Synkältä näyttää

Runttaaja

Eilen kuoli ainakin kolme tieliikenteessä, tänään vähintään saman verran (http://www.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=490371).

Näyttää siltä, että ei ole ollut hyötyä rajoituksien alentamisesta, ankarimmista rangaistuksista, töyssyistä, eikä mistään muustakaan mukamas turvallisuuteen tähtäävistä toimenpiteistä.

Mielenkiinnolla odotan sitä hetkeä, jolloin virkamiehet viimein tajuavat miten liikenneturvallisuutta voidaan oikeasti parantaa. Tuskin näen sitä päivää kuitenkaan, niin syvään on juurtunut tuo lähes pelkkiin nopeusrajoituksien tuomaan "turvallisuuteen" uskominen.

203

50849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perse

päin vastoin lisää vitutusta ja joustamattomuutta...
      itse lisään vauhtia jos olen joutunut hiljentamään töyssyihin..
      toivottavasti joku tappaa jonkun vielä vitutus päissään ja syynä siihen olisi töyssy..
      itse ainakin voisin tappaa tekijän tai tilaajan kun joudun ryömittäämään töyssyn ylitte (toivottavasti ei satu koskaan yksikää töyssyn puoltaja silloin kun olen joutunut hiljentamaan töyssylle ,meinaa että silloon on sen verran kierroksia että jarru poljinta en tunne ollenkaan muutamaan kilometriin..)

• Lortti

hyvä, että on töyssyjä, ettehän te tuhkaluukun rassaajat muuten IKINÄ pysähtyisi suojatien eteen päästämään jalankulkijoita yll.

• Sellon parkkikellarissa on töyssyjä, mitkä voi kiertää viereisen parkkiruudun kautta, jos se on tyhjänä. Useimmilla kerroilla siinä on kuitenkin auto, vaikka paljon ostarin sisäänkäyntiä lähempiä ruutuja olisi tyhjinä. Olen alkanut nimittää näitä 'kiusantekoautoiksi', koska minusta sen tietyn parkkiruudun käyttämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin kiusanteko.

Koko ilmiö minusta ei ole tavaratalolle positiivista asiakkaiden kohtelua, ja ehdotankin, että töyssyt poistetaan.

• perse
        thatsit kirjoitti:

Sellon parkkikellarissa on töyssyjä, mitkä voi kiertää viereisen parkkiruudun kautta, jos se on tyhjänä. Useimmilla kerroilla siinä on kuitenkin auto, vaikka paljon ostarin sisäänkäyntiä lähempiä ruutuja olisi tyhjinä. Olen alkanut nimittää näitä 'kiusantekoautoiksi', koska minusta sen tietyn parkkiruudun käyttämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin kiusanteko.

Koko ilmiö minusta ei ole tavaratalolle positiivista asiakkaiden kohtelua, ja ehdotankin, että töyssyt poistetaan.

jotka asentaa töyssyjä oman firman eteen..
        toive toteutuu ja asikas lähtee pois ..kuten tein varkauden portissa ,varkauden primassa...
        ennemmin ajan vaikka 30 km seuraavaan osto paikkaan jossa ei asiakasta tuolleen kohdella

• perse
        Lortti kirjoitti:

hyvä, että on töyssyjä, ettehän te tuhkaluukun rassaajat muuten IKINÄ pysähtyisi suojatien eteen päästämään jalankulkijoita yll.

mutta miksi siinä pitää pysähtyä jos siinä ei ole ketään kulkemassa..
        mutta en pysähdy enää vaikka olis töyssy vaan ajan sen läpi vaikka hitaasti mutta tietä antamatta...kuka nyt kuitenkin nöyrtyy ?
        mutta on se hyvä että teidän veron maksajien kukkarossa tuntuu 10000 euroa maksava töyssy ja se muka toimii...itse en kustanna töyssyjä koska en maksa veroja tai mitä maksan saan myös toista kautta käteen eli ei ole minun pussistani pois se lysti..
        mutta teetätän lisä työtä poliisilla ja tiehallinolla jotta sitä rahaa saadaan palamaan enemmän niiden töyssyjen takia...
        lisää vaan niin myös lisää rahaa palaa..

• Jali

Oot ilmeisesti kouluttamaton,itsekeskeinen mulkku jonkalaisia ei tämä yhteiskunta tarvitse.Syvin halveksuntani sinulle kapitalistikakara.

• maukka 2

Olet asenne vammainen ainakin liikenteessä mene lääkäriin ja pyydä apua aivosoluillesi tai ainakin munuaiseen mikä on päässäsi .Helvetin kusiaivo.......

• keljuttaa

töyssyt..nuo tiätä kaunistavat möykyt aiheuttavat vaan verenpaineen nousun ja kulutuksen kasvun kun hidastelet kiihdyttelet jne. kaikki hakevat aina kiertopaikkaa penkereeltä jonka jälkeen valitetaan kun muutaman vuoden päästä tie on levennyt itsestään noin 1m. joissain paikoissa hidasteet on ymmärrettävät varsinkin koulujen,tarhojen ja lapsi asutus alueiden lähellä.! mutta miksi niitä on joka puolella.. pelkkä kyltti riittää.. ja jos vaihtoehtona olisi töyssyn sijasta edes tiehen tehdyt urat. mitkä vain tyyliin muistuttavat että tämäkin voisi olla autoa rassaava hidaste.! on sekin aivan vittumainen tömistus mikä urasta lähtee joka laittaa vähän nopeutta alas! mutta kaippa ne hidasteet on kohta moottori teillä.. ja kuinka paljon hyötyä on hidasteesta talvella? ei mitään.

• töyssy vihaaja
        Jali kirjoitti:

Oot ilmeisesti kouluttamaton,itsekeskeinen mulkku jonkalaisia ei tämä yhteiskunta tarvitse.Syvin halveksuntani sinulle kapitalistikakara.

Pois kaikki töyssyt!!!
        Vanhoista töyssyistä voi melkein ajaa normaalisti yli mikä on taivaallisen hyvä!!

Toi vitun ääliö ei siis ole yksin vaan se on yksi meistä monista järkevistä !!!!

Töyssyt pois ja motari nopeudet 140 km/h...

• mummolla kirkkoon..
        maukka 2 kirjoitti:

Olet asenne vammainen ainakin liikenteessä mene lääkäriin ja pyydä apua aivosoluillesi tai ainakin munuaiseen mikä on päässäsi .Helvetin kusiaivo.......

olet ilmeisesti nössö.....
        Joka ajelee 100 alueella 60.....
        Onnea sinullekkin....
        Mopo...

• erittäin
        keljuttaa kirjoitti:

töyssyt..nuo tiätä kaunistavat möykyt aiheuttavat vaan verenpaineen nousun ja kulutuksen kasvun kun hidastelet kiihdyttelet jne. kaikki hakevat aina kiertopaikkaa penkereeltä jonka jälkeen valitetaan kun muutaman vuoden päästä tie on levennyt itsestään noin 1m. joissain paikoissa hidasteet on ymmärrettävät varsinkin koulujen,tarhojen ja lapsi asutus alueiden lähellä.! mutta miksi niitä on joka puolella.. pelkkä kyltti riittää.. ja jos vaihtoehtona olisi töyssyn sijasta edes tiehen tehdyt urat. mitkä vain tyyliin muistuttavat että tämäkin voisi olla autoa rassaava hidaste.! on sekin aivan vittumainen tömistus mikä urasta lähtee joka laittaa vähän nopeutta alas! mutta kaippa ne hidasteet on kohta moottori teillä.. ja kuinka paljon hyötyä on hidasteesta talvella? ei mitään.

Kohta varmaan todellakin ne on jo motarilla, sitten päättäjän mulkerot ihmettelee että miksi ei mikään toimi.

Ihmeellistä nössö suosintaa...
        tekisivät leveemmät tiet jotta ne ketkä haluaisivat mennä reippaasti niin voisivat mennä.
        Saisi parilta päättäjältä pudota päät...niin vituttaa tämä töyssy ja suoralla hyvällä tiellä 60 ajaminen....

• Autoilija tampereelta
        perse kirjoitti:

mutta miksi siinä pitää pysähtyä jos siinä ei ole ketään kulkemassa..
        mutta en pysähdy enää vaikka olis töyssy vaan ajan sen läpi vaikka hitaasti mutta tietä antamatta...kuka nyt kuitenkin nöyrtyy ?
        mutta on se hyvä että teidän veron maksajien kukkarossa tuntuu 10000 euroa maksava töyssy ja se muka toimii...itse en kustanna töyssyjä koska en maksa veroja tai mitä maksan saan myös toista kautta käteen eli ei ole minun pussistani pois se lysti..
        mutta teetätän lisä työtä poliisilla ja tiehallinolla jotta sitä rahaa saadaan palamaan enemmän niiden töyssyjen takia...
        lisää vaan niin myös lisää rahaa palaa..

En ole suoranaisesti töyssyjä vastaan, mutten niiden puolellakaan. On Tampereella tullut eteen töyssyjä, joista on about kilometriä aikaisemmin varoitettu, mutta itse töyssyt on a) helv. korkeita ja jyrkkiä b) maastoutettu suojatien väriin. Tukivarsi antautui, koska en huomannut töyssyä. Vauhtia ei ollut kuin max. 30km/h kun osuin töyssyyn. Kaupungilta on turha hakea korvauksia, kun "Töyssystä on varoitettu".
        Jotain järkeä töyssyihin.

• silminnäkijä

kyllähän aina paikan löytää missä kaahata, mutta töyssy olis voinu auttaa lauantaina tapahtuneessa kuolonkolarissa mynämäellä...satuin näkemään koko tapauksen kuin elokuvissa, olin toisella puolella tietä kun kyseinen kolari tapahtui...ei juuri nappaa kaahata missään,saati katsoa sellasta. soitimme ambulanssain mutta sen kyllä näki ettei siitä voinu selvitä,nyt on kaks päivää vilissy se tapahtuma kuin nauhana päässä...

• aivan dille ja

nimimerkkisi oloinen, toivottavasti (kun) ajat metsään niin olet yksin etkä sotke muita mukaan tuohon typerään pellleilyysi. Mitä pikemmin niin parempi etpähän ole tuolla tiellä törmäilemässä.

• Töyssy-Eeva turvasäilöön
        töyssy vihaaja kirjoitti:

Pois kaikki töyssyt!!!
        Vanhoista töyssyistä voi melkein ajaa normaalisti yli mikä on taivaallisen hyvä!!

Toi vitun ääliö ei siis ole yksin vaan se on yksi meistä monista järkevistä !!!!

Aivan käsittämätöntä junttiutta kuvitella että autoilijoille vittuilemalla voidaan LASKEA nopeuksia. Nimenomaan miellyttävä, tasainen ja keskeytyksetön ajo rentouttaa kuljettajan.

• jee

Pois kaikki töyssyt!!!

Niin joo totta motari nopeudet vaan korkeemmiks ni saadaan viikonloppulukemiks melkee 20 kuolonuhria!! Hyvä idea miks et oo aikasemmin tota sanonnu..

• jee
        erittäin kirjoitti:

Kohta varmaan todellakin ne on jo motarilla, sitten päättäjän mulkerot ihmettelee että miksi ei mikään toimi.

Ihmeellistä nössö suosintaa...
        tekisivät leveemmät tiet jotta ne ketkä haluaisivat mennä reippaasti niin voisivat mennä.
        Saisi parilta päättäjältä pudota päät...niin vituttaa tämä töyssy ja suoralla hyvällä tiellä 60 ajaminen....

Miks pitää sanoo nössöiksi niitä jotka haluu hiljentää semmosissa paikoissa jossa on hyvää ajaa rauhallisesti! Miks me ollaan nössöjä jos me ei haluta tappaa ihmisiä! Viikonloppuna olis säästyny ihmishenkiä jos teidänlaiset kaahaajat osais ottaa rauhassa semmosiisa paikoissa missä pitää, mutta ku te ette mistään opi, ellei oma äitinne kuole ni on pakko asettaa hidasteita!!!

• maukka 2
        mummolla kirkkoon.. kirjoitti:

olet ilmeisesti nössö.....
        Joka ajelee 100 alueella 60.....
        Onnea sinullekkin....
        Mopo...

Suurinpiirtein peruutan vuodessa sen verran kun sinä ajelet eteenpäin .Voit läheä mukaani katsomaan kuinka te ajtaidottomat kuljettajat sotkette liikenteen vastuuttomalla ajotavalla .NÄET AITIOPAIKALTA KUN AAMULLA LÄHTEE LIIKENTEESEEN. NIIN JO KOLMAS AUTOILIA RIKKOO NOPEUSRAJOITUSTA.Keski-Suomi kaikkein kamalin

• miesjokatiesiliikaa
        Autoilija tampereelta kirjoitti:

En ole suoranaisesti töyssyjä vastaan, mutten niiden puolellakaan. On Tampereella tullut eteen töyssyjä, joista on about kilometriä aikaisemmin varoitettu, mutta itse töyssyt on a) helv. korkeita ja jyrkkiä b) maastoutettu suojatien väriin. Tukivarsi antautui, koska en huomannut töyssyä. Vauhtia ei ollut kuin max. 30km/h kun osuin töyssyyn. Kaupungilta on turha hakea korvauksia, kun "Töyssystä on varoitettu".

Mulla kävi eilen sillein,että ajelin pimeellä tiellä kavereiden kanssa ja siinä oli se 50km/h rajoitus ja noh ehkä vähän siinä tuli ajettuu 60Km/h. Noh sitten siinä 2metrii enne töyssyy näky varotus, että töyssy tiessä niin kiva siin oli vetää liinat kiinni äkkii, mut eihän se vauhti oikein tykänny pysähtyy märällä tiellä niin napsahti sitten siihen töyssyyn aika kovaa prkle. Onneks ei autolle käyny mitenkää. Vähä vaan iskarit painu pohjaan, mutta kelasin siinäkin tilanteessa, että jos olis ollu toinen matalampi auto niin paljonhan siinä olis osiiki jääny matkalle.
        Ite oon sitä mieltä, että noi töyssyt vois työntää pois jostain aivan turhista paikoista esim kaverin pihan läheltä. Siin on 3töyssyy 100metrin matkalla. Kyllä ny stna siihen yksikin riittäisi! Niin ja toi eiline töyssy oli semmosella paskalla asfaltti tiellä missä sitä ei tarvis kyl yhtään. Sais sieltäkin sen kyllä ottaa pois! Eli töyssy paikkoihin mis niitä kunnolla tarvitaan. esim johonkin suojatien lähelle jossa on kova liikenne, mutta ei ny stna mihinkää tielle missä ei oo kävelijöitä näkynykkää!

• Minä

Pois kaikki töyssyt!!!

Mä en tajua tota kaikkien idiootien koohotusta noista 'nostetaan nopeudet 140km/h'!! Just tollasten ääliöiden takia täällä kuolee ihmisiä, kun tätyy alkaa esittellä omia taitojaan, joita ei kuitenkaan ole!!!! Mulla kuoli mun sukulainen yhdessä noista viikonlopun auto-onnettomuuksissa, mutta jääkön tämä onnettomuus nimeämättä :( Sitten täällä joku idiootti alkaa sanomaan että "paskat mistään turvallisuusjutuista ja nostetaan kaikille moottoripyöräilijöille vaan nopeudet 140 km/h!!! Juu heitetään vaan kaikki turvallisuudet pois ja tapetaan kaikki toisememme, sitähän sä tunnut haluavan, kun tollasta alat sanomaan!!! Jos sä et välitä omastas tai kenenkään muun hengestä, niin jätä suosiolla nuo juttusi omaan tietoosi!! S**tana, kun mua vituttaa tollaset kusipäät, jotka ei välitä lainkaan kenenkään hengestä tai elämästä!!

• Sucks
        jee kirjoitti:

Niin joo totta motari nopeudet vaan korkeemmiks ni saadaan viikonloppulukemiks melkee 20 kuolonuhria!! Hyvä idea miks et oo aikasemmin tota sanonnu..

Joo töyssyt on perseestä.Ei ne mitään turvallisuutta oikeesti lisää.Jos joku pätkä on töyssytetty täyteen,niin autoilijat vaihtaa reittiä, mitä töyssyttäjät ovat alunperin halunneetkin.Mutta jossain se sama automäärä ajaa kuitenkin.
        Tössyt on sitäpaitsi ihan hauskoja.Niistä on kiva alkaa prätkällä keulimaan. No millä prätkällä niin voi tehdä muka. No tietty kilvettömällä crossifillarilla jotka muutenkin ovat suosittuja virkavallan piirissä.

• Työsuhde

Ei Tarvitse Hiljentää.Voi Laittaa Verotukseen Korjaukset.Puhumatkaan Maasturi Miehiä.

• Juhis859
        Autoilija tampereelta kirjoitti:

Jooh on se tosi mukavaa,jos tekee itelleen auton mis madallus sarja ja nappaa noista aika hyvinkin kiinni viel :< kallist lystii ja noitakin alkaa olemaan joka hiton mestas :(

• perse
        maukka 2 kirjoitti:

meillä p'in se on poliisi ja etenkin johtotasolla..
        ps: 50 tonnia vuodessa omalla rahalla ajava ...

• kjhfuky
        jee kirjoitti:

motarillako noi onnettomuudet sit tapahtuu...ne jotka siel törttöilee ajaa alle rajoitusten

• perse
        aivan dille ja kirjoitti:

nimimerkkisi oloinen, toivottavasti (kun) ajat metsään niin olet yksin etkä sotke muita mukaan tuohon typerään pellleilyysi. Mitä pikemmin niin parempi etpähän ole tuolla tiellä törmäilemässä.

saan ajettua joskus vahingossa jonkun töyssyn kannatajan ylitse..

