Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

Anonyymi-ap

Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemassa kuin lapseton nainen.

Todellisuus on usein monimutkaisempi.

Todellisuudessa lapsia saaneet, uutta kumppania etsivät naiset edellyttävät hyvin usein, että myös (kumppanistaan eronneella) miehellä tulisi olla lapsia.

Tähän on kaksi syytä:

1. Monet lapsia saaneet naiset eivät halua enää saada enempää lapsia kuin mitä he saivat edellisessä liitossaan / edellisissä liitoissaan. Lapseton mies saattaa haluta lapsia, joten hän edustaa riskiä.

2. Monet lapsia saaneet naiset ajattelevat, ettei lapseton mies pysty kokemuksen puutteen vuoksi täysipainoisesti osallistumaan lapsiperheen elämään edes osa-aikavanhempana.

Tämän todellisuuden kieltäminen saattaa antaa "voimaantumisen" tunteita lapsettomille miehille parisuhdemarkkinoilla ja varsinkin tällä palstalla, mutta todellisuus on tätä tunnetta raadollisempi: lapsia saaneet naiset eivät usein halua deittailla lapsettomia miehiä.

Toivoisin tähän tekstiin kommentteja erityisesti naisilta.

🦄

34

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Kyseessä ei ole edellytys, vaan kylmän tosiasian tunnustaminen/ymmärtäminen. Yh-äiti, vaikka ei olisikaan rumapainoinen, ei voi "löytää" kuin yh-miehen. Yh-äiti, joka on jo ainakin kerran jätetty, kuormansa kanssa (lapsi, lapsia), ei tietenkään kelpaa miehille joilla ei ole kuormaa. Erittäin harvoja poikkeustapauksia lukuun ottamatta, esimerkiksi minä voisin ottaa yh-teinin, jos hän on huippukaunis, kuippuhoikka, nöyrä ja antautuvainen.

      • Anonyymi
        UUSI

        "esimerkiksi minä voisin ottaa yh-teinin, jos hän on huippukaunis, kuippuhoikka, nöyrä ja antautuvainen."

        Kirjoitukseni pointti oli, että käsityksesi omasta valinnanvapaudestasi asian suhteen saattaa olla illusorista. Tuollainen kuvailemasi nainen ei välttämättä pidä varteenotettavana ehdokkaana miehiä, joilla ei ole jo lapsia.

        🦄


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "esimerkiksi minä voisin ottaa yh-teinin, jos hän on huippukaunis, kuippuhoikka, nöyrä ja antautuvainen."

        Kirjoitukseni pointti oli, että käsityksesi omasta valinnanvapaudestasi asian suhteen saattaa olla illusorista. Tuollainen kuvailemasi nainen ei välttämättä pidä varteenotettavana ehdokkaana miehiä, joilla ei ole jo lapsia.

        🦄

        Hölmö wanhusnainen, opiskele suomenkieltä, käsite "parinvalinta" ei tarkoita sitä että mies menee vaikka tyttökouluun ja osoittaa sormellaan tyttöä jonka hän valitsee kumppanikseen. "voisin" on konditionaali sanasta "voin".

        Miehelle ei kelpaa mikä tahansa maho luuska. Siinä ei ole kyseessä valinnanvapaudet vaan valintakriteerit.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sanoisin että tilanne on winwin. Lapsia haluamattomat ihmiset tuskin haluavat muidenkaan lapsia metelöimään nurkkiinsa / elämää lasten ehdoilla.
      Lapselliset ihmiset taas etsivät lapsellisia ihmisiä mainitsemistasi syistä.

      Tilanne tasoittuu vasta kun ollaan siinä määrin keski-ikäisiä, että lapset ovat muuttaneet omilleen.

      Miksi tämäkin piti muuten sukupuolittaa ja juuri noin päin?

      • UUSI

        Kyllä. Paljolti kahdet eri markkinat.

        "Tilanne tasoittuu vasta kun ollaan siinä määrin keski-ikäisiä, että lapset ovat muuttaneet omilleen."

        Kuinka moni nyt sitten tuossa vaiheessa enää on edes kiinnostunut jostain uudesta parisuhteesta. Jotkut ovat mutta aika moni on sitä mieltä että parisuhteet on niin nähty.


      • Anonyymi
        UUSI
        scrg kirjoitti:

        Kyllä. Paljolti kahdet eri markkinat.

        "Tilanne tasoittuu vasta kun ollaan siinä määrin keski-ikäisiä, että lapset ovat muuttaneet omilleen."

        Kuinka moni nyt sitten tuossa vaiheessa enää on edes kiinnostunut jostain uudesta parisuhteesta. Jotkut ovat mutta aika moni on sitä mieltä että parisuhteet on niin nähty.

        En tiedä kuinka moni, mutta on meitä jotka ovat seksuaalisesti aktiivisia ja kyvykkäitä vielä viidenkympin jälkeenkin, ja joille parisuhde on aina ollut enemmän hyvän seksin vuoksi eikä lisääntymisen,
        perheen perustamisen tai uno-kaverin vuoksi.

        Ja parisuhde minun kielenkäytössä ei tarkoita välttämättä yhdessä asumista.


      • Anonyymi
        UUSI

        "Tilanne tasoittuu vasta ..."

        Kun lapset ovat muuttaneet omilleen, on munasarjakas rypistyneenä vaihdevuosissaan tai jo niiden yli, eli on yksiselitteisesti poissa seksuaalisilta parisuhdemarkkinoilta. Mies ei ole. Sillä tavalla se tilanne "tasoittuu".

        "Miksi tämäkin piti muuten sukupuolittaa ja juuri noin päin?"

        1) Munasarjakas tarvitsee parisuhdemiestä paljon enemmän kuin mies tarvitsee parisuhdemunasarjakasta.

        2) Yh-isiä on valtavasti pienempi lukumäärä kuin yh-äitejä. Ongelma on siis lähes yksinomaan yh-äitien.


      • Anonyymi
        UUSI

        "Miksi tämäkin piti muuten sukupuolittaa ja juuri noin päin?"

        Sukupuolittaminen ja nimenomaan juuri noin päin oli tarkoituksellista ja perustuu tällä palstalla ilmaistuun yleiseen mielipiteeseen siitä, että lapsia saaneet naiset olisivat lähtökohtaisesti huonommassa asemassa deittailussa kuin lapsettomat naiset. Tämä palstalla usein ilmaistu mielipide on minun käsitykseni mukaan puutteellinen.

        Tuohon tilanteen "tasaantumiseen" liittyen muistutan myös, etteivät kaikki suostu tapailemaan lapsia saaneita henkilöitä silloinkaan, kun lapset ovat muuttaneet pois. Pois muuttaminenhan ei poista lapsia vanhemman elämästä eikä arvomaailmasta.

        🦄


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tilanne tasoittuu vasta ..."

        Kun lapset ovat muuttaneet omilleen, on munasarjakas rypistyneenä vaihdevuosissaan tai jo niiden yli, eli on yksiselitteisesti poissa seksuaalisilta parisuhdemarkkinoilta. Mies ei ole. Sillä tavalla se tilanne "tasoittuu".

        "Miksi tämäkin piti muuten sukupuolittaa ja juuri noin päin?"

        1) Munasarjakas tarvitsee parisuhdemiestä paljon enemmän kuin mies tarvitsee parisuhdemunasarjakasta.

        2) Yh-isiä on valtavasti pienempi lukumäärä kuin yh-äitejä. Ongelma on siis lähes yksinomaan yh-äitien.

        Mikään väitteistäsi ei perustu todellisuuteen. Saat toki vapaasti pitää kaikki käsityksesi.

        🦄


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi tämäkin piti muuten sukupuolittaa ja juuri noin päin?"

        Sukupuolittaminen ja nimenomaan juuri noin päin oli tarkoituksellista ja perustuu tällä palstalla ilmaistuun yleiseen mielipiteeseen siitä, että lapsia saaneet naiset olisivat lähtökohtaisesti huonommassa asemassa deittailussa kuin lapsettomat naiset. Tämä palstalla usein ilmaistu mielipide on minun käsitykseni mukaan puutteellinen.

        Tuohon tilanteen "tasaantumiseen" liittyen muistutan myös, etteivät kaikki suostu tapailemaan lapsia saaneita henkilöitä silloinkaan, kun lapset ovat muuttaneet pois. Pois muuttaminenhan ei poista lapsia vanhemman elämästä eikä arvomaailmasta.

        🦄

        Minä taas luulen, että on enemmän niin päin jotta jo aikuisia lapsia omaavat henkilöt vierastavat enemmän lapsettomia ihmisiä kuin toisin päin.
        Tokihan tuo on yksilökohtaista.

        Ns. Vela-ihmiset ovat kuitenkin edelleen se poikkeus.

        Muistuttaisin kuitenkin että vanhempikin vela-mies voi olla vastuuntuntoinen, empaattinen yksilö.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas luulen, että on enemmän niin päin jotta jo aikuisia lapsia omaavat henkilöt vierastavat enemmän lapsettomia ihmisiä kuin toisin päin.
        Tokihan tuo on yksilökohtaista.

        Ns. Vela-ihmiset ovat kuitenkin edelleen se poikkeus.

        Muistuttaisin kuitenkin että vanhempikin vela-mies voi olla vastuuntuntoinen, empaattinen yksilö.

        "Muistuttaisin kuitenkin että vanhempikin vela-mies voi olla vastuuntuntoinen, empaattinen yksilö."

        😂😂😂

        Hauskaa, että joidenkin mielestä näin ei voisi olla tai että asiasta täytyisi muistuttaa jotakuta.

        🦄


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muistuttaisin kuitenkin että vanhempikin vela-mies voi olla vastuuntuntoinen, empaattinen yksilö."

        😂😂😂

        Hauskaa, että joidenkin mielestä näin ei voisi olla tai että asiasta täytyisi muistuttaa jotakuta.

        🦄

        Kts. esim. kommentti 12:33:14.
        Melko yleinen ennakkokäsitys.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kts. esim. kommentti 12:33:14.
        Melko yleinen ennakkokäsitys.

        Aivan. Anteeksi, en heti ymmärtänyt, koska itse pidän niin vahvasti kahtena eri asiana yhtäältä kokemusta lapsiperheestä ja toisaalta empatiaa ja vastuuntuntoa.

        Aloitukseni tarkoituksena ei missään nimessä ollut vihjata, etteivätkö lapsettomat miehet voisi olla empaattisia ja vastuuntuntoisia.

        🦄


    • Anonyymi
      UUSI

      Itse ajattelen jo aikuisen lapsen äitinä, että ne lapsettomat miehet, joita olen tavannut, ovat ihan eri sivulla. Mentaliteetti huokuu sitä, että ei ole koskaan joutunut ottamaan vastuuta lapsesta ja empatiakyvynkin laita on vähän niin ja näin. Mies, jolla on lapsia, mielellään jo aikuisia, on paljon parempi monestakin syystä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Olen ymmärtänyt, että monet lapsia saaneet naiset ajattelevat näin . Monet lapsettomat miehet eivät tätä asiaa kuitenkaan ymmärrä.

        🦄


      • Anonyymi
        UUSI

        Kaikista vastuuttomimmat miehet joita itse olen tavannut on ollut lapsellisia. Ei se, että osaa ampua lastin perille, paljoa ihmisestä kerro.


    • UUSI

      Luulen, että osalla noin sukupuoleen katsomatta ja osa taas ei luo ennakkoluuloja muitten osaamisista kasvattajana vanhemmuuden kautta.

      Itsekin helpommin saattaisin nykyään ajatella, että lapsia omaava voisi olla kokenut lapsiarjen eikä näin ollen tule yllärinä mitä se vaatii.

      • UUSI

        Ja siinä mielessä on mahdollista, että lapseton jäisi paitsioon.


      • UUSI
        EivorCreed kirjoitti:

        Ja siinä mielessä on mahdollista, että lapseton jäisi paitsioon.

        Jatkan vielä, mutta totuus voi olla kuutenkin yksilöstä riippuen, että joku lapsia omaava on kasvattajana ihan apina ja osaamaton, kun taas lapseton hyvin osaava, tunnollinen ja kykenevä. Ei oo mustavalkoista.


      • Anonyymi
        UUSI
        EivorCreed kirjoitti:

        Ja siinä mielessä on mahdollista, että lapseton jäisi paitsioon.

        Juuri näin. Yllättävän paljon on nyt tullut tukea väitteelleni. 😁

        🦄


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Yllättävän paljon on nyt tullut tukea väitteelleni. 😁

        🦄

        Juu, lähinnä siksi että en jaksaisi ohjailla yllättynyttä kumppania jatkuvasti, vaan olisi mulle helpompaa kun hän ymmärtää itse kokemuksen kautta että joo lapsiarki on joskus hulabaloota ja ei mee käsikirjoituksen mukaan. Olkoon miten kiire leffaan tahansa. 😄


      • Anonyymi
        UUSI
        EivorCreed kirjoitti:

        Jatkan vielä, mutta totuus voi olla kuutenkin yksilöstä riippuen, että joku lapsia omaava on kasvattajana ihan apina ja osaamaton, kun taas lapseton hyvin osaava, tunnollinen ja kykenevä. Ei oo mustavalkoista.

        Niin. Ja lisäksi on huomioitava ihmiset, joilla on kokemusta lasten kasvatuksesta, vaikka heillä ei itsellään ole lapsia.

        🦄


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ja lisäksi on huomioitava ihmiset, joilla on kokemusta lasten kasvatuksesta, vaikka heillä ei itsellään ole lapsia.

        🦄

        Kyllä, kuten minullakin oli pitkä kokemus jo ennen omia lapsia.


      • UUSI
        EivorCreed kirjoitti:

        Kyllä, kuten minullakin oli pitkä kokemus jo ennen omia lapsia.

        Vuodesta 1997-2011, kunnes lopetin kasvatusuran keskittyen muuhun ja omiin lapsiin melko pian. Ja nyt taas palaan kasvatustyöhön. 🙂


      • UUSI
        EivorCreed kirjoitti:

        Vuodesta 1997-2011, kunnes lopetin kasvatusuran keskittyen muuhun ja omiin lapsiin melko pian. Ja nyt taas palaan kasvatustyöhön. 🙂

        Jos nyt vielä lisääntyisin, jos olisi tyttöjä hekin niin antaisin nimeksi Friida, Freya tai Hedvig. Ihania nimiä ja poiminut sukukirjoista. ❤️


    • Anonyymi
      UUSI

      Onneksi sinä olet lapseton 🙏

      • Anonyymi
        UUSI

        Niin, onneksi olen sellainen. ☺️

        🦄


    • Anonyymi
      UUSI

      Viiskymppinen, lapseton (tahattomasti) nainen kommentoi: Nyt parisuhteessa eronneen miehen kanssa, jolla kaksi teiniä. Tietenkään en voi täysin ymmärtää, millaista lasten kanssa on ja miten paljon se vielä tässäkin vaiheessa vie sekä aikaa, että huomiota, mutta mulle oli alusta saakka selvää, että se on sitten koko paketti. En siis sinkkuna varta vasten etsinyt lapsettomia miehiä, olen sellaisiakin treffaillut ja se ettei ole kolahtanut ei liittynyt mitenkään siihen, ettei miehellä ollu jälkikasvua.

      Mutta: todella moni sinkkuisä keiden kanssa juttelin ja treffailin piti mun lapsettomuutta positiivisena asiana. Parisuhteen muodostaminen on aina omanlaisensa prosessi ja uusioperhekuviot parhaimmillaankin haastavia. Mustakin on iisimpää, ettei mulla oo jotain teini-ikäistä tässä kuviossa mukana, olen lapsettomuuteni jo vuosia sitten hyväksynyt. Nykyinen suhde on sellainen, että asumme erillään ja tapaan mieheni lapsia harvakseltaan, toimii meille loistavasti ja näen. ettei yhteistä arkea välttämättä jaeta vasta kun hänen lapsensa ovat täysi-ikäisiä molemmat.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kiva kuulla kokemuksestasi. ☺️ Ja hyvä tietää, että toisinaan lapseton ja lapsia saanutkin löytävät yhteisen sävelen.

        🦄


    • Anonyymi
      UUSI

      Lapsen tulo kasvattaa ihmistä vastuuseen. Vaikka lapsiperhe eroaisi, vastuu jää kuitenkin ja ainakin oletus on, että isäihmisillä on tietoa siitä, mitä ns. elämä on. Kun oma napa ei mene kaiken edelle, vaan ensin tulee jotain muuta.
      Naisella voi olla tällainen kokemus elämästä muutenkin ja lapsettomat miehet tuntuu vaan... lapsellisilta. Mieluummin kumppaniksi joku sellainen, jolla on enemmän elämänkokemusta.
      Naiset hoitaa usein sisaruksia, muiden lapsia, eläimiä jne.jo nuoresta ja oppii vastuuta, mutta miehillä tämmöinen on harvinaisempaa. Kokemus tulee joko omien lasten kautta tai sitä ei ole ollenkaan. Se on tiettyä kykyä heittäytyä toisen eteen ja nähdä asioita toisen vinkkelistä. Ne on tärkeitä juttuja myös parisuhteen onnistumisen kannalta.

    • Anonyymi
      UUSI

      Näin lapsettomana poikamiehenä minulle kelpaa kyllä nainen jolla on lapsia. Nytkin katselen Netflixin hänen 16 v tyttärensä kanssa äitinsä töissä ollessa eikä meillä ole minkäänlaista riitaa. Hyvin mahdumme saman peiton alle ja syömään poppiksia samasta kulhosta tyttöystäväni ollessa iltavuorossa. YH-äidit ovat parhaita.

    • Anonyymi
      UUSI

      Parisuhdemarkkinat voivat todella olla monimutkaisia, ja erityisesti lapsia saaneilla naisilla voi olla omia näkemyksiä siitä, millainen kumppani heille sopii parhaiten. On ymmärrettävää, että jotkut haluavat kumppanin, jolla on jo omia lapsia tai joka ymmärtää vanhemmuuden arjen.

      Samalla on tärkeää muistaa, että jokaisella meistä on omat toiveemme ja tarpeemme parisuhteessa. Ei ole väärin, jos lapseton mies haluaa lapsia tai jos lapsia saaneet naiset haluavat kumppanin, jolla on jo kokemusta vanhemmuudesta. Tämä kuvastaa ihmisten moninaisuutta ja sitä, miten erilaiset elämäntilanteet ja tavoitteet voivat vaikuttaa kumppanin valintaan.

      Tärkeintä on avoin keskustelu ja toisen kunnioittaminen. Jokaisella on oikeus etsiä sellaista parisuhdetta, joka tuntuu omalta ja tukee omaa elämäntyyliä parhaiten.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Tärkeintä on avoin keskustelu ja toisen kunnioittaminen. Jokaisella on oikeus etsiä sellaista parisuhdetta, joka tuntuu omalta ja tukee omaa elämäntyyliä parhaiten."

        Olen samaa mieltä.

        Tällä aloituksella halusin tuoda esille tällä palstalla yleisen, virheellisen käsityksen siitä, että lapset automaattisesti huonontaisivat naisen asemaa parisuhdemarkkinoilla.

        🦄


    • Anonyymi
      UUSI

      Olen lapseton nainen, joten olen aina etsinyt lapsettomia miehiä. En jaksa sitä miehen exää siinä koko ajan pyörimässä. Lapsettomat aika usein päätyvät yhteen, ja sitten taas lapselliset. En sanoisi että lähtökohta on huonompi, jos toinen lapsellinen kelpaa. Aika monella yli kolmekymppisellä niitä lapsia kuitenkin on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe