Mertalan koulu 80-luvulla

Anonyymi-ap

Silloin oli kiusaajilla hyvät päivät. Olin itse koulukiusattu ja siksi jo nuorena masennustaipuvainen.

Onko muita jotka olivat silloin Mertalan koulussa. Itsellä oli yläaste siellä täyttä helvettiä. Katsoin facesta, että vanha luokanvalvoja on myös Facebookin käyttäjä. Mietin joskus kysyäkö että etkö oikeasti huomannut kiusaamista.

Toivon, että se koulu on muuttunut. Muistakaa, ettei KENENKÄÄN tarvitse sietää kiusaamista.

16

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No Talvisalossa oli 80-luvulla ihan samanlaista. Rankkaa kiusaamista esiintyi ja ihmisiä saatettiin kiusata ihan tekosyillä. Eikä ollut pelkästään sanallista, vaan jotkut kävivät kimppuun ihan fyysisesti. Potkivat ja hakkasivat maassa makaajia. Että tietyt 82-83 kasi- ja ysiluokilla olleet voisivat katsoa peiliin, että mitäs oikein tuli tehtyä. Ovatkohan opettaneet omille kakaroilleen samat toimintatavat...? Ja jatkavatko nyt sitten työpaikkakiusaajina jossakin.

      • Anonyymi

        60-luvun alkupuolella olin kansakoulussa pienellä kyläkoululla maaseudulla. Siellä minua kiusattiin koko kolmannen luokan aika. Siitä jäi pysyvät jäljet.


    • Anonyymi

      80 luvulla saapui puistokadun ala-asteelle etelän kasvatti joka sotki monen koululaisen elämän.
      On jatkanut toisten elämän tuhoamista aikuisena ja nyt en tiedä missä vaikuttaa, mutta viimeksi täällä jakeli raamatunlauseita.
      Minua ei kiusannut, mutta todella hyvin pilasi meidän luokan yhteishenkeä.

    • Anonyymi

      Se on luonnon laki, että kiusataan. Kiusaa takaisin!

      • Anonyymi

        Tämäkin kommentti on kiusaamista.


      • Anonyymi

        Oikein. Minä löin kiusaajaa nyrkillä 70-luvulla. Hammas irti ja huulet verillä. Opettajanhuoneen ikkunoiden alla koulun pihalla. Kiusaaminen loppui siihen paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein. Minä löin kiusaajaa nyrkillä 70-luvulla. Hammas irti ja huulet verillä. Opettajanhuoneen ikkunoiden alla koulun pihalla. Kiusaaminen loppui siihen paikkaan.

        Nyrkkitappelut olivat kouluissa tuolloin arkipäivää. Puukkoja tai muita teräaseita ei kannettu. Maassa olevia ei potkittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin kommentti on kiusaamista.

        😁..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyrkkitappelut olivat kouluissa tuolloin arkipäivää. Puukkoja tai muita teräaseita ei kannettu. Maassa olevia ei potkittu.

        Joo, näin oli. Ihan normipuuhaa ainakin pojilla. Tuskin kellään niistä mitään hampaankoloon jäi. Ja harvemmin tarvittiin lasarettia tai lekuria.

        Nykyään on kaikki mennyt ihan pilalle. Itikka jos koulun pihalla pieraisee, niin jo ollaan terapiaa järjestämässä puolelle koulua. Koulut väärällään kaikenlaisia virkaheittoja kallonkutistajia. Huonompaan suuntaan on menty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, näin oli. Ihan normipuuhaa ainakin pojilla. Tuskin kellään niistä mitään hampaankoloon jäi. Ja harvemmin tarvittiin lasarettia tai lekuria.

        Nykyään on kaikki mennyt ihan pilalle. Itikka jos koulun pihalla pieraisee, niin jo ollaan terapiaa järjestämässä puolelle koulua. Koulut väärällään kaikenlaisia virkaheittoja kallonkutistajia. Huonompaan suuntaan on menty.

        Kotona saattoi olla välitön selkäsaunan uhka, jos isälle sanoi, että koulussa kiusattiin.
        Piti ihan tyhmänä ja sanoi, että kiusaa takaisin, äläkä tule enää tästä kaipaamaan.

        Niin...filosofian maisteri minustakin tuli. Helsingin yliopistosta valmistuin 1990.
        Isäukonkin kanssa olimme hyvää pataa loppuun saakka. No hard feelings.


    • Anonyymi

      Mertalan koulu 80-luvulla.
      Jos jotain hyvää kiusaajista hakee, niin aika moni löytyy nykyään Pääskylahdesta.
      Moni jatkoi peruskoulun jälkeen elämän kolua ja aina sitä tulee hyvälle mielelle, kun näkee miten on siinä onnistuttu.

      Kaikki ei onnistuneet jatkamaan elämän kolua, vaan jotkut pääsi ihan oikeisiin töihin.

      • Anonyymi

        Minun tuntemani kiusaaja päätyi jo nuorena lääninvankilan asukiksi. Nyt taitaa olla jo kuollutkin.


    • Anonyymi

      Jos tietäisitte, mitä joistakin Talvisalon kiusaajista tuli, niin varmaan yllättyisitte. Jotkut valmistuivat ammatteihin joissa ei ikinä uskoisi koulukiusaajataustalla toimittavan. Ja yllätys, yllätys: ne tarkkiksen "häirikkö"tyypit eivät kiusanneet. Olivat reiluja kavereita.

      • Anonyymi

        Nätkin koulussa oli tyttö joka oli ns suosittu, mutta kiusaaja ja kukaan ei tykännyt oikeasti hänestä vaan olivat kavereita pelosta, että joutuvat hänen silmätikuksi.
        Oli opettajien suosikki ja sai jopa hyvä ystävä stipendin.
        Hänen äitinsä lahjoi opettajia milloin milläkin glögipullolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nätkin koulussa oli tyttö joka oli ns suosittu, mutta kiusaaja ja kukaan ei tykännyt oikeasti hänestä vaan olivat kavereita pelosta, että joutuvat hänen silmätikuksi.
        Oli opettajien suosikki ja sai jopa hyvä ystävä stipendin.
        Hänen äitinsä lahjoi opettajia milloin milläkin glögipullolla

        Oli Mertalassakin kasarilla yksi tyttökiusaaja. Jotenkin surullista, kun tälle nyt 5kymppiselle naiselle ne yläastepäivät taisivat olla elämän parasta aikaa. Silloin hän kai oli oikea kunkku ja sen jälkeen ei sitten yhtään mitään.


      • Anonyymi

        Muistan Talvisalon seiskaluokan ajat.
        Siellä oli kolme muijaa, joilla korkee etutukka ja persvakoon viimesen päälle vedetyt farkut. Muka rääväsuita. Nimittelivät siskoa, minuu ja meidän kaveria. Kerran onnistuivat niin hyvin, että meillä kolmella oli selkä seinää vasten ja siihen kerääntyi ruokalasta tulevaa populaa katsomaan, mitä tapahtuu. Mieletön porukka näitten kolmen lumpun mukana huutelemassa. Sit tuli vahva tunne, et nyt riittää. Tilanne meni jotenkin ohi, tuliko opettaja hajottamaan väkee, vai mitä.
        Mie päätin sillon, et tää oli viimenen kerta.
        Ei menny kauaa, kun tää kolmikko seuras meitä ruokalasta koulun portaisiin jotain paskaa huudellen. Mitta tuli täyteen. Käännyin ja lähin kävelemään kohti ja tivasin tyyliin samanlaista teinipaskaa, mut vissiin melko päättäväisesti ja oikeesti tosi vihasena. Se kiusaaminen loppu siihen. Ämmät luikki karkuun, jotenkin omasta mielestä kasvonsa säilyttäen 'ainaki sillä on varmaan ollu kuva lohduttautua- mut pakittivat pe**ele ja painelivat tiehensä. Naurettavat akat.
        Muistan edelleen heidän nimet. Ne ei unohu.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe