Onko uskonnottomuudesta elämänkatsomukseksi?

Anonyymi-ap

Valolla on fyysikkojen mukaan kaksoisluonne, se on toisaalta aaltoliikettä ja toisaalta ainetta. Tämä tuli mieleeni, kun pohdin kysymystä, onko uskonnottomuus yksi katsomussuunta uskonnollisten katsomusten rinnalla vai ei.

Ehkäpä uskonnottomuus yhtäältä on katsomus niin kuin uskonnotkin ovat, mutta toisaalta se on luonteeltaan hyvin erilainen katsomus kuin uskonnot. Vai onko niin, että uskonnottomuutta ei tarvitse noteerata katsomukseksi siinä missä uskonnot ovat?

Uskonnottomuuden katsomukselliseen luonteeseen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Esimerkiksi koulujen evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa uskonnottomuutta ja ateismia käsitellään äärimmäisen vähän, ja jos niitä käsitellään, hyvin heikosti. Toisaalta melko usein esitetään ikään kuin syytöksenä, että uskonnottomuus tai ateismi on uskoa siinä missä uskonnotkin.

Koulun opetussuunnitelmien mukaan "oman uskonnon" lisäksi oppilaita tutustutetaan jo kohtuullisessa määrin muihin uskontoihin, kuten islamiin, juutalaisuuteen ja hindulaisuuteen. Sen sijaan koululaisille ei opeteta, että monet ihmiset elävät sitoutumatta mihinkään uskontokuntaan, että voi olla myös uskonnoton elämän- ja maailmankatsomus sekä uskonnoton etiikka ja moraali.

Uskonnottoman vaihtoehdon salaamisella lapsille ujutetaan huomaamatta ajatus, että kaipa sitten joku uskonto ihmisillä on oltava, harvinaisia poikkeuksia ehkä lukuun ottamatta, ja kun täällä Suomessa se "oma uskonto" on evankelisluterilainen, siinä pysyminen on kai sitten luonnollista.

Uskonnottomuuden tunnustamattomuus ilmenee myös monien kunnallisten päiväkotien haluttomuutena järjestää normaalia, uskonnollisesti sitoutumatonta palvelua lapsille evankelisluterilaisen seurakunnan toteuttamien kasvatus- ja hartaustuokioiden ja muunkin uskontokasvatuksen aikana. Suomessa on pitkä, vahva kulttuuri uskonnottomien perheiden lapsien vetämisessä päiväkotien uskontokasvatukseen, koulujen uskonnonopetukseen ja jopa rippikouluun.

Peruskoulussa uskonnon opetuksen vaihtoehtona olevan elämänkatsomustiedonkin asema oli lainsäädännöllisesti vuoteen 2003 asti selvästi syrjitty, kun koulu sijoitti kaikki oppilaat lähtökohtaisesti uskontoon. Elämänkatsomustietoon pääsi vain hakemalla pois uskonnosta.

Nyt tilanne on onneksi muuttunut tai muuttumassa niin päin, että elämänkatsomustieto on kirkkoon ja uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine.

Kaikesta tästä huolimatta uskonnottomat, uskonnollisiin yhdyskuntiin sitoutumattomat ovat maassamme toiseksi suurin, koko ajan kasvussa oleva katsomuksellinen ryhmä. Pääkaupunkiseudulla siihen kuuluu yli neljännes väestöstä. Uskonnottomia on siis paljon enemmän kuin esimerkiksi julkisuudessa paljon esillä olleita islamilaisia. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että varsin monet evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät tutkimusten mukaan tosiasiassa usko kirkon uskontunnustusta.



Palatkaamme kysymykseen, onko uskonnottomuus katsomus.

Pitää paikkansa, että ei ole olemassa mitään uskonnottomuuden ainoaa oikeaa oppia ja ideologiaa, puhumattakaan uskonnottomuuden pyhästä kirjasta. Ihminen voi olla uskonnoton monella tapaa. Ihmiset ovat yksilöitä ja ajattelevat vapaasti monella tavalla.

Uskonnottomuus ei ole katsomus sanan ahtaassa mielessä. Yhdistävää uskonnottomilla on oikeastaan vain vapaus uskonnollisesta sidonnaisuudesta.

Toki käytännössä monilla uskonnottomilla on yhteisiä humanistisia arvoja ja pyrkimystä rationaaliseen ajatteluun. Olennaista kuitenkin on, että uskonnottomien katsomuksellinen ryhmä ei muodostu yhden opin tai ismin varaan. Mitä tästä seuraa?

