YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

Anonyymi-ap

"Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä."

https://yle.fi/a/74-20094553

Jos sattuu kolari ja toisena osapuolena on sähköinen kulkuväline, niin aina poliisi paikalle tutkimaan. Laittomalla vehkeellä liikkuva on heikossa asemassa kolaritilanteessa. Hyvä on tutkia, että onko laillinen vai laiton väline.

102

1274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vahingossa osuu keppi pinnojen väliin, niin huonompi homma...

      • Anonyymi

        Kellään niin pitkää heppiä ole...


      • Anonyymi

        En halua syyllistää kaikkia koira-ihmisiä, mutta onko sinulla koira, jolla tapana syöksyä ohi kiitävien kulkuneuvojen päälle.

        Metsissä näkee toisinaan polkujen poikki viriteltyjä ansoja.
        Kommenttisi on samaa kategoriaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua syyllistää kaikkia koira-ihmisiä, mutta onko sinulla koira, jolla tapana syöksyä ohi kiitävien kulkuneuvojen päälle.

        Metsissä näkee toisinaan polkujen poikki viriteltyjä ansoja.
        Kommenttisi on samaa kategoriaa.

        Jospa nämä äänettömästi ohisuihkivat trikoosukkulat ymmärtäisivät ilmoittaa pyöränsä tulosta äänimerkillä tai vaikka hihkaisten "täältä tullaan".
        Tietäisivät koirattomat ja koiralliset varoa ja väistää. Ilman sydänkohtausta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa nämä äänettömästi ohisuihkivat trikoosukkulat ymmärtäisivät ilmoittaa pyöränsä tulosta äänimerkillä tai vaikka hihkaisten "täältä tullaan".
        Tietäisivät koirattomat ja koiralliset varoa ja väistää. Ilman sydänkohtausta.

        Ei tarvitse väistää jos kulkee johdonmukaisesti omaa linjaansa siellä missä kuuluu. Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioimista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse väistää jos kulkee johdonmukaisesti omaa linjaansa siellä missä kuuluu. Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioimista.

        Soittokellon soittaminen ei liity väistämisiin.


      • Anonyymi
        UUSI

        ^ "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen."

        Liittyy siihen, että kiinnitetään muiden huomio mahdolliseen vaaraan liittyen, eli varoitettaan muita mahdollisesta vaarasta.


    • Anonyymi

      Rangaistukset ovat Suomessa erittäin lieviä, huumerikoksista tosin saa aika pitkiä tuomioita jos vertaa esim. henkirikoksiin, törkeisiin pahoinpitelyihin, vamman tuottamuksiin yms.

      • Anonyymi

        No, onhan pilven poltto paljon pahempaa kuin toisen tappaminen. Jälkimmäiset tapahtuvat sitä paitsi useimmiten erittäin lieventävien asianhaarojen vallitessa, esim. sellaisessa tapauksessa, jos pyöräilijä jää täysin omasta syystään saksalaisen citymaasturin alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, onhan pilven poltto paljon pahempaa kuin toisen tappaminen. Jälkimmäiset tapahtuvat sitä paitsi useimmiten erittäin lieventävien asianhaarojen vallitessa, esim. sellaisessa tapauksessa, jos pyöräilijä jää täysin omasta syystään saksalaisen citymaasturin alle.

        > jos pyöräilijä jää täysin omasta syystään saksalaisen citymaasturin alle.

        Mitä sanot Toyotan RAV-4- ja Land Cruiser -malleista? Miten Volvon XC-sarjalaiset ja amerikkalaiset RAM:it?

        Mikä on asiassa parasta ja miltä kannalta katsottuna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, onhan pilven poltto paljon pahempaa kuin toisen tappaminen. Jälkimmäiset tapahtuvat sitä paitsi useimmiten erittäin lieventävien asianhaarojen vallitessa, esim. sellaisessa tapauksessa, jos pyöräilijä jää täysin omasta syystään saksalaisen citymaasturin alle.

        Jokaisen pitää tietenkin liikenteessä noudattaa liikennesääntöjä. Tieliikennelaki kuitenkin velvoittaa ottamaan myös heidät huomioon, jotka eivät syystä tai toisesta noudata sääntöjä, vaikka heidän pitäisi.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Toisen virhe ei koskaan kumoa itseltä omien sääntöjen noudattamisen velvoitteita. Mitään päälle ajo oikeutta ei koksaan synny missään tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen pitää tietenkin liikenteessä noudattaa liikennesääntöjä. Tieliikennelaki kuitenkin velvoittaa ottamaan myös heidät huomioon, jotka eivät syystä tai toisesta noudata sääntöjä, vaikka heidän pitäisi.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Toisen virhe ei koskaan kumoa itseltä omien sääntöjen noudattamisen velvoitteita. Mitään päälle ajo oikeutta ei koksaan synny missään tilanteessa.

        On täysin omaa syytä ajaa hitaammalla ja pienemmälllä kulkuvälineellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysin omaa syytä ajaa hitaammalla ja pienemmälllä kulkuvälineellä.

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy, kuuluu sanonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > jos pyöräilijä jää täysin omasta syystään saksalaisen citymaasturin alle.

        Mitä sanot Toyotan RAV-4- ja Land Cruiser -malleista? Miten Volvon XC-sarjalaiset ja amerikkalaiset RAM:it?

        Mikä on asiassa parasta ja miltä kannalta katsottuna?

        Volvon XC sarjalaisten alle jää myös pyöräilijöitä omaa tyhmyyttään mutta Toyotan alle ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy, kuuluu sanonta.

        Luulin kehitysvamman olevan enemmän perintötekijöistä riippuvainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy, kuuluu sanonta.

        Hmm..,Kuis on tapaturma alttiuuden laita?-Periityykö sekin vai onko se vain asenne vamma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulin kehitysvamman olevan enemmän perintötekijöistä riippuvainen

        Itsepähän sen tiedät


      • Anonyymi

        Ihan sama mitä rangaistuksia on, kun valtiosta puuttuu lakia valvova poliisi, vaikka sinänsä kyseinen organisaatio on, mutta se lähinnä varmistaa rikollisuuden mahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulin kehitysvamman olevan enemmän perintötekijöistä riippuvainen

        Niinhän se on ja siksi se ei tartu.


    • Anonyymi

      Lihasheikkous aiheuttaaa paljon surua ja murhetta.

      • Anonyymi

        Varsinkin jos se lihasheikkous löytyy korvien väliseltä alueelta.


      • Anonyymi

        Nuorilla on olematon ajokokemus ja harkintakyky, kun taas vanhempia kuskeja vaivaa monesti välinpitämättömyys ja väärät asenteet. Lihasheikkouden suhteen en sitten osaa ottaa kantaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorilla on olematon ajokokemus ja harkintakyky, kun taas vanhempia kuskeja vaivaa monesti välinpitämättömyys ja väärät asenteet. Lihasheikkouden suhteen en sitten osaa ottaa kantaa.

        Vähän muokkaisin tuota sinänsä hyvää tekstiäsi: "...kun taas 30-50 vuotiaita kuskeja vaivaa monesti välinpitämättömyys ja väärät asenteet".
        Vanhemmilla on kokemusta, harkintakykyä ja välittämistä. Useimmilla myös taito ottaa muut kanssakulkijat huomioon.
        Ja elämä on opettanut myös sen, ettei oikeasti ole kiire minnekään, kuolo korjaa jokaisen ajallaan, oli sitten pitänyt elämässään kiirettä tai ei.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän muokkaisin tuota sinänsä hyvää tekstiäsi: "...kun taas 30-50 vuotiaita kuskeja vaivaa monesti välinpitämättömyys ja väärät asenteet".
        Vanhemmilla on kokemusta, harkintakykyä ja välittämistä. Useimmilla myös taito ottaa muut kanssakulkijat huomioon.
        Ja elämä on opettanut myös sen, ettei oikeasti ole kiire minnekään, kuolo korjaa jokaisen ajallaan, oli sitten pitänyt elämässään kiirettä tai ei.

        Ei ole. Tuolla maanteillä sen huomaa hyvinkin. Hengenvaarallisen läheltä polkupyöräilijää ohittavat ovat useimmiten suuriin ikäluokkiin kuuluvia äijiä ja toisaalta keski-ikäisiä naisia jotka puristavat rattia rystyset valkoisina ettei vaan auto ”karkaa raiteiltaan.”


    • Anonyymi

      Onkohan tuo lihasheikkouspyörän virittäminen lihasheikoikkojen henkilöiden vastine normaaleiden pyöräiljiöiden harjoittamalle kuntoilulle (eli virittämisellä haetaan ikään kuin kasvavaa "suorituskykyä")?

      • Anonyymi

        Tulevaisuuden olympialaisissa kaikki ajavat lihasheikkouspyörillä


      • Anonyymi

        5 vuoden kuluttua on melko aneeminen nuorten aikuisten ikäluokka tiedossa, kun omia jalkoja ei käytetä liikkumiseen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuuden olympialaisissa kaikki ajavat lihasheikkouspyörillä

        Eiks ne aja autolla...


    • Anonyymi

      Lihasheikkousmies ajaa Toyotalla.

    • Anonyymi

      Kolari kannattaa siis ajaa sellaisella nopeudella jonka voi saavuttaa ilman moottoria, ja väittää että ei ole käyttänyt moottoria ja mikäli moottori tuottaa laittomasti nopeutta voi väittää että rajoittava tekniikka kolarissa vaurioitunut

      • Anonyymi

        Asennevammainen on sellainen, joka ei kykene noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä.


    • Anonyymi

      Liikenteessä on myös liikennesääntöjen noudattamis - olettama. Eli jokainen liikenteessä jollain kulkuneuvolla liikkuva tuntee omaa kulkuneuvoaan koskevat esim. väistämis- ja etuajo-oikeusssäännöt ja pyrkii nitä jopa noudattamaan.
      Eli voisiko joku vihdoin ja viimein kertoa näille skuuteilla liikkuville lapsilleen kenellä on väistämisvelvollisuus risteävää liikennettä kohtaan jos tullaan ajamalla suojatielle tai pyörätien jatkeelle!!!

      • Anonyymi

        No, kenellä on väistämisvelvollisuus jos tullaan skuutilla pyörätien jatkeelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kenellä on väistämisvelvollisuus jos tullaan skuutilla pyörätien jatkeelle?

        Väistämissäännöt ovat tärkeitä sääntöjä ja ne tulee osata. Niiden lisäksi on kuitenkin muitakin liikennesääntöjä ja nekin tulee osata ja niiden tarkoitus ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämissäännöt ovat tärkeitä sääntöjä ja ne tulee osata. Niiden lisäksi on kuitenkin muitakin liikennesääntöjä ja nekin tulee osata ja niiden tarkoitus ymmärtää.

        Toisinsanoen et ossoo vastata. Se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta titten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kenellä on väistämisvelvollisuus jos tullaan skuutilla pyörätien jatkeelle?

        Pyörätienjatke ei tarkoita nykyään enää yhtään mitään väistämisen kannalta.
        Ratkaisevaa onko suojatietä tai siinä "jatkeessa" autoilijalle väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit ENNEN ko. paikkaa (tai onko ne kevyelle liikenteelle) tai onko auto juuri kääntynyt samassa risteyksessä.

        Pyörätienjatkeen pätkäviivoitus pitäisi nykyään niissä paikoissa, jossa ajorataa ajava väistää aina, mutta valitettavan paljon on vielä vanhoja vääriä merkintöjä korjaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinsanoen et ossoo vastata. Se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta titten.

        Kuuluisat viimeiset sanat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kenellä on väistämisvelvollisuus jos tullaan skuutilla pyörätien jatkeelle?

        No kun tuohon kysymykseen ei voi vastata ilman lisäehtoja. Eli onko se toinen ajoneuvo (yleensä auto) kääntymässä sen pyörätien jatkeen yli tai onko auton tulosuunnassa väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, stop-merkki tai kärkikolmio tai onko kyseessä korotettu pyöräsuojatie. Noin aluksi.
        Olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä että autojen ja kevyen liikenteen väistösääntojä pitäisi olla yksi ja vain yksi. Eli auto väistää aina tai kevyt liikenne väistää aina. Silloin tämän säännön saattaisi jopa joku oppia muistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinsanoen et ossoo vastata. Se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta titten.

        Kuinka pitkään ajattelit pysyä liikenteessä hengissä tuohon "sååntöön" uskoen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinsanoen et ossoo vastata. Se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta titten.

        Osaan vastata. Totean aluksi, että oma kirjoituksesi on täyttä puppua. Älä levitä tuollaisia vaarallisia valheita. Jos sähköpotkulaudan (skuutin) rakenteellinen nopeus ylittää 15 km/h, niin se on kevyt sähköajoneuvo ja sillä tulee ajaa polkupyöräilijän sääntöjä noudattaen. Opettele liikennesäännöt, äläkä levitä tuollaista väärää tietoa.

        Kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä.

        Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet laitteen käyttäjä sen sijaan lasketaan jalankulkijaksi. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Näillä laitteilla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja laitteen nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle.

        Kaikki vuokrattavat skuutit ovat luokaltaan "kevyt sähköajoneuvo", eli niillä liikutaan pyöräilijän liikennesäännöillä. Ainoastaan pienet nuorten/lasten skuutit ovat niitä, jotka luokitellaan ”jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet” laitteeksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun tuohon kysymykseen ei voi vastata ilman lisäehtoja. Eli onko se toinen ajoneuvo (yleensä auto) kääntymässä sen pyörätien jatkeen yli tai onko auton tulosuunnassa väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, stop-merkki tai kärkikolmio tai onko kyseessä korotettu pyöräsuojatie. Noin aluksi.
        Olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä että autojen ja kevyen liikenteen väistösääntojä pitäisi olla yksi ja vain yksi. Eli auto väistää aina tai kevyt liikenne väistää aina. Silloin tämän säännön saattaisi jopa joku oppia muistamaan.

        Hyvä kommentti: "Eli auto väistää aina tai kevyt liikenne väistää aina. Silloin tämän säännön saattaisi jopa joku oppia muistamaan".
        Juuri noin!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaan vastata. Totean aluksi, että oma kirjoituksesi on täyttä puppua. Älä levitä tuollaisia vaarallisia valheita. Jos sähköpotkulaudan (skuutin) rakenteellinen nopeus ylittää 15 km/h, niin se on kevyt sähköajoneuvo ja sillä tulee ajaa polkupyöräilijän sääntöjä noudattaen. Opettele liikennesäännöt, äläkä levitä tuollaista väärää tietoa.

        Kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä.

        Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet laitteen käyttäjä sen sijaan lasketaan jalankulkijaksi. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Näillä laitteilla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja laitteen nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle.

        Kaikki vuokrattavat skuutit ovat luokaltaan "kevyt sähköajoneuvo", eli niillä liikutaan pyöräilijän liikennesäännöillä. Ainoastaan pienet nuorten/lasten skuutit ovat niitä, jotka luokitellaan ”jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet” laitteeksi.

        Itse kirjoitat puppua ja soopaa. Tietenkin skuutti rinnastetaan polkupyörään ja sitä koskevat samat säännöt. Mikä on pyörätien jatke? ”Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.” Toisin sanoen; se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus muihin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne mistä tahansa suunnasta risteystä titten.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun tuohon kysymykseen ei voi vastata ilman lisäehtoja. Eli onko se toinen ajoneuvo (yleensä auto) kääntymässä sen pyörätien jatkeen yli tai onko auton tulosuunnassa väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, stop-merkki tai kärkikolmio tai onko kyseessä korotettu pyöräsuojatie. Noin aluksi.
        Olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä että autojen ja kevyen liikenteen väistösääntojä pitäisi olla yksi ja vain yksi. Eli auto väistää aina tai kevyt liikenne väistää aina. Silloin tämän säännön saattaisi jopa joku oppia muistamaan.

        Totta, että jokainen liikennetilanne on omanlaisensa ja tilanteeseen vaikuttavat myös liikennemerkit yms. Miksi monet kuitenkin osaavat liikennesäännöt ja osaavat toimia niiden mukaan? Eivät ne säännöt lopulta mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kirjoitat puppua ja soopaa. Tietenkin skuutti rinnastetaan polkupyörään ja sitä koskevat samat säännöt. Mikä on pyörätien jatke? ”Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.” Toisin sanoen; se on sillain että skuuttaajalla on etuajo-oikeus muihin ajoneuvoihin nähten, lähestyivät ne mistä tahansa suunnasta risteystä titten.

        Pyörätien jatkeesta ei edes keskusteltu, vaan vastattiin väitteeseen, että skuuttaajalla olisi muka etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähden, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta, joka ei siis pidä paikkansa laisinkaan.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintä on poikkisuuntainen tiemerkintä, jolla tehostetaan tietoisuutta tilanteesta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä itsestään ei luo mitään väistämisvelvollisuuta kenellekään, vaan väistämisvelvollisuus tilanteessa perustuu liikennesääntöihin ja/tai liikennemerkkeihin.

        Kannattaa opetella väistämissäännöt.

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, että jokainen liikennetilanne on omanlaisensa ja tilanteeseen vaikuttavat myös liikennemerkit yms. Miksi monet kuitenkin osaavat liikennesäännöt ja osaavat toimia niiden mukaan? Eivät ne säännöt lopulta mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole.

        Jaa, olisi syytä opetella jos tuolla ajoneuvolla ajelee. Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä on nykyään kolme. Perinteinen kärkikolmio ja/tai sen alla neliskanttinen lisäkilpi johon on kuvattu musta polkupyörä keltaisella taustavärillä. Mustat nuolet kumpaankin suuntaan. Kolmas on sinivalkoinen polkupyörän kuvalla varustettu liikennemerkki. Semmoiset osoittavat että polkupyöräilijällä tai skuuttaajalla on etuajo-oikeus.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kenellä on väistämisvelvollisuus jos tullaan skuutilla pyörätien jatkeelle?

        Riippuu tilanteesta. Väistämisvelvollisuus voi olla skuuttaajalla tai voi olla ajoradan ajoneuvolla. Ei voi tietää. Tilanteeseen vaikuttaa se, onko mitä liikennemerkkejä, onko jompikumpi tilanteessa kääntyvä. Onko liikennevalot jne. Ei voi sanoa mitään, ennen kuin tietää tasan tarkkaan minkälainen liikennetilanne on.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, olisi syytä opetella jos tuolla ajoneuvolla ajelee. Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä on nykyään kolme. Perinteinen kärkikolmio ja/tai sen alla neliskanttinen lisäkilpi johon on kuvattu musta polkupyörä keltaisella taustavärillä. Mustat nuolet kumpaankin suuntaan. Kolmas on sinivalkoinen polkupyörän kuvalla varustettu liikennemerkki. Semmoiset osoittavat että polkupyöräilijällä tai skuuttaajalla on etuajo-oikeus.

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä ei ole, kuin yksi, joka on Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7).

        "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu."

        Itse pyörätien jatke osoitetaan tiemerkinnällä. Tiemerkintä saa maalata tiehen vain, jos ajoradan ajoneuvoille on asetettu väistämisvelvollisuus jatkeen ylittäjiä kohtaan tilanteessa. Se väistämisvelvollisuus voidaan sitten osoittaa kolmella eri liikennemerkillä (Väistämisvelvollisuus risteyksessä, Pakollinen pysäyttäminen tai Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä ei ole, kuin yksi, joka on Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7).

        "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu."

        Itse pyörätien jatke osoitetaan tiemerkinnällä. Tiemerkintä saa maalata tiehen vain, jos ajoradan ajoneuvoille on asetettu väistämisvelvollisuus jatkeen ylittäjiä kohtaan tilanteessa. Se väistämisvelvollisuus voidaan sitten osoittaa kolmella eri liikennemerkillä (Väistämisvelvollisuus risteyksessä, Pakollinen pysäyttäminen tai Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa).

        Koita päättää. Onko niitä kolme vai yksi? Oikea vastaus on kolme.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeesta ei edes keskusteltu, vaan vastattiin väitteeseen, että skuuttaajalla olisi muka etuajo-oikeus toisiin ajoneuvoihin nähden, lähestyivät ne risteystä mistä tahansa suunnasta, joka ei siis pidä paikkansa laisinkaan.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintä on poikkisuuntainen tiemerkintä, jolla tehostetaan tietoisuutta tilanteesta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä itsestään ei luo mitään väistämisvelvollisuuta kenellekään, vaan väistämisvelvollisuus tilanteessa perustuu liikennesääntöihin ja/tai liikennemerkkeihin.

        Kannattaa opetella väistämissäännöt.

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

        Kappas, maalitolppien siirtelijä taas vauhdissa. Ottaako koville kun on aina väärässä? Kysymys oli juuri pyörätien jatkeesta, joka muuten voi olla myös risteysalueella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita päättää. Onko niitä kolme vai yksi? Oikea vastaus on kolme.

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä on yksi. Väistämisvelvollisuutta pyörätien jatkeen kohdalla voidaan osoittaa ajoradan ajoneuvoille kolmella eri liikennemerkillä, joista yksi on tuo sama, jolla pyörätien jatke osoitetaan.

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä siis yksi ja väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kolme. Helppoa ja selkeää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kappas, maalitolppien siirtelijä taas vauhdissa. Ottaako koville kun on aina väärässä? Kysymys oli juuri pyörätien jatkeesta, joka muuten voi olla myös risteysalueella.

        Pyörätien jatketta ei mitenkään mainittu siinä kirjoituksessa, johon vastasin, vaikka se kenties mainittiin aiemmin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä on yksi. Väistämisvelvollisuutta pyörätien jatkeen kohdalla voidaan osoittaa ajoradan ajoneuvoille kolmella eri liikennemerkillä, joista yksi on tuo sama, jolla pyörätien jatke osoitetaan.

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä siis yksi ja väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kolme. Helppoa ja selkeää.

        Etuajo-oikeus ja väistämismerkit
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä on yksi. Väistämisvelvollisuutta pyörätien jatkeen kohdalla voidaan osoittaa ajoradan ajoneuvoille kolmella eri liikennemerkillä, joista yksi on tuo sama, jolla pyörätien jatke osoitetaan.

        Pyörätien jatkeen osoittavia liikennemerkkejä siis yksi ja väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kolme. Helppoa ja selkeää.

        Helppoa ja selkeää on kun antaa itsensä ymmärtää että kaikki kolme osoittavat saman asian ja asijoitten näit ollen etenemiskärjestyksen joka on sama.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatketta ei mitenkään mainittu siinä kirjoituksessa, johon vastasin, vaikka se kenties mainittiin aiemmin.

        Aivan oikein. Luonnevikainen hämmentää ja sekoittaa aina kun huomaa (taas) erehtyneensä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa ja selkeää on kun antaa itsensä ymmärtää että kaikki kolme osoittavat saman asian ja asijoitten näit ollen etenemiskärjestyksen joka on sama.

        Jos et ymmärrä eroa, että millä liikennemerkillä osoitetaan pyörätien jatke ja millä liikennemerkeillä osoitetaan väistäminen, niin sitten ei ole paljon mitään tehtävissä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä eroa, että millä liikennemerkillä osoitetaan pyörätien jatke ja millä liikennemerkeillä osoitetaan väistäminen, niin sitten ei ole paljon mitään tehtävissä.

        Otetaan jälleen Liikenneturvasta lainaus kun näyttää olevan noita mukaymmärtämisvaikeuksia. ”Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.” Koska niitä liikennemerkkejä on kolme jotka osoittavat samaa olemassa olevaa, edessä avautuvaa, ihan siinä näkökentässä olevaa, pyörätien jatketta niin silloin niitä liikennemerkkejä on kolme. Kaksi niistä voi esiintyä aivan yksinään osoittamassa samaa edessä olevaa pyörätien jatketta, ja yksi liikennemerkeistä on lisäkilpi. Jos ei yksinkertaista asiaa ymmärrä niin paljonko on tehtävissä silloin? Jatka vänkäämistä tietenkin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaan jälleen Liikenneturvasta lainaus kun näyttää olevan noita mukaymmärtämisvaikeuksia. ”Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.” Koska niitä liikennemerkkejä on kolme jotka osoittavat samaa olemassa olevaa, edessä avautuvaa, ihan siinä näkökentässä olevaa, pyörätien jatketta niin silloin niitä liikennemerkkejä on kolme. Kaksi niistä voi esiintyä aivan yksinään osoittamassa samaa edessä olevaa pyörätien jatketta, ja yksi liikennemerkeistä on lisäkilpi. Jos ei yksinkertaista asiaa ymmärrä niin paljonko on tehtävissä silloin? Jatka vänkäämistä tietenkin.

        Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla olevalla tiemerkinnällä (maalaus tiessä).

        Pyörätien jatke merkitään tiehen vain, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu ajorataa ajaville kohtaan jollakin kolmella luetellulla väistämiseen velvoittavalla liikennemerkillä (B5, B6 tai B7) siihen pyörätien jatkeeseen nähden.

        Noista kolmesta liikennemerkistä kuitenkin vain yksi osoittaa pyörätien jatkeen. Kaksi muuta voivat sijaita muualla osoittamassa väistämisvelvollisuutta, ilman yhtään jatketta kohdassa. Ne kaksi muuta (B5 ja B6) eivät siis osoita mitään jatketta, vaan osoittavat väistämisvelvollisuuden tilanteessa.

        Tuo yksi liikennemerkki (B7) sen sijaan osoittaa sekä sen pyörätien jatkeen, että on samalla väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki.

        Yksikään noista kolmesta liikennemerkistä ei ole lisäkilpi, vaan jokainen niistä on täysverinen liikennemerkki.


    • Anonyymi

      Uusi ongelma, jota ei aiemmin ollut, kevyenliikenteenväylillä on 25 - 50 km/h kulkevat leveärenkaiset, runsaasti, tienpinnan tilanteesta riippuen, pölyä nostattavat sähköskootterit.

      Ei kapea rengas ja polkupyöränopeus ole mitään verrattuna näihin vempaimiin.
      Siksi niillä ajaminen pitää kieltää kevyenliikenteenväylillä, ja saavat virittää menopelinsä autoliikenteeseen soveltuvaksi.

      • Anonyymi

        Vanhassa hyvässä tieliikennelaissa oli kohta:
        "Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
        Tämä tarkoittaa myös pölyämistä. Lisäksi tienpitäjän tehtävä on estää tien pölyäminen pitäminen tien pinta puhtaana tai sitoa pöly tiesuolalla.

        Nykylaissa on kohta:
        "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."
        Joka sisältää edellislain tilannenopeus -pykälään sisältyneen pölyttämiskiellon.

        Joten ajoneuvo-asetuksen, ollakseen sopusoinnussa tieliikennelakiin, pitää luokitella yli 5 cm levyisillä renkailla varustetut sähköajoneuvot sekä vastaavat matalarunkoiset sähköajoneuvot ajoneuvoiksi joita ei luokitella polkupyörien kaltaisiski "kevyiksi sähköajoneuvoiksi", kun ne eivät miltään näkökannalta ole "kevyitä", mopokin on kevyempi näihin vempaimiin verrattuna.


      • Anonyymi

        Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa, on vakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.


      • Anonyymi

        Hyväkuntoiset ajavat ihan tavallisilla pyörillä reippaasti kovempaa kuin sähköavusteisella pyörällä pääsee. Pitää sitten muistaa vaikkei sähköavusteisella moottori anna 25km/t enempää sillä voi ajaa lihasvoimalla nopeammin. Pyöräilijän pitäisi huomioida tilannenopeus. Sama koskee sähköpotkulautojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa, on vakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.

        Eli mitä nämä harley davidson käyräsarvisen moottoripyörän näköiset ja auton renkaiden levyisillä renkailla varustetut sähköskootterit ovat ajoneuvolain mukaan, joilla todistetusti ajetaan kevyenliikenteenväylillä nopeudella 50 km/h?
        https://www.google.com/search?sca_upv=1&hl=fi&q=sähköskootteri&udm=2

        Pitääkö tälläinen rekisteröidä ja onko se "kevyt sähköajoneuvo" joka rinnastetaan polkupyörään liikennesäännöissä. Nämä eivät todellakaan ole mitään polkupyöriä.

        Alkaa tämä maailman meno ja lainsäädäntö olla siinä määrin monimutkaista että ei näistä ota enää selvää kukaan, ja liikenne sen mukaista kaaosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mitä nämä harley davidson käyräsarvisen moottoripyörän näköiset ja auton renkaiden levyisillä renkailla varustetut sähköskootterit ovat ajoneuvolain mukaan, joilla todistetusti ajetaan kevyenliikenteenväylillä nopeudella 50 km/h?
        https://www.google.com/search?sca_upv=1&hl=fi&q=sähköskootteri&udm=2

        Pitääkö tälläinen rekisteröidä ja onko se "kevyt sähköajoneuvo" joka rinnastetaan polkupyörään liikennesäännöissä. Nämä eivät todellakaan ole mitään polkupyöriä.

        Alkaa tämä maailman meno ja lainsäädäntö olla siinä määrin monimutkaista että ei näistä ota enää selvää kukaan, ja liikenne sen mukaista kaaosta.

        Tieliikennelaki
        https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P52
        52 § Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
        Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Ajoneuvolaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29
        29 §
        Kevyt sähköajoneuvo
        Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.

        Tuolla googlehaulla löytyy aivan samannäköisiä sähköskoottereita joiden teho vaihtelee 1 kW - 4 kW välillä. Mistä kukaan voi tietää minkä tehoinen kevyenliikenteenväylää kulkeva sähköskootteri on. Ja selvästi osa näistä kulkee vähintään 50 km/h.

        Jos joku asentaa sähkövempaimensa perää tien pintaan ilmavirran ohjaavan spoilerin, on varmasti kyseessä pölyn osalta "liikenteen tarpeeton haittaaminen". mutta missä kohtaa suunnitellusta ajoneuvosta ja sen käytöstä pölyävillä kevyenliikenteenväylillä tulee "tarpeetonta liikenteen haittaamista". Ei tämän ongelman suhteen ole muuta ratkaisua kuin kieltää kaikki sähkövempaimet häiritsemästä kevyttä liikennettä.

        Mutta koska näin ei tapahdu, on koko kevyenliikenne pilattu. Jolla tietenkin on laajat yhteiskunnalliset seuraukset, kaiken muun ympäristöä tuhoavan *askan lisäksi, sekä ulkoilu vähenee, että nämä terveet liikuntakyvyttömät heikentävät lapsesta lähtien kuntoaan ja terveyttään. Ehkä tämä on evoluution kulku, että ihminen ei enää jalkoja tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mitä nämä harley davidson käyräsarvisen moottoripyörän näköiset ja auton renkaiden levyisillä renkailla varustetut sähköskootterit ovat ajoneuvolain mukaan, joilla todistetusti ajetaan kevyenliikenteenväylillä nopeudella 50 km/h?
        https://www.google.com/search?sca_upv=1&hl=fi&q=sähköskootteri&udm=2

        Pitääkö tälläinen rekisteröidä ja onko se "kevyt sähköajoneuvo" joka rinnastetaan polkupyörään liikennesäännöissä. Nämä eivät todellakaan ole mitään polkupyöriä.

        Alkaa tämä maailman meno ja lainsäädäntö olla siinä määrin monimutkaista että ei näistä ota enää selvää kukaan, ja liikenne sen mukaista kaaosta.

        Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on tuo 25 km/h. Jos laite kulkee lujempaa, niin se on laiton tieliikenteessä, eli yleisillä teillä. Se minkälaiseksi laite voidaan rekisteröidä, onkin sitten oma erillinen seikka.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki
        https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P52
        52 § Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
        Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Ajoneuvolaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29
        29 §
        Kevyt sähköajoneuvo
        Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.

        Tuolla googlehaulla löytyy aivan samannäköisiä sähköskoottereita joiden teho vaihtelee 1 kW - 4 kW välillä. Mistä kukaan voi tietää minkä tehoinen kevyenliikenteenväylää kulkeva sähköskootteri on. Ja selvästi osa näistä kulkee vähintään 50 km/h.

        Jos joku asentaa sähkövempaimensa perää tien pintaan ilmavirran ohjaavan spoilerin, on varmasti kyseessä pölyn osalta "liikenteen tarpeeton haittaaminen". mutta missä kohtaa suunnitellusta ajoneuvosta ja sen käytöstä pölyävillä kevyenliikenteenväylillä tulee "tarpeetonta liikenteen haittaamista". Ei tämän ongelman suhteen ole muuta ratkaisua kuin kieltää kaikki sähkövempaimet häiritsemästä kevyttä liikennettä.

        Mutta koska näin ei tapahdu, on koko kevyenliikenne pilattu. Jolla tietenkin on laajat yhteiskunnalliset seuraukset, kaiken muun ympäristöä tuhoavan *askan lisäksi, sekä ulkoilu vähenee, että nämä terveet liikuntakyvyttömät heikentävät lapsesta lähtien kuntoaan ja terveyttään. Ehkä tämä on evoluution kulku, että ihminen ei enää jalkoja tarvitse.

        Näitä yli 1kW tehoisia "nopeusrajoitettuja" sähköskoottereita myös myydään tiedolla että niillä saisi ajaa pyöräteillä.

        Olisi poliisilla tekemistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä yli 1kW tehoisia "nopeusrajoitettuja" sähköskoottereita myös myydään tiedolla että niillä saisi ajaa pyöräteillä.

        Olisi poliisilla tekemistä.

        On käyttäjän/kuskin velvollisuus tuntea ja tietää ajoneuvon tyypin ja ominaisuudet ja se, onko ajoneuvo edes tieliikennekelpoinen.


    • Anonyymi

      Ei tuo sähköpyörien virittely ole mikään uusi ongelma, kaikkia vastaavantyyppisiä menopelejähän on Suomessa viritelty AINA. Ja tietenkin myös poliisit jahtaavat niitä sitten aina :-)

      Esim. Suzuki PV 50:stä on laitettu kulkemaan varsin eri tavoin, on paljon tapauksia jossa peevee kulkenut 130 km/h tai enemmänkin. Siinä onkin mopokuskille pikku renkailla oikein kunnon urheilua jos alkaa renkaat millään tavoin värisemään tai heilumaan.

      • Anonyymi

        Vaikka virittäminen ei ole uusi ongelma, niin se on silti ongelma. Ennenkin oli ongelma ja on ongelma myös nyt.


      • Anonyymi

        50-kuutioinen Kreidler kulki yli 200 Km/h. Imatralla aikoinaan tätä katseltiin. Melkoisen hempulan näköinen laite tuokin oli mutta se oli rakennettu toimimaan noissa nopeuksissa, Suzuki PV 50 :tä ei ole tehty tähän.


    • Anonyymi

      Myös sähkövempaimia saa melko isoilla tehoilla, kulkevat ilman virittämisiäkin tuon 100 km/h, eivät kylläkään ole sellaisia mitä Suomeen laillisesti tuotaisiin vaan ne on sitten osattava jostakin Kiinasta tilata.

      • Anonyymi

        Taisi olla niin, että tuollaisen pelin voi ostaa, mutta se pitää vakuuttaa kuten mopo tai moottoripyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla niin, että tuollaisen pelin voi ostaa, mutta se pitää vakuuttaa kuten mopo tai moottoripyörä.

        Moottoripyörähän se on, kun kulkee kovempaa kuin mopolle sallitaan.
        - rekisteröinti
        - verot
        -tyyppihyväksyntä
        -kuskin ajokortti
        -suojavarusteet
        -eikä ajeta kevyen liikenteen väylillä ja noudatetaan liikennesääntöjä, mukaanlukien nopeusrajoitukset


      • Anonyymi
        UUSI

        Pitääpä hommata!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla niin, että tuollaisen pelin voi ostaa, mutta se pitää vakuuttaa kuten mopo tai moottoripyörä.

        Typerää se nyt on mennä vakuuttamaan!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörähän se on, kun kulkee kovempaa kuin mopolle sallitaan.
        - rekisteröinti
        - verot
        -tyyppihyväksyntä
        -kuskin ajokortti
        -suojavarusteet
        -eikä ajeta kevyen liikenteen väylillä ja noudatetaan liikennesääntöjä, mukaanlukien nopeusrajoitukset

        Höpöhöpö ajetaan niinkuin ennenkin!


    • Anonyymi

      Varmasti. Mutta pitäis vanhempien ohjeistaa nuoria pyöräilyssä ja muilla kulkuneuvoilla ajaessa ettei alikulku tunneleissa tulla kulmantakaa väärää puolta vastaan. On muuten monet kerrat tapahtunut ei viitsis otsa lohkoon livauttaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tai nuorten vanhempia....


    • Anonyymi

      ei pitäisi opettaa kai sitten elektroniikkaaa tai sähkötekniikkaaa kenellekään ja autoistakin poistettava akut sähköt kokonaan

    • Anonyymi

      Kaikki joukolla kävelemään kuin Pohjois-koreassa konsanaan.

      • Anonyymi

        Ensin tulisi löytää semmoinen Jouko joka siihen suostuisi


    • Anonyymi

      max 250w sähköpyörässä ei saa olla kaasukahvaa, peukalokaasu ilmeisesti hyväksytään ja rinnastetaan polkupyöräksi. ( näin manaatti sivullaan väittää.)

    • Anonyymi

      Eiköhän sähköpotkulaudat tuo enemmän liikenneonnettomuuksia ja jopa kuolemia, kuin joku yksittäinen sähköpolkupyöräilijä "Juupajoella".

    • Anonyymi

      No voihan nyt paskatuutti yle on ottanut silmätikukseen sähköpyörät kyllä nämä ylen johtajat ja toimittajat ovat sitten säälittäviä hahahhaa

      • Anonyymi

        Viritetty sähköpyörä ei enää ole tieliikennekelpoinen, eli ei ole silloin enää lain tarkoittaman ja sallima sähköpyörä. Siten ei ole otettu silmätikukseen sähköpyöriä tai niiden käyttäjiä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Viritetty sähköpyörä ei enää ole tieliikennekelpoinen, eli ei ole silloin enää lain tarkoittaman ja sallima sähköpyörä. Siten ei ole otettu silmätikukseen sähköpyöriä tai niiden käyttäjiä.

        Poika ole vaiti viritetty sähköpyörä onn tieliikenne kelpoinen tajuut sä hä poju


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika ole vaiti viritetty sähköpyörä onn tieliikenne kelpoinen tajuut sä hä poju

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


    • Anonyymi
      UUSI

      noille virityille voidaan laittaa muutos katsastukseen,

      • Anonyymi
        UUSI

        Poika olet väärässä ei niitä m voida eikä saa laittaa katsastukseen hehhhh poika tajuatko nnyt hei poika et saa kommentoda kuin 85757578484949xxxcc kooodilla poika


    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä se suurin asennevamma ja vääristynyt ego on pyöräilijöillä. On sitten läskikummi, sähkö tai mummoGt.

    • Anonyymi
      UUSI

      Mulla on omarakentama pyörä ja vakuutettukkin.

    • Anonyymi
      UUSI

      5 vuoden kuluttua kukaan ei myy enää tavis pyöriä,näin se vaan menee valitettavasti

      • Anonyymi
        UUSI

        Onko lihasheikkouspyöräily seuraava muoti? Ihan terveennäköisetkin haluavat esiintyä lihasheikkoisina?
        Pyörämuodit ovat usein hyvin kilpailuvetoisia mutta ehkä sellainen ei vetoa suuriin massoihin jonka on ehkä helpompi samaistua lihasheikoisiin kuin urheilullisiin kilpailijoihin.


      • Anonyymi
        UUSI

        En kaipaa fillariin sähköavustusta, koska en koe fillarointiani lainkaan rasittavana, päinvastoin. Ajelen siirtymiä kyllä silloin tällöin sähköisillä vuokraskuuteillakin silloin kun fillarini ei ole käsillä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Yle- LOPETETTAVA.

      Maikkari hoitaa ylen lakisääteiset tehtävät paljon paljon paljon halvemmalla.

    • Anonyymi
      UUSI

      Homot virittää niitä. Ehtii hätäsemmin huoraamaan samaa sukupuolta olevien kanssa.

      • Anonyymi
        UUSI

        En oikein usko että homostelusta olisi nytkään kysymys. Sen sijaan jokainen päästöttömästi etenevä luo paremman hengitysilmapiirin jokaiselle omin voimin liikkuvaiselle.


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä on tuon lihasheikkousmiehen ongelma? Mitä sähköpyöräily ottaa häneltä suoraan tai epäsuorasti pois?

    • Anonyymi
      UUSI

      Eikös ne ole vaarallisia ne ohjuksen lailla liikenteen seassa viipeltävät kilpapyöräilijät jota ajaa niillä heiverörakenteisilla kevyillä polkupyörillä jopa 60km h ....

      Ne ei edes katso sivuilleen ja seuraa muuta liikennettä kun ne hurmoksessa vääntää niin lujaa kuin pääsee

      • Anonyymi
        UUSI

        Kenties. Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon nopeus on sovitettava tilanteisiin sopivaksi. Väylillä, jossa liikkuu myös jalankulkijoita, ei saa polkupyörällä pyöräillä "täysiä", vaan polkupyöräilijä on velvollinen sovittamaan nopeutensa jalankulkijoihin sopivaksi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Älkää ostako bemaria tai audia. Niissä eivät vilkut toimi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3302
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      97
      2234
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      323
      2146
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2060
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1819
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1271
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1255
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe