Miten se häirintä toteutetaan?

Anonyymi-ap

"Venäjän häirintä uhkaa aiheuttaa lento-onnettomuuden, varoittavat Baltian ministerit FT:lle – Finnair vaikeuksissa viikon­loppuna
Kaikki Finnairin lennot eivät pystyneet viikonloppuna laskeutumaan Tarton kentälle gps-häirinnän takia."

Vain Fingerairin koneet häiriintyvät - ja minulla GPS-kilkkeissä on mahdollisuus valita ainakin kahdesta satellittitoimijasta ja useiden satelliittien peitto.

3.3-5V TTL UAR GPS Modue GN-801 GPS
GLONASS dual mode M8n GNSS Module
Antenna Receiver , built-in FLASH,NMEA0183
FW3.01 TOPGNSS

Tietokone jo vähemmälläkin saadulla datalla pärjää ja laskee loput.

31

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kerran tietokone pystyy laskemalla selvittämään koordinaatit niin silloin GPS on täysin turha.

      • Anonyymi

        Tiedättekö mitä on interpolaatio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedättekö mitä on interpolaatio?

        Tiedämme.
        Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme.
        Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit.

        "pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa"

        GPS perustuu satelliitteihin.
        Tästä syystä keskellä Atlantin valtamerta GPS -paikannuksen pitäisi toimia erittäin hyvin.

        Viime aikoina on uutisoitu Venäjän häiriköivän GPS -paikannussignaaleja.

        Mutta keskellä Atlanttia - jos Venäjä haluaisi häiriköidä, se olisi mahdollista vain siten, että häirintä tehdään joko saarelta tai esim. laivalta käsin.

        Eli sellaisessa kohdassa Atlanttia, missä ei ole sen paremmin saarta kuin laivaakaan, häiriköinti on mahdotonta

        Eli miksi väität, ettei GPS toimisi keskellä Atlanttia - juuri siellähän sen pitäisi toimia ilman minkäänlaisia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme.
        Interpoloimalla tietokone pystyy selvittämään sen missä kone on kun lennetään keskellä Atlantin valtamerta eikä ole GPS toiminnassa ja tiedetään Helsingin ja Los Angelesin koordinaatit.

        No sittehän voitkin vaikka selvittää missä minä olen nyt kun tiedät noiden paikkojen koordinaatit


    • Anonyymi

      Testailin jotakin tuollaista modulia ja kun löytyi 3 GPS-satelliittia paikantui koordinaatit n. 500m tarkkuudella. Vasta 6 satelliitin tiedoilla paikasta tuli kohtuullisen tarkka, n. 50m tarkkuudella.
      GPS-signaali on sinällään digitaalinen, mutta siinä on yksi analoginen kenttä, joka koodaa tarkkaa aikaleimaa. Näin ollen tarkkuus riippuu siitä, kuinka hyvin tuon bitin paikka pystytään samplaamaan eli se on se varsinainen aikamerkin "piip" signaali. Valitettavasti tuota pystyy häiritsemään melko helposti jolloin tarkkuus perustuu digitaaliseen informaatioon pelkästään ja tekee paikan laskennasta epämääräistä. Vaihtoehto tuon bitin häirinnälle on esim. kohinalähetin, joka estää satelliitteja kuulumasta, jolloin tarkkuus putoaa.
      Sitten on tietysti vielä GPS-signaalin lähetyskeila: Satelliitin omistaja voi säätää niitä esim. tiettyjen maantieteellisten rajojen mukaisesti, jolloin muodostuu alueita, joilla signaali ei kuulu. Tällä tavalla voidaan tarjota esim. toisaalla parempaa tarkkuutta kuin toisaalla.

      • Anonyymi

        Minun GPS-palikat kuittaa jotain seitsemän satelliittia näin maanpinnassa häiriöttä


    • Onkohan Tarton kenttä nykyään ainoa, jolla ei ole "vanhoja" vaihtoehtoisia lähestymislaitteita? Onko Joensuu- Lappeenranta -akseli jo "modernisoitu" eli retroasennettu vanhat pätevät vehkeet takaisin? 🤔

    • Anonyymi

      Lähetetäänkö häirintäsignaali jostain venäläisestä satelliitista? Vai miten se muuten voi toimia?

      • Anonyymi

        Jos käytettäisiin satelliittia niin sitten häiriöt olisi globaaleja niinkuin navigointisysteemin nimikin sanoo.
        Paljon helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käytettäisiin satelliittia niin sitten häiriöt olisi globaaleja niinkuin navigointisysteemin nimikin sanoo.
        Paljon helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle.

        Mikroaallot eivät kovin kauaksi etene maan pinnalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikroaallot eivät kovin kauaksi etene maan pinnalla.

        Mikroaallot etenevät juuri niin kauaksi kuin ne etenevät.
        GPS ei toimi mikroaalloilla. Sen taajuus on luokkaa 1500 Mhz. Mikroaaltojen taajuus on paljon suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikroaallot etenevät juuri niin kauaksi kuin ne etenevät.
        GPS ei toimi mikroaalloilla. Sen taajuus on luokkaa 1500 Mhz. Mikroaaltojen taajuus on paljon suurempi.

        Käsittääkseni 300 Mhz...300 GHz lasketaan mikroaalloiksi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkömagneettinen_spektri
        Tuollaiset taajuudet eivät pitkälle etene (=suora näköyhteys). Jostain
        korkeasta mastosta saa lähtemään vähän etemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni 300 Mhz...300 GHz lasketaan mikroaalloiksi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkömagneettinen_spektri
        Tuollaiset taajuudet eivät pitkälle etene (=suora näköyhteys). Jostain
        korkeasta mastosta saa lähtemään vähän etemmäksi.

        Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
        Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
        Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta.

        Voyager-luotainten mikroaaltolähetykset pystytään havaitsemaan vaikka ne tulevat jostain Pluton kiertoradan takaa. Että semmoinen kantomatka on niillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voyager-luotainten mikroaaltolähetykset pystytään havaitsemaan vaikka ne tulevat jostain Pluton kiertoradan takaa. Että semmoinen kantomatka on niillä.

        Esteettömässä avaruudessa ne etenevät pitkälle mutta maanpinnalla on esteitä ja maapallon pinta on kaareva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteettömässä avaruudessa ne etenevät pitkälle mutta maanpinnalla on esteitä ja maapallon pinta on kaareva.

        Jos lentokone on maassa niin ei se mitään mikroaaltoja tarvitse.
        Jos lentokone on 10 km korkeudella niin radiolähetykset kuuluu satojen kilometrien päästä oli taajuus 5 MHz tai 5 GHz.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Mikroaallot alkavat 3 GHz taajuudesta.
        Mikroaallot etenevät aivan yhtä pitkälle kuin muutkin radioaallot. Lentokoneessa pystyy havaitsemaan maan pinnalla olevan radiolähettimen satojen kilometrien päästä ihan taajuudesta riippumatta. Siinä ei tornit paljon vaikuta.

        Ai mikroaaltouuni ei sitten olekkaan mikroaaltouuni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai mikroaaltouuni ei sitten olekkaan mikroaaltouuni

        Mikroaaltouuni synnyttää magnetronissaan(synkrotroni) 2,45GHz taajuista aaltoa jonka aallonpituus on n. 12cm. Taajuus on valittu, koska vedessä olevan vedyn spektriviiva löytyy kyseiseltä taajuudelta, jolloin vesi absorboi energiaa lämmitettävässä ruoassa:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikroaallot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikroaaltouuni synnyttää magnetronissaan(synkrotroni) 2,45GHz taajuista aaltoa jonka aallonpituus on n. 12cm. Taajuus on valittu, koska vedessä olevan vedyn spektriviiva löytyy kyseiseltä taajuudelta, jolloin vesi absorboi energiaa lämmitettävässä ruoassa:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikroaallot

        Älä valehtele -justhan tuossa sanottiin että mikroaallot alkavat vasta 3 GHz:a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käytettäisiin satelliittia niin sitten häiriöt olisi globaaleja niinkuin navigointisysteemin nimikin sanoo.
        Paljon helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle.

        "helpompaa on rakentaa häirintälähetin lähelle rajaa sen itäpuolelle"

        Unohdat sen faktan, että Venäjän valtiolle kuuluu 2 eri maantieteellistä aluetta, joilla ei ole suoraa maayhteyttä toisiinsa.

        Tuo pienempi Venäjälle kuuluva alue on Kaliningrad ympäristöineen, sijaitsee Itämeren rannalla, Puolan ja Liettuan välissä.

        GPS -häirintä tulee todennäköisemmin Kaliningradista kuin manner-Venäjältä, poikkeuksena Itä-Suomessa havaittu häirintä, joka ilmeisesti tulee manner-Venäjältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai mikroaaltouuni ei sitten olekkaan mikroaaltouuni

        mikroaaltouuni:

        tätä olen itse kokellut (aikana ennen 3G, 4G ja 5G -verkkoja):

        Estääkö mikroaaltouunin oven suojaverkko matkapuhelimen ja tukiaseman välisen radioliikenteen vai salliiko sen ?

        Tulokset:

        900 MHz - mikroaaltouunin oven suojaverkko EI ESTÄ matkapuhelimen ja tukiaseman välistä radioliikennettä, vaan sallii sen.

        1800 MHz - mikroaaltouunin oven suojaverkko ESTÄÄ matkapuhelimen ja tukiaseman välisen radioliikenteen.

        Mikroaaltouuni toimii n. 2,4 GHz taajuudella, joten turvallisuuden takia sen oven suojaverkon pitää estää 2,4 GHz taajuuden läpipääsy.

        Estää myös 1800 MHz, kun on niin lähellä tuota 2,4 GHz.

        Sensijaan 900 MHz on jo riittävän kaukana 2,4 GHz taajuudesta, niin ei estä tuota.

        HUOM:
        Eri mikroaaltouuneissa voi olla eroja.

        En ole kokeillut, mutta olettaisin, että todella vanhat mallit (1980 -luvulta) Philips 8910 ja 8915 saattavat estää myös 900 MHz läpipääsyn - siinä on paljon tiheämpi oven suojaverkko, kuin nykyajan malleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mikroaaltouuni:

        tätä olen itse kokellut (aikana ennen 3G, 4G ja 5G -verkkoja):

        Estääkö mikroaaltouunin oven suojaverkko matkapuhelimen ja tukiaseman välisen radioliikenteen vai salliiko sen ?

        Tulokset:

        900 MHz - mikroaaltouunin oven suojaverkko EI ESTÄ matkapuhelimen ja tukiaseman välistä radioliikennettä, vaan sallii sen.

        1800 MHz - mikroaaltouunin oven suojaverkko ESTÄÄ matkapuhelimen ja tukiaseman välisen radioliikenteen.

        Mikroaaltouuni toimii n. 2,4 GHz taajuudella, joten turvallisuuden takia sen oven suojaverkon pitää estää 2,4 GHz taajuuden läpipääsy.

        Estää myös 1800 MHz, kun on niin lähellä tuota 2,4 GHz.

        Sensijaan 900 MHz on jo riittävän kaukana 2,4 GHz taajuudesta, niin ei estä tuota.

        HUOM:
        Eri mikroaaltouuneissa voi olla eroja.

        En ole kokeillut, mutta olettaisin, että todella vanhat mallit (1980 -luvulta) Philips 8910 ja 8915 saattavat estää myös 900 MHz läpipääsyn - siinä on paljon tiheämpi oven suojaverkko, kuin nykyajan malleissa.

        siis Philips 7910 ja 7915 -mikroaaltouunit.

        Noihin kelpaa suorakulmainen astia, koska ruoka ei pyöri, vaan pysyy paikallaan.


    • Anonyymi

      GPS-signaalin teho maan pinnalla tai lentokorkeudessa on erittäin pieni pitkän matkan aiheuttaman vaimennuksen vuoksi, minkä vuoksi maan pinnalta tuleva jammeri ei tarvitse kovinkaan suurta tehoa.

      • Anonyymi

        Tämä. Eikös kiinasta saa 4G-jammereita, jotka lähettää kohinaa - niiden ongelma on se, että voivat samalla tukkia muitakin kaistoja eli jos 4G tukkiutuu esim. 300m etäisyydeltä voi pienitehoinen signaali hukkua paljon laajemmalta alueelta. Jammerit ovat yleistyneet koska nykyään niitä saa hiukan liian helpolla ja tyyppihyväksyntää ei välttämättä ole kiinan ihmeille tehty..


    • Anonyymi

      Ongelmana on gps-signaalin mitättömän pieni teho. Signaali on parikytä db kohinan alapuolella jo ilman häirintää. Häiriölähettimen signaali voi olla kymmeniä desibelejä kohinan yläpuolella.

      Toinen ongelma on keinotekoinen. Myynnissä olevissa siviilikäyttöön tarkoitetuissa gps-vastaanottimissa on antennin suuntakuvion adaptiivista säätämistä rajoitettu. Ei olisi teknisesti mikään ongelma havaitun häiriön perusteella säätää lentokoneen gps-vastaanottimen antennin suuntakuviota siten, että yksi tai jopa useamman häirikköä jäisivät kuulumattomiin. Vaan kun sopimus sen kieltää niin ei onnistu.

      Liian hyvää siviili gps-vastaanotinta olisi vaikea häiritä sotatilanteessa...

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Toinen ongelma on keinotekoinen. Myynnissä olevissa siviilikäyttöön tarkoitetuissa gps-vastaanottimissa on antennin suuntakuvion adaptiivista säätämistä rajoitettu."

        Mielenkiintoista!!!

        Siispä:

        Löytyisikö jostain GPS -vastaanotinmodulia, jossa ei ole kiinteää antennia, vaan jossa antenni on erillinen osa verrattuna itse vastaanotinmoduliin - tällöin voisi niin halutessaan jättää laitevalmistajan alkuperäisen antennin käyttämättä - ja tehdä tai hankkia muualta parempi antenni. Tuolla ratkaisulla voisi kiertää tuon rajoituksen.

        Kysymys:
        "sopimus sen kieltää niin ei onnistu"

        Jos yksityishenkilö modaa omaan käyttöönsä tarkoitettua laitetta - niin sitähän tuolla sopimuksella ei pystytä estämään - ja olisihan se "cool" jos olisi käytettävissäni sellainen GPS -vastaanotinmoduli, jota ei voi sotatilanteessa tai muutenkaan pahantahtoisten toimijoiden taholta häiritä.

        Mutta mitä sanoo laki - jos vaikkapa "Finnairin radiokerho":n jäsen/jäsenet tekisivät vastavanlaisen muokatun / parannetun version - rikkoisiko se jotain lakia, jos tuollaisen joku asentaisi Finnairin lentokoneeseen ?

        Jos modaus on asianmukaisesti tehty, niin moinen modaushan helpottaa lentäjän työtä ja tekee lentämisestä turvallisempaa, kun pahantahtoisen naapurimaan häirintä ei enää häiritse ko. lentokoneen suunnistusjärjestelmiä.

        Vai onko niin, että tuo sopimus käytännössä rajoittaa sitä, mitä kaupallinen navigaattorivalmistaja saa laittaa yleisesti kenelle tahansa myytäväksi ?

        Ja tuo "Liian hyvää siviili gps-vastaanotinta olisi vaikea häiritä sotatilanteessa"
        Ketä se haittaisi - jos laite todellakin on siviilikäytössä ?

        USA voi toki haluta, ettei venäläisille anneta liian hyvää gps-vastaanotinta, mutta eikö muka venäläisillä alan asiantuntijoilla ole itselläänkin tähän liittyvää ns. insinööriosaamista ?

        Jos on, niin olettaisin, että myös Venäjän armeijasta löytyy henkilöitä, jota osaavat ko. modauksen tehdä - ja jos näin on, niin mikä niiden siviileille myynnin rajoitusten todellinen tarkoitus sitten on?

        Onhan venäläisillä sitäpaitsi heidän oma GLONASS -navigointi- ja paikannussysteeminsä, eli venäläinen vastine GPS:lle:

        https://glonass-iac.ru/en/about_glonass/

        JOS tuo GLONASS on samaa tasoa tai parempi kuin GPS, silloin noista siviilimyyntirajoituksista tavallaan putoaa pohja pois - isompaa haittaahan USA:lle / NATOlle on siitä, että Venäjä kykenee tarkkaan satelliittipaikannukseen myös silloin, kun joku muu taho (kuin Venäjä) pyrkii häiritsemään paikannusteknologioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toinen ongelma on keinotekoinen. Myynnissä olevissa siviilikäyttöön tarkoitetuissa gps-vastaanottimissa on antennin suuntakuvion adaptiivista säätämistä rajoitettu."

        Mielenkiintoista!!!

        Siispä:

        Löytyisikö jostain GPS -vastaanotinmodulia, jossa ei ole kiinteää antennia, vaan jossa antenni on erillinen osa verrattuna itse vastaanotinmoduliin - tällöin voisi niin halutessaan jättää laitevalmistajan alkuperäisen antennin käyttämättä - ja tehdä tai hankkia muualta parempi antenni. Tuolla ratkaisulla voisi kiertää tuon rajoituksen.

        Kysymys:
        "sopimus sen kieltää niin ei onnistu"

        Jos yksityishenkilö modaa omaan käyttöönsä tarkoitettua laitetta - niin sitähän tuolla sopimuksella ei pystytä estämään - ja olisihan se "cool" jos olisi käytettävissäni sellainen GPS -vastaanotinmoduli, jota ei voi sotatilanteessa tai muutenkaan pahantahtoisten toimijoiden taholta häiritä.

        Mutta mitä sanoo laki - jos vaikkapa "Finnairin radiokerho":n jäsen/jäsenet tekisivät vastavanlaisen muokatun / parannetun version - rikkoisiko se jotain lakia, jos tuollaisen joku asentaisi Finnairin lentokoneeseen ?

        Jos modaus on asianmukaisesti tehty, niin moinen modaushan helpottaa lentäjän työtä ja tekee lentämisestä turvallisempaa, kun pahantahtoisen naapurimaan häirintä ei enää häiritse ko. lentokoneen suunnistusjärjestelmiä.

        Vai onko niin, että tuo sopimus käytännössä rajoittaa sitä, mitä kaupallinen navigaattorivalmistaja saa laittaa yleisesti kenelle tahansa myytäväksi ?

        Ja tuo "Liian hyvää siviili gps-vastaanotinta olisi vaikea häiritä sotatilanteessa"
        Ketä se haittaisi - jos laite todellakin on siviilikäytössä ?

        USA voi toki haluta, ettei venäläisille anneta liian hyvää gps-vastaanotinta, mutta eikö muka venäläisillä alan asiantuntijoilla ole itselläänkin tähän liittyvää ns. insinööriosaamista ?

        Jos on, niin olettaisin, että myös Venäjän armeijasta löytyy henkilöitä, jota osaavat ko. modauksen tehdä - ja jos näin on, niin mikä niiden siviileille myynnin rajoitusten todellinen tarkoitus sitten on?

        Onhan venäläisillä sitäpaitsi heidän oma GLONASS -navigointi- ja paikannussysteeminsä, eli venäläinen vastine GPS:lle:

        https://glonass-iac.ru/en/about_glonass/

        JOS tuo GLONASS on samaa tasoa tai parempi kuin GPS, silloin noista siviilimyyntirajoituksista tavallaan putoaa pohja pois - isompaa haittaahan USA:lle / NATOlle on siitä, että Venäjä kykenee tarkkaan satelliittipaikannukseen myös silloin, kun joku muu taho (kuin Venäjä) pyrkii häiritsemään paikannusteknologioita.

        Nyt kun tilanne on mkä se on niin tuo adaptiivisen suuntakuvion käyttäminen pitäisi saada nopeasti siviilipuolelle tarjolle.

        Netistä löytynee projekteja, joissa joku on itse rakentanut GPS - vastaanottimen alusta alkaen käyttämättä valmiita yhden modulin ratkaisuja. Sieltä voisi lähteä liikkeelle ja laittaa jakeluun adaptiivisen suuntakuvion mahdollistavan ratkaisun kytkentäkaaviot ja rakennusohjeet. Softareita on netti pullollaan eli kunhan hardis on tarjolla niin tarvittava ohjelmisto kyllä syntyy.

        Touhu ei ole ihan halpaa ja edellyttää rf - asioiden hallitsemista varsin hyvin. Mittalaitteita saa nykyään jo kohtuuhintaan joten ei pitäisi olla harrastajien ulottumattomissa.


    • Anonyymi

      Neukkula häiritsi asemasodan aikaan mölyämällä suomalaislle, että tulkaa tänne hakemaan leippä. Musiikillakin, jos sitä joikamista voi musiikiksi sanoa. Se on nykyisinkin hirvittävää karjumista ja oletan, että vodka on polttanut äänijänteet vituralleen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe