Nykyinen hallitus pyrkii jo käytännön toimissa sellaisiin ratkaisuihin, kuin sillä olisi jo nyt sell

Anonyymi-ap

Nykyinen hallitus pyrkii jo käytännön toimissa sellaisiin ratkaisuihin, kuin sillä olisi jo nyt sellainen tilanne, jossa se on jo saanut hallitusohjelmaansa kuuluvat uudistukset ja muutokset lakien asteelle ja ne voisi jo nyt toteuttaa. Hallitus hylkää perinteisen neuvottelumallin, joka edellyttää keskustelua ja neuvotteluja työntekijäjärjestöjen kanssa. Tähän suuntaan esittää esim. Elinkeinoministeri Ville Rydman. "Hallitus pitää kiinni omasta ohjelmastaan".

Sitten vakuutetaan, että tällainen menettely kuuluu pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon. Ei kyllä kuulu. Sen sijaan tällainen menettely kuuluu kyllä naapurivaltioon, mutta idän suunnalla olevaan. Melko täsmälleen. Suoraan sanoen tämä hallitus kyllä vaikuttaa kuuluvan heikoimpiin hallituksiin mitä Suomessa on ollut aikoihin. "Tämä hallituksen mainostama malli "Vientivetoinen malli" on hyvin erikoinen, sillä sitä on ollut päättämässä vähemmistö. Vaikka nykyinen hallitus siitä mallin valinnasta vastaa. Lisäksi tuo nimitys saattaa olla harhaanjohtava. Jos Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa menee hyvin, niin se ei suoraan sanoen tarkoita sitä, että Suomessa se malli tuottaisi saman tuloksen. Orpon hallitus ei edes välttämättä toteuttaisi sitä samaa mallia, vaan aivan oman mallinsa, jonka hyvyydestä voi olla monta mieltä. Ei se mallin nimi ratkaise, vaan se, miten hallitus todellisessa käytännössä toimii. Nykyhallituksen toiminnan ennakointi on hyvin epävarmaa. Se nimi "Vientivetoinen malli" voisi olla Suomessa mitä tahansa nimestä huolimatta, eikä sen todellisesta hyvyydestä ole mitään takeita. Etenkään kun sen mallin takana on mm. Perussuomalaiset. Heidän ajattelunsa lähestyy itänaapurin mallia, eikä suinkaan Skandinaavista mallia todellisuudessa. Siltä se vaikuttaa. Orpo, Satonen , Rydman, eivät ainakaan minun arvioinnissa saa hyväksyttävää kuvaa taitavana johtajana. Tilalle löytyisi parempiakin.
Kun Orpo, Purra, Satonen ja muut saman linjan henkilöt puhuvat "vientivetoisesta mallista" niin se voi käytännössä tarkoittaa mitä tahansa. Minä en kyllä pidä tuota ryhmää hyvänä ryhmänä hallitukseen. Todelliset kyvyt siitä hallituksesta puuttuvat. Minun puolestani nykyhallitus joutaisi jo kaatua. Se on jo ehtinyt näyttää kykynsä, tarkemmin sanottuna kyvyttömyytensä. Tämän hallituksen "vientivetoinen malli" muistuttaa erehdyttävästi itäisen naapurimaan mallia. Riippumatta siitä millä nimellä sitä mainostetaan!

3

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessahan on ollut oikeistohallitukset edelliset 2o vuotta ennen tasapuoista marinin. hallitusta joka peri oikeistolta kaatopaikan

      Missä oikeiston työlistäminen 9 miljardin yritystuet menee rikaidenn. johtatuien bonuksiin

      Äänestä SDP

    • Anonyymi

      Suomessa kusipäät tekee uufistusta .

    • Anonyymi

      Vientivetoinen malli tarjottaa yksinkertaisesti sitä että vientialojen palkkataso määrittää myös julkisalojen palkkatason. Tämä on paitsi järkevää niin myös oikeudenmukaista sillä julkinen sektori ei sinänsä tuota lisäarvoa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe