Nimittäin polkupyörän takanavan laakerivälyksen säätäminen.
Jo 2 iltaa säätänyt sitä edestakaisin, ja aina menee vituiksi. Heitän kohta vesilintua koko vanteella.
Ei se vaan täsmälleen kohdalleen osu. Aina menee niin, että joko se laakeri ei pyöri täysin vapaasti, tai sitten siihen jää klappia.
Vaikka kuinka monta kertaa jo kokeillut vannetta paikalleen pyörään, ja kun sitä polkimilla pyörittää ja päästää sitten rullaamaan vapaalla, niin ketjun välityksellä polkimiin välittyy semmoinen jykällys, eli pieni nykiminen. Se ei jotenkin rullaa kunnolla vapaalla, vaan jää jotenkin laahaamaan.
Raivostuttavin homma ikinä
10
382
Vastaukset
- Anonyymi
Mä tein niin, että kiristin sen putsaamisen ja voitelun jälkeen täysin kiinni ensin. Sitten löysäsin ja kiristin sormitiukkuuteen niin paljon, kun pystyi vaan. Lukitusmutterilla kiinni vielä ja hyvä tuli. En tiiä sitten toimiiko sulla.
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Kuulostaa tuo pykällys nyt siltä että laakerit on kuluneet kenties olleet liian kireällä ja vielä pesty painepesurilla
- Anonyymi
Kun polkimista pyörittää vauhtia, se vaikuttaisi kyllä rullaavan todella kevyesti. Mutta varsinkin vauhdin hidastuessa tuntuu selvemmin se jykällys. Tuntuu kuin siellä jäisi tavallaan osittain veto päälle silloinkin, kun sen pitäisi rullata vapaalla. Polkimet eivät siis pyöri mukana, mutta selvästi tuntuu semmoinen nykiminen, että se on ihan siinä rajoilla.
Kyseessä on siis ihan tavallinen Shimanon napavaihde. Tai tarkemmin sanottuna vaihteeton, eli 1-vaihteinen.
En ole painepesurilla pessyt. Syy miksi alunperin käytin koko navan auki oli se, että huomasin renkaassa klappia. Se oli jotenkin itsekseen päässyt löystymään pyörässä kiinni ollessaan. En ole itse sitä aikaisemmin purkanut enkä kasannut. Anonyymi kirjoitti:
Kun polkimista pyörittää vauhtia, se vaikuttaisi kyllä rullaavan todella kevyesti. Mutta varsinkin vauhdin hidastuessa tuntuu selvemmin se jykällys. Tuntuu kuin siellä jäisi tavallaan osittain veto päälle silloinkin, kun sen pitäisi rullata vapaalla. Polkimet eivät siis pyöri mukana, mutta selvästi tuntuu semmoinen nykiminen, että se on ihan siinä rajoilla.
Kyseessä on siis ihan tavallinen Shimanon napavaihde. Tai tarkemmin sanottuna vaihteeton, eli 1-vaihteinen.
En ole painepesurilla pessyt. Syy miksi alunperin käytin koko navan auki oli se, että huomasin renkaassa klappia. Se oli jotenkin itsekseen päässyt löystymään pyörässä kiinni ollessaan. En ole itse sitä aikaisemmin purkanut enkä kasannut.Eli ilman rataspakkaa, onks se joku mummonpyörä vai Jopo
- Anonyymi
Vie korjaamoon ammattilaiselle jos on noin hankalaa.
- Anonyymi
Tuntuu olevan anatomiassa vielä opittavaa.
- Anonyymi
Nyt taisin saada sen ainakin suht siedettävästi toimimaan. Pieniä värinöitä sieltä vieläkin tuntuu polkimille asti välittyvän, mutta ehkä se ei ajaessa niin selvästi tunnu, kun siihen tulee enemmän painoa päälle jalkojen ollessa polkimilla.
Alunperin aloitin sen kasaamisen ilmeisesti väärin, koska luulin, että muttereiden kiristys tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä purkamiseen verrattuna. Eli ensimmäiseksi auki, viimeisenä kiinni. Mutta ei se ollutkaan niin, ja se siinä meni vikaan.
Purkaessa avataan ensin jarrupuoli, joten oletin, että se myös laitetaan viimeisenä kiinni ja sillä myös säädetään sitä välystä. Mutta se jarrupuolen mutteri kiristetäänkin ensin, ja vetopuoli viimeisenä.
Hitusen verran sitä välystäkin taisi jäädä, mutta se on ilmeisesti ihan ok. Ainakin Park Toolin ohjeissa oli tämmöinen maininta:
Adjust bearings. Turn cone down until just touch bearings, then turn back counter-clockwise 45-degrees. Hold cone and secure locknut. Grab rim and pull to check for play. Make adjustment in small increments until play is gone. Note these are generally lower precision parts, and a “smooth” adjustment may not be possible. A slight amount of play may be necessary.
Linkki kyseiselle sivulle:
https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/coaster-hub-overhaul-pedal-brake-hub
Nyt vasta tuli mieleen, että olisikohan niille jarrupaloille pitänyt olla jotain kuumankestävää erikoisrasvaa? Minä kun lutrasin kaikki osat ihan tavallisella valkoisella vaseliinilla. Mutta tämä on minun "talvipyörä", niin ehkä ne ei pakkasessa niin kauheasti kuumu.
Mutta ihan kohtalaisesti tuo tuntui ainakin rullaavan. Pyörän ollessa ylösalaisin pyöritin kädellä polkimesta vauhtia ihan reippaasti ja katsoin kellosta aikaa, niin täydestä vauhdista täysin pysähdyksiin kesti n. 90 sekuntia vapaalla rullaten. - Anonyymi
Ei ne kiinnosta ketään.
- Anonyymi
Kuulostaa todella tylsältä.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692237
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012073- 781678
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411500- 781496
- 101387
- 311354
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?521258Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.621190Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?281179