Tapoja tuoda kuvat Canonin eos r100 kamerasta linux mintiin?

Anonyymi-ap

Tässä viikon alussa tosiaan sain uuden kameran ja siitä sitten kävin kuvailemas, niin nyt olis siistii saada nämä kuvat siirretyksi koneelle. Kokeilin usb c, ei konnektoinut, koitin wifi yhteydellä yhdistää, mut vaatii EOS Utility softan. Oisko siis esim jotain EOS Utility alternative softii linux mintiin tms? Ja ihan kyllä outoo että ei muka avaa kameran kuvakirjastoa koneella usb c:n kautta, vaan sanoo pelkästään että "busy". Jos jollain joku tietämys asiasta, niin tänne vain neuvoi, kiitos jo etukäteen! :)

10

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei vaadi mitään softaa, kun hankit kortinlukijan.
      Kortti pois kamerasta ja kortinlukijaan niin toimii kuin USB tikku tai kovalevy.
      Sitten vain kopioit haluamasi kuvat, tai kaikki johonkin kansioon.
      Mieluiten kopio, kuin sirrto, jos toimeenpide katkeaa voit tehdä sen uudestaan.

      Kirjoittelen nyt mintillä ja kopioin kuvat aina kortinlukijalla. Ei tarvitse rasittaa kameran akkua.
      En tiedä onko nykyään, mutta ennen oli linuxissa kuvien siirto mahdollisuus suoraan kamerasta, mutt kortinlukija on vikkelämpi.
      Oli myös mahdollisuus laittaa kuviin GPS koordinaatit google mabsista.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä.
        Kokeilin, mitä tapahtuu, kun kytkee kameran USB:llä linux minttiin.
        Johto ensin kiinni (kamera sammuksissa) virta päälle. Hetkenkuluttua tulee pini neliö alapalkkiin josta aukeaa valikko.
        Kannattaa valita avaa kansio, jolloin tulee kuvakansiot näkyviin ja kuvat voi sitten kopioda haluttuun kansioon.
        Ehkä kannattaa kopioida koko kansio.

        En tiedä toimiiko kaikilla kameroilla.
        Itse käytän kortinlukijaa, joka ei ole kamerasta tai systeemistä riippuvainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä.
        Kokeilin, mitä tapahtuu, kun kytkee kameran USB:llä linux minttiin.
        Johto ensin kiinni (kamera sammuksissa) virta päälle. Hetkenkuluttua tulee pini neliö alapalkkiin josta aukeaa valikko.
        Kannattaa valita avaa kansio, jolloin tulee kuvakansiot näkyviin ja kuvat voi sitten kopioda haluttuun kansioon.
        Ehkä kannattaa kopioida koko kansio.

        En tiedä toimiiko kaikilla kameroilla.
        Itse käytän kortinlukijaa, joka ei ole kamerasta tai systeemistä riippuvainen.

        Jep, kortinlukijalle ääni täältäkin. Kätevä myös kuvien siirtämisessä edestakaisin järkkäri-tietokone-kännykkä -yhteyden väliliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä.
        Kokeilin, mitä tapahtuu, kun kytkee kameran USB:llä linux minttiin.
        Johto ensin kiinni (kamera sammuksissa) virta päälle. Hetkenkuluttua tulee pini neliö alapalkkiin josta aukeaa valikko.
        Kannattaa valita avaa kansio, jolloin tulee kuvakansiot näkyviin ja kuvat voi sitten kopioda haluttuun kansioon.
        Ehkä kannattaa kopioida koko kansio.

        En tiedä toimiiko kaikilla kameroilla.
        Itse käytän kortinlukijaa, joka ei ole kamerasta tai systeemistä riippuvainen.

        Minäkin käytän korkinlukijaa niin Linkuttimessa kuin Wintoosassa.

        Se on ihan porsastelua että USB siirto ei onnistu kamerasta koneelle. Siinä ei kameran akun varaus vähenisi lainkaan, koska USB syöttää tehoa. Jopa pokkareissa USB siirto onnistuu, samoin kännyköissä.

        Yhtenä vaihtoehtona, Canuunaan voi ostaa WiFi ominaisuuden omaavan SD muistikortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin käytän korkinlukijaa niin Linkuttimessa kuin Wintoosassa.

        Se on ihan porsastelua että USB siirto ei onnistu kamerasta koneelle. Siinä ei kameran akun varaus vähenisi lainkaan, koska USB syöttää tehoa. Jopa pokkareissa USB siirto onnistuu, samoin kännyköissä.

        Yhtenä vaihtoehtona, Canuunaan voi ostaa WiFi ominaisuuden omaavan SD muistikortin.

        Nykyään Wifi on kameroissa. Nuo kortit ovat vanhanaikaisia. Minä siirrän kamerasta Google Driveen. En tiedä miten toimisi Linuxilla.


      • Anonyymi

        Olin muuten pohtinut tota kortinlukija hommelii joskus aikaisemmin sillä tosiaan se vaa nii iisii että vetää sen kortin sielt kamerast ja tökkää vaa siihe lukijaa. Joskus rismas ohimenne näki tällase mis oli kortti paikkoi monii ja sitte mietin että olisko ajakohtanen mutta tulin aatoksiin että ei ehkä viellä kun en silloin järkkärii omistanu. Nyt kuitenkin kun tuli tämä elämän eka järkkäri ostettuu nii pohti että vois tämä kenties iha cool pikku lisä olla helpottamaan harrastustani! :)

        Tähän mennes mun ainoo kamera oli kamerapuhelin ja sillä pärjättiin nii sillo ei tämä kortin lukija välttämättä se ajankohtaisin ollu koska riitti vaa et tökkää usb koneesee kii ja kyl se järkkäriski riittää mut jos juuri käy tällanen että ei esim oo kunnollisii usbei lähistöll nii sit ainaki ois se! :)

        Hyvä ku kerroit tästä koska itse en ekaa tätä ajatellu! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään Wifi on kameroissa. Nuo kortit ovat vanhanaikaisia. Minä siirrän kamerasta Google Driveen. En tiedä miten toimisi Linuxilla.

        Niin on, ja on ollut pitkän aikaa. Nyt on kyseessä Canon joissa "wifi" on vammainen, on pakko käyttää Canonin softia - jos saa ne toimimaan.


    • Anonyymi

      Miks pitää omistaa uollaisia menneisyyden tekniikalla varustettuja härpäkkeitä kun on olemassa Samsung Galaxy S 24 ultra. Sillä voi tehdä kaikki tosi vaivattomasti. Niin ja se kamera pesee laadussa minkä laitteen tahansa.

      • Anonyymi

        Voi sinua lapsukainen.


    • Anonyymi

      Sain onkelman ratkastua, vika oli usbissa (usb johto oli music visualizerista). Kokeilin äidin usb c ja tämä sitten läiskäs skriiniin valikon josta valitsin että avaa kuvat kansiossa ja sitten siirsin kuvat usb muistitikulle, eli all solved! :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 7
      972
    Aihe