Suomi, vahvan tunnistautumisen maa

Anonyymi-ap

Ajateltiin vaimon kanssa tehdä testamentti joulukuun alussa 2023. Saimme ajan pankin testamentin laatijalle juuri joulun alle, jonne menimme oman luonnoksen kanssa testamenttia tekemään. Siihen se sitten jäikin, koska vaimollani ei ollut henkilöllisyystodistusta osoittaakseen kuka on. Lähes viisikymmentä vuotta pankin asiakkaana ei todistanut hänen henkilöllisyyttään. Hänellä on pankin tili, mutta ei pankkitunnuksia, olen hoitanut meidän pankkiasiat yhteiseltä tililtämme. Hänellä oli toki vanhaksi mennyt ajokortti, sekä ilman kuvaa oleva Kela-kortti, nekään ei kelvanneet. Hän olikin siis yht´äkkiä paperiton maassa asuja?
Seuraavaksi hankkimaan henkilökorttia saadaksemme hänen henkilöllisyytensä selvitettyä. Joulun välipäivinä kävimme valokuvassa ja laitoin netissä anomuksen menemään. Vastaukseksi tuli pyyntö poliisilaitokselle tunnistusta varten, maaliskuun 20 päiväksi tänä vuonna. Sitten odotettiin ja toivottiin, että eletään vielä silloin, ehdittäisi tehdä mahdollisesti se testamenttikin.
Elettiin ja olin mukana "avustajana" kuulustelussa, jossa mm kyseltiin kuinka kauan vaimoni on Suomessa asunut? Vain lähes 70 vuotta, eikä hänen vanhempansakaan olleet rajojemme ulkopuolelta maahan tulleita, kotimainen kaikin puolin. Muutakin siihen kyselyyn piti tietysti vastailla, mutta kun on jo valmiiksi muistiongelmia, ihan helppoa kaikki ei ollut. Enkä oikein voinut "sivullisena" vierestä kaikkeen vastailla.
Reilu viikko kuulustelun jälkeen henkilökortti tuli R-kioskiin, josta sen sain valtakirjalla hakea.
Saimme myös pankkiin ajan tämän viikon maanantaille ja nyt saimme testamentinkin tehtyä, henkilöllisyyskin tuli selväksi.
Helposti pääsee ihminen luiskahtamaan näköjään paperittomaksi nykyisin kun vanhat todistukset ei henkilöllisyyteen enään kelpaa. Lisäksi alkaa lähes paikkaan kuin paikkaan olemaan vaatimus vahvasta tunnistautumisesta. Pankkitunnukset tarvitaan jo puhelinoperaattoreiden kanssakin asioinnissa, kohta varmaan rautakaupan tarjouksiakin tutkiessa? Olisi reilua laittaa se henkilökorttivarmennuskin jokaiseen, ei pankissa tarvittaviin paikkoihin. Meistä vaimon kanssa kumpikaan ei pysty toimimaan millään mobiilin pienillä kirjaimilla naputelemalla.Ps. Tulipa pitkä kertomus, tuskin kukaan jaksaa lukea.

9

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuli luettua, siitä muistin, että henkilökortti taitaa mennä vanhaksi. Se n kai saa uusittua netissä.
      Mutta, onko laki muuttunut.
      Ennen kai on voinut tehdä testamentin itse, ja siihen kahden todistajan allekirjoitukset.
      Näiden todistajien ei tarvinnut nähdä testamentin sisältöä. Riitti, kun tiesivät allekirjoittavansa testamenttia.
      Niin, en näistä tiedä, kai se on pitänyt varmistaa, että on testamentti eikä vekseli.

      • Anonyymi

        Minun vanha henkilökortti oli alkuvuodesta 2019, jouduin silti käymään poliisilaitoksella, koska sormenjäjet vaaditaan uusiin kortteihin. Etusormet lukijaan ei muita sormia.
        Meillä oli vanha netin ohjeiden mukaan tehty testamentti kaksituhatluvun alusta, perheystävien allekirjoituksella vahvistetut.
        Halusimme muutoksia uuteen ja oikeat sanamuodot ja lain kirjaimen tarkan noudattamisen, joten lakiasiamies oli tekijänä. Saimme sellaisen riittävän vahvan suojan testamentin tahtoon, ettei pitäisi olla helposti moitittava niikuin sanotaan.


    • Anonyymi

      Näinhän se on nykyään, mutta lohtuna se että heidän on pakko saada henkilöllisyys todistus , vaikka kuinka tuntisivat asiakkaan ulkonäöltä että on paperit kunnossa.
      Siis sinä olisit teoriassa voinut tulla jonkun toisen kanssa asioimaan. Se on mennyt kireeksi nykyään. Itsekkin olen asioinut pankissa ja kerran unohdin ajokortin autoon ,
      Niin jouduin sen hakemaan , samat sanat kun halusin lopettaa yhden tilin mieheni kuoleman jälkeen , tili oli tyhjä , niin kamala ristikuulustelu siitäkin. Mutta pankeille on laitettu vaatimukset joita heidän on noudatettava , koska ovat saaneet kritiikkiä huonosta turvallisuus tavastaan kun petturit ovat saaneet rahaa väärillä perusteilla .
      Kyllähän se sapettaa ja vielä sekin että kuinka kauan on ollut maassa , mutta kaikki nämä kysymykset heidän on tehtävä asiakkaan parhaaksi .
      Joten yritetään vaan kiltisti hyväksyä niiden säännöt vaikka sapettaa kun tuntuu että ovat niin turhia etekkin kun on ollut asiakas vuosikymmeniä

    • Anonyymi

      Aloittaja älä valita

      miten luulet että sinut voidaan tunnistaa sosiaaliturvamaan kansalaiseksi
      ilman jonkinlaista kuulustelua

      nämä kysymykset testaavat autentisva kielitaitoasi
      ja asioita joita muut eivät tiedä, mutta itselle on päivänselvä
      esim. äidin tyttönimi

      kysyin muuten poliisirouvalta passikuulustelussa onko sinulla siellä nappi
      josta saat painamalla minun elämäkertani ettei tarvi itse kirjoittaa

      eli tiedätkö esim. missä osoitteessa synnyin

      hän sanoi että tietää

    • Anonyymi

      Ihan ok.

      Just, kuten joku kirjoittikin, ois kai kiva, kun jotkut ois tehnyt teitin nimissä omanlaisensa testamentin. Nykyinen digiaika lisää tunnistaumisvarmenteiden tarvetta, netissä kyllä huijareita piisaa.

      Onhan asiasta lisävaivaa, paperit menee vanhoiks viidessä vuodessa, pitää muistaa uusia. Itelläkin kävi, että piti käydä paskalakkien juttusilla. Huvitti, mimmi kyseli kaikenlaista detaljia, joihin aika harvaan muistin/tiesin vastauksen, syntymäaikoja jne. Mutta vaikutin kai rehelliseltä, kun ilmoitin, ettei hajuakaan. Kunnon huijari ois opiskellut kaikki asiat ulkoa.

      Hyvä kun otit puheeksi, pitäis mieluusti tälle vuodelle uusia passi, sitten ois vuorotahtia aina kelvollinen henkkari olemassa ja uusiminen ois helpompaa. Mulla ei ole sormenjälkiä otettu , sen takia pitää taas käydä poliisilaitoksella. Ihan hyvä.

      Teetettiin aikanaan lakiasiaintoimistossa testamentit. Se oli näppärä juttu, ei muistin mukaan kalliskaan. Simppeli paperi, ei sellasen kirjoittamisesta tonnitolkulla kukaan viitsi laskuttaakkaan. Mutta onpahan ainakin vedenpitästi laillinen, ei pääse köyhät sukulaiset perinnöille.

      Mä kyllä fanitan kunnon henkkareita ja kunnon tunnistautumisia. Onhan niiistä oma vaivansa, mutta maailmassa on niin paljon huijareita, paree varoa. Odotellut tässä jotain dna-tunnistetta, sellasen yleistymiseen mennenee aikaa. Sitten kai jutut yksinkertaistuu käytännössä.

      =DW=

    • Anonyymi

      Okei, näin pitää ollakin!

      Minäkään en saanut S-pankista nostettua rahaa vaikka minulla oli vanha ajokortti, Kelakortti ja vanhentunut passi, jonka huomasin vasta kun olin tiskillä. Kyllä tympäisi mutta meidän parhaaksi tuo vahva tunnistautuminen on ja myös sillä vältetään mahdollisia vääriä tulkintoja myös. Jos vaimosi olis saanut tehdä testamentin ilman tunnistautumista ja se olisi jossain vaiheessa tullut ilmi, olisi testamentti kyseenalainen.

      Eli kukaan ei hävinnyt mitään.

    • Anonyymi

      Huom, on jännää ? koska konnat voi viedä fyrkat tost noin vaan jopa pelkän tekstiviestin avulla. ilman " vahvoja tunsitautumisia.. niin näin se vaan on. toki on hyvä että rehellsiä ihmisiä valvotaan tarkoin...mutta....

      • Anonyymi

        Ei niin vahvaa suojausta ole ettei tyhmiä voisi huijata.


    • Anonyymi

      Hiipivä digitalisaattori ja kiemurtelevat sormet sentään!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe