Uusi moottori, mikä potkuri?

Anonyymi-ap

Sejila pääsi viime kesänä pitkästä aikaa veteen useamman vuoden seisonnan jälkeen.
Keskimoottorilla varustettu 7,8m matkavene, runko mallia runni omavalmiste, puurunko ja lasikuitu päällä.

Moottorin huollon yhteydessä sitten päästiinkin vaihtamaan koko moottori. Uusi kone Nanni Diesel N3.21, vanha kone Oli Nannin 30hp (ainakin joskus ollut 30hp, ilmeni että melko huonossa kunnossa. Raaka merivesijäähdytys pääsi öljyihin, lohkossa jossain hiusmurtuma, venttiilin välyksetkin reilu puoli milliä liikaa.) Tarvisi ostaa uus potkuri. Kone otti kierroksia maksimissaan 2200-2250rpm, vauhtia löytyi kuormasta riippuen 7,5-8 solmua eli aikalailla runkonopeus. Ei hirveästi jaksanut vääntää jos vähän keliä ja kuormaa kyydissä. Uuden merivaihteen välitykset 2,6:1.
Potkurissa merkinnät 16x17, tarkemman tutkiskelun jälkeen sitä onkin muokattu ja tarkat lukemat on 14,92x18,2. Järkeilin maksimikooksi tuohon tilaan 15 tuumasen potkurin, millähän nousulla sitä kannattaisi lähtä kokeilemaan. Suositellut ajokierrokset n. 2800-3000rpm, maksimi nimelliskierrokset 3600rpm. Maksimi vääntö alueella 2600rpm.
Joutokäynnillä 1050rpm vauhtia tuli jo 5 solmua.

Tässä kuvia: https://postimg.cc/gallery/0yZSd9g

15

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö moottorin myyjä laskenut sulle oikeaa potkuria?

      • Anonyymi

        En osannut haluta silloin potkuria kun koneen ostin, paatti oli maissa viitisen vuotta ja viime kesänä ensi kertaa minun omistuksessa. Ompahan nyt kokeiltu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osannut haluta silloin potkuria kun koneen ostin, paatti oli maissa viitisen vuotta ja viime kesänä ensi kertaa minun omistuksessa. Ompahan nyt kokeiltu!

        Potkurin lavat myös yllättävän paksut myös tuolta loppupäästä, ei näytä kuluneelta vaan pikemminkin huonolta muokkaukselta


      • Anonyymi

        Ei osaa myyjä laskea potkurin kokoa. Ostin tässä viisi vuotta sitten uuden koneen ja samasta liikkeestä potkurin. Myyjällä ei ollut tietoa mikä potkuri olisi sopiva, vaikka sai kaikki veneen tiedot. Sitten hän heitti jonkun koon mikä pitäisi sopia. Tein kaupat ja ensimmäisenä kesänä potkuri osoittautui liian pieneksi. Soitto kauppaan ja sain lopulta itse maksaa isomman potkurin. Tällainen tapaus.


    • Anonyymi

      Kysy Mepra tuotteesta tai joltain muulta, jotka häörivät potkurien ja niiden linjojen parissa, niin saat kerralla hyvän.

    • Anonyymi

      Joku 15x11 voisi olla sopiva ja tuollaisia käytetään purjeveneissä noilla akselikierrosluvuilla ja tehoilla. Omassa veneessä 15x10,5. 19 hv VP välityksellä 2,47 kulkee 7,2 kn ja kiertäää 3350 rpm.

      7,8 m veneessä lienee 7-7,5 m vesilinja. Silloin runkonopeus on n. 6,5 solmua ja järkevä matkanopeus ei ainakaan tuota enempää. Itse ajan 6 solmun matkanopeutta 10 m vesilinjalla 2500 rpm.

      • Anonyymi

        Mepratuotteelle laitoin kyselyä ja tarjosivat 16x11". Laitoin saman sähköpostin myös veneakselistoon, kiinnostaa tietää osuuko kuin lähelle samaa. Oisko tuo about yhtä raskas kuin 15x13 tai 15x14? Ruukaakohan nämä laskea että se kiertää tuolla sen maksimit 3600rpm. Onko tuo kuin kiveenhakattu, jos kiertäisi vaihde päällä vaikka sen 3400rpm niin tuskin kannattaisi enää alkaa toimenpiteisiin.. Käytettyä 16x12 myös tarjottiin facebookin kautta.. säästäisi melko hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mepratuotteelle laitoin kyselyä ja tarjosivat 16x11". Laitoin saman sähköpostin myös veneakselistoon, kiinnostaa tietää osuuko kuin lähelle samaa. Oisko tuo about yhtä raskas kuin 15x13 tai 15x14? Ruukaakohan nämä laskea että se kiertää tuolla sen maksimit 3600rpm. Onko tuo kuin kiveenhakattu, jos kiertäisi vaihde päällä vaikka sen 3400rpm niin tuskin kannattaisi enää alkaa toimenpiteisiin.. Käytettyä 16x12 myös tarjottiin facebookin kautta.. säästäisi melko hyvin.

        Kirjottelen eri koneella niin ei näköjään näytä minua alotuspostaajaksi, muttajoo. Kyllä tuo aika kivuttomasti nousee tuon laskennallisen runkonopeuden yli, eikä keulakaan juuri nouse, kahdeksan solmun jälkeen alkaa menemään teho hukkaan. Tuon vanhan potkurin lavat on tuolta kehältä 6.8mm paksut, aika hurjan näkönen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mepratuotteelle laitoin kyselyä ja tarjosivat 16x11". Laitoin saman sähköpostin myös veneakselistoon, kiinnostaa tietää osuuko kuin lähelle samaa. Oisko tuo about yhtä raskas kuin 15x13 tai 15x14? Ruukaakohan nämä laskea että se kiertää tuolla sen maksimit 3600rpm. Onko tuo kuin kiveenhakattu, jos kiertäisi vaihde päällä vaikka sen 3400rpm niin tuskin kannattaisi enää alkaa toimenpiteisiin.. Käytettyä 16x12 myös tarjottiin facebookin kautta.. säästäisi melko hyvin.

        Tuossa yhdistelmässä 15x14 on todella paljon raskaampi kuin 16x11. Myös 15x13 on raskaampi. Mutta pitää muistaa, että potkureissa on eroja eli ilmoitettu nousu ja halkaisija ei kerro kaikkea. Omassa veneessä vaihdoin 16x11 3-lapaisen 15x10,5 2-lapaiseen ja kierrokset kaasu pohjassa eivät muuttuneet lainkaan, mutta jälkimmäinen oli 0,2 kn hitaampi.

        Tuo mun 16x11 oli sellaista mallia, jossa tuntuu aina olevan nousu jotenkin ilmoitettu yläkanttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa yhdistelmässä 15x14 on todella paljon raskaampi kuin 16x11. Myös 15x13 on raskaampi. Mutta pitää muistaa, että potkureissa on eroja eli ilmoitettu nousu ja halkaisija ei kerro kaikkea. Omassa veneessä vaihdoin 16x11 3-lapaisen 15x10,5 2-lapaiseen ja kierrokset kaasu pohjassa eivät muuttuneet lainkaan, mutta jälkimmäinen oli 0,2 kn hitaampi.

        Tuo mun 16x11 oli sellaista mallia, jossa tuntuu aina olevan nousu jotenkin ilmoitettu yläkanttiin.

        Sain ostettua käytetyn hyvännäkösen 16x12 rupelin. Pari kuukautta ni pääsee jo testaamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain ostettua käytetyn hyvännäkösen 16x12 rupelin. Pari kuukautta ni pääsee jo testaamaan!

        Luultavasti on liian raskas, mutta ehkä kuitenkin käyttökelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain ostettua käytetyn hyvännäkösen 16x12 rupelin. Pari kuukautta ni pääsee jo testaamaan!

        Jäät on jo merestä lähtenyt, kauden voi siis aloittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäät on jo merestä lähtenyt, kauden voi siis aloittaa.

        Jep melkeen, 75cm vielä jäätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep melkeen, 75cm vielä jäätä.

        Ei ainakaan saaristomerellä, missä on 75cm jäätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan saaristomerellä, missä on 75cm jäätä?

        Kemissä.. Vielä odotellaan 😁


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe