Aihe

525 EXC kaasarin säädöt?

Keltanokka

Minulla on uudenkarhea 525 EXC. Kylmänä kone käy ehkä hiukan paremmin, mutta lämmetessään todella heikosti. Ja lämpiämisellä tarkoitan normaali katuajoa, ei tarvi edes rääkätä maastossa.

Eli tasakaasu ei onnistu ollenkaan pienissä vauhdeissa, vaan meno on "on-off" tyylistä. Lisäksi liikennevaloihin pysähdyttäessä kierrokset laskee tyhjäkäynnille "viiveellä", jos laskee ollenkaan. Ja jos laskee, ei kone tahdo pysyä käynnissä. Ja moottorijarrutuksella ampuu melko rankasti (taitaa siis palaa vasta putkessa). Rikkaalla taitaa olla? Mikäs tuohon vaikuttaa? Vehkeessä on monenlaista säätöä: Tyhjäkäynnin säätöruuvi ja lisäksi se sorminkierrettävä tyhjäkäyntiruuvi(?), tyhjäkäyntisuutin, pääsutiin, ja ties mitä vielä. En ymmärrä noista mitään, vaikka manuaalia olen koittanut lukea. Mitä pitäs tehdä? Tai mihin viedä? Onko Bike Wordlissa asiantuntevaa apua, ja säätävätkö kohtuukorvauksella? Vai missä muualla

Pyörä on siis uudehko, 500 km ajettu. Ottivat luovutushuollossa kuristukset pois, tarkoittanee neulan vaihtoa ja jonkun suuttimen vaihtoa?

Pyydän asiallisia vastauksia aloittelijalle. Kiitos!

15

9285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörämies

      vie takasin liikeeseen. onhan siinä oltava takuu jumaliste 500km ajetussa pelissä!!!!

      • Keltanokka

        Niin kyllähän noissa periaatteessa takuu on, mutta se taitaa raueta, kun kuristukset on otettu pois(?).

        Ja nuo kuristuksethan on pakko ottaa pois, ellei halua ajaa 500-kuutioisella 15kw:lla (tai mitä siinä nyt onkaan..) endurolla.

        -K


      • dlfajk
        Keltanokka kirjoitti:

        Niin kyllähän noissa periaatteessa takuu on, mutta se taitaa raueta, kun kuristukset on otettu pois(?).

        Ja nuo kuristuksethan on pakko ottaa pois, ellei halua ajaa 500-kuutioisella 15kw:lla (tai mitä siinä nyt onkaan..) endurolla.

        -K

        Siis, jos ne kuristukset on otettu pois samassa putiikissa, ku mistä sen mopon ostit, ni takuu on voimassa 100%

        Onko siitä varmasti otettu kaikki kuristukset pois, ja onko varmasti oikeat suuttimet? Meinaan, että nuo mopokauppiaat ei aina tiedä mitä tekevät (omakohtasia kokemuksia 250 exc '05 kanssa). Ku oma mopo ei pelittänyt, soitin Racing Bikeen, ja kysyin oikeat suuttimien arvot, jne.


    • Säätäjä

      Joo, aikas selkeesti käy laihalla jos polttaa vasta putkessa siinä vaiheessa kun päästät kaasun. Ei ole paha homma vaihdella suuttimia, mutta jos olet ns. käsi, niin tuo vaikka tänne pyöräsi niin katotaan... O3a olis säätöapua tarjolla...

      • keltsu..

        Moro

        En ole kovin pahasti "käsi", on tullut aikoinaan häärättyä jonkun verran moottorien kanssa (nelarimopo, 2-t kevari ja autot..). Mutta tunnustan olevani ihan uusi "KTM-harrastuksen" parissa, ja jostainhan asiat on opittava..?

        Kuten sanoin, kone on tehtaan perussäädöissä, vain kuristukset on poistettu. Ilmeisesti kuristuksien poiston yhteydessä pitäis kiinnittää huomiota vähän noihin muihinkin säätöihin? Mitäs kaikkea pitäs huomioida? Neulan tyyppi (paksuus?), neulan korkeus, pääsuuttimen arvo, tyhjäkäyntisuuttimen(onko tällaista?) arvo. Mikä säätö vaikuttaa mihinkin?

        Kuristukset on otettu pois "liikkeen toimesta, asiakkaan omasta pyynnöstä".

        Eli sinultako voisi saada säätöapua ja neuvoja kohtuukorvausta vastaan? Missäs päin mahdollista apua olisi tarjolla? (itse asun Hellsingissä).

        -J


      • Punatulkku
        keltsu.. kirjoitti:

        Moro

        En ole kovin pahasti "käsi", on tullut aikoinaan häärättyä jonkun verran moottorien kanssa (nelarimopo, 2-t kevari ja autot..). Mutta tunnustan olevani ihan uusi "KTM-harrastuksen" parissa, ja jostainhan asiat on opittava..?

        Kuten sanoin, kone on tehtaan perussäädöissä, vain kuristukset on poistettu. Ilmeisesti kuristuksien poiston yhteydessä pitäis kiinnittää huomiota vähän noihin muihinkin säätöihin? Mitäs kaikkea pitäs huomioida? Neulan tyyppi (paksuus?), neulan korkeus, pääsuuttimen arvo, tyhjäkäyntisuuttimen(onko tällaista?) arvo. Mikä säätö vaikuttaa mihinkin?

        Kuristukset on otettu pois "liikkeen toimesta, asiakkaan omasta pyynnöstä".

        Eli sinultako voisi saada säätöapua ja neuvoja kohtuukorvausta vastaan? Missäs päin mahdollista apua olisi tarjolla? (itse asun Hellsingissä).

        -J

        Oon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.

        Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.

        Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.

        - P


      • MaMy (NELITAHTI)
        Punatulkku kirjoitti:

        Oon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.

        Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.

        Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.

        - P

        moro,

        Penkki pois.
        Tankki pois.
        Kaasarin klemmarit löysälle.
        Pyöräytä kaasutinta niin paljon että näet sen pohjassa olevan seosruuvin (pieni meisselinpää).
        Tarkista paljon se on auki.
        Avaa sitä 2-2.5 kierrosta. OK.
        Avaa pääsuuttimen pohjaproppu (17mm avain)
        Tarkista suutin.
        Pitäisi olla 175 numero päässä. OK.
        Ellei, asenna kyseinen suutin.
        Sulje pohjaproppu.
        Avaa 2 x kuusiokoloruuvi kaasuttimen yläpäästä.
        Kotelon alta paljastuu kaasuttimen luisti.
        Luistin sisällä on kuusiokoloruuvi.
        Avaa se ja poista.
        Näin saat neulan näkyviin.
        Nosta neula pois luistin sisältä.
        Tarkista neulan tunniste ja vertaa kirjaan.
        Säädä neulankorkeus kirjan mukaan, tai rikkaammalle (neulanprikka alemmas loveissa). OK.

        Jos ovat kunnossa (kirjan mukaiset):
        tarkista polttoainepinta (kohon taso), siihen on kirjassa täydellinen ohje. "Et voi tehdä väärin".
        Samalla kun sen tarkistat, niin tarkista neulaventtiili.
        Neulaventtiilin kautta polttoaine virtaa eri piireille, ja sen toimintaan vaikuttaa se kuinka polttoainepinta on säädetty ("kohouimurit").

        500 km on sellainen raja että suosittelen myös venttiilisäätöjen tarkastamista. Etteivät vain kantaisi? Silloin se alkaa paukkumaan, ja sitähän sinä tuossa viestissäsi mietit.

        Välys tulisi olla 0.12mm, mutta voit huoletta laittaa 0.15 jos sinulla ei ole rakotulkkia 0.01mm välein.

        Jos kysymyksiä soittele, ilman kustannuksia
        040-831 3019


      • säätäjä
        MaMy (NELITAHTI) kirjoitti:

        moro,

        Penkki pois.
        Tankki pois.
        Kaasarin klemmarit löysälle.
        Pyöräytä kaasutinta niin paljon että näet sen pohjassa olevan seosruuvin (pieni meisselinpää).
        Tarkista paljon se on auki.
        Avaa sitä 2-2.5 kierrosta. OK.
        Avaa pääsuuttimen pohjaproppu (17mm avain)
        Tarkista suutin.
        Pitäisi olla 175 numero päässä. OK.
        Ellei, asenna kyseinen suutin.
        Sulje pohjaproppu.
        Avaa 2 x kuusiokoloruuvi kaasuttimen yläpäästä.
        Kotelon alta paljastuu kaasuttimen luisti.
        Luistin sisällä on kuusiokoloruuvi.
        Avaa se ja poista.
        Näin saat neulan näkyviin.
        Nosta neula pois luistin sisältä.
        Tarkista neulan tunniste ja vertaa kirjaan.
        Säädä neulankorkeus kirjan mukaan, tai rikkaammalle (neulanprikka alemmas loveissa). OK.

        Jos ovat kunnossa (kirjan mukaiset):
        tarkista polttoainepinta (kohon taso), siihen on kirjassa täydellinen ohje. "Et voi tehdä väärin".
        Samalla kun sen tarkistat, niin tarkista neulaventtiili.
        Neulaventtiilin kautta polttoaine virtaa eri piireille, ja sen toimintaan vaikuttaa se kuinka polttoainepinta on säädetty ("kohouimurit").

        500 km on sellainen raja että suosittelen myös venttiilisäätöjen tarkastamista. Etteivät vain kantaisi? Silloin se alkaa paukkumaan, ja sitähän sinä tuossa viestissäsi mietit.

        Välys tulisi olla 0.12mm, mutta voit huoletta laittaa 0.15 jos sinulla ei ole rakotulkkia 0.01mm välein.

        Jos kysymyksiä soittele, ilman kustannuksia
        040-831 3019

        Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...

        Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan tosiepeli76@hotmail.com Jos tarvit apua.


      • MaMy
        säätäjä kirjoitti:

        Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...

        Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan tosiepeli76@hotmail.com Jos tarvit apua.

        2-2.5 kierrosta antaa 525:ssa parhaan responsen kaasuun. Kannattaa kokeilla, varsinkin jos / kun peli kuulostaisi olevan laihalla.

        Kunnon työkalulla säätö onnistuu ilman purkamisia.


      • Keltanokka
        Punatulkku kirjoitti:

        Oon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.

        Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.

        Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.

        - P

        Kuten taisin viestiketjun alussa sanoa, odotin ASIAN TUNTEVILTA henkilöiltä apua ja kommentteja. Viestisi osoittaa, että et sellainen ole kyseisen pyörän suhteen, kuten et kaikesta päätellen minkään suhteen.

        Miten vastauksesi paransi maailmaa, tai auttoi minua? Mikä oli syynä, että yleensä piti kommentoida, vaikka ei tuntunut olevan mitään asiaa?

        Takaisin monkeyn tai PV:n pariin, poika!

        Ja kai minä tiedän, ettei ole kunnossa kun ei käy kunnolla, vaikka olisin kuinka K-Ä-S-I! Seuraavaksi varmaan kysyt asiantuntevasti, olenko tankannut bensaa vai lamppuöljyä??

        -J


      • keltanokka
        säätäjä kirjoitti:

        Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...

        Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan tosiepeli76@hotmail.com Jos tarvit apua.

        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

        Nyt joku kohtalotoveri on ymmärtänyt homman jujun: epäilen siis, että koneesta on poistettu kuristukset, mutta kaikkia säätöjä ei ole muutettu vastaamaan uusia tehoja. Ja ne käsikirjan säätölukemat kai on tehty periaatteessa 16 kW:lle, ja nyt ilman kuristuksia saattaa olla jotkin säätöarvot olla muuttuneet..

        En ole kanssa ihan varma tuosta liikkeen asiantuntemuksesta noiden säätöjen suhteen, jos kuristukset on poistettu vaikka kuinka olisi tarra tankissa: säädöt OK (jollaista minulla ei edes ole ;)

        Näillä neuvoilla pääsee jo paremmin eteenpäin ongelman kanssa. On jo alkanut vit***** kun tallissa seisoo hieno uusi peli, jolla ei viitsi ajaa, kun ei käy kunnolla.

        -J


      • Keltanokka
        MaMy kirjoitti:

        2-2.5 kierrosta antaa 525:ssa parhaan responsen kaasuun. Kannattaa kokeilla, varsinkin jos / kun peli kuulostaisi olevan laihalla.

        Kunnon työkalulla säätö onnistuu ilman purkamisia.

        Tarkastin säädöt:
        Pääsuutin 178, neula vitosurassa, neulan tyyppi OBDTR, seosruuvin säädin 2,5 kierrosta auki. Tyhjäkäyntisuutinta en tarkastanut, lienee kuitenkin vakio 42(?)

        Soittelin racing bikeen ja tarkistin sieltä, mitkä olisi hyvät säädöt kuristamattomaan pyörään. Nuo ovat kuulemma ihan hyvät. Mutta jos edelleen ongelmia on, pitää vissiin vaihtaa tyhjäkäyntisuutinta isommaksi. Tänään voisi ajella lenkin ja katsoa, josko tuolla seosruuvilla olisi vaikutusta kuinka paljon (taisi aikaisemmin olla noin 1,5-2 kierrosta auki).

        -J


    • 525moto

      Kyllä nuo säädöt on jotakuinkin noin mitä "mamy" sanoi.Eipä se juuri muuta tarvi.
      Itse kylläkin säädän venttiilit vain kerran kesässä tai siis syksyllä.Kilometrejä tulee kadulla siihen tahtiin,että ei viitsi ihan 500km välein säädellä.Eipä niissä ole ollut juuri mitään säätämistä.Välys riittää toi 0.15mm.
      Mieluummin vähän liian iso kuin liian pieni.
      Jos pyöräsi paukkuu silloin kun löysäät kaasua,eli moottorijarrutuksessa niin ei ole vakavaa.
      Luultavasti et saa sitä koskaan sellaiseksi ettei paukkuis yhtään.

    • niklas

      mul on skygo monkey.kääntelin siinä tietämättömänä seosruuvia.tiedätkö mikä on seosruuvin alkuperäinen asento?

    • viidakkoninja

      JOS todella haluat pyöräsi säätöihin, niin että siitä saa IHAN kaiken tehon mitä on mahdollista saada. niin vie säädettäväksi hollolaan (http://www.moottoripyorahuolto.fi/?page=4) noi pojat velottaa 87e/tunti ja aikaa menee noin 2h MAX

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      236
      16131
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13605
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      296
      9611
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      44
      6823
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      262
      4105