Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaikuttaako pitkä sairasloma eläkkeeseen

Anonyymi-ap

Olin autokolarissa ja ollut sen jälkeen sairaslomalla 1,5 vuotta. Pyrin kuntoutumaan takaisin töihin. Huolestuttaa kuitenkin kovasti nämä hallituksen leikkaukset.

Osaako joku neuvoa:

- voiko tämän hetkinen työeläkearvioni x euroa laskea, jos olen työkyvytön jatkossakin? Eli tarkoitan sitä, että jos katsoo työeläkearviota kertyiden eläkevuosien kohdalla nyt ja se on tuo x euroa, voiko tämä arvio laskea, jos lääkäri katsoo, etten kykene kuntoutumaan takaisin työhöni? Eläkeikään jäljellä 5-vuotta. Miten työkyvyttömänä oleminen 5-vuotta vaikuttaa lopullinsen eläkekertymään, se ei tietysti enää kasva, mutta pieneneekö se?

Haluan palata töihin, mutta vanhaan työhöni vamman vuoksi en pysty ja se jo tiedetään. Sairaslomalla oleminen on yhtä helvettiä ja taloudelliset huolet vievät yöuneni. Nyt nämä hallituksen leikkaustoimenpiteet ovat saaneet huolestumaan isosti. Mietin miten voin mennä työhaastatteluun ja katsoa työnantajaa silmiin ja hakea työpaikkaa, kun jo tiedän, ettei siitä tule mitään. Olen kyllä ajatellut, että yritän edes, vaikka koen, että teen mahdollista työnantajaa kohtaan väärin ja en voi mitenkään saada mitään työtä, jos työhaastattelussa kerron vammastani rehellisesti.

16

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy eläkeyhtiöltäsi!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "- voiko tämän hetkinen työeläkearvioni x euroa laskea, jos olen työkyvytön jatkossakin? Eli tarkoitan sitä, että jos katsoo työeläkearviota kertyiden eläkevuosien kohdalla nyt ja se on tuo x euroa, voiko tämä arvio laskea, jos lääkäri katsoo, etten kykene kuntoutumaan takaisin työhöni?"

      Kyllä. Eläkkeen määrä on sidottu eläkettä kerryttäviin tuloihisi. Eli kun tulot tippuvat, niin eläkekin pienenee. Työeläkearvio on pelkkä arvio tulevasta työeläkkeestäsi.

      "Eläkeikään jäljellä 5-vuotta. Miten työkyvyttömänä oleminen 5-vuotta vaikuttaa lopullinsen eläkekertymään, se ei tietysti enää kasva, mutta pieneneekö se?"

      Tulojen pienentyessä myös eläkertymå pienenee.

      • Anonyymi

        Kyllä tämän ymmärrän, ettei eläkettä kerry sairasloman aikana, enkä sitä odotaan.
        MUTTA jos sairaslomaa ennen arvioitu eläkekertymä 65+ vuoden iässä on ollut työeläkevakuutusyhtiön sivulla x euroa, miten se yhtäkkiä on siellä muuttunut 1,5 vuodessa merkittävästi pienemmäksi? Kyse on isosta erosta.

        Täsmennän vielä: autokolarin jälkeen kävin tarkistamassa mikä on mahdollinen sairaseläke, jos en kuntoutudu takaisin työkuntoon ja nettisivuilla annettiin lukema x. Se on pysynyt samana koko ajan, mutta nyt kun kävin katsomassa uudestaan, summa oli huomattavasti pienempi. Nyt kysyn, että voiko se, että olen 1,5 ollut sairaslomalla kuntoutuksessa, voiko alkuperäinen summa pienentyä merkittävästi? Nyt ei ole kyseessä hallituksen leikkaukset, joissa eläke voisi pienentyä muutaman satasen, vaan paljon isommasta erosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämän ymmärrän, ettei eläkettä kerry sairasloman aikana, enkä sitä odotaan.
        MUTTA jos sairaslomaa ennen arvioitu eläkekertymä 65 vuoden iässä on ollut työeläkevakuutusyhtiön sivulla x euroa, miten se yhtäkkiä on siellä muuttunut 1,5 vuodessa merkittävästi pienemmäksi? Kyse on isosta erosta.

        Täsmennän vielä: autokolarin jälkeen kävin tarkistamassa mikä on mahdollinen sairaseläke, jos en kuntoutudu takaisin työkuntoon ja nettisivuilla annettiin lukema x. Se on pysynyt samana koko ajan, mutta nyt kun kävin katsomassa uudestaan, summa oli huomattavasti pienempi. Nyt kysyn, että voiko se, että olen 1,5 ollut sairaslomalla kuntoutuksessa, voiko alkuperäinen summa pienentyä merkittävästi? Nyt ei ole kyseessä hallituksen leikkaukset, joissa eläke voisi pienentyä muutaman satasen, vaan paljon isommasta erosta.

        "Kyllä tämän ymmärrän, ettei eläkettä kerry sairasloman aikana..."

