehtoja, jotka eivät tunnu oikeilta, ja näin ehkä lähestytään totuutta.

        Tietysti on hyvä, että Mauno tekee omaa uskonpuhdistustaan, valvoo omaa oppiansa, kuten Raamatussa neuvotaan. Ikävänä piirteenä siinä näkyy, että jos liian henkilöön menevästi Paavin tavalla julistetaan yksi pyhimykseksi (täydelliseksi) ja toinen julistetaan kirkon kiroukseen. Juorut saattavat jäädä elämään tietosysteemeihin ja muualle. Joten eikö tilanne ole epäreilu, jos jokin arvosteltu henkilö korjaa käsityksiään, ja vanhat väitteet jäävät elämään niille, jotka jotain tietoa etsivät. Jos Maunolla olisi jokin tällainen henkilöluettelo, että uskonnon alan vaikuttajat on luokiteltu, jaettu vuohiin ja lampaisiin, niin mitä arvoa tällä listalla olisi.

        Raamatussa neuvotaan, koetelkaa kaikki, pitäkää se, mitä hyvää on. Ei niin päin, että ampukaa alas kaikki mahdollinen, ja luokitelkaa 100-prosenttisen vääriksi kaikki sanomiset ihmiseltä, joka ei ole täydellinen Jeesus.

        En ole itsekään ollut täydellinen tässä, etten olisi arvostellut henkilöitä. Mutta tätä kirjoittaessani asia ehkä paremmin selviää itsellenikin, entistä syvällisemmin ymmärrettäväksi, tai sanoittuu entistä paremmin.

        - Olet ollut liikkeellä yllättävän aikaisin, neljältä. Minä vasta viiden aikaan.

        Kyllä Mattila voidaan paikallistaa Raamqttuun:
        1. Tim 6
        "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on PAISUNUT eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. "


    • Anonyymi

      Nyt muistan mikä kalvinismissa oli väärin. Kalvinismin mukaan ihminen on ennaltamäärätty joko pelastumaan tai Helvettihiin. Tämähän ei ole tottuuvellisellisuus, mitä tulee Raamatun ilmoitukseen.

      Eilen aamusella tein 2h48min lenkin. Tarkoitus oli 2h vaan, mutta olo oli sellainen että ei tuntunut missään siinä kohjin niin mää vaan annoin palaa jatkuvuujessa heikkouvestain nauttijen aamun suvellisuujessa . Lenkkosen jälkeen jäykällisenä tai kankistuneena vai miten sen sanoilisin, köpötin jonkun aikaa kuin ijällisempi, mutta se mänp pijan ohi ja kuljin taas kuin hevoinen nuoruutensa päivänään.

      Meijän omatahjolliset valintamme vaikuttavat siihellisyyteensä ettee pelastummeko vai helvetöijymmekö ihhe kuhin yksilöilliseinämme, aavaan kuten tämä meijän elämäisemmekin vaikuttaa jo tämällisen ajan tapahtumisiin Jumalan muistokirjauksiinsa kuinka toimimme täällä ja mitä palkkijota aikanamme, kristityt, saammeloimme kun palkkamme on Hällänsinellänsä mukanan meijän sen saajaksemme.Semmonen kuin elämäisen kruunu kuuluu kaakille pelastuneellisille jos ookeen kässöön assiin ja muutakiin tietty on palkassa tiejossa sellaistakin josta voi sitten tuumija että no voi että mikä lahja ja saan sen ikuisesti pittää. Enpä tätä osannut outtaakaan.

      Kalvinismin mukaan armolahjatkaan eivät toimi enää ollenksan ja vain sanoa että toimii mulla ja tiijän toimivan monikkoloilla muillakin.Kalvinismi on tälläinen jokin kiero valhe sieltä kieroimmasta päästä. Ilmeisesti kalvinismia tonkimalla siitä löytyisi monenlaista muutakin syöpäpesäkettä varmaankin jos sitä alkaisi avaamaan kuin possun mahaa.

      Selef Urge

      • Anonyymi

        " tein 2h48min lenkin "

        kuka itsensä ylentää hänet alennetaan!!!!!!!


      • Anonyymi

        "Nyt muistan mikä kalvinismissa oli väärin. Kalvinismin mukaan ihminen on ennaltamäärätty joko pelastumaan tai Helvettihiin. Tämähän ei ole tottuuvellisellisuus, mitä tulee Raamatun ilmoitukseen."

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Raamatussa on ennaltamääräämistä käsitelty etenkin luvuissa Ef 1 ja Room 8-9. Lisäksi voidaan tulkita suojelusenkeleiden olevan valittuja varten toimimassa, jo ennen kuin nämä valitut tulevat uskoon, Heb 1:14.

        Room 9 kun puhuu siitä, että ihmiset astioina ovat Jumalan käytössä /kohteina, niin puhutaan vihan astioista, jotka olivat valmistetut hävitykseen. Kuulostaa kertakäyttöastialta. Jos joku haluaa kiistää tämän, väitellä vastaan, sitten tarvitsee hänen todistella, ettei 9:22-jakeen verbi tarkoita valmistamista, vaan sitä, että elämän aikana astia on muuttunut vähitellen kelvottomaksi. Tämä selitysmalli kieltäisi perisynnin, josta puhuu Room 5.

        https://biblehub.com/multi/romans/9-22.htm

        Kalvinismissa on väärin väite, että sovitus tehtiin vain valittujen tähden. 1 Joh 2 toteaa, että Kristuksen uhri on koko maailman syntien sovitus.

        Kaksi selitysmallia erityisesti puhuvat ennaltamäärämisen puolesta. Uskovat ovat Kristuksessa. Kristus on aina sama. Ef 1 siis puhuu siitä, että uudet luomukset, uskovien saamat henget olivat Kristuksessa jo ennen maailman luomista. Jeesuksen puheissa tähän viittaa väite, te ette ole maailmasta. Toinen ennaltamääräämisen selitysmalli on symbolinen. Kun Jeesus meni Lasaruksen haudalle, tämä Lasarus ei tehnyt omia ratkaisuita, vaan Jumalan sana herätti hänet, kuten Ef 2 toteaa uskovista, olitte kuolleita, mutta armon kautta pelastuitte. Ei siis ollut mitään ihmisen omaa toimintaa, joka hänet olisi pelastanut, vaan hän oli kuollut, ja hänet eloon herätti, Jumalan valinta ja armo.

        "Kalvinismin mukaan armolahjatkaan eivät toimi enää ollenksan "

        En tiedä, miten kiinteästi tämä sessationalismi kuuluu kalvinismin sisälle, vai kuuluuko ollenkaan.

        "Lenkkosen jälkeen jäykällisenä tai kankistuneena vai miten sen sanoilisin, köpötin jonkun aikaa kuin ijällisempi"

        Metformiinia on haukuttu, että voi aiheuttaa jopa kuoleman liiallisella maitohappojen syntymisellä. Mutta berberiiniä on kehuttu, ettei siinä ole näitä haittoja, vaan liikunnan kanssa yhdessä jopa lisää pirteyttä. Ja toimii valtimonkovetustautia vastaan, sekä parkinsonintautia vastaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4766
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      201
      2581
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1615
    5. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1409
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      25
      1342
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      147
      1101
    9. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    10. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      932
    Aihe