"Venäjän häirintä uhkaa aiheuttaa lento-onnettomuuden, varoittavat Baltian ministerit FT:lle – Finnair vaikeuksissa viikonloppuna
Kaikki Finnairin lennot eivät pystyneet viikonloppuna laskeutumaan Tarton kentälle gps-häirinnän takia."
Vain Fingerairin koneet häiriintyvät - ja minulla GPS-kilkkeissä on mahdollisuus valita ainakin kahdesta satellittitoimijasta ja useiden satelliittien peitto.
3.3-5V TTL UAR GPS Modue GN-801 GPS
GLONASS dual mode M8n GNSS Module
Antenna Receiver , built-in FLASH,NMEA0183
FW3.01 TOPGNSS
Tietokone jo vähemmälläkin saadulla datalla pärjää ja laskee loput.
Miten se häirintä toteutetaan?
26
248
Vastaukset
- Anonyymi
Jos kerran tietokone pystyy laskemalla selvittämään koordinaatit niin silloin GPS on täysin turha.
- Anonyymi
Tiedättekö mitä on interpolaatio?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedättekö mitä on interpolaatio?
Tiedämme.
Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedämme.
Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit."pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa"
GPS perustuu satelliitteihin.
Tästä syystä keskellä Atlantin valtamerta GPS -paikannuksen pitäisi toimia erittäin hyvin.
Viime aikoina on uutisoitu Venäjän häiriköivän GPS -paikannussignaaleja.
Mutta keskellä Atlanttia - jos Venäjä haluaisi häiriköidä, se olisi mahdollista vain siten, että häirintä tehdään joko saarelta tai esim. laivalta käsin.
Eli sellaisessa kohdassa Atlanttia, missä ei ole sen paremmin saarta kuin laivaakaan, häiriköinti on mahdotonta
Eli miksi väität, ettei GPS toimisi keskellä Atlanttia - juuri siellähän sen pitäisi toimia ilman minkäänlaisia ongelmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedämme.
Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit.No sittehän voitkin vaikka selvittää missä minä olen nyt kun tiedät noiden paikkojen koordinaatit
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Testailin jotakin tuollaista modulia ja kun löytyi 3 GPS-satelliittia paikantui koordinaatit n. 500m tarkkuudella. Vasta 6 satelliitin tiedoilla paikasta tuli kohtuullisen tarkka, n. 50m tarkkuudella.
GPS-signaali on sinällään digitaalinen, mutta siinä on yksi analoginen kenttä, joka koodaa tarkkaa aikaleimaa. Näin ollen tarkkuus riippuu siitä, kuinka hyvin tuon bitin paikka pystytään samplaamaan eli se on se varsinainen aikamerkin "piip" signaali. Valitettavasti tuota pystyy häiritsemään melko helposti jolloin tarkkuus perustuu digitaaliseen informaatioon pelkästään ja tekee paikan laskennasta epämääräistä. Vaihtoehto tuon bitin häirinnälle on esim. kohinalähetin, joka estää satelliitteja kuulumasta, jolloin tarkkuus putoaa.
Sitten on tietysti vielä GPS-signaalin lähetyskeila: Satelliitin omistaja voi säätää niitä esim. tiettyjen maantieteellisten rajojen mukaisesti, jolloin muodostuu alueita, joilla signaali ei kuulu. Tällä tavalla voidaan tarjota esim. toisaalla parempaa tarkkuutta kuin toisaalla.- Anonyymi
Minun GPS-palikat kuittaa jotain seitsemän satelliittia näin maanpinnassa häiriöttä
Onkohan Tarton kenttä nykyään ainoa, jolla ei ole "vanhoja" vaihtoehtoisia lähestymislaitteita? Onko Joensuu- Lappeenranta -akseli jo "modernisoitu" eli retroasennettu vanhat pätevät vehkeet takaisin? 🤔
- Anonyymi
Lähetetäänkö häirintäsignaali jostain venäläisestä satelliitista? Vai miten se muuten voi toimia?
- Anonyymi
Jos käytettäisiin satelliittia niin sitten häiriöt olisi globaaleja niinkuin navigointisysteemin nimikin sanoo.
Paljon helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käytettäisiin satelliittia niin sitten häiriöt olisi globaaleja niinkuin navigointisysteemin nimikin sanoo.
Paljon helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle.Mikroaallot eivät kovin kauaksi etene maan pinnalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikroaallot eivät kovin kauaksi etene maan pinnalla.
Siksi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_network
.. mutta valtamedia esitti em. verkon GPS-häirintäuutisessaan? :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikroaallot eivät kovin kauaksi etene maan pinnalla.
Mikroaallot etenevät juuri niin kauaksi kuin ne etenevät.
GPS ei toimi mikroaalloilla. Sen taajuus on luokkaa 1500 Mhz. Mikroaaltojen taajuus on paljon suurempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikroaallot etenevät juuri niin kauaksi kuin ne etenevät.