        Eläkettä kertyy myös sairasloman aikana.


    • Anonyymi

      Mieti, jos sinulla olisi pitkältä ajalta varmuus, että arvioitu työeläke on X/kk ja sitten menisit katsomaan netistä ja näkisit, että summasta on lähtenyt 1000 €/kk pois....ihan merkittävä ero siihen, mitä aikaisemmin siellä luki. Tuohon eläkeikään minulla on jäljellä 5-vuotta.

      • Anonyymi

        "Mieti, jos sinulla olisi pitkältä ajalta varmuus, että arvioitu työeläke on..."

        Arvioitu työeläke on lähtötietoihin perustuva summittainen laskelma, eli otaksuma siitä, mitä työeläkkeesi suunnilleen tulee olemaan.


    • Anonyymi

      Niin tiedän, että se on arvio ja arvio sen pitäisi edelleen olla MUTTA koska eläkeikä on aiheellinen vasta n. 5 vuoden päästä, miksi se arvio on nyt muuttunut merkittävästi pienemmäksi yhtäkkiä? Jos työvuodet ovat tiedossa, ei sen arvionkaan pitäisi merkittävästi heilahdella?

      • Anonyymi

        Josko vaikka siksi, että Kelan sairaslomakorvaus on merkittävästi pienempi kuin palkka?


    • Anonyymi

      Kun autokolarin jälkeen olin sairaalassa ja sairaalan sosiaalityöntekijä kävi luonani, hän katsoi kanssani eläkevakuutusyhtiön tietoja ja silloin sivuilla oli tietty euromääräinen arvio ilmaistuna, jos joutuisin jäämään sairaseläkkeelle ko hetkellä. Näin ei onneksi käynyt, vaikka olenkin edelleen sairaslomalla, toivon kuntoutuvani takaisin töihin. Nyt kuin näin, että se sama arvio oli muuttunut n. 1000 eurolla, meni jotenkin kyllä luotto eläkevakuutusyhtiöhin.

      • Anonyymi

        Minun mielestäni sinun kannattaa hakea työkyvyttömyyseläkettä. Omalla kohdallani TK-eläkkeen taso nousi usealla satasella kertyneeseen eläkearvioon verrattuna. Jos eläkkeelle pääset voit kuitenkin työskennellä jonkin verran jos työpaikan saat. 60vuotiaana voi työpaikan saanti olla vaikeata (ikärasismi). Ja jos nyt työllistyt ja pystyt töitä tekemään niin sen eläkkeen voi pistää tauolle ja palata takaisin eläkkeelle jos siltä tuntuu.


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä en pysty vielä töitä tekemään, olen kuntoutuksessa. Olen vain kuullut kaikilta kuntoutuksessa, ettei Suomessa nykyisin edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen nähnyt sairaalan kuntoutuksessa todella pahasti liikuntakyvyttömiä ihmisiä ja silti eläkevakuutusyhtiöt eivät myönnä edes määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Sen takia en usko, että pääsen sairaseläkkeelle. Mutta miten ihmeessä voin mennä työhaastatteluihin ja katsoa työnantajaa silmiin tietäen, että liikuntarajoitteeni on yli 60%.

      Mutta nyt ensisijaisesti huolissani, miksi yht'äkkiä arvio eläkekertymästä on pienentynyt 1000 eurolla.

    • Anonyymi

      Kyllä TK-eläkkeelle pääsee myös suuri osa hakijoista, itse pääsin karvan alle 60vuotiaana, tosin omalääkäri ja ortopedi sanoivat että ei taida onnistua mutta kirjoittivat tietenkin lausuntonsa ja puolsivat eläkehakemustani jonka itse kirjoitin ja selvitin työkyvyttömyyttäni oman alan ammattiin, kaksi viikkoa hakemuksen lähettämisestä niin myönteinen päätös tuli. Tuo eläkekertymäsi alenema ei kyllä sairauslomastasi voi johtua ei se noin nopeasti heilahtele.

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä, ettei voi noin paljon laskea. Joko se oli alunperin laskettu väärin tai nyt sitten on jokin virhe tullut. Ketuttaa joka tapauksessa todella paljon.

      Sanon kaikille Suomen nuorille: opiskelkaa ja lähtekää heti nuorena ulkomaille töihin sellaiseen valtioon, jossa on varaa eläkkeelle jäätyänne maksaa eläkkeet. Suomessa on kallista asua, asuminen maksaa maltaita, samoin ruoka. Verotus korkeaa, mutta mitä saat sen vastineeksi?

      • Anonyymi

        Eläkkeellä on yleensä asunto-, auto- ja mökkilainat maksettu ja muutto omakotitalosta kerrostaloasuntoon on ajankohtaista, ettei tartte katolta lumia tiputella sekä huolehtia kiinteistön kunnossapidosta.

        Eläkkeellä menot tippuvat ja voi reissailla sesongin ulkopuolella yms.


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      🍑 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi018373284ue

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe