Käsittämätön valitsemus

Anonyymi-ap

Aksel Alakärppä piti seurapuheen eilen 17.4.2024 klo.19 Helsingin rauhanyhdistyksellä. Hän käsitteli harvinaisen syvällisesti valitsemuksen ongelmaa. Yleensä puhujat eivät uskalla tai kykene tuomaan esille seurapuheissaan mitään syvällisempää. Pelkäävät, että se aiheuttaisi epäilyksiä. On turvallisempaa pitäytyä tuttujen sanontojen toistamisessa. On ymmärrettävää tietenkin, ettei ole helppoa olla puhujana.
Alakärppä käsitteli puheessaan Lutherin Sidottua ratkaisuvaltaa. Oli varmaankin lukenut sen. Siinä kirjassa kumottiin se käsitys, että ihminen voisi tehdä jotain taivasosuuden saavuttamiseksi. Valitsemuskysymys askarrutti Jeesuksenkin aikana: ”Joku kysyi häneltä: ”Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?” Luuk. 13:23. Jeesus vastasi: ”Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille. Monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.” Luuk. 13:24. Toisaalta Jeesus oli jo vastannut tähän kysymykseen: ”Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen.” Matt. 7:14. Jatkokysymys, jota kukaan ei Jeesukselle osannut esittää, olisi seuraava: ”Voiko ihminen vapaasta tahdosta päättää kilvoitella päästäkseen sisään ahtaasta ovesta.” Jos voi, silloinhan ihminen voisi tehdä jotain autuutensa eteen. Jos ei voi, millä perusteilla Jumala valitsee omansa?
Jeesus valittaa Jerusalemin asukkaiden epäuskosta: ”....Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.” Matt. 23:37.
Toisaalta hän sanoi, ettei kukaan voi tulla isän tykö ellei isä vedä häntä. Joh. 6:44.
Miksi toiset pystyvät ottamaan etsikon ajasta vaarin, mutta toiset eivät? Vaikuttaako Jumala itse vastaanottavaisen uskon niissä, jotka hän on ennalta valinnut?

0

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        46
        3167
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        12
        2033
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        18
        1492
      4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

        ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
        Tv-sarjat
        21
        1375
      5. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        11
        1351
      6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        17
        1261
      7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1171
      8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        7
        1105
      9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        6
        1054
      10. 22
        1047
      Aihe