Eikö uskonnottomuutta sitten oikeasti ole olemassa katsomuksena? Puuttuuko uskonnottomilta jotakin inhimillistä ajattelussaan, kun heillä ei ole uskontoa, jotain maailman monista uskonnoista?

Vastaus on, että uskonnottomilla ei ole aukkoa aivoissaan eikä reikää päässään, mielessään. Heiltä ei puutu uskontojen käsittelemiä asioita koskevia ajatuksia. Uskonnottomilla nimittäin voi olla uskonnottomia ajatuksia, pohdintaa ja vastauksiakin niihin kysymyksiin, joihin uskovilla on uskonnollisia vastauksia.

Toki kaikki uskonnottomat eivät pidä kaikkia uskontojen esittämiä kysymyksenasetteluja mielekkäinä. Esimerkiksi sen pohtiminen, mikä on syntiä tai ei ole, jää pois, jos hylkää koko synnin käsitteen. Silti voi pohtia oikeaa ja väärää. Samoin pähkäily siitä, kuka pääsee taivaan iloihin ja kuka helvetin kauhuihin, ei ole enää mielekästä, jos koko iankaikkisen elämän ajatus hylätään luonnottomana.

https://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2006_01/onko_uskonnottomuudesta_elamankatsomukseksi.html

15

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avauksen artikkeli jatkuu näin:

      Uskonnottomuus ei silti tarkoita, että ihminen kiertäisi kaukaa eksistentaaliset ja filosofiset, niin sanotut perimmäiset kysymykset, taikka eettiset ja moraaliset pohdinnat. Toki monet niin uskontojen ulkopuolella kuin niiden jäsenistäkään eivät vaivaa päätään niillä asioilla jatkuvasti.

      Mutta kirkosta eronneet tai uskonnottomaan vähemmistöön kasvaneet miettivät näitä asioita aivan yhtä suuressa määrin kuin kirkon jäseniksi pienestä pitäen kasvatetut. Ja uskonnottomat ovat myös tosiasiassa käytökseltään ja ajattelultaan yhtä eettisiä ja moraalisia ihmisiä kuin uskontokuntiin kuuluvatkin.

      Uskonnottomuus on moninaisuudestaan ja moniarvoisuudestaan huolimatta katsomuksellinen ryhmä, jolle tulee kuulua samat tai samantapaiset katsomusvapauteen kuuluvat oikeudet kuin on uskonnoillakin. Sitä paitsi evankelisluterilainen kirkkokaan ei ole yhtenäinen, sillä sen jäsenten katsomukset ovat hyvin moninaisia ja vaihtelevia, myös suhtautuminen itse kirkon oppiin ja julistukseen, joka kuitenkin periaatteessa nojaa yhteen oppiin.

      Uskonnottomat on näin ollen pluralismistaan huolimatta yksi maamme katsomuksellisista ryhmistä, jonka olemassaolo ja arvo on paikallaan aikaisempaa paremmin tunnustaa, ottaa huomioon ja tuoda esiin aiempaa moniarvoisemmassa ja monimuotoisemmassa yhteiskunnassamme.

      Erityisesti näin on syytä toimia julkisten palvelujen piirissä ja aivan erityisesti lapsia ja nuoria koskien. Toki myös uskonnottoman vanhusväestön oikeudet pitää alkaa ottaa huomioon.

      Uskonnottomuus on nostettava katsomusryhmäksi katsomusten joukkoon. Valtiovallan, kuntien ja myös median tulee osoittaa huomiota ja arvostusta myös uskonnottomuutta kohtaan yhtä hyvin kuin kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia kohtaan.

      Uskonnottoman identiteetin arvostuksen vahvistumiseen kuuluu luonnollisesti myös uskonnottomien itsensä omanarvontunnon ja itsetunnon vahvistumista.

      Uskonnottomuus on luonnollinen valinta, jossa ei ole mitään häpeämistä. Historiaamme pitkään kuuluneessa uskonnottomuuden paheksumisessa tai tukahduttamisessa sen sijaan on paljonkin häpeämistä. Ajatuksen ja sanan vapaus eivät ole edelleenkään itsestään selviä asioita, vaan ne kaipaavat vaalimista, kehittämistä ja puolustamista.

      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­­N­­y­­m­­f­o­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Niin, jokaisen elämänkatsomushan on viime kädessä yksilöllinen. Näin on loppujen lopuksi ainakin Suomessa myös ev.-lut. kirkon jäsenten kohdalla.

    • Anonyymi

      ET ja sen opiskelu on vinoutunutta; siinä on vain puolitotuuksia.

    • Anonyymi

      Asia on eri yhteiskunnallisesti ja yksilön kohdalta.

      • Anonyymi

        Yksilöistä tässä on puhuttu. Mutta yhteiskunnallisesti uskonnottomuus yhdistää monia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksilöistä tässä on puhuttu. Mutta yhteiskunnallisesti uskonnottomuus yhdistää monia ihmisiä.

        Uskonnottomille on uskonnoton elämänkatsomus, jonka sisältönä on paljon ajatuksia maailmasta, elämästä, tiedosta, tunnista, hyvästä ja pahasta.


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelija uskonnottomat eivät ainakaan lähde mihinkään eettisiin tai moraalisiin pohdintoihin jollei ne jollain lailla liity kirkkoon.

      • Anonyymi

        Eettiset ratkaisut tehdään ilman kirkkoja.


    • Anonyymi

      Keskustelulistalla joku oli kysynyt tekoalyltä.

    • Anonyymi

      Tiedepohjaisuus, rationaalisuus, humanismi.

    • Anonyymi

      "User
      Onko uskonnottomuus elämänkatsomus vai sitä, että elämänkatsomusta ei ole?

      ChatGPT
      Uskonnottomuus voidaan nähdä sekä elämänkatsomuksena että myös tilana, jossa ei ole varsinaista järjestelmällistä elämänkatsomusta. Elämänkatsomus viittaa yleisesti yksilön tai ryhmän näkemyksiin ja arvoihin, jotka ohjaavat heidän käsityksiään elämästä, sen tarkoituksesta, moraalista ja muista perustavanlaatuisista kysymyksistä.

      Uskonnottomuus voi olla osa laajempaa elämänkatsomusta, joka ei pohjaudu uskonnollisiin oppeihin tai uskomuksiin. Tällöin uskonnottomuus voi perustua esimerkiksi humanistisiin, tieteellisiin tai eettisiin näkökulmiin. Joillekin uskonnottomille ihmisille heidän maailmankatsomuksensa voi olla hyvin tietoinen valinta, joka perustuu kriittiseen ajatteluun ja tutkimukseen.

      Toisaalta on myös mahdollista, että jollain henkilöllä ei ole varsinaista jäsenneltyä elämänkatsomusta, vaan heidän suhteensa uskontoon ja uskomuksiin on pikemminkin neutraali tai passiivinen. Tällaisessa tapauksessa uskonnottomuus ei välttämättä edusta aktiivista valintaa, vaan pikemminkin tilannetta, jossa yksilö ei ole omaksunut uskonnollisia käsityksiä tai niitä ei ole hänelle merkityksellisellä tavalla tarjottu.

      Yhteenvetona voidaan sanoa, että uskonnottomuus voi olla sekä elämänkatsomus että myös tila, jossa ei ole selkeää jäsenneltyä elämänkatsomusta. Se voi olla aktiivinen valinta tai passiivinen tila riippuen yksilön taustoista, kokemuksista ja ajattelutavoista."

      • Anonyymi

        Yllättävän hyvä veto!


    • Anonyymi

      Yksilötasolla uskonnottomuus sinänsä ei ole elämänkatsomus, vaan sen pieni osa, vaikka jokaisella uskonnottomalla yksilöllä on uskonnoton elämänkatsomus, mutta se on sisällöllisesti paljon laajempi kuin pelkkä uskonnottomuus sinänsä. Siinä on mm. maailmankatsomusta, tietokäsitystä ja etiikkaa. Tiedepohjaisuutta, rationalismia, humanistista etiikkaa.

      Kirkkokin on alkanut korostaa, että sen jäsenillä voi hyvin olla täysin omanlaisensa usko, että jäsenten ei tarvitse niin tarkkaan virallista, kirkkolaissa viime vuonna taas säädettyä uskontunnustusta tunnustaa, riittää kun on jäsen ja maksaa kirkollisveroa...

      Mutta asiaa voidaan tarkastella yhteiskunnallisesti... Silloin uskonnottomat on yksi katsomuksellinen ryhmä, jonka kaikilla jäsenillä on ikioma elämänkatsomuksensa.

      • Anonyymi

        Uskonnottomia siis näin voidaan pitää katsomuksellisen ryhmänä. Vai millaisena ryhmänä?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe