Minulla on uudenkarhea 525 EXC. Kylmänä kone käy ehkä hiukan paremmin, mutta lämmetessään todella heikosti. Ja lämpiämisellä tarkoitan normaali katuajoa, ei tarvi edes rääkätä maastossa.
Eli tasakaasu ei onnistu ollenkaan pienissä vauhdeissa, vaan meno on "on-off" tyylistä. Lisäksi liikennevaloihin pysähdyttäessä kierrokset laskee tyhjäkäynnille "viiveellä", jos laskee ollenkaan. Ja jos laskee, ei kone tahdo pysyä käynnissä. Ja moottorijarrutuksella ampuu melko rankasti (taitaa siis palaa vasta putkessa). Rikkaalla taitaa olla? Mikäs tuohon vaikuttaa? Vehkeessä on monenlaista säätöä: Tyhjäkäynnin säätöruuvi ja lisäksi se sorminkierrettävä tyhjäkäyntiruuvi(?), tyhjäkäyntisuutin, pääsutiin, ja ties mitä vielä. En ymmärrä noista mitään, vaikka manuaalia olen koittanut lukea. Mitä pitäs tehdä? Tai mihin viedä? Onko Bike Wordlissa asiantuntevaa apua, ja säätävätkö kohtuukorvauksella? Vai missä muualla
Pyörä on siis uudehko, 500 km ajettu. Ottivat luovutushuollossa kuristukset pois, tarkoittanee neulan vaihtoa ja jonkun suuttimen vaihtoa?
Pyydän asiallisia vastauksia aloittelijalle. Kiitos!
525 EXC kaasarin säädöt?
16
12990
Vastaukset
- pyörämies
vie takasin liikeeseen. onhan siinä oltava takuu jumaliste 500km ajetussa pelissä!!!!
- Keltanokka
Niin kyllähän noissa periaatteessa takuu on, mutta se taitaa raueta, kun kuristukset on otettu pois(?).
Ja nuo kuristuksethan on pakko ottaa pois, ellei halua ajaa 500-kuutioisella 15kw:lla (tai mitä siinä nyt onkaan..) endurolla.
-K - dlfajk
Keltanokka kirjoitti:
Niin kyllähän noissa periaatteessa takuu on, mutta se taitaa raueta, kun kuristukset on otettu pois(?).
Ja nuo kuristuksethan on pakko ottaa pois, ellei halua ajaa 500-kuutioisella 15kw:lla (tai mitä siinä nyt onkaan..) endurolla.
-KSiis, jos ne kuristukset on otettu pois samassa putiikissa, ku mistä sen mopon ostit, ni takuu on voimassa 100%
Onko siitä varmasti otettu kaikki kuristukset pois, ja onko varmasti oikeat suuttimet? Meinaan, että nuo mopokauppiaat ei aina tiedä mitä tekevät (omakohtasia kokemuksia 250 exc '05 kanssa). Ku oma mopo ei pelittänyt, soitin Racing Bikeen, ja kysyin oikeat suuttimien arvot, jne.
- Säätäjä
Joo, aikas selkeesti käy laihalla jos polttaa vasta putkessa siinä vaiheessa kun päästät kaasun. Ei ole paha homma vaihdella suuttimia, mutta jos olet ns. käsi, niin tuo vaikka tänne pyöräsi niin katotaan... O3a olis säätöapua tarjolla...
- keltsu..
Moro
En ole kovin pahasti "käsi", on tullut aikoinaan häärättyä jonkun verran moottorien kanssa (nelarimopo, 2-t kevari ja autot..). Mutta tunnustan olevani ihan uusi "KTM-harrastuksen" parissa, ja jostainhan asiat on opittava..?
Kuten sanoin, kone on tehtaan perussäädöissä, vain kuristukset on poistettu. Ilmeisesti kuristuksien poiston yhteydessä pitäis kiinnittää huomiota vähän noihin muihinkin säätöihin? Mitäs kaikkea pitäs huomioida? Neulan tyyppi (paksuus?), neulan korkeus, pääsuuttimen arvo, tyhjäkäyntisuuttimen(onko tällaista?) arvo. Mikä säätö vaikuttaa mihinkin?
Kuristukset on otettu pois "liikkeen toimesta, asiakkaan omasta pyynnöstä".
Eli sinultako voisi saada säätöapua ja neuvoja kohtuukorvausta vastaan? Missäs päin mahdollista apua olisi tarjolla? (itse asun Hellsingissä).
-J - Punatulkku
keltsu.. kirjoitti:
Moro
En ole kovin pahasti "käsi", on tullut aikoinaan häärättyä jonkun verran moottorien kanssa (nelarimopo, 2-t kevari ja autot..). Mutta tunnustan olevani ihan uusi "KTM-harrastuksen" parissa, ja jostainhan asiat on opittava..?
Kuten sanoin, kone on tehtaan perussäädöissä, vain kuristukset on poistettu. Ilmeisesti kuristuksien poiston yhteydessä pitäis kiinnittää huomiota vähän noihin muihinkin säätöihin? Mitäs kaikkea pitäs huomioida? Neulan tyyppi (paksuus?), neulan korkeus, pääsuuttimen arvo, tyhjäkäyntisuuttimen(onko tällaista?) arvo. Mikä säätö vaikuttaa mihinkin?
Kuristukset on otettu pois "liikkeen toimesta, asiakkaan omasta pyynnöstä".
Eli sinultako voisi saada säätöapua ja neuvoja kohtuukorvausta vastaan? Missäs päin mahdollista apua olisi tarjolla? (itse asun Hellsingissä).
-JOon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.
Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.
Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.
- P - MaMy (NELITAHTI)
Punatulkku kirjoitti:
Oon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.
Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.
Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.
- Pmoro,
Penkki pois.
Tankki pois.
Kaasarin klemmarit löysälle.
Pyöräytä kaasutinta niin paljon että näet sen pohjassa olevan seosruuvin (pieni meisselinpää).
Tarkista paljon se on auki.
Avaa sitä 2-2.5 kierrosta. OK.
Avaa pääsuuttimen pohjaproppu (17mm avain)
Tarkista suutin.
Pitäisi olla 175 numero päässä. OK.
Ellei, asenna kyseinen suutin.
Sulje pohjaproppu.
Avaa 2 x kuusiokoloruuvi kaasuttimen yläpäästä.
Kotelon alta paljastuu kaasuttimen luisti.
Luistin sisällä on kuusiokoloruuvi.
Avaa se ja poista.
Näin saat neulan näkyviin.
Nosta neula pois luistin sisältä.
Tarkista neulan tunniste ja vertaa kirjaan.
Säädä neulankorkeus kirjan mukaan, tai rikkaammalle (neulanprikka alemmas loveissa). OK.
Jos ovat kunnossa (kirjan mukaiset):
tarkista polttoainepinta (kohon taso), siihen on kirjassa täydellinen ohje. "Et voi tehdä väärin".
Samalla kun sen tarkistat, niin tarkista neulaventtiili.
Neulaventtiilin kautta polttoaine virtaa eri piireille, ja sen toimintaan vaikuttaa se kuinka polttoainepinta on säädetty ("kohouimurit").
500 km on sellainen raja että suosittelen myös venttiilisäätöjen tarkastamista. Etteivät vain kantaisi? Silloin se alkaa paukkumaan, ja sitähän sinä tuossa viestissäsi mietit.
Välys tulisi olla 0.12mm, mutta voit huoletta laittaa 0.15 jos sinulla ei ole rakotulkkia 0.01mm välein.
Jos kysymyksiä soittele, ilman kustannuksia
040-831 3019 - säätäjä
MaMy (NELITAHTI) kirjoitti:
moro,
Penkki pois.
Tankki pois.
Kaasarin klemmarit löysälle.
Pyöräytä kaasutinta niin paljon että näet sen pohjassa olevan seosruuvin (pieni meisselinpää).
Tarkista paljon se on auki.
Avaa sitä 2-2.5 kierrosta. OK.
Avaa pääsuuttimen pohjaproppu (17mm avain)
Tarkista suutin.
Pitäisi olla 175 numero päässä. OK.
Ellei, asenna kyseinen suutin.
Sulje pohjaproppu.
Avaa 2 x kuusiokoloruuvi kaasuttimen yläpäästä.
Kotelon alta paljastuu kaasuttimen luisti.
Luistin sisällä on kuusiokoloruuvi.
Avaa se ja poista.
Näin saat neulan näkyviin.
Nosta neula pois luistin sisältä.
Tarkista neulan tunniste ja vertaa kirjaan.
Säädä neulankorkeus kirjan mukaan, tai rikkaammalle (neulanprikka alemmas loveissa). OK.
Jos ovat kunnossa (kirjan mukaiset):
tarkista polttoainepinta (kohon taso), siihen on kirjassa täydellinen ohje. "Et voi tehdä väärin".
Samalla kun sen tarkistat, niin tarkista neulaventtiili.
Neulaventtiilin kautta polttoaine virtaa eri piireille, ja sen toimintaan vaikuttaa se kuinka polttoainepinta on säädetty ("kohouimurit").
500 km on sellainen raja että suosittelen myös venttiilisäätöjen tarkastamista. Etteivät vain kantaisi? Silloin se alkaa paukkumaan, ja sitähän sinä tuossa viestissäsi mietit.
Välys tulisi olla 0.12mm, mutta voit huoletta laittaa 0.15 jos sinulla ei ole rakotulkkia 0.01mm välein.
Jos kysymyksiä soittele, ilman kustannuksia
040-831 3019Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...
Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan [email protected] Jos tarvit apua. - MaMy
säätäjä kirjoitti:
Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...
Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan [email protected] Jos tarvit apua.2-2.5 kierrosta antaa 525:ssa parhaan responsen kaasuun. Kannattaa kokeilla, varsinkin jos / kun peli kuulostaisi olevan laihalla.
Kunnon työkalulla säätö onnistuu ilman purkamisia. - Keltanokka
Punatulkku kirjoitti:
Oon omistanu useamman uuden kotarin, eikä niissä ole koskaan ollut tarvetta alkaa säätään heti uutena.
Jos et osaa tarkistaa manuaalista ja verrata kirjan antamia säätöjä siihen mitä kaasarin sisältä löytyy, niin olet käsi.
Jos kikkulat on samat mitä kirja sanoo, niin mitä niitä sitten muuttamaan.
- PKuten taisin viestiketjun alussa sanoa, odotin ASIAN TUNTEVILTA henkilöiltä apua ja kommentteja. Viestisi osoittaa, että et sellainen ole kyseisen pyörän suhteen, kuten et kaikesta päätellen minkään suhteen.
Miten vastauksesi paransi maailmaa, tai auttoi minua? Mikä oli syynä, että yleensä piti kommentoida, vaikka ei tuntunut olevan mitään asiaa?
Takaisin monkeyn tai PV:n pariin, poika!
Ja kai minä tiedän, ettei ole kunnossa kun ei käy kunnolla, vaikka olisin kuinka K-Ä-S-I! Seuraavaksi varmaan kysyt asiantuntevasti, olenko tankannut bensaa vai lamppuöljyä??
-J - keltanokka
säätäjä kirjoitti:
Periaatteessa noin, mutta seosruuvi auki vain puolitoista kierrosta ja loppu pelataan suuttimilla. Muistaakseni Kottaraisen manuaalissa puhutaan vain 16kW:n säädöistä... Jolloin todellisista suuttimien koosta ei ole mitään hajua. Ainakin omassa nelipuolikkaassa suuttimet oli niin päin vittua erään Orimattilassa toimivan VIRALLISEN jälleenmyyjän toimesta, että... Ja tankkiin oli teipattu lappu jossa luki että säädöt OK!! Ja selvennykseksi että pyörä ostettiin uutena...
Ja toinen juttu jossa moni menee halpaan, on tyhjäkäyntisuutin. Periaatteessa sillä säädetään systeemit aika pitkälle, koska pääsuutin tulee kuvioihin mukaan kun kaasua on käännetty noin kaksi kolmasosaa... Pistä mailia tulemaan [email protected] Jos tarvit apua.Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.
Nyt joku kohtalotoveri on ymmärtänyt homman jujun: epäilen siis, että koneesta on poistettu kuristukset, mutta kaikkia säätöjä ei ole muutettu vastaamaan uusia tehoja. Ja ne käsikirjan säätölukemat kai on tehty periaatteessa 16 kW:lle, ja nyt ilman kuristuksia saattaa olla jotkin säätöarvot olla muuttuneet..
En ole kanssa ihan varma tuosta liikkeen asiantuntemuksesta noiden säätöjen suhteen, jos kuristukset on poistettu vaikka kuinka olisi tarra tankissa: säädöt OK (jollaista minulla ei edes ole ;)
Näillä neuvoilla pääsee jo paremmin eteenpäin ongelman kanssa. On jo alkanut vit***** kun tallissa seisoo hieno uusi peli, jolla ei viitsi ajaa, kun ei käy kunnolla.
-J - Keltanokka
MaMy kirjoitti:
2-2.5 kierrosta antaa 525:ssa parhaan responsen kaasuun. Kannattaa kokeilla, varsinkin jos / kun peli kuulostaisi olevan laihalla.
Kunnon työkalulla säätö onnistuu ilman purkamisia.Tarkastin säädöt:
Pääsuutin 178, neula vitosurassa, neulan tyyppi OBDTR, seosruuvin säädin 2,5 kierrosta auki. Tyhjäkäyntisuutinta en tarkastanut, lienee kuitenkin vakio 42(?)
Soittelin racing bikeen ja tarkistin sieltä, mitkä olisi hyvät säädöt kuristamattomaan pyörään. Nuo ovat kuulemma ihan hyvät. Mutta jos edelleen ongelmia on, pitää vissiin vaihtaa tyhjäkäyntisuutinta isommaksi. Tänään voisi ajella lenkin ja katsoa, josko tuolla seosruuvilla olisi vaikutusta kuinka paljon (taisi aikaisemmin olla noin 1,5-2 kierrosta auki).
-J - Anonyymi
MaMy kirjoitti:
2-2.5 kierrosta antaa 525:ssa parhaan responsen kaasuun. Kannattaa kokeilla, varsinkin jos / kun peli kuulostaisi olevan laihalla.
Kunnon työkalulla säätö onnistuu ilman purkamisia.Minkalainen työkalu pitäisi olla?
- 525moto
Kyllä nuo säädöt on jotakuinkin noin mitä "mamy" sanoi.Eipä se juuri muuta tarvi.
Itse kylläkin säädän venttiilit vain kerran kesässä tai siis syksyllä.Kilometrejä tulee kadulla siihen tahtiin,että ei viitsi ihan 500km välein säädellä.Eipä niissä ole ollut juuri mitään säätämistä.Välys riittää toi 0.15mm.
Mieluummin vähän liian iso kuin liian pieni.
Jos pyöräsi paukkuu silloin kun löysäät kaasua,eli moottorijarrutuksessa niin ei ole vakavaa.
Luultavasti et saa sitä koskaan sellaiseksi ettei paukkuis yhtään. - niklas
mul on skygo monkey.kääntelin siinä tietämättömänä seosruuvia.tiedätkö mikä on seosruuvin alkuperäinen asento?
- viidakkoninja
JOS todella haluat pyöräsi säätöihin, niin että siitä saa IHAN kaiken tehon mitä on mahdollista saada. niin vie säädettäväksi hollolaan (http://www.moottoripyorahuolto.fi/?page=4) noi pojat velottaa 87e/tunti ja aikaa menee noin 2h MAX
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384