GPS ei toimi mikroaalloilla. Sen taajuus on luokkaa 1500 Mhz. Mikroaaltojen taajuus on paljon suurempi.Käsittääkseni 300 Mhz...300 GHz lasketaan mikroaalloiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkömagneettinen_spektri
Tuollaiset taajuudet eivät pitkälle etene (=suora näköyhteys). Jostain
korkeasta mastosta saa lähtemään vähän etemmäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni 300 Mhz...300 GHz lasketaan mikroaalloiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkömagneettinen_spektri
Tuollaiset taajuudet eivät pitkälle etene (=suora näköyhteys). Jostain
korkeasta mastosta saa lähtemään vähän etemmäksi.Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta.Voyager-luotainten mikroaaltolähetykset pystytään havaitsemaan vaikka ne tulevat jostain Pluton kiertoradan takaa. Että semmoinen kantomatka on niillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voyager-luotainten mikroaaltolähetykset pystytään havaitsemaan vaikka ne tulevat jostain Pluton kiertoradan takaa. Että semmoinen kantomatka on niillä.
Esteettömässä avaruudessa ne etenevät pitkälle mutta maanpinnalla on esteitä ja maapallon pinta on kaareva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esteettömässä avaruudessa ne etenevät pitkälle mutta maanpinnalla on esteitä ja maapallon pinta on kaareva.
Jos lentokone on maassa niin ei se mitään mikroaaltoja tarvitse.
Jos lentokone on 10 km korkeudella niin radiolähetykset kuuluu satojen kilometrien päästä oli taajuus 5 MHz tai 5 GHz. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta.Ai mikroaaltouuni ei sitten olekkaan mikroaaltouuni
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai mikroaaltouuni ei sitten olekkaan mikroaaltouuni
Mikroaaltouuni synnyttää magnetronissaan(synkrotroni) 2,45GHz taajuista aaltoa jonka aallonpituus on n. 12cm. Taajuus on valittu, koska vedessä olevan vedyn spektriviiva löytyy kyseiseltä taajuudelta, jolloin vesi absorboi energiaa lämmitettävässä ruoassa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikroaallot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikroaaltouuni synnyttää magnetronissaan(synkrotroni) 2,45GHz taajuista aaltoa jonka aallonpituus on n. 12cm. Taajuus on valittu, koska vedessä olevan vedyn spektriviiva löytyy kyseiseltä taajuudelta, jolloin vesi absorboi energiaa lämmitettävässä ruoassa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/MikroaallotÄlä valehtele -justhan tuossa sanottiin että mikroaallot alkavat vasta 3 GHz:a
- Anonyymi
GPS-signaalin teho maan pinnalla tai lentokorkeudessa on erittäin pieni pitkän matkan aiheuttaman vaimennuksen vuoksi, minkä vuoksi maan pinnalta tuleva jammeri ei tarvitse kovinkaan suurta tehoa.
- Anonyymi
Tämä. Eikös kiinasta saa 4G-jammereita, jotka lähettää kohinaa - niiden ongelma on se, että voivat samalla tukkia muitakin kaistoja eli jos 4G tukkiutuu esim. 300m etäisyydeltä voi pienitehoinen signaali hukkua paljon laajemmalta alueelta. Jammerit ovat yleistyneet koska nykyään niitä saa hiukan liian helpolla ja tyyppihyväksyntää ei välttämättä ole kiinan ihmeille tehty..
- Anonyymi
Ongelmana on gps-signaalin mitättömän pieni teho. Signaali on parikytä db kohinan alapuolella jo ilman häirintää. Häiriölähettimen signaali voi olla kymmeniä desibelejä kohinan yläpuolella.
Toinen ongelma on keinotekoinen. Myynnissä olevissa siviilikäyttöön tarkoitetuissa gps-vastaanottimissa on antennin suuntakuvion adaptiivista säätämistä rajoitettu. Ei olisi teknisesti mikään ongelma havaitun häiriön perusteella säätää lentokoneen gps-vastaanottimen antennin suuntakuviota siten, että yksi tai jopa useamman häirikköä jäisivät kuulumattomiin. Vaan kun sopimus sen kieltää niin ei onnistu.
Liian hyvää siviili gps-vastaanotinta olisi vaikea häiritä sotatilanteessa...- Anonyymi
https://www.gpsworld.com/toughen-gps-to-resist-jamming-and-spoofing/
Tuossa on asiaa avattu. Vanha kunnon ITAR sopimus taas kehityksen esteenä. Sehän aikanaan esti mm. PGP-kryptausohjelman kehitystyötä USAssa kun sen vienti ulkomaille olisi ollut vakava rikos.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop751326- 681195
huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.55914Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?138906Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.77819Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi31774Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma162773- 61766
Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan59754- 76675