Kun kuolema erottaa

Anonyymi-ap

44

397

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Linkki on oikein hyvä. Puolison kuolema on iso kriisi jäljelle jäävälle.

      • Anonyymi

        On, aivan käsittämätön. Odottaa vain että pääsisi itsekin pois.


    • Anonyymi

      Paikallisseurakunnat järjestävät sururyhmiä ja tarjoavat keskusteluapua sekä tukea puolison kuoleman jälkeen.
      Jos kaipaat ammattiapua tunnetyöskentelyyn puolison kuoleman jälkeen, ota yhteyttä alueesi Perheasiain neuvottelukeskukseen.

      • Anonyymi

        No ei siinä kukaan voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei siinä kukaan voi auttaa.

        Ehkä kuitenkin saamaan hetkeksi ajatukset muualle ja jakaa kokemuksiaan kohtalotovereiden kanssa.
        Joten tilannetta , että on jäänyt yksin ei tietenkään kukaan voi muuttaa miksikään, mutta kyllä hieman helpottaa kun on joukossa jossa kaikki jakavat saman kohtalon. Itse luulin että kokeneena osaisin ottaa toisen kuoleman samalla tavalla asiallisesti kuten töissä , siis järjellä ajateltuna, vaan olin väärässä , suru tuli monessa muodossa
        Ja hiljaisuus oli sanoin kuvaamaton. Happilaitteen ääneen olin tottunut , ja muihin apuvälineisiin, mutta kun oikein tajusi asian lopullisuuden niin olo oli kamala .
        Lapsen lapset kyllä ovat pitäneet huolen että mummon mieli on virkeänä vaikka onkin menettänyt sen joka o,i kaikki kaikessa. Siis työssä kun potilas kuolee on sekin aina surullista kun ei voi auttaa mitenkään , mutta kun omainen lähtee niin siinä on tunne siteet mukana . Ja yhteisen elämän päättyminen
        Joten siihen yksinäisyyteen on vaan totuttava ja pitää ne kauniit muistot sydämmessä
        Joita oli paljon vuosien varrella kerääntynyt. Pitää tehdä tilanteesta paras mahdollinen oman itsensä ja terveytensä vuoksi. Ei kai se puolisokaan olisi halunnut että vaivataan melankoliaan kuukausi kaupalla. Suru muuttaa muotoaan koko ajan ja lopulta huomaa että voi taas olla iloinenkin kun aikaa on kulunut kuolemasta vaikka ensin luulee ettei koskaan enään pysty nauramaankaan, mutta pienin askelin sitä vaan jotenkin taas jaksaa . Unohtaa ei voi koskaan.


    • Anonyymi

      Ote linkistä:

      "Kaikki parisuhteet päättyvät joskus, joko eroon tai kuolemaan. Erojen yleistymisestä huolimatta useimmat avioliitot päättyvät puolison kuolemaan. Vuonna 2022 puolisonsa menetti kuoleman kautta 20 422 ihmistä.
      Alle 65-vuotiaita heistä oli 2769. Näissä luvuissa näkyvät vain avioliittoon vihityt, joten luku on todellisuudessa huomattavasti suurempi, kun avoliitot ja muut vakituiset parisuhteet lasketaan mukaan.

      Jäljelle jäävän tilanteeseen vaikuttavat monet asiat, kuten ikä, terveys, perhetilanne, muut läheiset ihmissuhteet, työtilanne / eläkkeellä olo.
      Millainen suhde edesmenneeseen puolisoon oli: oliko suhde tiivis ja lämmin, hiljalleen haalennut vai olivatko välit viilenneet ja puolisot vieraantuneet toisistaan? Tuliko kuolema yllättäen vai edelsikö sitä sairastaminen? Miten mahdollinen sairausaika vaikutti puolisoiden väleihin? Toimiko leski omaishoitajana? Kuinka henkisesti ja fyysisesti uuvuttavana hän sen koki? Kaikki nämä ovat vaikuttamassa lesken sopeutuessa uuteen tilanteeseen.

      Lesket ovat moninainen ryhmä ihmisiä, kaikista ikä- ja ammattiryhmistä, eripituisen yhteisen taipaleen kulkeneita. Jotkut ovat kulkeneet yhdessä nuoruudesta saakka, opetelleet elämää ja jakaneet koko aikuisuutensa yhdessä. Yksin jääminen ravisuttaa koko identiteettiä. Miten osaan olla itsekseni? Kuka minä olen ilman sinua?"

    • Anonyymi

      En osaa olla yksikseni. Ystävät on kuolleet. Uusien "hankkiminen" on
      vaikeaa iäkkäänä. Miten ratkaisisi tilanteen ? Purkillisella unipillereitä ?

      • Anonyymi

        Riittääkö se varmasti ? Olen miettinyt samaa.


      • Anonyymi

        Minä en kärsi yksin olosta. Päinvastoin, on äärimmäisen vaikea lähteä vaikka kauppaankin ja ulos.


      • Anonyymi

        MO ei se mikään ratkaisu ole että pilleriä otetaan, onhan sitä niitä kriisi pisteitä joihin voi soittaa ja saada neuvoja miten pääsee taas jotakuinkin jaloilleen, ja ne joilla on usko voivat soittaa seurakuntaan ja kertoa miten huonosti voi.
        Yksin se olen minäkin ja yritän pitää jotain toimintaa kotona esim osallistua etä kursseille netin kautta mahdollisuuksia on kun niitä etsii.
        Joten älä edes ajattele mitään pilleri purkkia, vaan yritä ajatella realistisesti että tilanne on nyt tämä ja siihen on saatava jokin muutos . Toipuminen on niin että kaksi askelta eteen päin ja yksi taakse päin, siis mielitila vaihtelee sekin on ihan luonnollinen reaktio .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kärsi yksin olosta. Päinvastoin, on äärimmäisen vaikea lähteä vaikka kauppaankin ja ulos.

        Niin oli minullakin mutta naapurin rouva sanoi että mennään yhdessä. kauppaan ja niin olemme tehneet kauan , vuorotellen mennään. toistemme autoilla, ja tämä naapuri on vasta vähän yli 40 vuotta mutta hyvin auttavainen , ja huomaa toisen tilanteen tekee myös töitä hoito alalla niin että oikea näkemys tälläisiin tilanteisiin


    • Anonyymi

      Mikä olisi helpoin keino ? Parisataa iäkästä tekee sen vuosittain.
      Rohkeita ja/tai kamalan epätoivoisia ja yksinäisiä ihmisiä varmastikin.
      Aikoinaan oli tietoisku "Yksinäisyys tappaa".

      • Anonyymi

        Ei, niin ei tehdä. Ensin levätään ja itketään ja levätään ja itketään. Tunti kerrallaan eteenpäin. Päivä kerrallaan.

        Sitten kun on vähän parempi päivä, soitetaan iänikuiselle, vanhalle tutulle. Ilahduttaan, kun hän ilahtuu, että muistan hänet vielä. Sitten itketään, levätään ja itketään.

        Yhtenä päivänä tulee se muuri eteen, jonka yli on kiivettävä - hoidettava paperiasioita.

        Ei onnistu. Soitetaan ja sanotaan ihan kenelle vaan, että pitäisi, mutta kun ei pysty. Ja kun suljetaan puhelin, itketään ja pystytään.

        Seuraava päivä on parempi, kun oli pystynyt. Se päivä itketään ja levätään.

        Seuraavana päivänä mietitään, että on pakko lähteä ulos.

        Keksitään retki, elokuvat tai ulkona syöminen. Ei piristä, tullaan kotiin, ja itketään.

        Pidemmälle en ole vielä päässyt. Kerron, kun pääsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, niin ei tehdä. Ensin levätään ja itketään ja levätään ja itketään. Tunti kerrallaan eteenpäin. Päivä kerrallaan.

        Sitten kun on vähän parempi päivä, soitetaan iänikuiselle, vanhalle tutulle. Ilahduttaan, kun hän ilahtuu, että muistan hänet vielä. Sitten itketään, levätään ja itketään.

        Yhtenä päivänä tulee se muuri eteen, jonka yli on kiivettävä - hoidettava paperiasioita.

        Ei onnistu. Soitetaan ja sanotaan ihan kenelle vaan, että pitäisi, mutta kun ei pysty. Ja kun suljetaan puhelin, itketään ja pystytään.

        Seuraava päivä on parempi, kun oli pystynyt. Se päivä itketään ja levätään.

        Seuraavana päivänä mietitään, että on pakko lähteä ulos.

        Keksitään retki, elokuvat tai ulkona syöminen. Ei piristä, tullaan kotiin, ja itketään.

        Pidemmälle en ole vielä päässyt. Kerron, kun pääsen.

        Mutta yhden asian sanon, vaikka se ei kuulostaisi kivalta. En asu Suomessa, enkä ikinä olisi tässä tilanteessa halunnut nyt asua Suomessa. Asun maassa, jossa kaikki välittävät toisustasn, naapuristakin, ulkomaalaisesta jopa, ja se sydämellisyys juuri nyt antaa voimia selvitä. Se on vain tunne, mutta se tuntuu. Et ole yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, niin ei tehdä. Ensin levätään ja itketään ja levätään ja itketään. Tunti kerrallaan eteenpäin. Päivä kerrallaan.

        Sitten kun on vähän parempi päivä, soitetaan iänikuiselle, vanhalle tutulle. Ilahduttaan, kun hän ilahtuu, että muistan hänet vielä. Sitten itketään, levätään ja itketään.

        Yhtenä päivänä tulee se muuri eteen, jonka yli on kiivettävä - hoidettava paperiasioita.

        Ei onnistu. Soitetaan ja sanotaan ihan kenelle vaan, että pitäisi, mutta kun ei pysty. Ja kun suljetaan puhelin, itketään ja pystytään.

        Seuraava päivä on parempi, kun oli pystynyt. Se päivä itketään ja levätään.

        Seuraavana päivänä mietitään, että on pakko lähteä ulos.

        Keksitään retki, elokuvat tai ulkona syöminen. Ei piristä, tullaan kotiin, ja itketään.

        Pidemmälle en ole vielä päässyt. Kerron, kun pääsen.

        Kerro. Minulla kun on ystävätkin kuolleet ei ole ketään enää kelle soittaa.


      • Anonyymi

        Tiedän naisen joka teki itsemurhan kun mies kuoli oli kova isku lapsille ja lastenlapsille en haluaisi sellaista surua omaisilleni antaa . Enkä sellaista muistoa itsestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta yhden asian sanon, vaikka se ei kuulostaisi kivalta. En asu Suomessa, enkä ikinä olisi tässä tilanteessa halunnut nyt asua Suomessa. Asun maassa, jossa kaikki välittävät toisustasn, naapuristakin, ulkomaalaisesta jopa, ja se sydämellisyys juuri nyt antaa voimia selvitä. Se on vain tunne, mutta se tuntuu. Et ole yksin.

        Ihan niin , niitä on maita missä ihmiset välittävät toisistaan ja kenenkään ei tarvitse olla yksin surullisena .


    • Anonyymi

      Lesken elämä muuttuu rajusti. Mutta ei aina huonommaksi!

      Ainakin minun elämäni on nyt paljon parempaa kuin viimeisinä aikoina ennen puolison kuolemaa. Sairas puoliso oli valtava taakka, johon olin nääntymäisilläni. Hän varasti minulta elämän, mutta hänen kuoltuaan sain elämäni takaisin. Kaltaisiani on.

      • Anonyymi

        Osat voisivat olla toisinpäinkin. Entä jos olisit itse ollut se sairas puoliso ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osat voisivat olla toisinpäinkin. Entä jos olisit itse ollut se sairas puoliso ?

        Olisi voinut olla. Sairas pääsi lepoon ja jälkeen jäänyt sai elämänsä takaisin. Kaikki hyvin.

        Puolison sairautta ja siitä johtuvaa menestystä sekä sairaalle että leskelle oli surtu etukäteen ihan riittävästi.


      • Anonyymi

        Minä kanssa hoitelin miestäni jokamoli vakavasti sairas mutta onneksi järjissään ettei ollut dementiaa, ja hänen poismenonsa olimme tietoisia , joka aamu pelko että tänäänkään on se päivä kun hän lähtee, loppuajat olivat täynnä stressiä ja nukkuakkaan ei saanut juuri mitään joten raskasta se on hoitaa omaistaan silloin kun heillä on vaikea sairaus .


    • Anonyymi

      Ei minusta ole oman elämän menetys hoitaa sairasta puolisoa.

      • Anonyymi

        Riippuu todella paljon olosuhteista!


      • Anonyymi

        Kyllä se vaan on raskasta se hoitaminen silloin kun ihminen on vaikeasti sairas eikä tule koskaan parantumaan. Vaan sekin tieto hoidellessa on psyykkisesti hyvin raskasta .
        Sitten riippuu toki sairaudestakin miten vakavasti toinen on sairas .
        Näitäkään asioita ei voi verrata. Ystäväni mies sai muistisairauden , joten ei ollut helppo hoidettava Joten hänkin oli helpottunut kun loppu viimein tuli.
        Silti rakasti miestään mutta koska miehen persoonallisuuksien muuttui ihan toiseksi niin ei ollut mitenkään sama mies kun kenen kanssa hän joskus oli mennyt avioliittoon .
        Joten se mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle eikä siinä ole mitään väärää että tuntee vihdoin olevansa vapA kaikesta vastuusta mitä toisen sairaus on.
        Se joka eiole kokenut asiaa ei voi siitä puhua edes , kun joutuu samaan tilanteeseen itse, niin ne kaikki kauniit ajatukset miten hoitelee puolison häipyy aina pian kun sairaus pahenee .


    • Anonyymi

      Miten elämäsi meni sen jälkeen kun jäit yksin ?
      Surun lisäksi tunnen suurta turvattomuutta ja pelkoa,
      mikä ei hellitä. Ei ole lapsia turvana eikä oikein ketään.

      • Anonyymi

        Suurimman järkytyksen laannuttua päätin toteuttaa asioita, joita aina olin halunnut, mutta puoliso ei sallinut.
        Ensiksi ryhdyin vapaaehtoistöihin. Siinä sai paljon kontakteja uusiin ihmisiin ja yhteisön ympärilleen kaikkine koulutuksineen ja virkistystapahtumineen. Olin siis melko nuori vielä, en eläkeikäinen. Vakituinen työelämä oli kuitenkin jo takana.
        Toiseksi hankin rotukissan. Siitä alkoi antoisa harrastus näyttelyineen ja kasvatuspuuhineen. Sain paljon uusia ystäviä ja tutustuin maailmaan aivan uudesta näkökulmasta.

        Toki oli hetkiä, jolloin tunsi turvattomuutta tai olisi kaivannut ihmistä jakamaan elämää kanssani. Mutta tämä ei ollut mitenkään vallitsevaa eikä hallitsevaa.

        Nykyään olen jo vahvasti irti noista ajoista ja olen vaihtanut kotiakin hiukan pienempään. Omasta mielestäni elän elämäni parasta aikaa. Harrastaa jaksan vielä ja tavata ihmisiä. Eläke juoksee, myös leskeneläke, ja taloudellisesti kaikki on turvattua. Tällä hetkellä. Huomisestahan ei tiedä, mitä hallitus vielä keksii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimman järkytyksen laannuttua päätin toteuttaa asioita, joita aina olin halunnut, mutta puoliso ei sallinut.
        Ensiksi ryhdyin vapaaehtoistöihin. Siinä sai paljon kontakteja uusiin ihmisiin ja yhteisön ympärilleen kaikkine koulutuksineen ja virkistystapahtumineen. Olin siis melko nuori vielä, en eläkeikäinen. Vakituinen työelämä oli kuitenkin jo takana.
        Toiseksi hankin rotukissan. Siitä alkoi antoisa harrastus näyttelyineen ja kasvatuspuuhineen. Sain paljon uusia ystäviä ja tutustuin maailmaan aivan uudesta näkökulmasta.

        Toki oli hetkiä, jolloin tunsi turvattomuutta tai olisi kaivannut ihmistä jakamaan elämää kanssani. Mutta tämä ei ollut mitenkään vallitsevaa eikä hallitsevaa.

        Nykyään olen jo vahvasti irti noista ajoista ja olen vaihtanut kotiakin hiukan pienempään. Omasta mielestäni elän elämäni parasta aikaa. Harrastaa jaksan vielä ja tavata ihmisiä. Eläke juoksee, myös leskeneläke, ja taloudellisesti kaikki on turvattua. Tällä hetkellä. Huomisestahan ei tiedä, mitä hallitus vielä keksii.

        Ihan totta 🐈‍⬛ kissa on se paras lohduttaja ja siitä kun pitää huolen niin on koko ajan jotain tekemistä .


    • Anonyymi

      Elämämme oli hyvää ja onnellista. Tuimme toisiamme kaikessa eikä olisi tullut
      pieneen mieleenkään rajoittaa esim. toisen harrastuksia.
      Sisäinen kipu jatkuu kolmatta vuotta.

      • Anonyymi

        Niin oli meidänkin elämämme on lelusta kunnes sairaus iski sen jälkeen se oli vaan kovaa työtä


      • Anonyymi

        Olisikohan niin, että kun on onnellinen yhteiselämä, siitä maksetaan sitten sitä kovempi hinta musertavana suruna toisen menehdyttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan niin, että kun on onnellinen yhteiselämä, siitä maksetaan sitten sitä kovempi hinta musertavana suruna toisen menehdyttyä.

        Kyllä se niin on. Mitä onnellisempi suhde on ollut, sen kauheampi on pudotus
        yksinäisyyteen, kuin putoaisi johonkin syvään pimeyteen.
        Sitä ei voi sanoin kuvailla. Se sisältää niin paljon kamalia asioita.
        Elämältä menee pohja. Jää vain tyhjyys.
        Kun ikää on ei ole enää muuta kuin toivoa pääsevänsä itsekin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan niin, että kun on onnellinen yhteiselämä, siitä maksetaan sitten sitä kovempi hinta musertavana suruna toisen menehdyttyä.

        Kova on onnen hinta. Suru on musertava musta alue, jonne ei lohdutukset yllä.
        On ihan sama mitä joku sanoo, kun hellittämätön kipu ja tuska on ihmisessä.
        Kaikki menettää merkityksensä, kun menettää rakkaimman ihmisensä.
        Ei halua enää elää. Sanotaan, että helpottaa, kun voi jakaa surun jonkun kanssa.
        Ei surua voi jakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova on onnen hinta. Suru on musertava musta alue, jonne ei lohdutukset yllä.
        On ihan sama mitä joku sanoo, kun hellittämätön kipu ja tuska on ihmisessä.
        Kaikki menettää merkityksensä, kun menettää rakkaimman ihmisensä.
        Ei halua enää elää. Sanotaan, että helpottaa, kun voi jakaa surun jonkun kanssa.
        Ei surua voi jakaa.

        Koen samoin, ei surua voi jakaa. Se on jokaisella omansa. Mutta osanoton voi ilmaista, se on vähintään kohteliasta surevaa kohtaan.

        Minusta kaikkein pahinta oli, kun toinen leski tuli sanomaan: "Tiedän, miltä sinusta tuntuu, olen kokenut saman."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koen samoin, ei surua voi jakaa. Se on jokaisella omansa. Mutta osanoton voi ilmaista, se on vähintään kohteliasta surevaa kohtaan.

        Minusta kaikkein pahinta oli, kun toinen leski tuli sanomaan: "Tiedän, miltä sinusta tuntuu, olen kokenut saman."

        @ 9:22

        Sekin on tietysti lohdutukseksi tarkoitettu, mutta ei lohduta eikä helpota omaa oloa.
        Jokaisen yhteiselämä, tunteitten ja kiintymyksen taso on erilainen.
        Ulkopuoliset eivät niistä tiedä.

        Jollakin tavalla tietenkin tuntuu hyvältä, jos on tukijoita surussa,
        mutta itse suru ei muitten sanoista kevene, vaikka kuinka toivoisi itsekin sitä.


      • Anonyymi

        Se toisen elämän rajoittaminen ei ole täysin omassa vallassa. Kun on vaikeasti sairas ja hoidettava, siinä kyllä sitoo puolison aika tarkkaan 24/7 halusi tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se toisen elämän rajoittaminen ei ole täysin omassa vallassa. Kun on vaikeasti sairas ja hoidettava, siinä kyllä sitoo puolison aika tarkkaan 24/7 halusi tai ei.

        Tiedän, olen hoitanut kahta samaan aikaan yli 10 vuotta.
        Halusin ehdottomasti hoitaa, vaikka se olikin vaativaa,
        se oli antoisaa saada hoitaa rakkaitaan.
        Mitä muuta olisin voinut haluta kuin että rakkaimmilla ihmisilläni
        on kaikki niin hyvin kuin mahdollista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän, olen hoitanut kahta samaan aikaan yli 10 vuotta.
        Halusin ehdottomasti hoitaa, vaikka se olikin vaativaa,
        se oli antoisaa saada hoitaa rakkaitaan.
        Mitä muuta olisin voinut haluta kuin että rakkaimmilla ihmisilläni
        on kaikki niin hyvin kuin mahdollista ?

        Kun minä jouduin rakkaan puolisoni omaishoitajaksi, eräs ystävä sanoi, että on varmasti mukava hoitaa hyvää miestä.

        Hän erehtyi täydellisesti. Koko tilanne oli hyvin ikävä. Suuri suru oli jo siitä, että rakas ihminen sairastui ja muuttui. Se oli ikävintä tietysti hänelle itselleen. Menetimme molemmat yhteisen tulevaisuuden. Ei ollut mukava hoitaa 24/7 puolisoa, josta tiesi, että tilanne vain pahenee. Rakkaudesta ja velvollisuudesta sen kuitenkin tein, sillä puolisolle ei muu kelvannut.

        Vaikka odotettukin kuolema oli aluksi järkytys, se oli myös vapautus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun minä jouduin rakkaan puolisoni omaishoitajaksi, eräs ystävä sanoi, että on varmasti mukava hoitaa hyvää miestä.

        Hän erehtyi täydellisesti. Koko tilanne oli hyvin ikävä. Suuri suru oli jo siitä, että rakas ihminen sairastui ja muuttui. Se oli ikävintä tietysti hänelle itselleen. Menetimme molemmat yhteisen tulevaisuuden. Ei ollut mukava hoitaa 24/7 puolisoa, josta tiesi, että tilanne vain pahenee. Rakkaudesta ja velvollisuudesta sen kuitenkin tein, sillä puolisolle ei muu kelvannut.

        Vaikka odotettukin kuolema oli aluksi järkytys, se oli myös vapautus.

        Kummalle se oli vapautus ?


    • Anonyymi

      Kuolema on tyhjyyden paikka, jossa tunnet voimakkaasti sen rakkauden
      poissaolon, jota eniten ikävöit.

    • Anonyymi

      Joskus mietin olenko takertunut suruuni, mutta on aika mieletöntä ajatella,
      että ihminen voisi päättää milloin lakkaa suremasta. Ystäväni näytti
      tekevän niin. Hän "ohitti" jonkun tärkeän vaiheen suremisessaan mikä
      ei ollutkaan hyvä asia. Se alkoi vaivata häntä ja sureminen alkoi ikäänkuin
      alusta.

    • Anonyymi

      Surussaan ei oikein jaksa noita metafyysisiä juttuja.

    • Anonyymi

      On muutakin kuin tämä materia ympärillämme. Toisessa maailmassa
      tapaamme rakkaamme uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      499
      5123
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      237
      2052
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      410
      1923
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      57
      1372
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      88
      1281
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1073
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1039
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      99
      999
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      972
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      73
      955
    Aihe