Hymy pois ja pää suoraan, kuuluu ohje passikuvaa ottaessa. Sisäministeriö julkaisi perjantaina uudet ohjeet passikuvien ottamisesta. Passikuvissa ei saa esimerkiksi hymyillä suu auki. Valaistuksen ja taustan täytyy olla tasainen, ja kuvattavan hartiat ja pää pitää olla suorassa.
Uudet ohjeet perustuvat YK:n alaisen Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön määritelmiin. Uudet vaatimukset palvelevat erityisesti uusia biometrisia passeja, sillä niihin tallennettavaa sähköistä kasvokuvaa käytetään myöhemmin koneellisessa kasvontunnistuksessa.
Uusi valokuvaohje on toistaiseksi suositus. Kun biometrisiä tunnisteita sisältäviä passeja aletaan myöntää alkuvuodesta 2006, uudet passikuvavaatimukset muuttuvat velvoittaviksi.
Lue sisäministeriön tiedote:
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/D8EE59A3B2EBF671C225701C00381E7E
Kuvaohjeita poliisin verkkosivuilla:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/34348F357187F9B7C225701800370CAC?OpenDocument
Miltä uudet ohjeet kuulostavat? Läpäisisikö nykyinen passikuvasi uudet kuvakriteerit?
Sisäministeriöltä uudet ohjeet passikuville
75
32799
Vastaukset
- -Maukka-
Itse hymyilen passikuvassani - valokuvausliikkeen nuori neiti pyysi miuna hymyilemään. En siis tule vaihtamaan passikuvaani miksikään - annan sen olla tällaisena!
- tapahtumat
Tämä koko hommahan perustuu syyskuun 11.päivän tapahtumiin ja sen myötä alkaneeseen terrorismin vaistaiseen taisteluun.Jenkithän näiden tiukentuneiden kansainvälisten turvallisuusvaatimusten takana loppujen lopuksi ovat.
- oppeta koirasi kurin alaise...
tapahtumat kirjoitti:
Tämä koko hommahan perustuu syyskuun 11.päivän tapahtumiin ja sen myötä alkaneeseen terrorismin vaistaiseen taisteluun.Jenkithän näiden tiukentuneiden kansainvälisten turvallisuusvaatimusten takana loppujen lopuksi ovat.
moi mitä mieltä oot esko koverost? mä oon sen fani. mut toi passikuva juttu on nii et eu on iahn perseestä myös esko koveron mielestä.eikä sekään tottele joten miks me toteltais??!! mä ainaski oon siin passi kuvas kiero silmänen ja hampaat ulkona suusta. niin eskokin tekisi.
- hymyilyä
Ei tarvitsekkaan vaihtaa passissasi olevaa kuvaa, vanhat passit kelpaa niin kauan kuin on voimassa. Sen jälkeen et tule uutta passia saamaan kuin hyväksyttävällä kuvalla, eli jos viet kuvat, joissa hymyilet tai irvistelet tms. sopimattomasti, niin et vain saa passia. Joten hymyile rauhassa edelleen.
- matti ja teppo
oppeta koirasi kurin alaise... kirjoitti:
moi mitä mieltä oot esko koverost? mä oon sen fani. mut toi passikuva juttu on nii et eu on iahn perseestä myös esko koveron mielestä.eikä sekään tottele joten miks me toteltais??!! mä ainaski oon siin passi kuvas kiero silmänen ja hampaat ulkona suusta. niin eskokin tekisi.
Niin, ootko?
- esko koveron ystävän koira
matti ja teppo kirjoitti:
Niin, ootko?
en mä oon esko kovero(fani) vammanen. kuka oot. voin kertoo et mä oon esko kovero fani. ootko sä? mä oon. entäs sä? mä joo. nähää joskus sen konsertis...siis keikal. oon siis sen fani..ootsä? mä oon.
- matti ja teppo
esko koveron ystävän koira kirjoitti:
en mä oon esko kovero(fani) vammanen. kuka oot. voin kertoo et mä oon esko kovero fani. ootko sä? mä oon. entäs sä? mä joo. nähää joskus sen konsertis...siis keikal. oon siis sen fani..ootsä? mä oon.
siis esko o ihqu. niin meki ollaan faneja. esko laulaa ihanasti. esko on söpö. esko on tiukka äijä. kiva ku sä oot fani. nii meki. ootsä? nii meki.
joo. konsertis näkyy. me esinnytään sen kans. esko o päällikkö.
esko o bos! - weeruska
tapahtumat kirjoitti:
mutta ainakaan meidän suomalaisten, puhumattakaan eurooppalaisista ylipäätään, ei kannata yhtään valittaa tosta uudesta säännöksestä.
Jos naama on tuhannen kurtulla, kun niin kamalasti pitää yrittää hymyillä, on vaikeampi saada siitä kuvasta esiin merkitsevät pisteet. Ihmisen naama kun on semmonen, että ilmeen mukaan lihakset kohottaa, laskee, venyttää, kutistaa ja muuttaa 2-ulotteista kuvaa joskus melko paljonkin.
Ja monessa kohden henkilön tunnistaminen, ja tunnistaminen oikein, on tärkeää.
Suomeenkin on tullut "pakolaisia" silleen, että samaa lasta on käytetty tekosyynä useamman perheen maahantuloon. Siitä on useita maahanmuuttajia jo kärynnytkin, mutta suurin osa varmaan palloilee täysin vapaana.
Joku passimaakari vääntää paperit "pikkuiselle", joka tulee maihin eka, sitten pitääkin jo äkkiä perhettä yhdistää. Kunhan "perhe" on saatu yhdistettyä, palaa heidän "lapsensa" takaisin jonnekin.. minne milloinkin, ja tulee uudella henkilöllisyydellä uudelleen. Ja "uusperhe" tietty perässä.
Mihin ihmeeseen te kuvittelitte, että ne maahanmuuttajien lapset, joita Suomesta on kadonnut, olisi muka joutuneet? Kyllähän he varmaan maassa ovat (jolleivat ole lisää "perheitä" hakemassa), mutta millä henkilöllisyydellä - se on jo ihan toinen juttu.
Sopii tutustua asiaan, ei tarvis kun seurata valtakunnallisia tiedotusvälineitä vähän, niin ymmärtäis, että passien väärinkäyttämisen vaikeuttaminen on itseasiassa hyödyksi meille kaikille.
Tai vaikka te koko letkajenkka olisitte eri mieltä, mä kuitenkaan en näe henkilöllisyyden varmentamisessa mitään pahaa.. sori vaan.
Eikä takuuvarmasti olla ainoa eurooppalainen maa, joka hyötyy siitä, että maahantulevista ihmisistä saadaan sellaiset kuvat, että tunnistaminen on varmempaa. Ehkä jopa lapsikaappauksiakin saadaan vihdoin vaikeutettua niin paljon, ettei kuka tahansa pääse tosta vaan wattuuksissaan viemään puolisuomalaista muksua tiesminne ählämsählandiaan. - esko on mun koveri
siis esko o ihqu. niin meki ollaan faneja. esko laulaa ihanasti. esko on söpö. esko on tiukka äijä. kiva ku sä oot fani. nii meki. ootsä? nii meki.
esko o bos!Joo nähää sen keikal se on ens maanantaina tavastial. siel esiintyy eskon lisäks kirka. mikä on teijän sähköpostiosote? mä voin antaa mun sit ku annatte teijän ok? mä oon esko fani. oot sä. mä joo. entä sä. mä oon. nähää siel moikka
- eskooooooo
esko o bos!tähän osotteesee saa kirjottaa kaikki esko koveron vannoutuneet fanit, osote o [email protected]! jee jee. oon eskon fani. ootko sä? mä joo.
- Masa
Kyllä meitä holhotaan ja määräyksiä annetaan muutenkin jo tarpeeksi! Eiköhän ne pian anna oikein ohjeet WC:ssä käyntiinkin. Kuinka pitää istua selkä suorassa, aivan äänettömästi, ei lukea lehteä, housut laskettuna juuri 1/3- osa tankoon..
Minkä ihmeen sille mahtaa jos on naurava ilme? Mielestäni on paljon mukavampaa katsella iloista naamaa kuin totista. Vai epäilevätkö kenties lentoasemilla, että nauravan passikuvan kanssa kulkevalla on aina pahat mielessä ?- Miibs
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kun vielä työskentelin valokuvausliikkeessä ja otin passikuvia, todellakin kehotin totisia ihmisiä hieman hymyilemään. Onhan se mukavempaa katseltavaa!
Asiakkailta itseltäänkin sai kiitosta mukavasta kuvasta :) Yleensä passikuvia hävetään kun on niin "tyhmä" ilme... hmm, mutta minkäs voi kun herrat päättää :)
- tigerlil
Miks ihmeessä näinkin nyt sitten pitää tehdä! Miks ihmeessä ei sais hymyillä suu auki? OKie, en mä kyl itekkään hymyilis passikuvassa suu auki, mut silti! Ihan tyhmää!
- agency
Näin se Koskisen jengi jyllää. Kaikkia maailman sääntöjä luetaan nöyrästi kuin piru raamattua, hyviä vedonlyöntipuljuja vainotaan jne. (KHO:n päätös Landsbrokersin jutussa taitaa todella v:ttaa).
Veikkauksen epätoivoinen tukeminen on selvä osoitus valtion halusta halusta karistaa kontoltaan kaikki mahdolliset sosiaalivelvollisuudet lottohullun Suomi pojan ja tytön piikkiin. Tätä kutsutaan myös nimellä kusetus.
Toisaalta. kansalaisia kytätään kohta Bushin teesien mukaan: Kuka piru tietää mitä h:tin temppuja ne ovat keksineet kyttäjengilleen kaikkia vavisuttavan terrorismin uhan edessä?
Mikä kaveri tämä Johannes Koskinen oikein on? Ihan typeriä ohjeita ja sääntöjä, nykyisellä systeemilläkin ollaan pärjätty, miksi muuttaa? Biopassit sinällään ok, mutta alkaa mennä liialliseksi holhoamiseksi tämä homma!
- Passikuva...
En hymyillyt koskaan koulukuvissakaan enkä passikuvissakaan. Naama peruslukemilla, tietenkin!
- vihreät silmät
Minä olen 5kympin paremmalla puolella eikä mielestäni ole niin hirveästi ennenkään vi-
rallisissa kuvissa hymyilty.Turha on siitä
asiasta nyt taas vaahdota,tuntuu nykyään että
ihmiset narisee joka asiasta.Kaikille, "maailma muuttuu eskoseni"!
- mäkin hih
Ottais kuvan syys-marraskuussa -tulee luonnostaan ohjeen mukainen :D
- Jaakko
Ei vaikuta mitenkään. Mä hymyilen kuvassa.
- Emppa
mulla ei ainakaan ikinä pysy pokka passikuvissa. aina yritän olla vakavan näkönen ja sitten kuitenkin purskahdan nauruun jossain vaiheessa. on nyt kyllä entistä vaikeempaa nii...
- tarkoittaa
Että saa hymyillä vähän,ei suu auki niin,että
hampaat näkyy.
- naurattaa
Nythän huonohampaiset on vihdoin otettu huomioon. Ja eihän luonnossa muuta kuin hyökkäävä eläin paljasta hampaansa.
- Ajalta miekka ja kivi?
Siis hä? Ei oo totta. Eikö digitaalinen sormenjälki olisi ollut tuossa sirussa hieman yksinkertaisempi, tunnistukseen selkeämpi ja varmempi toteuttaa?
- Kö?
Sormenjälkeä se tullin setä sitten tihrustaisi sian silmillään ja vertaisi sun naamas että onpas ihan näköinen? Lol..
- Eteen
Rajatohelo tykkää !!! Chigita merkki etukanteen!
Pojille Banaania ja pähkinöitä koppiin!!!! Jotta Passikuvia on monenlaisia!!!- !?!?!?
Siis ei hymyillä on aina ollut "sääntönä" passikuvissa niin miten tämä poikkese mitenkää, "naama peruslukemilla"
- opi ymmärtämään...
!?!?!? kirjoitti:
Siis ei hymyillä on aina ollut "sääntönä" passikuvissa niin miten tämä poikkese mitenkää, "naama peruslukemilla"
jotta sun pitikin mennä ""avautumaan"" omalla kielelläsi!! (Lerppu apuun!!)
- samaa
!?!?!? kirjoitti:
Mikä h....... haloo tosta jutusta piti nostaa? Valokuvaamossa otetaan aina passikuva harmaata taustaa vasten suoraan edestä ja totisella ilmeellä?!? Ompas kyllä nyt todella suuri uudistus!!! Keskustellaan kaikki siitä ainakin viikko! Väitellään ja puidaan asian kaikkia puolia!
- nerya
samaa kirjoitti:
Mikä h....... haloo tosta jutusta piti nostaa? Valokuvaamossa otetaan aina passikuva harmaata taustaa vasten suoraan edestä ja totisella ilmeellä?!? Ompas kyllä nyt todella suuri uudistus!!! Keskustellaan kaikki siitä ainakin viikko! Väitellään ja puidaan asian kaikkia puolia!
aina on passikuvassa annettu ohjeeksi hymyillä. kuka hemmetti haluaa katsoa vihaista passikuvaa seuraavat kymmenen vuotta
- vaaka
nerya kirjoitti:
aina on passikuvassa annettu ohjeeksi hymyillä. kuka hemmetti haluaa katsoa vihaista passikuvaa seuraavat kymmenen vuotta
Mulle ainakin sanottiin kun otin pari vuotta sitte passikuvia että naama peruslukemilla ei saa hymyillä....Onpahan ainakin mun kuva ihan hirveen näkönen mutta minkäs teet.Ihan hävettää näyttää passia koska harvemmin kukaan on niin tosikon näkönen edes luonnostaan..
- Käsittää....
Teekkarihuumori!!! Ei sitten millään!!!
Terveisiä satamiin!!! "Laitiselta" - A.C.S
mutta mitä muuta voi odottaa.
- SomethingNew
..ovat kokopäivätöiset idiootit. Maailmanmeno alkaa mennä taas liian vakavaksi.
- pah.
NOH ihmiset nyt sitten pidätte sen naamataulun peruslukemissa siellä passikuvauksissa. Ja ne ketkä eivät suostu olemaan neutraaleina siellä kuvauksissa niin pysykööt sitten täällä suomessa maanrajojen sisäpuolella. Ja hyvä ryhtihän on kaiken a ja o joten hartiat ja pää suorana siellä kuvauksissa. Etteivät ne ala luulemaan siellä ulkomailla meitä suomalaisia joiksikin vetelehtijöiksi. Alkaa jo hermostuttamaan ja kyllästyttämään toi kaikenmaailman tyhjänpäiväinen irvistely ja naureskelu passikuvissa. Noh eiköhän se jo vihdoin lopu tän neronväläyksen seurauksena. Lopuksi alkakaahan jo tottumaan tähän uuteen säädökseen sillä 2006 ette enää saa passia hymynaamoillanne.
- Nimi M. Erkki
Mihin sitä kuvaa enää tarvitaan? DNA-näyte passin väliin, joko runkkaamala tai vetämällä ranne auki - siinä bio-tunnistetta Bushmannille.
- hapannaama
Nyt on isot pojat suuressa viisaudessaan paattaneet, ettei suomalaiset saa hymyilla( ei ainakaan passikuvassa), se on virallisesti niin.
Eipa ole mitaan syytakaan, paremminkin itkettaa nuo byrokraattien per**leet.
Meneepahan viranomaisilla mukavasti aika, kun keksivat pilkku-ohjeita meille muille.
Mitakohan keksivat seuraavaksi?- uskoa
todeksi,mutta näin on,ei saa hymyillä,tuskimpa ne passianomusta peruuttaa hymyn takia,mie ainakin hymyilen!
- l_80
tosiaankin saatanan kovalla palkalla mietiskelemässä tämmösiä idioottimaisia ehdotuksia!
- Se hymyäminen
tosiaan miettimässä.
Nyt loppu se hymyily.
Nyt on laissa kielletty kaiken lainen julkisella paikalla hymyileminen. Ei mitään virnettä enää tai tulee nokian vihtaa ja sakot.
Ja uutiset katotaan töllöstä kans naama näkkärillä. Ei yhtään hymyilytä ei. Saatana.
Nyt tulee uudet asetukset myös hymiöiden käytöstä.
Sana hymiö myös sensuroidaan tästä eteenpäin. Hy**öitä on vast'edes kutsuttava nimellä 'vakavio'. Vain seuraavan laiset vakaviot ovat sallittuja:
:| :/ :\ :( :{ :[
Jos muun laisia vakavioita tahi hy**öitä ilmenee niin koko viesti sensuroidaan. Armotta. Ja sakkoja tulee jos virnuilija ja rikokseen (hym**lyyn) yllyttämiseen syyllistynyt saadaan kiinni.
Jos vielä tippaakaan nauratte tai tirskutte. saatikka hymyilette niin valtiovalta on antanut kansalaisille ohjeen lattaa sormi tai vastaava ruumiin os oven väliin ja sulkea ovi rivakalla liikkeellä.
LOPPUU SE VIRNUILU!
- N21
No sittenhän mulla on oikein onnistunu kuva passissa. Töistä suoraan armoton hiki ja vitutus päällä menin passikuvaan.. Ei oikein hymyä tullu siinä tilanteessa..=)
- vaasalainen
Mun passia ainaki koristaa räkänauru naama. En oo meinannu päästä sillä baareihin sisälle,mutta kyllä loppujen lopuks kuitenki...Mitä sitä nyt turhaan ruveta synkistelee kuvissa. Hammasrivistö esiin ja nielurisat näkyviin.
- peikko
minä en ole koskaan hymyillyt passikuvissa, olen aina ollut neutraali
- vaikeaa
Ei tuon nyt luulis olevan kovin vaikeata, olla kuvassa perusilmeellä sen suuremmin naureksimatta tai irvistelemättä, katse kohti kameraa ja pää suorassa. Jos on jollekkin ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin olkoon ilman passia.
- Matkamies
Ehdottomasti samaa mielta. Koulukuvat on erikseen!
- suomalaismiehelle
Onks joku mies hymyillyt passikuvassa?Siis heteromies?
- yhden kuvan ottaminen
kun reissuaa maailmalla on kuvien oltava yhteneviä jo oman turvallisuuden kannalta ja ei siinä kuvista tehdä numeroa...rikollisuuskin selviää ehkä paremmin vaikka nykyisin jo tehdäänkin mutkikkaita muutosleikkauksia ja piilolaseilla saa silmien värin erilaiseksi esim. ruskeaksi joka näyttää aidolta. Aion reissuta jatkossakin joten kuvat kuntoon vain...
- persoonaasi
yhteneväisesti... paitti jos olet hymyilemätön mulkku, ymmärrän kantasi, mut sillon voit muuttaa sinne "tarkastuskopin puolelle"
- Nimetön
persoonaasi kirjoitti:
yhteneväisesti... paitti jos olet hymyilemätön mulkku, ymmärrän kantasi, mut sillon voit muuttaa sinne "tarkastuskopin puolelle"
vaan se on kokonaisuus...kun minua kuvattiin USAssa ja otettiin sormenjälkiä sain palkaksi häikäisevän hymyn ja toteamuksen että "hyvä elämäni on vasta edessäpäin"..joten jos huono kuva sen voi muilla avuilla parantaa..."elä on laikkia"
- tarkastajan naamaa....
Mimmonen militaristinen tyhjiö!!! Siis tulee tosi hupia!!!! Miten joku voikin "hakeutua" töihin "kariniemen kanakoppiin"
- Täti M
Ne on nyt ihan sama väitellä että hymyileekö passikuvassa vai ei. Vanhan passin hymyilevän kuvan ssa pitää niin kauan kun passi on voimassa. Mutta uutta passia ei saa kuin normien mukaisella kuvalla. Mitä siitä väittelemään.
On se kumma että joku hiivatin passikuva herättää näinkin paljon keskustelua mutta oikeista asioista ei kukaan halua keskustella.- ei mitään omaa...
Muiden mukana, tyhjä , persoonaton?
- kiilo
mitä järkeä nostaa tuommonen kauhea haloo nuin pienestä asiasta!!!!!!!!!!????????????? säännöt on noudatettaviksi tarkotettu, mitä turhaan mutista nuin pienestä asiasta????!!!???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Katselehan..
..omaa kysymys/huutomerkkiriviäsi, ja mieti hiukan omaa "haloo"-kohuasi..:)
Jaa-a, vai pitäis ihan pokerina olla passikuvassa??! Ei onnaa ainakaan meikäläiseltä, pitää vähän olla pilkettä silmäkulmassa ja hymyä huulilla, ihan kuten ennenkin!
- passikuva perseestä
reikä auki vai kiinni?
- Eräs vaan
Päteekö tämä ajokorttiin? Itselläni on ajokortti jossa hymyilen. Pitääkö ajokortti vaihtaa nyt?
- eveningstar
Natoon mars mars,,,alkusoittoa!! ja valmistulua . Eihän sotilasliiton kansalainen saa hymyillä edes passissa,,, Hyvä suomi,,,Kestääkö budjetti Natoa??Vai kansalaisethan sen kustantaa ,,,verorahoilla. Hyvä suomi .
- eveningstar
Natoon mars mars,,,alkusoittoa!! ja valmistulua . Eihän sotilasliiton kansalainen saa hymyillä edes passissa,,, Hyvä suomi,,,Kestääkö budjetti Natoa??Vai kansalaisethan sen kustantaa ,,,verorahoilla. Hyvä suomi .
- kokonaan
noh, onhan se kiva kun passintarkastukseen menee niin ei saa iloisesti hymyillä enään virkailijalle ja sano päivää. naama peruslukemille niin näytät siltä että ajattelet että v***uako siinä kyttäät mun passia...
Suomalaisilla muutenkin maine maailmalle että ei paljon iloa näytetä..- nrnea
kuka kieltää passintarkastuksessa hymyilemästä? jos ei kerran kuvassa saa, niin täytyyhän edes jossain saada hymyillä. vaikka sitten piruuttaan...
- sitä saisi olla
nrnea kirjoitti:
kuka kieltää passintarkastuksessa hymyilemästä? jos ei kerran kuvassa saa, niin täytyyhän edes jossain saada hymyillä. vaikka sitten piruuttaan...
Juu,mutta suomalaiset muutenkaan hymyile kuin ainoastaan kännissä niin mikä säÄntö tämä nyt sitten on?... :-)
- Harry Potter
Minäkin hymyilin passi kuvassa suu auki ja passi kuva oli mitä hienompi!!!!
- senttimono
No HUH HUH! onneks ehitte ilmottaa tyhmä EU olin huomenna menos passi kuvaa eli 13.6 ma
karseet ei saa nauraa suu auki ja pää pitää olla suoras no jo - wildcat
No ohhoh kaikkea ne keksii, mun passikuvani ei sit menis enää läpi... =0 ihan pilkun naimiseksi menee.. Huh.. nooh onnex henkkareita ei tarvitse vaihtaa ku on passi... älytöntä sanon mie!
- naamat peruslukemille
tarkoitus on tunnistaa henkilö kuvasta ja siihen ei virnuilut kuulu.poseerata voi sitten naantalin aurinkona omissa kuvissaan mitä kuvailee kotona.
- legally.blond
Passikuvissa ihmiset näyttävät yleensä epäedustavilta ja nyt sitten tulee vielä tuollainen sääntö, ettei saa edes hymyillä. Hymyllä voisi pelastaa muuten karsean kuvan. Mut kyllä tunnistaa helpommin kuvasta, jossa hymyilen kuin hapannaamakuvasta.
- Sami
Kauhea meteli yhdestä valokuvaohjeesta. Ette te sitä passikuvaa ole koskaan esitelleet kuin vaadittaessa. Tämäkin ohje on tosiaan seurausta terroristien touhuista ja kaikkien turvallisuuden kannalta tarpeellinen. Taas terroristit ja heidän taustavoimansa hihittelevät itsekseen, kun täällä länsimaissa on saatu eripuraa aikaan. Itse he vaikka itkisivät aidosti passikuvassa, jos ajatollah niin käskisi, eivätkä purnaisi yhtään.
Sitäpaitsi on turhaa sanoa, että tämä on taas sitä jenkkien vouhotusta. Kun terroristi räjäyttää pommin tai ajaa lentokoneen talon seinään, häntä ei liikuta vähääkään, minkämaalaisia, -ikäisiä ja -uskontoisia siinä kuolee, hänhän luulee pääsevänsä paratiisiin. Kyllä tämmöinen toiminta pitää pyrkiä estämään kaikin mahdollisin keinoin, vaikka ne hiukan rajoittaisivatkin vapautta. Tämä valokuva-asia on siinä pikkujuttu, eikä aiheuta todellista haittaa kellekään.
- Nakke
Nykyisessä hymyilen niin, että hampaat näkyy. Mutta vaatimus koskeekin vain uusia passeja...?
Ei haittaa millään tavalla. Ihan sama mulle minkänäköinen kuva siinä on. Ja turvallisuus on ihan hyvä asia. Ei haittaa siis tiukat turvatoimetkaan. - tietenkin
Eihän sinä passikuvassa ole koskaan saanut virnuilla.
- Nimetön
Tekisin niin kuin määrätään.
- blablö
Meneeköhän tässä nyt jotenkin sekaisin muotokuvat ja passikuvat?
Passikuvat on minun käsittääkseni iät ja ajat otettu ihan samoilla SUOSITUKSILLA. Naama ilmeetönnä, pää pystyssä, tasainen tausta ja valo. Nyt nämä suositukset vain muuttuvat säännöksi (mitä varten muuten kuvittelette joka valokuvaamossa olevan samanlainen susteemi niiden passisten ottamiseen?.
Niin.. Ja ne koulukuvat eivät ole passikuvia. Ne eivät ole minun käsittääkseni kelvanneet iki-aikoihin muihin kuin joihinkin opiskelija kortteihin ja sen sellaisiin ei-niin-virallisiin henkkareihin..
On se vaan kumma juttu... Ihmiset on hiihtäneet kivikaudelta saakka nimen omaan sukset jalassa. Jos suksien käyttäminen hiidettäessä muutettaisiin yhtäkkiä lain sanelemaksi, niin johan olisi vastustajia katuvarret täynnä mieltään osoittamassa.. - pitäis
säätää heti "laiksi ja asetukseksi". Minä oon sellanen tyyppi, että hymyilen joskus ehkä liiankin helposti, ja joskus on suoraan sanottuna v'''''''u ku joku neropatti valokuvaaja on väkisellä alkanu väännättämään hymyä passikuvaan! Tosi rasittavaa semmonen. Kyllä passikuva on passikuva ja naamankin tulee siinä olla peruslukemilla! Hymyillään sitten vaikka niissä toisissa kuvissa :)
- bzzz
hienoo, just viime viikolla otin passikuvat ajokorttia varten. otin pienen hymyn (ilman hampaita) ja kuvaaja käski hymyillä "ihan kunnolla". sanoin, että ei kai passikuvassa saa ylenmäärin virnistää ja se sano että ei sillä oo mitään väliä ja "tulee ainakin nätti kuva". just joo. sehän siinä on tärkeintä. prkl. no onneks toi on vielä vaan suositus.
- alikersantti
...niinkuin armeijassa sanottiin !
- Ilmankos..
Jos hymyt on sijoitettu pe****seen, niin sehän selittääkin miksi kaikki alikessut ja muut natsapellet vaikutti armeija-aikana niin persepäisiltä..Jos sitä päivät pitkät komentelee joukkoja pää ahterissaan ja naama/ahteri hymyssä, niin mitä sitä muka voi odottaa.
Olenkin jo pitkään ihmetellyt tuota.. Hyvä kun selvisi tämäkin.. :D
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802