• Autoilija tampereelta kirjoitti:

ihan oikein että töyssyjä on mutta ne perhanat ovat jiilan mitättömii ne pitäisi kaikki olla sellasii et jos 15 lujempaa ajaa ni rengas irtoo millä ihmeellä saadaan suomalaiset antamaan jalankulkijoille tietä samalla tavalla kuin ranskalaiset ja niillä hän kun ei ole kiire sen kylllä huomaa et suomen autoilijalla VITTU on kiire aina ja siks onnettomuuksia sattuu aivan liikaa ja jalankulkijoita jää alle hyvä tapa saada tietä on nytkähtää suojatienreunassa uhkaavasti ja vipatakassi eteen ni eiköhä sen lukkojarrutuksen jäkeen saa tietä kunnollla ja sit toinen PERSEEST oleva asia on ettei autolla osata pysähtyä jos suojatien eteen on auto vasemman kaistan reunassa ja näkyvyys huono ni lakimäärää jo pysähtymään mutta ei suomi opn kuin villilänsi VITUN YLPEET PASKAT AUTOILIJAT opetelkaa ajamaan suomalaiset takas autokouluun minä sentään olne poikkeus suomalaisena autoilevana HAH

• Järjetöntä tai ei
        Lortti kirjoitti:

Olin tässä taannoin tieturvakurssilla ja sielä nousi aiheeksi nämä töyssyt. Pohdittiin sielä yksin tuumin että niistä töyssyistä ei ole muutakun harmia. Ajatelkaapa kun joku rekka ajaa semmoseen hidaste töyssyyn niin siinä on runko aika kovilla. Mutta mitenkäs nämä henkilöautot, no, vanhemmassa autossa jos on iskunvaimentimet huonossa kunnossa niin se lyö aika helposti pohjille hiljasessa nopeudessa, mutta niinhän se on että mitä enemmän on nopeutta niin sen vähemmän se töyssy tuntuu siinä autossa. Ja uusissa autoissa ei tunnu senkään vertaa. Kyllä se on sillä tavalla että jos jossain on töyssyjä niin siinä osa autoilijoista ajaa kovempaa mitä ilman töyssyjä ajaisi. Itse kyllä hiljennän vauhtia töyssyihin mutta olen kumminkin sitä mieltä että kyllä ne joutais romunkeräykseen.

• Minä kirjoitti:

Mä en tajua tota kaikkien idiootien koohotusta noista 'nostetaan nopeudet 140km/h'!! Just tollasten ääliöiden takia täällä kuolee ihmisiä, kun tätyy alkaa esittellä omia taitojaan, joita ei kuitenkaan ole!!!! Mulla kuoli mun sukulainen yhdessä noista viikonlopun auto-onnettomuuksissa, mutta jääkön tämä onnettomuus nimeämättä :( Sitten täällä joku idiootti alkaa sanomaan että "paskat mistään turvallisuusjutuista ja nostetaan kaikille moottoripyöräilijöille vaan nopeudet 140 km/h!!! Juu heitetään vaan kaikki turvallisuudet pois ja tapetaan kaikki toisememme, sitähän sä tunnut haluavan, kun tollasta alat sanomaan!!! Jos sä et välitä omastas tai kenenkään muun hengestä, niin jätä suosiolla nuo juttusi omaan tietoosi!! S**tana, kun mua vituttaa tollaset kusipäät, jotka ei välitä lainkaan kenenkään hengestä tai elämästä!!

ylinopeussakot on ihajees tasoo jo mut kaumpunkiin pitäs saada kovemmat rangaistukset törttöilyst ja vilkun käyttämättäjättämisest ja kaikki jokka törttöilly TAKASVAAN AUTOKOULUNPENKILLEJOS HENKIIIN JÄÄVÄT JAKORTTI POIS KUNNES ON AUTOKOULUN UUSIKS AJANU :D

• vastaus

Perseelle. toivottavasti vilkaiset tätä jälkeen päin.
        Suosittelen sinulle todella vilpittömin mielin itsemurhaa,ei tuollaisen tekstin jälkeen voi toivoa muuta kuin että kuolisit mahdollisimman pian pois!!!

• Tyttö

Onnettomuudet vähenisivät huomattavasti jo miehet saisivat kortin vasta myöhemmin, koska he ovat 18-vuotiana vielä niin tyhmiä päästään, et on pakko esittää koko ajan, harva juuri kortin saanut mies ajaa "hurjastelematta".

• pete

Vielä ihmetellään että miksi liikenteessä kuolee paljon ihmisiä...minä en ihmettele yhtään kun luin tämän viestin!!! Tosi sairasta tekstiä, jos oli huumoria niin aina vaan sairaampaa!!!
        Itse ajan paljon autolla sekä kesäisin myös isoa moottoripyörää eikä mun ainakaan tarvi ajella niin että muilla olisi syytä pelätä. Maltti on valttia! Mielestäni tämän äskeisen kaltaisilta tulisi ottaa kortti välittömästi pois, takasin korttia voisi yrittää pyytää kun ns. toivottu henkilö joka kuolee liikenteessä on tod. läheistä sukua...

Miten joku voikaan ajatella tällä tavalla???

Olisiko autokoulun inssissä syytä ottaa käyttöön "psykologine pääsykoe" käytäntöön?
        Mielestäni kyllä ja vielä jos ilmenee "penikka tautia" niin kortti pois ja auto valtiolle...oli se sitten isin tai mamman!

TURVALLISTA MATKAA!!!!

• 12.00
        Lortti kirjoitti:

Perse ajaa varmaan myös autoa tyylillä natsi, eli toinen käsi roikkuu kello kahdessatoista ratin päällä päässä lippalakki ja aurinkolasit.
        Ajotyyli on varmaan aina toisten takaluukussa kiinni.
        Olinko oikeassa.

• sun asenteiset

Ovat suomen pahin vitsaus tien päällä ja siksi pitäs ottaa teiltä korttit pois joka ylinopeusrikkeen tehneeltä ja toisella kertaa olis paikallaan pari kuukautta lusimista jotta ette tappas viattomia tien päällä.

• Jeesus79

Keksiän perseesee pitäs tunkee kaikki töyssyt...

• madallus
        Juhis859 kirjoitti:

Jooh on se tosi mukavaa,jos tekee itelleen auton mis madallus sarja ja nappaa noista aika hyvinkin kiinni viel :< kallist lystii ja noitakin alkaa olemaan joka hiton mestas :(

hidasteissa/töyssyissä ole joku maksimi korkeus? Jos on madallettu auto joka on muutoskatsastettu ja todettu katukäyttöön sopivaksi ajaa kiinni tällaiseen töyssyyn niin eikös (valtio tai ketä sen töyssyn on rakentanut) kaiken järjenmukaan pitäisi korvata auto? Kutsuu vaikka virkavallan paikalle toteamaan että kiinni on...

• -Henkka-
        silminnäkijä kirjoitti:

kyllähän aina paikan löytää missä kaahata, mutta töyssy olis voinu auttaa lauantaina tapahtuneessa kuolonkolarissa mynämäellä...satuin näkemään koko tapauksen kuin elokuvissa, olin toisella puolella tietä kun kyseinen kolari tapahtui...ei juuri nappaa kaahata missään,saati katsoa sellasta. soitimme ambulanssain mutta sen kyllä näki ettei siitä voinu selvitä,nyt on kaks päivää vilissy se tapahtuma kuin nauhana päässä...

se on semmonen paikka et auttas... mut kitinää siitäkin tulis... siihen saa sen verran vauhtiaki ja viel sato... mut sais niit töyssyi olla kyl puolenkilometrin välein et ne estäis kaikki tämmöset...

• juupa
        mStadista kirjoitti:

ihan oikein että töyssyjä on mutta ne perhanat ovat jiilan mitättömii ne pitäisi kaikki olla sellasii et jos 15 lujempaa ajaa ni rengas irtoo millä ihmeellä saadaan suomalaiset antamaan jalankulkijoille tietä samalla tavalla kuin ranskalaiset ja niillä hän kun ei ole kiire sen kylllä huomaa et suomen autoilijalla VITTU on kiire aina ja siks onnettomuuksia sattuu aivan liikaa ja jalankulkijoita jää alle hyvä tapa saada tietä on nytkähtää suojatienreunassa uhkaavasti ja vipatakassi eteen ni eiköhä sen lukkojarrutuksen jäkeen saa tietä kunnollla ja sit toinen PERSEEST oleva asia on ettei autolla osata pysähtyä jos suojatien eteen on auto vasemman kaistan reunassa ja näkyvyys huono ni lakimäärää jo pysähtymään mutta ei suomi opn kuin villilänsi VITUN YLPEET PASKAT AUTOILIJAT opetelkaa ajamaan suomalaiset takas autokouluun minä sentään olne poikkeus suomalaisena autoilevana HAH

Vai että on töyssyistä hyötyä!! Hah! Ennen kun oli pelkät suojatiet niin olipa helppo seurata jalankulkioita. Mutta nyt kun ajat suojatien kohdalle (missä yleensä töyssyt on) niin kaikki huomio menee niiden töyssyn seuraamiseen ja varomiseen. Huonolla säkällä jos ajat jonkun jantterin yli töyssyn kohdalla niin eihän sitä edes välttämättä huomaa koska siinä on se hemmetin töyssy!!!!

• Joopa
        jee kirjoitti:

Mut onhan täällä vielä yli 5000000 jäljellä ja lisää otetaan sisään.

• Joopa
        Tyttö kirjoitti:

Onnettomuudet vähenisivät huomattavasti jo miehet saisivat kortin vasta myöhemmin, koska he ovat 18-vuotiana vielä niin tyhmiä päästään, et on pakko esittää koko ajan, harva juuri kortin saanut mies ajaa "hurjastelematta".

Naisille pitäs antaa kortti vasta jonkun palikkatestin jälkeen. Liikenteessä näkee vaikka minkä näköisiä törppöjä esim. olin tätini kyydissä n:vuosi sitten ja lähdettiin ajamaan kiihytyskaistaa valtatielle nii tää aasi ajo rampin alas, seisahtu ja jäi odottamaan ettei ketään tuu!! meinasin saada sydärin. Sori Täti!!!

• Nimetön
        Juhis859 kirjoitti:

mun mielestä se on tosi mukavaa koska laissa sallitaan tietyt madallukset. ja se ei oo kuitenkaan niiden vika ketkä korotuksista päättää tai niiden jotka joutuu tekemään korokkeet. vaan sen joka ajaa liian madalletulla autolla! nyt sun pitää ilmeisesti hommata Knith Rider turbo boosti.

• D.O.A.
        mStadista kirjoitti:

ylinopeussakot on ihajees tasoo jo mut kaumpunkiin pitäs saada kovemmat rangaistukset törttöilyst ja vilkun käyttämättäjättämisest ja kaikki jokka törttöilly TAKASVAAN AUTOKOULUNPENKILLEJOS HENKIIIN JÄÄVÄT JAKORTTI POIS KUNNES ON AUTOKOULUN UUSIKS AJANU :D

...sulta sitten loppu lääkkeet...mees nyt aamusta heti apoteekkiin hakemaan lisää,mutta varo ettet vittu kompastu korotetulla suojatiellä...mä saatan jopa peruuttaa ja leikkiä teletappia...."UUDESTAAN"...:-D

• SINÄ
        perse kirjoitti:

saan ajettua joskus vahingossa jonkun töyssyn kannatajan ylitse..

Haiset tosi pahalle!!!!!!!!!!!!

• olis

ruumiita monta kertaa enemmän ilman noita toimia joita nyt on tehty liikenteen turvallisuuden lisäämiseksi. Kyllä niistä siis on ollut hyötyä. Menohan olis aivan vallatonta, jos ei olis kieltoja ja rajoituksia.

• Runttaaja

Liiallisilla rajoituksilla on saatu aikaiseksi autoilijoiden oikean tilannenopeuden tajuamisen hämärtyminen.

Nopeusrajoitukset keinona liikenneturvallisuuden parantamiseksi on pelattu jo loppuun, autolla pitää sentään liikkua. Tänä vuonna rajoitukset ovat kaikkein alhaisimmat sen energiakriisin aikaisen 80:n kattonopeustyperyyden jälkeen. Mikä onkaan tilanne, ruumiita näyttää tulevan tiuhaan tahtiin ja pahasti näyttää siltä, että edellisvuosia enemmän ("näppituntuma", ei ollut tilastoja käytettävissä).

• tosiaan

Hyvä on olla rajoituksia mutta rajansa kaikella.
        Esim moottoritiet voisivat olla 3 kaistaisia ja nopeus voisi olla se 140 tunnissa...
        kohta ajellaan moottoritiellä 80....voi perse...
        Ei ihme että jengi turhaantuu ja tulee kuolemia....
        Ne nukahtaa kohta rattiin kun ajelevat 80 moottori tiellä...

• Anselmi
        Runttaaja kirjoitti:

Liiallisilla rajoituksilla on saatu aikaiseksi autoilijoiden oikean tilannenopeuden tajuamisen hämärtyminen.

Nopeusrajoitukset keinona liikenneturvallisuuden parantamiseksi on pelattu jo loppuun, autolla pitää sentään liikkua. Tänä vuonna rajoitukset ovat kaikkein alhaisimmat sen energiakriisin aikaisen 80:n kattonopeustyperyyden jälkeen. Mikä onkaan tilanne, ruumiita näyttää tulevan tiuhaan tahtiin ja pahasti näyttää siltä, että edellisvuosia enemmän ("näppituntuma", ei ollut tilastoja käytettävissä).

Olen täysin samaa mieltä! Huomasin viime talven aikaan, kun nopeudet pudotettiin että vaaratilanteet kasvoivat! Ihmiset ajelivat pitkissä letkoissa ja aivan mielettömän lyhyillä turvaväleillä. Kun taas aiemmin kun nopeus oli enemmän niin liikenne oli joustavampaa,ei pitkiä letkoja ym.
        Ja vastahan tuli ohjelma jossa kerrottiin että Suomessa näitä ns. köröttelijöitä on PALJON enemmän tien päällä kuin kaahareita!!! Että olisiko kenties joku toinen keino paikallaan ehkäistä kuolonkolareita?!?

• -S-

Tässä parin viikon sisällä on kuollut aika monta liikenteessä ja moninkertainen määrä luokkaantunut. Mitähän nämä lukemat mahtaa olla? Lehdissäkin on vaan pahimmat tapaukset eikä juuri muuta koskaan, vain se mikä myy.

• saa...

kun vertailee vaikkapa talvisen ketjukolaripäivän tai yleensäkin talven onnettomuussaldoon.

• ruupert
        saa... kirjoitti:

kun vertailee vaikkapa talvisen ketjukolaripäivän tai yleensäkin talven onnettomuussaldoon.

Vanhukset ei autoile talvella?

• niin...
        ruupert kirjoitti:

Vanhukset ei autoile talvella?

On mielenkiintoista verrata kohua eri vuodenaikoina olevien kolareiden ympärillä. 3 kuollutta ketjukolaripäivinä ja nyt sitten pikkuisen enemmän. No, eiköhän talvella ole pikkuisen vaikeampaa ajaa, joten olettaisin, että talvella otetaan olosuhteet paremmin huomioon kuin kesällä, koska rajoitukset on nyt aika alhaiset kesälläkin ja porukkaa kuolee kovalla tahdilla. Peltiä saa kaupasta, mutta ihmisellä ei ole 9 henkeä. Kesällä ajaminen on helpompaa, mutta ruumiita tulee enemmän... Se tässä on kiintoisaa.

Eli talvella oli aika paljon melua tyhjästä. Nythän sitä melua pitäisi olla.

• pappa &quot;betalar&quot;

Lehtijutun mukaan auton, joka ajautui toiselle kaistalle kuljettaja oli eläkeikäinen. Elikkä sellainen "turvallinen" kuljettaja.

• autoilija

Kuolkoot pois, jos eivät kerran osaa liikennesääntöjä noudattaa. Piste.

• Jaska taas

Olis mielenkiintoista kun olis EU:n laatima tiestandardi. Onnettomuuden sattuessa tieosuudella joka alittaa standardin arvot syytteen voisi saada tienpitäjä, tietysti ylinopeustapaukset menevät kunkin oman henkikullan piikkiin.

• siirrännäisen vasta saanut

te.jotka olitte mielestänne hyviä kuskeja tai präkäilijöitä, kiitän siirto elimistä jonka järjestitte minulle ja muille tarvitseville.ei muuta kuin hanaa lisää niin se voi auttaa monia siirrännäisien tarpeessa olevia, jos sattuu pysymään ehjänä.

• Jaska taas

Päättäjät eivät ilmeisesti heti opi ymmärtämään että ainoastaan keskivalli rakentamalla eli saattamaan liikenne ei kohtaavaksi turvallisuus lisääntyy. Oli sitten kyse moottoriteistä tai ohituskaistoin varustetuista traktorivapaista valtateistä tämä näyttäisi ainoalta oikealta.
      Mutta siellä muualla Suomessa älkää luulkokaan että mitään järkevää tapahtuisi; ei ole täällä
      rekkajonojen keskellä itäsuomessakaan tapahtunut, venäjällä menevät uudistukset nopeammin läpi kuin täällä. Työttömiä on, konekantaa on, ei ole kysymys kuin korvien välistä ja porukan laittamisesta hommiin olkoon rahoitus vaikka venäläisiltä perittävistä tiemaksuista kuten SKAL Sainio varmaan perustellusti ehdottaa, liikettä päättäjät....

• Tractor

Kohtaaminen voidaan siis osittain välttää, mutta löydämme myös tolpat, puut, kivet ja siltapenkereet ja kallioleikkaukset ja ne riivatun jalankulkijat ja myös pyöräilijät. Kohdataan sitten joku muu tai ajetaan edes jonkun perään. Talvella ketjukolariaalto tapahtui kai samaan suuntaan ajavien kesken. Syy tosin oli Suomessa yllättävässä talvisäässä. Nopeusrajottimet, alkolukot ehdottomat turvavälit ja sakot, ajokorttivirhepisteet ja muutkin pakot on saatava käyttöön. Emme kykene käyttämään annettuja vapauksia vaan on asetettava rajoja ja pakkoja. Autot ja moottoripyörät luultavasti kiellettäisiin jos ne tulisivat nyt ensi kertaa markkinoille juuri hengenvaarallisina. Lisäksi suurvahinkoja ja onnettomuuksia ja virheitä tuottaneet saavat ajaa ainoastaan tarran "ajoteiden suhari" kilvillä varustettuna koeaikana, jolloin kännykällä voi ilmiantaa, kun suhari taas tekee virheen. Tehdään liikenteestä Suuri Seikkailu ja pudotuspeli. t Tractor

• skd
        Tractor kirjoitti:

Kohtaaminen voidaan siis osittain välttää, mutta löydämme myös tolpat, puut, kivet ja siltapenkereet ja kallioleikkaukset ja ne riivatun jalankulkijat ja myös pyöräilijät. Kohdataan sitten joku muu tai ajetaan edes jonkun perään. Talvella ketjukolariaalto tapahtui kai samaan suuntaan ajavien kesken. Syy tosin oli Suomessa yllättävässä talvisäässä. Nopeusrajottimet, alkolukot ehdottomat turvavälit ja sakot, ajokorttivirhepisteet ja muutkin pakot on saatava käyttöön. Emme kykene käyttämään annettuja vapauksia vaan on asetettava rajoja ja pakkoja. Autot ja moottoripyörät luultavasti kiellettäisiin jos ne tulisivat nyt ensi kertaa markkinoille juuri hengenvaarallisina. Lisäksi suurvahinkoja ja onnettomuuksia ja virheitä tuottaneet saavat ajaa ainoastaan tarran "ajoteiden suhari" kilvillä varustettuna koeaikana, jolloin kännykällä voi ilmiantaa, kun suhari taas tekee virheen. Tehdään liikenteestä Suuri Seikkailu ja pudotuspeli. t Tractor

Syy on oikeastaan aina ihmisessä. Mikäli tekniikka pettää siinä määrin että se voisi olla vaarallista, on yleensä huolto jäänyt tekemättä. Mikäli taas syytetään säätä, on se taas ihan omaa kädettömyyttä ettei ihmiset osaa ajaa huonon sään ehdoilla, olisipa keväällä sattuneessa suurkolarisumissakin selvitty paljon pienemmillä vahingoilla mikäli ihmiset olisivat vain malttaneet tiputtaa nopeuden edes 60-70:een.

Alkolukkoideaa kannatan henkilökohtaisesti myöskin. Pakolliseksi asennettavaksi esimerkiksi 5 vuoden siirtymäajalla.

Turvaväleihin vaikuttaa vain ihmiset, ja se ei tule koskaan haluamallamme tavalla onnistumaan.

Nopeusrajoittimet voivat myös koitua omalla tavallaan kohtalokkaaksi mikäli kuljettajina on niitä tulisieluisia autokoulun kertaamista tarvitsevia ihmisiä.

Asenteissa kaikki on, eikä liikennettä koskaan tulla saamaan turvalliseksi. Näytetään kaahaajille, millaista elämää ENTISET kaahaajat viettävät mikäli ovat vielä autosta jollain tavalla nousseet. Näytetään niille ja annetaan rattijuoppojen nähdä millaista elämää viettävät ne ihmiset, jotka ovat omaisensa ihan turhaan rattijuopon takia menettäneet.

Otetaan esimerkiksi yli 1,5 promillen rattijuopumuksista ajolupa loppuelämäksi pois, tiedostetaan se autoilijoille, ja seurataan tuloksia. 0,5-1,5 promillen juopumuksista useiksi vuosiksi kortti pois. Kohtuuttomalta se voi kuulostaa mutta kuulostaako se, että neljän hengen lomamatkalla ollut perhe tapetaan yhden rattijuopon toimesta?

• Normaalia elämänmenoa

Ei tuohon mikään auta. Jos ei liikenne niin sitten tappelut ja muut onnettomuudet ja luonnonkatastrofit ym. Kuuluu maailmanmenoon, luonnollista karsiutumista.
      Ei ihmisiä voi holhota loputtomasti, siinäkin on rajansa

• Orjapiiskuri

Jos liikenteestä kerättävät varat ohjattaisiin tienpitoon ja liikenneturvallisuuden ylläpitoon väittäisin jotta holhousta ei tarvittaisi ja kuolemantapaukset vähenisivät rajusti. Nyt kerätyt varat ohjautuvat vain yhteiskunnan tyhjäkäynnin ylläpitoon.

• TipsQ
        Orjapiiskuri kirjoitti:

Jos liikenteestä kerättävät varat ohjattaisiin tienpitoon ja liikenneturvallisuuden ylläpitoon väittäisin jotta holhousta ei tarvittaisi ja kuolemantapaukset vähenisivät rajusti. Nyt kerätyt varat ohjautuvat vain yhteiskunnan tyhjäkäynnin ylläpitoon.

että, näillä bensasta menevillä verorahoilla meidän kaikkien pitäisi ajaa jo vähintään kultaisilla tai platinaisilla teillä. Muutenkin jos tää autoilun verotus olis vähän toisenlainen, ni autokanta olis uudempi ja nopeuksia voisi kesälläkin ennemmin nostaa kuin laskea. Mutta suomessa ei kyllä toisaalta osata vain ajaa, niin kuin esim. muissa Euroopan maissa. Saksassa ja Ranskassa liikenne sujuu huomattavasti joustavammin kuin täällä. Sitä mieltä olen minä.

• Voi teitä ja tienvarsia
        Orjapiiskuri kirjoitti:

1) Suomen tiet ovat surkeassa kunnossa. Kaikki yksityistämisen syytä. Hinnat karanneet pilviin.
        Ennen näki joka kesä tietyömaita jokapuolella Suomea, nyt enimmäkseen isoilla teillä.
        Ennenkuin jokapojalla on sikana bensaa kuluttava maasturi (jolla pääsee vaikka metsässä), niin kannattaisi pistää noi tiet kuntoon. Säästyisi monen ihmisen henki.

2) Tiesuunnittelukin tuntuu välillä olevan ajastaan todella pahasti jäljessä. Nyt vain leventämään tiet 4 -kaistaisiksi keskikaistateiksi, niin kyllä se siitä.

Tai sitten leveäkaista teiksi, jollainen löytyy Turku-Tampere tieltä Raisiosta-Auraan välillä. Siinä ajaminen on rentoa ja turvallisen oloista, vähän kuin olis Ruotsissa, jossa kaikki antavat tilaa toisilleen eli ns. joustoa löytyy.

Nopeudet voisi olla sellaiset, että ihmisten ei tarvitse jatkuvasti rikkoa lakia. Turhautumisesta syntyy varmasti enemmän vaaratilanteita kuin 20 km/h ylinopeudesta tyhjällä tiellä.

3) Asennekasvattamisessa pitäisi suuntautua joustamiseen, ei liikennesääntöjen tiukkaan noudattamiseen. Tilanteet ja ihmiset ovat niin erilaisia, että säännöt eivät paranna onnettumuustilastoja kankeudellaan.

Säännöt ja sääntöjä noudattavat ovat toki varmasti oikeassa, mutta mitäs se auttaa, jos on kuusi autoa rytyssä ja vieläpä tiedetään kenen syy. Tällöin varmasti olisi ehkä ollut parempi, jos joku olisi luopunut oikeuksistaan säästääkseen monen hengen.

Itse esim. ajan monesti linja-autopysäkille ja päästän koko jonon ohitseni, vaikka olenkin ajanut tismalleen ylintä sallittua nopeutta 80 km/h yleisellä maantiellä.

Poliisien kannattaisi keskittyä nopeuksien sijaan älyttömiin ohituksiin, rattijuoppoihin ja huonokuntoiseen kalustoon. Joskus pieni ylinopeus jonon keulassa mäen alussa, jouduttaa koko jonoa eteenpäin ja antaa joustoa, kun että kerrannaisvaikutuksena jokainen auto jarruttelee häntä pystyssä kuin jojo.

Paljon olisi tehtävissä, jos vain asennemuutos tapahtuisi eduskunnassa ja vakuutusyhtiöissä ja missävain, jotka haluavat pienentää liikenneonnettomuuslukemia.

T: Eräs onnettomuuden uhri 13vuoden takaa

• sama kuin edellinen
        Voi teitä ja tienvarsia kirjoitti:

1) Suomen tiet ovat surkeassa kunnossa. Kaikki yksityistämisen syytä. Hinnat karanneet pilviin.
        Ennen näki joka kesä tietyömaita jokapuolella Suomea, nyt enimmäkseen isoilla teillä.
        Ennenkuin jokapojalla on sikana bensaa kuluttava maasturi (jolla pääsee vaikka metsässä), niin kannattaisi pistää noi tiet kuntoon. Säästyisi monen ihmisen henki.

2) Tiesuunnittelukin tuntuu välillä olevan ajastaan todella pahasti jäljessä. Nyt vain leventämään tiet 4 -kaistaisiksi keskikaistateiksi, niin kyllä se siitä.

Tai sitten leveäkaista teiksi, jollainen löytyy Turku-Tampere tieltä Raisiosta-Auraan välillä. Siinä ajaminen on rentoa ja turvallisen oloista, vähän kuin olis Ruotsissa, jossa kaikki antavat tilaa toisilleen eli ns. joustoa löytyy.

Nopeudet voisi olla sellaiset, että ihmisten ei tarvitse jatkuvasti rikkoa lakia. Turhautumisesta syntyy varmasti enemmän vaaratilanteita kuin 20 km/h ylinopeudesta tyhjällä tiellä.

3) Asennekasvattamisessa pitäisi suuntautua joustamiseen, ei liikennesääntöjen tiukkaan noudattamiseen. Tilanteet ja ihmiset ovat niin erilaisia, että säännöt eivät paranna onnettumuustilastoja kankeudellaan.

Säännöt ja sääntöjä noudattavat ovat toki varmasti oikeassa, mutta mitäs se auttaa, jos on kuusi autoa rytyssä ja vieläpä tiedetään kenen syy. Tällöin varmasti olisi ehkä ollut parempi, jos joku olisi luopunut oikeuksistaan säästääkseen monen hengen.

Itse esim. ajan monesti linja-autopysäkille ja päästän koko jonon ohitseni, vaikka olenkin ajanut tismalleen ylintä sallittua nopeutta 80 km/h yleisellä maantiellä.

Poliisien kannattaisi keskittyä nopeuksien sijaan älyttömiin ohituksiin, rattijuoppoihin ja huonokuntoiseen kalustoon. Joskus pieni ylinopeus jonon keulassa mäen alussa, jouduttaa koko jonoa eteenpäin ja antaa joustoa, kun että kerrannaisvaikutuksena jokainen auto jarruttelee häntä pystyssä kuin jojo.

Paljon olisi tehtävissä, jos vain asennemuutos tapahtuisi eduskunnassa ja vakuutusyhtiöissä ja missävain, jotka haluavat pienentää liikenneonnettomuuslukemia.

T: Eräs onnettomuuden uhri 13vuoden takaa

keskikaistatie piti olla siis keskikaidetie...
        ..pieni vihre siis...

• AINA
        TipsQ kirjoitti:

että, näillä bensasta menevillä verorahoilla meidän kaikkien pitäisi ajaa jo vähintään kultaisilla tai platinaisilla teillä. Muutenkin jos tää autoilun verotus olis vähän toisenlainen, ni autokanta olis uudempi ja nopeuksia voisi kesälläkin ennemmin nostaa kuin laskea. Mutta suomessa ei kyllä toisaalta osata vain ajaa, niin kuin esim. muissa Euroopan maissa. Saksassa ja Ranskassa liikenne sujuu huomattavasti joustavammin kuin täällä. Sitä mieltä olen minä.

Suomessa tilanne on vielä kohtuullinen.
        Luonnollisia poistumia nuo itse aiheutetut kolarit on. Vastapuolia käy aina sääliksi, koska ne on uhreja. Ranskassa ja Saksassa tilanne on paljon pahempi. Siellä kolareista ei nosteta "hälyä" koska autoilijoita ei haluta, eikä tarvitse verottaa niin kohtuuttomasti kuin Suomessa. Ranskassa kuolee vuosittain 4000-5000 henkilöä liikenteessä vuosittain! Saksakaan ei kehu listoillaan. Liikennekulttuuri Saksassa moottoriteillä on todella kaahaamista. Suositus 130 km/h, suurin osa ajaa 140-160 km/h. Siellä ei nopeuksia turhaan valvota. Pienemmät tiet taas ei vedä yhtään, joten on pakko ajaa jonossa.
        Syitä lienee aina monia, väsymys, sairaskohtaukset, tekninen vika, huolimattomuus, välinpitämättömyys ja suurin ASENNEONGELMA. Ei osata ajaa yhteistyössä. Asenne kasvatusta tulisi lisätä. Kaluston iällä ei ole mitään merkitystä, eikä tien kunnolla. Korvien välissä pitäisi raksuttaa miten milloinkin ajetaan.

• pahimmat

ulos ajot ovat aina liian suuren ajonopeuden aiheuttamia. pönttö.

• varmaan

ääääääliööö!
        Ota huomioon myös rattiin nukahtaminen...kun pitää ajellä helsingistä ouluun 60 niin on se vaarallista......

• heh_heh

Vinkkiä otsikkoon suomi24 allapidolle.

• mimmi

ihmiset oppineet että liian kova tilannenopeus kuuluu vain ralliteille(ralliajajille)millä tämän tyhmän porukan päähän saadaan myöskin se että kännissä ei ole oikeus ajella ja vaarantaa muita kanssakulkijoita,rangaistukset nostettava heti näille hurjastelijoille ja myös korvaukset kovemmiksi,sekä kuvat julkaistava lehdessä että tietää kenellä ei ole liikennelait hallinnassa,itsekin ole invalidi autoilijan törttöilyn vuoksi.

• poliisikonsta

Oletpa kukkahattutätien johdateltavissa. Minun ratkaisu:

1. Liikenneturvalle suunnatut rahat pois -> teiden kunnossa pitoon
        2. Autovero alas -> ajoneuvokannan uusiutuminen
        3. Nopeusrajoitusten nostaminen -> vähentää turhautumista ja joku ehkä saattaa noudattaakin niitä, vähentää myös nopeuseroja

• Tienkäyttäjä
        poliisikonsta kirjoitti:

3. Nopeusrajoitusten nostaminen -> vähentää turhautumista ja joku ehkä saattaa noudattaakin niitä, vähentää myös nopeuseroja

" Nopeusrajoitusten nostaminen -> vähentää turhautumista ja joku ehkä saattaa noudattaakin niitä, vähentää myös nopeuseroja "

Jaa, jos nostat nopeusrajoituksia, niin ne jotka ajavat nyt hitaasti "tientukkona" ja aiheuttavat turhautumista ajavatkin sen jälkeen sitten rajoitusten mukaan..? Ja ne turhautuneetkin ovat vähemmän turhautuneita, kun he tietävät, että pääsisivät ajamaan vieläkin nopeammin uusilla rajoituksillä jos vain niitä "tientukkoja" ei yhä olisi?

• Tienpäällä
        poliisikonsta kirjoitti:

Järki mies! Oli kerrankin asiaa ja vain asiaa!
        Tässä ehdotuksessa säästöä saattaisi pitkässä juoksussa syntyä nykyistä enemmän.

• maltillinen Matti

Ongelma on todellinen. Mikäli ette ole huomanneet, me elämme nykyisin maassa jota johtaa kukkahattutädit, joille autoilija on kirosanan synonyymi. Ei riitä että maksetaan autoista kolminkertainen hinta, ja maksetaan bensiinistä neljä kertaa enemmän kuin mitä jenkit.

Mutta vielä tuon kaiken päälle on maamme tiestö jätetty oman onnensa nojaan, ja ainoat paikat mihin rahaa syydetään -on töyssyt ja liikenneympyrät sekä suojatiekavennukset!

Mitä luulette, missä on vika jos kaltaisellani sääntöjen mukaisesti ajelevalla aikuisella miehellä on nyt jo kolmannen uudehkon auton alustaa ja pakoputkistoa jouduttu remontoimaan ilman että kyseessä olisi ollut ruostevauriot?

Eli turha se on ihmetellä miksi autoilevan kansanosan pinna alkaa olla tiukalla, ja alati tiukentuvia säädöksiä rikotaan jatkuvasti räikeämmin. Ainakin tuolla valtion virallisessa pomppulinnassa -Espoossa täytyy alkaa harkitsemaan panssari-sisua ajoneuvokseen. Tämä siksi koska:

- Ei vähän isommatkaan töyssyt haittaa
      - Kulkee vaikka metrinkin kinoksissa
      - Osaa uida
      - Kestää kaljapullot, kivet ja luodit

• todellinen totuus

mahtavan hyvin sanottu!!!!!
        Olen samaa mieltä!!

Nyt enään toivon jotakin sekopäätä kiväärin kanssa joka alkaa oleen koko vittuuntunut muutamaan päättäjään(kukkahattu täti)....lopun arvaattekin...

• joustoaliikenteeseen

ajokortti ikä rajaa nostetaan 22vuoteen ja otetaan käyttöön muuntuvatnopeus rajoitukset. esimerkiksi tanskan malli,nstamalla nopeuksia niin ohitukset vähenee. köröttelijät ohjataan rangaistuksen uhalla pois moottoriteiltä

• melkein
        joustoaliikenteeseen kirjoitti:

ajokortti ikä rajaa nostetaan 22vuoteen ja otetaan käyttöön muuntuvatnopeus rajoitukset. esimerkiksi tanskan malli,nstamalla nopeuksia niin ohitukset vähenee. köröttelijät ohjataan rangaistuksen uhalla pois moottoriteiltä

Muuten todella hyvä ehdotus mutta ajokortti ikä saisi kyllä olla edelleen se 18(olen itse 25)
        .
        Kannatan...

• papparaiset kuriin

Ajokortti-ikärajan voisi tosiaan nostaa 75:een. Sen jälkeenhän tulee vain pelkkiä ruumiita.

• Miesjokatiesiliianvähän

Ei ikärajan nostaminen mitään auta, koska joskushan sitä joudutaan opettelemaan se ajaminen ja siinä voisi käydä niin, että mitä vanhemmaksi mennään niin sitä vaikeemmaksi oppiminen tulee.
        Sen takiahan nuoremmat kuolevat, koska kahden ensinmäisen vuoden aikana vasta opetellaan ja välillä sitten luullaan, että osataan ajaa vaikka ollaan vasta opettelemassa sitä hommaa. Nuorille pitäisi vain saada päähän se, että ei ole rallikuskeja. Moni nuori tietää sen, mutta kaikki eivät. Niin eli ei kyllä tuo ajokortin ikärajan nostaminen mitään auttaisi tilanteeseen. Jos sitä pitäisi nostaa niin sillonhan siihen pitäisi laittaa joku yläikärajakin, koska vanhukset ovat toinen riskitekijä liikenteessä.
        Lyön vetoa, että joku sanoo että nuo 22vuotiaat ovat jo niin aikuisia, että osaisivat muka tajuta ajotaitonsa ja plaa plaa plaa. Serkun kaveri juuri sai surmansa viikonlopun aikana ja se oli jo yli 22vuotta ja saanut korttinsa 18vuotiaana. Kyllä niitä kaahaajiakin löytyy vaikka ikää olisi yli 22vuotta. Isäni serkkukin on kova kaahaamaan vaikka juuri täytti sen 50v. Eli lopetetaas puheet siitä ajokortti iän nostosta, koska turhaa se vain on. Enemmän pitäisi katsoa, että ihmiset osaa ajaa kunnolla kun he kortin saavat eli sitä ajokoulussa olevaa ajotunti määrää nostettaisiin.

• Järkeä tai ei

Ajokortti ikää voisi kyllä nostaa. Ajatelkaapa kun koko ajan paasataan siitä että nuoret huligaanit jotka on saanu just kortin, kaahailee ja aiheuttaa kuolonkolareita. Miettikääpä mistä se johtuu!!! Jotkut 18v. nuoret ei todellakaan ole välttämättä vielä 18v. ikätasolla mieleltään, ja se aiheuttaa niitä kolareita. Jos ikärajaa nostetaan ESIM. 22v. niin taatusti vähenee kaahailu, ja kaiken lisäksi joillakin voi olla jo omia muksuja ja jonkun verran järkee. Ite olen vasta 21 mutta ei mulla ole ollu tarvetta kaahailla holtittomasti tienpäällä. Myönnän kyllä että ajan joskus ylinopeutta mutta maksimissaan on sillon ylitys ollu 10km/h.

• Judge

Rangaistus kaahailusta näkyy viikonlopun tilastossa: kuolema. Kyllä se hillitsee kun pilvenreunalta katselee....

Harmittaa että sivulliset useimmiten kärsivät kaahareista:(

• Olli

Ensinnäkin nuorille alle 20-vuotiaille ajokielto ajalle perjantai 20.00 - sunnuntai 10.00. Monesti nuori on juuri onnettomuusautonkuljettaja ja valittu kuskaamaan kaljottelijoita. Tällä tavalla saadaan riskikuskit pois liikenteestä.

Kaikille yleisesti liikennerikkomuksista korotuksia vakuutusmaksuihin. Mitä suurempi rikkeiden määrä, sitä kalliimmat vakuutukset. Toimii ainakin jenkeissä, miksei Suomessakin. Tulleeko sitten tietosuojavastaan?

Poliisitkin voisivat lopettaa resurssipulasta valittamisen ja kehittää järjestelmiään alueratsiaksi. Yksi viikko Tuusulanväylän tehovalvontaa ilman ennakkoilmoituksia lehdissä, radiossa ja tv:ssä. Toisella viikolla Lahden väylälle, kolmannella Länsiväylälle jne. Itse ajelen paljon tiellä eikä maakunnissa näy poliiseja lainkaan. Kun ei ole kiinnijäämisen riskiä, kasvaa nopeudet.

Ja kaikki meistä lukijoista ja kirjoittajista. Pidetään oman penkin ja kaasupolkimen välissä malttia. Lähimmäisen rakkaus tarkoittaa myös muiden kanssakulkijoiden välittämistä, niin omassa kuin toisissa autoissa.

• uskovainen??

Nuo sinun ehdotuksesi olivat koko syvältä....
        Toivottavasti sinulla ei ole korttia vaan pelkäät dösän kyydissä......
        Olet tyypillinen mummolla kirkkoon.....kuski.
        Kalan kuva takaluukussa....

• -Henkka-

mikä mahtoi olla pointtisi kun vaadit alle 20 vuotiaiden ajokieltoa viikonlopuksi? lukemani mukaan viikonlopun uhreista oli 2 alle 25 vuotiaita. eli kielto voisi pitää sisällään kaikki alle 30 vuotiaat.

• Olli
        uskovainen?? kirjoitti:

Nuo sinun ehdotuksesi olivat koko syvältä....
        Toivottavasti sinulla ei ole korttia vaan pelkäät dösän kyydissä......
        Olet tyypillinen mummolla kirkkoon.....kuski.
        Kalan kuva takaluukussa....

Ei ole kalaa autonperässä, on ajokortti. Mikä on tyypillinen mummolla kirkkoon kuski? En ole tavannut kirkkoon menijöistä ihmistä joka sinne mummolla menisi.

Oletkohan itse alle 20-vuotias kun noin älähdit. Mene äitiltä kysymään mitä Olli oikein tarkoitti kirjoituksellaan.

• Olli
        -Henkka- kirjoitti:

mikä mahtoi olla pointtisi kun vaadit alle 20 vuotiaiden ajokieltoa viikonlopuksi? lukemani mukaan viikonlopun uhreista oli 2 alle 25 vuotiaita. eli kielto voisi pitää sisällään kaikki alle 30 vuotiaat.

Käsittääkseni 20-vuotiaat ovat alle 25-vuotiaita mutta 30-vuotiaat yli 20-vuotiaita. Mikä oli pointtisi?

Jos haluat että kielto koskee myös alle 30 vuotiaita niin minulle se sopii mainiosti. Olen jo sen yli päässyt.

• -Henkka-
        Olli kirjoitti:

Käsittääkseni 20-vuotiaat ovat alle 25-vuotiaita mutta 30-vuotiaat yli 20-vuotiaita. Mikä oli pointtisi?

Jos haluat että kielto koskee myös alle 30 vuotiaita niin minulle se sopii mainiosti. Olen jo sen yli päässyt.

niin eli jos uhrien lukumäärästä 15% oli alle 25 vuotiaita niin en ymmärrä miksi alle 20 vuotiaiden pitäisi kärsiä siitä sillätavoin etteivät saisi ajella viikonloppuna. eli minusta ikärajaa voisi nostaa sinne kolmeenkinkymmeneen.

• keijo

ei tuo sun ehdotus voisi olla enää yhtään huonompi/tyhmempi!! ajokielto viikonlopun ajaksi!?!? hei hyvää päivää sun kanssa!! ja jos olisi jotain ns pakollista menoa pitäisi siihen hakea ajolupa poliisilta vai?? just ja hommahan toimis aivan v*tun hyvin.. ehkäpä kolaritilastojen kärjessä on alle 3-kymppiset kuskit, mutta ehkäpä heidän ikäisille tulee noita kilometrejäkin enemmän kuin vanhemmille ihmisille, jotka käyvät ehkä kerran viikossa kaupassa tai jotain.. ja ehkä on hyväkin etteivät nämä kaikenmaailma ns kaasupapat ym ajele tuolla liikenteessä enempää, sillä silloin tilastot olisivat entistä surkeammat. suurin syy kuolemaan johtaneissa kolareissa on suomen vanha autokanta ja huonot maantiet. otetaan esim turku-tampere valtatie, jonka korjaus aloitettiin vasta loimaalla sattuneen kuoleman kolarin jälkeen, pitääkö aina odottaa jonkun kuolemaa ennenkuin valtio tajuaa parantaa suomen tieoloja?? yleisesti poliitikot ym vetoavat rahan puutteeseen jne.. että tien rakentaminen ja parantaminen olisi muka suomessa kallista.. meillä ole muutakuin tasaista maata täällä, jos nyt verrataan vaikkapa keski-eurooppaan tai norjaan.. miettisivät nuo poliitikot mitä suustaan päästävät.. sillä jos meidän tasamaan tien rakennus on kalliimpaa kuin edellä mainituissa paikoissa, joissa joudutaan tekemään enemmän tunneleita ja siltoja jne jne..

• yks vaan

Ei ne töyssyt ainakaa mitää vaikuta ku ei ne kestä kauaa... ja kuka hullu ny puoltaa töyssyjä muutenku korotettuja suojateitä..... ne on asiallisia mutta muut töyssyt ei....

Ja se on kuskin korvien välissä kui lujaa ajaa et ei siin mikää oikee auta.....

Tietenki jos kiinni jää ni kortti pois ja vuoden päästä uudelleen autokouluun......

• veli_pantelei

Suomi24 voisi osaltaan näyttää esimerkkiä vakavasta suhtautumisesta liikenneonnettomuuksiin perustamalla aiheelle oman keskustelupalstansa, jolla voitaisiin pohtia maantieliikenteessä tapahtuvia onnettomuuksia ja niiden syitä.

Nyt liikenneonnettomuudet käsitellään otsakkeen Liikenne alla, johon mahtuu paljon muutakin.

Tämä vakava aihe tarvitsee oman palstansa.

• &quot;Pikku-Lauri&quot;

Antekaa anteeksi muut tielläliikkujat autokoulun oppilasajoa, kun tuntuu ihan oikeasti siltä että olisimme tiellä ja kiusana.

Jokainen on joskus samalla lailla ollut tiellä ja aloitellut.

Se ei ainakaan helpota jos autoilijat tööttää tai näyttelee keskisormea...
        Miettikää nyt kuitenkin...sitäpaitsi jos hiha palaa siitä, että lähteminen esim.liikennevaloista on (TEIDÄN) mielestä liian hidasta...niin voih ja oih!

On niitä ymmärtäväisiäkin autoilijoita, jotka tietävät tilanteen ja osaavat jättää välin edellä ajavaan. Eivät siis samaistu "perskärpäseksi".

Kaikille Teille malttia!

• sivusta seurannut

olen sivusta seurannut nuorukaista joka sai ajokortin hetki sitten ja istun hänen kyydissään. Monta asiaa tulee esille kuinka autokoulussa opetetaan...kaaasua ,kaasua, antaa mennä. Siis vauhtia pittää olla vaikka autoa ei pystytä hallitseemaan vielä ja pitäisi ehtiä reagoimaan ympärille mitä milloinkin tapahtuu, osata ennakoimaan tilanteita jne. ei kaikkia asioita voi oppia yhtä aikaa eli ensin hallitaan auto ja sen käyttäytyminen ja sitte vasta vauhtia. Tietenkin rajoitusten, tilanteen mukaan. Näyttää siltä, että nuorilla on pakkomielle näyttää ,että osataan ,hallitaan niin maskuliininen asia kuin autoilu niin totta vieköön se on osa statusta. Jos ei mitään muuta osata niin kaahailu on pop. Onko se niin kuin tupakka ja viina. Ei uskalleta olla erilaisia kun kaveri niin minäkin. Samoin on turvavöiden käytön kanssa. Arvatkaa vain onko niistä kotona puhuttu!!!Ehkä kannattaisi miettiä autokoulun ja kodin kanssa yhteistyössä tätä asiaa. Asenteet ajamiseen tulee jo lapsena kun istutaan takapenkillä ja kuunnellaan miten se iskä tai äiskä ajaa. Onko tämänpäivän nuorilla enemmän itsetuhoisempaa käyttäytymistä kuin ennen, jos millään ei ole mitään väliä. Onko tämä oireilua masentuneista nuorista...

• kaasujalka

Autokoulun jälkeen tärkein vaikutuskanava olisi ehdottomasti nuorten kuuntelemat radiokanavat.Siis ne, jotka autossakin soivat. Eivät oikein tällä hetkellä tunnu mitenkään kaasujalkaa hiljentäviltä,pikemminkin yllyttäviltä.Turha puhua iskelmäradiossa ja Radio Suomessa.Ne voivat tehota vanhempiin kyllä.

• kaasujalka kirjoitti:

Autokoulun jälkeen tärkein vaikutuskanava olisi ehdottomasti nuorten kuuntelemat radiokanavat.Siis ne, jotka autossakin soivat. Eivät oikein tällä hetkellä tunnu mitenkään kaasujalkaa hiljentäviltä,pikemminkin yllyttäviltä.Turha puhua iskelmäradiossa ja Radio Suomessa.Ne voivat tehota vanhempiin kyllä.

nehä laittaa jonkun levyn soimaa heti ku tulee liikenneturvallisuuesta juttua esim radiossa tai sitte pistää vanhusten syyksi. kaikki ne turmat mitä tuolla sattuu ja väittävät sitte itse olevansa oikiassa.

eli 60-70 vuotiaatko ne sitte kaahaa tuolla liikentee seassa ja aiheuttavat niitä vaaratilnteita ja vakavia onnettomuuksia rajuilla ylinopeuksilla

• -Henkka-
        KING_SALOMON kirjoitti:

nehä laittaa jonkun levyn soimaa heti ku tulee liikenneturvallisuuesta juttua esim radiossa tai sitte pistää vanhusten syyksi. kaikki ne turmat mitä tuolla sattuu ja väittävät sitte itse olevansa oikiassa.

eli 60-70 vuotiaatko ne sitte kaahaa tuolla liikentee seassa ja aiheuttavat niitä vaaratilnteita ja vakavia onnettomuuksia rajuilla ylinopeuksilla

kyllä se mietityttää kun ajelee radiossa sanotaan että tapoin ne kaikki...

ei jutun tarvitse olla pitkä kunhan on tarpeeksi ytimekäs ja "herättää".

ja olen ittekkin nuorena(19) samaa mieltä kuin edelliset. alkoholi ei niinkään maistu mutta ajella on mukavaa kun ei viitti kotonakaan istua.

• että

heikot pienet ihmiset yksinkertaisesti vain muuttuvat mulkuiksi siellä peltipurkin sisällä, ei itse tarvitse liikuttaa evääkään kun on jo 100kmh lasissa.Ajellaan ylinopeuksia,ei mitään vastuuta oteta mistään,kun ei ole munaa ottaa,paetaan paikalta jos nyt vähän tuossa töytäisen ohikulkijaa suojatiellä, humalassa,lääkkeiden vaikutuksen alaisena,äreänä ma aamuisin kiilaillaan ja poukkoillaan peileihin katsomatta,aiheutetaan vaaratilanteita,ollaan kateellisia kun naapurin uusi bemari kiiltelee ja niin edesvastuuttomia kuin vain suinkin kiusalla pystytään olemaan. Helppo se teiden kuntoa on syyttää jos asennevika on siellä pään sisällä.

• papu

Kun näkee nuoria autokoulussa, niin hehän ovat kilttejä kuin lampaat. Sitten kun se kortti saadaan, pitää näyttää, että täältä pesee. En haluaisi syyllistää yksin nuoria, mutta surullista kyllä, he ovat juuri tätä riskiryhmää.
      Autot ovat nykyään helppoja ajaa verrattuna vaikka 50-60 lukuun. Nykyään auto kuin auto saadaan kulkemaan riittävästi hengen lähtemiseen, kun ajovirhe tapahtuu. Alkoholi on myös lisännyt näitä turmia. Suomalaiseen kovaan kalloon ei mene valistus, vaikka näitä kuolonkolareita ajetaan enemmän kuin lääkäri määrää.
      On valittettavaa, kun nämä äidin ja isin kullat pyörivät "BEMAREITTENSA" kanssa missä vaan hiukankin on mahdollista ajaa lujaa. Virkavalta ei ehdi näitä kaikkia holhoamaan. Ajolupa pois heti, kun ensimmäinen käry käy ja pitkäksi aikaa.

• ??????

Näin tapahtuneesta enne unen.

• nuoriso

asenne ja arvo maailma on muuttunut joka paikasssa ja asiassa tässä yhteiskunnassa!!!Oletteko muuten huomanneet, että mitä isot edellä sitä pienet perässä !!! Kukahan niitä lapsi polosia enää tänäpäivänä joutaa kasvattamaan kunnon vastuulliseksi kansalaisiksi kun vanhemmileekkin on asetettu tavoitteeksi tässä yhteiskunnassa tehokkuus kodin ulkopuolisessa elämässä. Lasten kasvatusta ei arvosteta tarpeeksi ja se näkyy monessa paikassa! Oletteko huomanneet? Eikä siihen ole VARAA TÄLLÄ YHTEISKUNNALLA TÄNÄPÄIVÄNÄ, EI OLE MÄÄRÄRAHOJA ,EI AIKAA!!!!!!Hakekaa syyllisiä vähän kauempaa !!!Ei viattomia lapsia voi yksin syyllistää seurauksista! MLL mainostaa LAPSET ENSIN, heissä tulevaisuus mutta millainen ?????? TÄTÄKÖ ME HALUAMME ?????

• Rakas ystäväsi Jesse

Kaikille viikonloppuna läheisensä menettäneille voimia!

Emme voi päättää sitä kuinka paljon meille täällä aikaa annetaan, mutta voimme päättää mitä sillä ajalla teemme

• Darwin

... tämä Joensuun idiootti

"Nuori mies kuoli ajettuaan moottoripyörällä ylinopeutta väärää kaistaa auton kylkeen Joensuussa lauantaina. Motoristilla oli 50 km/t-alueella nopeutta 160 km/t." (Iltasanomat 13.6)

• Duke
        Darwin kirjoitti:

... tämä Joensuun idiootti

"Nuori mies kuoli ajettuaan moottoripyörällä ylinopeutta väärää kaistaa auton kylkeen Joensuussa lauantaina. Motoristilla oli 50 km/t-alueella nopeutta 160 km/t." (Iltasanomat 13.6)

Ei siinä paljon päätä pakota, kun tuolleen kaahailee, sitä saa mitä tilaa ja nyt tilasi kuoleman.

Mikä vittu se on, että pitää "näytellä" muille miten mahtavasti sitä keulii, tietäispä ipanat vaan kuin IDIOOTTIMAISELTA tuommoinen näyttää!

• -Henkka-
        Duke kirjoitti:

Ei siinä paljon päätä pakota, kun tuolleen kaahailee, sitä saa mitä tilaa ja nyt tilasi kuoleman.

Mikä vittu se on, että pitää "näytellä" muille miten mahtavasti sitä keulii, tietäispä ipanat vaan kuin IDIOOTTIMAISELTA tuommoinen näyttää!

toisilla on erillaisia tapoja pitää hauskaa... on hauskaa välillä ittekin antaa mennä... luojan kiitos ettei vielä ole tapahtunut mitään.

itse olen seurannut autourheilua lähinnä jokkista ja tuntuu pahalta kun ratoja suljetaan ympäristöasioiden takia. kohta ei ole paikkoja missä harrastaa...

eikä "kaaharit" ole sen huonompia ihmisiä kuin me muutkaan

• Ace
        -Henkka- kirjoitti:

toisilla on erillaisia tapoja pitää hauskaa... on hauskaa välillä ittekin antaa mennä... luojan kiitos ettei vielä ole tapahtunut mitään.

itse olen seurannut autourheilua lähinnä jokkista ja tuntuu pahalta kun ratoja suljetaan ympäristöasioiden takia. kohta ei ole paikkoja missä harrastaa...

eikä "kaaharit" ole sen huonompia ihmisiä kuin me muutkaan

jospa kuitenkin selvittäisitte totuuden tapahtuneesta ensin ja sitten kommentoisitte täällä. Lehdessä ei koko totuutta ole.

Asiastahan voidaan keskustella toki face-to-face, jotta totuus valkenee.

• totuus jos tiedät
        Ace kirjoitti:

jospa kuitenkin selvittäisitte totuuden tapahtuneesta ensin ja sitten kommentoisitte täällä. Lehdessä ei koko totuutta ole.

Asiastahan voidaan keskustella toki face-to-face, jotta totuus valkenee.

Ja totuus oli...

• .-.
        Duke kirjoitti:

... muita kuin itsensä. Autossa johon törmäsi oli kolme pientä lasta ja raskaana oleva nainen! aikea tuntea myötätuntoa...

• .-.
        .-. kirjoitti:

... muita kuin itsensä. Autossa johon törmäsi oli kolme pientä lasta ja raskaana oleva nainen! aikea tuntea myötätuntoa...

Eikä tarkoitus tietenkään ollut loukata ketään, kaikkein vähiten uhrien omaisia. Sanoin asian ehkä vähän huonosti, tarkoitus oli sanoa että en vaan ymmärrä miksi näitä kauheita asioita, jotka voisi aika helposti välttää, aina vaan tapahtuu?

• Autolla ja ilman

Olen saanut korttini normaalisti nuorena, miltei samantien kun se oli mahdollista. Ajokortti ja auto kuuluivat elämän perusasioihin pienessä maalaiskunnassa, eihän nuori muuten pääse liikkeelle.
      Nuorison "kuolemaa pelkäämättömään" ja muutenkin lyhytnäköiseen näkökulmaan kuuluvat luonnollisesti tyhmyydet, kuten liika nopeus ja liiallinen omiin taitoihinsa ja kykyihinsä luottaminen. Ikävää ja turhaa on kun onni ja taito eivät aina riitä. Omat tyhmyyteni tein minäkin ja rajani löysin.

Vaikeampi on ymmärtää niitä aikuisikään ehtineitä, jotka eivät ole sisäistäneet yhteisten sääntöjen tarvetta (ja jotka mm. johtavat töyssyjen laittoon). Me olemme erilaisia, meillä on erilaiset kyvyt. Kaikki eivät voi olla Kimi Räikkösiä, eikä Räikkösiksi pyrkivillä voi olla ainoina oikeus ajaa moottoriteillä. Ihminen on nuori, ihminen vanhenee, ihminen on väsynyt ja ihminen on sairas. Yhteisillä säännöillä (ne nopeusrajoituksetkin) me suojelemme itseämme ja etenkin heikompiamme.

Olen itse kironnut joskus mielestäni huonosti suunniteltuja töyssyjä, mutta jos ne töyssyt säästävät yhdenkin lapsen hengen nopeusrajoituksista ja säännöistä piittaamattoman kuskin yliajamana, maksan ilomielin sen pakoputken tai, mieluummin, hidastan tarpeeksi töyssyyn.

Aikuinen, ajatteleva ihminen, huomioi muutkin tässä yhteiskunnassa, eikä vaadi itsekkäästi itselleen sopivaksi räätälöityjä sääntöjä.

Korkeampia nopeuksia halajavat voivat kokeilla esim. ajatusta, että jokaisella, sillä juuri kortinkin saaneella - tai muuten vain "osaamattomammalla" olisi oikeus ajaa vastaan 120 ( se 20). Jos luotat itseesi 140 vauhdissa, niin varmaan luotat jokaiseen vastaantulijaankin.

Ja jos vaadit vanhoja ja varovaisesti ajavia järestään pois tieltä, niin muista, että sinäkin olet (ehkä) joskus vanha etkä enää niin nopea...

• meikä tuppukylästä

Olisiko mitenkää mahdollista, että myös päättäjät ottaisivat oman vastunsa tästä asiasta nimittäin on monen vuoden kokemusta nuorten kaahailun katsomisesta vierestä ja tarina on pitkä mutta lyhyesti ja ytimekkäästi: Kävi näin eräässä köyhässä pikku kunnassa Oulun liepeillä. Seurakunta ja kunta vapaehtoistyövoima päätti yhdessä järjestää nuorisolle ralliradan (joggin??) ja vielä nuoremmille formularadan.(pienoisen sellaisen) rata saatiinkin seurakunnan maille viittä vaille valmiiksi kunnes kyseisen paikan kylätoimikunta tuli asiassa toisiin ajatuksiin: keräsivät adressiin niin paljon nimiä, että hanke kaatui ja perusteluna oli ympäristön saaste ja melu ongelma vaikka asumusta ei mailla eikä halmeilla. Formula rata hanke kaatui vapaetoisten työntekijöiden puutteeseen)Tässäpä sitä olisi ajattelemisen aihetta te ISOT IHMISET OTTAKAAPA PIENETKIN LUKUUN KUN KUULUTTE SAMAAN HEIMOON JA SUKUUN !!!!Oikeaan paikkaan olisi kohdistunut näidenkin nuorten paineiden ja jännityksen hakemisen purku vaan eipä siihen anneta mahdollisuutta.Ja sen kaahauksen viehätys loppuu kun ne kaahaukset saadaan kaahata juuri sillä hetkellä kun sen aika on eikä tarvi leikkiä pikkulasta koko ikänsä kun saa leikkiä sitä jo ihan tarpeeksi pienenä. Ja lisäksi tällä paikkakunnalla tiedetään varsin hyvin ettei nuorisolla ole juurikaan valita mieleisiä harrastus mahdollisuuksia vaan kaahaus tapahtuu vielä tänä päivänäkin yleisillä teillä tälläkin paikka kunnalla.Töyssyjä ja porsaita on pitänyt sitten rakentaa jotta ihmiset saisivat edes yönsä nukuttua rauhassa ja lapsilla turvallisemmat elinolo suhteetympäristössä.

• Menni

kiitän... Paremmin ei voisi enää sanoa...

• Darwin

Nuori mies kuoli ajettuaan moottoripyörällä ylinopeutta väärää kaistaa auton kylkeen Joensuussa lauantaina. Motoristilla oli 50 km/t-alueella nopeutta 160 km/t. (Iltasanomat 13.6)

"Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis"

• Tyhmyyttä vastaan

...samaa mieltä. Nämä samat jätkät todennäköisesti koheltaisivat koko elämänsä, joten mitä vähemmän sivullisia uhreja syntyy heidän poismenonsa vuoksi sen parempi. Eli moottoripyöräveroa reilusti matamlammaksi, se on kivuttomin tapa karsia nämä pois.

Toissa kesänä Helsingin Ruoholahdessa kuoli kaveri mp:n koeajolla ajettuaan lyhtytolppaan reilun 200 metriä päässä mp-liikkeestä, josta pyörä oli koeajolla. Vauhtia taajama-alueella arveltiin olleen pitkälti toistasataa. Oli aivan hyvä asia, että tällainen kaveri saatiin pois liikenteestä lyhtypylvästä oikomalla. Muutoin hän olisi ostanut Audin ja tappanut jonkun pikkulikan/mummon/muun sivullisen kiihdyttämällä päin punaisia liikennevaloissa, kuten tämä yksi audisankari Pikku-Huopalahdessa.

• 318

Luonto onneksi karsii pahimmat idiootit , mutta valitettavasti usein menee mukana myös sivullisia .

Moottoripyärä on siinä mielessä sopiva väline idiooteille , että sillä onneksi useimmiten ei satu kovin pahasti sivullisille , poikkeuksiakin valitettavasti on , 200 kmh törmäävä pyärä tappaa kyllä autoilijankin .

Tämä mainitsemasi sankari oli silminnäkijöiden mukaan keulinut yli sadan km;n tuntivauhdilla ja 1,2 litrainen mopo oli lentänyt törmäyksen jälkeen kymmeniä metrejä .

• liikenteessä

Kaikkihan tietää että auto on muutakin kuin kulkuväline, sillä voi mm. viestittää omaa sosiaalista asemaa apinalaumassa.
        Joillekin pätemisen tarve on kova ja nykyään ihmisen arvostus mitataan paljolti rahassa, eli mitä suurempi ja nopeampi kaara sitä menevämpi apina.
        Auton suojassa tummennettujen ikkunoiden takana pikkumies ei myöskään tarvitse olla sivistynyt, ratissa voi toteuttaa ns. eläimellisiä vaistoja, kilpailla, hyökätä, voittaa, nujertaa...

Liikenteessä ei oteta tarpeeksi huomioon toisia, ei anneta tietä, itsekkyys, piittaamattomuus ja aggressivisuus on lisääntynyt,ei ymmärretä että liikenne on yhteispeliä. Suomalainen viha,ahdistus negatiivisuus (en koskaan anna tietä) ja metsäläisyys (ei mitään joustoa) tulee hyvin esille liikenteessä.

Sitten on nämä nuoret varsinkin maalla, eikö vanhemmilla ole aikaa "saarnata" lapsilleen liikenteen vaaroista, esim. auto pois jos ei ajeta kunnolla ja uhkarohkean kuljettajan kyytiin ei mennä. Näissä asioissa ei auta muu kuin tiukka linja.
        terv. Stadilainen faija

• sama homma

Ei tartte kuunnella A.S:n hoilotuksia enää.

• mikä auttaisi

JÄTTÄMÄLLÄ SE VIINAPULLO POIS KUSKIN KÄDESTÄ!!!!

• MAALAISET

edes kesäkelillä. Talvella vittuilitte ittellenne Etelä-Suomen liikennekaaoksesta ja nyt ette osaa ajaa kuivalla tiellä.
      EI NÄIN.

• man

tässä muutama idea liikenne turvallisuuden parantamiseksi:
      -B kortti vasta 25vuotiaille
      -ajokortti pois yli 60 vuotiailta
      -moottoripyöristä tehoja pois niin että se kulkee 120km/h
      -moottoripyörä kortin joutuu suorittamaan kaikki ikäryhmät.
      18 vuotias on mielestäni liian nuori ajamaan autolla
      poikkeuksia tietysti on olemassa.suurimmalla osalla
      pojista ei ole järkeä tarpeeksi päässä sen ikäisenä.mielestäni ei ole myöskään mitään järkeä
      tuoda suomeen moottoripyöriä ja autoja jotka kulkevat lähes 300km/h ei sellaista ihmistä olekkaan joka ei joskus haluaisi vääntää kahvan pohjaan asti usein se tehdään väärässä paikassa
      ja seuraukset ovat sen mukaiset..

• -Henkka-

miten luulet että maalla kun ei oikein noi bussit kulje niin nuorempi väki kulkisi töihin? mopolla? entä miten kuskata kaikki tarpeellinen tavara mukana? ja entä kun osa yli 60 vuotiaistakin käy vielä töissä? pitäisikö heidätkin ottaa pois työelämästä perusteluna työturvallisuus? jolleivat he pysty enää autollakaan ajamaan.

omasta mielestä siviiliautojen tai kulkuneuvojen ei tarvitsisi kulkea enempää kuin 120-140km/h. ja jos tämä ei riitä voisi harrastaa autourheilua.

ja miten sitten määritellään että on tarpeeksi järkeä?

• man
        -Henkka- kirjoitti:

miten luulet että maalla kun ei oikein noi bussit kulje niin nuorempi väki kulkisi töihin? mopolla? entä miten kuskata kaikki tarpeellinen tavara mukana? ja entä kun osa yli 60 vuotiaistakin käy vielä töissä? pitäisikö heidätkin ottaa pois työelämästä perusteluna työturvallisuus? jolleivat he pysty enää autollakaan ajamaan.

omasta mielestä siviiliautojen tai kulkuneuvojen ei tarvitsisi kulkea enempää kuin 120-140km/h. ja jos tämä ei riitä voisi harrastaa autourheilua.

ja miten sitten määritellään että on tarpeeksi järkeä?

miten luulet että maalla kun ei oikein noi bussit kulje niin nuorempi väki kulkisi töihin? mopolla? entä miten kuskata kaikki tarpeellinen tavara mukana? pyörällä,mopolla tai kävellen.näilläkin välineillä pystyy kuljettamaan tavaraa olen sen itse
        kokenut.kyse taitaa olla nuorisolla enemmän viitsimisestä.aina pitäisi päästä autossa pienikin matka.kyllä 60 vuotias joka käy työssä pääsee varmasti töihin muullakin tavalla kun omalla autolla.
        ja miten sitten määritellään että on tarpeeksi järkeä? se onkin vaikeampi määritellä mutta suurimmalla osalla 18-vuotiaista ei sitä näköjään ole.katsellaan ensin joku kaahailu elokuva ja sitten kokeillaan omia rajoja liikenteessä huonolla menestyksellä.toiset kulkevat pyörätuolissa lopun ikänsä ja toisilta loppuu elämä siihen kokeiluun.

• vaikeus

no ei ihme jos esim suomessa saattaa olla vaikea saaha ees lääkärin todistusta pyörä-korttii. ku eräät kusipäät pilaa koko harrastukse maineen.

yks tappaa ittessä ja jonku rollaattori-mumnmon tai pennun siinnä samassa niih kohta on kaikki muutki motoristit syynnin kohteenna.

vai auttaisko se asiaan jos suomessaki laitettas kaikki yli 100heppaset pyörät pannaan kuite saksanmaalla ja viriosien hinnat nostettas taivaisii.

ja tehokkaiden pyörien omistajien pitäs ainaki neljästi miettiä ennenku antavat pyörän kaverille. jolla on hädintuskin ees piikistä kokemusta. ja saman pitäs koskea myös näitä tehotykkejä kauppaavilla liikkeillä.

ja ajokorttiluokitus pitäs uudistaa myös. et jos haluaa ajaa yli 100heppasta laitetta. niih silloin pitää myös käsittely koe suorittaa 100heppasella pyörällä. ja teettää ainaki "LUONNETESTI"
      jotta reikäpäiden määrää saahaan puolitettua liikenteessä. ku eihän suomen maanteitä oo tarkoitettu yli 200km/h nopeuksiin ja eihän täällä saa ajaa ku maksiimissaan 120km/h ja sitäki vaan joillaki tietyillä moottoritie osuuksilla.

"NIMIMERKILLÄ KAAHARIT PANNAAN"

• Kuulovaurio

Olen juuri saamassa unta yöllä, kun taas se kovääninen räkäinen papatus herättää, on se hienoa asua 'ajoreitin' varrella. Eikä kyse ole edes mistään teineistä, vaan neli-viiskyppisistä harrikoilla ajavista ukoista. Ja kun menee ystävällisesti huomauttamaan metelistä niin palutteena on yleensä haistattelua... kuvaa hyvin mitä porukkaa nämä Harrikalla ajelijat ovat, yhteiskunnan pohjasakkaa. Mikä hemmetti se on että aikuisten miesten pitää leikkiä jotain easyrideriä ja häiritä muita ihmisiä korvia repivällä metelöinnillä.

No evoluutio hoitaa homman, onhan tuommoinen mp turvaton kolaritilanteessa, mutta Darvinin lakien mukaan siihen menee tuhansia ja taas tuhansia vuosia ennenkuin nämä lapsenmieliset idiootit saadaan kitkettyä liikenteestä.

• nomore BIKE thank you

Viime viikonloppunahan oli Bombers -tapahtuma Kiikalassa. Tuosta varmaan pojat ja tytöt sitten innostuneet. Samahan se on joskus Jyväskylän rallin jälkeen. "Taidot" siirretään maantielle.

Itse olen loukannut jalkani moottoripyörällä yli kymmenen vuotta sitten. Siihen jäi moottoripyöräily. Vamma on ja pysyy. Tuuristahan sekin tietysti on kiinni ja järjestä ajaako kolarin vai ei.

• Still alive

Järkeä ja ennustajan kykyjä tarvitaan liikenteessä. Sinäkin bussikuski joka sitä traktoria ohitit sillankaiteiden kohdalla tarviisit. Onneksi monenkymmenen tuhannen kilometrin taipale motolla on antanut silmää ennustaa tiettyjä vaaran paikkoja.

Tuskin olisin saanut pysäytettyä tienreunaan ennen kaidetta jos en olisi arvannut, että vastaantuleva liikennevirta ajaa unessa. Tilaa ei olisi meille kaikille ollut siinä kohdassa.

Tuuria ja järkeä kaikille niin bomberit ja muutkin pelastuu.

• Tiinu

Lauantaina sattunut kolari kangasalla oli mun pikkusiskolle kova paikka. Pikkusiskoni on tällä hetkellä perhekodissa joten hänellä on muutenkin vaikeeta ja nyt sen ainoot kaverit kangasalta loukkaantu kolarissa. Yhden niistä pojista tila on paha, makaa sairaalassa kokonaan halvaantuneena ja on 5% mahdollisuus että se selviää. Mikä on ettei nuoret/alaikäiset tajua kuinka vaarallista on ajaa niin kovaa ja varomattomasti. Tässä tapauksessa yksi on jo kuollut ja pari loukkaantunut mutta välillä ei pääse näinkään "vähällä"...

• eikö?

Törkeästä liikenteen vaarantamisesta tulisi joutua uudelleen autokouluun tai ainakin kirjallisiin ja inssiin. Niin ja kaskovakuutuksen ei tulisi korvata muita kuin ulkopuolisesten vahingot. Kaaharit maksakoot vahinkonsa itse... Vakuutus maksutkin voisivat näin alentua....

• silloin......

mikään kasko ole idiootti

• =}&gt;

jos otettaisiin ajokorttipisteet käyttöön ja jonkun pistemäärän jälkeen ei otettaisikaan korttia pois. Vaan tulisi pakollinen kolari raatojen ja romujen siivousta.

• oli.......
        =}&gt; kirjoitti:

jos otettaisiin ajokorttipisteet käyttöön ja jonkun pistemäärän jälkeen ei otettaisikaan korttia pois. Vaan tulisi pakollinen kolari raatojen ja romujen siivousta.

järkeä.

• dinmamma

ei enää jalkopallokenttijä vaan lisää moottoriurheilukeskuksia tj..

• Äly hoi

Lisää kakaroita vaan liikenteeseen ilman mitään vastuuntuntoa muista tienkäyttäjistä.Äly hoi!

• ALKOHOLISOI

En ymmärrä mikä siinä on järkenä antaa vuoden tuomioita pikku ylityksistä. Täysin sairasta. Pitäis vähän katsoo tapahtumapaikkaakin missä ylitys tapahtuu ja sitten ko.henkilön ajo tarvetta. Itsellä olisi tarve autolle mutta eipä tässä tarvii ajella pitkään aikaan.
      Se on varmaan parempi että ihmisestä tulee alkoholisti juoppo valtion elätettävä kun että kävis töissä ja ajelis autolla.
      Ajokiellot on ihan hyvä asia jos vaan aihetta mutta ainakaan vuoden ajokiellolle ei ole mitään aihetta ainakaan jos promillet on 0.
      Ja sitten taas tällaiset ajokiellot mitä nykyisin annetaan niin Ei tarvii ihmetellä miks porukka ajaa KARKUUN poliisia. Se henki saattaa luiskahtaa jo paetessa vaikka se ei olekkaan oikeutettua, mutta oikeutettua ei ole vuoden ajokieltokaan isolla tiellä annettuna (nelikaistainen)ja vauhtia ei edes yli satasta..
      kuitenkin nopeusrajoitus tiellä 80km/H mutta alussa 40

• ööö

löytyykö itseltäsi hyviä neuvoja/ideoita asioiden parantamiseen ja/tai asenteiden muuttamiseen. se kun on niin helppo arvostella virkamiesten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä omalta sohvalta. jos ideamylly toimii omassa päässä niin anna sanan kuulua ja lopeta päivittely!!

• jo riitä?

Eiks noissa nykyajan autoissa ja prätkissä ole kaasulla kuin kaksi vaihtoehtoa,,tyhjä tai täyskaasu?

• ja moottoriajoneuvot

pois vallan. fillarit tilalle. vähenisi ylipaino-ongelmatkin.

• sinivilkku

eivät ole ratkaisu kaahailun loppumiseen. Se on vain halvin keino päättäjien päästä pesemään kätensä vastuusta.
      Kun poikamme olivat juuri ajokortin saaneita, oli paikkakunnallamme paikka, jossa pääsi harjoittelemaan ja samalla päästelemään suurimpia paineita ulos. Itsekin olen siellä käynyt "leikkimässä rallikuskia". Porukka kerättiin kasaan, asetettiin sulut kaiken varalle vaikka siellä ei yleisiä teitä kulkenutkaan.
      Siellä vietettiin eräskin ehtoo.
      Siihen aikaan meillä oli vielä ralli-Escort turvakaarineen, oli ihan tunnelmaakin;)
      Niin ja alkoholia nauttineena sinne ei ollut kenelläkään mitään asiaa, siitä pitivät nuoret itse huolen.

No, kaupungin päättäjät sitten sulkivat paikan. Moottoriradalle ei pääse kuin joskus ja maksua vastaan...kiitos ympäristöön radan valmistumisen jälkeen muuttaneiden muutaman moottoriradan vastustajan. (ovat kyllä aina ensimmäisinä hakemassa vapaaliput tapahtumiin)

Tytär kun sai kortin, ei hänellä ollut minkäänlaista intoa "irrotella". Tosin on ainoa lapsista joka sitten myöhemmin työnsä puolesta on saanut irrotella, mikäli nyt siinä yhteydessä voi irrottelusta puhua.

Kun olemme jutelleet asioista niin pojat vastustavat sitä vuoden 80-lätkää, mikä ennen oli. Tytär taas jopa toivoi sitä....ihan siitä syystä, että jos sattuu alkuun töppäämään niin kanssa-autoilijat olisivat valppaampia kun olisi se lätkä takalasissa.

En tiedä, oletteko toiset ajatelleet asiaa, minä ainakin tunnustan, että heti kortin saatuani ajoin hyvinkin rohkeasti sen ensimmäisen vuoden. Kummasti se uhkarohkeus sitten karisi pois.

Ei varmaankaan ole mikään patenttiratkaisu, mutta uskoisin apua kuitenkin olevan jos nuorille vasta kortin saaneille olisi paikka, jossa irrotella. Siellä kavereiden kesken näytettäisiin taitoja, ei olisi niin tarvis yleisillä teillä niitä esitellä.

Nopeusrajoitusten ja "hyppyreiden" tie on mielestäni loppuun kuljettu. Niistä ei ainakaan apua ole liikennekuolemiin. Apua niistä on tosiaankin vaan päättäjien mielenrauhalle, voivat hurskaasti ristiä kätensä ja todeta, että kaiken olemme kieltäneet mitä kieltää voi!!

Nuorison vaatimukset ja toiveet kantautuvat kuuroille korville. Siksipä nyt olisi nuorten vanhempien aika seisoa nuorison rinnalla ja alkaa vaatia omille nuorilleen harjoittelu-/irrottelupaikkoja, sen sijaan, että nykyisin ottavat nöyrästi vastaan kaiken mitä "ylhäältä" annetaan.

Itse olisin heti valmis siihen, että verotustani ei kevennettäisi jos se kevennys menisi nuorison eduksi. Jos sillä voitaisiin yksikin turha kuolema välttää.

Minä en ainakaan voi, enkä edes halua ivata ensimmäistäkään liikenneonnettomuuden uhria, sillä ei ole olemassa virheetöntä ihmistä. Keneltä vaan voi lähteä joskus auto lapasesta, ei siihen aina tarvita edes suuria nopeuksia.

• moottorirata

Joo Alastaron moottoriradan metsikössäkin joku hullu kaahaa toistasataa.Meinasin viime kesänä jäädä sienikori kädessä sen ruhjomaksi siellä Säkylänharjulla.Voi h,,,tti.

• hemuli

Olen sitä mieltä, että kaahailusta pitäisi antaa kovemmat rangaistukset, kortti pois eikä mitään lieviä sakkoja! Poliisille pitäisi olla enemmän määrärahoja, että voisivat paremmin valvoa liikennettä.

• tämäkin

onko tarkistettu ?

• Ds1001

Suomessa on yha nazien toiminta ja se hallitse Suomen turvalisuus ja sen kauta valtion monta toiminat.
      Nazien yksi controli on auto ajajan controlimista
      kidutus ja hairio vehkeiden kauta,se tpahtu yksityis seka julkinen kulkunevojessa.
      Kolareita tulle oleman ja ihmisia kuole,seka ihmisia kuole keinoteko sydan kohtauksien kauta ja paljon muita kuoleman tapauksia ja sairauksia tapahtu,ja valtion toimintoja harioitu,Suomen Polisi seka Oikeus seka Eduskunta seka Presidenti
      ovat yha Nazien alaisuudessa.Suomen kanssa on yha Nazien alaisuudessa ja nama tapaturmat seka sairailoita tayna sairaita ja Presidenti kiuska ja tuhansia lahte maasta Nazien kidutuksen ja elama vaikeaksi tulen takia.
      Se on aika poista Nazia Maasta eika hyvia Suomalaisia.

• armontuoja

lähtiköhän kaveri merta edemmäs kalaan
        kyllä syyllisiä voit hakea mutta kehoittaisin hakemaan vähän lähempää

• Kuisma Rukkanen

Mitä tiedät natseista,mulkku.
        Tulee aika jolloinka Valkoinen Suomi on se , sen
        mitä pitääkin olla....Menikö perille .........
        On aika jolloika EU.lakaa olemasta ja kaikki saa ansionsa mukaan.
        Aatun ajatus on toisaalta ok.
        Maa puhdas on mutta sota on vielä lähempänä kuin arvaatkaan........
        näin silloin kun edes olit syntynyt,ja historia toistaa taas itseään....

• Larkkuhattu
        Kuisma Rukkanen kirjoitti:

Mitä tiedät natseista,mulkku.
        Tulee aika jolloinka Valkoinen Suomi on se , sen
        mitä pitääkin olla....Menikö perille .........
        On aika jolloika EU.lakaa olemasta ja kaikki saa ansionsa mukaan.
        Aatun ajatus on toisaalta ok.
        Maa puhdas on mutta sota on vielä lähempänä kuin arvaatkaan........
        näin silloin kun edes olit syntynyt,ja historia toistaa taas itseään....

...toi viesti uudelleen. Se on joko paljon keskivertoa paremmin kirjoitettu feikki, tai - kuten arvelen - paranoidista skitsofreniaa sairastavan maahanmuuttajan teksti.
        Vainoharhaisen ihmisen ajattelu noudattaa omaa kummaa epälogiikkaansa ja jos kirjoittaja ei itse sairasta, on hänellä ainakin kokemusta vainoharhoista jostain lähipiiristä.
        Sen kummempaa argumentointia ei tuohon viestiin liity.

Sinun henkistä kapasiteettiasi taas mittaa se, ettet tunnista henkisesti raiteiltaan olevan ihmisen tekstiä. Ei tainnut kansalaiskoulu mennä oikein putkeen oikeinkirjoituksesta päätellen.

• handel

Niin viikonloppu osoitti taas , mihin on päästy tällä sossu-vahdintamentaliteetilla. 12 kuollutta liikenteessä. Lainsäätäjä ei aja itse autolla, ja poliisi kyttää ja sakottaa. JOs poliisi käyttäisi resulssinsa, joita näyttää riittävän joka puskaan paremmin, asenteet liikenteessä paranisivat. Nyt poliisi on kyttä , sakotusautomaatti , joka saa tolkuttomasti palstatilaa mediassa,...aina pitää alentaa nopeuksia ja lisätä sakkoja. Positiivinen
      valistus olisi parempi, nyt virkamiesten tyyli saa
      tienkäyttäjien sapen kiehumaan.

• -Henkka-

sain kerran itte mopolla sakon moottoripyöräpoliisilta. oli kesäkuun alku ja poliisin pää oli vielä täynnä vi**saa. minua ei se harmittanut että sain sakot, mutta poliisin käytös... ollaan niin leveetä ja vielä vittuillaan... vaarallista siitäkin on jatkaa kiukkusena matkaa.

toisen kerran sain sakot autolla ylinopeudesta. silloin ei harmittanut kun oli mukavat poliisit ja sakkoakin tuli ihan kiitettävästi opiskelijalle. eli ehkä reilujakin poliiseja voi olla?!?

• alibi

mun serkku kuoli siinä, aivan kamalaa

• juissi

nyky pyörät 170hp kokemattoman käsissä aika pommi.eikä BOMBERSSIT tätä auta yhtään? ei kannata kokeilla.

• Unski

Viime viikonloppuna ajoin n. 900 km muun liikenteen keskellä. Älyttömiä ohituksia, hirveitä ylinopeuksia, toisen perseessä kiinni. Paras tilanne oli kun muutama "mikahäkkinen" ajoi onnettomuuspaikalle. Yksi oli ajaa suoraan tietäohjaavan poliisin päälle kun ei huomannut koko onnettomuutta...

Ei ihme että meillä kuolee 450 ihmistä vuosittain auton ratissa tai kyydissä...

• Herpes

Kerropa sitten salaisuutesi, miten liikenneturvallisuutta oikeasti voidaan parantaa?

Leveämmillä teillä ja vapailla nopeuksillako?

• Runttaaja

Johan täällä on hyviä ehdotuksia, eihän minun tarvi enää niihin mitään lisätä. Näkeehän noista joistakin vastauksista, että toimenpiteiden pitäisi tähdätä vitutuksen vähentämiseen.

Kyllä se teiden leventäminen auttaisi paljon ja jos ei nyt ihan vapaita nopeuksia, niin ainakin rajoitusten nosto mielekkäimmiksi.

Maanteillä pitäisi päästä sujuvasti ja ohituspaikkaa kyttäämättä hitaammista ohi. Kaikki eivät ole hyviä ohittajia ja se hitaampi ei voi tietä antaa, koska sitä ei ole. Joillakin voi olla oikeasti kiire ja siihen ei auta sanoa, että pitää lähteä aikaisemmin, aina se ei ole mahdollista. Se kiireinen saattaa turhautua hitaiden takana ja ryhtyä riskiohituksiin.

Jos tiestö olisi sen verran leveää, että tien antaminen olisi mahdollista, niin sellainen kohteliaisuus olisi helposti tarttuvaa, kuten Ruotsissa. Huonosti ne tienvarsiojatkin on rakennettu, kun suistumisissa menettää henkensä.

Moottoritienopeuksia vois nostaa jo nyt ja muut tiet siihen kuntoon, että niidenkin rajoituksia vois nostaa. Taajamien typerät 30:n rajoitukset ylemmäs. Töyssyt pois jne.

• emm

ruotsin liikenne tilastoista en tiedä mutta siellä asuneena voin sanoa että tuntui paljon paremmalta siellä pyritään turvallisuuteen ja SUJUVUUTEEN toisin kun suomessa pyritään turvallisuuden lisäksi HIDASTAMAAN liikennettä
      poliisi valvoo liikennettä näkyvästi ei näitä suomen "puskapoliiseita"

• rtf 1

Koska jokaisen joka istuu ajoneuvossa kuljettajan paikalle täytyy ja on pakko tietää vastuunsa muista sekä itsestään vaihto ehtoja ei siis ole ainoastaan joko tai,kun yksi ajaa liikenteessä huolimattomasti siis törttöilee niin kaikki saavat pahimmassa laskussa kärsiä siitä,liikenteestäme kaikki ajoneuvo ryhmien kuljettajat teemme yhdessä turvallisen me voimme vaikuttaa siten myös maksamiemme vakuutus maksujen suuruuten,liikenteessä ei tarvitse olla tiukka pipo ei tarvitse myöskään olla kaahari joka ajaa kuin pikku lapsi voidaan ihan hyvin ajaa sallittuja nopeuksia nillä ehdimme varmasti joka paikkaan on ihan typerää vaarantaa lapsia sekä muita tien käyttäjiä.Tehkäämme liikenteestä yhdessä turvallinen paikka meille kaikille.iloista kesää kaikille ja turvallista.t.ammatti autoilija

• pelkääjä

Nykyisin joutuu jännittämään liikenteessä vaikka istun kyydissä. Eikä se johdu kuljettajastani vaan muista AUTOILIJOISTA! Aina on joku perässä kiinni tai kaahaa sivutieltä eteen vaikka kuinka itse yrität noudattaa liikennesääntöjä. Pelkkää piittaamattomuutta kanssakulkijoista se on. No kunhan satun kolaripaikalle seuraavan kerran niin mietimpä että viitsinkö jäädä auttamaan vai jatkanko matkaa, itsehän sen ovat kuitenkin aiheuttaneet. Ei minuakaan huvita piitata muista, laitetaan vahinko kiertämään.

• sinivilkku
        pelkääjä kirjoitti:

Nykyisin joutuu jännittämään liikenteessä vaikka istun kyydissä. Eikä se johdu kuljettajastani vaan muista AUTOILIJOISTA! Aina on joku perässä kiinni tai kaahaa sivutieltä eteen vaikka kuinka itse yrität noudattaa liikennesääntöjä. Pelkkää piittaamattomuutta kanssakulkijoista se on. No kunhan satun kolaripaikalle seuraavan kerran niin mietimpä että viitsinkö jäädä auttamaan vai jatkanko matkaa, itsehän sen ovat kuitenkin aiheuttaneet. Ei minuakaan huvita piitata muista, laitetaan vahinko kiertämään.

>>No kunhan satun kolaripaikalle seuraavan kerran niin mietimpä että viitsinkö jäädä auttamaan vai jatkanko matkaa, itsehän sen ovat kuitenkin aiheuttaneet. Ei minuakaan huvita piitata muista, laitetaan vahinko kiertämään.

• jaatinen

jep, jep...
      on vain todettava tänäpäivänä, että autot ovat jo yksinkertaisesti niin hyviä, että ne antaa kuljettajalle väärän kuvan auton hallitsemisesta... autoa pitää oikeasti opetella ajamaan on se kuinka hyvä tahansa... tai sitten yksinkertaisesti 80 lätkä takaisin liikenteeseen... niitä olisi helpompi valvoa.... ja toiseksi että jos joku ei opi koskaan koulussa laskemaan.... niin minkä takia autokoulusta melkein kaikki saa ajokortin... se näkyy muös tuolla liikenteessä joka päivä... ja kauhulla katselee kun kuskit itse ei tajua jättää autoa kotiin kun jo valmiiksi pelottaa ajella muun liikenteen seassa... hei haloo... jos jono on sinun perässäsi, olisko syytä tarkastella ajo tapaasi... ainiin se pitää ensin huomata myös taustapeilistä!!!

• shine_drop

mä olen sitä mieltä kun lähtee liikenteeseen sillä mielellä, että ottaa siellä kaikki huomioon eikä ajattele vain omaa napaansa,niin sillä pääsee jo pitkälle. itse olen juuri saanut ajokortin (2viikkoa sitten) ja ajelen nopeusrajoitusten mukaisesti, hidastan risteyksissä muiden ajajien ja jalankulkioiden varalta, joskus voi viellä sammua auto valoihin, mutta entäs sitten.myönnän etten ole mikään huippu kuski, mutta ei minusta koskaan voi tullakkaan sellaista jos jättäisin auton aina kotiin siinä pelossa mitä muut minusta ajettelevat tai että pekäisin omia ajotaitojani. enkä jätä autoa kotiin siinä pelossa etten osaisi ajaa, harjoitus tekee mestarin.
        takanani voi olla pitkäkin letka muita autoja, mutta se johtuu siitä, että ajelen nopeusmääräysten mukaisesti. ajattelen silloin niin omaani kuin muiden parasta. ne jotka ajelevat ylinopeutta olivat ajokelit millaiset tahansa, niin ajatelkaa silloin niitä jotka voivat jotua teidän kanssane kolariin. siihen kolariin jonka te aiheutatte ylinoupedellanne ja jossa menehtyvät ne tavalliset sunnuntai illan ajeleijat, ketkä ajoivat nopeusrajoitusten mukaan. eli mua ei pelota se joa takapeilistä näkyy autoletka 80 alueella...

• jaatinen
        shine_drop kirjoitti:

mä olen sitä mieltä kun lähtee liikenteeseen sillä mielellä, että ottaa siellä kaikki huomioon eikä ajattele vain omaa napaansa,niin sillä pääsee jo pitkälle. itse olen juuri saanut ajokortin (2viikkoa sitten) ja ajelen nopeusrajoitusten mukaisesti, hidastan risteyksissä muiden ajajien ja jalankulkioiden varalta, joskus voi viellä sammua auto valoihin, mutta entäs sitten.myönnän etten ole mikään huippu kuski, mutta ei minusta koskaan voi tullakkaan sellaista jos jättäisin auton aina kotiin siinä pelossa mitä muut minusta ajettelevat tai että pekäisin omia ajotaitojani. enkä jätä autoa kotiin siinä pelossa etten osaisi ajaa, harjoitus tekee mestarin.
        takanani voi olla pitkäkin letka muita autoja, mutta se johtuu siitä, että ajelen nopeusmääräysten mukaisesti. ajattelen silloin niin omaani kuin muiden parasta. ne jotka ajelevat ylinopeutta olivat ajokelit millaiset tahansa, niin ajatelkaa silloin niitä jotka voivat jotua teidän kanssane kolariin. siihen kolariin jonka te aiheutatte ylinoupedellanne ja jossa menehtyvät ne tavalliset sunnuntai illan ajeleijat, ketkä ajoivat nopeusrajoitusten mukaan. eli mua ei pelota se joa takapeilistä näkyy autoletka 80 alueella...

aja tien sivuun jos takanasi on monta autoa jonossa... koska sitten ku ne lähtee ohittelemaan toisiaan, niin sinä olet< sejoka on aiheuttanut ruuhkan... hyvässä lykyssä kuoleman tuottamuksen kolari tilanteessa,,, kokematon ja arka kuski voi antaa takana tuleville tietä...jotta liikenne sujuisi joustavammin..

• -Henkka-
        jaatinen kirjoitti:

aja tien sivuun jos takanasi on monta autoa jonossa... koska sitten ku ne lähtee ohittelemaan toisiaan, niin sinä olet< sejoka on aiheuttanut ruuhkan... hyvässä lykyssä kuoleman tuottamuksen kolari tilanteessa,,, kokematon ja arka kuski voi antaa takana tuleville tietä...jotta liikenne sujuisi joustavammin..

jos ajat nopeusrajoitusten mukaan sinun EI tarvitse ajaa tien sivuun, sinussa ei ole vikaa. vika on takana tulevien mielessä jolleivät pysty noudattamaan sääntöjä. sen ei luulisi vaikeaa olevan...

• sinivilkku
        -Henkka- kirjoitti:

jos ajat nopeusrajoitusten mukaan sinun EI tarvitse ajaa tien sivuun, sinussa ei ole vikaa. vika on takana tulevien mielessä jolleivät pysty noudattamaan sääntöjä. sen ei luulisi vaikeaa olevan...

sitä aina tarvitse olla etsimässä toisesta vikaa?

Tottahan se on, että jos taakse alkaa epäilyttävän paljon kerääntymään jonoa niin silloin kannattaa todella tehdä tietä. Silloin voi jo tosiaankin ajatella, että oma vauhti ei ole ihan kohdallaan.

Ajan itsekin reippaasti, mutta jos joku ottaa minua nopeasti kiinni niin en ala miettimään hänen oikeuksiaan tai motiivejaan vaan pidän ajolinjani oikeassa reunassa ja annan mennä ohi.
        Mistäpä sitä voi koskaan tietää, mihin ihmisillä on kiire. Miksi tahallaan yrittää estää ohitusta? Sehän vaan aiheuttaa vaaratilanteita lisää!

• Nimetön

Mielestäni on todella väärin että autonvakuutukset ovat kalliimpia olikohan 25-vuoteen asti koska tämä porukka kuuluu "riskiryhmään" ehkä näin, mutta entäs
      ne yli 70-vuotiaat papparaiset jotka ajaa nenä kiinni tuulilasissa ja eivät silti näe rattia pidemmällä, eivätkä noudata liikennesääntöjä milläänmuotoa!!!Miksi tätä ikäryhmää ei pidetä myös riskinä muulle liikenteelle?!Suurimpia uhkia liikenteessä ovat juuri tällaiset tien tukot sekä hulluna kaahailevat "tommi mäkiset", jos nämä kaksi ryhmää saataisiin pois niin liikenne kuolemat varmaan puolittuisivat...Kaahailijoilla tarkoitan niitä jotka ajavat tallapohjassa ihan kaikkilla en siis sellaisia jotka ajavat hivenen ylinopeutta, että älkää vaivautuko laittamaan mitään "säki oot varmaan joku v***n köröttelijä viestejä...

• Tunteeton

Eiköhän vakuutusmaksuvaihtelut ole seurausta onnettomuustilastoista.

Ehkäpä ne vihaamasi V***TUN PAPPARAISET eivät sittenkään aja niin paljon kolareita kun sinusta tuntuu.

• Älykäs maisteri

Ne riskiryhmäluokitukset tehdään tilastojen pohjalta eikä mistään "musta tuntuu" -fiilispohjalta. Ikäryhmä 70-vuotiaat ei ole riskiryhmäluokassa, koska se ei ole riskiryhmä liikenteessä. Yksinkertaista.

Älä jakele täällä neuvoja kun ei sulla näytä olevan mitään tietoa vakuutusten maailmasta. Tosin, ei sua kukaan vakavasti otakaan.

• suurin riskiryhmä

Kyllä se tutkimuksissakin on todettu että varsinkin nuoret miehet on niin omaa napaansa täynnä että kaahailevat kuin omistaisivat yksin koko tien. Taidot ei vaan riitä. Ja sitten ryskyy.Toinen ääripää on vanhat papat jotka ei tiedä mennäkö vai eikö mennä... Tämän kirjoitti n.40v ammattinaisautolija - ei yhtään kolaria takana.

• Ohjaamo tarkkailija

Jatkuva kieltojenlisääminen lisää vastarintaa.Kun jotain kielletään kiellon perään,tehdään sitä lisää kun se on kiellettyä.Niin kuin kieltolain aikaan viinan kanssa oli.Liikenteessä kuolee ja vammautuu niin kauan kun ajaminen kielletään kokonaan.Sen jälkeen ei enää voi kuolla liikenteessä,eihän?? Ja jos kuolee,on rikkonut lakia lähtiessään liikenteeseen...
      Liikenteessä pärjää kun ei ole viimeinen eikä välttämättä ensimmäinen.Sama pätee armeijassa,koulussa ymv.
      Tilanteen mukaan eläminen on ainut lääke.Toiset sen osaa ja heikot ei(niille joille sattuu vahinkoja).
      Sama ohjeen antaisin paperiliiton päättäjille,eläisitte tilanteen mukaan ja lopettakaa kiukuttelu.
      Mut se ei sivunnu tätä käytävää aihetta.

• Sari

Olkoon vaikka miten kieltoja tai ei, niin tämä ns. päätön kansa ei ikinä osaa noudattaa yhteiskunnan normeja. P.S Autoileva nainen

• tukkikuski

ei rajoitukset auta onnettomuuksien vähenemiseen.vika on korvien välissä.nopeuden rajoittimet henk.autoihin

• rekkamiehiltä

pois kännykät, oon tossa maantiellä ajellessa kattonu vastaantulevia rekkoja kun kyynärpää on ratinpäällä ja käsi kännykällä korvanjuuressa. Sanotaan jos kymmenen rekkaa tulee vastaan niin yhdellä on kädet ratissa loput puhuu kännykkään ja sen tosiaan erottaa selvästi rekankohdatessaan.

• Limiitteri

Tulossahan ne ovat nopeusrajoittimet, siis henkilöautoihinkin. Nykyautojen moottorinohjausjärjestelmissä on olemassa valmiudet nopeueden rajoittamiseen.

Eihän kameravalvonnalla pystytä estämään ajamasta 200 km/h jos auto kerran kulkee 200 km/h.

Hyväksytkö periaatteen, että autoa ei saa ajaa kännissä ja että autoissa voisi olla alkolukko vakiovarusteena?

Perustele seuraavaksi miksi suomessa käytettävässä autossa ei voisi olla 120 km/h 'stopparia'?

• -Henkka-
        Limiitteri kirjoitti:

Tulossahan ne ovat nopeusrajoittimet, siis henkilöautoihinkin. Nykyautojen moottorinohjausjärjestelmissä on olemassa valmiudet nopeueden rajoittamiseen.

Eihän kameravalvonnalla pystytä estämään ajamasta 200 km/h jos auto kerran kulkee 200 km/h.

Hyväksytkö periaatteen, että autoa ei saa ajaa kännissä ja että autoissa voisi olla alkolukko vakiovarusteena?

Perustele seuraavaksi miksi suomessa käytettävässä autossa ei voisi olla 120 km/h 'stopparia'?

alkolukon ja nopeusrajoittimet pitäisivät olla jo jokaisessa autossa.

tuetaan ennemmin autourheilua jotta jokainen ketä haluaa ratin takaa päästellä höyryjään saisi siihen mahdollisuuden.

toisaalta käytettyihin autoihin on vaikeampi vaatia rajoitinta joten autokanta ei todennäköisesti uudistuisi edes tähän tahtiin.

• sinivilkku
        -Henkka- kirjoitti:

alkolukon ja nopeusrajoittimet pitäisivät olla jo jokaisessa autossa.

tuetaan ennemmin autourheilua jotta jokainen ketä haluaa ratin takaa päästellä höyryjään saisi siihen mahdollisuuden.

toisaalta käytettyihin autoihin on vaikeampi vaatia rajoitinta joten autokanta ei todennäköisesti uudistuisi edes tähän tahtiin.

nyt ottako tästä hernettä nenään.

Mutta mitä auttaa, jos rajoittimella varustetulla autolla ei pääse kovempaa kuin 120km/h?
        Kyllä sekin riittää saamaan pahaa jälkeä aikaiseksi jossakin taajama-alueella.

Ei se rajoitinkaan ole mikään absoluuttinen ehkäisykeino.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, etteivät ne, jotka ajavat hyvissä olosuhteissa ehkä hivenen yli rajoituksen, ole kaahareita. Kun luin tämän aamuista lehteä, niin jostakin muusta seikasta jokaisessa tapauksessa johtui se kuolemaan johtanut onnettomuus.

Siitä olen samaa mieltä, että tuetaan autourheilua enemmän...tai oikeastaan vielä tarkemmin, luodaan paikkoja, missä tavalliset matti- ja maijameikäläiset voivat päästellä suurimpia höyryjä pihalle turvallisissa olosuhteissa. Ei olisi yleisillä teillä sitten niin tarvetta leikkiä.

• -Henkka-
        sinivilkku kirjoitti:

nyt ottako tästä hernettä nenään.

Mutta mitä auttaa, jos rajoittimella varustetulla autolla ei pääse kovempaa kuin 120km/h?
        Kyllä sekin riittää saamaan pahaa jälkeä aikaiseksi jossakin taajama-alueella.

Ei se rajoitinkaan ole mikään absoluuttinen ehkäisykeino.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, etteivät ne, jotka ajavat hyvissä olosuhteissa ehkä hivenen yli rajoituksen, ole kaahareita. Kun luin tämän aamuista lehteä, niin jostakin muusta seikasta jokaisessa tapauksessa johtui se kuolemaan johtanut onnettomuus.

Siitä olen samaa mieltä, että tuetaan autourheilua enemmän...tai oikeastaan vielä tarkemmin, luodaan paikkoja, missä tavalliset matti- ja maijameikäläiset voivat päästellä suurimpia höyryjä pihalle turvallisissa olosuhteissa. Ei olisi yleisillä teillä sitten niin tarvetta leikkiä.

entä jos rajoitin ottaisi jotain singnaalia jostaki? esimerkiksi vormuloitten varikkorajoittimet tai parkkitutkat?

• sinivilkku
        -Henkka- kirjoitti:

entä jos rajoitin ottaisi jotain singnaalia jostaki? esimerkiksi vormuloitten varikkorajoittimet tai parkkitutkat?

kyllä, käytännössä ei.

Et kai ole tosissasi, että päättäjämme niin paljon suuntaisivat rahaa liikenneturvallisuuteen?

Ja on mitalilla toinenkin puoli...sitten ei ajateltaisi omilla aivoilla sitäkään vertaa kuin nykyisin. Jos mällejä tapahtuisi niin kohauteltaisiin vaan olkapäitä ja syyteltäisiin virheellisiä signaaleja.

• -Henkka-
        sinivilkku kirjoitti:

kyllä, käytännössä ei.

Et kai ole tosissasi, että päättäjämme niin paljon suuntaisivat rahaa liikenneturvallisuuteen?

Ja on mitalilla toinenkin puoli...sitten ei ajateltaisi omilla aivoilla sitäkään vertaa kuin nykyisin. Jos mällejä tapahtuisi niin kohauteltaisiin vaan olkapäitä ja syyteltäisiin virheellisiä signaaleja.

mutta ehkä toisilla pysyis auto paremmin vanttuussa?

enkä ittekään usko tohon että tämmöstä saatais ikinä maksettua.

ja mikä kieltää ajattelematta omilla aivoilla? toisilla varmasti niitten puute?=)

• sinivilkku
        -Henkka- kirjoitti:

mutta ehkä toisilla pysyis auto paremmin vanttuussa?

enkä ittekään usko tohon että tämmöstä saatais ikinä maksettua.

ja mikä kieltää ajattelematta omilla aivoilla? toisilla varmasti niitten puute?=)

että oikeasti jollakin olisi aivojen tilalla jotakin.....öööö....muuta;)?

Hups, meni vähän ohi aiheen......

• Kuis ny
        Limiitteri kirjoitti:

Oli sitten minkälainen kärry tahansa vain 80
        Voitaisiin lopettaa kaiken lainen niuhotus ja kyttäily. Ei tarvitsisi enään Suomen niemellä
        tutkailla saati kameroita ymm. vempaimia.
        Katottaisiin josko nyt muuttuisi liikenne kuolemat?

• poika

Kyllä se on jokaisen, joka on ajokortin saanut ajamalla tajuta koska ei ole ajokunnossa, ja ajokunnon kyllä pystyy itse päättelemään tai kysyy toisilta ihmisiltä onko hän ajokunnossa ?

Mutta itselläni ainakin on seuraava motto:"jos ajan en ota", ja tämän nouttaminen vahvistui kun selvisin rattijuopon aiheuttamasta kolarista

• Hulk

takasin, niin se voisi ainakin vähän hillitä juuri kortin saaneita. Ja vaikka lakiin sellanen pykälä, että sitä täytyy pitää 2 vuotta.

• the_robber

Yksi niistä hurjastelijoista prätkällä (14v.) Oli Latosaari ;)

• Menni

Kaikki onnettomuudet eivät tapahdu kovissa vauhdeissa, vaikkakin suurin osa kylläkin...
        Ei niitä rajoituksia tarvitse lisätä, ihmisten pitäsi ITSE SE TAJUTA ettei liikenteessä voi mennä miten sattuu!! jokaisen täytyisi ottaa järki käteen ja miettiä m,iten liikenteessä toimia...Autokouluissa voisi olla lisää valistusta kolareista YMS.

• Menni
        Menni kirjoitti:

Kaikki onnettomuudet eivät tapahdu kovissa vauhdeissa, vaikkakin suurin osa kylläkin...
        Ei niitä rajoituksia tarvitse lisätä, ihmisten pitäsi ITSE SE TAJUTA ettei liikenteessä voi mennä miten sattuu!! jokaisen täytyisi ottaa järki käteen ja miettiä m,iten liikenteessä toimia...Autokouluissa voisi olla lisää valistusta kolareista YMS.

Sitä paitsi suurin riski ryhmä ovat 30-40 vuotiaat jotka luulevat ettei heille tule käymään likeenteessä mitääs, koska mukams osaavat ajaa autoa... Mutta tutkimusten mukaa onnettomuudet tapahtuvan tälle ikäryhmälle!!!! Turhaan niitä nuoria aina syytetään... JA jos taas nuoret 13-17 vuotiaat nuoret ottavat vanhempien auton luvatta ja haluavat tapattaa itsensä Niin siitä vaan.. Se on kyllä vanhempien vastuulla...

• Loogikko
        Menni kirjoitti:

Kirjoitit:
        "Ei niitä rajoituksia tarvitse lisätä, ihmisten pitäsi ITSE SE TAJUTA ..."

Juuri tuolla lauseella kiteytit nopeus- ym. rajoitusten tärkeimmän syyn ja niiden olemassaolon kiistattoman perusteen: kun ihmiset eivät sitä ITSE tajua.

• -Henkka-
        Menni kirjoitti:

Sitä paitsi suurin riski ryhmä ovat 30-40 vuotiaat jotka luulevat ettei heille tule käymään likeenteessä mitääs, koska mukams osaavat ajaa autoa... Mutta tutkimusten mukaa onnettomuudet tapahtuvan tälle ikäryhmälle!!!! Turhaan niitä nuoria aina syytetään... JA jos taas nuoret 13-17 vuotiaat nuoret ottavat vanhempien auton luvatta ja haluavat tapattaa itsensä Niin siitä vaan.. Se on kyllä vanhempien vastuulla...

tätä ihmettelen ittekkin miks juuri kortin saaneita syytetään tästä. todellisuudessa he osaavat ottaa rauhallisemmin, koska tietävät etteivät vielä hallitse autoa "täydellisesti". itte olen ajellu reilun vuoden ja nyt alkaa tulemaan ittellekin vasta sitä turhaa luottoa ja rohkeutta.

ja 80 lätkää ei saa ottaa käyttöön. jotteivät nuorimmat joudu silmätikuiksi liikenteessä erottumalla lätkällä. eikä ole kivaa ajaa jos joutuu ajamaan "alinopeutta" ja muu porukka lykkää ohi ja ajaa puskurissa kiinni.

• Tilastomies
        Menni kirjoitti:

Tietosi ovat vääriä!

Suurin tilastollinen riskiryhmä liikenteessä ovat 18-25 vuotiaat.
        Kyse ei ole niinkään osaamattomuudesta (nuori silmä näkee terävämmin) vaan asenteesta. Juuri 2-kymppinen nuorukainen kokee tuon kuolemattomuuden tunteen puhtaimmilla.

• Herpes

80-lätkä on voinut olla hyvä ajatus ajalla ennen nopeusrajoituksia. Mutta mitä merkitystä on kuljettajakohtaisella nopeusrajoituksella, jos kuljettaja ei noudata edes tiekohtaisia rajoituksia. Lätkä ei varmaan estä ajamasta sen paremmin 150:iä satasen alueella kuin 80:iä neljänkympin alueella, vai estääkö? 80-lätkähän ei ole mikään nopeudenrajoitin.

Haittana on se, että maantiellä satasen alueella joutuu ajamaan 80:iä muuta liikennettä hitaammin, ja tuskin nuorille suurin riski on 80-100 nopeus rajoituksien muuten sen salliessa.

Ongelmahan on se että ajetaan holtittomasti ja niin kovaa kuin autosta irtoaa ylipäätään nopeusrajoituksista tai muista säännöistä ja yleisestä turvallisuudesta piittaamatta.

• mii
        -Henkka- kirjoitti:

tätä ihmettelen ittekkin miks juuri kortin saaneita syytetään tästä. todellisuudessa he osaavat ottaa rauhallisemmin, koska tietävät etteivät vielä hallitse autoa "täydellisesti". itte olen ajellu reilun vuoden ja nyt alkaa tulemaan ittellekin vasta sitä turhaa luottoa ja rohkeutta.

ja 80 lätkää ei saa ottaa käyttöön. jotteivät nuorimmat joudu silmätikuiksi liikenteessä erottumalla lätkällä. eikä ole kivaa ajaa jos joutuu ajamaan "alinopeutta" ja muu porukka lykkää ohi ja ajaa puskurissa kiinni.

väität että hallitset autos vuoden ajon jälkeen, kyllä se hallinnan varmuus tulee vasta iän ja ennen kaikkea ajokilometrien jälkeen ja niitä kyllä pitää olla useampi satatuhatta.sit viä tohon lätkä asiaan,että ei ole mitään alinopeutta vaan 80 just oikea nopeus sellaselle
        joka ei vielä hallitse autoa jolla ajaa.

• Jusu

Mielestäni rajoitusten-ym säädösten tiukentaminen ei vaikuta kuin siihen osaan autoilijoista,jotka noudattaa sääntöjä muutenkin.Heille niitä onnettomuuksia sattuu muutenkin vähemmän.Joillekin taas säännöt tarttis takoa lekalla päähän.Tämä on sellainen asia,minkä luonto hoitaa kuntoon.Pahimmat kaaharit ja kännikuskit poistavat itse itsensä.Ainoa,mikä tässä luonnonlaissa on huono puoli,on se että muutama viatonkin lähtee noiden idioottien mukana.Ei tämä Suomen tiestö ole mikään hyväkuntoinen,mutta ei myöskään syyllinen kaikkiin onnettomuuksiin.Vika on siellä ratin ja penkin välissä,mutta kerroppa se Suomalaiselle autoilijalle.Mielestäni Englannin virhepiste järjestelmää vois soveltaa meillekin,kolme"töppiä"ja takas autokouluun,häpeä vois hoitaa loput.

• KETTUPOIKA

Olisi tiputtaa nopeuskaikillateillämax 40km/h ehdittinhän ennen hevosillakin ja näin säästyisi luontoa eläimiä ja ihmishenkiä ja kaikki hymyilisivät.

• Äiti

Nuorten tavat ovat löystymään päin. Sille emme voi mitään enää tässä vaiheessa, kun kuri ja moraali ovat heikoilla ja aina löytyy joku, joka hyväksyy kaikki alaikäistenkin tekemiset. Paljon asiaa seuranneena ja oman pojan hengen puolesta pelänneenä voi sanoa, että avuttomia ollaan, jos näitä "korjaustoimenpiteitä" ei kohdisteta juuri 10-20 vuotiaisiin nuoriin miehiin. He monesti tekevät mitä tahtovat menopeleillä eivätkä ajattele, että juuri HEILLE voisi sattua jotain ja että siitä on OIKEASTI hirveitä seurauksia. Toki koheliporukkaan mahtuu muitakin, mutta asennekasvatus olisi paikallaan edes koulussa. Ja siihen tyyliin, että se puree myöskin.

Vaieta ei pidä, muttei syyllistääkään. Siitä uhma vain kasvaa. Yltiöpäisyys, näyttämisenhalu sekä viina ja kalja kun ovat liian usein mukana näissä nuoruusiän seikkailuissa. Kaverit haluaa näyttää toisilleen, mitellä peliensä tehoja ja vauhdinhurma on niin huimaavaa..

• pete

Nuoret naiset pätee ja kaahaa silmiinpistävästi liikenteessä.

• jop 22v.
        pete kirjoitti:

Nuoret naiset pätee ja kaahaa silmiinpistävästi liikenteessä.

Nuoret tai vanhat naiset, niin harva niistä osaa ajaa autoa, poikkeuksiakin löytyy. Reilusti useammin näkee naiskuskin, joka ei tajua liikennesääntöjä eikä ymmärrä mitä joustava liikenne tarkoittaa. Naisten aiheuttamiin kolareihin voisi lisätä reilusti prosentteja, jos katsottaisiin KAIKKI törppäilyt ja otettaisiin mukaan epäsuorat kolarit. Kuinka moni on vittuuntunut liikenteessä, kun joku idiootti akka ei erota 80km/h 100km/h lätkästä ja ruuhka-aikana töistä päästessä pitää ruveta niitä vielä tiellä väistelemään. Etenkin vanhan miehet ovat erittäin provosoituvia näistä samperin naistörpöistä. Kyllä jos jossain jotain typerää liikennekäyttäytymistä näkee, niin se on 80% NAINEN! Se nyt vaan on ihan biologisista asioistakin johtuva, nainen ei ole kykenevät niin suoraviivaiseen ajatteluun kuin mies. Kun naiselle sanotaan, älä aja ylinopeutta ja tämä merkki tarkoittaa sitä, niin nainen ei tiedä mitään muuta kuin tämän asian. Sitten kun pitäisi soveltaa jotain, niin menee sormi suuhun! Kun mua käskettiin tehdä näin, mutta nyt ei pystykkään tekemään niin, niin taidan vain seistä tässä suu auki ja estää kaikkien muidenkin toimiminen täysin. Jos suurin osa naisten kolareista tapahtuu parkkipaikalla, niin kyllä se jo kertoo että turha odottaa mitään järvevää 80km/h nopeudessa... Vielä tuosta ikä jutusta, vai haluttiin sitä ikärajaa 22v. noh varmaan riittäisi kun antaisi niiden amislaisten kasvaa pari vuotta ennen korttia. TUnnetusti kun se henkinen kasvu pysähtyy kolmeksi vuodeksi kun mennään sinne amikseen leikkimään...

Ps. Ylinopeutta ajan kun se on järkevää, vielä ei yhtään sakkoa tai kolaria, vaikka nuorimies olenkin.

• partanen siskos

Ajo´kortti ikä on nostettava 25 ikävuoteen!Ja kaksi ensimmäistä vuotta vain kahdeksaakymppiä!

• Nitronen

Juuh, ajokortti-ikää korkeemmalle vaan. Kaikille pyrkyreille asennevammatesti ja vastaavaa ennen kursseillepääsyä. Töyssyissä on kiva testata, kuinka lujaa pääsee, ettei auto hajoa.

Suojatielle kävelen suoraan, enkä jää tien sivuun ihmettelemään. En oo aikaansaanut vasta kuin yhden peräänajon. Mitäs lukkojarruttelevat suojatietä ennen, hahhaa..

• Nimetön
        Nitronen kirjoitti:

Juuh, ajokortti-ikää korkeemmalle vaan. Kaikille pyrkyreille asennevammatesti ja vastaavaa ennen kursseillepääsyä. Töyssyissä on kiva testata, kuinka lujaa pääsee, ettei auto hajoa.

Suojatielle kävelen suoraan, enkä jää tien sivuun ihmettelemään. En oo aikaansaanut vasta kuin yhden peräänajon. Mitäs lukkojarruttelevat suojatietä ennen, hahhaa..

jeesus ku oot fiksu olevinas!

• HULLU

Näin se luonto karsii heikot yksilöt pois!

• Ymmärrys hoi Äly älä jätä!

Olen sitä mieltä että kovemmat rangaistukset. Uusille ajokortin haltiolle takaisin 80 km lätkä.
      Sekä kolaroinnin jälkeen uusi insiajo.

• paras

asennevamma tulee yhteen.

• Nimetön

Katsokaa missä kunnossa ns.tiestömme kunto on!!!
      Jo on P...tä kun rahat kerätään autoilijoilta,mutta tiestömme kunto sen kuin heikkenee ennestään. Olen samaa mieltäsi siitä jos tulee lisää hidasteita ja esteitä rupee ottaan pattiin ja nopeudet niiden välillä kasvaa.Polkupyörät ja tasamaantallaajat myös kantamaan kortensa kekoon yhteisen "hyvän" puolesta,jotta saadaan EU-kulut maksettua autoilioiden kustannuksella.

• MATIKKAA

Saahan sitä unelmoida kaiken laista ja unohtaen realitiikan! Mielestäni tuossa kertomassasi on vain sinun unelmasi,mikä sitten onkaan se todellisuus siellä ratin takana? Tarkasteluissassasi on kovasti toiveita virkamiesten suuntaan,niihikö sinä lukeudut?
      Mielestäni jokaisen,niin uskon yrittävän parhaansa ja näin kaikki ohjeistuksetkin on tarkoitettu! Loppu peleissä vastuu jää ratin taakse. Kehitys vastaa nyky mallillaan samaa tasoa,kuin keski euroopassa.Tosin siellä on opittu huomioimaan,muita liikenteen käyttäjiä paremmin, Tämän olisi jo syytä jokaisen huomioida! Liikenteen määrä on niin suuri teillämme,ellei tätä opita muutosta on turha odottaa!Tätä ei tee mainitsemasi asiat,ei edes virkamiehet!!!Sula mahdottomuus pistää joka nurkan taakse poliisi,tai töyssy ymm.

• Aikuinen

On se niin hienoa luettavaa kun suomalainen katkerasti raivoaa ja väittelee ja haukkuu ja uhoaa.

Miksi muiden maiden keskustelufoorumeilla ei käyttäydytä tällä tavalla?

Niinpä...

• Aikuinen

Vastaus: No kun no kun no kun, jne jne jne.

älä selitä!
        katkeruudessa olemme aina eläneet ja katkeruudessa tulemme aina elämään.

Vähän kolarikeskustelua sivuuttaakseni, pahoitteluni.

• jesse____

moi,

kannattais opetella ensin ajamaan vaikka täällä www.verkko-opisto.com

• tiellä kulkia

toki on tärkeää että ihmiset ymmärtää\noudattaa liikennesääntöjä.mutta kaikille ihmisille vaan ei alunperinkään pitäisi myöntää koko ajokorttia.aivan kuten on kantolupien kanssa,tarkempi syyni.samoin rattijuopot auto valtiolle,oli oma tai firman.selvitelköön sitten töppäyksensä kun on kännissä rattiin hypänny.

• te madallatte alustaa?
        tiellä kulkia kirjoitti:

toki on tärkeää että ihmiset ymmärtää\noudattaa liikennesääntöjä.mutta kaikille ihmisille vaan ei alunperinkään pitäisi myöntää koko ajokorttia.aivan kuten on kantolupien kanssa,tarkempi syyni.samoin rattijuopot auto valtiolle,oli oma tai firman.selvitelköön sitten töppäyksensä kun on kännissä rattiin hypänny.

Milläs te saatte sitä nopeutta ja kiihtyvyyttä, kun eihän mopossakaan 50kg madallus tunnu vielä missään, autosta pitäisi alustaa madaltaa usea sata kiloa.

Naurettavaa teinien mutuilua.

• parantamisen varaa

Mielestäni pitäisi pyrkiä ajamaan aina nopeusrajoitusten määräämää nopeutta, eikä sitä 5-10 km alle rajoituksen. Todellisen nopeuden saa selville tielaitoksen mittaustauluista ja yleiseksi tiedoksi, että autojen mittarilukema "valehtelee" ylöspäin eli jos mittari näyttää 100 km/h niin silloin todellinen nopeus on yleensä n. 94 km/h (vaihtelee myös merkeittäin, mutta näin yleensä). Nämä hitaammin ajavat aiheuttavat jonoa peräänsä ja saavat rajoituksen määräämää nopeutta ajavat turhautumaan. Ne jotka tosiaankin ajavat esim. 100 km/h alueella 90-95 km/h, ajavat sellaista nopeutta, että ohittamaan lähtevän on pakko väliaikaisesti nostaa nopeutensa yli rajoituksen, jotta pääsee turvallisesti ohi.

Myöskin ihmettelen autoilijoita, jotka lähtevät ylämäkeen ohi vaikka näkyvyys mäen jälkeen on täysi nolla. Sieltä mäen takaa voi tulla vastaan auto ja siinä sitä sitten ihmetellään. Monissa kohdissa keltainen viiva jopa sallii tämänkaltaiset ohitukset eli keltainen viiva ei ole vielä alkanut. Mielestäni näissä kohdissa ohittaminen pitäisi olla sallittua ainoastaan traktorin ohittamiseen nopeasti. Myös jos on erittäin tehokas auto niin ohi saattaa päästä muutamassa sekunnissa ja siten selviytyy sillä kertaa turvallisesti.

Sitten on tullut tilanne jossa vastaantulevasta autojonosta joku lähtee ohittamaan, vaikka olin vain muutaman sadan metrin päässä. Oikeastaan näitä tilanteita on vuosien aikana sattunut useampiakin. Ohittaja luottaa aina siihen, että vastaantuleva auto antaa tietä. Näin olen joka kerta tehnytkin molempien turvallisuuden vuoksi. Olen siis ajanut sivuun ja hidastanut niin paljon että ohittava "uhkapeluri" pääsee turvallisesti palaamaan takaisin omalle kaistalleen ennen kohtaamistamme. Toivottavasti jokainen autolija huomioi toisia autoilijoita samalla tavalla, eikä ajattele vain itsekkäästi "Minähän en hidastele ja tietä anna", koska silloin syntyy vain ruumiita. Myöskin kaikki eivät ajoissa huomaa ohittamaan lähtevää autoa. Tässä ajattelemisen aihetta näille "uhkapelureille".

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2817
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      42
      2815
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2598
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      326
      1654
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1064
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1041
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      191
      884
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      752
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      750
    10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
      Sinkut
      99
      681
    Aihe