Velkakatto perustuslakiin

Anonyymi-ap

Suomessa pitäsi kirjata perustuslakiin velkakatto ja velkatavoite.
Velkatavoite jarruttaisi menoja ja estäsisi menolisäyksiä, mikäli oltaisiin velkatavoitteen yläpuolella ja velkakatto olisi katto jota kukaan ei uskaltaisi koskea.
Näin toimien saataisiin hallituskausien velkahanojen holtiton availu kuriin ja samalla ei jouduttaisi näin koviin kertasäästöihin kuin mihin nykyinen hallitus on joutunut.
Velkakaton olisi lisäksi syytä olla sidottu euroihin, eikä bruttokansantuotteeseen, muutenhan tuollaisesta katosta mentäisiin heittämällä läpi laman aikana jos bruttokansantuote supistuu reippaasti. Hyvinä aikoina taasen euromääräinen katto hillitsisi tuhlareiden toimintaa. Toki sekä velkatavoite, että katto, pitäisi asettaa suhteessa nykyiseen bruttokansantuotteeseen eikä vetää vain hatusta sopivaa miljardimäärää. Varmaan oltaisiin katon osalta joitain kymmeniä miljardeja yli nykyisen velkamäärän, ja tavoitetason pitäisi olla jotain hieman nykyisen tason alle.

Silloin kun tuollaiset luvut heitetään perustuslakiin, päästään todellakin hallituskaudet ylittävään vastuulliseen talouspolitiikkaan. Nopeat muutokset kun vaatisivat 2/3 tai 5/6 osaenemmistön, joista ensimmäinen vaatii pitkän tuumaustauon ja jälkimmäinen aidosti yhteneväisen näkemyksen tarpeesta rukata velkakattoa.

Erona Yhdysvaltain surullisen kuuluisaan velkakatton olisi lähinnä se, että tavoitetason yläpuolella olo laukaisisi aina jarrut kaikille menolisäyksille, jolloin varsinaista velkakattoa ei kukaan lähtisi lähentelemään.

10

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sanna Marin avasi velkarahan tulvaportit, katosta mentiin läpi ja paine oli niin kova, että edelleen ollaan samalla velkaantumisen uralla. Ja kun talous yskii, niin vielä pahemmin.
      Vielä muutama vuosi sitten hoettiin kuinka velasta ei ole haittaa, mutta velkaa on tarpeeseenkin kivempi ottaa jos tarpeiden välissä velka maksetaan pois.

    • Velkakatto olisikin hyvä asettaa tällaisessa tilanteessa kun ollaan jo "lähes" ylivelkaantuneita. Yksikään hallitus ei pääsisi tekemään menolisäyksiä, kun kisa olisi lähinnä siitä kuka ensimmäiseänä LYHENTÄÄ VELKAA.
      Varmasti painopiste-eroja olisi, vasemmisto omalla vahtivuorollaan korottaa veroja ja oikeisto omalla vuorollaan leikkaa. Mutta periaatteessa tälle uralle pitäsi päästä, muuten hukka perii.

      • Anonyymi

        niinkö, että leikkaamalla itsensä hengiltä hyvä tulee? ei Tule, ongelma on kuten on mainittu, talous mikä ei kasva, ei se todellakaan kasva hallituksen politiikalla, varsinkaan persujen. Vinkki, 4 miljardia Turun junaan on huono investointi kasvua ajatellen, samoin pienet summat mitä levitellään sinne tänne, 40 miljoonaa raviratoihin, 70 miljoonaa minkkitarhoihin ynnä muuhun passskaan.
        Vielä enemmän vaan pitää satsata tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja innovatioiden kaupallistamiseen, tarvitsemme "uusia nokioita".
        Parempi on pystyä kasvattamaan sitä bruttokansantuotetta, mihin velkaa suhteutetaan, jos ei pystytä, mitkään leikkaukset ei auta.
        Sote kuluihin tulee jonkinmoista hlpotusta 10 vuoden ajanjaksolla, kun suuret ikäluokat ovat montun pohjalla, samaan aikaan sitä kasvua ja työvoiman tuontia sen tarpeen mukaan.
        Suomi on pääomaköyhä maa, pois lukien työeläkevakuutusyhtiöt, mutta ne eivät riskisijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niinkö, että leikkaamalla itsensä hengiltä hyvä tulee? ei Tule, ongelma on kuten on mainittu, talous mikä ei kasva, ei se todellakaan kasva hallituksen politiikalla, varsinkaan persujen. Vinkki, 4 miljardia Turun junaan on huono investointi kasvua ajatellen, samoin pienet summat mitä levitellään sinne tänne, 40 miljoonaa raviratoihin, 70 miljoonaa minkkitarhoihin ynnä muuhun passskaan.
        Vielä enemmän vaan pitää satsata tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja innovatioiden kaupallistamiseen, tarvitsemme "uusia nokioita".
        Parempi on pystyä kasvattamaan sitä bruttokansantuotetta, mihin velkaa suhteutetaan, jos ei pystytä, mitkään leikkaukset ei auta.
        Sote kuluihin tulee jonkinmoista hlpotusta 10 vuoden ajanjaksolla, kun suuret ikäluokat ovat montun pohjalla, samaan aikaan sitä kasvua ja työvoiman tuontia sen tarpeen mukaan.
        Suomi on pääomaköyhä maa, pois lukien työeläkevakuutusyhtiöt, mutta ne eivät riskisijoita.

        Satsaaminen mihinkään on aika vaikeaa kun lainaa on liikaa. Se on vähän sellaista peliautomaatin käyttöä….jospa seuraavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satsaaminen mihinkään on aika vaikeaa kun lainaa on liikaa. Se on vähän sellaista peliautomaatin käyttöä….jospa seuraavalla.

        lainaa liikaa? Ei edes kolmasosaa siitä mitä esim usalla on ja europalaisittain ollaan siellä keskiarvon tuntumassa. Kai sinä ymmärrät että vain nimenomaan satsaamalla tulevaisuuteen syntyy kasvua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lainaa liikaa? Ei edes kolmasosaa siitä mitä esim usalla on ja europalaisittain ollaan siellä keskiarvon tuntumassa. Kai sinä ymmärrät että vain nimenomaan satsaamalla tulevaisuuteen syntyy kasvua.

        Suomessa on lainarahalla satsattu viimeiset 20 vuotta, mutta kasvu on jäänyt laihaksi. Eikä siinä vielä mitään, että kasvu on ollut hidasta, samalla Suomen talouden rakenne on alkanut murentua. Kauppataseen vaje on kroonisen alijäämäinen ja se on suhteellisen varma tie kohti näivettyvää taloutta, varsinkin mikäli jonkinlainen velkakatto tulee oikeasti vastaan.
        Miten seuraavat satsaukset olisivat odotusarvoltaan parempia kuin nämä kymmenillä miljardeilla tehdyt tähän asti? Kyllä homma tosiaan muistuttaa peliautomaattia ja käytännössä suomen velkojat ovat se peliautomaatti.
        Vai onko oletus se, että sinä tai joku "raati" osaa nyt tehdä oikeasti toimivia lainarahalla suoritettuja satsauksia, jotka maksavat itsensä takaisin korkoineen. Tähän asti niitä ei ole suomessa lainarahalla osattu tehdä, muutenhan tämä kiihtyvällä uralla oleva lainaaminen olisi ihan eri tilanteessa. Lainaa olisi ehkä onnistuneiden satsausten voimin saatu jo lyhenemäänkin ainakin ruotsin tasoon bkt:stä...no ei?


    • Anonyymi

      Ei sitä sinne saada. Kokoomuksen hallituksessa ollessa asiaa voitaisiin ajaa, mutta aika vaikea kuvitella, että seuraava, todennäköisesti viher-vasuri-enemmistö tulisi 2/3 enemmistöllä sen taakse.

    • Anonyymi

      Lisäksi pitäisi lailla säätää ettei valtion menobudjetista saa tehdä tuloja suurempaa.

    • Anonyymi

      Tulisi palauttaa rikoslakiin kuolemantuomio valtiopetoksesta.

    • Anonyymi

      Iittalassa opiskellaan puhaltamaan vielä lasipeiliovia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe